Miten saan ihon paremmaksi?? :( help

Anonyymi

Hei, toivon asiallisia vastauksia. Olen juuri 17-vuotta täyttänyt tyttö ja kärsin paljon finneistä. Itselläni ei ole tietoa onko minulla vain hyvin paljon finnejä vai jonkin sortin hormonaalinen akne. Iho oli paremmassa kunnossa ennen kesälomaa ja luulin että siitä vielä paranisi entisestään sillä on kesäloma ja en meikkaa niin paljon kesällä. Ihoni on nyt aika huonossa kunnossa. Olen jo ainakin vuoden käyttänyt samaa ihonhoitorutiinia, eli pesen meikit pois neutrogenan visibly clear pink grapefuit daily scrub tuotteella ja sitten sunlight saippualla pesen kasvoni. En käytä kosteusvoidetta tai muuta. Kesäkuun lopussa/heinäkuun alussa ihoni oli KAIKISTA pahimmillaan, nyt onneksi hieman parempi mutta silti paha. Nyt kun en meikkaa olen siis käyttänyt pelkkää saippuaa ihoon ja koskaan ei ole ihoni ”ylikuivunut” siitä mutta nyt päivän mittaan ja yön jälkeen kun katson peiliin iho on todella rasvaisen näköinen ennen kuin pesen sen. Voiko tämä vuoden aika vaikuttaa? Onko kasvonhoitorutiini aivan väärä?. En ole koskaan käynyt iholääkärillä tai kosmetologilla ja ihoni on ollut nyt pahin ysiluokan jälkeen kun aloitin lukion. On siis aina 12-vuotiaasta asti ollut finnejä hieman mutta nyt on aivan liikaa ja vaikuttaa itsetuntoon paljon. Voitteko auttaa ja kertoa mitä asiasta olette mieltä kiitos.

9

83

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ja vielä, urheilen hyvin siis ja syön välillä epäterveellisesti mutta yleensä ihan hyvin. Olen yrittänyt vähentää maitotuotteita sun muuta. Finnejä on siis otsassa, poskissa ja leuassa. Murrosiän alussa oli vain otsassa muutama ja joskus ehkä yksi poskessa mutta nyt koko naamalla melkein pieniä ja isoja punaisia finnejä sekä nenän alueella mustapäitä. Toivon pikaisia vastauksia!

• Anonyymi

– vika voi olla ruokavaliossa
      – aurinko, rasvaiset voiteet ja kuuma ympäristö lisäävät oireita.
      – hormonaaliset ehkäisy ja jotkut lääkkeet lisäävät oireita
      – emäksinen saippua ei ole oikea pesuaine kasvojen pesuun vaihda neutraaliin tai hieman happameen .
      – lopeta meikkaaminen
      Käy ihotautilääkärin vastaanotolla niin voit säästyä pysyviltä arvilta

• Anonyymi

Kiitos vastaajalle! Olen siis tosiaan ollut meikkaamatta lähes koko kesän ja parantanut ruokavaliota huomattavasti. Tosiaan hikoilen paljon ja se voi vaikuttaa. En käytä mitään lääkkeitä (paitsi särkylääke) tai ehkäisypillereitä. Ehkä pitäisi tuo saippua vaihtaa. Olen kokeillut jotain soap free cleansing bar en muista merkkiä ja oli ph arvo 5.5 ja kuivatti kauheasti ja mielestäni paheni finnit kahden käyttökerran jälkeen

• Anonyymi

Meikkaaminen ei haittaa, jos puhdistat ihon hyvin. Vaikka iho tuntuu rasvaiselta, niin se voi kuitenkin tarvita kosteutta. Kosteusvoidetta kannattaa aina käyttää, koska se pitää ihohuokoset pehmeinä. Älä pese saippualla. Osta en ennemmin tavallisesta kaupasta Erisanin syväpuhdistavaa puhdistusainetta kasvoille.
      Omasta kokemuksestani voin sanoa, että kosmetologit ovat rahanhaaskausta. Jos pahaksi menee, niin ihotautilääkärille.

• Anonyymi

Ensimmäiseksi varaat ajan terveyskeskuksesta ja pääset käymään lääkärillä, joka määrää sulle lääkevoiteen iholle (noin 10e-30e) ja kenties antibioottikuurin rauhoittamaan tulehdusta. Akne on ihosairaus ja usein perinnöllistä ja se vaati usein lääkitsemistä joko ulkoisesti tai sisäisesti ja usein molempia. Ihonhoitorutiinisi on ihan ok, mutta lisää vielä kosteuttava voide esim. Humektan apteekista. Se ei tuki huokosia, mutta kosteuttaa ihoa. Sen päälle voi laittaa meikin. terkuin kosmetologi, jolla itselläänkin ollut akne. :)

• Anonyymi

Ei kannata antibioottikuureja alkaa syömään. Ne rauhoittaa hetkeksi ja akne palaa, kun kuuri loppuu.

• Anonyymi

Hei! Jos joku näkee tämän ja osaa vastata niin kiitos! Olen siis keskustelun aloittaja. Käytän nykyään neutrogenan jotain pink grapefruit cream wash, ja mietin että nyt ihoni on mielestäni hieman paremmassa kunnossa. Toisaalta olen yrittänyt syödä terveellisemmin ja aloin syömään sinkkiä. Mutta mietin vain että esimerkkinä illalla pesin naaman kyseisellä tuotteella ja kosteutin ihan vähän sekä menin nukkumaan, aamulla iho näytti hyvältä, ei punoittanut (finnit olivat aika ok näköisiä) ja iho ei ollut niin rasvaisen näköinen peilistä. Sitten pesin aamulla taas kyseisellä aineella ja iho alkoi punoittaa hieman, ja sitten se taas loppuu. Iho näyttää parhaimmalta nykyään aamulla. Onko tuo siis hyväksi vai huonoksi että käytän? Ärsyyntyykö ihoni siitä vai onko se vaan muuten vaan tulehtunut ja ärsyyntyy kaikesta koska ihan vedellä huuhtelu saa hieman punoittamaan hetkeksi. Olisiko tietoa asiasta?

• Anonyymi

Alkoholia ja tupakkaa ei ollenkaan koska lisäävät hormooni-eritystä, joka päivä saunassa ja uimassa jotta huokoset syväpuhdistuvat, pesut Sebamedillä kylmää vettä käyttäen, iho tykkää hapoista joten puolikkaalla sitruunalla kasvojen hierominen auttaa. Ennen vanhaan pitivät käsiään muurahaispesän päällä kun puolustaessaan pesäänsä ruiskuttivat muurahaishappoa, toimii nykyäänkin.
      Lääkärin määräämiä retinoleja ei kannata käyttää koska ne sotkevat ihon aineenvaihdunnan kuivaksi ja hilseileväksi.
      Kesällä voi käydä uimassa monta kertaa päivässä ja ainakaan mitään pesu-aineita ei kannata käyttää, pyyhekuivaus riittää. Ihonkuorinnankin voi suorittaa uimarannan hienolla hiekalla ja sen jälkeisen kostutuksen mudalla.
      Kannattaa kokeilla, ei kannata tuhlata rahojaan kauneustuotteisiin.

• Anonyymi

Moi! Varmasti tuntuu kurjalta kun tuntuu, että tekee paljon, mutta ei saa näkyvää helpotusta. Tiedän tunteen. Oma akneni alkoi lopetettuani e-pillerit. Vuosia naamani kukki vaikka koitin pitää sitä puhtaana, välttää meikkaamista yms.

Vasta lopetettuani sokerin syömisen ja alettuani syömään päivittäin laadukasta Ecolomegan kalaöljyä akne alkoi häviämään. Taitaa olla tieteen piirissäkin tunnettu, että kun kehossa on tulehdustiloja, on kalaöljy välttämätön tulehdusten hillitsemiseen. Ei kannata ostaa perus Möllereitä tms (lue kalaöljyjen laadusta, netissä paljon tietoa). Tuota laadukasta Ecolomegaa saa ainakin Ruohonjuuresta, varmasti muualtakin.

Suosittelisin sua välttämään stressiä (kuluttaa kehosta ravinteita). Voisitko kokeilla jotain laadukasta sinkkilisää? Myös muun muassa magnesium, seleeni ja jodi ovat tärkeitä hyvinvoinnille. Nämä kannattaa tietysti ostaa laadukkaasta luontaistuotteita myyvästä paikasta.

Olen käyttänyt itse vuosia vain luonnonkosmetiikkaa. Suosittelen vahvasti, mikäli et ole taipuvainen saamaan luonnontuotteista allergisia reaktioita. Marketin tavara ainakin itsellä kuivatti ihon ja eliminoi ihon oman kyvyn erittää suojaavaa rasvaa. Niissä on myös yleensä kaikenmaailman hajusteita, väriaineita ja vaahtoavia ainesosia, jotka voivat ärsyttää ihoa.

Älä pese saippualla (jos saippua ei ole luonnonkosmetiikkatuote, joka tarkoitettu kasvojen pesuun). Vältä liiallista pesemistä. Itse en nykyisin käytä puhdistusmaitoa tms kun vain pestessäni meikkiä tai aurinkovoidetta kasvoilta. Muuten riittää lämmin vesi. (Veljeni akne hävisi, kun veli unohti käyttää äitin ostamia kasvomömmöjä). Käytän kosteutukseen hieman kosteille kasvoille helokkiöljyä. Iho jää silkinpehmeäki eikä tukkiinnu.

Suosi luomua, syö paljon kasviksia ja marjoja. Myös hedelmiä. Juo paljon raikasta vettä. Vältä kaikkea prosessoitua. Liiku paljon. Naura ja hymyile paljon. Ennenkaikkea, kuvittele mielessäsi, että aknesi häviää ja että kehosi osaa eliminoida tulehdusta. Kuuntele kehoasi, mitä se tarvitsee ja puhu itsellesi positiiviseen sävyyn. Tulet saamaan apua, älä murehdi, vaikka tiedän että tuntuu pahalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe