Mercury 200 ei saa polttoainetta

Anonyymi

Vuoden 1974 Mercury 200 20hv tuottaa ongelmia. Polttoainetta ei mene kaasuttimelta sylintereihin yhtään. Kaasari on jo kolmeen kertaan purettu, puhdistettu (myös ultraääni) ja säädetty. Siinä on uudet tiivisteet ja pa-suodattimen kalvot. Polttoaine menee pumppaamalla tutista kammioon ja pysyy siellä. Sylinterit ovat täysin kuivat vaikka kuinka kauan konetta pyörittelisi akkukoneella vauhtipyörästä. Puristukset 10 Bar ja hyvä kipinä, joten käyntiin pitäisi lähteä. Eivät saaneet huollossakaan toiminaan. Onko ideoita?

11

721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tutki tarkkaan koko lohko, että ei ole halkeamaa, tiivisteitä rikki tai joku löysällä. Jostakin syystä ei kehitä imua lohkoon luultavasti.

    • Anonyymi

      Kiitos vinkistä! Onko niin, että vaikka puristukset hyvät, voi lohkossa olla ongelmaa? Mietin myös voisiko pa-pumpun paineentuotossa olla ongelmaa, mutta kai sylintereihin bensaa menisi ilman pumppuakin, jos on kaasuttimen kammio täynnä?

    • Anonyymi

      Kampikammio tuottaa pumpullekkin tarvittavan voiman ja pumppu ei siis myöskään toimi jos lohkossa on vuoto. Katso kaasarin imukansi myös koska siellä voisi olla tiivistevuoto, tai halkeama, tai löysällä. Ota kaasari irti, niin näkyy paremmin.Puristukset voi olla normaalit siltikin. Ei mene bensaa ilman pumppua mihinkään. Yksi vikapaikka on yleensä vanhassa koneessa alapään stefa, mutta yleensä toimii jotenkuten, paitsi jos on totaalisen hajonnut.( selvä vikapaikka ). Vaatii moottorin irrotusta rikiputkesta ja voisin jopa suositella sitä, että voisi sen stefankin vaihtaa. Itse en ole merkun alakertaa nähnyt, koska ne ovat toimineet hyvin.

    • Anonyymi

      Meri vai järvikone ?

    • Anonyymi

      Ostin toisen samanlaisen moottorin, ja siirsin siihen kunnostetun kaasuttimen ym. osia. Nyt toimii hienosti, eli alkuperäinen kone ei ilmeisesti saanut imua aikaseksi kuten ensimmäisessä vastauksessa todetaan. Vielä on ajoittain ongelma, että koneesta häviävät tehot ja sitten sammuu. Pumppaamalla polttoainetta ja nykimällä lähtee käyntiin ja saattaa taas toimia ilman ongelmia vaikka kuinka kauan. Ilmeisimmin polttoaineen saannissa vieläkin jotain häikkää. Tankki oli täysin puhdas, letkut ovat uudet, samoin polttoainepumppu. Vika on hyvin ajoittainen ja pääsääntöisesti toimii todella hienosti ja käy myös tyhjäkäyntiä vaikka kuinka alhaisilla kierroksilla. Mistäköhän tätä ongelmaa nyt lähtisi etsimään?

    • Anonyymi

      Hei
      Hieno moottori. Se on niitä viimeisiä aitoja 20 hv jenkkikoneita. Sitten kun tulos alkoi hyytymään rupesi Kiekhafer ostamaan japanilaisilta. Mutta asiaan:
      mulla oli vastaavanlainen tapus aikanaan kun peruskorjasin mainitunlaista konetta. Kun kaikenlaiset imuvuodot oli eliminoitu syyksi paljastui hajonnut kampikammion stefa.

      • Anonyymi

        Totta, hieno kone ja se antaa enemmän tehoa, kun ilmoitetaan. Itelläkin oli aikoinaan vanha valkokoppainen ja samat tehot, kuin siniraidassa. Kokeiltiin ristiin kahdessa veneessä.


    • Anonyymi

      Voiko se kampikammion stefa aiheuttaa tämän toisessa moottorissa ilmenevän oireen, että lyhyen käytön jälkeen (yleensä kylmänä) ei saa bensaa? Kone toimii siis hetken, ja sitten sammuu bensan puutteeseen. Eilen kesti pari minuuttia, että tämä tapahtui. Sitten pumppasin täyteen, ja käytin konetta kaksi noin tunnin mittaista ajokertaa ilman minkäänlaisia ongelmia.

      • Anonyymi

        Pumppaa aina käsipumpulla kaasari täyteen ennen lähtöä. Kipatessa monesti valuttaa osan ulos. Jos se stefa on huono, niin tyhjäkäynti on vaivalloista eikä terävää. Yksi hyvä merkki stefarikosta on se, että peräpeili menee noesta mustaksi.


    • Anonyymi

      Vähän myöhässä tällä palstalla, mutta kommenttia silti;
      Bensapumppu viallinen estää polttoaineen saannin!
      Pura pumppu ja tarkista näkyykö selkeää syytä tai uusi pumppu, siitä se lähtee.
      Huolto ei kaikkea pura/ tarkista!

      • Anonyymi

        Kyllä, mutta älä osta mistätahansa sitä pumppua. Ite ostin evariin eräästä kuopiolaisesta varaosaliikkeestä, niin eipä toiminut ollenkaan ja kun tutkin syytä, niin siitä puuttui koko pumpun kalvo ja toinen ohut jousi, sekä kaikki jousien päihin kuuluvat vuovitulpat jotka suojaavat kalvoa !! Bensaa suihkusi pitkin konetta käsipumpulla. Onneksi oli koppa auki. Takuun kanssa olisi voinut myös toimia eri tavalla, mutta sain kuntoon vanhoilla osilla ja uudella kalvolla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      54
      4796
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      173
      4302
    3. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      131
      3935
    4. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      67
      3912
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      49
      3701
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      79
      3518
    7. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      99
      3074
    8. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2905
    9. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2736
    10. Korjaamo suositus

      Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      16
      2496
    Aihe