Uistelu- ja verkkovene merelle?

Anonyymi

Kalastusvene hakusessa, hyvä ja halpa, kevyt ja merikelpoinen :)
Esim: Pellinge 465 tai Finnark 490 tai Sila 465 tai Finnmaster 506 tai Kaisla 450/510 tai muu pulpettivene 20-50 hp koneella.
Venepaikka matalassa rannassa, siksi kevyt ja matalassa uiva olisi parempi, pääsisi ulos myös miinusvedellä
Merikelpo, kalastusvedet ulottuvat avomeren äärelle. Ei nyt joka kelissä pidä päästä, mutta ei myöskään saisi olla pelko persiessä tuulen noustessa. Nopeutta sen verran että puolenkymmentä mpk kalavesille sujuis vartissa ja avomereltä pääsee pois tuulen noustessa.
Halpa, siis käytetty, vene voisi olla vanhakin mutta kone mieluummin tämän vuosituhannen. Muutama tuhat euroa, maks jotain kuuden huitteilla.
Alupaatit ylihintaisia, ei kiinnosta. Mieluummin ei ABS, Terhi 440 on rannassa ja yhden vettyneen muovipaatin murheet riittävät
Soutuominaisuudet tai edes soutumahdollisuus? Verkoilla voisi olla tarpeen. Mitä leveämpi, korkealaitaisempi ja painavampi paatti, sen heikompaa on soutu.
Pitäisi kulkea suoraan uisteluvauhdilla.
Ei mitään turhaa johon verkot voivat tarttua
Finnarkin kävin just koeajamassa. Vankan tuntuinen vene, mutta onko liiankin vankka? Koneen kanssa reilusti yli 400 kg.
Onko kokemuksia em. mainituista tai suositella jotain muuta vaatimukset täyttävää?

11

1818

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kiesus näitä aloituksia... kerro nyt alkajaisiksi mistä olet kotoisin, tarkka veneilykokemus ja ikäsi.

      Herättää epäluuloja tällaiset aloitukset. Ei millään pahalla.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksestasi. Ei tosin auttanut venevalinnassa, mutta koska minun persoonani on sinulle mielenkiintoisempaa kuin venetyypit, niin kerrotaan: Alkajaisiksi voin kertoa että Pyhtäältä ollaan, veneilykokemusta 35 vuotta pääosin uppoumarunkoisilla, poijussa kymmenmetrinen fiskari. Perärutkuveneistä vähemmän kokemusta, nelimetrinen 10 hp kahvaohjattava oli parikytä vuotta, myin pois, Terhi 440 tilalle lähikalahommiin ja poijulle soutuun, ja kyselemäni kalapaatti hankinnassa.
        Ikä? Eläkkeelle siirryin, siksi veneen vaihdot.
        Entä sinä, mistä olet kotoisin, veneilykokemuksesi ja ikäsi?


      • Anonyymi

        Ei millään pahalla tuolle ”kiesus” miehelle. Täällä on nähty selviä provoaloituksia ties kuinka usein, mutta tämän ketjun aloittajalla ei ole mitään sellaisen tunnusmerkkejä.

        Nyt sitten vain vastaamaan aloittajan tekemään vastakysymykseen, jotta näemme että oletko itse provo.

        Yst. Terv. Provon tarkastus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Ei tosin auttanut venevalinnassa, mutta koska minun persoonani on sinulle mielenkiintoisempaa kuin venetyypit, niin kerrotaan: Alkajaisiksi voin kertoa että Pyhtäältä ollaan, veneilykokemusta 35 vuotta pääosin uppoumarunkoisilla, poijussa kymmenmetrinen fiskari. Perärutkuveneistä vähemmän kokemusta, nelimetrinen 10 hp kahvaohjattava oli parikytä vuotta, myin pois, Terhi 440 tilalle lähikalahommiin ja poijulle soutuun, ja kyselemäni kalapaatti hankinnassa.
        Ikä? Eläkkeelle siirryin, siksi veneen vaihdot.
        Entä sinä, mistä olet kotoisin, veneilykokemuksesi ja ikäsi?

        Pyhtäältä kun olet niin Silaahan pääsee katsomaan ihan valmistajan luona, kun Siltakylässä on. Mahdollisesti jopa kokeilemaan.


    • Anonyymi

      Kyllä minun näkemykseni mukaan toisella vastaajalla oli vankat perusteet epäillä provoa, ja niin epäilen minäkin . Tiivistetysti aloitus meni jotenkin että; olen omistanut kaikkea, kokeillut kaikkea, selvittänytkaikki jo etukäteen niche haarukka jolle jätän ehdotuksesi, on oltava melkeinmpä vene joka on yksittäiskappaleena tuotu maahan, pystyy osittain lentämään metrin avomeriaallokossa (max 50 hv teholla), maksaa 6000 e ja on vuodelta 2000. Ainiin, kaikki helat on kestettävä silliverkon kiskontaa ja oltava pyöristettyjä kuin vauvatalkkipurkin kansi.

      • Anonyymi

        Sinä olet melkoinen referaatin tekijä. Et ole ilmeisesti täällä trolleja juuri nähnyt, jos tuota aloitusta sellaisena pidät.

        Taidat itse olla juuri tuo toisen postauksen julkaisija, jota ylistät.

        Nyt olisi jo aika siirtyä asiaan ja esitellä aloittajalle sopivia kalapaatteja.

        Itse en niitä osaa ehdottaa, koska olen matkaveneilijä, mutta kiinnostunut kaikista veneistä.


      • Anonyymi

        2. ja 4. tekstin kirjoittajan luetun ymmärtäminen ei ole häävillä tasolla. Ehkä kokemus ja käsityskyky eivät salli tajuta saati sitten vastata kysymyksiini? Ehkä tämä on ihan väärä foorumi kysellä? Ymmärrän tietysti itsekin että tietyt ominaisuudet ovat toisiaan poissulkevia "kevyt ja merikelpoinen" - siksi hymiö aloituksessa.
        - en ole omistanut kaikkea vaikka onkin pitkäaikainen veneilykokemus. Enhän kyselisi, jos niin olisi. Kuten mainitsin, edellinen kalapaatti oli nelimetrinen 10 hp kahvaohjattava. Nopeus OK yksin (17 kn), mutta kuormankantokyky (toinen satakiloinen oli jo liikaa) ei, eikä merikelpoisuus, eikä ajomukavuus. Muinoin omistamani Pihlhjärtan 17´ keskimoottori täytti kaikki muut ehdot. paitsi nopeus (< 6 kn).
        - ei tarvitse lentää avomeriaallokossa. 20 solmua on OK ja mielellään kuormankantokykyä niin että nousee plaaniin vielä kolmen hengen kuormalla (300 kg). Metrin avomeriaallokko (n. 8 m/s tuuli) eikä edes puolentoista (tuuli 10 ) saisi vielä saattaa kalastajaa merihätään
        - luettelemani veneet eivät ole mitään "yksittäiskappaleita" vaikken Janmaria enkä Pusteria ole etsimässä. Osa noista on näillä kulmin tehtyjä, ja siksi ehken näille vesille sopivia ja täällä yleisempiä. Luetteloon voisi lisätä vielä Rönnqvistin ja Paron. Osittain luetteloon vaikuttaa köyhyyteni, useimpia niistä ei enää valmisteta.
        - maksaa max 6000 ja KONE mielellään 2000 luvulta. Aika iso valikoima silti jää. Nettiveneen haku "pulpettivene, 1000 - 6000 €, moottori 20 - 50 hp, moottorin vm 2000 - 2019" tuotti 99 osumaa.
        - helojen ei tarvitse kestää verkon kiskontaa, vaan niiden tulee olla sellaisia että verkon lasku ja nosto on helppoa, eikä verkko tartu esmes paljusta laskiessa. Tietysti yhtä triviaali asia kuin se ettei verkkomiehellä ole vaatteissa nappeja tai saappaissa solkia on se että verkkoveneen pinnat ovat pyöristettyjä kuin vauvantalkkipurkin kansi :)


      • Anonyymi

        Nyt sitten odottelemme ” Kiesus miehen” vastausta ja etenkin selostusta venenilykokemuksesta.


    • Anonyymi

      Minä olen se "referoija", en kiesus-mies. Niin siis tämä yli metrin aallokkosieto, 6000 e ja nopeusvaade ovat ne etupäässä, jotka tekevät tästä veneen etsinnästä käytännnössä mahdottomia. Jostain on tingittävä ja ottaen huomioon että kysyjä vaikuttaa olevan iäkäs vanhus, nopeusvaade olisi johdonmukaisinta unohtaa. Tästä aukeaa uppomakulkuisten suippoperäisten veneiden kirjo valikoimaan, esim. myrsky-jannet, simput, vanhat isot meriläiset avonaisella takatilalle esim fodimar, kulkuri 30 jne. MUTTA kun se piti ola matalavetiselle rannalle. Siihen tarjoaisin ratkaisuna laituria. Jos ja kun tämäkään ei luultavasti miellytä, niin sanon jo seuraavan ehdotukseni: kahden hengen hydrokopterin umpihytillä, ja ostetaan ne kalat säilykkeinä kyläkaupsta eikä viskota niitä verkkoja hylkeiden surmanloukoiksi.

    • Anonyymi

      Ihmeellistä sönkkäämistä ilmeisesti asiasta mitään ymmärtämättä lopulta neronleimaus: "ehdotukseni: kahden hengen hydrokopterin umpihytillä, ja ostetaan ne kalat säilykkeinä kyläkaupsta eikä viskota niitä verkkoja hylkeiden surmanloukoiksi"

    • Anonyymi

      Varmaankin kalastusaiheinen keskustelupalsta olisi sinulle asiallisempi kuin tämä, jossa kysymystä ei edes ymmärretä.
      Tietysti metrin aalloissa pärjää 4,5-5 m pulpettiveneellä joka on merikelpoiseksi suunniteltu, niin että käyttökelpoinen nopeusalue on laaja eli liukukynnys ei ole jyrkkä. Luettelossasi oli useita v-pohjaisia joilla pärjää, Finnark kokemukseni mukaan on hyvä, jätä Suvit ym. heppoiset lättäpohjat pois laskuista.
      No, tuskin nuo palstan trollit tajuaa mitä tämä tarkoittaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1642
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1369
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1076
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      838
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      713
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe