Keepele, sanon minä. Auto on '00 C-farmari. Tänään kun olin autolla lähdössä, huomasin että avauskahvan alapuolella oli maali lähtenyt hilseilemään ja ruostettakin oli ohuelti. Manailin siinä ja rupesin tutkimaan takaluukkua tarkemmin, näytti tosiaan siltä että tuosta kohtaa oli hemmetin huonosti maalattu alunperin, maali ikään kuin loppui kesken, kuin se olisi maalattu vasta muoviosien laittamisen jälkeen ja jätetty rako maalaamatta.
No, tuohan nyt voisi vielä johtua siitäkin että käsi ottaa aina tuohon kohtaan kiinni ja kuluttaa maalia, mutta sitten... kun tutkailin takaluukkua tarkemmin, huomasin että alareunasta maali tulee isoina hiutaleina pois, eli ruostetta tulee varmasti kohta sinnekin. Siis hilseilee oikein kunnolla.
Onko tämä normaalia? Onko tämä mersun nykylaatu? Ei edes huonolla pidolla olleessa, paljon vanhemmassa kakkosauto pikkupösössäni ole mitään tuon luokan ongelmia ollut!
Kannattaako nyt (mersun myymisen lisäksi) vaihtaa koko takaluukku vai maalauttaa se kunnolla? Kalliiksi taitaa tulla joka tapauksessa, vai vastaako Veho vielä jollain tavalla tuollaisesta, kun ei mielestäni oikein normaalikulumiseltakaan tunnu. Vai kestääkö mersu nykyään sitten viisi vuotta ennen kuin lahoaa käsiin?
Takaluukku ruosteessa
42
7098
Vastaukset
- Takuu
Takuuhan on voimassa 30 vuotta. Vie Veholle.
- Ajan Fiatilla itse
Kaikkiin 24. lokakuuta 1998 jälkeen luovutettuihin Mercedes-Benz -henkilöautoihin kuuluu liikkuvuusturvan lisäksi takuu puhkiruostumista vastaan sisäpuolelta ulkopuolelle. Tämä takuu on voimassa jopa 30 vuotta.
Sellaisessa tapauksessa, jossa jokin osa auton korista tai alustasta on puhkiruostunut sisäpuolelta ulkopuolelle, auto korjataan Mercedes-Benz- huoltopisteessä veloittamatta työstä ja materiaalista aiheutuneita kustannuksia. Muita aiheutuneita kuluja emme valitettavasti voi korvata. - Mitä asiaa?
Ajan Fiatilla itse kirjoitti:
Kaikkiin 24. lokakuuta 1998 jälkeen luovutettuihin Mercedes-Benz -henkilöautoihin kuuluu liikkuvuusturvan lisäksi takuu puhkiruostumista vastaan sisäpuolelta ulkopuolelle. Tämä takuu on voimassa jopa 30 vuotta.
Sellaisessa tapauksessa, jossa jokin osa auton korista tai alustasta on puhkiruostunut sisäpuolelta ulkopuolelle, auto korjataan Mercedes-Benz- huoltopisteessä veloittamatta työstä ja materiaalista aiheutuneita kustannuksia. Muita aiheutuneita kuluja emme valitettavasti voi korvata.Olikos tuossa sinulla jokin sanoma? Miksi kopioit otteita, ilman että ymmärrät?
Takuu korvaa, yksiselitteisesti. On se vaan kumma kun ei mene jakeluun... - Ajan fiatilla
Mitä asiaa? kirjoitti:
Olikos tuossa sinulla jokin sanoma? Miksi kopioit otteita, ilman että ymmärrät?
Takuu korvaa, yksiselitteisesti. On se vaan kumma kun ei mene jakeluun...Niin että onko sulla hermoissa vikaa vaiko miksi noin hermostut kun et itse osaa lukea etkä ymmärrä?
Siinä luki että takuu korvaa sisältä ulospäin tulevan ruosteen. Tuossa takaluukun tapauksessa tuskin voidaan noin tulkita. Eri juttu jos maahantuoja peloissaan korjauttaa ettei maine mene. - Kallonkutistaja
Ajan fiatilla kirjoitti:
Niin että onko sulla hermoissa vikaa vaiko miksi noin hermostut kun et itse osaa lukea etkä ymmärrä?
Siinä luki että takuu korvaa sisältä ulospäin tulevan ruosteen. Tuossa takaluukun tapauksessa tuskin voidaan noin tulkita. Eri juttu jos maahantuoja peloissaan korjauttaa ettei maine mene.Ellei käytön/kolhujen jälkiä ole, niin takuunantajan on osoitettava, että se on ruostunut väärällä tavalla, ettei sitä voisi korjata takuuseen. Asia on ehkä yksinkertaisempi kuin voisi kuvitella, tai yksinkertaisempi kuin tapa, jolla muut automerkit tulkitsevat "vastaavaa takuuta". Maahantuojalla on vain välikäden rooli tässä tapauksessa, valmistaja on sen takuun myöntänyt, ei yksin maahantuoja.
- Hauskaa luettavaa
Kallonkutistaja kirjoitti:
Ellei käytön/kolhujen jälkiä ole, niin takuunantajan on osoitettava, että se on ruostunut väärällä tavalla, ettei sitä voisi korjata takuuseen. Asia on ehkä yksinkertaisempi kuin voisi kuvitella, tai yksinkertaisempi kuin tapa, jolla muut automerkit tulkitsevat "vastaavaa takuuta". Maahantuojalla on vain välikäden rooli tässä tapauksessa, valmistaja on sen takuun myöntänyt, ei yksin maahantuoja.
"Ellei käytön/kolhujen jälkiä ole, niin takuunantajan on osoitettava, että se on ruostunut väärällä tavalla, ettei sitä voisi korjata takuuseen."
Tapa on helppo: "Tämä on ruostunut ulkoa sisällepäin, emme korvaa".
"Asia on ehkä yksinkertaisempi kuin voisi kuvitella, tai yksinkertaisempi kuin tapa, jolla muut automerkit tulkitsevat "vastaavaa takuuta"."
Tarkoitatko että muiden valmistajat saattavat korvata jotakin mutta mersun "sisältä ulospäin" tekstillä saadaan korvausvelvoite lähes nollaan?
"Maahantuojalla on vain välikäden rooli tässä tapauksessa, valmistaja on sen takuun myöntänyt, ei yksin maahantuoja."
Kyllä näin on.
Luuletteko tosiaan että Veho alkaa hitsaamaan vanhoja autoja kasaan 30 vuoden kuluttua? Nauran jo valmiiksi koko ajatukselle.
Kuvitelkaa ajatuksena, tänään veisi loppuunajetun pystylamppusien 200D mallin vuodelta -75 Veholle ja sanoisi että laittakaahan pellit kuntoon kun on niin huonoksi päässeet.
Eli, tuo 30 vuoden takuu on aivan yhtäsuuri kupla kuin jos olisivat luvanneet 50 tai 70 vuotta kertalaakistaan. - Kallonkutistaja
Hauskaa luettavaa kirjoitti:
"Ellei käytön/kolhujen jälkiä ole, niin takuunantajan on osoitettava, että se on ruostunut väärällä tavalla, ettei sitä voisi korjata takuuseen."
Tapa on helppo: "Tämä on ruostunut ulkoa sisällepäin, emme korvaa".
"Asia on ehkä yksinkertaisempi kuin voisi kuvitella, tai yksinkertaisempi kuin tapa, jolla muut automerkit tulkitsevat "vastaavaa takuuta"."
Tarkoitatko että muiden valmistajat saattavat korvata jotakin mutta mersun "sisältä ulospäin" tekstillä saadaan korvausvelvoite lähes nollaan?
"Maahantuojalla on vain välikäden rooli tässä tapauksessa, valmistaja on sen takuun myöntänyt, ei yksin maahantuoja."
Kyllä näin on.
Luuletteko tosiaan että Veho alkaa hitsaamaan vanhoja autoja kasaan 30 vuoden kuluttua? Nauran jo valmiiksi koko ajatukselle.
Kuvitelkaa ajatuksena, tänään veisi loppuunajetun pystylamppusien 200D mallin vuodelta -75 Veholle ja sanoisi että laittakaahan pellit kuntoon kun on niin huonoksi päässeet.
Eli, tuo 30 vuoden takuu on aivan yhtäsuuri kupla kuin jos olisivat luvanneet 50 tai 70 vuotta kertalaakistaan.Kirjoituksestasi päätellen kokemuksesi perustuu vain -75-malliseen 200D:hen. Et ehkä tiedä, että -75-mallisessa 200D:ssä takuu ei ole voimassa, eli takuu ei tullut takautuvasti kaikkiin mersuihin. Lokakuusta 1998 alkaen on meininki muuttunut, ja sen kyllä tietäisit, jos sinulla olisi noinkin tuore mersu.
- Toijota
Kirjoituksestasi päätellen kokemuksesi perustuu vain -75-malliseen 200D:hen. Et ehkä tiedä, että -75-mallisessa 200D:ssä takuu ei ole voimassa, eli takuu ei tullut takautuvasti kaikkiin mersuihin. Lokakuusta 1998 alkaen on meininki muuttunut, ja sen kyllä tietäisit, jos sinulla olisi noinkin tuore mersu.
