eli jos tuotantorakennuksen viilentämiseen käyttäisi lämpökaivoa, niin parantaako se mlp.n hyötysuhdetta jos keruupiirin lämpötila nousisi tämän jäähdytyksen kautta, kun lämpimän veden käyttö on kuitenkin 400 litraa päivä tasolla ympäri vuoden...
maaviileä järjestelmä
5
111
Vastaukset
- Anonyymi
Siis siirtäisit sen lämmön sinne mistä lämpöä pumpataan. Teoriassa se parantaa hyötysuhdetta, mutta se käytännön puoli..
huonelämpö ihan riittävä kesähelteillä, maaviileän toteutus lämmönvaihtimella 2500-3000e investointi. viilennyksen käyttökulut on tietysti minimaaliset, eihän se taas vie sähköö kuin sen mitä nesteen kierrätys keruupiirissä vie. Nii tuli vain mieleen että mimmonen vaikutus tällä taas on mlp.n toimintaan kun kuitenki sitä lämmintä vettä kuluu.... tietysti aurinkokeräimet vois olla hyvä ratkaisu, pitäny selvitellä hintoja et onko investoinnin kuoletusaika järkevällä tasolla...
- Anonyymi
Älä hyvä mies ala nuukailemaan. Sulla on lämmitys nyt jo melkein ilmaista niin miten meinaat vielä säästää?
- Anonyymi
Väittäisin että hyötysuhde paranee (mittareilla) havaittavasti, mutta ei radikaalisti.
(tiedän kiinteistön joka lämpiää ~100% karjasuojan poistoilmasta lämpöpumppaamalla, joten energiaa toki tulee loihakkaasti)
-raksaaja(sh)tiedän kans yhden misä oli 80 luvulla käytössä tämmönen sydeemi. Ensite tiä kuinka se käytännössä toimi, tainnu lämmönvaihtimet pelata navettailmassa..
Nykyään upottavat lietekourujen valuihin keruupiirin putket, ja joku 8kw pumppu millä saadaan muutamaan huoneeseen lämmitys ja käyttövesi 50 asteeseen mistä pesurit lämmittää loput asteet mitä pesutprosessit vaativat...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2032175
- 1341198
- 1131073
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa23827- 58806
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34761ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42638Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175584Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46577- 10550