Oppiiko sinunkin lapsesi, että järjestyssääntöjen on tarkoitus turvata vain ns. yleistä järjestystä sekä suojella koulun omaisuutta turmeltumiselta, ei niinkään suojata oppilaita toisten väkivallalta, eikä oppilaiden omaisuutta (paitsi niitä tavaroita, joita tarvitaan koulutyössä)?
Vaikka oppilaille kuinka tolkutetaan, ettei toisia saa kiusata, niin he aina vain ymmärtävät, että toisia ei YLEENSÄ saa kiusata, tai ketään NORMAALEITA ei saa kiusata. Että pääasia on, että useimmat oppilaat käyttäytyvät siivosti eivätkä kapinoi koulun arvovaltaa vastaan. Eli toisia ei saa häiritä sillon, kun he suorittavat jotain OPETTAJAN antamaa tehtävää, mutta silloin saa, kun nämä leikkivät välitunnilla jotain turhanpäiväistä, niinkö?
Häiriköt myös ymmärtävät, että lyöminen, potkiminen tai kivellä heittäminen on kiellettyä, mutta ei väkisin kiinni pitäminen tai jonkun tavaran ottaminen, koska oppilaiden ruumiithan varsinaisesti ovat vähän niinkuin valtion omaisuutta, jota ei saa turmella.
Paitsi että lyödä ja potkiakin saa silloin, kun on oikein hyvä syy, kuten jos toinen on kertonut opettajalle valheita häirikköoppilaista. Ja sehän on aina valehtelua, jos kertoo opettajalle jotain jota ei voi todistaa, piti se paikkansa tai ei.
Sen sijaan häiriköiden mielestä valehtelua ei ole, jos vaikka opettaja kysyy "Kuka tämän teki?", niin häirikkö vastaa hyvällä omallatunnolla "En tiedä", jos ei ole omin silmin nähnyt (kuitenkin puhuu asiasta täytenä totena kavereille välitunnilla), tai yksinkertaisesti siksi että kyseinen tieto ei kuulu koulun kurssiin, joten sen tietäminen ei ole kenenkään velvollisuus.
Joskus käy niinkin, että häiriköiden mielestä joku oppilas on tehnyt jotain vääryyttä joten he katsovat olevansa oikeuden puolella ryhtyessään joukolla rankaisutoimiin, ei tule kuuloonkaan että ilmoitettaisiin opettajalle. Se ei ole häiriköiden mielestä oman käden oikeutta, koska vääryys ei kohdistunut heihin vaan johonkin "normaaliin" oppilaaseen, ja myös koska "meitä on nyt tässä näin monta, että kyllähän me tiedämme mikä on oikein ja väärin".
Eivät he muutenkaan käy sellaisten kimppuun, joita pitävät normaaleina, vai onko lapsesi koulussa joku, joka häiritsee tasapuolisesti kaikkia? Järjestyssääntöjen tarkoitus näyttää siis olevan, että lapsista tulisi mahdollisimman keskinkertaisia, mutta senhän lapset osaavat ilman sääntöjäkin.
. . . . . . . . .
Onko siis kenellekään ollut koulun järjestyssäännöistä mitään hyötyä? Ja älkööt sellaiset vastatko, joiden lapsi viihtyy koulussa hyvin ja jolla on paljon kavereita, sillä teidän lapsennehan ovat normaaleja.
Mitä virkaa on koulun järjestyssäännöillä?
Anonyymi
0
65
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1713498
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m851516Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek251259- 1581222
Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit192978- 35971
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut16953Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?57832Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk91788- 62745