Ennakkoperintö

Anonyymi

Äitini kuoli 2019. Hän antoi minulle 10.000 euroa ennakkoperintöä asunnonostoon vuonna 2014. Aluksi kaikki sisareni olivat sitä mieltä, että se unohdetaan, vaikka itse olin sitä mieltä, että haluan sen ottaa huomioon perunkirjoituksessa. Yhden yön nukkumisen jälkeen sisarten mieli muuttui ja he halusivat, että ennakkoperintö otetaan huomioon perunkirjoituksessa. Se sopi minulle hyvin ja tuntui reilulta. Siitä alkoi kuitenkin polemiikki, koska yksi sisaristani ilmoitti, että olethan saanut muutakin rahaa äidilta. Todellakin, yli kymmenen vuotta sitten sain 1500 auton ostoon ja kerran renkaisiin 250 euroa. Nämä kuitenkin olivat äidin oma tahtonsa antaa rahat, koska tiesi minun vaikean rahatilanteen. Samoin hän auttoi yhtä veljistäni ja siskostani, mutta se onkin eri asia. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että välit sisaruksiin ovat poikki ja minä olenkin vedättänyt äitiä ruinaamalla rahaa. Olen ollut mielestäni reilu ja rehellinen, mutta mistä johtuu tuo panettelu.

16

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lain mukaan kaikki saamasi lahjat otetaan huomioon perinnönjaossa, jollei äiti ole lahjakirjassa nimenomaisesti määrännyt, että ne EIVÄT OLE ennakkoperintöä. Äidillä on ollut lahjoja antaessaan nämä kaksi vaihtoehtoa, ja jos tuollaista ennakkoperintöolettaman kumoavaa määräystä ei ole, niin sitten hän on tahtonut olla tasapuolinen teitä lapsia kohtaan. Sinä vain sait osan omasta osuudestasi etuajassa.

      • Anonyymi

        "Lain mukaan kaikki saamasi lahjat otetaan huomioon perinnönjaossa, jollei äiti ole lahjakirjassa nimenomaisesti määrännyt, että ne EIVÄT OLE ennakkoperintöä. Äidillä on ollut lahjoja antaessaan nämä kaksi vaihtoehtoa"

        Kiekö tässä sama "tietäjä" asialla kuin toissijaisia perillisiä tyrkyttänyt, jotaäsken oikaisin.

        Lahja saatetaan katsoa ei-ennakkoperinnöksi, vaikka lahjan antaja ei olisi lahjakirjassa määrännyt, että se ei ole ennakkoperintöä.

        PK 6:1.1
        "Mitä perittävä eläessään on antanut rintaperilliselle, on ennakkona vähennettävä tämän perinnöstä, ellei muuta ole määrätty ->tai olosuhteisiin katsoen otaksuttava tarkoitetun<-.

        Tässä tapauksessa tulkinta saattaa hyvinkin kallistua siihen, että äiti ei ollut tarkoittanut kahta pienehköä lahjaa otettavaksi huomioon ennakkoperintönä.


      • Anonyymi

        Pääsääntö on kuitenkin se, että lahjat ovat ennakkoperintöä, jos muuta ei ole määrätty. Muut ratkaisut ovat poikkeuksia pääsäännöstä.


      • Anonyymi

        Ei kannata jäpittää asiasta,joka on jo mennyttä aikaa. Itse olin jonninjoutava lapsi toisen siskoni kanssa. Ensimmäinen ja viimeinen meistä saivat äidin eläessä kaiken,me emme juuri mitään. Nuorin sai rahaa joka kuukausi tonnin markka-aikaan opiskellessaan, minä en mitään. Maksoin autovelkaa ja vuokraa ,autoa tarvitsin työssäni jo kaksikymppisenä,,olin tiukemmalla raha-asioissa. Asui sisareni huushollissa joitain kuukausia ja rahahana sulkeutui sitten. Lopuksi toinen sisareni sai n. 4000e kerralla ja 500e useamman kerran. Äiti ITSE kehui antamisistaan minulle. Minulle antoi kerran yhden 1000 -markkasen,että ostan sillä jotain muistoksi hänestä. Olin palvelija ja piika, autonkuljettaja, odotti minun maksavan bensan ja ja kahvit monen sadan kilometrin reissulla. Kun en maksanut,viskasi rahat huoltoaseman tiskille.Siitä piti tähderahat passata vielä näppeihinsä.Möin myöhemmin hänen omistamansa auton ,joka oli jäänyt hänen mieheltään ,rahat laitoin pankkitililleen. Ajoin 500km ja takaisin tulin junalla. Muutaman euron nakkasi ylenkatseellisesti junamatkan korvaukseksi-odotti minun maksavan senkin. Maksoin itse 250 km bensan omaan autooni meno- tulomatkalle autonmyyntireissulle . Koko kotimatkan itkin katkerasti,ymmärsin selvästi sen,minkä olin tiennyt koko elämäni ajan: minä en ole lapsi,vaikka olin lapsensa. Lopun elämänsä ajan olin kylmä hänelle. Koska en ollut lapsi,vain tähän maailmaan synnytetty,kun abortti oli tuntematon 50-luvulla. Sisaristani pidän,he eivät ole ,syyllisiä asiaan. Emme voi mitään sille,että äidit eivät rakasta kaikkia lapsiaan,rahasta on turha jälkikäteen riidellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lain mukaan kaikki saamasi lahjat otetaan huomioon perinnönjaossa, jollei äiti ole lahjakirjassa nimenomaisesti määrännyt, että ne EIVÄT OLE ennakkoperintöä. Äidillä on ollut lahjoja antaessaan nämä kaksi vaihtoehtoa"

        Kiekö tässä sama "tietäjä" asialla kuin toissijaisia perillisiä tyrkyttänyt, jotaäsken oikaisin.

        Lahja saatetaan katsoa ei-ennakkoperinnöksi, vaikka lahjan antaja ei olisi lahjakirjassa määrännyt, että se ei ole ennakkoperintöä.

        PK 6:1.1
        "Mitä perittävä eläessään on antanut rintaperilliselle, on ennakkona vähennettävä tämän perinnöstä, ellei muuta ole määrätty ->tai olosuhteisiin katsoen otaksuttava tarkoitetun<-.

        Tässä tapauksessa tulkinta saattaa hyvinkin kallistua siihen, että äiti ei ollut tarkoittanut kahta pienehköä lahjaa otettavaksi huomioon ennakkoperintönä.

        Wow. Lawetorder kiittää ja kuittaa.

        Noinhan se on laissa ja noin sen pitää ollakkin, eli olosuhteet määrittelee, mutta lisäksi määrittelee lahjaverolakikin.

        Eli verotta voi lahjoittaa määrätyn määrän määrättynä aikana ja nuo kaksi pientä summaa kyllä ei ylitä sitä summaa.

        Eli mielestäni nuo summat on katsottava pelkiksi lahjoiksi, muttu suku on aina pahin.

        Olen perillä eräästä tapauksesta jossa lahjoitettiin firman osakkeita noin neljännes henkilölle c ja lahkoittajana henkilö a jolla oli puolet kyseisen firman osakkeista (osakkeiden arvo ei tiedossa), niin kertoman mukaan noita lahjoitettuja osakkeita ei huomioitu millään tavoin perukirjassa, vaikka yhden kuolinpesän osakkaan mukaan olisi pitänyt ja hänen mukaansa on tehty väärin ja lain vastaisesti, eli nyt kysymys, olisiko tuo lahjoitus pitänyt huomioida perunkirjoituksessa, että myöskin ennakkoperintönä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsääntö on kuitenkin se, että lahjat ovat ennakkoperintöä, jos muuta ei ole määrätty. Muut ratkaisut ovat poikkeuksia pääsäännöstä.

        Pääsääntö arvoton rudgelöpslöps on se, että huomioidaan sanat jollei muuta otaksuta eli lain sanoin "tai olosuhteisiin katsoen otaksuttava tarkoitetun", yksinkertaistettuna huomioidaan lahjoittajan elämäntilanne ja lahjoitetun määrä eli jos lahjoittaja antaa vaikkapa 1100 ja on pieneläkeläinen eli tuollainen summa hänen varallisuutensa huomioiden on suurehko, niin tällöin lahja voidaan katsoa ennakkoperinnöksi.

        Eri asia on, jos lahjakirjassa (niitäkin voidaan tehdä jälkikäteen lahjoittajan kuolemankin jälkeen, taikka selittää myöhemmin ettei katsota ennakkoperinnöksi.

        Eli tuo olosuhteet voivat kääntää asian toiseksikin vaikka kuinka lukisi lahjakirjassa ettei ole katsottava ennakkoperinnöksi eli kierretään lahjakirjalla oleva suosiolahja olemaan ei suosiolahjaksi, niin voidaankin lahjakirjan sanomasta huolimatta katsoa ennakkoperinnöksi.

        Eli pääsääntö ei olekkaan se, että on katsottava ennakkoperinnöksi aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsääntö arvoton rudgelöpslöps on se, että huomioidaan sanat jollei muuta otaksuta eli lain sanoin "tai olosuhteisiin katsoen otaksuttava tarkoitetun", yksinkertaistettuna huomioidaan lahjoittajan elämäntilanne ja lahjoitetun määrä eli jos lahjoittaja antaa vaikkapa 1100 ja on pieneläkeläinen eli tuollainen summa hänen varallisuutensa huomioiden on suurehko, niin tällöin lahja voidaan katsoa ennakkoperinnöksi.

        Eri asia on, jos lahjakirjassa (niitäkin voidaan tehdä jälkikäteen lahjoittajan kuolemankin jälkeen, taikka selittää myöhemmin ettei katsota ennakkoperinnöksi.

        Eli tuo olosuhteet voivat kääntää asian toiseksikin vaikka kuinka lukisi lahjakirjassa ettei ole katsottava ennakkoperinnöksi eli kierretään lahjakirjalla oleva suosiolahja olemaan ei suosiolahjaksi, niin voidaankin lahjakirjan sanomasta huolimatta katsoa ennakkoperinnöksi.

        Eli pääsääntö ei olekkaan se, että on katsottava ennakkoperinnöksi aina.

        Pääsääntö on aina, että katsotaan ennakkoperinnöksi. Olosuhteet huomioon ottaen voidaan kuitenkin tehdä poikkeuksia.


    • Anonyymi

      verottaja vie,olisitte ollut hiljaa koko asiasta.

    • Anonyymi

      Onko äitis ihan vain antanut nuo vai onko kyseessä ollut esimerkiksi syntymäpäivälahja? Jos oot esimerkiksi kuljettanut äitiäsi sillä autolla, voit vedota siihen että hän halusi maksaa osan autosta ja renkaat koska olet kuljettanut häntä niin paljon. Aika laillahan tuo on tulkittavissa ennakkoperinnöksi, mutta sitten pitää ottaa huomioon myös ne mitä sun muut sisarukset on saaneet. Ei se mene niin että sun saamat lahjat huomioidaan mutta sisarusten saamia ei.

    • Anonyymi

      Niitähän ei automaattisesti oteta huomioon ennakkoperintönä vaan se vaatii aina perillisen taholta vaatimuksen että otetaan huomioon,jos kukaan ei vaadi niin silloin ne eivät ole ennakkoperintöä.

      • Anonyymi

        Kyllä kai jos paperit teetetään lakimiehellä ja kerrotaan ennakkoperinnöt, niin hän ottaa ne huomioon laskelmissa.


    • Anonyymi

      Lakimies kirjaa ennakkoperinnöt perukirjaan vain ja ainoastaan jos kanssaperillinen niin vaatii.

      Ennakkoperintöä ei oteta osituksessa tai perinnönjaossa huomioon automaattisesti, vaan sen huomioiminen edellyttää aina perillisen tai lesken vaatimusta tietyn ennakkoperinnön huomioimisesta. Ennakkoperintöjärjestelmällä onkin huomattava yhtäläisyys
      lakiosajärjestelmän kanssa juurikin tämän individuaaliperiaatteen johdosta. Vaatimus ennakkoperinnön huomioimisesta tulee vain vaatimuksen tehneen osapuolen hyväksi. Näin ollen jokaisen, joka haluaa tietyn ennakkoperinnön huomioitavaksi, tulee tehdä itsenäinen vaatimus asiasta.

      Aarnio – Kangas 2016, s. 782-783 ja Lohi 1999, s. 55-56

      • Anonyymi

        Käteviä näm,ä lakimiehet (Pesänselvittäjät ja jakajat)
        Eivät ota mitään omaaloiteesti mitään huomioon,ennen kuin perillinen vaati.
        Samoin perkirjan tekijät (Pankiit)siellä jopa jätetään eronneet avioliitot huomioimatta.
        Jolloin Uusioperheen perilliset saavat hyödyn.
        Ihmetellä täytyy miten saadaan Lainhuudatukset menemään läpi,jos eroineiden
        kesken ei ole suoritettu ositusta.On ilmeiseti jätetty eronnut liitto huomioimatta
        perukirjasta.


    • Anonyymi

      Tavanomaiset, antajansa olosuhteiden suhteen kohtuulliset lahjat eivät ole ennakkoperintöä, ellei erikseen niin antaja ilmoita.

      Niinpä tämä 250 euroa ei ainakaan ole ennakkoperintöä. 1.500 € on sitten riippuvainen siitä, että onko antaja varakas vai vain tavallinen tallaaja.

      On hyvin tyypillistä, että ennakkoperinnöistä tulee kismaa sisarusten kesken perinnönjaoissa. Olen usein nähnyt suhteiden katkenneen vuosikausiksi ihan pienistäkin summista, joista sisarukset eivät ole olleet vanhemman eläessä tietoisia, niiden paljastuessa jaossa.

    • Anonyymi

      Minä annoin Äidilleni ennakoperinnön jo syntyessäni,jouduin sijaiskotiin.
      Äidin kuoltua perintö jaetiin Uusioperheeseen syntyneiden lasten kesken.
      Ennakoperintöjä voi olla monenlaisia.Esim Maksamattomat elatusmaksut.

    • Anonyymi

      Ennakoperinnöstä yleensä vaietaan,tästä saatetaan puhua vainajien eläessä.
      Heti kun omaisuus siirtyy perillisille,niin ennakoperinnöistä vaietaan,monesti vainajat ovat antaneet 700-1000 euron eurosummia perillisilleen jopa kuukausittain/25 vuoden ajan silti perillinen joka on näitä saanut vaikenee. ei mikään ihme että
      perilliset tulevat riitelemään seuraavaan ,neljään sukupolveen asti.
      Sisaret ovat yleensä avokätisiä vainajien eläessä,mutta perinnönjättäjän jälkeen
      Ahneus iskee!Jos olet ollut samassa tilanteessa katso peiliin,nääetkö AHNEEN.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe