Tomaattini ulkona ovat tekemässä raakileita, mutta verannalla on vain kukkia ei yhtään raakiletta ja epäilen vahvasti että ne eivät ole saaneet riittävästi pölytystä koska vaikka pidämme ovia ja ikkunoitakin auki verannalle niin pörriäisten vähyys on nähtävästi aiheuttanut sen että kukat eivät ole hedelmöittyneet.
Nyt luin jostain että niitä voisi tärisyttää?
(Oliko tarpeeksi maanläheinen aihe?)
Pitääkö tomaatteja tärisyttää?
5
73
Vastaukset
- Anonyymi
Ammattimaisen tomaattitarhurin ohje minun kasvihuonetomaateilleni oli, että ne olisi syytä täryttää ja sumuttaa päivittäin.
Kasvarikorkeuteni oli 2,5m ja tomaatit kasvoivat ylhäältä ripustettuja naruja pitkin.
Päivittäin, kun kasvusto ja kukat olivat taatusti kuivaneet, tärytin ne ripustuslangoista ja lopuksi sumutin tavallisella vedellä suihkepullosta. Tomskuja tuli niin hiivatikseen. Sain em. tarhurilta kukkivat taimet vappuna ja turveilmapenkkini olivat tuohon mennessä lämmenneet.
Tomaatit eivät vaadi pörriäisiä. Ulkona olevat saavat heiluttelua vaihtelevista tuulista ja vaihtelevat kosteusolosuhteet hoitanevat osaltaan "sumuttelun".
Kasvarin lankoja pitkin kiipeilevät avomaan kurkkuni tarvitsivat pörriäisiä jotka houkuttelin kasvariin sivelemällä hunajaa omavalmisteisen lasikasvarin 1/4 katon tuuletusluukun reunoihin. Tepsi. Kiitos puutarhurille ohjeista. Ensimmäiset raakileet tulleet nyt esille, sekä sisä-että ulkotomaateissa. Pitkään ne kukkivat. Physalis on myös tekemässä hedelmää, useita alkuja.
Kesä tuoksuu tomaatille, leikatulle nurmikolle, pihan ruusuille. Lämpöä riittää, mutta se suosii nyt kurpitsojen ja squashien kasvua. Pari viikkoa kestän kitisemättä :)Multasormiaiheiden luulisi olevan turvallisia , vailla henkilökemioita. Lasten kasvatus voi olla arka aihe, mutta kasvikunnan suhteen voi virheensäkin huoletta tunnustaa. Oma kasvihuoneeni on vain varstorakennuksen päätyyn pienistä lasiruuduista rakennettu erkkeri, aika tyylikäs luomus sinänsä ja olen sisustanut sen sadesäiden meditointipaikakseni korituolilla , pikkupöydällä, räsymatolla ja lyhdyillä, kylmällä lampaantalja lämmittää. On siellä pari tomaattiakin, naruilla oikeaoppisesti katosta naruilla tuettuina, yksi minipaprika sekä vain silmän iloksi tarkoitettua kasvamassa. Viiniköynnöksen kasvatuksesta silloin tällöin luen, mutta tuskin onnistuisin, vaikka tontilla vallitsee hyvä mikroilmasto. Lienenkö tietoisesti osannut runkotomaattejani ( yleensä ostan Tanskan vienti -taimia) täryytellä, mutta hypistellyt kuitenkin varkaita lehtihangoista nyppien , alimmaisia lehtiä poistaen ja tukilankoja korjaillen. Kyllä tomaattini ovat aina kohtuullisesti tuottaneet satoa, loput olen kypsyttänyt syksyn tultua sisätiloissa. Hintaa tulee , kun joka vuosi ostaa uudet mullat ja valmiit kukkivat taimet, mutta maku on aurinkoinen, makea ja aromikas, tuoksu ihana. Talon eteläseinustalla avomaalla kasvaa kahdessa suuressa ruukussa kirsikkatomaattia, tuttua satoisaa makoisaa lajia. Siinäpä hyötyviljelykseni kahden kesäkurpitsan, salaatin, tillin, persiljan ja yhden perunapenkin lisäksi, monivuotisia yrttejä toki on ja kesäyrttejä ruukuissa. Hedelmäpuut ja marjapensaat ovat oma lukunsa, tulisi liian pitkä juttu samaan kommenttiin niistä kertoa.
