Onko Jetta-talo minkä hintainen?

mihin päätyisi

Onko Jetta-talo missä hinnoissa, jos vertaa esim. Kastelliin?
Onko kenelläkään kokemuksia? Mietitään noin 150m2 ja 11/2 kerroksinen.

60

13095

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zzz

Joo kyllä on. Ei saa ihan ilamatteeeks

• kor

Niissä kuitenkaan suurta eroa on. Mä tilasin Jettan vertailtuani Jukkaa ja Planiaa. Naapuri vertaili Jettaa Herrala-taloon ja päätyi myös Jettaan. Hintaeroa ei juuri ole. Meidän alueen talomyyjän aktiivisuus taisi olla ratkaisevaa. Tai oikeastaan muiden saamattomuus.

• masayards

Ostin jetta-paketin kokonaisarvion perusteella. mm. ylivoimainen runkorakenne. Hinta-laatu suhde on varmasti kohdallaan. Muista että Kastelli ei ole pakettitalo ;)!

• onkin

parhaita suurelementtitaloja Suomessa, muutaman muun kanssa.
      Esim. Koivula 162, hinta 76.500. Meille muunneltuna ulkopuolelta melkoisesti ja sisäpuolen huonejärjestys uusiksi, alta 80the.
      Toimitukseen kuuluu mm keskusimuri, kodinkoneet, IV-paketti ja mitä kukin pystyy vielä tinkaamaan.

• Toni

Kerrot että Jetta on rungolta paras, miten tämä eroaa sitten muista johtavista talotehtaista?
        Mikä tekee tästä nyt niin hyvän ja "mahtavan"?

• määpämää

täh onko jetta talot noin halpoja että 80 000 euroa maksoi koivula ja siinä vielä kodinkoneet?

olen eka kertalaisena etsimässä taloa itselleni (en tarvitse edes noin iso kun asun yksin) ja tässä pähkäilen että mistä ostaisi talopaketin....

• arska

Juu pyysin tarjouksen heidän omasta mallistaan ja ei ollut kilpailukykyinen omien luonnosteni mukaisiin tarjouksiin verratuna esim. Kastelliin. Laplilla ja Jukalla hintatasot kohdallaan suurelementeistä ja Kastelli halvempi kuin Mittava Pre-Cuteista. Samitalolla on myös järkevät hinnat heidän omille malleilleen ja tulevat vesikatto asennettuna mutta jos pohjaa muuttaa niin hinta nousee älyttömästi.

• jussi

Jetta-talo herättää paljon tunteita, usein negatiivisia, tällä palstalla.

Tosiasia on kuitenkin se, että kun tekee vertailua miltei mihin tahansa suurelementtitaloon, Jetta-talo ei häpeä siinä joukossa.

Vai missä muissa paketeissa on ristirunkoinen seinärakenne (ei siis jäykistetty tuulensuoja gyprocilla), kunnolliset ikkuna (virkkalan puunjalostus), tehtaan oma asennusryhmä, ei uumapalkkeja välipohjassa (massiivipuuta), sisälevyt ruuvattu kiinni runkoon (ei naulattu) ja hinta kohdillaan. Vertailkaapa vaan mihin tahansa muuhun merkkiin, uskon että hintansa ja laatunsa puolesta parempaa ei löydy. (itse kolme rakennettuna ja kohta aloitan neljännen)

• Pionin lisukkeiden

hintoja edustajalta ? Voi olla että olisi hyvinkin kilpailukykyinen, mutta kun ei tiedä.

• kummallinen
        Pionin lisukkeiden kirjoitti:

hintoja edustajalta ? Voi olla että olisi hyvinkin kilpailukykyinen, mutta kun ei tiedä.

juttu, sillä meille edustaja kertoi ko. mallin lisukkeiden ja muutosten hinnat ekakerralla pöydän vieressä, tuli muuten seuraavana päivänä yhteydeotosta kotiimme.
        Ihan kaikkia ei muistanut tarkkaan, mutta muutaman kymmenen egen sisään.
        Muutoinkin asiansa tietävä henkilö,kaikki muukin tähän asti ok.
        Näin Satakunnassa.

• Toni

Sanoppa (Jussi = Juhani ?)mulle Jussi, miksi talossa pitäisi olla ristirunkoinen seinärakenne? Koska saman lopputuloksen saa yksirunkoisellakin, kunhan lämmöneristys vaan hoidetaan huolella.

Monella muullakin tehtaalla on omat pystytysporukat, nimiä tässä en ala mainitsemaan ettei mene taas mainostamiseksi.

Itse en ole kuulutkaan tälläisestä ikkunafirmasta, ei ole varmaan kovin iso pulju. Joten laadusta en tiedä, mutta sen tiedän että esim. Fenestra ja Skaala tuottaa laaturuutuja.

Mutta tämän olen kuullut että Jetta-laadulla kun tehtaalla sähköisestään seinät, niin esim rasian kohdalle tulee reikä HS-muoviin, ja sitten se kuulemma teipataan "Roudarin teipillä"! Pitääkö tämä paikkansa, ja jos pitää niin miksi sähköjä ei vedetä höyrynsulun ja sisäverhouslevyn välistä?

• tämä nyt sitten
        kummallinen kirjoitti:

juttu, sillä meille edustaja kertoi ko. mallin lisukkeiden ja muutosten hinnat ekakerralla pöydän vieressä, tuli muuten seuraavana päivänä yhteydeotosta kotiimme.
        Ihan kaikkia ei muistanut tarkkaan, mutta muutaman kymmenen egen sisään.
        Muutoinkin asiansa tietävä henkilö,kaikki muukin tähän asti ok.
        Näin Satakunnassa.

auttoi tuohon kysymykseeni, pitäisikö minun ehkäpä muuttaa satakuntaan ? Totta saisin ne hintatiedot ? Vai ovatko ne saatavissa vain "harvoille ja valituille" jotka sitten esiintyvät "kummatuneina" mutta niin onnellisena kun heillä kaikki toimi niin hienosta, pyytämättäkin ;)

• ulkopinnassa ja
        Toni kirjoitti:

Sanoppa (Jussi = Juhani ?)mulle Jussi, miksi talossa pitäisi olla ristirunkoinen seinärakenne? Koska saman lopputuloksen saa yksirunkoisellakin, kunhan lämmöneristys vaan hoidetaan huolella.

