Onko kenelläkään kokemusta Baltic Cruising-nimisestä suomalaisesta yrityksestä, joka mm. järjestää purjehduskursseja ja vuokraa veneitä? Erityisesti kiinnostaisi kokemukset kursseista ja vuokraveneistä ja niiden tasosta!
Baltic Cruising
30
8036
Vastaukset
- kokemuksia
Venevuokrauksesta en tiedä, mutta purjehduksen opetuksessa löytyy kursseja ja niiden yhdistelmiä kaiken tasoisille. Koulun vetäjä on kokenein opettaja Suomessa. Siellä ollaa purjehdusosaamisen ja siihen liittyvän harjoittelun kanssa aika tosissaan. Niin sanotut koulukurssit ja retkikurssit ovat erikseen. Soitappa Esalle ja katso millaisen käsityksen itse saat.
- Marjaana
Hyviä kursseja on ja monipuolinen tarjonta. En tiedä sitten mitä tarkoitat 'kokeneimmalla' opettajalla, mutta tosissaan hän ainakin on.
Käytännön eläminen veneessä on sellainen militaristinen, ja ainakin meillä retkikurssilla oli mun lisäksi toisella tytöllä paha mieli (vuonna 2001). Hieman itkettikin kun olin niin 'huono'. Opin kyllä, mutta menetelmä ei ollut minulle sopiva ja kouluttajan pedagogiikassa olisi parantamisen varaa, myös hienotunteisuudessa, joten Perämies ja Päällikkökurssit käytiin toisessa koulussa jossa opetus oli selvästi 'lepsumpaa' mutta hauskaa.
Kuka sitten hakee mitäkin? - tosimiäs
Marjaana kirjoitti:
Hyviä kursseja on ja monipuolinen tarjonta. En tiedä sitten mitä tarkoitat 'kokeneimmalla' opettajalla, mutta tosissaan hän ainakin on.
Käytännön eläminen veneessä on sellainen militaristinen, ja ainakin meillä retkikurssilla oli mun lisäksi toisella tytöllä paha mieli (vuonna 2001). Hieman itkettikin kun olin niin 'huono'. Opin kyllä, mutta menetelmä ei ollut minulle sopiva ja kouluttajan pedagogiikassa olisi parantamisen varaa, myös hienotunteisuudessa, joten Perämies ja Päällikkökurssit käytiin toisessa koulussa jossa opetus oli selvästi 'lepsumpaa' mutta hauskaa.
Kuka sitten hakee mitäkin?Itkijänaisten on paree olla hellahommissa...
- mies
Marjaana kirjoitti:
Kuka sitten hakee mitäkin?Muistan samanlaisen tapauksen Rödhamnin rannasta, kun sain omalla veneelläni rantautuessani erittäin selväsanaisia ohjeita - komentokielellä. Huomasin, että sama tyyli jatkui koulutusveneessä olijoiden suhteen.
- työstä
Marjaana kirjoitti:
Kuka sitten hakee mitäkin?Kokemus perustuu tässä tapauksessa alalla pisimpään työskennelleeseen henkilöön. On tehnyt työtä suomalaisista eniten. Toinen kysymys on sitten oppilaan kokema tunne opettajan tyylistä ja omasta oppimistavasta.
Kaipa se opettajan persoona on hyvin tärkeä oppimissuhteessa - Marjaana
tosimiäs kirjoitti:
Itkijänaisten on paree olla hellahommissa...
Tuota asennetta juuri tarkoitin jota koin. Kiitos että sen noin selväsanaisesti puolestani esiin toit.
- muut
purjehduskoulut toimivat?
Onnistumisia ja pettymyksiä? - gastioppilas
Olen kuullut muutamaltakin ei mitenkään erityisen herkkänahkaiselta kaveriltani miten herra Kalervo on itkettänyt oppilaitaan ja pilkannut heitä, jotka eivät ole konkareita vielä alkeiskurssille tullessaan. Kummallinen asenne varsinkin opettajaksi.
Sen sijaan rouva Kalervo on aivan ihana ihminen ja hänen veneessään ei militaristisia otteita tunneta. Siellä on hyvä fiilis opetella ja oppia. Olemme kaveriporukassa ihmetelleet miten Hilkka kestää katsoa miehensä Esan röyhkeää käytöstä. Tokihan jokainen tekee omat valintansa, onneksi. - Ex-oppilas
Esa on tosiaankin hommansa osaava purjehtija mutta ei välttämättä opettajaksi sopiva.
Kaikki eivät sovi kaikkeen hommaan
Ymmärrän kyllä senkin että hän pitää yllä kuria vesillä ollessaan, onhan hän vastuussa noviisien turvallisuudesta. Mutta väärin on kyykyttää/nolata ihmisiä muiden silmien alla. Uskon että hän ei tee sitä tahallaan vaan ajattelemattomuuttaan.- KSL
Pari kommenttia asiaa ja myös "Gastioppilaalle" sananen.
En oikein kykene löytämään ja tunnistamaan tässä keskusteluissa mainittua kouluttajaa (Esa Kalervo), koska jutut on mielestäni rohkeasti yliammuttuja. Toki EK pitää veneessään järjestystä, mutta sekin oppilaiden hyväksi ja turvaksi. Ja opetukseksi.
Itse olen ollut EK oppilaana - ja olen vieläkin - enkä ole oloani tukalaksi tuntenut. Päinvastoin. Myös vaimoni on ollut EK:n oppilaana ja hän on ollut tyytyväinen. Ja voin vakuuttaa, vaikka kokemukseni naisista ei välttämättä ole suuren suurta, mutta vaimoni on mitä herkkänahkaisin olento joka maa ja vesi päällään kantaa, eikä hänkään ole oloaan tukalaksi tuntenut. Kyseessä on joko varsin subjeltiivinen ja yksittäinen käsitys taikka sitten 'rantasaunajuttua', joka ollaan kuultu jostakin ns. luotettavalta taholta.
Huomattakoon, että en väitä että joku oppilas tai x-oppilas tuntee/on kokenut väärin, vaan otan kantaa vain siihen millaisena itse tunnen EK:n opettajana ja miten hänet kirjoitetusta tekstistä tunnistan.
Kuten sanoin, olen ollut ja olen edelleenkin EK:n oppilas, mutta nykyisin myös Esalla kouluttajana. Uskon siis että minulla on 'sisäpiirin' tietoa siitä millainen hän on.
Jos joskus joudun merihätään, ja saan valita sinne yhden mukaan eikä hän voisi tuota kutsua välttää, niin veneessä olisi mukana Esa Kalervo.
Laitettaisiin nimittäin Esan kanssa yhdessä myrsky polvilleen :) - Sanna
Olemme menossa kaverini kanssa alkeiskurssille tulevana kesänä. Kiertelimme Vene-messuilla kyselemässä koulutuksesta. Laskujeni mukaan kolme purjehduskoulua oli kertomassa kursseista ja lisäksi simme aimo annoksen tietoa kursseista purjehduksenopettajien osastolta.
Nyt tutkimme esitteitä ja lähetämme sähköpostia kouluille.
Itse pidän tärkeämpänä sitä, että kouluttaja osaa opettaa meidät purjehduksen alkuun kuin on "tunnettu" purjehtija.
Henkilöä, josta edellisissä keskusteluissa puhutaan en mielestäni tavannut heidän osastolla, joten en saanut minkäänlaista käsitystä hänestä.
Iloista kevättä kaikille purjehtijoille ja erityisesti sen aloittaville - -Rantajätkä-
KSL kirjoitti:
Pari kommenttia asiaa ja myös "Gastioppilaalle" sananen.
En oikein kykene löytämään ja tunnistamaan tässä keskusteluissa mainittua kouluttajaa (Esa Kalervo), koska jutut on mielestäni rohkeasti yliammuttuja. Toki EK pitää veneessään järjestystä, mutta sekin oppilaiden hyväksi ja turvaksi. Ja opetukseksi.
Itse olen ollut EK oppilaana - ja olen vieläkin - enkä ole oloani tukalaksi tuntenut. Päinvastoin. Myös vaimoni on ollut EK:n oppilaana ja hän on ollut tyytyväinen. Ja voin vakuuttaa, vaikka kokemukseni naisista ei välttämättä ole suuren suurta, mutta vaimoni on mitä herkkänahkaisin olento joka maa ja vesi päällään kantaa, eikä hänkään ole oloaan tukalaksi tuntenut. Kyseessä on joko varsin subjeltiivinen ja yksittäinen käsitys taikka sitten 'rantasaunajuttua', joka ollaan kuultu jostakin ns. luotettavalta taholta.
Huomattakoon, että en väitä että joku oppilas tai x-oppilas tuntee/on kokenut väärin, vaan otan kantaa vain siihen millaisena itse tunnen EK:n opettajana ja miten hänet kirjoitetusta tekstistä tunnistan.
Kuten sanoin, olen ollut ja olen edelleenkin EK:n oppilas, mutta nykyisin myös Esalla kouluttajana. Uskon siis että minulla on 'sisäpiirin' tietoa siitä millainen hän on.
Jos joskus joudun merihätään, ja saan valita sinne yhden mukaan eikä hän voisi tuota kutsua välttää, niin veneessä olisi mukana Esa Kalervo.
Laitettaisiin nimittäin Esan kanssa yhdessä myrsky polvilleen :)Ylimieliset ja liian itsevarmat ihmiset, niin olen huomannut, ovat niitä, jotka herkimmin joutuvat merellä vaikeuksiin. Vapaa suomennos Joshua Slocumilta
:-)
" Laitettaisiin nimittäin Esan kanssa yhdessä myrsky polvilleen :) " - KSL
-Rantajätkä- kirjoitti:
Ylimieliset ja liian itsevarmat ihmiset, niin olen huomannut, ovat niitä, jotka herkimmin joutuvat merellä vaikeuksiin. Vapaa suomennos Joshua Slocumilta
:-)
" Laitettaisiin nimittäin Esan kanssa yhdessä myrsky polvilleen :) "Tämä on eräs syy miksi aikoinaan en enää viitsinyt täällä kirjoitella, vaan tyydyn nykyisin vain lukemaan, jota sitäkin harvemmin.
