Lampaita kesäksi?

arppa

Osaatteko neuvoa, mistä saisi? Läheiseltä lampurilta, joo... mutta mistä saa lampureiden tietoja?

Entäpä jos alkuperäisrodut kiinnostaa... saako suomenlampaita mistään? Kainuun harmaista haaveilen..

12

5990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rosvopaisti

      Mitäs meinaat tehdä lampaille sitten kun kesä on ohi?

      • ei turhaan

        meillä oli kesällä kuin olin lapsi niin lammas, ja joskus lammas ja pässi,ym,elukoita.tottakai meillä on aina syöty, syötävät elukat, ei niitä hautaan meillä ole kesiä pidetty ,vaikka lemmikkejä ovat olleetkin.isä teurasti ne syksyllä minä sitten vanhempana olen ampunut tarvittaessa elukoita lemmikkejä jne.


      • arppa

        Niin, rosvopaisti olisi hyvä ehdotus (nimimerkkisi vihje?)... LOL

        Vaihtoehtoja on... eikä mahdottomin ole niiden pitäminen senkin jälkeen. Tuo "kesäksi" oli sellainen minimi, kun joskus kuulee, että joku lampuri on antanu muutaman villatupon kesälaitumille ja syksyllä ne palautuvat omistajalleen, joka... jaaaa... tekee mitä haluaa.


    • Päkä

      Kunnaneläinlääkäri tai kunnan maataloussihteeri tietävät kyllä kellä lampaita on.
      Ja yksi konsti on mennä suoraan tilalle kyselemään jos sellaisia jossain tiedät.

      Alkuperäisroduilla on joku oma yhdistyskin, google varmaan löytää osoitteen. Sieltä varmasti saa tietoa suomenlampaiden ym kasvattajista.

      Ota vaan lampaita, hauskoja otuksia!

      • zutphen

        Kaikki tietoa lammasta saat MTT:stä henkilöstä nimellä Riitta Sormunen-Cristian.


    • otat

      Kun otat lampaan, nyky säännösten mukaan sinun täytyy rekisteröityä lammas kasvattajaksi ja ilmoittautua pitopaikka rekisteriin vaikka ottaisit vaan yhden lampaan. Kysele paikka kuntasi maatalous sihteeriltä lisä tietoja.

      • ei turhaan

        älähän puhu paskaa ,kukaan ei kysele minun lampaani perään, koska ei ole ns, tuotantolammas.sihteeri tietää tietenkin, on sit toinen asia rekisteröityminen.


      • lammas?
        ei turhaan kirjoitti:

        älähän puhu paskaa ,kukaan ei kysele minun lampaani perään, koska ei ole ns, tuotantolammas.sihteeri tietää tietenkin, on sit toinen asia rekisteröityminen.

        Jokainen lammas tulee olla rekisterissä, samoin niiden pitopaikka. Myyjä on velvollinen ilmoittamaan rekisteriin, että on myynyt sinulle lampaan. ja sittenhän kysellään sen perään. Jokaisella lampaalla tulee olla EU-korvamerkit ja sitä vastaavat tiedot rekisterissä. Ihan niinkuin lehmilläkin. Eläin voi aivan hyvin olla lemmikkinä eikä "tuotantolammas"-nimitystä ole olemassakaan, lammas on lammas. Kiertääkö esim. suu-ja sorkkatauti sinun "ei-tuotantolampaasi"? Rekisteröintiä on siis perusteltu mm. tautitorjunnalla.


      • tuleva lampuri
        ei turhaan kirjoitti:

        älähän puhu paskaa ,kukaan ei kysele minun lampaani perään, koska ei ole ns, tuotantolammas.sihteeri tietää tietenkin, on sit toinen asia rekisteröityminen.

        Lampurin vastuu

        Lampaan omistajan tulee aina ilmoittautua rekisteriin lampaan pitäjäksi. Tämä käy helposti soittamalla kunnan maaseutusihteerille. Lampurin tulee myös pitää luetteloa omistamistaan lampaista.

        Kaikki 9.7.2005 jälkeen syntyneet lampaat tulee merkitä kahdella korvamerkillä ennen eläinten siirtoa syntymäpitopaikasta, mutta kuitenkin viimeistään puolen vuoden iässä. Poikkeuksena ovat teuraaksi menevät karitsat, joille riittää yksi korvamerkki. Lampaiden korvamerkkejä voi tilata Elintarviketurvallisuusviraston asiakaspalvelunumerosta 020 77 24333 (arkisin klo 9-11) tai sähköpostitse [email protected]. Korvamerkit ovat maksullisia.


    • yx lampuri

      Oletkohan se sinä, joka jo kyselit minulta lampaista? Jos et, niin mulle saa kirjoittaa osoitteseen [email protected]. Itselläni on lampaita ja tunnen paljon muitakin suomenlampaan/harmaksien kasvattajia.

    • Pertti -lampuri

      Hei
      vieläkö tämä kysely on ajankohtainen
      Minulla olisi keväällisiä, huhtikuussa 20112 synbtyneitä karitsoita, uuhia ja en niitä raaskisi vielä laittaa teuraaksi, mutta ei mahdu navetassa olemaan.
      Orimattilassa.
      Uuhikaritsoita noin 6-8, jokunen aikaisemmin poikinutkin voisin myydä.

      Ota yhteyttä.

      Pertti Laaksonen
      050-3484610

    • Lampurin vaimo

      Ja Pudasjärvellä olisi pässejä pitoon tai pataan.
      p. 040-5456941

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2625
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1947
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1675
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1626
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1606
    8. 91
      1553
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      120
      1415
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe