Perinnön saajat

Anonyymi

Kysymyksessä vanhempiensa ainoa lapsi, joka elää avoliitossa.
Vanhemmat ovat eronneet aikanaan, ja isä sittemmin on kuollut. Lapsi siis peri isänsä omaisuuden ainoana perijänä.
Nyt tuntuu siltä, että lapsen terveys on pettämässä. Jos käy pahin, eli hän kuolee pois, niin miten lapsen nykyisen omaisuuden käy? Lähin sukulainen on äiti. Isä on siis kuollut vuosia sitten.
Lisäksi on avopuoliso, jonka kanssa lapsella on yhteinen yritys. Lapsia heillä ei ole.

Perivätkö isän sisarukset? Suku on niin riitaisa, että eivät ole vuosikymmeniin edes tavanneet, eivät tätä perhettä eivätkä toisiaan. Mm. lapsen isän kuolemasta ei saatu edes sanaa kaikille sisaruksille, koska osoitteita ei ollut.
Riittääkö avopuolison hyväksi laadittu testamentti?

10

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Äiti perii kaiken ja testamentilla voi määrätä omaisuutensa kenelle vain.

      • Anonyymi

        Höpöhöpö! Isän puoleinen suku perii osan joka olisi tullut isälle, siis isän kumpikin vanhempi, jos ovat elossa tai sitten isän kummankin vanhemman lapset, siis isän sisarukset ja puolisisarukset. Nämä toissijaiset perilliset on kutsuttava aikanaan myös perunkirjoitukseen, vaikka testamentti muille olisikin tehty. Samalla tavalla isän äiti sukuinen on perillinen.

        Nyt olisi tosiaan syytä tehdä testamentti. Huomaa, että kaikkea ei tarvitse antaa avopuolisolle, myös äitiään tai ketä tapansa muuta voi muistaa, samoin, omistusoikeuden sijaan voi antaa myös hallintaoikeuden, määräajaksi tai eliniäksi. Suosittelen testamentin tekijää ja ehkä yrittäjäavopuolisoitakin yhdessä käymään lakimiehen luona, erityisesti jos mahdollisessa yhtiösopimuksessa ei ole pykäliä kuolemantapauksen varalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö! Isän puoleinen suku perii osan joka olisi tullut isälle, siis isän kumpikin vanhempi, jos ovat elossa tai sitten isän kummankin vanhemman lapset, siis isän sisarukset ja puolisisarukset. Nämä toissijaiset perilliset on kutsuttava aikanaan myös perunkirjoitukseen, vaikka testamentti muille olisikin tehty. Samalla tavalla isän äiti sukuinen on perillinen.

        Nyt olisi tosiaan syytä tehdä testamentti. Huomaa, että kaikkea ei tarvitse antaa avopuolisolle, myös äitiään tai ketä tapansa muuta voi muistaa, samoin, omistusoikeuden sijaan voi antaa myös hallintaoikeuden, määräajaksi tai eliniäksi. Suosittelen testamentin tekijää ja ehkä yrittäjäavopuolisoitakin yhdessä käymään lakimiehen luona, erityisesti jos mahdollisessa yhtiösopimuksessa ei ole pykäliä kuolemantapauksen varalle.

        "Isän puoleinen suku perii osan joka olisi tullut isälle, siis isän kumpikin vanhempi, jos ovat elossa tai sitten isän kummankin vanhemman lapset, siis isän sisarukset ja puolisisarukset."

        VÄÄRIN! Mistä näitä itsevarmoja höpisijöitä riittääkin, kuten edellä oleva höpöhöpö?!

        Kun perittävän isä on kuollut ja äiti elää, isän vanhemmat tahi sisarukset eivät peri, vaan koko perinnön saa elossa oleva äiti. Mitään toissijaisia perillisiä tässä tapauksessa ei ole.

        Olisi "tietäväisten" syytä lukea perintökaaren alusta oikeaa tietoja ennen kuin tulevat tänne höpötietoa oikeana jakamaan!

        PK 2:2.2
        "Jos jompikumpi vanhemmista on kuollut, jakavat perittävän veljet ja sisaret hänen osansa. Kuolleen veljen tai sisaren sijaan tulevat hänen jälkeläisensä, ja joka haara saa yhtä suuren osan. ->Jollei veljiä tai sisaria taikka heidän jälkeläisiään ole, mutta jompikumpi perittävän vanhemmista elää, saa tämä koko perinnön<-."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Isän puoleinen suku perii osan joka olisi tullut isälle, siis isän kumpikin vanhempi, jos ovat elossa tai sitten isän kummankin vanhemman lapset, siis isän sisarukset ja puolisisarukset."

        VÄÄRIN! Mistä näitä itsevarmoja höpisijöitä riittääkin, kuten edellä oleva höpöhöpö?!

        Kun perittävän isä on kuollut ja äiti elää, isän vanhemmat tahi sisarukset eivät peri, vaan koko perinnön saa elossa oleva äiti. Mitään toissijaisia perillisiä tässä tapauksessa ei ole.

        Olisi "tietäväisten" syytä lukea perintökaaren alusta oikeaa tietoja ennen kuin tulevat tänne höpötietoa oikeana jakamaan!

        PK 2:2.2
        "Jos jompikumpi vanhemmista on kuollut, jakavat perittävän veljet ja sisaret hänen osansa. Kuolleen veljen tai sisaren sijaan tulevat hänen jälkeläisensä, ja joka haara saa yhtä suuren osan. ->Jollei veljiä tai sisaria taikka heidän jälkeläisiään ole, mutta jompikumpi perittävän vanhemmista elää, saa tämä koko perinnön<-."

        Vaikuttaako asiaan, että vanhemmat ovat eronneet kauan sitten? Eikö erossa erota kuin aviopuolisosta? Muu aviopuolison suku säilyy edelleen samana sukuna kuin avioliiton aikanakín?
        Entä jos eronnut isä olisi avioitunut uudelleen ja hänellä olisi ollut siitä aviosta lapsia, olisivatko hekin perillisiä?


      • Anonyymi

        No ei, kun se perintö menee kokonaan elossa olevalle vanhemmalle, jos sisaruksia ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei, kun se perintö menee kokonaan elossa olevalle vanhemmalle, jos sisaruksia ei ole.

        Voi tätä pöhköjen määrää!

        Jos isävainajalla on lapsi, saman tekevää, kuka on äiti, niin tuo isän lapsi on isän sijaantuloperillinen (ja perittävän puolisisarus) ja perii sen, mikä olisi isälle tullut. Tällöin elossa oleva äiti perii vain oman osansa eli puolet perittävän jäämistöstä, toinen puoli menee isän lapselle.

        PK 2.2.3
        "Jos perittävältä on jäänyt veli- tai sisarpuolia, saavat he yhdessä täysiveljien ja -sisarien kanssa osansa siitä, mikä olisi tullut heidän vanhemmalleen."


      • Anonyymi

        Jaa, en ollutkaan lukenut tuota jatkokysymystä loppuun. Toki ne sisar- ja velipuolet perivät, jos sellaisia on. Eli heille menisi puolet perinnöstä ja äidille puolet.

        Mutta tässä tapauksessa ei aloituksen perusteella ollut sisaruksia. Silloin äiti perii kaiken, paitsi jos on testamentti.


    • Ilman saivarteluja:

      Mikäli kysyjän tarkoittama henkilö haluaa tehdä testamentin, niin hän voi siinä määrätä omaisuutensa jaosta aivan vapaasti.

      Mikäli kyseinen henkilö tahtoo luovuttaa osan, tai koko omaisuutensa avopuolisolle, niin heidään kannattaa mennä naimisiin. Muuten perintövero on n. kolme kertaa korkeampi, avopoulison kun ei lasketa olevan missään sukulaisuussuhteessa perinnönjättäjään. Vihkimistilaisuus maistraatissa on maksuton ja kestää alle puoli tuntia. Naimisinmenosta ei tarvitse kertoa kenellekkään ja todistajatkin saa tarvittaessa maistraatista.

      Tässä käytännönläheinen neuvo!

      • Anonyymi

        "Mikäli kyseinen henkilö tahtoo luovuttaa osan, tai koko omaisuutensa avopuolisolle, niin heidään kannattaa mennä naimisiin. Muuten perintövero on n. kolme kertaa korkeampi, avopuolison kun ei lasketa olevan missään sukulaisuussuhteessa perinnönjättäjään. "

        (1) Veroluokkia on nykyään vain kaksi: a) puoliso ja rintaperilliset, b) muut. Ennen vuoden 2008 uudistusta luokkia oli kolme: b) muut sukulaiset, c) vieraat. Tuolloin avopuoliso (lähtökohtaisesti) kuului kolmanteen veroluokkaan, missä veroon jo kohtalaisesta perinnöstä meni puolet.

        (2) Perintöveron määrään vaikuttaa oleellisesti aviopuolison puolisovähennys 90.000 euroa. Esimerkki veroista:
        - perintö 100.000, aviopuoliso 0 , avopuoliso 20.500 = 20,5 %
        - perintö 200.000, aviopuoliso 10.000 = 5 %, avopuoliso 49.500 = 24,8 %
        - perintö 300.000, aviopuoliso 23.300 = 7,8 %, avopuoliso 80.500 = 26,8 %

        200.000 euron perinnöstä avopuoliso siten maksaa perintöveroa jopa viisinkertaisesti aviopuolisoon verrattuna.

        (3) Vieläkin oleellisempi merkitys perintöveroon voi olla aviopuolison avio-oikeudella (jollei avioehtoa ole). Jos leski on varaton, hän vaikkapa puolison 300.000 euron jäämistöstä saa verottomana tasinkona 150.000 euroa ja maksaa lopusta 150.000 eurosta perintöveroa 3.500 euroa, mikä 300.000 eurosta on 1,2 prosenttia.

        Vihkiminen siis kannattaa!


      • Anonyymi

        "Mikäli kyseinen henkilö tahtoo luovuttaa osan, tai koko omaisuutensa avopuolisolle, niin heidään kannattaa mennä naimisiin. Muuten perintövero on n. kolme kertaa korkeampi, avopuolison kun ei lasketa olevan missään sukulaisuussuhteessa perinnönjättäjään. "

        (1) Veroluokkia on nykyään vain kaksi: a) puoliso ja rintaperilliset, b) muut. Ennen vuoden 2008 uudistusta luokkia oli kolme: b) muut sukulaiset, c) vieraat. Tuolloin avopuoliso (lähtökohtaisesti) kuului kolmanteen veroluokkaan, missä veroon jo kohtalaisesta perinnöstä meni puolet.

        (2) Perintöveron määrään vaikuttaa oleellisesti aviopuolison puolisovähennys 90.000 euroa. Esimerkki veroista:
        - perintö 100.000, aviopuoliso 0 , avopuoliso 20.500 = 20,5 %
        - perintö 200.000, aviopuoliso 10.000 = 5 %, avopuoliso 49.500 = 24,8 %
        - perintö 300.000, aviopuoliso 23.300 = 7,8 %, avopuoliso 80.500 = 26,8 %

        200.000 euron perinnöstä avopuoliso siten maksaa perintöveroa jopa viisinkertaisesti aviopuolisoon verrattuna.

        (3) Vieläkin oleellisempi merkitys perintöveroon voi olla aviopuolison avio-oikeudella (jollei avioehtoa ole). Jos leski on varaton, hän vaikkapa puolison 300.000 euron jäämistöstä saa verottomana tasinkona 150.000 euroa ja maksaa lopusta 150.000 eurosta perintöveroa 3.500 euroa, mikä 300.000 eurosta on 1,2 prosenttia.

        Vihkiminen siis kannattaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      122
      1320
    2. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      51
      1259
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1183
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      100
      879
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      325
      814
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe