Kivien lämpötiloista

Anonyymi

Kuka on se viisas joka osaa maalaisjärjellä tietämättömälle kertoa miksi kivien lämpötilat ovat suorassa suhteessa löylyjen kovuuteen kautta pehmeyteen? Esimerkkinä savusauna ja sen koko ajan paranevat löylyt kivien jäähtyessä. Onko se vain löylyveden höyrystymisnopeuden hidastuminen varsinkin pintakivien jäähtyessä vai mikä?

Kiuasvalmistajan ei tarvitse vaivautua kiitos.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Googlea voi vaivata kiitos

      • Anonyymi

        Voi vaivata googlea joo minkä myös tein ja kun olin kymmenkunta toistensa ääripää teoriaa aiheesta lukenut iski jo niin suuri epätoivo että uskaltauduin suoli24lle kaltaistesi viisauksia kuulemaan. Erikoisin vastaantullut teoreetikko oli jokin itseään sauna-asiantuntijaksi tituleeraava keksijä joka oli perusasioistakin täysin pihalla. Vielä ei ole tullut järkiperäistä vastausta vastaan mutta kokeillaan nyt täältäkin.


    • Anonyymi

      Voi johtua tuntemuksesta kun kosteus nousee mutta lämpö ei nouse.
      (haihtuminen/höyrystyminen sitoo energiaa)

      -raksaaja(sh)

      • Anonyymi

        Niin, itse olen kallistumassa kannalle missä ne "pehmeät löylyt" kivien jo jäähtyessä voisi perustua siihen, että höyrystymisnopeus hidastuu jolloin sama vesimäärä joka heitetään tulee vain paljon hitaammin kuin kuumille kiville heitettäessä? Kuumille heitettäessä sama vesimäärä höyrystyy paljon nopeammin ja saunoja saa nopeasti valtavan määrän vesihöyryä niskaansa siinä missä kylmenneet kivet antaa saman löylymäärän mutta paljon hitaammin mistä termi "pehmeät löylyt"? Yhdessä ja samassa saunan lämpötilassa. Kun kiukaan kivet alkaa sitten hyytymään (parhaat löylyt) ja pesään heittää pari kalikkaa löylyt kipakoituu aika nopeasti. Melkoista taiteilua mutta "alan ammattilaiset" puhuu nykyisin siitä, että pehmeät löylyt olisivat matalan peruslämpötilan ansiota mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Itsellä katiskakiuas jolla sauna ei kuumene kuin n 60C mutta riippuen miten kuumaksi kivet kuumenee ja onko saunan rakenteet kylmiä ulos ajaa jos heittää liikaa löylyä eli se niistä matalan lämpötilan pehmeistä löylyistä. Saa toki pehmeillä löylyilläkin itsensa ulos ajettua jos liikaa löylyä heittää.
        Mietin vain onko kivien lämpötilalla vaikutusta itse höyryn lämpötilaan ero löylyissä on jo selviö?


    • Anonyymi

      Jos kiuskivet ovat tosikuumat, on saunakin silloin yleensä kuuma, ja löylyvesi haihtuessaan lisää saunan ilmankosteutta, ja se saa polttavan tunteen syntymään.

      Tässä joku aika sitten joissakin karkeloissa heitettiin ämpärillinen vettä kiukaalle, ja lauteilla olija sai palovammoja.

      • Anonyymi

        Se on kumma kuinka näitä idioottimaisia "miehisyysriittejä" jaksaa aina joku harrastaa? On tullut itsekkin istuttua savusaunan lauteilla missä yksi neropatti sai kuningasidean ja heitti saavillisen vettä kiukaalle.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      4156
    2. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      79
      2337
    3. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1811
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      173
      1697
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1412
    6. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1408
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1291
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      138
      1158
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1094
    10. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1093
    Aihe