Saan pienestä yrityksestäni voittoa 1000 €. Joudun maksamaan valtiolle voitosta veroa (osakeyhtiön yhteisövero) 20%. Jäljelle jää 800 €. Siirrän tuon palkkana itselle, eli omalle tilille. Siirrossa huomioidaan verokorttini, jossa veroprosentti on 25%. Näin minulle olisi jäämässä 600 €.
Tilitoimisto ilmoittaa että tätä ennen pitää maksaa pakolliset kustannukset; sosiaaliturvamaksut, loma-ajanpalkka, lomaraha, sairaslomapäiväkorvaus, työeläkemaksu, arkipyhäkorvaus, tapaturmavakuutus, työttömyysvakuutus, ryhmähenkivakuutus. Nyt palkkakustannuksiin jääkin enää 600-220=380 € ja kun verokortti huomioidaan niin nettopalkka on tuosta 75 %, eli 285 €. (Osa kustannuksista kuuluu työnantajalle, mutta se raha todellisuudessa otetaan minun/sinun keräämästä voitosta. Ei yrityksen varoista (tililtä).
No sitten marssin ruokakauppaan ja ostan kuukauden ruuat. Tuosta kaupan kuitin loppusummasta 285 € menee valtiolle arvonlisäverona 24%, jota peritään kaikessa kaupankäynnissä. Ruokakauppias saa tuosta noin 200 €. Arvonlisäveroa on aina vähintään neljäsosa tuotteen hinnassa, siis sama minkä olen jo verokortilla kertaalleen maksanut. Usein peräti puolet. Polttoaineessa, tupakassa, alkoholissa, .. veroa on yli 70%.
Hyvällä syyllä voidaan sanoa että Euro on aika lailla tyhjää leikkirahaa, joka palautuu lähes kokonaan veroina valtiolle. Yhdellä tienatulla eurolla saat keskimäärin 15 sentin edestä hyödykkeitä. Loppu 85% on jonkin sortin veroa, tyhjää ilmaa joka palautuu maksajalle takaisin. Eipä ihme jos moni yrittäjä kokee tulleensa huijatuksi. Sanotaan että yrittäjä on yhteiskunnan h*ora!!
Veronmaksajan euro on 15 senttiä. Mitä tämä tahtoo sanoa?
2
184
Vastaukset 2
- Anonyymi
Jos nuo ohjeet oikeasti sait tilitoimistostasi, vaihda toimistoa. Et kuulu yrittäjänä työntekijöidesi lakisääteiseen tapaturmavakuutukseen etkä työntekijäin ryhmähenkivakuutukseen eli näiden vakuutusten maksuja ei myöskään yrityksestäsi nostamasta palkasta vähennetä.
Mutta muuten ihan kiva ajatusleikki, näinkin asiat voisivat olla, mutta eivät onneksi sentään ole. - Anonyymi
Työnantajani ehdotti minun siirtämistäni itsenäiseksi yrittäjäksi. Jatkaisin nykyistä työtä yrittäjäpohjaisesti (T:mi). Selvisi TE-keskuksesta suuri luuranko. Yrityksen perustaminen käy netissä vartissa, mutta sen lopettaminen on tuskien taival. Mikäli lopetan yritystoimintani joskus muutoin kuin konkurssiin, en tule saamaan koskaan työttömyyskorvausta. Yrittäjät eivät sitä saa. Asian voi korjata vain työllistymällä 6 kk:n ajaksi toisen yrittäjän palvelukseen. Jos en työllisty, työttömyyskorvaus on evätty eläkeikään saakka. Näitä tapauksia valitettavasti on yhä enemmän. Ainoa toimeentulo olisi toimeentulotuki.
Tuli kyllä selväksi että tuon polun jätän väliin.
Kiitos!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.
Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.1801012- 77677
Muistelen lämmöllä
Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti48672- 81581
- 39549
- 46530
- 106520
Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä
Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä37513Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi
Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks64499Teinipersu Bergbom lupasi ensimmäisenä euron bensaa
Teinipersu julkaisi Tiktok-videonsa marraskuussa 2021. Videolla Bergbom viittaa bensan hintoja esittelevään kylttiin ja284491- 21488
Sysmän "ilon päivä"
Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan34475Onko se loukkaavaa jos pelkkä seksi kiinnostaa?
En tiedä olisiko meillä muuta yhteistä edes. En kyllä oikein osaa nähdä meitä menemässä naimisiin, paitsi ehkä jossain U47474Vaihdevuodet ja psykoottinen käytös
Estrogeenilla on suora yhteys aivojen välittäjäaineisiin, erityisesti serotoniiniin, joka säätelee mielialaa, impulssiko37441Luottamus
Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.91436- 21422
Timo Vornanen.
On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.26420Joka ilta mietin
sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka24416Sofia ja Jeffrey yhdessä
Sofia julkaisi instassa kuvan hänestä ja Jeffreystä kuvan, taustalla soi Happy birthday biisi ja Jeffrey kasvot peitetty80415Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi
Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va139409