Nimittäin ei oikein aina HALUTA lukea kirjoittajaa hänen tarkoittamallaan tavalla. Jos tekstissä on hymiöt :) tai ;) tai vastaava, se lienee joko humoristinen tai sarkastinen tai siltä väliltä. Nyt joku 'jokakodinpikkunettikirjailija' sen sitten siteeraa tietoisesti poskelleen ja kirjoittajan tarkoituksen vastaisesti, ja silloin saadaan helpostikin koko asia näyttämään kaikelta muulta kuin miltä se pitääkin tai on tarkoitettu. Kaikki tämä tietoisesti tehtynä.
Ja mikä parasta - tai surullisinta - esimerkiksi 'Rantajätkän' tekstin :-) merkintä saadaan lukea humoristiseksi tai sarkastiseksi tai siltä väliltä, mutta ei sen hymiö jolle hän vastaa.
Mikä siinä on sitten ero, että milloin em. hymiöt hyväksytään oikein miellettynä tai ei? Yleistäen se pääsääntöisesti menee näin: Esim. minä en nimittele ketään tai syyttele sen enempää ylimieliseksi tai itsevarmaksi, enkä edes vihjaa sitä, joten sillon voitaneen tulkita minua jopa tietoisestikin väärin.
Mutta ihminen joka nimittelee, syyttää taikka vihjaa niin hänen tekstiää on suorastaan pakko tulkita objektiivisesti.
Mitä ememmän pitää ääntä ja ememmän laukoo syyttteitä, pilkkaa ja vääristääa sioita, sen kiintoisampaa keskustalua on, vai?
Saatan olla väärässäkin, mutta tämä on nykyisin ulkopuolisen huomio ylimalkaan kirjoittelusta tällä ja vastaavilla palstoilla.
Syy miksi nyt ähdin kirjoittamaan on se, että en ole ko. purjehduksenopettajaa tunnistanut teksteistä ja ihmettelen niiden kirjoittajien tarkoitusperiä, mutta sananvapaus on jokaisella - minullakin, vai onko, koska en hauku tai mustaamaalaa tai pilkkaa? - tuntenut
sen tyypin (esan) jo 10 vuotta ja ennen se oli vielä suurempi k...ää. Se oli jostain syystä ehdottomasti kaikkea etelän vesillä annettua purjehduskoulutusta vastaan. Nyt se on siellä ja kehuu itseään! Kulemma ennen tätä, noin 15 vuotta sitten, se oli muoviveneitä vastaan. ja hänen mielipiteensä silloin oli ehdoton.
Ei se osaa purjehtia, eikä se osaa opettaa.
Purjehtiminen on kivaa ja oppiminen on hauskaa. Ja Esan elämysmatkoilla molemmat ovat tervanjuontia. Mä olen aina ihmetellyt, miten hänelle riittää asiakkaita, kun kuitenkin kaikki tietää millainen mies hän on luonteeltaan. Myös hänen pätevyys purjehduksen opettajana on kaikille tuttua. - Veikko
tuntenut kirjoitti:
sen tyypin (esan) jo 10 vuotta ja ennen se oli vielä suurempi k...ää. Se oli jostain syystä ehdottomasti kaikkea etelän vesillä annettua purjehduskoulutusta vastaan. Nyt se on siellä ja kehuu itseään! Kulemma ennen tätä, noin 15 vuotta sitten, se oli muoviveneitä vastaan. ja hänen mielipiteensä silloin oli ehdoton.
Ei se osaa purjehtia, eikä se osaa opettaa.
Purjehtiminen on kivaa ja oppiminen on hauskaa. Ja Esan elämysmatkoilla molemmat ovat tervanjuontia. Mä olen aina ihmetellyt, miten hänelle riittää asiakkaita, kun kuitenkin kaikki tietää millainen mies hän on luonteeltaan. Myös hänen pätevyys purjehduksen opettajana on kaikille tuttua.Aivan. Ja kauheeta metakkaa se on pitänyt kaikkea mahdollista elektronista laitteita vastaan, ja nyt sillä itsellä on elektronisen navigoinnin kurssi uutuutena. Niin ne mielipiteet muuttuu sen mukaan mistä rahaa saapi nyhdettyä. Periatteet on siis kaupan. Heh, heh!
- x-oppilas
Sanna kirjoitti:
Olemme menossa kaverini kanssa alkeiskurssille tulevana kesänä. Kiertelimme Vene-messuilla kyselemässä koulutuksesta. Laskujeni mukaan kolme purjehduskoulua oli kertomassa kursseista ja lisäksi simme aimo annoksen tietoa kursseista purjehduksenopettajien osastolta.
Itse pidän tärkeämpänä sitä, että kouluttaja osaa opettaa meidät purjehduksen alkuun kuin on "tunnettu" purjehtija.
Henkilöä, josta edellisissä keskusteluissa puhutaan en mielestäni tavannut heidän osastolla, joten en saanut minkäänlaista käsitystä hänestä.
Iloista kevättä kaikille purjehtijoille ja erityisesti sen aloittavilleSeilori, Marjaana, Sanna ja muutkin aiheesta keskustelleet,
Olen itse ollut aikoinaan Esa Kalervon purjehduskursseilla - sekä peruskurssilla että perämieskurssilla - nykyisin purjehdin omatoimisesti kaveriporukan kanssa, joista monet ovat myös olleet Esan kursseilla.
Voin hyvin yhtyä niihin aikaisempiin kirjoittajiin, joiden mukaan Esa on erittäin taitava ja kokenut purjehdusopettaja, merikarhu sanan oikeassa merkityksessä. Kokemukseni mukaan myös hänen käyttämänsä muut kouluttajat ovat todella päteviä ja asiaan paneutuneita. Jos haluat purjehduskouluun, jossa todella otetaan vastuu siitä, millaisilla valmiuksilla oppilaat siirtyvät jatkamaan itsenäistä purjehdusharrastusta, suosittelen Baltic Cruisingia.
Esan pedagogiset taidot ovat saaneet täällä kritiikkiä. Olen itsekin nähnyt kursseilla muutaman henkilön, jotka ovat luultavasti kokeneet asian jotakuinkin tuolla tavalla. Mielestäni he olisivat voineet omalla aseenteellaan hyvin paljon vaikuttaa kokemukseensa ja viihtymiseensä.
Millaisella asenteella purjehduskurssille sitten kannattaa mennä? Herkkänä nuorena naisena kommentoisin asiaa seuraavasti. Lähtökohtaisesti sinne ei kannata mennä lomailemaan vaan oppimaan. Tämä vastaa mitä tahansa urheilu- tai musiikkileiriä, jossa tehdään hommia ihan tosissaan aamusta iltaan. Jos haluat mennä ensisijaisesti lekottelemaan ja nauttimaan veden liplatuksesta, kannattaa valita oma mökkilaituri. Veneily yleensä ja purjehtiminen erityisesti ei ole pelkästään shampanjan nautiskelua veneen kannella, vaan aivan ensisijaisesti ja viimekädessä kyse on eloonjäämisestä. Aivan sama juttu kuin muissakin luontolajeissa esim. vaelluksessa tai kiipeilyssä. Virheet ja taitamattomuus voi maksaa sinun tai ystäväsi hengen, terveyden tai aiheuttaa kymmenien tuhansien eurojen materiaalivahingot. Ja tämä koskee aivan päivittäisiä toimia veneessä: moottorin käyttöä, rantautumista, merikortin lukua ja suunnistusta, merisään seuraamista, köysien käsittelyä, jne. jne. Kun nämä asiat ovat hallussa, purjehduksesta voi nauttia, erittäin paljon. Baltic Cruisingissa tämä purjehduskoulutuksen vastuu ymmärretään.
Yksi purjehduksen perussäännöistä on, että kipparia pitää aina totella - heti. Tässä ei ole sijaa neuvotteluille, eikä sen vatvomiselle kuinka kauniisti käsketään. Tämä eroaa melko paljon meidän jokaisen normaalielämästä ja siihen sopeutuminen on joillekin hankalaa. Tuntuu, että miehille se on ehkä hankalampaa kuin naisille, johtuisiko ikävistä armeijakokemuksista? Toki jokaisella kipparilla on oma tyylinsä ja venekunnassa, jossa on useita kokeneita purjehtijoita, kippari usein haluaakin neuvotella - jos siihen on aikaa. Silti myös aivan kaveriporukalla purjehtiessa on todella tärkeää muistaa, että kun kippari käskee, siihen ei jäädä inttämään vastaan vaan toimitaan, tai ollaan nopeasti vaaratilanteessa.
Esaa on tällä palstalla arvosteltu käskyttämisestä ja nöyryyttämisestä. On totta, että Esa on tyyliltään suoraviivainen ja ehkä vähän mörököllimäinenkin. Uskon, että perimmäinen syy näiden ihmisten mielipahaan on kuitenkin siinä, että he eivät ole oikein ymmärtäneet purjehduskurssin luonnetta ja kipparin roolia veneessä. Oppilasveneessä kippari (opettaja) on joskus ainoa henkilö, jolla on purjehdusosaamista. Tilanteet veneessä tulevat nopeasti ja ihmiset oppivat eri tahdilla. Siellä tulee väistämättä tilanteita, joissa et osaa vielä tarpeeksi nopeasti tehdä jotain. Jos opettaja sanoo sinulle siitä, tai vaihtaa jonkun toisen tilallesi, siitä ei pidä loukkaantua. Akuutissa purjehdustilanteessa ei voi jäädä hiomaan tai kertaamaan jotain asiaa, vaan se on tehtävä sitten jälkeenpäin. Kaikki tilanteet, joissa opettaja korjaa toimintaasi, antaa sinulle kritiikkiä tai ohjeita, ne voisi mieluummin ottaa kiitollisuudella vastaan, sillä vasta erehdyksen ja kantapään kautta asiat painuvat kunnolla mieleen (ainakin minulla). Mielestäni on ihmisen oma vahinko, jos hän jättää ammentamatta Esan kaltaisen kokeneen ja vastuuntuntoisen purjehdusopettajan osaamisesta vain sen vuoksi, että asioita ei sanota lempeän herkkätunteisesti vaan joskus myös suoraan ja tiukasti. - x-oppilas
Veikko kirjoitti:
Aivan. Ja kauheeta metakkaa se on pitänyt kaikkea mahdollista elektronista laitteita vastaan, ja nyt sillä itsellä on elektronisen navigoinnin kurssi uutuutena. Niin ne mielipiteet muuttuu sen mukaan mistä rahaa saapi nyhdettyä. Periatteet on siis kaupan. Heh, heh!