Monella muullakin tehtaalla on omat pystytysporukat, nimiä tässä en ala mainitsemaan ettei mene taas mainostamiseksi.

Itse en ole kuulutkaan tälläisestä ikkunafirmasta, ei ole varmaan kovin iso pulju. Joten laadusta en tiedä, mutta sen tiedän että esim. Fenestra ja Skaala tuottaa laaturuutuja.

Mutta tämän olen kuullut että Jetta-laadulla kun tehtaalla sähköisestään seinät, niin esim rasian kohdalle tulee reikä HS-muoviin, ja sitten se kuulemma teipataan "Roudarin teipillä"! Pitääkö tämä paikkansa, ja jos pitää niin miksi sähköjä ei vedetä höyrynsulun ja sisäverhouslevyn välistä?

siksi sinne ei voi höyrysulkua sijoittaa. Ikkunavalmistaja on tosiaan tuntematon, ja tuskin tekee sen laadukkaampia ikkunoita kun muutkaan. Valitettavasti kyllä Fenestra ja Skaala taitavat tuoda sitä halvalla Virossa tehtyä "availipputuotetta", eli ei sekään niin kovin vakuuttavaa ole. Jokaisenhan tulisi vaatia että tehdas vastaa pystytyksestä.

• ikkunoita
        ulkopinnassa ja kirjoitti:

siksi sinne ei voi höyrysulkua sijoittaa. Ikkunavalmistaja on tosiaan tuntematon, ja tuskin tekee sen laadukkaampia ikkunoita kun muutkaan. Valitettavasti kyllä Fenestra ja Skaala taitavat tuoda sitä halvalla Virossa tehtyä "availipputuotetta", eli ei sekään niin kovin vakuuttavaa ole. Jokaisenhan tulisi vaatia että tehdas vastaa pystytyksestä.

Skaala tekee pohjanmaalla yhdessä modernimmeista tehtaista ikkunoita, Fenestralla on tuotantoa myös Virossa, mutta pääasiallisesti tehdään Suomessa. Kummatkin ovat suomalaisia perheyhtiöitä. Kuuluvat samaan laatuluokkaan kuin Domus ja Tiivi. Tollaiset pikkupuljujen ikkunat, joiden nimet ovat ihan tuntemattomia, en uskaltaisi käyttää. Ovat varmasti kyllä halvempia.

• on oma
        ikkunoita kirjoitti:

Skaala tekee pohjanmaalla yhdessä modernimmeista tehtaista ikkunoita, Fenestralla on tuotantoa myös Virossa, mutta pääasiallisesti tehdään Suomessa. Kummatkin ovat suomalaisia perheyhtiöitä. Kuuluvat samaan laatuluokkaan kuin Domus ja Tiivi. Tollaiset pikkupuljujen ikkunat, joiden nimet ovat ihan tuntemattomia, en uskaltaisi käyttää. Ovat varmasti kyllä halvempia.

Tehdas, missä ne ikkunat tehdään, ei kai yleensäkään ikkunoiden laadussa suurelementtitaloissa ole eroja käytännössä.
        Niille on olemassa omat standardit, että kelpaavat.
        En tiedä, miksi siitä pitää niin hirveästi riemastua, jos alueeni edustaja kertoi lisukkeiden hinnat heti.
        Höyrysulkumuovia on käytetty ainakin 30 vuotta, eikä alkuaikoina muovia laitettu niin hyvin kuin nykypäivänä. Silloin mm, eristepakettien muovit laitettiin seinään, jos sattui loppumaan muuten.
        Sitävaan, et kaikki talot olisi lahonnut ja luhistunut, jos muovin yhtenäisyydestä on kyse.
        Ristikoolaus on perinteisesti tehty 2x2 ulkopuolelle vaakaan, siihen villa 50mm ja tuulensuojalevy, rlistikoolaus ja vuorilauta.
        Ei sillä tavalla kuin Kastellissa, eli runkotolpan jälkeen muovi???,2x2vaakaan ja cyproc.
        Onpa hauska vetää tasoite ja nauha vaakaan ja hioa. Kaikki levysauman päät pitää laputtaa, että jatkot ei souda, sekä levyn päät seevata, että tasoittaminen onnistuu.
        Tässä näin muutamia ammatillisia ajatuksia ilman mitään haukkuja tai kehuja minnekkään päin.

• niin se vaan on
        Toni kirjoitti:

Talojen rungot on tehty ennen elementtiaikakautta ristiinkoolattuna ja näin siitä tulee hyvä. Kylmäsiltojen määrä minimoituu ja jäykistystä varten ei tarvita kipsilevyä. No miksi taloteollisuus on siirtynyt käyttämään yksirunkorakennetta? Olisiko kustannustehokkuus?

Virkkalan puunjalostus ei todellakaan kuulu suomen isoimpiin ikkunafirmoihin, mutta kyseleppä joltakin kirvesmieheltä kommentteja ko. firman ikkunoista. Domukset ja fenesterat ovat ok, mutta tuo pikkuinen firma tekee parempaa, niin se vaan on. Esimerkiksi kovasti kehuttu Teri-talot käyttävät myös Virkkalan puunjalostuksen ikkunoita. Ja tästä puljusta tuleva tavara tulee 100% suomesta.

Mitenkään talotehtaita paremmuusjärjestykseen laittamatta, on toimittajia jotka ovat ok ja sitten sellaisia joita itse uskaltaisin käyttää. Kaksi sellaista ovat Teri ja Jetta. Jukkatalo ja Kastelli ovat suositumpia, mutta ei välttämättä parempia.

• pystyyn
        on oma kirjoitti:

Tehdas, missä ne ikkunat tehdään, ei kai yleensäkään ikkunoiden laadussa suurelementtitaloissa ole eroja käytännössä.
        Niille on olemassa omat standardit, että kelpaavat.
        En tiedä, miksi siitä pitää niin hirveästi riemastua, jos alueeni edustaja kertoi lisukkeiden hinnat heti.
        Höyrysulkumuovia on käytetty ainakin 30 vuotta, eikä alkuaikoina muovia laitettu niin hyvin kuin nykypäivänä. Silloin mm, eristepakettien muovit laitettiin seinään, jos sattui loppumaan muuten.
        Sitävaan, et kaikki talot olisi lahonnut ja luhistunut, jos muovin yhtenäisyydestä on kyse.
        Ristikoolaus on perinteisesti tehty 2x2 ulkopuolelle vaakaan, siihen villa 50mm ja tuulensuojalevy, rlistikoolaus ja vuorilauta.
        Ei sillä tavalla kuin Kastellissa, eli runkotolpan jälkeen muovi???,2x2vaakaan ja cyproc.
        Onpa hauska vetää tasoite ja nauha vaakaan ja hioa. Kaikki levysauman päät pitää laputtaa, että jatkot ei souda, sekä levyn päät seevata, että tasoittaminen onnistuu.
        Tässä näin muutamia ammatillisia ajatuksia ilman mitään haukkuja tai kehuja minnekkään päin.

kastellissa, ei siinä mitään eroa ole muihin verrattuna. Eipä ele edellinen kirjoittaja kastellia nähnyt läheltä vaikka asiasta kirjoittaa.

Ja seiniin saa samaan hintaan EK-kipsit jos pelkää tavallisten kestoa.

Ja kastellissa ei sähkärit riko muovia kun se on ns. oikeassa paikassa tutkimustenkin perusteella.

• jäykistä
        niin se vaan on kirjoitti:

Talojen rungot on tehty ennen elementtiaikakautta ristiinkoolattuna ja näin siitä tulee hyvä. Kylmäsiltojen määrä minimoituu ja jäykistystä varten ei tarvita kipsilevyä. No miksi taloteollisuus on siirtynyt käyttämään yksirunkorakennetta? Olisiko kustannustehokkuus?

Virkkalan puunjalostus ei todellakaan kuulu suomen isoimpiin ikkunafirmoihin, mutta kyseleppä joltakin kirvesmieheltä kommentteja ko. firman ikkunoista. Domukset ja fenesterat ovat ok, mutta tuo pikkuinen firma tekee parempaa, niin se vaan on. Esimerkiksi kovasti kehuttu Teri-talot käyttävät myös Virkkalan puunjalostuksen ikkunoita. Ja tästä puljusta tuleva tavara tulee 100% suomesta.

Mitenkään talotehtaita paremmuusjärjestykseen laittamatta, on toimittajia jotka ovat ok ja sitten sellaisia joita itse uskaltaisin käyttää. Kaksi sellaista ovat Teri ja Jetta. Jukkatalo ja Kastelli ovat suositumpia, mutta ei välttämättä parempia.

mitään, kyllä se pitää hoitaa levyillä tai muulla tavoin.

Myös panelikaton jäykistävä vaikutus laskennallisesti nykyään riittämätön, monessa talossa vaaditaan kattoonkin levytys vaikka sielläkin on ristikoolaus.

Tuo rakentamisen teoria on aika alkeellisella tasolla ja huhupuheiden varassa aika monella kirjoittajalla.

• olen niitä
        pystyyn kirjoitti:

kastellissa, ei siinä mitään eroa ole muihin verrattuna. Eipä ele edellinen kirjoittaja kastellia nähnyt läheltä vaikka asiasta kirjoittaa.

Ja seiniin saa samaan hintaan EK-kipsit jos pelkää tavallisten kestoa.

Ja kastellissa ei sähkärit riko muovia kun se on ns. oikeassa paikassa tutkimustenkin perusteella.

muutaman tehnytkin. Kyllä siinä vähän muutakin on kuin levyt.
        Tuulensuojalevy, ristikoolaus,vuorilauta, ikkunapiellilaudat ja vesipellit sekä ovet ja ikkunat.
        Ikkunat ja ovet asennttuina eivät kuulu Kastellin perustoimitukseen, niinkuin täällä usein väitetään.
        Ennen ek asennusta pitää kastellissa laittaa muovi ja 2x2 ja eristää molemmat välit.
        Niin, että levyt pystyyn vain.

• jäykistä
        jäykistä kirjoitti:

mitään, kyllä se pitää hoitaa levyillä tai muulla tavoin.

Myös panelikaton jäykistävä vaikutus laskennallisesti nykyään riittämätön, monessa talossa vaaditaan kattoonkin levytys vaikka sielläkin on ristikoolaus.

Tuo rakentamisen teoria on aika alkeellisella tasolla ja huhupuheiden varassa aika monella kirjoittajalla.

mutta mahdollistaa järkevän eristämisen.
        Talonpoikaisjärjelläkin ymmärtää, että ristieristys on parempi kuin yksirunkoeristys.
        Puu elää aina, eriste ei, puhumattakaan siitä, että sitä villaa ei mkoskaan saa joka paikkaan niin hyvin ,ettei jäisi johonkin pieniä lämpövuotoja.

• Hieno homma
        ikkunoita kirjoitti:

'''''''''''''''''

• Mistä oikein kyse ?
        olen niitä kirjoitti:

muutaman tehnytkin. Kyllä siinä vähän muutakin on kuin levyt.
        Tuulensuojalevy, ristikoolaus,vuorilauta, ikkunapiellilaudat ja vesipellit sekä ovet ja ikkunat.
        Ikkunat ja ovet asennttuina eivät kuulu Kastellin perustoimitukseen, niinkuin täällä usein väitetään.
        Ennen ek asennusta pitää kastellissa laittaa muovi ja 2x2 ja eristää molemmat välit.
        Niin, että levyt pystyyn vain.

• Se siitä
        Hieno homma kirjoitti:

'''''''''''''''''

• hhs
        tämä nyt sitten kirjoitti:

auttoi tuohon kysymykseeni, pitäisikö minun ehkäpä muuttaa satakuntaan ? Totta saisin ne hintatiedot ? Vai ovatko ne saatavissa vain "harvoille ja valituille" jotka sitten esiintyvät "kummatuneina" mutta niin onnellisena kun heillä kaikki toimi niin hienosta, pyytämättäkin ;)

kyllä minulle tuli ihan sähköpostiin tarjous Jetta- talolta (sinne siis halusinkin tarjouksen toimitettavan)vienola- mallistosta. ja vaikka oikein erikseen mainitsin, että rakentaminen meidän kohdalla ei ole ajankohtaista vielä, mutta näyttipä palvelu siitä huolimatta pelaavan! että eipä sitä tarvinnu olla kuin köyhä opiskelija niin silti tulee tarjous, tuskin olen harva ja valittu ja keski-suomessa asustelen!

