Puolison väärä diagnoosi

Anonyymi

Alkuun: ei ole mitenkään tarkoitus sanoa, että kaikki diagnoosit ovat vääriä tai diagnosoitu ei tarvitsisi lääkkeitään. Syökää ne lääkkeet, jos ootte sairaita!

Haluan vain kertoa tämän sivusta, viereltä ja sisältä seuraamani tarinan.

Puoliso sotki kaikki asiat pahasti. Itse etsin tälle selitystä, luin bipolaarisuudesta ja laitoin puolisonkin lukemaan. Eli olin idiootti.

Patistin puolison psykiatrille, jossa tämä sekaisin oleva, oireet lukenut henkilö nyökytteli kaikelle bibolaarisuuden oireille viittaavalle. Tottakai lääkärilläkin oli heti ennakkoasetelma: yllättäen sotkinut kaikki asiansa -> on ollut maniajaksoja vailla masennusta -> lääkkeet. Siis yksi lääkärikäynti ja diagnoosi.

Kun lääkkeet sekoittaa puolison täysin, hän pyytää uutta arviointia toiselta lääkäriltä, tämä yhden käynnin perusteella vahvistaa kollegiaalisesti diagnoosin ja vaihtaa lääkkeet ----> uusista lääkkeistä puolison toimintakyky menee käytännössä täysin. ---> soitto lääkärille ---> uudet lääkkeet

Uusien lääkkeiden myötä täysin raittiilla miehellä maksa-arvot lähtevät hälyyttävään nousuun, muuten vain tokkuraisuutta. Lääkäri kuitenkin vain kehoittaa nostamaan annosta: ilmeisesti ei ole katsonut maksa-arvoja alussa ja kuvittelee, että mies juo runsaasti.

Viimeisessä maksakokeessa arvot ovat tulipunaisella ja pakotan puolison soittamaan lääkärille ja vaatimaan tätä katsomaan myös alkuarvot ennen lääkitystä. Lääkäri säikähtää saa*anasti tajuttuaan, että miehen maksa oli täysin kunnossa ennen lääkityksen aloittamista. Sanoo, että lääke pitää vaihtaa. Mies sanoo, että ei ota enää mitään lääkettä, lääkäri vikisee jotain...

Yli 2,5 vuotta on mennyt ilman lääkkeitä, terapialla kyllä. Ei maniaa, ei depressiota: kova ahdistus kyllä asioista jotka sotki, mutta myös on kovasti tehnyt töitä selvittääkseen aiheuttamansa sotkut. Lääkäri sensijaan ei diagnoosistaan perääntynyt! Virhediagnoosi tököttänee potilastiedoissa elämän loppuun asti?

Kuinka paljon näitä sössö-pikadiagnooseja julkisessa terveydenhuollossa tapahtuu?

36

852

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itselläni vähän sama tilanne. Ymmärrän siis tilanteenne. Vähän liian nopeasti itsellänikin diagnoosi tehtiin... Diagnoosia ei myöskään tietääkseni kauhean helpolla saa pois tiedoista.

    • Anonyymi

      Siitäkin huolimatta että nämä diagnoosit ovat lähinnä mielipiteitä niistä pidetään kiinni tiukasti psykiatreille painotetaan kollegiaalisuutta eli kaverin tekemää diagnoosia ei kumota diagnooosi voi kyllä tarkentua yleensä vakavampaan suuntaan.Vaikka jopa viralliset diagnosointi kriteerit ovat hieman subjektiivisia edes niitä ei psykiatrin tarvitse noudattaa.

      https://madinfinland.org/perusongelmia/

    • Anonyymi

      Se että lääke nostaa maksa-arvoja ja sekoittaa puolison pään ei ole indikaatio väärään diagnoosiin. Nuo lääkkeet joita syötetään eivät ole mitään diagnoosispesifejä, eikä esimerkiksi kaksisuuntaisen mielialahäiriön taustalla ole mitään tunnettua ongelmaa aivoissa, joita nuo lääkkeet korjaisivat. Lääkkeiden aiheuttama vaste on täten aina jokseenkin yksilöllinen ja riippuu vähän lääkäristä ja tuurista, että miten niitä tulkitaan. Yleensä kun ihminen saa mielestään "oikean" diagnoosin se tarkoittaa sitä, että diagnoosi mukautuu hänen minäkäsitykseensä ja maailmankuvaansa, ei mitään muuta. Silloin hän on valmiimpi kokeilemaan useampia lääkkeitä, kunnes löytää sellaisen, joka aiheuttaa hänelle mahdollisimman vähän negatiivisia oireita.

