Tämä käy ilmi Kotimaa24-sivun uutisesta. Siis enemmän kuin kuuluu kirkkoon, haluaa papin sairaalaan.
Täytyy kysyä, onko tämä enää pelkästään kirkon vastuulla. Valtion olisi syytä vastata kansalaistensa huutoon. Virossa tiettävästi valtio on jo ottanut vastuuta sairaalapapistosta.
Eikö Suomessakin kuuluisi demokratian ja hyvinvointiyhteiskunnan hengessä valtion ottaa vastuuta sairaalapappien järjestämisestä? Vai onko vapaa-ajattelijoilla jotain demokraattista hyvinvointiyhteiskuntaa vastaan?
85 % suomalaisista haluaa, että sairaalassa on pappi
23
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Olisi tietenkin ollut kiva tietää mihin tutkimukseen jutussa viitataan ja koska se on tehty ja keneltä on kysytty. Nyt asiat jää pahasti pimentoon eikä ole varmaa onko luku enää edes relevantti.
Kun olin viime vuonna sairaalassa, olisin toivonut että pappi olisi laittanut katetrin. Mutta ei, himokkaat hoitsuthan sen tekivät. 😬
Lääkärit tekevät virheitä.
Mutta papit eivät.
Kannattaa siis käyttää uskon veljiä ja siskoja.
- Anonyymi
Juttu oli otsikoitu: "Sairaalapappien virkoja vähennetään – Tilanne on erityisen kriittinen psykiatrisella puolella"
Ensimmäisenä tuli mieleen, että juttu on aprillipila tai jotain vastaavaa. Hetken mietittyäni otsikointi alkoi tuntua jo todelliselta, sillä siellä missä ihmisellä on suurin hätä on kirkolla ja uskovilla suurimmat mahdollisuudet uskonnon loisen istuttamiseen ihmisen päähän. Niin missä sitä pappeja enemmän kaivattaisiinkaan kuin psykiatrisella puolella.
Voi tätä maailman menoa. - Anonyymi
Suurin osa vakavasti sairas ei halua pappia vuoteensa viereen sairalassa.
- Anonyymi
Hyvin moni teistä paholaisen työ ja ikuisuus tovereista alkaa rukoilemaan, kun kuoleman todellisuus tulee eteen.Olen itse lojunut sairaalassa 4,5 kk ja nähnyt kuinka reteestä kaverista tulee hyvin nöyrä ja totinen ihminen, joka alkaa miettiä näitä ikuisuus asioita. Silloin myös sinäkin alat kysellä pappia.
Ei ole kovin kauaa siitä, kun Vapaa-ajattelijain liittovaltuuston jäsen sairastui syöpään. Hän piti loppuun saakka blogia jossa kertoi tilastaan. Viimeinen merkintä ei loppunut mihinkään mainintaan jumalista, vaan oli yksikertaisesti "Muistakaa nauttia kesästä."
Asiaa on kyllä tutkittu, ja siinä tuli ilmi että selvästikin vain uskovaiset näkevät näitä loppuajan uskoontuloja, muut juurikaan eivät.
Tässä on varmaan tapahtunut käänteisesti se mikä lukee Yhdysvaltain vaakunassa: Ei monesta yksi vaan yhdestä monta. 😏"Olen itse lojunut sairaalassa 4,5 kk ja nähnyt kuinka reteestä kaverista tulee hyvin nöyrä ja totinen ihminen, joka alkaa miettiä näitä ikuisuus asioita. Silloin myös sinäkin alat kysellä pappia. "
Itse olen taas nähnyt, kuinka koko ikänsä ateistia vanhaa ihmistä koetetaan työntää väkisin kristilliseen tilaisuuteen hoitokodissa.
Näin siis ainakin Lahden Pörriäisessä.
Siellä seurakunta tuli ilolla juttelemaan vanhuksille hömpästä.
Hömpän ympärille oli koottu kahvi- ja pullakestit.
Moni vanhus tuli paikalle varmasti vain sosiaalisista syistä.
Ja toki pullapalan kutsumina.
Mutta loputkin, jotka eivät halunneet osallsitua, tuotiin paikalle.
Ja kun asiasta huomautettiin, että myös ikäihmisellä on uskonvapaus, sitten asia "korjattiin" jättämällä nämä vääräuskoiset yksin omiin huoneisiinsa, eikä muuta korvaavaa toimintaa järjestetty.
Myöskin yksilön oikeus yksityisyyteen ei imo toteutunut, koska henkilöt eroteltiin uskonnon mukaan eri ryhmiin.- Anonyymi
Pappi_Heljas kirjoitti:
"Olen itse lojunut sairaalassa 4,5 kk ja nähnyt kuinka reteestä kaverista tulee hyvin nöyrä ja totinen ihminen, joka alkaa miettiä näitä ikuisuus asioita. Silloin myös sinäkin alat kysellä pappia. "
Itse olen taas nähnyt, kuinka koko ikänsä ateistia vanhaa ihmistä koetetaan työntää väkisin kristilliseen tilaisuuteen hoitokodissa.
