Minulla on suuri noin viiden tonnin painoinen kuorellinen leivinuuni. Pinnalta se ei juuri lämpene, mutta uunissa lämpö kestää todella kauan. Toisin sanoen sisällä olevat tiilet ovat kuumia.
Täällä on spekuloitu sillä, että kuoritakka vuotaa lämpöä hormiin pellin sulkemisen jälkeen. Minä sen sijaan uskon, että lämpö karkaa hormiin lämmitettäessä, koska kuumat pinnat eivät ota lämpöä vastaan.
Jos tahtoo jonkinlaisen järkevän hyötysuhteen kuoritakalle, siinä on poltettav todella pieniä määriä puuta tai sitten takasta on tehtävä todella massiivinen, sellainen, jonka paino lähentelee kymmentä tonnia.
Kuoritakka on kelvoton lämmittäjä
8
133
Vastaukset
- Anonyymi
Moneskohan sama aloitus tämä on samalta kirjoittajalta? Vastaan taas kerran: takka on sitä parempi mitä hitaammin se luovuttaa lämpöä. Kuoritakka on tehty juuri tässä tarkoituksessa. Lämmön vuotaminen hormiin lämmityksen jälkeen on pientä. Lämmitettäessä liika veto heikentää hyötysuhdetta mutta kitupolttoa ei pidä käyttää.
- Anonyymi
"Vastaan taas kerran: takka on sitä parempi mitä hitaammin se luovuttaa lämpöä."
Kuinka niin? Jos tupa ei pysy lämpimänä, takka luovuttaa lämpöä liian hitaasti. En minä ainakaan ottaisi mökilleni kuoritulisijaa. Siellä mennään vuolukivitakalla, joka lämpenee pinnaltaan kuumaksi. Lisäksi apuna on kamiina.
Taitavat nämä kuoritulisijoiden käyttäjät asua hyvin eristetyissä nykyaikaisissa taloissa, joissa uuni on pelkkä tunnelmanluoja eikä hyötyväline. Kyllä takan käyttötarkoituksen ymmärtää, kun menee kovalla pakkasella mökkiin ja mökin sisälläkin on reipas yli kymmenen asteen pakkanen.
Ennen kuin rakenteisiin on saatu edes peruslämpö, siihen kuluu aikaa ja se vaatii tulisijalta paljon tehoa.
Aloittajan kanssa olen samaa mieltä siitä, että energia katoaa hormiin, kun ihmiset lämmittävät valmiiksi lämpimiä takkojaan. Laittakaan mittari sisään niin pystytte ymmärtämään, kuinka vähän niissä voi puuta polttaa. Tunnelmavehkeitä. - Anonyymi
Mökki on eri asia kuin asuintalo. Mökin nopein lämmitys talvella tehdään peltikamiinalla. Se lämmittää nopeasti ja kun tuli sammuu niin lämmitys lakkaa. Ei kai kukaan ole niin hölmö että lämmittää takkaa jos ei ole tarvetta.
- Anonyymi
Pelkkää kaminaa en mökille ostaisi, vaan ostaisin varaavan tai puolivaraavan takan, koska en halua jakaa mökillä kahden tunnin kipinävuoroja perheenjäsenille ympäri yön, kuten armeijassa.
- Anonyymi
Kamiina on mökillä siksi hyvä että sillä saa nopeimmin rakennuksen lämpimäksi. Jatkossa lämmitykseen ei tarvita suurta tehoa, tapoja on monia.
- Anonyymi
Pistätkö lapset ja vaimon parin tunnin kipinävuoroon mökillä, sillä kamiinaa lämmitettäessä mökki on muuten kylmä jo aamuyöllä? Minä suosin varaavaa takkaa tai edes edes puolivaraavaa. Olisiko hyviä ehdotuksia, mitkä sopisivat myös vaimoväen silmään? Pitäisi uusia tuo tiilihirvitys, sen verran hellasäröä on tullut.
- Anonyymi
Moni on lisännyt valurautakamiinan varaavan uunin kylkeen
Kylmä mökki, aloittaa sillä, jatkaa uunilla - Anonyymi
Me laitoimme mökille kiertoilmatakan, jossa on myös lämmönvarauskykyä. Paino 720 kg.
https://www.tulikivi.fi/tuotteet/lako
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.32879651 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit02340Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662216- 1771886
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161462- 1121307
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91301Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181731260RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601240Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421107