      • Anonyymi

        Väärä diagnoosi on vaarallinen. Kun sen leiman saat otsaasi,
        alat helposti "toteuttaa" sitä.
        "Mukauduin" omaan väärään diagnoosiini, sairauteen jota minulla ei ollut,
        koska topakka lääkäri oli vakuuttava ja uskoin laakista, että näin on kun kerran pätevä lääkäri sanoo.
        Oireeni toisaalta sopivat kyseiseen diagnoosiin,
        toisaalta aloin kuvitella oloni sellaiseksi kuin sillä diagnoosilla "pitäisi" olla.
        Lääkkeet lisäksi sotkee asioita. Ei enää tiedä mikä on totta ja mikä ei,
        mikä johtuu minusta ja mikä lääkityksestä.

        Lääkkeet ei oikeasti edes paranna mitään.
        Ne vain turruttaa oireet, että on vähän helpompi olla ja elää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärä diagnoosi on vaarallinen. Kun sen leiman saat otsaasi,
        alat helposti "toteuttaa" sitä.
        "Mukauduin" omaan väärään diagnoosiini, sairauteen jota minulla ei ollut,
        koska topakka lääkäri oli vakuuttava ja uskoin laakista, että näin on kun kerran pätevä lääkäri sanoo.
        Oireeni toisaalta sopivat kyseiseen diagnoosiin,
        toisaalta aloin kuvitella oloni sellaiseksi kuin sillä diagnoosilla "pitäisi" olla.
        Lääkkeet lisäksi sotkee asioita. Ei enää tiedä mikä on totta ja mikä ei,
        mikä johtuu minusta ja mikä lääkityksestä.

        Lääkkeet ei oikeasti edes paranna mitään.
        Ne vain turruttaa oireet, että on vähän helpompi olla ja elää.

        Ei se diagnoosi ole todennäköisesti vaarallinen siksi, että se on väärä vaan siksi, että se perustuu harhaisille teorioille ihmisten ongelmista yleensäkin. Tämä on varmasti yksi selitys sille, miksi esimerkiksi skitsofreenikoilla on niin huono ennuste käypä hoidolla, mutta paljon parempi esimerkiksi humanistiseen psykiatriaan pohjautuvassa avoimen dialogin mallissa.

        Nämä tarinat siitä, kuinka ihminen äkkiä alkaa parantua saadessaan "oikean" diagnoosin kertoo yleensä siitä, että ihminen kokee, ettei tule ymmärretyksi ja kohdelluksi oikein. Kun häntä sitten "oikean" diagnoosin johdosta kohdellaan asiallisesti ja lakataan tuputtamasta lääkkeitä, jotka tekevät hänen habituksestaan lähinnä kuolaavan debiilin, niin ihminen jotenkin kummasti samaistuu tällaiseen diagnoosiin mieluummin.

        Kun ongelmasi on psykososiaalinen, voimakkaasti stigmatisoiva ja lääkekeskeinen hoito syventää ihmisen ongelmia. Psykoottisiksi oireiksi katsottuja esiintyy kuitenkin aika laveasti eri häiriöissä sekä yleensäkin väestössä, kuten myös maanis-depresiivisyydeksi kutsuttuja oireita.


      • Anonyymi

        Ei, mutta jos ihminen "ihmeparanee" manioista (nyt 2,5 vuotta) mennyt säikähdettyään lääkkeiden sivuaikutuksia, indikoi kyllä jotain.
        Masennusjaksojahan ei koskaan ollutkaan.
        Maniassa ihminen voi sotkea asiansa, mutta se jos ihminen sotkii asiansa, ei tarkoita, että ihminen on bipolaarinen.
        On voinut olla myös ihan vain idiootti.
        Ovatko esim. kaikki pikavipeillä ja pelaamisella velkaantuneet bipolaarisia?


    • Anonyymi

      Olisin kiinnostunut tietämään oliko ap:n puolisolla mahdollisesti käytössä jokin alla luetelluista lääkkeistä.Muista lääkkeistä en tiedä mutta psykoosilääkkeissä ainakin toimintakyvyn menetys sekä maksa arvojen huononeminen ovat yleisiä haittoja.

      Psykoosilääkkeet
      Myös psykoosilääkkeitä käytetään mania- hypomaniajaksojen hoitoon. Uudemmista psykoosilääkkeistä (ns. atyyppiset neuroleptit) ovat käytössä olantsapiini, ketiapiini ja risperidoni, aripipratsoli sekä uusimpana tulokkaana asenapiini. Ketiapiinin tehosta myös masennusjaksoihin on vakuuttava näyttö. Erityisluvallisista valmisteista marginaalisessa käytössä on myös amisulpridi.

    • Anonyymi

      Edes todistetusti väärää pikadiagnoosia ei saa pois. Pikadiagnoosipsykiatri kirjoitti m1 lähetteeseen mania, vakava depressio, psykoottinen depressio, traumaperäinen stressihäiriö samanaikaisesti. Eihän se edes ole mahdollista. En ole koskaan ollut edes lääkitty. 2 vrk:tta suljetulla tarkkailussa todettiin ainoastaan traumaperäinen stressihäiriö ja lievä depressio. Korjausta diagnoosilistaan ei tehty, koska niitä merkintöjä ei saa pois ja jotta psykiatri ei joutuisi vastuuseen väärästä M1-lähetteestä. Tosi kivaa mennä esim. hammaslääkäriin noin raskailla diagnooseilla, joita minulla ei oikeasti ole. Kukaan ei tietenkään minua usko, kun kerron psykiatrin virheestä.