Näin siis ainakin Lahden Pörriäisessä.
Siellä seurakunta tuli ilolla juttelemaan vanhuksille hömpästä.
Hömpän ympärille oli koottu kahvi- ja pullakestit.
Moni vanhus tuli paikalle varmasti vain sosiaalisista syistä.
Ja toki pullapalan kutsumina.
Mutta loputkin, jotka eivät halunneet osallsitua, tuotiin paikalle.
Ja kun asiasta huomautettiin, että myös ikäihmisellä on uskonvapaus, sitten asia "korjattiin" jättämällä nämä vääräuskoiset yksin omiin huoneisiinsa, eikä muuta korvaavaa toimintaa järjestetty.
Myöskin yksilön oikeus yksityisyyteen ei imo toteutunut, koska henkilöt eroteltiin uskonnon mukaan eri ryhmiin.Kyllä pappi pitäisi olla tarjolla,jos tuskainen ihminen sitä haluaa.Vanhukset eivät aina jaksa porukassa avautua kipeistä asioista,vaan haluaisivat olla papin kanssa kahden.
- Anonyymi
RepeRuutikallo kirjoitti:
Asiaa on kyllä tutkittu, ja siinä tuli ilmi että selvästikin vain uskovaiset näkevät näitä loppuajan uskoontuloja, muut juurikaan eivät.
Tässä on varmaan tapahtunut käänteisesti se mikä lukee Yhdysvaltain vaakunassa: Ei monesta yksi vaan yhdestä monta. 😏Yleensä pappia tarvitsevat ovat hiljaisia ihmisiä,jotka eivät tee numeroa halustaan tavata pappi kahdestaan.
Anonyymi kirjoitti:
Yleensä pappia tarvitsevat ovat hiljaisia ihmisiä,jotka eivät tee numeroa halustaan tavata pappi kahdestaan.
On vähän eri asia haluta tavata pappi kuin tulla uskoon sairasvuoteella. Papit ovat lohduttavan puhumisen ammattilaisia ja osaavat jopa olla sanomatta Jumalasta sanaakaan, jos niikseen tulee.
- Anonyymi
Mikähän mahtaa olla ollut kysymyksenasettelu? Onko kysytty, moniko haluaa valtion kustantaman papin sairaaloihin, vai olisko kiva jos sairaalassa olisi pappi vai jotain tältä väliltä?
Kyseessä on ollut Gallup Ecclesiastica 2015. Tutkimus tehdään neljän vuoden välein, viimeksi 2015, ja uusin ei ole lainkaan julkinen. Edeltävän tulokset saisi tutkimus- ja opetuskäyttöön, ks. https://services.fsd.uta.fi/catalogue/FSD3094
Tuossa on kuitenkin julkisena kysymykset ja niiden vastausjakaumat. Kysymysryhmänä on tuolloin ollut "Seuraavassa luetellaan joukko tilanteita, joissa valtio tavalla tai toisella tukee tai ylläpitääuskontoon liittyviä asioita Suomessa. Kuinka suhtaudut niihin?" ja siinä kysymyksinä mm. "Sotilaspappien läsnäolo puolustusvoimissa?" sekä "Valtiopäivien avajais- ja päättäjäisjumalanpalvelus?"
Erittäin myönteisiä esim. noissa on ollut 46 % ja 39 %.
Tuolloin 2011 ei kysytty sairaalapapeista, mutta 2015 kysymyksenasettelu lienee ollut vastaava kuin 2011 sotilaspapeista.
Näissä kysymyksenasettelu vaikuttaa niin paljon, etten laittaisi paljon painoa absoluuttisille luvuille. Sen sijaan keskinäinen vertailu lienee mielekästä, eli esim. 2011 sotilaspapit olivat useammalle jees kuin eduskunnan avajaisjumalanpalvelus. Samoin samalla kysymyksellä eri vuosien aikana nähnee kehityksen suunnan.- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Kyseessä on ollut Gallup Ecclesiastica 2015. Tutkimus tehdään neljän vuoden välein, viimeksi 2015, ja uusin ei ole lainkaan julkinen. Edeltävän tulokset saisi tutkimus- ja opetuskäyttöön, ks. https://services.fsd.uta.fi/catalogue/FSD3094
Tuossa on kuitenkin julkisena kysymykset ja niiden vastausjakaumat. Kysymysryhmänä on tuolloin ollut "Seuraavassa luetellaan joukko tilanteita, joissa valtio tavalla tai toisella tukee tai ylläpitääuskontoon liittyviä asioita Suomessa. Kuinka suhtaudut niihin?" ja siinä kysymyksinä mm. "Sotilaspappien läsnäolo puolustusvoimissa?" sekä "Valtiopäivien avajais- ja päättäjäisjumalanpalvelus?"