Jäin miettimään tuota squashia, täällä se tarkoittaa kössiä, pallopeliä. Kesäkurpitsasta käytetään myös sanaa zucchini, lisäksi on erilaisia talvikurpitsoita, joita en ole kokeillut. Physaliksen kävin googlettamassa, vastauksena ananaskirsikka eli karviaiskoiso eli kapikarviainen eli inkamarja. Joskus olen ostanut niitä, olivat yhteen aikaan trendikkäitä ja koristeellisia voileipäkakun päällä ja juustotarjottimella. Samaa sukua minulla on lyhtykoiso, pelkkä koristekasvi, kukkii nyt vaatimattomin valkein kukin, mutta syksyllä se saa loistavan oranssinpunaiset lyhdyt, kuin japanilaiset minipaperilyhdyt. Se saattaa äityä riesaksi, leviää tehokkaasti, kannattaa harkita minne istuttaa.Täällä taidetaan käyttää kurpitsa-sanaa aika vaihtoehtoisesti squash-sanan kanssa joka on USA:ssa enemmän geneerinen . Minulla on ollut aikaisemmin halloween-kurpitsoja jotka kasvoivat tosi hyvin ja suuriksi viime vuonna ja patty-pan ja myskikurpitsaa, jotka ovat hyviä ruokalajikkeita. Nyt kasvaa kesäkurpitsan lisäksi pattypania ja butternutsquashia, joka on suosikkini.
"Mansikkakoiso" luki siemenpussin kyljessä (physalis)ja kolme siemenistä iti ja yhdestä tuli suuri ja se on täynnä kotamaisia hedelmänalkuja. Kaikki kukkivat ja odottelen josko saan ananaskirsikoita omalta verannalta syksyn kakkujen päälle ;) olin sanomassa coctaileihini, mutta enhän minä juo coctaileja...minä nimitän sitä kullankeltaista marjaa kolumbialaisella nimellään "uchuva".
Niin ne tomaatit...ensin tuli Lego kotiin kevättalvella siemenpussi kädessään ja sanoi näitä me laitetaan. "Korkeakasvuinen keltainen kirsikkatomaatti" luki pussissa. Minä idätin siemenet "minikasvihuoneessani" ja sitten haettiin vielä lisää tomaatinsiemeniä en kyllä muista mitä lajia tai minkä näköisiä. Pelkkää heräteostelua. Nyt minulle on punssiverannan pöydällä kolme todella valtavaa tomaattia, kattoon langoilla sidottuna ja vielä kukkakepein tuettua ja kaikki kukassa ja näkyipä jo yksi raakile. Juoppoja ovat ja tuoksuvat ihanalle. Ulkona kasvimaan laidassa on ehkä puoli tusinaa myös kukkivia tomaatteja joissa on myös jo jokunen raakile ja ne ovat erittäin terveen ja voimakkaan näköisiä, vaikka en olekaan mikään kesän paras rikkaruohojen kitkijätyyppi. Vettä niille kannan samalla kun kastelen kurpitsojani/squashejani Sitten luin jostakin että jos kasvattaa tomaatteja sisällä esim. kasvihuoneissa niitä pitää tärisyttää…
Minulle on tarjottu moneen otteeseen kasvihuonetta mutta en ole halunnut ottaa kun se mielestäni velvoittaa ja sitoo kesäksi. Nyt voin lähteä pariksi viikoksi pois ja pyytää poikaa kastelemaan puutarhaletkulla tai asentaa sadettajan joka täytyy tosin ajoittaa ettei vesi lopu meidän kesävesikaivossa, joka ottaa Daljoesta vettä.
Minulle nää kasvimaat ja puutarhat on suhteellisen uusi harrastus ja olemme sopineet että hoidetaan kasvimaata niin kauan kun se tuntuu kivalta. Onhanse upeaa nähdä työnsä tulokset ja katsoa kun siemenet itää ja niistä tulee komeita kasveja. Hyötykasveja tai kukkia, minulle sillä ei ole suurta merkitystä, mutta Lego kylvää ja istuttaa vain hyötykasveja: porkkanaa, sipulia, perunaa, omenapuita jne. Minä olen enemmän hedonisti ja viljelen mielelläni villiunikoita perunan joukossa ja kasvatan itselleni hernemaata johon saan mennä poimimaan palkoja suoraan pellosta kuin lapsena maalla. Ystäväni Lahdesta käytti sanaa "liskoja", onko se tavallinen sana? Miulle tuli mielikuva sisiliskoista, ei herneenpaloista.- Anonyymi
Näin puutarhamestarina voin sanoa,että tomaattien tärisyttäminen on tärkein toimenpide niiden viljelyssä. Seuraavaksi tärkein tehtävä lankeaa kaupan asiakkaille, jotka vihannesosastolla läpikulkiessaan joutuvat aina niitä puristelemaan ohimennessään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu1561470Rakastan sinua
Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli541195Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva175961Kun viimeksi tapasit kaivattusi
Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi50948Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus76934Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e36875- 57805
Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!
Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy201780Mitä Raamattu opettaa samaa sukupuolta olevien avioliitosta 4.0
Edelliset kolme ketjua tuli täyteen joten jatketaan keskustelua. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaali152765Ootko sä oikeasti sinkku?
Kun oot aina yksin tuol kylil, kyl mä susta naisen ottasin jos saisin luvan😳😘🔥42746