    • Anonyymi

      Kerroit, että puolisosi sotki asiasi. Väitätkö, että terve ihminen sotkee asiansa? Joku ongelma taustalla on ollut, että asiat niin kutsutusti sotkeutuvat. Terve ja järkevä ihminen hallitsee elämäänsä ja kykenee selvittämään itse aiheuttamansa sotkut.

      Järjestelmä menee niin, että kun ihmisellä on jokin ongelma tai sairaus, tarvitaan diagnoosi. Ilman diagnoosia ei saa etuuksia, kuten sairaslomaa, kuntoutusta, eläkettä jne. Ilman diagnoosia ei mitään sairautta eikä mitään hoidon tarvetta ole.

      Toki pitää paikkansa, että kerran tehty diagnoosi vahvistaa myöhempiä. Olisiko sinun mielestä ollut parempi jäädä ilman diagnoosia. Papereihin olisi voitu vaikka kirjoittaa, että "terve, mutta typerä, huonosti käyttäytyvä ja huonosti kasvatettu mies, jonka asioihin puoliso puuttuu tarpeettomasti"? Ja asioiden sähliminen olisi voinut jatkua?

      Itseäni ei onneksi pakotettu lääkitykselle, mutta tämän kritisoidun järjestelmän kautta olen päässyt eläkkeelle, josta olen kiitollinen ja joka helpottaa minua. Kritisoidun psykiatrisen järjestemän kautta olen saanut myös selvitystä fyysisiin ongelmiin, mitkä olivat lisänä eläkkeelle pääsyssä. Toinen vaihtoehto olisi ollut, että papereisseni olisi vain lukenut "huonosti käyttäytyvä, itsekäs, laiska, typerä ja huonosti kasvatettu keski-ikäinen nainen, kotiutetaan heittämään tavaroitaan ikkunasta ulos" tai vastaavaa.

      • Anonyymi

        Diagnoosin perusteella myönnetään myös vakuutuksia, rajoitetaan vapautta valita ammatti, mahdollisuutta keinohedelmöitykseen jne. Vaikka kuinka yrittäisit elämässäsi, päässäsi kaikuu ajatus, että ehkä yrittäminen on turhaa, koska et voi tehdä tätä työtä etkä edetä uralla x, koska sinulla on diagnoosi. Miksi eläkkeelle ei voisi päästä huonosti "vain" käyttäytyvä ja itsekäs keski-ikäinen nainen? Eihän sinulla ole ihan näin faktuaalisesti tarkasteltuna tosiasiallista lääketieteellistä sairautta, vaan psyykkisistä ongelmista johtuva alentunut tomintakyky. Sinä voit kutsua sitä sairaudeksi tai miksi lystäät, mutta se ei ole lääketieteellisesti validi objektiivinen sairaus. Miksi tätä ilmeistä faktaa ei voi kirjoittaa diagnoosiksi, jos se kerran on empiirinen tosiasia? Miksi minun kaltaisten pitää kärsiä siitä, että sinä saat työkyvytömyyseläkkeesi ja sairaslomasi? Eihän minun toimintakykyni alene siitä, että sinun toimintakykysi alenee, paitsi epäsuorasti itseään toteuttavan ennusteen ja tilastomallien kautta. Nyt minäkin olen toimintakykyäni arvioivien lääkärien silmissä kuvaannoillisesti katsoen halvaantunut loppu iäkseni sinun pyhien eläkepapereittesi takia, vaikka liikkumiskyvyn vienyt selkäkipuni johtui lähinnä liian kovasta rasituksesta ja korjaantui parissa päivässä. Ymmärrätkö, mitä tarkoitan?


    • Anonyymi

      "Papereihin olisi voitu vaikka kirjoittaa, että "terve, mutta typerä, huonosti käyttäytyvä ja huonosti kasvatettu mies, jonka asioihin puoliso puuttuu tarpeettomasti"? Ja asioiden sähliminen olisi voinut jatkua?"
      Olipa typerä kommentti.
      Asiansa voi sählätä melkein kuka vain, paniikissa sählätä vielä pahemmin, koittaa salata sotkunsa häpeissään, sählätä vielä lisää, mennä paniikkiin jne.
      Siihen mitään diagnoosia tarvita. Osa kykenee nousemaan suosta, osa ei. Sille osalle kai sitten on tehtävä joku diagnoosi ja annettava lääkkeet kouraan.
      Ei sinun tavaroittenheittelysi tai eläkkeellepääsysi siihen kuulu, jos joku muu on tilapäiseen paniikkiin saanut väärän diagnoosin.
      Nauti eläkepäivistäsi!

    • Anonyymi

      "Väärä diagnoosi on vaarallinen. Kun sen leiman saat otsaasi,
      alat helposti "toteuttaa" sitä.
      Mukauduin" omaan väärään diagnoosiini, sairauteen jota minulla ei ollut,"

      Minullekin kävi näin. Se vei puolet elämästäni sen jälkeen, parikymmentä vuotta.

      Se oli persoonallisuushäiriödiagnoosi. Pidin itseäni sen jälkeen epäihmisenä ja katsoin, ettei minulla ole oikeuksia mihinkään. (Yksinkertaistetusti sanottuna siis, tämä oli se piiloviesti jonka mieleni ja ruumiini vastaanotti.)

      Torjuin ihmiset,jotka olisivat pitäneet minusta. Kieltäydyin monista tarjotuista työpaikoista. Työpaikoista, joihin minua olivat suositelleet minut pitkään tunteneet työtoverit ja esimiehet. En uskonut, että minusta olisi mihinkään. Tein töitä, jotka olivat niin rutiininomaisia eikä koulutustani vastaavia, että meinasin tulla hulluksi pelkästään siitä. Enkä saanut riittävää toimeentuloakaan. Koin pohjimmiltani, että ansaitsin rangaistuksen.

      Etsin itsestäni koko ajan merkkejä syvästä häiriintyneisyydestäni ja erilaisuudestani. Löysinkin niitä. Yritin kouluttaa itseäni paremmaksi ja tiedostavammaksi ihmiseksi. Yritin kehittää itselleni enemmän sairaudentuntoa, niin kuin ei olisi riittänyt se syvä sairauden ja kärsimyksen ja kaikenlaisen poikkeavuuden tunne, mistä olin kärsinyt melkein koko ikäni.

      Todellisuus elämässäni ei ollut koskaan vastannut sitä kuvaa, jonka muodostin itsestäni diagnoosistani. Kuva oli erityisen synkkä siksi että ne diagnoosit ovat todella aika negatiivista laatua, mutta myös siksi, että sain sen tilanteessa, jossa olin nuori ja traumatisoitunut. Siinä luotin ihmisiin, jotka "auttoivat" , olin itse hakeutunut avun piiriin, en kuitenkaan saanut sitä. En saanut apua enkä terapiaa.

      Hankin itselleni myöhemmin kuitenkin jonkin verran harvajaksoista terapiaa omilla vähillä varoillani (matalapalkkaiset koulutusta vastaamattomat osa-aikatyöt), ja se auttoi minua paljon. Ei riittävästi, mutta paljon. Rupesin saamaan etäisyyttä kaikkeen minulle sattuneeseen pahaan, myös diagnoosiin. En kehdannut kertoa diagnoosista terapeutilleni, koska olin varma, ettei hän haluaisi hoitaa minua jos tietäisi sen. Yritin painaa sen omastakin tietoisuudestani pois. Sitä ei voinut kuitenkaan kyseenalaistaa, ei minulla ollut keinoja sanoa sitä vääräksi. Yritin kehittää itselleni keinoja elää, jotenkin, siitä huolimatta. Löytää jonkinlaisen olemassaolon, raon.

      Tulin jossain vaiheessa myös vähän uskoon. Sanon "vähän", koska olen aika jalat maassa tyyppi vaikka henkisyyttä koenkin. En hurahtanut, mutta tajusin, että on ehkä jotain isompaa kuin ne lääkärit silloin ja mitä he tietävät, minustakin... Jumala sanoo jotain muuta...

      Siitä on nyt muutama vuosikymmen kun sain sen diagnoosin. Siitä on aika mennyt eteenpäin sen verran, että ph-ita pidetään nykyään parannettavina. Silloin ei pidetty, ja ilmeisesti siksi en saanut terapiaa. Ei sitä suoraan sanottu. Mutta minulle sanottiin, "ettei tuollaisesta toivu." Kysyin nimittäin suoraan.

      Se tieto on ollut yksi elämäni pahimmista asioista. Koskaan.

      Olen traumatisoitunut lapsuudessani monin tavoin. Ei harvinaista kuitenkaan. Henkistä ja fyysistä väkivaltaa ja turvattomuutta. En koskaan oppinut suojelemaan itseäni myöhemmiltä hyväksikäytöiltä, ja nykyään olen sitä mieltä, että yksi monenlaisista kokemistani hyväksikäytöistä oli se mitä minulle tehtiin siellä mielenterveystoimistossa.

      Sain myöhemmin hankittua taas terapiaa, ja tapasin sitä varten uuden psykiatrin, ja minulle kerrottiin, että se diagnoosi on väärä ja että todennäköisesti se oli jo silloin. Se selvitettiin ja perusteltiin minulle. Tapasin samalla myös yhden silloin nuorena minut toisessa paikassa tutkineen psykiatrin, joka vahvisti tämän. Hänen mielestään minulla ei ollut ph-ta, ei minkäänlaista. Kunpa olisin silloin aiemmin voinut puhua hänen kanssaan.

      Eikä edes ole paljon väliä oliko se väärä vai ei... Jos ihmiselle voidaan auttamiseksi tehdä sellaista kuin minulle silloin, ja saada elämän suunta muuttumaan sen takia niin, en voi ajatella että kukaan ansaitsisi sellaista.

      • Anonyymi

        Tosi surullinen tarina. Olen todella pahoillani puolestasi.
        Nuorista ja nuorista aikuisista tässä systeemissä olen huolissani. Nuorten kohdalla sen kiveenhakatun diagnosoinnin saisi kokonaan jättää pois; laadukasta terapiaa ja minimaalinen lääkitys.
        Tämä ehkä on väärä palsta kirjoittaa näin, mutta silti...


      • Anonyymi

        "En hurahtanut, mutta tajusin, että on ehkä jotain isompaa kuin ne lääkärit silloin ja mitä he tietävät, minustakin... Jumala sanoo jotain muuta..."

        Jumala aistii kaikilla aisteillaan jokaisen ihmisen sisimmän. Tarkemmin kuin teräväpiirtona, 8K-laadulla.

        Yksikään psykiatri tai muukaan lääkäri ei tähän pysty, vaikka suuruusharhoissaan muuta kuvittelisi.


    • Anonyymi

      Eräälle terveen tasaiselle keski-ikään kerenneelle kaverille kävi työpaikan suuret muutokset vähän mielen päälle. Työterveys tekaisi masennusdiagnoosin sekä antoi lääkkeet. Tunnollisena ihmisenä kaverini otti tämän vakavasti ja myös söi saamiaan tabuja. Pian hän lamaantui sängynpohjalle ja eikä juuri jaksanut puhuakaan. Siinä kohtaa vaihtui diagnoosi bipoon. Lääkkeiden vaihduttua tulikin mania, jonka jälkeen elinikäinen mielialaa tasaava lääkitys kaikkine sivuoireineen. Kaveri uskoo tänäkin päivänä olevansa bipolaarinen. Sivusta seuratessa vaikutti siltä, että lääkekokeillulla saatiin soppa aikaan.

    • Anonyymi

      "Siinä kohtaa vaihtui diagnoosi bipoon. Lääkkeiden vaihduttua tulikin mania, jonka jälkeen elinikäinen mielialaa"

      Masennuslääkkeet aiheuttavat usein maniaa, muiden sivu- ja haittavaikutusten lisäksi:

      YLE MOT - Masentavat lääkkeet
      https://www.youtube.com/watch?v=sd0IW_MqJvA

    • Anonyymi

      Millä perustein ajattelit, että mikään niin sanottu psykiatrinen diagnoosi pohjaisi tieteeseen, objektiivisiin löydöksiin? Kuvitteletko, että sellaisia olisi olemassa ja, että teidän kohdallanne on vain tapahtunut virhe? Kuvittelkaa rauhassa.

      Niin sanotut psykiatriset diagnoosit ovat vastaavia kuin astrologiset ennustukset ja horoskoopit: ne sopivat kaikille. He, jotka niitä lukevat ja tosissaan ottavat, ovat hyvin pian pulassa.

    • Anonyymi

      Mulla tehtiin diagnoosi kaksisuuntaisesta. Elin sen kanssa yli 6 vuotta. Sitten uusi lääkäri ja omahoitaja vihdoin kuunteli mua ja mun puolisoa. Pääsin bibolaarihäiriön tutkimuskeskukseen diagnoosin tarkistukseen ja kahden käynnin jälkeen se purettiin. Mulla oli vain pitkälle mennyt synnytysmasennus. Tein valitukset ja korvausvaateet . Virhe myönnettiin mutta mitään korvausta menetyistä vuosista en saanut.

      • Anonyymi

        Mitä sä menetit niiden vuosien aikana?


      • Anonyymi

        Esim. työkyvyn. Diagnoosi rajasi paljon millaista työtä olisin voinut tehdä. Vahvan lääkityksen takia ei siitä tullut mitään. Lääkkeet maksoivat mulle paljon, joka vuosi tuli maksukatto täyteen. Eniten menetin siinä etten lääkkeiden vuoksi ollut äiti lapselleni vaan pöhnäinen zombi.
        Kun lääkitys purettiin palasin olemaan se ihminen joka olin ennen synnytysmasennusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. työkyvyn. Diagnoosi rajasi paljon millaista työtä olisin voinut tehdä. Vahvan lääkityksen takia ei siitä tullut mitään. Lääkkeet maksoivat mulle paljon, joka vuosi tuli maksukatto täyteen. Eniten menetin siinä etten lääkkeiden vuoksi ollut äiti lapselleni vaan pöhnäinen zombi.
        Kun lääkitys purettiin palasin olemaan se ihminen joka olin ennen synnytysmasennusta.

