Kokematon tuleva purjehtija

Anonyymi

Hei! On tullut aika hankkia ensimmäinen pieni purjevene. Kun kokemusta ei ole kuin pulpettiveneestä 30hv moottorilla. Tarkoitus on vaimon kanssa harjoitella temput järvisuomessa. Pyytäisinkin apua veneen valinnassa kokeneilta harrastalilta. Olen katsellun netistä ja kulkenut laitureilla kysellem ja kuunnellen. Laitan muutamia mahdollisia vaihtoehtoja, mutta jos viitsitte laittaa omia listoja, niin olisin kovin kiitollinen.
Finn Express 64
Guy 22
Helmsman 23
Jeanneau Eolia 25
Maxi 68
Ohlson 22
Rock 20
Sunwind 20

17

245

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kaikki sinänsä kelvollisia veneitä ja muitakin löytyy, esim. Finmar Sailor, Albin Express ja Avance 245. Nyt kun on ostajan markkinat, kannattaa käydä katsomassa vähintään 5 mieluummin 10 venettä, jotta saat käsityksen kuinka eri kuntoisia veneet voivat olla. Tuossa ikäluokassa veneen ylläpito on paljon ratkaisevampi asia kuin se mikä se vene on alunperin ollut. Huono ylläpito näkyy kaikessa, sellaista ei kannata ottaa kuin korkeintaan ilmaiseksi, jos itselläsi on rajattomasti aikaa laittaa sitä kuntoon. Toisaalta erittäin hyviäkin löytyy kun jaksaa kiertää.

• Anonyymi

Tervehdys

Hienoa, että olet kiinnostunut purjehduksesta. Se on hieno harrastus etenkin kun siihen pääsee hieman syvemmälle sisälle. Sopivien venehdokkaiden rajaamiseksi pyytäisin hieman taustoittamaan hankintaasi: 1.) Missä olet aikonut purjehtia (vesistö), 2.) paljonko olet ajatellut sijoittaa tähän uuteen harrastukseen ja 3.) mitä muita vaatimuksia on uudelle veneelle asetettu?

Tämän hetkimen markkinatilanne on otollinen käytetyn veneen hankintaa ajatellen. 2008 alkanut investointi- ja rahoituslama on alentanut käytettyjen veneiden hintoja merkittävästi. Toki vieläkin esiintyy niitä jotka ovat "myymässä" venettään kunhan vaan saavat toteutettua joskus jopa epärealistisen korkean hinta pyyntönsä.

• Anonyymi

Harkitse myös folkkaria (puinen tai lasikuitu). IF tai Marienholm 26 ovat ovat samaa mallia.

• Anonyymi

Jeanneau tonic 23. Penkkikaukaloon asennettu perämoottori, tarkoittaa lähes sisäkoneen mukavuutta, mutta halpa ja helppo tarvittaessa uusia. Ovellinen hyvän kokoinen wc ja takahyttitila jossa nukkuu sopuisa pariskunta. Kiintoköli parempi kuin Helppo purjehtia ja mukava purjehtia, huonoa on se että harvemmin myynnissä.

• Tsekkaa veneilyalueesi siltojen korkeudet ja vertaa niitä noiden veneiden mastojen korkeuksiin. Anonyymi #1 sanoi hyvin. Kalleinta on uusia purjeet (muutama tonni) ja sisädiesel (5-8 tonnia), joten koita etsiä vene, jossa purjeet on hyvät ja sisämoottori on uusittu tai on perämoottori. Myös kannen selvä painuminen jalan alla on huono, samoin kuin selkeät karilleajon jäljet ja home sisätiloissa. Myös rustirautojen täytyy olla kunnolla kiinni.

• Anonyymi

Mulla on Marieholm IF. Olen täysi noviisi ja yritän päästä eteenpäin lähinnä maalaisjärjellä.
      Vene ollut vakaa ja olen ollut tyytyväinen. Huolellinen ylläpito on kieltämättä tärkeää, sen huomaa kun on kaikkea pientä korjattavaa lähes kokoajan ja tämä tietysti pois ajasta jonka voisi myös mieluummin purjehtia...

• Anonyymi

Mulla oli ensiveneenä Rock20 joskus 20v sitten. Ihan kelpo paatti kovassakin kelissä, mutta vanttien kiinnitys pelkästään kanteen aiheutti harmaita hiuksia - kansi jousti selvästi kovalla kelillä. Muutenhan paatti oli turvallisen tuntuinen ja tuli sillä mentyä joskus tosi kovassakin kelissä eikä pelottanut yhtään.

