Miten meni omasta mielestäsi tuolla Airistolla männä yönä?

Anonyymi

Aikamoinen kokoero veneillä!
Miten meni noinniinkuin omasta mielestäsi tuo ajelu? Miten noi meriteidrn säännöt? Onko kovin tuttuja?

23

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Linnaanhan syyllinen joutaa. Ei kelpaa selitys että en nähnyt/huomannut. Vaikka ei olisi edes purjeet olleet ylhäällä niin et sä jumalauta voi ajaa keskellä aavaa merta toisen yli vedoten väistämisvelvollisuussääntöihin. Toivotaan että purjeveneen miehistö selviää elossa.

    • Anonyymi

      Meillä päin iltapäivällä klo n.14:00 ei ole yö.
      (Mennäyönäkö)

    • Anonyymi

      Purkkari mahdollisesti ajoi koneella. Olikohan kartio?

      • Anonyymi

        Kartiota tarvitaan vain jos purjeet ovat ylhäällä ja ajetaan koneella - säännöt haltuun!


      • Anonyymi

        Sillä ei ole paljoa väliä oliko kartio vai ei, päälleajo-oikeutta ei ole


      • Anonyymi

        Kuvissa näkyy puomilla koottuna oleva isopurje joka on peitetty puomisuojalla. Moottoripurjehtija ei siis purjehtinut.


    • Anonyymi

      Käsittämätön homma mutta näitä voi sattua kun ajetaan katse elektroniikassa ja tähystys unohdetaan. Tässä ei ole mitään tekemistä meriteiden säännöillä vaan kyse on asennevammasta. Kukaan ei aja tahallaan toisen päälle ja tässä tapauksessa toimen osapuoli oli Nordic 81 moottoripurjehtija, matkanopeus koneella lienee jotain 6-7 solmua eli se tuskin isolla aukolla tulee yhtäkkiä eteen. Toivotaan että syyllinen saa kunnon sanktiot ja jotain tästä opittaisiin.

      • Anonyymi

        Syyllisen rankaiseminen ei paranna turvallisuutta vesillä vaan koulutus. Kuolemantuottamus on jo itsessään aika kova rangaistus. Hirveä tragedia.


      • Anonyymi

        Meriliikennesäännöt on laadittu sen vuoksi, että yhteentörmäyksiä ei satu. Ja kyllähän se niin menee arjessa ettei kukaan tarkoituksella päälle aja.

        On kuitenkin niin hassusti, että todella moni ei osaa väistämisvelvollisuuksia vesillä. Sisävesillä yleensä vielä huonommin. Kyse ei ole pelkästään alustyyppien välisestä väistämisvelvollisuudesta (nythän ei ilmeisesti tiedetä, onko molemmat olleet moottorialuksia, kuten aiemmin kommentoitu). Sellaisen näkökulman nostan esiin, että osa merkittyä väylää liikkuessaan kuvittelee muiden samanarvoisten alusten olevan väistämisvelvollisia. Ei, näin se ei mene, vaan alus väistää väylällä liikkuessaan myös oikealta tulevaa perän kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meriliikennesäännöt on laadittu sen vuoksi, että yhteentörmäyksiä ei satu. Ja kyllähän se niin menee arjessa ettei kukaan tarkoituksella päälle aja.

        On kuitenkin niin hassusti, että todella moni ei osaa väistämisvelvollisuuksia vesillä. Sisävesillä yleensä vielä huonommin. Kyse ei ole pelkästään alustyyppien välisestä väistämisvelvollisuudesta (nythän ei ilmeisesti tiedetä, onko molemmat olleet moottorialuksia, kuten aiemmin kommentoitu). Sellaisen näkökulman nostan esiin, että osa merkittyä väylää liikkuessaan kuvittelee muiden samanarvoisten alusten olevan väistämisvelvollisia. Ei, näin se ei mene, vaan alus väistää väylällä liikkuessaan myös oikealta tulevaa perän kautta.

        En löytänyt säännöistä mainintaa siitä, että pitää kiertää perän kautta.
        Mikä pykälä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En löytänyt säännöistä mainintaa siitä, että pitää kiertää perän kautta.
        Mikä pykälä?

        Hyvä merimiestapa? Toisten huomioon ottaminen?

        Ei tuo perän kautta kiertäminen ole mikään sääntö, vaan kohtalaisen hyvä yleisohje. Kyllä joskus voi keulan puoleltakin mennä. Jos esim. raahaan perässäni metrin aaltoa ja kohtaan pienen folkkarin jolla ei ole kovin paljon tuulta purjeissa, niin mielummin ajan keulan puolelta kuin perän (toki riittävän kaukaa). Helpompi ne aallot on ottaa keulalla kun että ne tulee perästä ja riski että oma kone sammuu ja jään juuri sen folkkarin eteen on äärimmäisen pieni.

        "Ei, näin se ei mene, vaan alus väistää väylällä liikkuessaan myös oikealta tulevaa perän kautta. "


    • Anonyymi

      Kyllähän tuossa tapauksessa kun tullaan vasemmasta kyljestä sitlooraan on melko selvää kuka oli väistämisvelvollinen riippumatta siitä oliko purjeet ylhäällä.