        Rahako olisi ollut sopiva korvaus väärästä diagnoosista`? Olisitko masentuneena kyennyt hoitamaan sen paremmin lastasi? Ketään ei zompiksi lääkitä pelkän diagnoosin perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rahako olisi ollut sopiva korvaus väärästä diagnoosista`? Olisitko masentuneena kyennyt hoitamaan sen paremmin lastasi? Ketään ei zompiksi lääkitä pelkän diagnoosin perusteella.

        Tämä kirjoittaja ei tiedä mitään synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, itse olen sen käynyt läpi keskimmäisen (3/5) lapsen kohdalla ja vaikka elämä on kaatanut niskaan kaikenlaista, tuo kokemus on pahimpia. Jo kommentin lukeminen teki pahaa.
        Ensinnäkin masennuksen taustalla ovat puhtaasti hormonaaliset syyt, avunsaanti on yhä silti äärimmäisen vaikeaa - esim. minulle vain sanottiin, että kyllä tuo ohi menee, olet aiemminkin ollut niin pystyvä.
        Jos on huutanut apua ja kukaan ei usko eikä auta, itse ymmärrät että tilanne on vaaraksi vauvalle ja vaaraksi vanhemmille lapsille, silloin uhkana varmasti on pitkittynyt masennus/ muu häiriö.
        En tiedä auttaako siihen vahva lääkitys.
        Minut pelasti ja paaransi se, että sain sanottua lasten isälle, mistä on mielestäni kysymys ja että vauvan, vanhempien lasten ja minun parhaaksi on nyt etäisyys. Mies ymmärsi, jäi vanhempainvapaalle ja minä palasin töihin. Tilanne tasoittui helvetistä onnelliseksi muutamassa kuukaudessa. En tiedä kuinka olisi käynyt, jos mieheni ei olisi ymmärtänyt tilannetta.
        Enkä tosiaankaan väitä että tuo toimisi kaikilla.
        Aihe ansaitsisi aivan oman ketjunsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rahako olisi ollut sopiva korvaus väärästä diagnoosista`? Olisitko masentuneena kyennyt hoitamaan sen paremmin lastasi? Ketään ei zompiksi lääkitä pelkän diagnoosin perusteella.

        Ottamatta kantaa itse tilanteeseen kysyn, milläs perusteella mielestäsi psykiatria ihmisiä sitten pumppaa, jos ei sen niin sanotun diagnoosin? Koko psykiatrisen diagnoosin tarkoitus on sen seuraamukset. Ei niitä anneta muuta varten. Psykiatrisella ja lääketieteellisellä diagnoosille ei ole mitään tekemistä keskenään.


    • Anonyymi

      Kiinnostuksesta, mihin valitit, sairaalan johtoon vai ehkä aviin? Ja roikkuuko väärä diagnoosi vielä jossain papereissasi, vai poistettiinko se kokonaan?

      • Anonyymi

        Tein muistutuksen Psykan polille potilasasiamiehen avustuksella jossa minua hoidettiin sekä Potilasvahinkokeskukseen valituksen/korvauspyynnön.
        Diagnoosi on virallisesti purettu, eli poistettu kokonaan eikä se enää roiku tiedoissani. Korvautui vaan kroonisella masennuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tein muistutuksen Psykan polille potilasasiamiehen avustuksella jossa minua hoidettiin sekä Potilasvahinkokeskukseen valituksen/korvauspyynnön.
        Diagnoosi on virallisesti purettu, eli poistettu kokonaan eikä se enää roiku tiedoissani. Korvautui vaan kroonisella masennuksella.

        Eli et voittanut käytännössä mitään.


    • Anonyymi

      "Diagnoosi on virallisesti purettu, eli poistettu kokonaan eikä se enää roiku tiedoissani. "

      Sinun kävi hyvin. Harvinaista, että saadaan joku diagnoosi kokonaan pois. Onnittelut jaksamisesta.

      Älä kuitenkaan anna tuonkaan masennus-diagnoosin liikaa rajoittaa. Kun saa kuulla jonkun ulkopuolisen auktoriteettiarvion itsestään se alkaa joskus salakavalasti elää omaa elämäänsä kuulijan mielessä. On siis itseääntoteuttava ennustus. ..

      ""ketään ei zompiksi lääkitä pelkän diagnoosin perusteella."
      Olet väärässä. Kyllä lääkitään, ja ihan pelkän diagnoosin perusteella.

      Anonyymi
      20.8.2019 13:53

      • Anonyymi

        En taatusti söisi minkäänlaista lääkettä, jos tuntisin sen vaikuttavan muuttavan minut zompiksi. Valinta on syöjällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En taatusti söisi minkäänlaista lääkettä, jos tuntisin sen vaikuttavan muuttavan minut zompiksi. Valinta on syöjällä.

        Psykiatriassa valinta harvoin on asianosaisen. Toisin kuin oikeilla lääkäreillä, psykiatreilla on pakottamisoikeudet, joten henkilön tahdolla ei ole väliä. Aineet laitetaan pakottaen, jos ei niitä suostu muutoin ottamaan. Psykiatriassa psykiatri aina päättää otetaanko aine vai ei. Oikeassa terveydenhuollossa potilas aina päättää otetaanko aine vai ei. Huomioi siis ero.


