mikävaivaa

Anonyymi

Kliiviani voi huonosti, eli sen lehtiin on jo pidemmän aikaa tullut valkoisia täpliä aivan kuin home tahroja, lähtevät helposti pois pyyhkimällä mutta nyt on tuota valkeaa kauheasti. Mitä avuksi?

2

151

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olet saanut todennäköisesti villakirvan siihen. Heitä menemään. On niin vaikeasti torjuttava kotioloissa. Tutki myös lähellä olevat kasvit ja pese ikkunalauta ja ikkuna mielellään jollain vähän ytymmällä aineella. Ja päälliruukku! Ja oikeaataan kaikki pinnat läheltä. Villakirva voi kätkeytyä kaikenmaailman koloihin ja rakoihin ja olla siellä latenttina kuukausikaupalla ja yhtäkkiä ilmaantua uusiin kasveihin.

• Anonyymi

Tuo on kyllä v-mäinen tuholainen! Itse löysin aloe verastani ensimmäisenä villakilpikirvoja. Sitten kun tarkemmalla silmällä katsoin, oli myös sen lähellä olleessa rahapuussa näitä. Näitä voi olla hankala havaita, siinä vaiheessa vasta huomaa, kun niitä alkaa vilistä ja valkoisia pumpulimaisia muodostelmia näkyä lehdissä ja kukka näyttää vähän nuupahtaneelta. Ne voi vaikuttaa kasvin kasvuun ja tehdä esimerkiksi niin, että kasvi alkaa kasvaa vähän oudon näköisesti eli jos se on aiemmin kasvanut symmetrisesti niin yhtäkkiä siitä tulee epäsymmetrinen.

Täytyy sanoa, että jos kyseessä on kasvi jolla ei niin paljon tunnearvoa ole, niin kannattaa heittää vain menemään, koska voi vaatia isoa vaivaa päästä villakilpikirvasta eroon, ja siinä voi käydä niinkin että siitä ei pääse eroon, ja joutuu tavallaan kokoajan vaan yrittämään pitää kantaa kurissa, josta ei täysin pääse eroon, koska tämä tuholainen on sellainen, että se tykkää lymyillä piilossa ja tehdä uuden invaasion. Jos kasvi tuntuu itselle arvokkaalta, kannattaa ainakin kokeilla taistella näitä vastaan. Itse olen päättänyt taistella, koska kasveissa on tunnearvoa ja toivonmukaan voittaa tämän kirva-invaasion :D

Olen kokeillut erilaisia tapoja päästä kirvoista eroon, suihkuttanut ne,vaihtanut mullat useista vierekkäin olleista kasveista, pessyt ruukut läpikotaisin (myös pohjasta missä ne voi lymyillä eli niissäkin voi olla valkoista nöyhtää) ja sumutellut mäntysuovalla ja Sprutzitilla kriittisimmässä paikassa olleet kasvit. Jotkut ovat niin tarkkoja, että jos kasvi kestää, pesevät niiden juuretkin ennen istutusta ruukkuun, mutta kannattaa huomioida että jotkut kasvit ärsyyntyvät erilaisista käsittelyistä ja torjunta-aineista. Kun kasveja käsittelee, pitää olla tarkkana, ettei levitä vaatteissaan tai käsissään näitä "villaineja". Pitänyt karanteenissa kasveja eli erossa muista, koska villakilpikirva voi levitä ja pahimmillaan tuhota kaikki kasvit ja on todella ikävää, jos kanta pääsee leviämään kaikkiin kasveihin. Parista löysin ensimmäisen sumutuskerran jälkeen vielä jälkiä villakilpikirvasta, mutta kanta oli jo alunalkujaan vähäinen, ja torjunnan jälkeen niitä on hyvin vähän enää ollut nähtävillä. Olemassa olisi ollut sellaisia kuin torjuntapuikot (esim. Provadon), mutta ongelma on talvea ajatellen se, että niissä on lannoite samassa ja ovathan ne melkolaista myrkkyä. Ne toimivat mullan kautta, ja tappavat tuholaiset jotka syövät kasvia. En tiedä, miten esim Sprutzit käsittely puree villakilpikirvoihin, joita voi olla jopa pintamullassa, joten pintamulta kannattaa vaihtaa. Olen lukenut jopa juurissa asuvista tämän suvun kirvoista. Sprutzitia voi joutua käyttämään toistuvasti, että pääsee villiksistä eroon. Sprutzitia käsittääkseni käytetään luomuviljelyssäkin, ja sen on peräisin luonnosta jostain kasvista, mutta myös pyretriini on myrkkyä jossa voi olla haittoja.

Olen katsonut päivittäin kasvin lehdet lampun kanssa läpi, ja nähdessäni villakilpikirvan, olen penslannut kohdan alkoholilla tops-puikolla johon kirva kuolee. Havaintoja on ollut yhä vähemmän, mutta aikamoista salapoliisityötä tämä on.

On tärkeää, että siivoaa myös paikan, missä kasvit on olleet joilla on ollut tuholaisia, koska itse huomasin ikkunalaudallakin vilistävän näitä. Ne voi levitä ilmavirrankin mukana, mutta muuten ovat aika hitaita liikkumaan. Urokset voi lentää, naaraat pysyvät paikallaan.

Jos haluaa kokeilla luomumpia käsittelyjä, eikä siirtyä torjunta-aineisiin joita myydään kaupassa, niin kannattaa kokeilla Neem-öljystä tehtävää käsittelyä, jolla voi ehkäistä kirvoja. Jossain ohjeissa oli sekoitettu mäntysuopaa ja tuota öljyä ja suihkuteltu kasviin.

Jos haluaa ehkäistä villakilpikirvainvaasion, niin ensimmäinen ja tärkein sääntö on, että kun tuo uuden viherkasvin kämppäänsä, pitää sitä eristyksissä jonkun aikaa ja kenties antaa sille torjunta-ainekäsittelynkin ehkäisevänä toimenpiteenä esim Neem öljyllä. Jos oikein proaktiivinen haluaisi olla, niin ei ostaisi kasveja, vaan kasvattaisi ne siemenistä tai kämpässä jo olleista tuholaisvapaista kasveista pistokkaana. Ostaessaan kasvin, ottaa aina riskin, että siinä on tuholaisen munia ja kasvi kannattaa aina silmämääräisesti katsoa tuholaisten varalta myymälässä (onko terveen näköinen, katsoa lehtien altakin tuholaisten varalta ja etsiä niistä merkkejä) Kasvejansa kannattaa tarkistella tuholaisten varalta kotona hoidon lomass, putsata lehtiä (pyyhkimällä voi myös ehkäistä invaasiota) ja sumuttaa, koska ne voi kärsiä kuivasta huoneilmasta. Hyvää ehkäisyä on myös pitää kasvistansa hyvää huolta, jotta se on vastustuskykyinen tuholaisia vastaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      23
      2692
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2292
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2170
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1782
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1642
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1576
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      293
      1461
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1409
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1408
    Aihe