Olihan se paljon odotettu että olisi osattu lukea ja myös ymmärtää mitä siinä tekstissä sanotaan. Sama ongelma lienee tuon 30 vuoden takuun kohdalla. Osataan lukea se "30 vuoden takuu" mutta muulla ei ole väliä laisinkaan.
"Kirjoituksestasi päätellen kokemuksesi perustuu vain -75-malliseen 200D:hen."
Ei perustu vain -75 malliseen. Tuo oli esimerkkinä 30 vuotta vanhasta mersusta. Jos oikein pinnistät mielikuvitusta ja ajattelet aikaa 30 vuotta eteenpäin, huomaat että nyt uutena myytävät mersut ovat yhtä vanhoja silloin kuin tuo -75 mallinen nyt.
"Et ehkä tiedä, että -75-mallisessa 200D:ssä takuu ei ole voimassa, eli takuu ei tullut takautuvasti kaikkiin mersuihin."
Tiedän kyllä. Mutta jos oikeasti noin epäilet minun luuleen, uskon kirjoittajan olevan joko ns. huumoripäällä tai sitten vain tyhmä.
"Lokakuusta 1998 alkaen on meininki muuttunut, ja sen kyllä tietäisit, jos sinulla olisi noinkin tuore mersu."
Tiedän kyllä tuonkin. Ponttisi jäi ainakin minulle hieman pimentoon. Voisitko täsmentää ajatustasi tämän asian suhteen. - Kallonkutistaja
Toijota kirjoitti:
Olihan se paljon odotettu että olisi osattu lukea ja myös ymmärtää mitä siinä tekstissä sanotaan. Sama ongelma lienee tuon 30 vuoden takuun kohdalla. Osataan lukea se "30 vuoden takuu" mutta muulla ei ole väliä laisinkaan.
Ei perustu vain -75 malliseen. Tuo oli esimerkkinä 30 vuotta vanhasta mersusta. Jos oikein pinnistät mielikuvitusta ja ajattelet aikaa 30 vuotta eteenpäin, huomaat että nyt uutena myytävät mersut ovat yhtä vanhoja silloin kuin tuo -75 mallinen nyt.
"Et ehkä tiedä, että -75-mallisessa 200D:ssä takuu ei ole voimassa, eli takuu ei tullut takautuvasti kaikkiin mersuihin."
Tiedän kyllä. Mutta jos oikeasti noin epäilet minun luuleen, uskon kirjoittajan olevan joko ns. huumoripäällä tai sitten vain tyhmä.
"Lokakuusta 1998 alkaen on meininki muuttunut, ja sen kyllä tietäisit, jos sinulla olisi noinkin tuore mersu."
Tiedän kyllä tuonkin. Ponttisi jäi ainakin minulle hieman pimentoon. Voisitko täsmentää ajatustasi tämän asian suhteen.No, kerro nyt saman tien kaikki mitä tiedät tästä takuusta ja miten se toimii käytännössä, niin tarvittaessa sitten paikkailen tietojasi. En minä ala yksitellen kertoilemaan, että tässä kohtaa tehdään näin ja tekstin tuo kohta tarkoittaa tätä.
"Voisitko täsmentää ajatustasi tämän asian suhteen."
Ennen lokakuuta 1998 mersuissa ei ollut 30v-takuuta, mutta sen jälkeen on ollut. - vetoa?
Toijota kirjoitti:
Tiedän kyllä tuonkin. Ponttisi jäi ainakin minulle hieman pimentoon. Voisitko täsmentää ajatustasi tämän asian suhteen.Paljostako vetoa, että alkuperäisen kirjoittajan ongelma (takaluukun maalaus) menee tehtaan piikkiin?
Ja siitä 30 v takuusta:
- osoita minulle jokin automerkki jonka ruostumattomuustakuu kattaa ulkoisesta vauriosta (= kiveniskemä, naarmu, kolhu) alkaneen ruostumisen
- osoita minulle automerkki, jonka ruostumattomuustakuu on parempi kuin mersussa (siis paremmilla ehdoilla)
- osoita minulle sellainen paikka mersusta, jossa ruostuminen EI ala sisältäpäin tai ulkoisesta vauriosta
Yhteenveto: kaikkin v...mäisimmät paikat menee takuuseen, eli jostain hankalasta paikasta piilosta (esim. muovisuojien alta) alkaneet ruostumiset menee takuuseen, 30 vuotta. Jos et autoasi kolhi, ja vahaat säännöllisesti (suojaa kiveniskemiä) niin huoletonta on Mersukuskilla ruostumisen suohteen. PALJON huolettomampaa kuin muilla merkeillä. - Ajan fiatilla
No, kerro nyt saman tien kaikki mitä tiedät tästä takuusta ja miten se toimii käytännössä, niin tarvittaessa sitten paikkailen tietojasi. En minä ala yksitellen kertoilemaan, että tässä kohtaa tehdään näin ja tekstin tuo kohta tarkoittaa tätä.
"Voisitko täsmentää ajatustasi tämän asian suhteen."
Ennen lokakuuta 1998 mersuissa ei ollut 30v-takuuta, mutta sen jälkeen on ollut."No, kerro nyt saman tien kaikki mitä tiedät tästä takuusta ja miten se toimii käytännössä, niin tarvittaessa sitten paikkailen tietojasi."
Tiedän että autokauppakin on taloudellista toimintaa. Kun/jos korjattavien autojen määrä kasvaa liian suureksi, aletaan tinkiä siitä mitä korjataan. En todellakaan usko että 30 vuoden kuluttua korjataan yhtään ainoaa vuosimallia 2005 olevaa autoa.
"Ennen lokakuuta 1998 mersuissa ei ollut 30v-takuuta, mutta sen jälkeen on ollut."
Ja olet tuossa vain osittain oikeassa.
Sellaisessa tapauksessa, jossa jokin osa auton korista tai alustasta on puhkiruostunut sisäpuolelta ulkopuolelle, auto korjataan Mercedes-Benz- huoltopisteessä veloittamatta työstä ja materiaalista aiheutuneita kustannuksia. Muita aiheutuneita kuluja emme valitettavasti voi korvata.
Eli yhtään autoa ei tulla korjaamaan tuon takuun puitteissa. - Ajan fiatilla
vetoa? kirjoitti:
Paljostako vetoa, että alkuperäisen kirjoittajan ongelma (takaluukun maalaus) menee tehtaan piikkiin?
Ja siitä 30 v takuusta:
- osoita minulle jokin automerkki jonka ruostumattomuustakuu kattaa ulkoisesta vauriosta (= kiveniskemä, naarmu, kolhu) alkaneen ruostumisen
- osoita minulle automerkki, jonka ruostumattomuustakuu on parempi kuin mersussa (siis paremmilla ehdoilla)
- osoita minulle sellainen paikka mersusta, jossa ruostuminen EI ala sisältäpäin tai ulkoisesta vauriosta
Yhteenveto: kaikkin v...mäisimmät paikat menee takuuseen, eli jostain hankalasta paikasta piilosta (esim. muovisuojien alta) alkaneet ruostumiset menee takuuseen, 30 vuotta. Jos et autoasi kolhi, ja vahaat säännöllisesti (suojaa kiveniskemiä) niin huoletonta on Mersukuskilla ruostumisen suohteen. PALJON huolettomampaa kuin muilla merkeillä."Paljostako vetoa, että alkuperäisen kirjoittajan ongelma (takaluukun maalaus) menee tehtaan piikkiin?"
Vedonlyönti on taksikuskien ja mustalaisten hommaan, jätän sen siis muille. Mutta tuo vika varmaankin korjataan Vehon alihankkijan toimesta, siitä en ala väittelemään.
"Ja siitä 30 v takuusta:
- osoita minulle jokin automerkki jonka ruostumattomuustakuu kattaa ulkoisesta vauriosta (= kiveniskemä, naarmu, kolhu) alkaneen ruostumisen"
En osoita sillä en tiedä sellaista olevan.
"- osoita minulle automerkki, jonka ruostumattomuustakuu on parempi kuin mersussa (siis paremmilla ehdoilla)"
En osoita sillä en tiedä sellaista olevan.
"- osoita minulle sellainen paikka mersusta, jossa ruostuminen EI ala sisältäpäin tai ulkoisesta vauriosta"
No varasit jo siis sisältä ja ulkoa alkavan ruosteen, miten muuten se voisi alkaa.
"Yhteenveto: kaikkin v...mäisimmät paikat menee takuuseen, eli jostain hankalasta paikasta piilosta (esim. muovisuojien alta) alkaneet ruostumiset menee takuuseen, 30 vuotta."
Niin... se mitä tarkoitan on se että kun 30 vuoden kuluttua viet autosi Veholle (?) laitettavaksi, alkaa se rautalangasta vääntäminen että ruostuminen ei täytä takuuehtoja. Toiset tyytyy siihen ja antaa asian olla, joku vie asian oikeuteen ja häviää.
En sano että mersu olisi sen parempi/huonompi mainostamaan puhkiruostumistakuutaan, mutta se on nyt kilpailuvalttina. Voidaanhan antaa vaikka 100 vuoden takuu mutta kirjoitetaan pienellä että koskee vain muoviosia. Tämä siis pätee kaikkiin automerkkeihin.
Kilpailu kovenee ja aseet on järeämpiä. Mersulla ilmeisesti luotetaan siihen että kovin moni nykyisistä autoista ei ole 30 vuoden päästä enää liikenteessä, niiden omistajat eivät tiedä takuusta, ne jotka tietävät eivät tule vaatimaan oikeuksiaan ja ne jotka tulevat, luovuttavat kun asiaa aletaan vääntää lakimiehen kanssa.
No, ei se mersu yksin tähän syyllisty, mutta mersulla on härskein takuu.
"Jos et autoasi kolhi, ja vahaat säännöllisesti (suojaa kiveniskemiä) niin huoletonta on Mersukuskilla ruostumisen suohteen. PALJON huolettomampaa kuin muilla merkeillä."
Taitaa olla niin että vaikka mersu kohtuullinen onkin ruostumista vastaan, panee audi siinä paremmaksi. - Vaihtotahti
Ajan Fiatilla itse kirjoitti:
Sellaisessa tapauksessa, jossa jokin osa auton korista tai alustasta on puhkiruostunut sisäpuolelta ulkopuolelle, auto korjataan Mercedes-Benz- huoltopisteessä veloittamatta työstä ja materiaalista aiheutuneita kustannuksia. Muita aiheutuneita kuluja emme valitettavasti voi korvata.Mitä muuten tuossa seuraavassa lauseessa tuo JOPA tekee: Tämä takuu on voimassa jopa 30 vuotta.
Jollakin verukkeella takuu loppuu jos tehdään mitä? - jos
Vaihtotahti kirjoitti:
Mitä muuten tuossa seuraavassa lauseessa tuo JOPA tekee: Tämä takuu on voimassa jopa 30 vuotta.
Jollakin verukkeella takuu loppuu jos tehdään mitä?Takuu eli Mobilo Life loppuu, jos ei 4. vuoden jälkeen ole huoltoja tehty merkkikorjaamossa. Se on oikeasti halpaa, eli ei ongelma. Mobilo Life on paljon muutakin kuin pelkkä ruostumattomuustakuu, mm. liikkuvuusturva, eli jos auto jättää tielle, pääsee kaikki matkustajat vaikka lentokoneella perille.
- niin?
Ajan fiatilla kirjoitti:
"No, kerro nyt saman tien kaikki mitä tiedät tästä takuusta ja miten se toimii käytännössä, niin tarvittaessa sitten paikkailen tietojasi."
Tiedän että autokauppakin on taloudellista toimintaa. Kun/jos korjattavien autojen määrä kasvaa liian suureksi, aletaan tinkiä siitä mitä korjataan. En todellakaan usko että 30 vuoden kuluttua korjataan yhtään ainoaa vuosimallia 2005 olevaa autoa.
"Ennen lokakuuta 1998 mersuissa ei ollut 30v-takuuta, mutta sen jälkeen on ollut."
Ja olet tuossa vain osittain oikeassa.
Sellaisessa tapauksessa, jossa jokin osa auton korista tai alustasta on puhkiruostunut sisäpuolelta ulkopuolelle, auto korjataan Mercedes-Benz- huoltopisteessä veloittamatta työstä ja materiaalista aiheutuneita kustannuksia. Muita aiheutuneita kuluja emme valitettavasti voi korvata.
Eli yhtään autoa ei tulla korjaamaan tuon takuun puitteissa."Eli yhtään autoa ei tulla korjaamaan tuon takuun puitteissa."
No kerro minulle esimerkki ruostetapausesta (vaikka kuvitteellinen), joka ei menisi tuon takuuehdon mukaisesti takuukorjauksena. - Vaikee paikka
niin? kirjoitti:
"Eli yhtään autoa ei tulla korjaamaan tuon takuun puitteissa."
No kerro minulle esimerkki ruostetapausesta (vaikka kuvitteellinen), joka ei menisi tuon takuuehdon mukaisesti takuukorjauksena.Eli, takuuseen menee ruoste joka on LÄPIRUOSTUNUT. Mutta sen pitää olla SISÄLTÄ ULOSPÄIN.
Kun sitten reikä on, miten määrität että se on SISÄLTÄ ULOSPÄIN kun se on mahdotonta. Jos sanot että alkoihan siinä olla sitä ruostetta siinä sisäpuolella niin vedotaan siihen että se olisi pitänyt korjata silloin jos oli tiedossa, eli on huolimatonta hoitoa.
Sen ymmärrän että rikkotunut lasi kertoo sirpaleillaan mistä suunnasta ollaan läpi menty mutta ruoste? En keksi miten tuo tapahtuisi. - Kallonkutistaja
Vaikee paikka kirjoitti:
Eli, takuuseen menee ruoste joka on LÄPIRUOSTUNUT. Mutta sen pitää olla SISÄLTÄ ULOSPÄIN.