• Ei niin kovin köyhä.
        hhs kirjoitti:

kyllä minulle tuli ihan sähköpostiin tarjous Jetta- talolta (sinne siis halusinkin tarjouksen toimitettavan)vienola- mallistosta. ja vaikka oikein erikseen mainitsin, että rakentaminen meidän kohdalla ei ole ajankohtaista vielä, mutta näyttipä palvelu siitä huolimatta pelaavan! että eipä sitä tarvinnu olla kuin köyhä opiskelija niin silti tulee tarjous, tuskin olen harva ja valittu ja keski-suomessa asustelen!

Mutta eipä näytä niitä hintoja olevan teilläkään ????

• siitä
        Ei niin kovin köyhä. kirjoitti:

hinnasta meuhkaat. Ota puhelin ja soita Jettan edustajalle, tai tehtaalle.
        Kyllä kaikki muut ovat saaneet hinnan, kuntietätävät mitä kysyy.

• asiakas
        siitä kirjoitti:

hinnasta meuhkaat. Ota puhelin ja soita Jettan edustajalle, tai tehtaalle.
        Kyllä kaikki muut ovat saaneet hinnan, kuntietätävät mitä kysyy.

Olen kysellyt hintoja puhelimitse ja olen pyytänyt heitä lähettään hintatietoja,mutta mitään ei tapahdu.Minulla on sellainen tunne että hinta sanotaan senjälkeen kun ostaja on kirjoittanut nimensä papruihin....

• usko
        asiakas kirjoitti:

Olen kysellyt hintoja puhelimitse ja olen pyytänyt heitä lähettään hintatietoja,mutta mitään ei tapahdu.Minulla on sellainen tunne että hinta sanotaan senjälkeen kun ostaja on kirjoittanut nimensä papruihin....

itsekkään. Jos on aikaa jo yli viikko, niin soita uudelleen ja vihjaa hienovaraisesti, et onko jotakin hankaluuksia kuullun ymmärtämisessä, vai miksi esitteitä tule.
        Me jouduimme odottamaan Lapplin esitteitä kolme viikkoa.
        Muut, Jetta, Teri, Vaaja, Kastelli, Mittava, taisi olla joku muukin, tuli muutamassa päivässä, alta viikon kuitenkin.
        Jettan edustaja tuli seuraavana päivänä käymään henkilökohtaisesti ja tiesi heti lisukkeidenkin hinnat.

• kjk
        asiakas kirjoitti:

Täytyy ensin tietää mitä haluaa. Jokainen talo on erilainen. et voi soitella kirjakauppaankaan ja kysyä mitä heillä kirja maksaa, ellet tiedä mitä kirjaa tarkoitat.

Selvitä siis ensin mitä haluat ja pyydä sitten tarjousta. Puhelimitse ei mitään tarjouksia yleensä anneta, tyyliin: "haloo, mitä maksaa Jetta-talo?".

Kannattaa siis mennä edustajan juttusille ja määritellä millaisen talon haluaa, varmasti saat hinnan kun ensin on määritelty
        * talon malli
        * koko
        * tontin vaatimukset
        * pohjapiirros
        * valmiusaste
        * varustelutaso
        jne.....

• asiakas
        kjk kirjoitti:

Täytyy ensin tietää mitä haluaa. Jokainen talo on erilainen. et voi soitella kirjakauppaankaan ja kysyä mitä heillä kirja maksaa, ellet tiedä mitä kirjaa tarkoitat.

Selvitä siis ensin mitä haluat ja pyydä sitten tarjousta. Puhelimitse ei mitään tarjouksia yleensä anneta, tyyliin: "haloo, mitä maksaa Jetta-talo?".

Kannattaa siis mennä edustajan juttusille ja määritellä millaisen talon haluaa, varmasti saat hinnan kun ensin on määritelty
        * talon malli
        * koko
        * tontin vaatimukset
        * pohjapiirros
        * valmiusaste
        * varustelutaso
        jne.....

Olen kysellyt montaa kertaa mitä maksaa 124 neliön Koivikko malli perusvarusteineen,mutta hintatietoa ei tipu.

• Nasu
        asiakas kirjoitti:

Olen kysellyt montaa kertaa mitä maksaa 124 neliön Koivikko malli perusvarusteineen,mutta hintatietoa ei tipu.

Juu ei ne talotehtaiden edustajat ala tekemään tarjouksia joka kysyjälle varsinkaan jos on kiire aika. Kyllä meille kävi ainakin selväksi, että edustajat vähän kuullostelevat onko tosissaan ja onko edes mahdollisuutta rahoituksesta. Yksi edustajista sanoi, että menee ihan hirveästi aikaa hukkaan, kun jotkut muuten vaan näitä tarjouksia pyytelevät ilman mitään osto tarkoitusta. Tarjoukset pyysimme Kastelli, Mittava ja Lappli. Kannustaloilta esitteiden tulo kesti 2 kk, siinä vaiheessa olimme jo paketin tilanneet muualta.

• asiakas
        Nasu kirjoitti:

Juu ei ne talotehtaiden edustajat ala tekemään tarjouksia joka kysyjälle varsinkaan jos on kiire aika. Kyllä meille kävi ainakin selväksi, että edustajat vähän kuullostelevat onko tosissaan ja onko edes mahdollisuutta rahoituksesta. Yksi edustajista sanoi, että menee ihan hirveästi aikaa hukkaan, kun jotkut muuten vaan näitä tarjouksia pyytelevät ilman mitään osto tarkoitusta. Tarjoukset pyysimme Kastelli, Mittava ja Lappli. Kannustaloilta esitteiden tulo kesti 2 kk, siinä vaiheessa olimme jo paketin tilanneet muualta.

No jos niillä nyt on niin hiton kiire,niin miksi
        eivät laitä valmistalojensa hintoja kotisivuilleen kaikkien nähtäväksi.Ottaisivat oppia Älsbytalosta,heidän talonhintoja ei tarvi kenenkään kerjätä,ne näkee jokainen netissä.