Oi niitä aikoja. Jos nyt lähtisin ekaa venettä hommaamaan, ehkä Avance 245 sisäkoneella olisi sellainen, jolla pärjäisi useammankin vuoden kunhan ostaa sellaisen, josta on pidetty huolta ja varusteet ovat ehjiä.

Listaamistasi veneistä mikä tahansa käy ekaksi veneeksi - purjeet tosiaan saisivat olla 2010 tai sen jälkeen tehdyt, jotta veneellä voisi purjehtia, eikä pelkästään kallistella...
      Hyvä purjesatsi spinnuineen maksaa helposti 5000-7000 euroa, laminaatit vielä enemmän - tosin lyhytikäisiä racing-laminaatteja ei peruskäyttöön kukaan täysipäinen osta.

Tuoreehkot purjeet ja köysistöt kannattaa arvostaa kohtuullisen korkealle venettä valittaessa, koneen historiakin olisi hyvä joltain aikaväliltä tietää. Pieni sisäkone kestää hyvin huollettuna helposti yli 5000h käyttöä ilman peruskorjausta, mutta esimerkiksi Yanmarin 1GM -koneesta kajahtaa usein 20v kohdalla kansi - korjaus maksaa asennuksineen helposti kolme tonnia - jos koneeseen uusitaan samalla muitakin osia. Perämoottorissa on hankaluutensa, toisaalta 5hv perämoottoreita saa todella halvalla uusinakin.

Tärkeää on tarkistaa myyjältä, että VENEELLÄ ON AJETTU KIVILLE ja että vauriot on asianmukaisesti korjattu. "Hitaalla vauhdilla hipaisu kiven yli" tarkoittaa usein tuhansien eurojen vahinkoa kölin jysähdettyä kiveen.

Kokemusta on. Asiansa osaavan venetarkastajan käyttökään ei ole välttämättä huono idea. Hyvin pidetystä veneestä kun saa paljon iloa vähemmällä vaivalla.

Ja aikanaan hyvin pidetystä veneestä pääsee helpommin kauppoihin, jos itse haluaa vaihtaa toiseen tai tehdä kenties jotain muuta.

Osui valintasi mihin tahansa noista mainitsemistasi veneistä, kannattaa puntaroida veneen kuntoa ja sitä, maksaako "helmestä" hiukan enemmän vai laittaako jokusen tonnin päivityksiin ja varusteisiin. Hyvillä, kunnossa olevilla vehkeillä purjehdus on silkkaa nautintoa.

Varusteiden ei tarvitse olla parasta ja kalleinta, peruskamoilla pääsee jo hyvin alkuun. Kunhan köydet ovat ehjät, purjeet muutakin kuin valkoiset ja rikkoutuneet lämppärit, plokit ja muut vehkeet on uusittu.

Loppujen lopuksi purjehtimaan pääsee vuonna 2019 aika halvalla. Samalla rahalla kuin purjehdukseen kesässä menee, ei kummoista perhelomaa ulkomailla vietä.

Ja veneellä voi lähteä aina uudelleen ja uudelleen. Kahta samanlaista purjehdusreissua ei ole!

Tsemppiä ja tervetuloa joukkoon!

• Anonyymi

"Tärkeää on tarkistaa myyjältä, että VENEELLÄ ON AJETTU KIVILLE ja että vauriot on asianmukaisesti korjattu. "Hitaalla vauhdilla hipaisu kiven yli" tarkoittaa usein tuhansien eurojen vahinkoa kölin jysähdettyä kiveen."

Mielenkiintoinen suositus. Tarkoittaa käytännössä siis sitä, että jos haluat joskus myydä veneesi, aja sillä omistusaikana kerran niin kovaa kiville, että korjaus menee vakuutukseen. Sen jälkeen voit ajaa rauhassa kiville vaikka kuinka monta kertaa ja jättää mahdolliset vauriot korjaamatta. Riittää, että myönnät tuon yhden kivilleajon ja näytät paperit korjauksesta.

Tosiasia todella on se, että (lähes) kaikilla veneillä on käyty kivillä. Kuinka kovaa ja kuinka monta kertaa onkin sitten toinen juttu. Rungon ja kölipalkiston korjaustoimenpiteitä vaativia on lähipiirissä vain muutamia. Omalla veneellä pohjakosketukset ovat sattuneet tilanteissa, joissa niitä on osattu odottaa ja nopeus on ollut sen mukainen. Ainakin oman asiantuntemuksen mukaan kölin etureunan kittaus on ollut riittävä korjaustoimenpide. Pilssi ja kölipalkisto ovat veistämön maaleissa ja täysin ehjiä.

• Anonyymi

En ehkä ihan noin paljoa korostaisi varusteiden kuntoa ja arvoa. 1GM:ssä kansi kestää tyypillisesti n. 30 vuotta ja sen saa uusittua tonnillakin. Kolme tonnia on sitten jo todella iso remppa ja silloin kannattaa miettiä koko koneen vaihtoa. Kannen vaihto ei tee koneesta uutta ja syöpyy itse lohkokin.

5-7 tonnia kuulostaa myös varsin paljolta noin pienen veneen purjesetiltä. Tässä jotain hintoja Avance 245:lle: http://www.boding.se/modeller/avance-245/
        Tuolta saisi laminaatti ison ja genuan sekä spinnun alle 5 tonnilla.

2010 purjeiden iäksi on myös varsin tiukka vaatimus. Vanhemmatkin purjeet voivat olla ihan hyvässä kunnossa ja muodossa. Itse kisaan 2005-2008 tehdyillä laminaattipurjeilla vielä ihan menestyksekkäästi. Eivät ne uuden veroisia alkuunkaan ole, mutta ihan kelvollisia muodoltaan. Ensimmäisessä veneessäni oli 20-vuotiaat Dacron-purjeet. Ihan hyvin niilläkin pärjäsi, mutta olisin kyllä ne pian uusinut ellen olisi vaihtanut venettä.

Tietysti purjeet saa pilalle muutamassa kaudessakin, jos ne ovat huonolaatuisia tai niitä pitää huonosti.

Nykyisessä veneessä lähes kaikki köydet ovat alkuperäisiä vuodelta 2005. Kunnollisia spinnuskuutteja ei ollut, ne ostin 2011. Melkein kaikki dyneemaköysiä. Fokan skuutit alkavat olla viimeisillään (kuori kulunut), muut vielä OK kunnossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ehkä ihan noin paljoa korostaisi varusteiden kuntoa ja arvoa. 1GM:ssä kansi kestää tyypillisesti n. 30 vuotta ja sen saa uusittua tonnillakin. Kolme tonnia on sitten jo todella iso remppa ja silloin kannattaa miettiä koko koneen vaihtoa. Kannen vaihto ei tee koneesta uutta ja syöpyy itse lohkokin.

5-7 tonnia kuulostaa myös varsin paljolta noin pienen veneen purjesetiltä. Tässä jotain hintoja Avance 245:lle: http://www.boding.se/modeller/avance-245/
        Tuolta saisi laminaatti ison ja genuan sekä spinnun alle 5 tonnilla.

2010 purjeiden iäksi on myös varsin tiukka vaatimus. Vanhemmatkin purjeet voivat olla ihan hyvässä kunnossa ja muodossa. Itse kisaan 2005-2008 tehdyillä laminaattipurjeilla vielä ihan menestyksekkäästi. Eivät ne uuden veroisia alkuunkaan ole, mutta ihan kelvollisia muodoltaan. Ensimmäisessä veneessäni oli 20-vuotiaat Dacron-purjeet. Ihan hyvin niilläkin pärjäsi, mutta olisin kyllä ne pian uusinut ellen olisi vaihtanut venettä.

Tietysti purjeet saa pilalle muutamassa kaudessakin, jos ne ovat huonolaatuisia tai niitä pitää huonosti.

Nykyisessä veneessä lähes kaikki köydet ovat alkuperäisiä vuodelta 2005. Kunnollisia spinnuskuutteja ei ollut, ne ostin 2011. Melkein kaikki dyneemaköysiä. Fokan skuutit alkavat olla viimeisillään (kuori kulunut), muut vielä OK kunnossa.

Tuo on hyvä lisäys aloittajaa varten, että ei erehdy noilla "kokemusta omaavan" vaatimuksilla etsimään.
        Aloittajan listaamista venemalleista löytyy yhden käden sormien tonnimäärällä yksilöitä, joihin tarvitaan vain eväät mukaan sekä potku irti laiturista, ja omatoiminen harjoittelu voi alkaa. Viimeisiä solmun osia ei ensimmäisenä kesänä saa veneestä irti, ja jos se tarve myöhemmin tulee eteen ennen veneen vaihtoa, linkin purjemaakarilta saa ison ja genoan alta kahden tonnin.
        Järvellä noihin veneisiin riittää hyvin 4-5hv perämoottori. Harjoitteluun hankittavan ensiveneen kohdalla ei tarvitse ruveta heti kuvittelemaan viiden tonnin rempasta sisäkoneeseen.

• Anonyymi

Äskeisen Anonyymin perusteelliseen vastaukseen on helppo yhtyä. Itse korostaisin juuri samoja seikkoja. Samalla olen iloinen aloittajan kysymyksestä. Hieno, jos hienon harrastuksen pariin saadaan uusia ihmisiä! Tällä hetkellä veneiden hinnat ovat todella edullisia ja mukaan on helppo tulla.

Valintaan vaikuttaa myös tulevan omistajan tekniset taidot. Sisämoottori on matkapurjehduksesssa näppärä, mutta vaatii omistajaltaan huolenpitoa ja osaamista - varsinkin jos kyseessä on vanhempi mylly.

Jos on tarkoitus purjehtia järvellä, voi hyvin lähteä liikkeelle perämoottoripurresta. Itse katsoisin osatakilalla varustettuja konstailemattomia pursia, joissa moottorin hallinta (eli tavoitettavuus istuinkaukalosta) on hyvä. Esim. useita ääniä saanut Avance 245 kuuluu joukkoon. Tsekkaisin myös Albin Expressit, jotka ovat karun paljaasta okemuksestaan huolimatta todella tasapainoisia veneitä ja joilla on ilo purjehtia. Nämä veneet on myös helppo myydä eteenpäin.

Toki muitakin hyviä löytyy. Ekaksi kannattaa määritellä maksimihinta ja sitten löytää sillä hinnalla mahdollisimman päivitetty yksilö. Kuten tääĺlä on todettu, halpa vene voi tulla todella kalliiksi jos joutuu tekemään suuria moottori- ja purjepäivityksiä. Onnea etsintään ja tervetuloa joukkoon! Olisi mukava kuulla, mihin kysyjä aikanaan päätyi.

• Anonyymi

Parasta on aloittaa optimistijollalla, niin huomaa nopeasti, miten purjevene käyttäytyy. Sitten voi ruveta parin vuoden kuluttua haaveilemaan jostain isommasta.

• Anonyymi

Miten ihmeessä kukaan ei ole ehdottanut H-venettä!?
      Yleensä sitä suositellaan kaikkiin tilanteisiin ja tarkoituksiin parhaana vaihtoehtona..

• Anonyymi

Hyvä, että mainitsit. H toki onkin paras vaihtoehto, jos on aikeissa purjehtia hyvällä, hyvin kulkevalla pienellä veneellä, joka on vielä sangen edullinen.

• Anonyymi

Komppaan mainintoja maston korkeudesta ja siltojen mataluudesta. Siinä aivan ensimmäinen kriteeri. Haastaisin kuitenkin veneen hankinnan purjehduksen harjoittelua varten. Ei purjehtiminen ole niin vaikeaa, ettei normitallaaja oppisi sitä 80-90% tasolle asti helposti. Viimeiset sekunnit maililla ovat ne vaikeimmat.

Riippuen käyttötarkoituksesta myös asuttavuus ja gastien (vaimo/lapset?) viihtyvyys voi olla tärkeätä, jolloin kokoluokan kasvattamisella saadaan etuja tälle osa-alueelle.

Hankinnasta voi tehdä tutkimusta ja tiedettä, mutta moni on tehnyt paattikaupat tunteella, kun eteen on tullut se oman tuntuinen.
      -MitaanTietamaton-

• Anonyymi

Voin olla väärässäkin mutta noin 20 vuotta purjehtineena on alkanut tulla sellainen tunne että kelien ääriolosuhteet on voimistuneet on joko täysin tyyntä tai sitten jos tuulee niin männään 10 m/s perustuulella 4 -5 m/s puuskat päälle.

Olen itse tehnyt veneiden hankinnan pitkän kaavan mukaan viides vene on nyt alla. Suurin ongelma aina on ollut veneen myyminen . Aivan sama kuinka halvalla sen eteenpäin laittaisi. Tästä syystä jos nyt olisin veneilyuran alussa lähtisin liikkeelle suoraan 30-34 jalkaisista.

Hankintaan toki joutuu laittamaan min 25-35 tuhatta mutta jos veneily ei olekkaan perheen juttu saa sen helpommin kaupaksi 15 000-20 000 parin vuoden myyntiajalla sellaisille joiden mielestä veneily on heidän juttu.

• Anonyymi

Kelien muutoksesta olen samaa mieltä. Kovat tuulet ovat lisääntyneet ja välissä on sitten tyyntä.

Ensiveneeksi kun hankkii kolmen tontun veneen, sillä pystyy kaksi henkilöä täysin kokemaan purjehduksen imun (jos sitä on ollakseen). Parin vuoden kuluttua veneestä saa omansa pois. Satamaveneilyn ehtii sitten opettelemaan myöhemmin siihen sopivalla veneellä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2356
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      121
      1944
    3. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      92
      1519
    4. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      138
      1459
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1276
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      74
      1268
    7. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      22
      1200
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      63
      1141
    9. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      1107
    10. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      38
      1052
    Aihe