    • Anonyymi

      ...,Mutta en ole kuullut, että kukaan olisi saanut rahalisia korvauksia väärästä psykiatrisesta hoidosta Potilasvahinkokeskuksesta. Onkohan niitä?

      Anonyymi
      20.8.2019 13:53

      • Anonyymi

        Tälläinen juttu on tulossa pkseudulla kohta, HUS on tehnyt usean ylilääkärin voimin vääriä diagnooseja ja hoitovirheitä.

        Jos tunnette väärin lääkittyjä /diagnotisoituja ihmisiä uudenmaan alueelta toivomme aktivoitumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tälläinen juttu on tulossa pkseudulla kohta, HUS on tehnyt usean ylilääkärin voimin vääriä diagnooseja ja hoitovirheitä.

        Jos tunnette väärin lääkittyjä /diagnotisoituja ihmisiä uudenmaan alueelta toivomme aktivoitumista.

        Pk-seutu on muutenkin Suomen likaviemäri. Elämä alkaa Mäntsälän pohjoispuolelta.


    • Anonyymi

      Mielialaa tasaavaa litium nähdäkseni tekee ihmisen luonteesta todella tasaisen. Voi käydä niinkin, että aineen pitoisuus elimistössä nousee vaarallisen korkeaksi, koska näitä asioita ei normaalisti seurata sen jälkeen, kun lääketeollisuuden uhri on saatu tabletteja syömään. Kauaskantoisempi sivuvaikutus on lihominen, jonka takia tulee diabetes ja verenpaine lääkityksineen. Pahinta lienee kuitenkin, että ihminen menettää suuren osan elämäniloaan ja tarmonsa tarttua asioihin.

    • Anonyymi

      Kurja juttu. Minulle kävi näin. Olin naimisissa narsistin kanssa, joka manipuloi, petti, valehteli, oli fyysisesti/henkisesti väkivaltainen ja syytti minua kaikesta. Vuosien aikana toiminta oli niin ovelaa, että pikkuhiljaa rupesin uskomaan häntä kaikessa. Minulla oli lapsuudessa traumaattinen kokemus alkoholisti isän kuollessa, ollessani 11v. Olin täysin sujut asian kanssa ennen kuin tapasin hänet ja hän rupesi rupesi "psykologikseni" sillä olihan hänellä koko elämän kokemus psykiatriasta (sairas perhe, itsemurhayrityksiä, bulimiaa ym.) Hän sai minut jollain tapaa epäilemään itseäni koska arvostin hänen kokemustaan ja ei minulla ollut kokemusta näistä. Myöhemmin suhteemme aikana minä istuin terapiassa (hänen varatessa minulle ajan), ei hän. Terapiassa ammattilaisen todetessa, että ei minussa ole vikaa ja minun pitäisi puhua vaimolleni näistä meidän suhteen ongelmista. Kun tulin kotiin ja kerroin totuuden mukaisesti hän hyökkäsi, manipuloi, toi esille internetistä lataamiaan tietoja bipolaarisesta PHstä sekä pyysi minua luovuttamaan terapeuttini tiedot, jotta voisi olla henk koht yhteydessä häneen ja kertoa "totuuden" Monia kertoja sama juttu ja opin valehtelemaan hänelle, enkä uskaltanut kohdata häntä, hyökkäyksen ja henkisen väkivallan pelossa, joten myönnyin tyhmänä exäni diagnosointiin. N. 5v jälkeen etsin ratkaisua tilanteeseen ja olin jo vakavasti masentunut. Päätin että jos tämä ei lopu niin loppuu minun elämä. Päädyin sairaalaan suljetulle ja tästä kaikki rumba alkoi. Sain määrittelemättömän kaksisuuntaisen diagnoosin ( koska olin järkyttynyt, täysin vailla omaa tahtoa, rupesin puhumaan mitä vaimoni minun päähäni laittoi.) Elin niin sanotusti trilleri elokuvassa. Joskus näen painajaisia tästä ihmisestä, mutta nykyään olen ollut jo vuosia täysin OK ja normaali kun pääsin eroon tästä ihmisestä. En ole ollut millään minulle määrätyllä lääkekuurilla koska sisimmässäni tiesin olevani terve. Harmi vain että diagnoosi seuraa, koska en ole ollut kovin aktiivinen tämän selvittämiseksi. Lääkärit ihmettelevät joskus normaalikäynnillä että miten ihmeessä minulla on tämmöinen? Jep, varokaa ihmisiä, älkää luottako rakkaudessanne kumppanin taitoon olla psykologi. Älkää psykologisoiko toisianne millään tavoin, se on hyvin vaarallista eikä ole leikin asia. Lääkärit eivät tiedä taustoja, he vain kuulevat sinua. Jos olet antanut jonkun ihmisen jolla ei ole mitään ammattitaitoa psykologisoida itseänne ja alatte uskoa häntä, niin olette suuressa vaarassa. Joskus esim narsistin kanssa se voi olla erittäin haastavaa, koska he ovat ovelia ja he pelaavat likaista peliä vaikka vain päästäkseen omista valheiden verkostosta ja vastuusta livohkaan keinoilla millä hyvänsä. Ei mua nyt tämä enään niin harmita kun erosta on 4v, mutta on ollut suuri vaara joutua pahoihin ongelmiin mielenterveyden kanssa. Sairastuinkin vakavaan masennukseen. Onneksi olen vahva, niin oot säkin 😊 ei sun tarvitse miettiä moisia jos olet ok ja elämäsi on normaalia etkä epäile itseäsi (terveellisellä tavalla, epäitsekkäästi ja niin että sosiaaliset suhteesi ovat täysin normaaleja) Varoituksen sanan kyllä kaikille ihmisille annan, että varokaa narsisteja ja luottakaa vaistoihinne, älkää antako rakkauden tai halun sumentaa mieltänne koska siitä vasta sairastuukin. Hyvää jatkoa kaikille.