• taas olla
        asiakas kirjoitti:

eivät laitä valmistalojensa hintoja kotisivuilleen kaikkien nähtäväksi.Ottaisivat oppia Älsbytalosta,heidän talonhintoja ei tarvi kenenkään kerjätä,ne näkee jokainen netissä.

Jetta-myyjät niitä tyytyväisiä asiakkaita, eikä talokaan sitten taida olla niin kilpailukykyinen. Kun ei hintaa saa niin yksinkertaisille asioille kuin heidän omilta sivuiltaan olevalle 1½-kerroksiselle Pionille määritellyistä lisukkeista. Mielenkiintoisia juttuja tulee kyllä että me saatiin heti ja kyllä oli hyvä talo, palvelu viellä parempaa ym... ym... Kuitenkaan ei edes niistä hyvää palvelua saaneista ja tietoa heti saaneista tyypeistä ei näköjään osaa kertoa niin yksinkertaista asiaa kuin mitä maksavat nuo vakioerkkerit ja kuistit yms. (netisivuilla olevat) siihen Pioniin. En ymmärrä mitä tontti siihen kuuluu, olen useaan kertaan kysynyt sitä vakionetti pionia ja siihen lisukkeiden hintaa. Mutta ehkäpä se on sitten niin vaikeaa - tuskin kannattaa kyllä niin hirveästi meuhkata siitä osaamisesta ja palvelusta jos ei edes vakioidensa hintaa tiedä ;D

• Nasu
        asiakas kirjoitti:

Siis miten huijataan. Kyseisillä firmoilla ei ollut mitään valmistaloa, joten ei siis valmishintaakaan.
        En missään nimessä mitään tusinataloa olisi ostanut, vaikka hinta löytyisi kuinka helposti.
        Niinkuin täälläkin on monista viesteistä saanut lukea niin kyllä siihen Älsbyyn saa lisätä aika paljon rahaa paketin päälle, että siitä saa edes siedettävän asumuksen. Lisäksi tarjouksen kyselystä alle vuosi meillä oli talo esittely kunnossa niitä Älsbyjähän joutuu kuulema sen vuoden odottelemaan.

• tontti
        taas olla kirjoitti:

Jetta-myyjät niitä tyytyväisiä asiakkaita, eikä talokaan sitten taida olla niin kilpailukykyinen. Kun ei hintaa saa niin yksinkertaisille asioille kuin heidän omilta sivuiltaan olevalle 1½-kerroksiselle Pionille määritellyistä lisukkeista. Mielenkiintoisia juttuja tulee kyllä että me saatiin heti ja kyllä oli hyvä talo, palvelu viellä parempaa ym... ym... Kuitenkaan ei edes niistä hyvää palvelua saaneista ja tietoa heti saaneista tyypeistä ei näköjään osaa kertoa niin yksinkertaista asiaa kuin mitä maksavat nuo vakioerkkerit ja kuistit yms. (netisivuilla olevat) siihen Pioniin. En ymmärrä mitä tontti siihen kuuluu, olen useaan kertaan kysynyt sitä vakionetti pionia ja siihen lisukkeiden hintaa. Mutta ehkäpä se on sitten niin vaikeaa - tuskin kannattaa kyllä niin hirveästi meuhkata siitä osaamisesta ja palvelusta jos ei edes vakioidensa hintaa tiedä ;D

Se tontin kysely tarkoittaa varmaan sitä, että mikäli sinulla ei tonttia ole niin turha ryhtyä talohintoja kyselemään.

• on yhden
        taas olla kirjoitti:

Pionin tarjous.
        78.400 egee.
        Lämmin kuisti, hintaero 620 avomalliin,
        katettu terassi 2600 kaide 390 ym.
        Sisäpuolella miltei kaikki uusiksi, ei maksanut mitään erikseen.
        Olen nämä jo kerran tänne palstalle naputellut, mut kertaushan on opintojen äiti, sanoi naisopettaja miehelleen illalla vuoteessa.
        Sen verran itse tarjouksen saamiseen vielä, että ei myyjät varmaan yhden puhelinkeskustelun perusteella tarjousta lähetä heti, jos saa sen vaikutelman, että vaan uteliaisuudesta kysellään, eikä ole tarkoituskaan rakentaa. Tulipa pitkä lause.

• niinsanottu
        Nasu kirjoitti:

Siis miten huijataan. Kyseisillä firmoilla ei ollut mitään valmistaloa, joten ei siis valmishintaakaan.
        En missään nimessä mitään tusinataloa olisi ostanut, vaikka hinta löytyisi kuinka helposti.
        Niinkuin täälläkin on monista viesteistä saanut lukea niin kyllä siihen Älsbyyn saa lisätä aika paljon rahaa paketin päälle, että siitä saa edes siedettävän asumuksen. Lisäksi tarjouksen kyselystä alle vuosi meillä oli talo esittely kunnossa niitä Älsbyjähän joutuu kuulema sen vuoden odottelemaan.

ruotsalainen talopaketti ei ole vertailukelpoinen suomalaisen rakentamistason kanssa.
        Vai kuinka moni laittaa vielä muovimattoa omaan kotiinsa.
        En myöskään usko, että edes 10% laittaa kaapistonta melamiinista, tai pohjaeristeeksi vain 270mm villaa.
        Tässä ihan muutama, mutta perustavaa laatua oleva seikka, joka vaikuttaa jo hyvin paljon noin 150 neliön talon rakentamioskustannuksiin.
        20the lisää, niin aletaan lähestyä sitä, miten suomalaiset talonsa sisustusmateriaaleihin suhtautuvat.
        Kyllä hurrienkin talot varmaan asumisen mahdollistavat, mutta ei samalla lailla kuin finskipojan kämpät.
        Ollaan me vaan niin hyviä, mutta mitä me sille voimme.

• asiakas
        on yhden kirjoitti:

Pionin tarjous.
        78.400 egee.
        Lämmin kuisti, hintaero 620 avomalliin,
        katettu terassi 2600 kaide 390 ym.
        Sisäpuolella miltei kaikki uusiksi, ei maksanut mitään erikseen.
        Olen nämä jo kerran tänne palstalle naputellut, mut kertaushan on opintojen äiti, sanoi naisopettaja miehelleen illalla vuoteessa.
        Sen verran itse tarjouksen saamiseen vielä, että ei myyjät varmaan yhden puhelinkeskustelun perusteella tarjousta lähetä heti, jos saa sen vaikutelman, että vaan uteliaisuudesta kysellään, eikä ole tarkoituskaan rakentaa. Tulipa pitkä lause.

Tottakai ostoaikeissa olevat soittelevat ympäriinsä ja kyselevät mitä talot maksaa.Eihän kukaan ole niin tollo,että menee ostaan tontin
        ennenkuin tietää minkälaisen talon rakentaa ja mitä se maksaa.

• voisit
        asiakas kirjoitti:

Tottakai ostoaikeissa olevat soittelevat ympäriinsä ja kyselevät mitä talot maksaa.Eihän kukaan ole niin tollo,että menee ostaan tontin

lopettaa tuon meuhkaamisen, kun sait yhden Pionin hinnan tietoosi.
        Peruspaketin hinta ei tuosta kovin paljon heitä.
        Enpä usko, että kovin moni on allekirjoittanut talopaketin ostosopimuksen, jos ei ole tontista tietoa.
        Nyt voit kuitenkin hakea Pionille tontin kun tiedät hinnan.
        Muista ostaa sellainen tontti missä on merkintä AO2 tai AO1½.

• Nasu
        asiakas kirjoitti:

Tontista on lienee viisainta lähteä liikkeelle. Talon saat takulla tonttiin sopivan, mutta talolle sopivaa tonttia ei välttämättä löydy.
        Eli ihan perus juttu ensin tontti sitten talo.
        Ja vastaus ei ihmiset ei soittele ja kysele talojen hintoja puhelimessa.
        Rakentajat suunnittelevat selailevat kuvastoja ja menevät /laittavat sähköpostilla tarjouspyynnön sitten, kun on niitä omiakin suunnitelmia valmiina.
        Nyt sinulla tosiaan on tuossa se yksi hinta. Mene nyt ostamaan sille talolle tontti!
        (harvinaislaatuinen hölmö "Tottakai ostoaikeissa olevat soittelevat ympäriinsä ja kyselevät mitä talot maksaa" vain ääliö tekee mainitsemallasi tavalla. Ei ihme ettet ole tarjousta saanut :))

• 16 hehtaaria maata.
        Nasu kirjoitti:

Tontista on lienee viisainta lähteä liikkeelle. Talon saat takulla tonttiin sopivan, mutta talolle sopivaa tonttia ei välttämättä löydy.
        Eli ihan perus juttu ensin tontti sitten talo.
        Ja vastaus ei ihmiset ei soittele ja kysele talojen hintoja puhelimessa.
        Rakentajat suunnittelevat selailevat kuvastoja ja menevät /laittavat sähköpostilla tarjouspyynnön sitten, kun on niitä omiakin suunnitelmia valmiina.
        Nyt sinulla tosiaan on tuossa se yksi hinta. Mene nyt ostamaan sille talolle tontti!
        (harvinaislaatuinen hölmö "Tottakai ostoaikeissa olevat soittelevat ympäriinsä ja kyselevät mitä talot maksaa" vain ääliö tekee mainitsemallasi tavalla. Ei ihme ettet ole tarjousta saanut :))

Jonne voin rakentaa aivan milaisen talon haluan, niin monta kuin haluan. Myyjälle myös tehtiin selväksi, kuten muuten sivuillakin kerrotaan. Että olisi kiinnostus ollut siihen vakiomalliin ja mahdollisesti siitä peilikuvaan (Pioni) koska tarkoitus on n. vuoden sisällä rakentaa "oma pieni" 4-5 talon kylä, johon perheenjäsenille tulisi omat suurinpiirtein samanlaiset talot, mutta saisivat sitten valita omia "lisukkeitaan" makunsa mukaan. Ja siksi kiinnosti myös ne vakiolisukkeiden hinnat vakiotaloon. Mikä siis voi olla noin vaikeaa ja aiheuttaa Jetta-myyjien vyörytyksen sivuilla. Koska selvästi nämä "meillä ainakin hienosti" tyypit eivät todellakaan ole mitään tyytyväisiä asiakkaita. No näinhän sitä varmasti edistetään Jetta-kauppaa kun vängätään ja selitellään noin yksinkertaiseen asiaan vastaamista, siis omien sivujenne mukaan vakioiden hintojen antamista.

• Nasu
        16 hehtaaria maata. kirjoitti:

Jonne voin rakentaa aivan milaisen talon haluan, niin monta kuin haluan. Myyjälle myös tehtiin selväksi, kuten muuten sivuillakin kerrotaan. Että olisi kiinnostus ollut siihen vakiomalliin ja mahdollisesti siitä peilikuvaan (Pioni) koska tarkoitus on n. vuoden sisällä rakentaa "oma pieni" 4-5 talon kylä, johon perheenjäsenille tulisi omat suurinpiirtein samanlaiset talot, mutta saisivat sitten valita omia "lisukkeitaan" makunsa mukaan. Ja siksi kiinnosti myös ne vakiolisukkeiden hinnat vakiotaloon. Mikä siis voi olla noin vaikeaa ja aiheuttaa Jetta-myyjien vyörytyksen sivuilla. Koska selvästi nämä "meillä ainakin hienosti" tyypit eivät todellakaan ole mitään tyytyväisiä asiakkaita. No näinhän sitä varmasti edistetään Jetta-kauppaa kun vängätään ja selitellään noin yksinkertaiseen asiaan vastaamista, siis omien sivujenne mukaan vakioiden hintojen antamista.

Niin ja sit sä heräsit ja huomasit et olipa pöhkö uni. Voi, voi jos sä tuota soopaa olet myyjälle kertonut niin ehkä sulle ei tule koskaan sitä pakettia :0)))
        Tiedoksi minulla ei Ole Jettaa en myy sitä ja en ole edes ostamassa. Sattumalta vain törmäsin viesteihisi ja niitä ei oikein voi olla kommentoimatta ovat ne sen verran hupaisia.
        Mä lähden kans tästä soittelemaan tarjouksia ku mä ajattelin rakentaa sellaisen prinsessa ruususen linnan tuonne puolen hehtaarin metsään :)

• herännyt siitä
        niinsanottu kirjoitti:

ruotsalainen talopaketti ei ole vertailukelpoinen suomalaisen rakentamistason kanssa.
        Vai kuinka moni laittaa vielä muovimattoa omaan kotiinsa.
        En myöskään usko, että edes 10% laittaa kaapistonta melamiinista, tai pohjaeristeeksi vain 270mm villaa.
        Tässä ihan muutama, mutta perustavaa laatua oleva seikka, joka vaikuttaa jo hyvin paljon noin 150 neliön talon rakentamioskustannuksiin.
        20the lisää, niin aletaan lähestyä sitä, miten suomalaiset talonsa sisustusmateriaaleihin suhtautuvat.
        Kyllä hurrienkin talot varmaan asumisen mahdollistavat, mutta ei samalla lailla kuin finskipojan kämpät.
        Ollaan me vaan niin hyviä, mutta mitä me sille voimme.

Neuvostoaikaisesta Suomi on paras-unesta. Suomalainen laatu on vitsi ;D vain Suomalainen juntti ei tunnu sitä vielläkään käsittävän.

• talomyyjä,
        16 hehtaaria maata. kirjoitti:

minulla olisi varmaan vaikeaa olla pokkana. 4-5 talon jetta-kylä !?! Kantavana ajatuksena lienee ollut löytää asiakasta yksinkertaisempi talomyyjä, jolle uskoteltaisiin yhden edullisen kaupan johtavan 3-4 lisäkauppaan vuodessa. Huikea tarina ja vaikea tehtävä ! Tai sitten olisi haluttu saada tehtyä itsestä kovinkin tärkeä ISO ASIAKAS. Ota asioista selvää ennenkuin lähdet itseäsi munaamaan. Ei taloja tai talopaketteja ostella kuin moposkoottereita (silloin juoni olisi voinut toimiakin)

• hhs
        Ei niin kovin köyhä. kirjoitti:

tiedätkö mitä sana TARJOUS tarkoittaa?? eli kyllä mulle tuli tarjous ihan hintoineen päivineen ja ihan oli 8 sivuinen tarjous, jossa oli eritelty kaikki toimituksesta pystytykseen ja mitä ainesta mikäkin tavara siinä talossa on,ym. ym., että näin..ja yks juttu, et laitoin ihan Perhoon asti sen mun kysymyksen en lähimmälle edustajalle, et palvelu pelas silti..

• haluamani tiedot.
        hhs kirjoitti:

tiedätkö mitä sana TARJOUS tarkoittaa?? eli kyllä mulle tuli tarjous ihan hintoineen päivineen ja ihan oli 8 sivuinen tarjous, jossa oli eritelty kaikki toimituksesta pystytykseen ja mitä ainesta mikäkin tavara siinä talossa on,ym. ym., että näin..ja yks juttu, et laitoin ihan Perhoon asti sen mun kysymyksen en lähimmälle edustajalle, et palvelu pelas silti..

Ei tule Jettoja ei. Sorry poitsut sen siitä ylimielisyydestä saa. Todennäköisesti tulee Ruotsalainen toimittaja myymään talon vuodessa ;D Antoivat minulle pyytämäni hinnat, eivätkä käyttäneet aikaansa täällä netissä vittuillakseen koittaakseen olla niin fiksuja. Antoivat vai pyytämästäni talosta 2 tunnin päästä hinnan sähköpostitse, sekä niistä niin vaikeista lisukkeista joista Jetta ei omista vakioistaan hintaa löytänyt. Mutta käyhän se varmaan kauppa Jetta-myyjillä sitten noinkin. Jollakin kun on ihan vakaa tarkoitus, eikä viitsi leikkiä ylimielisten pentujen kanssa.

• Nasu
        haluamani tiedot. kirjoitti:

Ei tule Jettoja ei. Sorry poitsut sen siitä ylimielisyydestä saa. Todennäköisesti tulee Ruotsalainen toimittaja myymään talon vuodessa ;D Antoivat minulle pyytämäni hinnat, eivätkä käyttäneet aikaansa täällä netissä vittuillakseen koittaakseen olla niin fiksuja. Antoivat vai pyytämästäni talosta 2 tunnin päästä hinnan sähköpostitse, sekä niistä niin vaikeista lisukkeista joista Jetta ei omista vakioistaan hintaa löytänyt. Mutta käyhän se varmaan kauppa Jetta-myyjillä sitten noinkin. Jollakin kun on ihan vakaa tarkoitus, eikä viitsi leikkiä ylimielisten pentujen kanssa.

Laita viestiä sitten kun se sun viiden ruotsalaistalon kyläyhteisö on valmis olis kiva tulla katsomaan :D. Varmaan se Jettaedustajakin haluais nähdä sitten mitä on menettänyt :))))

• kirjoita ;D hih-hih
        Nasu kirjoitti:

Laita viestiä sitten kun se sun viiden ruotsalaistalon kyläyhteisö on valmis olis kiva tulla katsomaan :D. Varmaan se Jettaedustajakin haluais nähdä sitten mitä on menettänyt :))))

Kyllä kateus on kamalaa ;D

• hih,hih
        kirjoita ;D hih-hih kirjoitti:

Kyllä kateus on kamalaa ;D

Muumilaakson sanomat ainaki.
        Samaa mieltä, että kateus on kamala asia. Mikäli joku oikeasti rakentaa 5 talon kylän en todella häntä kadehtisi enhän minä sellaista tarvitse, mutta sinä et taida olla se rakennuttaja.
        Tyhmyys on myös kamalaa, lue omat viestisi ja mieti onko niissä mitään järkeä :)

• kjk
        asiakas kirjoitti:

Jetta-talo ei tarjoa "valmistaloja" vaan talopaketteja, joiden seinäelementit tehdään tehtaassa valmiiksi ja josta asiakas voi sitten valmistaa itselleen talon. Varustelutasosta ja valmiusasteesta yms. riippuu hinta, joten nettisivuille ei mitään ovh-hintoja voine tästä syystä laittaa. Kannattaa hieman perehtyä siihen mitä eri ratkaisuja (valmistalo/talopaketti) firmat tarjoavat.

Talot räätälöidään (pohjaratkaisut, varustetasot, yms.) asiakkaan toiveiden mukaan ja siksi ei mitään yleistä hinnastoa välttämättä ole. Kannattaa siis mennä edustajan juttusille ja kertoa tarkkaan millainen tontti itsellä on (onhan sinulla tontti) ja millaisen talon siihen haluaa rakentaa.

Ymmärrän hyvin myyjiä jotka eivät joka "renkaanpotkijan" kyselyihin vastaa, sillä tarjous on sitova ja monisivuinen kokonaisuus, jonka laatiminen vie aikaa ja vaivaa. Myyjän kannattaa keskittyä asiakkaisiin, jotka ovat tosissaan jos meinaa itsensä alalla elättää. Jos siis haluat saada tarjouksen esiinny siten että myyjä ymmärtää sinun olevan oikeasti hankkimassa talopakettia.

• kjk

mökkikyläsi (!) rakentamisessa

• tänne puhumaan

Älväristä samaan aikaan esim rinnastettuna Jettaa.
        Siinä sitten olet lastulevyinesi, muovimattoinesi, myös pesutiloissa ja melamiinikaappeinesi.
        Oletko tietoinen, että et myöhemmin voi tehdä muutoksia sisllä, sillä siinä ovat kaikki seinät kantavia.
        Hauskoja hetkiä sulle 70-luvun talossa, 2000-luvulla.

• Vaikka Jetan kanssa
        tänne puhumaan kirjoitti:

Älväristä samaan aikaan esim rinnastettuna Jettaa.
        Siinä sitten olet lastulevyinesi, muovimattoinesi, myös pesutiloissa ja melamiinikaappeinesi.
        Oletko tietoinen, että et myöhemmin voi tehdä muutoksia sisllä, sillä siinä ovat kaikki seinät kantavia.
        Hauskoja hetkiä sulle 70-luvun talossa, 2000-luvulla.

samaa luokkaa niiden lastulevyjen kanssa, eihän Jetta toimita pintamateriaaleja joten vähän turha rypistellä niistä pinnoista. Runko/eristevahvuudet samat kuin Jetassa - joten mikä siinä sitten aiheuttaa sen eripäivinä puhumisen pakon ?

• kjk

Ollaan oltu tosi tyytyväisiä. Talo valmistui 2 v. sitten.

Meillä on kerrosala 260m2 ja kaksikerroksinen.

Kuva tuolla, kolmas rivi ylhäältä, kaks keskimmäsitä kuvaa.
      http://www.jetta-talo.fi/valokuvia.htm

Kastellissa maksat nimestä ja saat kasan lautoja valmiiksi sahattuina.

• ostaja

Se kaikkein tärkein oli Jetankin kotisivulta unohtunut,nimittäin eri talomallien hinnat.

• kjk
        ostaja kirjoitti:

Se kaikkein tärkein oli Jetankin kotisivulta unohtunut,nimittäin eri talomallien hinnat.

Hintahan riippu varustelutasosta. Jetta-talon mallit lienevät vain suuntaa-antavia malleja, joista voi sitten lähteä valitsemaan itselleen sopivaa varustustasoa. Me suunnittelutimme itse oman talomme suunnittelutoimistolla ja tilattiin sitten Jetalta asennuksineen.

Paketin hinta määräytyy siis siitä mihin valmiusasteeseen sen haluaa. Valmistalot ovat sitten asia erikseen, nehän toimitetaan avaimet käteen -periaatteella.

• sama
        kjk kirjoitti:

Hintahan riippu varustelutasosta. Jetta-talon mallit lienevät vain suuntaa-antavia malleja, joista voi sitten lähteä valitsemaan itselleen sopivaa varustustasoa. Me suunnittelutimme itse oman talomme suunnittelutoimistolla ja tilattiin sitten Jetalta asennuksineen.

Paketin hinta määräytyy siis siitä mihin valmiusasteeseen sen haluaa. Valmistalot ovat sitten asia erikseen, nehän toimitetaan avaimet käteen -periaatteella.

Jetta ei siis tee valmistaloja....vai tekeekö

• kjk
        sama kirjoitti:

Jetta ei siis tee valmistaloja....vai tekeekö

kysyä, tekevätkö. Siis jos tilaa rungon ja talotehtaalta timpuriporukan tekemään valmiiksi asti.

Riippunee aika paljon alueesi edustajasta, voihan siinä tehdä vaikka niin että tilaa Jetalta rungon ja talotehtaan edustaja voisi vaikka järjestää timpuriporukan joka tekee kaikki valmiiksi asti.

Näin toimien asiakkaan ei tarvitse asioida usean eri tahon kanssa.

• sama
        kjk kirjoitti:

kysyä, tekevätkö. Siis jos tilaa rungon ja talotehtaalta timpuriporukan tekemään valmiiksi asti.

Riippunee aika paljon alueesi edustajasta, voihan siinä tehdä vaikka niin että tilaa Jetalta rungon ja talotehtaan edustaja voisi vaikka järjestää timpuriporukan joka tekee kaikki valmiiksi asti.

Näin toimien asiakkaan ei tarvitse asioida usean eri tahon kanssa.

Nyt ymmärrän suurinpiirtein mistä on kysymys.
        Kiitokset sulle kun vaivauduit selittämään.

• vaikeaa

on verrata. Kastelli on tarvikepaketti, jonka eri valmiusasteisena, Jetta taas suurelementtipaketti, jossa mm, ulkovuori pääosin, ikkunat, ovet eristeet elementeissä ja levyt valmiina.
      Jos teet miltei kaiken itse, etkä laske millekään kuluille menoja, niin Kastelli tulee ehkä vähän halvemmaksi, 3-5the.
      Jos joudut käyttämään jonkin verran ammattiväkeä, niin säästö hupenee sitä mukaa.
      Aika -ja hermojen säästöpuoli on suurelementin puolella, varsinkin jos on isotöinen talo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6484
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2251
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1837
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      82
      1214
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1012
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      960
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      74
      886
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      823
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      30
      814
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      145
      747
    Aihe