Erittäin myönteisiä esim. noissa on ollut 46 % ja 39 %.
Tuolloin 2011 ei kysytty sairaalapapeista, mutta 2015 kysymyksenasettelu lienee ollut vastaava kuin 2011 sotilaspapeista.
Näissä kysymyksenasettelu vaikuttaa niin paljon, etten laittaisi paljon painoa absoluuttisille luvuille. Sen sijaan keskinäinen vertailu lienee mielekästä, eli esim. 2011 sotilaspapit olivat useammalle jees kuin eduskunnan avajaisjumalanpalvelus. Samoin samalla kysymyksellä eri vuosien aikana nähnee kehityksen suunnan.Jori, mitä vastaat aloituksen kysymykseen olettaen, että 85% toivoo sairaalapappia: Eikö Suomessakin kuuluisi demokratian ja hyvinvointiyhteiskunnan hengessä valtion ottaa vastuuta sairaalapappien järjestämisestä? Vai onko vapaa-ajattelijoilla jotain demokraattista hyvinvointiyhteiskuntaa vastaan?
Anonyymi kirjoitti:
Jori, mitä vastaat aloituksen kysymykseen olettaen, että 85% toivoo sairaalapappia: Eikö Suomessakin kuuluisi demokratian ja hyvinvointiyhteiskunnan hengessä valtion ottaa vastuuta sairaalapappien järjestämisestä? Vai onko vapaa-ajattelijoilla jotain demokraattista hyvinvointiyhteiskuntaa vastaan?
Kysymyksenasettelusta emme ole aivan varmoja, mutta olettaen sen olevan edellä arvelemani:
Johtopäätös on liian vahva. Vastaajilta ei kysytty haluavatko he valtion maksavan papin palkan, tai haluaisivatko he oman sairaalasänkynsä viereen pappia. Myöntinen suhtautuminen voi tarkoittaa sitä, että on ihan hyvä jos joitakin muita varten pappikin on paikalla. Enhän minä itsekään voisi sanoa suhtautuvani erittäin kielteisesti siihen, että pappi voi tulla paikalla jos joku potilas pappia kaipaa.
(Toinen asia on sitten yhteinen kaikille kyselyille. Mitä kukin vastaaja tarkoittaa "kielteisellä suhtautumisella", "luottamisella" jne.)Niin ja vielä sivuhuomio tähän: Mitä jos sinä vaihteeksi kysyisit Kirkon tutkimuskeskukselta mikä oli tarkka kysymyksenasettelu?
- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Niin ja vielä sivuhuomio tähän: Mitä jos sinä vaihteeksi kysyisit Kirkon tutkimuskeskukselta mikä oli tarkka kysymyksenasettelu?
Mikset sinä kysy? Yliopiston sähköpostista Tampereelta tutkimuslaitokselle Tampereella. Kysy, jos kiinnostaa.
Minua kiinnostaa, miksi aina välttelet vastaamasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikset sinä kysy? Yliopiston sähköpostista Tampereelta tutkimuslaitokselle Tampereella. Kysy, jos kiinnostaa.
Minua kiinnostaa, miksi aina välttelet vastaamasta.Demokraattinen hyvinvointivaltio ei ilmeisesti ole vaparien mieleen.
"Mikähän mahtaa olla ollut kysymyksenasettelu? Onko kysytty, moniko haluaa valtion kustantaman papin sairaaloihin, vai olisko kiva jos sairaalassa olisi pappi vai jotain tältä väliltä? "
Sairaalassa voisi olla sellainen mekaanien (saa se olla elekroninenkin) automaattipappi, johon laitettaisiin kolikko ja sitten se meuhkaisi saatanoista ja helveteistä, taivaistelijoiden valtakunnista ja sieluista ja ihmeteosista, kunnes maksettu aika loppuisi.
Vähän ku jukeboksi siis.
Minusta on kiehtovaa ajatella, miten liberaali sairaalapapitar kohtaa viimeisiään vetelevän aitouskovaisen ja kalkkiviivoilla saa käännettyä potilaan varman taivastien kohti ikuisia löylyjä.
- Anonyymi
Papitar selvästi kiihottaa mielikuvitustasi. Jännä, miten vapareilla ja heidän kavereillaan on tämä fiksaatio. Se tulee esiin siellä ja täällä. Tuon Heljaksen nimimerkki on toinen tässäkin ketjussa esiin tuleva esimerkki. Antaa kyllä aika selkeän kuvan vapareista.
- Anonyymi
Erotkaa vapareista. Kuka enää jää tuohon joukkoon? Nykymenolla omaisuus hävitetään, jäsenistä pumpataan rahat ja sitten - pufff - kaikki on lopussa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun418737Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo261749T:ltä J-miehelle
Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli281675- 1301461
Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?
Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?1941130Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?
Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast81099- 711067
- 92912
- 49785
- 75767