    • Anonyymi

      Jatkan vielä vähän edelliseen. Tosiaan elin tosielämän trillerissä n. 6 vuotta. Minun henkilökohtaisia asioita maalattiin tauluiksi. Minun räjähtämiseni hänen valheisiin ja läpsimiseen maalattiin tauluksi jossa minä olin hulk. Epäilykseni jotka osoittauivat todeksi, manipuloitiin mustasukkaisuudeksi, tämänkin hän maalasi tauluksi. Elin galleriassa jossa kaikki hänen ja suhteen ongelmat olivat maalattu minuksi. Nämä olivat hänen sodankäyntivälineitä minua kohtaan. Minulle toistettiin jatkuvasti olevani sairas koska "kuvittelin" asioita. Hän kontrolloi minua vuosia. Edes yhden valheen myöntäminen kesti ikuisuuden vaikka todisteet olivat kaikkien nähtävillä. Sitten kun hän myönsi, hän ikään kuin antoi todella paljon rakkautta "sä oot niin upea ihminen että annat anteeksi" ja kiihkeitä rakasteluita. Seuraavalla viikolla olin taas halveksuttava pibolaarinen psykopaatti koska mainitsin hänelle, että en pidä hänen tavastaan kontrolloida syömistäni, liikkumistani, ym. Kaikki matkat, lomat ym hän pilasi jo heti 2 päivän sisällä. Afrikassa hän luuli pelastavansa maan naiset muslimeilta ja jouduimme todella vaaralliseen tilanteeseen, tämäkin oli minun syytä ( tästäkin on taulu) Hän piilotteli perheensä ongelmia ja omaa historiaansa minulta vuosia. Ne ikään kuin ripoleltiin sopiviin hetkiin jolla hän voisi vaihtaa puheen aihetta valheistansa tai käytöksestään. Jouduin myös paljon valehtelemaan hänen puolestaan. En tiedä oliko mikään totta. Ihmiset osaa kyllä olla julmia. Muistakaa että myös lähimmäisenne saattaa sairastuttaa teidät. Älkää olko liian sinisilmäisiä vaan totuuden- ja johdonmukaisia. Älkää jääkö suhteeseen jossa toinen psykologisoi sinua. Rakkaus ja halut myös sokaisee.

      • Anonyymi

        Noin voi todellakin tapahtua. Olen pahoillani puolestasi.
        Yksi kohta pisti silmään: "Harmi vain että diagnoosi seuraa, koska en ole ollut kovin aktiivinen tämän selvittämiseksi. "
        Valitettavasti psykiatrian kanssa on usein niin, että diagnoosi mikä on kerran annettu myös pysyy. Niitä on erittäin vaikea saada kumottua tai poistettua muiden lääkärien näkyviltä Kannasta. Psykiatria kun ei ole samanlainen suhteellisen objektiivinen tiede kuin somaattinen lääketiede, vaan diagnoosit ovat psykiatrien subjektiivisia näkemyksiä ja hehän eivät ole halukkaita niitä muuttamaan. Joku toinen psykiatri (tai lääkäri, kuten mainitsitkin) voi olla eri mieltä aiemmasta diagnoosista, mutta käytännössä he eivät koskaan astu toistensa varpaille eli ilmaise mielipidettään kirjallisesti. Parhaassa tapauksessa he vain lisäävät oman diagnoosinsa entisen perään, jolloin sinulla on yhden diagnoosin sijaan kaksi. Se harvoin parantaa kenenkään tilannetta. - Tämä on koettu.
        Voimia sinulle kuitenkin, ja hyvä että olet selvinnyt tuosta hullunmyllystä ulos.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5700
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      212
      1765
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1722
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      93
      1188
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1145
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      876
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe