Mercury 200 ei saa polttoainetta

Anonyymi

Vuoden 1974 Mercury 200 20hv tuottaa ongelmia. Polttoainetta ei mene kaasuttimelta sylintereihin yhtään. Kaasari on jo kolmeen kertaan purettu, puhdistettu (myös ultraääni) ja säädetty. Siinä on uudet tiivisteet ja pa-suodattimen kalvot. Polttoaine menee pumppaamalla tutista kammioon ja pysyy siellä. Sylinterit ovat täysin kuivat vaikka kuinka kauan konetta pyörittelisi akkukoneella vauhtipyörästä. Puristukset 10 Bar ja hyvä kipinä, joten käyntiin pitäisi lähteä. Eivät saaneet huollossakaan toiminaan. Onko ideoita?

11

<50

    Vastaukset

    • Tutki tarkkaan koko lohko, että ei ole halkeamaa, tiivisteitä rikki tai joku löysällä. Jostakin syystä ei kehitä imua lohkoon luultavasti.

    • Kiitos vinkistä! Onko niin, että vaikka puristukset hyvät, voi lohkossa olla ongelmaa? Mietin myös voisiko pa-pumpun paineentuotossa olla ongelmaa, mutta kai sylintereihin bensaa menisi ilman pumppuakin, jos on kaasuttimen kammio täynnä?

    • Kampikammio tuottaa pumpullekkin tarvittavan voiman ja pumppu ei siis myöskään toimi jos lohkossa on vuoto. Katso kaasarin imukansi myös koska siellä voisi olla tiivistevuoto, tai halkeama, tai löysällä. Ota kaasari irti, niin näkyy paremmin.Puristukset voi olla normaalit siltikin. Ei mene bensaa ilman pumppua mihinkään. Yksi vikapaikka on yleensä vanhassa koneessa alapään stefa, mutta yleensä toimii jotenkuten, paitsi jos on totaalisen hajonnut.( selvä vikapaikka ). Vaatii moottorin irrotusta rikiputkesta ja voisin jopa suositella sitä, että voisi sen stefankin vaihtaa. Itse en ole merkun alakertaa nähnyt, koska ne ovat toimineet hyvin.

    • Meri vai järvikone ?

    • Ostin toisen samanlaisen moottorin, ja siirsin siihen kunnostetun kaasuttimen ym. osia. Nyt toimii hienosti, eli alkuperäinen kone ei ilmeisesti saanut imua aikaseksi kuten ensimmäisessä vastauksessa todetaan. Vielä on ajoittain ongelma, että koneesta häviävät tehot ja sitten sammuu. Pumppaamalla polttoainetta ja nykimällä lähtee käyntiin ja saattaa taas toimia ilman ongelmia vaikka kuinka kauan. Ilmeisimmin polttoaineen saannissa vieläkin jotain häikkää. Tankki oli täysin puhdas, letkut ovat uudet, samoin polttoainepumppu. Vika on hyvin ajoittainen ja pääsääntöisesti toimii todella hienosti ja käy myös tyhjäkäyntiä vaikka kuinka alhaisilla kierroksilla. Mistäköhän tätä ongelmaa nyt lähtisi etsimään?

    • Hei
      Hieno moottori. Se on niitä viimeisiä aitoja 20 hv jenkkikoneita. Sitten kun tulos alkoi hyytymään rupesi Kiekhafer ostamaan japanilaisilta. Mutta asiaan:
      mulla oli vastaavanlainen tapus aikanaan kun peruskorjasin mainitunlaista konetta. Kun kaikenlaiset imuvuodot oli eliminoitu syyksi paljastui hajonnut kampikammion stefa.

      • Totta, hieno kone ja se antaa enemmän tehoa, kun ilmoitetaan. Itelläkin oli aikoinaan vanha valkokoppainen ja samat tehot, kuin siniraidassa. Kokeiltiin ristiin kahdessa veneessä.


    • Voiko se kampikammion stefa aiheuttaa tämän toisessa moottorissa ilmenevän oireen, että lyhyen käytön jälkeen (yleensä kylmänä) ei saa bensaa? Kone toimii siis hetken, ja sitten sammuu bensan puutteeseen. Eilen kesti pari minuuttia, että tämä tapahtui. Sitten pumppasin täyteen, ja käytin konetta kaksi noin tunnin mittaista ajokertaa ilman minkäänlaisia ongelmia.

      • Pumppaa aina käsipumpulla kaasari täyteen ennen lähtöä. Kipatessa monesti valuttaa osan ulos. Jos se stefa on huono, niin tyhjäkäynti on vaivalloista eikä terävää. Yksi hyvä merkki stefarikosta on se, että peräpeili menee noesta mustaksi.


    • Vähän myöhässä tällä palstalla, mutta kommenttia silti;
      Bensapumppu viallinen estää polttoaineen saannin!
      Pura pumppu ja tarkista näkyykö selkeää syytä tai uusi pumppu, siitä se lähtee.
      Huolto ei kaikkea pura/ tarkista!

      • Kyllä, mutta älä osta mistätahansa sitä pumppua. Ite ostin evariin eräästä kuopiolaisesta varaosaliikkeestä, niin eipä toiminut ollenkaan ja kun tutkin syytä, niin siitä puuttui koko pumpun kalvo ja toinen ohut jousi, sekä kaikki jousien päihin kuuluvat vuovitulpat jotka suojaavat kalvoa !! Bensaa suihkusi pitkin konetta käsipumpulla. Onneksi oli koppa auki. Takuun kanssa olisi voinut myös toimia eri tavalla, mutta sain kuntoon vanhoilla osilla ja uudella kalvolla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsin linja ihmetyttää maailmalla

      "– Tämä on hullu kokeilu 10 miljoonalla ihmisellä. Kertokaa edes, miksi teemme tämän. Minusta tuntuu tällä hetkellä, että meitä johdetaan kuin lammasl
      Maailman menoa
      403
      11838
    2. Suomalaisten eristäytyminen näkyy jo koronatartuntatilastossa

      Hyvä juttu. https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/be78bc0b-4a82-4fd2-a82b-15ffa09761da
      Maailman menoa
      204
      8726
    3. Hesburgerin omistaja vaatii valtiota korvaamaan

      kaikki liiketappionsa koronavirustilanteessa eli riihikuivaa rahaa heti. https://www.iltalehti.fi/talous/a/ca6b4409-671c-4de2-b1d0-ad8d511d043c
      Maailman menoa
      452
      4490