Olet tainnut ymmärtää väärin. Käsittääkseni Esa on ollut sitä mieltä, että liian monet purjehtijat osaavat navigoida VAIN GPS:n ym. elektronisten laitteiden varassa. Pelkästään elektroniikan varassa oleminen ei ole turvallista, jokaisen vesillä liikkujan pitäisi lisäksi hallita ihan perinteinen navigointi kompassin ja merikortin kanssa. Trendinä taitaa olla, että yhä harvempi tämän osaa. Ymmärtääkseni Esa on puhunut tätä "uusavuttomuutta" vastaan. Se ei silti tarkoita, etteikö elektroniset laitteet voisi olla hyödyllisiä navigoinnin tukena.
- tarvitaan
x-oppilas kirjoitti:
Seilori, Marjaana, Sanna ja muutkin aiheesta keskustelleet,
Olen itse ollut aikoinaan Esa Kalervon purjehduskursseilla - sekä peruskurssilla että perämieskurssilla - nykyisin purjehdin omatoimisesti kaveriporukan kanssa, joista monet ovat myös olleet Esan kursseilla.
Voin hyvin yhtyä niihin aikaisempiin kirjoittajiin, joiden mukaan Esa on erittäin taitava ja kokenut purjehdusopettaja, merikarhu sanan oikeassa merkityksessä. Kokemukseni mukaan myös hänen käyttämänsä muut kouluttajat ovat todella päteviä ja asiaan paneutuneita. Jos haluat purjehduskouluun, jossa todella otetaan vastuu siitä, millaisilla valmiuksilla oppilaat siirtyvät jatkamaan itsenäistä purjehdusharrastusta, suosittelen Baltic Cruisingia.
Esan pedagogiset taidot ovat saaneet täällä kritiikkiä. Olen itsekin nähnyt kursseilla muutaman henkilön, jotka ovat luultavasti kokeneet asian jotakuinkin tuolla tavalla. Mielestäni he olisivat voineet omalla aseenteellaan hyvin paljon vaikuttaa kokemukseensa ja viihtymiseensä.
Millaisella asenteella purjehduskurssille sitten kannattaa mennä? Herkkänä nuorena naisena kommentoisin asiaa seuraavasti. Lähtökohtaisesti sinne ei kannata mennä lomailemaan vaan oppimaan. Tämä vastaa mitä tahansa urheilu- tai musiikkileiriä, jossa tehdään hommia ihan tosissaan aamusta iltaan. Jos haluat mennä ensisijaisesti lekottelemaan ja nauttimaan veden liplatuksesta, kannattaa valita oma mökkilaituri. Veneily yleensä ja purjehtiminen erityisesti ei ole pelkästään shampanjan nautiskelua veneen kannella, vaan aivan ensisijaisesti ja viimekädessä kyse on eloonjäämisestä. Aivan sama juttu kuin muissakin luontolajeissa esim. vaelluksessa tai kiipeilyssä. Virheet ja taitamattomuus voi maksaa sinun tai ystäväsi hengen, terveyden tai aiheuttaa kymmenien tuhansien eurojen materiaalivahingot. Ja tämä koskee aivan päivittäisiä toimia veneessä: moottorin käyttöä, rantautumista, merikortin lukua ja suunnistusta, merisään seuraamista, köysien käsittelyä, jne. jne. Kun nämä asiat ovat hallussa, purjehduksesta voi nauttia, erittäin paljon. Baltic Cruisingissa tämä purjehduskoulutuksen vastuu ymmärretään.
Yksi purjehduksen perussäännöistä on, että kipparia pitää aina totella - heti. Tässä ei ole sijaa neuvotteluille, eikä sen vatvomiselle kuinka kauniisti käsketään. Tämä eroaa melko paljon meidän jokaisen normaalielämästä ja siihen sopeutuminen on joillekin hankalaa. Tuntuu, että miehille se on ehkä hankalampaa kuin naisille, johtuisiko ikävistä armeijakokemuksista? Toki jokaisella kipparilla on oma tyylinsä ja venekunnassa, jossa on useita kokeneita purjehtijoita, kippari usein haluaakin neuvotella - jos siihen on aikaa. Silti myös aivan kaveriporukalla purjehtiessa on todella tärkeää muistaa, että kun kippari käskee, siihen ei jäädä inttämään vastaan vaan toimitaan, tai ollaan nopeasti vaaratilanteessa.
Esaa on tällä palstalla arvosteltu käskyttämisestä ja nöyryyttämisestä. On totta, että Esa on tyyliltään suoraviivainen ja ehkä vähän mörököllimäinenkin. Uskon, että perimmäinen syy näiden ihmisten mielipahaan on kuitenkin siinä, että he eivät ole oikein ymmärtäneet purjehduskurssin luonnetta ja kipparin roolia veneessä. Oppilasveneessä kippari (opettaja) on joskus ainoa henkilö, jolla on purjehdusosaamista. Tilanteet veneessä tulevat nopeasti ja ihmiset oppivat eri tahdilla. Siellä tulee väistämättä tilanteita, joissa et osaa vielä tarpeeksi nopeasti tehdä jotain. Jos opettaja sanoo sinulle siitä, tai vaihtaa jonkun toisen tilallesi, siitä ei pidä loukkaantua. Akuutissa purjehdustilanteessa ei voi jäädä hiomaan tai kertaamaan jotain asiaa, vaan se on tehtävä sitten jälkeenpäin. Kaikki tilanteet, joissa opettaja korjaa toimintaasi, antaa sinulle kritiikkiä tai ohjeita, ne voisi mieluummin ottaa kiitollisuudella vastaan, sillä vasta erehdyksen ja kantapään kautta asiat painuvat kunnolla mieleen (ainakin minulla). Mielestäni on ihmisen oma vahinko, jos hän jättää ammentamatta Esan kaltaisen kokeneen ja vastuuntuntoisen purjehdusopettajan osaamisesta vain sen vuoksi, että asioita ei sanota lempeän herkkätunteisesti vaan joskus myös suoraan ja tiukasti.erityisesti kun oppilasmiehistöllä harjoitellaan hieman kovemmassa tuulessa. On surkuhupaisia juttuja esimerkiski abregon kursseilta kun koitetaan harjoitella purjehdusta vain reivatulla isolla purjeella tuulen ylittäessä 8 m/s. Ettei vain lähde vene käsistä
Pääkouluttaja ei saisi olla se joka eniten pelkää purjehdusta kun ei ole enää ihan se kaunein sää. Tässä nyt keskustellun koulun osalta varmistetaan toki turvallisuus kaikenkaikkiaan - mutta ei suotta jännitetä pientä tuultakaan. Pitää vain tietää milloin ollaan lähellä vaarallisia rajoja. - antilla
Veikko kirjoitti:
Aivan. Ja kauheeta metakkaa se on pitänyt kaikkea mahdollista elektronista laitteita vastaan, ja nyt sillä itsellä on elektronisen navigoinnin kurssi uutuutena. Niin ne mielipiteet muuttuu sen mukaan mistä rahaa saapi nyhdettyä. Periatteet on siis kaupan. Heh, heh!
En ole ollut ko henkilön purjehduskurssilla, että siitä en osaa sanoa juuta enkä jaata. Itse olen kurssini käynyt kantapään kautta viklalla aloittaen. Yrittäjän periaatteista sanoisin, mukautumiskykyä täytyy olla ajan hengen mukaan. Eli lyhyesti sanottuna, nopeat syövät hitaat ja edelläkäviät syövät nopeat.
t. yrittäjä - kursseja käynyt
Sanna kirjoitti:
Iloista kevättä kaikille purjehtijoille ja erityisesti sen aloittavilleMulla on kokemusta kahdesta täysin erilaisesta purjehduksenopettajasta. Ensimmäisellä oli tiukan militaristinen ote purjehduskoulutukseen, toisella sen sijaan rento asenne ja tavoitteena oppimisen lomassakin säilyttää hyvä fiilis koko porukan kesken. Voin kertoa kokemuksesta, että mukavassa ja rennossa ilmapiirissä oppii jopa paremmin kuin kovassa käskytyksessä ja simputuksessa. En ymmärrä, miten opetustilanteeseen vedoten voidaan muka heittää nurkkaan alkeellisimmatkin käytöstavat ja kohdella kanssapurjehtijoita inhottavasti. Vaikkakin ääritilanteissa purjehduksessa on kyse hengestä ja terveydestä sekä usein myös isoista rahoista, ja ääritilanteisiinkin on ehdottomasta varauduttava ja niissä selviämistä treenattava, ei purjehduksen todellakaan edes harjoitteluvaiheessa tarvitse olla tiukkapipoista ärjymistä ja hampaiden kiristelyä. Yleensä kyse on aikuisista ihmisistä, heidän arvokkaasta vapaa-ajastaan ja purjehduksesta, josta he maksavat melkoiset summat rahaa. Loman on oltava lomaa myös purjehtiessa, ja purjehdusloma on mielestäni paras mahdollinen loma, kunhan muistetaan vaalia hyvää, iloista lomailmapiiriä ja rentoa meininkiä!
- -Rantajätkä-
KSL kirjoitti:
Tämä on eräs syy miksi aikoinaan en enää viitsinyt täällä kirjoitella, vaan tyydyn nykyisin vain lukemaan, jota sitäkin harvemmin.
Nimittäin ei oikein aina HALUTA lukea kirjoittajaa hänen tarkoittamallaan tavalla. Jos tekstissä on hymiöt :) tai ;) tai vastaava, se lienee joko humoristinen tai sarkastinen tai siltä väliltä. Nyt joku 'jokakodinpikkunettikirjailija' sen sitten siteeraa tietoisesti poskelleen ja kirjoittajan tarkoituksen vastaisesti, ja silloin saadaan helpostikin koko asia näyttämään kaikelta muulta kuin miltä se pitääkin tai on tarkoitettu. Kaikki tämä tietoisesti tehtynä.
Ja mikä parasta - tai surullisinta - esimerkiksi 'Rantajätkän' tekstin :-) merkintä saadaan lukea humoristiseksi tai sarkastiseksi tai siltä väliltä, mutta ei sen hymiö jolle hän vastaa.
Mikä siinä on sitten ero, että milloin em. hymiöt hyväksytään oikein miellettynä tai ei? Yleistäen se pääsääntöisesti menee näin: Esim. minä en nimittele ketään tai syyttele sen enempää ylimieliseksi tai itsevarmaksi, enkä edes vihjaa sitä, joten sillon voitaneen tulkita minua jopa tietoisestikin väärin.
Mutta ihminen joka nimittelee, syyttää taikka vihjaa niin hänen tekstiää on suorastaan pakko tulkita objektiivisesti.
Mitä ememmän pitää ääntä ja ememmän laukoo syyttteitä, pilkkaa ja vääristääa sioita, sen kiintoisampaa keskustalua on, vai?
Saatan olla väärässäkin, mutta tämä on nykyisin ulkopuolisen huomio ylimalkaan kirjoittelusta tällä ja vastaavilla palstoilla.
Syy miksi nyt ähdin kirjoittamaan on se, että en ole ko. purjehduksenopettajaa tunnistanut teksteistä ja ihmettelen niiden kirjoittajien tarkoitusperiä, mutta sananvapaus on jokaisella - minullakin, vai onko, koska en hauku tai mustaamaalaa tai pilkkaa?anteeksipyynnön velkaa. En halunnut todellakaan loukata tai haukkua ketään ylimieliseksi tai taitamattomaksi. Halusin osin huumorin keinoin kiinnittää huomiota siihen, että merta tulisi aina kunnioittaa. Siksi liitin lainauksena pätkän tekstiäsi mukaan. Ikävä fakta kuitenkin on, että jokainen lukee tekstiä omalla tavallaan, johon ei voi sisällöntuottaja enää vaikuttaa. Olet oikeassa siinä, että näillä palstoilla harrastetaan tietyn tyylistä humorisointia (provot ja luulo=tieto -tyypit), kaiken lisäksi 'totisella naamalla'. Tämän vuoksi omassa tekstissäni on hymiöt, että varmasti ymmärrettäisiin teksti huumoriksi. Täällä pisimmät keskustelut syntyvät aina kovimmista väitteistä. Se ei kuitenkaan ollut tarkoitukseni ja osaltani tämä keskustelu päättyy tähän. Jos joku haluaa keskustella meren kunnioittamisesta, aloitan uuden keskustelun. Juupas-eipäs -keskusteluun palstan sisällöstä en lähde mukaan ollenkaan, koska mielipiteemme ovat aika lähellä toisiaan.
Meren kunnioittaminen on minulle lähes pyhä asia. Loppukaneettisi ymmärsin ilman muuta huumoriksi. Koska palstalla harrastetaan mainitsemaasi keskustelun provosointia, joku tosikko tai aloittelija voi saada senkin käsityksen, että kun käy tarpeeksi ärhäkän kurssin, pärjää merelläkin missä tahansa olosuhteissa. En ole käynyt purjehduskursseja, enkä tiedä, mitä niillä opetetaan. Toivon kuitenkin, että meren kunnioittaminen on asia, joka opetetaan ensinmäisenä.
Keskustelu päättyy osaltani tähän. Edellä sivuttua aihetta voin jatkaa toisen otsikon alla.
Se Slocumin lainaus on muuten Suuren Satamakirjan 1-osan alkusivulla. Sen voi lukea sieltä sanalleen oikeassa muodossaan. - oleellinen
kursseja käynyt kirjoitti:
Mulla on kokemusta kahdesta täysin erilaisesta purjehduksenopettajasta. Ensimmäisellä oli tiukan militaristinen ote purjehduskoulutukseen, toisella sen sijaan rento asenne ja tavoitteena oppimisen lomassakin säilyttää hyvä fiilis koko porukan kesken. Voin kertoa kokemuksesta, että mukavassa ja rennossa ilmapiirissä oppii jopa paremmin kuin kovassa käskytyksessä ja simputuksessa. En ymmärrä, miten opetustilanteeseen vedoten voidaan muka heittää nurkkaan alkeellisimmatkin käytöstavat ja kohdella kanssapurjehtijoita inhottavasti. Vaikkakin ääritilanteissa purjehduksessa on kyse hengestä ja terveydestä sekä usein myös isoista rahoista, ja ääritilanteisiinkin on ehdottomasta varauduttava ja niissä selviämistä treenattava, ei purjehduksen todellakaan edes harjoitteluvaiheessa tarvitse olla tiukkapipoista ärjymistä ja hampaiden kiristelyä. Yleensä kyse on aikuisista ihmisistä, heidän arvokkaasta vapaa-ajastaan ja purjehduksesta, josta he maksavat melkoiset summat rahaa. Loman on oltava lomaa myös purjehtiessa, ja purjehdusloma on mielestäni paras mahdollinen loma, kunhan muistetaan vaalia hyvää, iloista lomailmapiiriä ja rentoa meininkiä!
näin asia on minunkin mielestäni. koittapaaka oppia ihan uusia asioita, kun itseluottamus ja motivaatio ei ole kohdallaan. toisaalta on hyvä muistaa ketken tavoite; ollaan purjehtimassa ja siina samassa käydään läpi purjehdukseen liittyviä asioita VAI ollaanko aurkorisoidulla kurssilla, jolla on sisältötavoite ns. leiman antamisesta kurssin oppimistavoitteiden kannalta. edelleen asiat voidaan hoitaa hyvässä hengessä ja motivoivalla tavalla. korostan vain matkan luonteen eroa. purjehdusretkiä ja purjehduskoulua ei aina voi verrata keskenään - olkoonkin, että porjehduksen opettaja onkin kipparina
- Repe
oleellinen kirjoitti:
näin asia on minunkin mielestäni. koittapaaka oppia ihan uusia asioita, kun itseluottamus ja motivaatio ei ole kohdallaan. toisaalta on hyvä muistaa ketken tavoite; ollaan purjehtimassa ja siina samassa käydään läpi purjehdukseen liittyviä asioita VAI ollaanko aurkorisoidulla kurssilla, jolla on sisältötavoite ns. leiman antamisesta kurssin oppimistavoitteiden kannalta. edelleen asiat voidaan hoitaa hyvässä hengessä ja motivoivalla tavalla. korostan vain matkan luonteen eroa. purjehdusretkiä ja purjehduskoulua ei aina voi verrata keskenään - olkoonkin, että porjehduksen opettaja onkin kipparina
" ...VAI ollaanko aurkorisoidulla kurssilla, jolla on sisältötavoite ns. leiman antamisesta kurssin oppimistavoitteiden kannalta."
Kyseisen opettajan kurssillahan on SPL:n auktorisoima status. Ihan vaan 'retket' on erikseen ja siellähän ollaan kellumassa leppoisasti jutustellen ja jotakin uutta oppien. SPL:n kursseilla on tietyt systeemit jotka pitää ipettaa ja osata ja näillä kursseilla ON sisällöntavoite.
Ja pitääkin olla, koska nykyisin ne lienevät jotenkin synkassa kansainvälisellä tasolla.
Jos haluaa vaan seilata ja retkeillä, niille on omat aijat ja paikat. - kreikassa
Repe kirjoitti:
" ...VAI ollaanko aurkorisoidulla kurssilla, jolla on sisältötavoite ns. leiman antamisesta kurssin oppimistavoitteiden kannalta."
Kyseisen opettajan kurssillahan on SPL:n auktorisoima status. Ihan vaan 'retket' on erikseen ja siellähän ollaan kellumassa leppoisasti jutustellen ja jotakin uutta oppien. SPL:n kursseilla on tietyt systeemit jotka pitää ipettaa ja osata ja näillä kursseilla ON sisällöntavoite.
Ja pitääkin olla, koska nykyisin ne lienevät jotenkin synkassa kansainvälisellä tasolla.
Jos haluaa vaan seilata ja retkeillä, niille on omat aijat ja paikat.jep jep,
On muutamia ihan retki retkikurssejakin ko. opettajalta sekä välimerellä - että kotimaassa (juhannusretki, syysretki, Tallinna race ym.). Näitä tarkoitin vertauksessani varsinaiseen purjehduskurssiin.
Pari kuukautta ja purjeet ylös - seilori
kreikassa kirjoitti:
jep jep,
On muutamia ihan retki retkikurssejakin ko. opettajalta sekä välimerellä - että kotimaassa (juhannusretki, syysretki, Tallinna race ym.). Näitä tarkoitin vertauksessani varsinaiseen purjehduskurssiin.
Pari kuukautta ja purjeet ylösMillaisia ne Esan retkikurssit Välimerellä ovat olleet ilmapiiriltään? Onko niillä letkeämpi meno?
- KSL
seilori kirjoitti:
Millaisia ne Esan retkikurssit Välimerellä ovat olleet ilmapiiriltään? Onko niillä letkeämpi meno?
Olen ollut BC:n reissuilla myös Väliemrellä, mutta vain kouluveneessä eli Esan veneessä.
Ja mainittakoon, että tämä eka reissu BC:n knssa etelässä oli yksi hauskimmista reissuista mitä koskaan on oltu ylimalkaan missään, tai kenekään kanssa. Oli sairaan hyvä porukka/miehistö, ja osan kanssa ollaan yhteydessä vieläkin ja kyläiltykin.
Haluan kertoa yhden jutun. Olimme Simin saaren itälaidalla lounaalla ja uimassa kun kuulimme MAYDAY lähetyksen (releoitu). Veneitä oli fleetissä kaikkiaan 6, mutta vain meidän vene lähti apuun. Tämä johtui siitä, että Esalla on tapana kuunteluttaa oppilasveneessä VHF radiota aina kun ollaan lähdetty opisteestä A ja ollaan matkalla pisteeseen B.
Se on turvallisuutta ja kertoi mulle konkreetisti sen, että VHF radion kuuntelu on turvallisuutta toki itselle, mutta myös muille. Tuon jälkeen olen pitänyt VHF puheinta auki aina kun olen veneessä. Yksinkertainen ja mitätön asia mutta kun joutuu tavallaan 'tilanteeseen', ymmärtää asioita toisella tapaa.
PS. Lähdetiin reissuun muuten nopeammin kuin Simin viranomaiset, vaikka olikin purkkari alla :)
- Reservin alikersantti
Minä en tunne koko Vesaa tai Esaa, mutta voisin kiteyttää näistä lukemisistani faktan johon törmää kaikkialla, maallamerelläilmassa: "Mulkku jätkä on aina mulkku jätkä"!
- vänrikiltä
jumala taivaassa, kapteeni laivassa...
- ...näköjään...
...myös tällä palstalla.
- Reservin alikersantti
...näköjään... kirjoitti:
...myös tällä palstalla.
...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921331Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 70870
- 48864
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53712
- 33692
- 60689
- 52667