Kun sitten reikä on, miten määrität että se on SISÄLTÄ ULOSPÄIN kun se on mahdotonta. Jos sanot että alkoihan siinä olla sitä ruostetta siinä sisäpuolella niin vedotaan siihen että se olisi pitänyt korjata silloin jos oli tiedossa, eli on huolimatonta hoitoa.
Sen ymmärrän että rikkotunut lasi kertoo sirpaleillaan mistä suunnasta ollaan läpi menty mutta ruoste? En keksi miten tuo tapahtuisi."Kun sitten reikä on, miten määrität että se on SISÄLTÄ ULOSPÄIN kun se on mahdotonta."
Paluu tuonne taaksepäin. Eli koska kyse on takuusta, ei omistajan tarvitse määrittää (eikä osoittaa/todistaa) mitään. Näyttövelvollisuus on takuunantajalla. Ja jos reikä on olemassa, on takuunantajan näyttömahdollisuudet huvenneet sen kadonneen materiaalin mukana. - lakimieskö
"Kun sitten reikä on, miten määrität että se on SISÄLTÄ ULOSPÄIN kun se on mahdotonta."
Paluu tuonne taaksepäin. Eli koska kyse on takuusta, ei omistajan tarvitse määrittää (eikä osoittaa/todistaa) mitään. Näyttövelvollisuus on takuunantajalla. Ja jos reikä on olemassa, on takuunantajan näyttömahdollisuudet huvenneet sen kadonneen materiaalin mukana."Eli koska kyse on takuusta, ei omistajan tarvitse määrittää (eikä osoittaa/todistaa) mitään. Näyttövelvollisuus on takuunantajalla. Ja jos reikä on olemassa, on takuunantajan näyttömahdollisuudet huvenneet sen kadonneen materiaalin mukana."
Kuluttusuojanlaki on laki. Veho on veho. Ei tule onnistumaan tuo. Ei yli 15 vuotta vanhassa autossa, ei varmasti.
Kaverini osti vaihtotähden vehosta. "ei tätä tartte koeajaa kun kaikki on katottu". No... tukivarret, ruiskupumppu, ohjaustehostin, lämmityslaite viallisia ym ym. Lopulta selvisi että oli kolaroitukin, maalit lähti. Umpioon pääsi kosteutta tuon kolarin seurauksena, korjauksena olivat poranneet reikiä umpioon että kosteus pääsee pois! Auto ei tullut koskaan kuntoon mutta oli viimeinen mersu minkä osti.
Uskokaa mitä uskotte, minä en vehoon usko ainakaan. - Veho
lakimieskö kirjoitti:
"Eli koska kyse on takuusta, ei omistajan tarvitse määrittää (eikä osoittaa/todistaa) mitään. Näyttövelvollisuus on takuunantajalla. Ja jos reikä on olemassa, on takuunantajan näyttömahdollisuudet huvenneet sen kadonneen materiaalin mukana."
Kuluttusuojanlaki on laki. Veho on veho. Ei tule onnistumaan tuo. Ei yli 15 vuotta vanhassa autossa, ei varmasti.
Kaverini osti vaihtotähden vehosta. "ei tätä tartte koeajaa kun kaikki on katottu". No... tukivarret, ruiskupumppu, ohjaustehostin, lämmityslaite viallisia ym ym. Lopulta selvisi että oli kolaroitukin, maalit lähti. Umpioon pääsi kosteutta tuon kolarin seurauksena, korjauksena olivat poranneet reikiä umpioon että kosteus pääsee pois! Auto ei tullut koskaan kuntoon mutta oli viimeinen mersu minkä osti.
Uskokaa mitä uskotte, minä en vehoon usko ainakaan.Ei sinun Vehoon tarvitse uskoakaan, kun takuusta tai Mobilo Lifesta on kysymys.
Se kun ei Vehon "kukkaroa" rasita vaan PÄINVASTOIN!!! Tehdas korvaa ja Veho saa korjaustyöstä palkkion TEHTAALTA. Sen takia se Veho tarvitsee sen huoltokirjakopion jokaisesta takuukorjauksesta ja lähettää sen tehtaalle saadakseen tililleen korvauksen tehdystä työstä. Ja tässä tapauksessa asiakas ei ole tinkimässä hinnasta....
Pyhä yksinkertaisuus. - nyt...
Vaikee paikka kirjoitti:
Eli, takuuseen menee ruoste joka on LÄPIRUOSTUNUT. Mutta sen pitää olla SISÄLTÄ ULOSPÄIN.
Sen ymmärrän että rikkotunut lasi kertoo sirpaleillaan mistä suunnasta ollaan läpi menty mutta ruoste? En keksi miten tuo tapahtuisi.No kerro nyt se yksi paikka Mersussa (nyt puhutaan näistä uudemmista, joissa k.o. takuu on), jossa se ruoste voisi olla sellaisessa paikassa, että takuu ei korvaa. Ja ei ole alkanut esim. kiveniskemästä.
- Elvis
nyt... kirjoitti:
No kerro nyt se yksi paikka Mersussa (nyt puhutaan näistä uudemmista, joissa k.o. takuu on), jossa se ruoste voisi olla sellaisessa paikassa, että takuu ei korvaa. Ja ei ole alkanut esim. kiveniskemästä.
Mikä tahansa paikka mihin esim. suolavesi jää talvella seisomaan. Totta, vikaa ei ole vielä tänä vuonna mutta 2032 voi jo ollakin.
- niinkö??
Elvis kirjoitti:
Mikä tahansa paikka mihin esim. suolavesi jää talvella seisomaan. Totta, vikaa ei ole vielä tänä vuonna mutta 2032 voi jo ollakin.
Jatkokysymys: mihin se suolavesi jää seisomaan siten, että se ruostuttaa ulkoa sisälle päin? Ulkopellithän on maalattu. Ehjä maalipinta ei ruostu ulkoa sisälle päin.
Kyllä se suolavesi valuu pelleiltä pois. Alusta on suojattu muovilla. Jos sieltä SISÄLTÄ ruostuu, niin takuuseen menee.
Anna jokin muu esimerkki paikasta, joka voi ruostua siten että takuu ei korvaa.
- Kuulemma
Tuttu automyyjä sanoi, että heillä oli vaihdossa tulleessa 2001 C sarjan farmarissa sama vika.
Edellinen omista halusi vaihtaa toiseen merkkiin juuri tästä syystä.
Kuulemma Veho sopinut jonkun paikallisen maalarin kanssa, että hoitaa tehtaan takuuseen kaikki vastaavat viat = muualle ei saa viedä, jotta menisi tehtaan takuuseen.
Autossa on selkeä laatuvika ja tämän perusteella tuskin itse maksat. Runsaasti samoja vikoja kuulemma Suomessa. - eiruostu
Mulla on Volvo ei tarvi 30 vuoden ruostumistakuuta.
- tarvii
Kyllä se tarvii ruostumattomuustakuuta viimeistään 29 vuoden päästä...
- mulle
No jos noin pahaksi on mersusi päässyt niin myypäs poika minulle se isäsi haaveauto.
- tarttuvaa...
Onko E-sarjan ruosteongelma tarttunut C-malliinkin? Tuossa linkki ruotsalaisartikkeliin, jossa kuvakin takaluukun lukkopesän ympäriltä:
http://www.vibilagare.se/nyhet.asp?guid=76833B86-D211-42F5-B773-2CEEF2B97AE4 - olla
nykyautojen pahin vika ruostuminen. Uudessa Tuulilasin verkkosivussa kerrotaan kun ruotsissa on kutsuttu yli 15 000 rellua ruostekorjauksiin,kun suomessa ollaan asiasta hiljaa. Veho ja Ford ( Focus ja Mondeo ruostevauriot ) on hoitanut asiat kiitettävästi.
- mesemies
Soittelin äsken Veholle, ja kas, pelkoni olikin turha. Ilmeisesti korvataan tehdastakuuna, huomenna pitäisi mennä näyttämään. Jos tekevät näin, niin käsitykseni Vehosta nousee kyllä useammalla pykälällä - vikojahan voi olla autossa kuin autossa, mielestäni todelliseen laatuun kuuluu myös niistä vastaaminen. Mese saa siis pysyä vielä jonkin aikaa :)
- Entinen mesemies
Joo,,,Raision vehossa homma toimii niin että viet auton maalattavaksi ja auto on viikon varikolla, kun menet hakemaan niin ups,,olipa unhoittunut maalata.
Ja uudelleen maalattavaksi menee jälleen viikko ja laatu aivan ruokotonta.
Vehoon uskoo ken haluaa - Koettu on
Konelan huolloissa olevat maalaamot on ainakin täällä keskisuomessa parhaita. Sinne kun vie VAIKKA MERSUN niin tekevät tarkkaa työtä ja siistiä jälkeä. Ei mitään ruosteenpäällemaalausta vaan pellit eiin vaikka rälläkällä ja sitten pohjista asti hyvää työtä. Aika monet automerkit(japsit mm.) käyttävät konelaa kolarikorjauksissa. Hyvä ja nopea työ ja asiallinen hinnoittelu. Veholla kun ei koskaan ole osattu automaalausta. Se on autokauppa eikä korjaamo!
- mesemies
No niin, loppu arvailuille. Kävin Suutarilan Vehossa takuumiehen puheilla, otti kuvia ja sanoi että asia on aikamoisen varma, että Veho hoitaa kuntoon. Kestää kuulemma päätöksen saaminen viikon verran (mikä ihan ymmärrettävää, että jonkun pitää hyväksyä korjaus).
Eli kaikki taitaa olla ok nyt. Takuu siis toimii - uskon, että monella muulla merkillä olisi alkanut hirveä nikottelu tässä vaiheessa, kun autolla on kuitenkin ajettu 5 vuotta :)- toimii
minullakin laitettiin 9 vuotta vanhaan mersuun ovet siellä,vaikka niin vanhoissa ei edes ole sitä 30 vuoden takuuta.
- old-timer
Taas huono provo....en usko, että mesen takaluukut ruostuvat!
- mesemies
Jos et usko, niin voin yrittää ottaa illalla kuvia - maali hilseilee melkein koko takaluukun leveydeltä, ja ruostehan raiskaa heti tuollaisen paljaan kohdan. Ihmeen nopeasti muuten lähti sitten leviämään, ihan parissa päivässä siitä kun huomasin, oli levinnyt kymmenisen senttiä.
Varmaan ongelmana onkin lähinnä maalausvika, eikä niinkään mersun yleinen laatu. Eli kun jossain kohdassa on jäänyt sopiva rako ruosteen iskeä, ei siinä auta mikään. - Hulaballoo
mesemies kirjoitti:
Jos et usko, niin voin yrittää ottaa illalla kuvia - maali hilseilee melkein koko takaluukun leveydeltä, ja ruostehan raiskaa heti tuollaisen paljaan kohdan. Ihmeen nopeasti muuten lähti sitten leviämään, ihan parissa päivässä siitä kun huomasin, oli levinnyt kymmenisen senttiä.
Varmaan ongelmana onkin lähinnä maalausvika, eikä niinkään mersun yleinen laatu. Eli kun jossain kohdassa on jäänyt sopiva rako ruosteen iskeä, ei siinä auta mikään.Ja tämähän on tyypillinen ulkoa sisäänpäin tapahtuva ruostetapaus. Eli tulkittaessa ei menisi noiden 30 vuoden takuun puitteisiin.
Eri juttu että nyt ilmeisesti maineen menettämisen pelossa sutivat jotakin siihen päälle. - old-timer
Hulaballoo kirjoitti:
Ja tämähän on tyypillinen ulkoa sisäänpäin tapahtuva ruostetapaus. Eli tulkittaessa ei menisi noiden 30 vuoden takuun puitteisiin.
Eri juttu että nyt ilmeisesti maineen menettämisen pelossa sutivat jotakin siihen päälle.Ettette vaan provoile?
- rostfrei
old-timer kirjoitti:
Ettette vaan provoile?
Ei provoilla. Niin valitettavaa kun se onkin niin esim W210 sarjan autoissa on ollut paljon ruostevikoja.
- old-timer
rostfrei kirjoitti:
Ei provoilla. Niin valitettavaa kun se onkin niin esim W210 sarjan autoissa on ollut paljon ruostevikoja.
No jo on luulin, että kokojuttu on laittettu vaan provoksi. Ikävä asia. Onneksi itse ajan ikälopulla 230E aut. pitää kopuuttaa puuta ei vielä ruostetta.
- ole mitään
old-timer kirjoitti:
No jo on luulin, että kokojuttu on laittettu vaan provoksi. Ikävä asia. Onneksi itse ajan ikälopulla 230E aut. pitää kopuuttaa puuta ei vielä ruostetta.
hätää,katso ympärillesi liikenteessä,kyllä ne ruoste-romut on etupäässä japseja ja ranskalaisia.
- old-timer
ole mitään kirjoitti:
hätää,katso ympärillesi liikenteessä,kyllä ne ruoste-romut on etupäässä japseja ja ranskalaisia.
Onneksi! Taitaa olla ne ruosteautot niitä franssamanneja ainakin naapurissa on 2-3 citroenia peugeottia ja ovat jo alle 5v ruosteessa!
Niihin en kajoisi edes seipäällä. - Pösö 305 -77
old-timer kirjoitti:
Onneksi! Taitaa olla ne ruosteautot niitä franssamanneja ainakin naapurissa on 2-3 citroenia peugeottia ja ovat jo alle 5v ruosteessa!
Niihin en kajoisi edes seipäällä.Tuo on muuten täyttä totta, citroen ja etenkin peugeot suorastaan happanee käsiin. Pohjat putoo muutamassa vuodessa. Lisää tätä niin saadaan niiden jälleenmyyntiarvot ja arvostus nollaan.
Saan minäkin sitten sen hyvän auton entistä halvemmalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324591Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152558Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252405Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su532288- 321787
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321611Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731486- 661294
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?491248- 821241