      • Anonyymi

        Hyvä, että tiedät.

        Käy kertomassa tutkijoille, että osaat asiat heitä paremmin.
        Tutkijoille törmäykseen johtanut tilanne on ainakin viime tietojen mukaan epäselvä.


    • Anonyymi

      Kenen omistuksessa tappajavene on ja kuka oli kipparina ? Laittakaas tietoo

      • Anonyymi

        Yksityisten ihmisten tietojen julkaiseminen on ihan laissa kiellettyä toimintaa,mistä myös keskustelupalstan ylläpitäjä vastaa.

        Huomioit varmaan, että syyllistyt itse rikokseen yllyttämiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksityisten ihmisten tietojen julkaiseminen on ihan laissa kiellettyä toimintaa,mistä myös keskustelupalstan ylläpitäjä vastaa.

        Huomioit varmaan, että syyllistyt itse rikokseen yllyttämiseen.

        Muista sitten tehdä rikosilmoitus poliisille, kun lehdet seuraavan kerran taas julkaisevat eniten ansainneiden yksityisten ihmisten tietoja verokalenterissa. Osannet varmaanikin sitten myös poliisille kertoa samassa yhteydessä mitä lakia tietojen julkaisussa on rikottu että osaavat tehdä tarkoituksenmukaisen esitutkinnan. Itsehän eivät ilmeisesti osaa kun eivät aiemmin ole puuttuneet mitenkään kyseiseen yksityisten ihmisten tietojen julkaisemiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muista sitten tehdä rikosilmoitus poliisille, kun lehdet seuraavan kerran taas julkaisevat eniten ansainneiden yksityisten ihmisten tietoja verokalenterissa. Osannet varmaanikin sitten myös poliisille kertoa samassa yhteydessä mitä lakia tietojen julkaisussa on rikottu että osaavat tehdä tarkoituksenmukaisen esitutkinnan. Itsehän eivät ilmeisesti osaa kun eivät aiemmin ole puuttuneet mitenkään kyseiseen yksityisten ihmisten tietojen julkaisemiseen.

        Kyseessä voi olla yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen.
        Laki on Laki rikoslain muuttamisesta vuodelta 2000.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä voi olla yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen.
        Laki on Laki rikoslain muuttamisesta vuodelta 2000.

        Tässä tapauksessa ei ole, koska verotiedot on Suomessa lain mukaan julkista tietoa.


    • Anonyymi

      Sen verran voin avata ettei ollut jääkiekkoilija eikä myöskään julkisuushakuinen kiinteistökeinottelija.

      • Anonyymi

        Näin on, Eiköhän anneta kaikille osapuolille rauha toipua tapahtuneesta. Karsea tilanne kaikille. Sen voin sanoa että moottoriveneen kippari ei ole julkisuuden henkilö.


      • Anonyymi

        No tämän jälkeen on. Moottoriveneen pakollisesta ajokortista pikapuolin sääädettävä laki tulee ehkä kantamaan hänen nimeään: " lex ... "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tämän jälkeen on. Moottoriveneen pakollisesta ajokortista pikapuolin sääädettävä laki tulee ehkä kantamaan hänen nimeään: " lex ... "

        Eiköhän siitä tule sitten "Lex Airisto".

        Tosin tuon moottoriveneen kipparin henkilöllisyys tulee julkiseksi kun syyte kuolemantuottamuksesta nostetaan, sehän on tällaisessa tilanteessa pakko nostaa ellei tekninen tutkinta osoita veneeseen tulleen sellaisia yhtäaikasia vikoja juuri ennen törmäystä, jotka ovat samanaikaisesti estäneet moottoreiden tehonsäädön, ohjaamisen ja moottoreiden sammuttamisen.

        Veneajokortti on ihan ok asia. Sen pitäisi vain koskea kaikkia rekisteröintipakon alaisia tai yli 6 metriä pitkiä veneitä. Eihän sitä kortin olemassaoloa voisi mitenkään tehokkaasti valvoa, mutta olisi sillä kuitenkin iso henkinen merkitys. Ei minulta autoilessani ole kysytty kertaakaan ajokorttia vaikka olen samana aikana isoissa puhallysratsioissa puhaltanut yli kymmenen kertaa. Silti en uskaltaisi ajaa ilman korttia, koska vaikka en itse ole koskaan aiheuttanut kolaria, niin joku voi aina ajaa minun päälle, jolloin se kortiton on helposti se syyllinen oikeuden silmissä.


    • Anonyymi

      Venekortti pitäisi olla alle 6m veneille, 99% onnettomuuksista sattuu niille.

      Eihän tutkijalautakunta saa ennakkoon päättää syytä, vaan tutkia mahdolliset v-ehdot. Syyllinen etsitään sitten käräjillä.

      Some on tuonut valitettavan lynkkausasenteen mukanaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1562
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1339
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1159
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      30
      995
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      65
      801
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      676
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      657
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe