Millaisia kokemuksia Hankasalmesta asuinpaikkana?

Anonyymi

Sekä uudemmat että vanhemmat kokemukset yhtä tärkeitä. Itselläni ei ole tietoa, millaista siellä on, koska en ole kotoisin sieltä, mutta kiinnostuksesta kysyn, millainen
paikka Hankasalmi on asua, sekä hyviä että huonoja puolia. Kiinnostavaa olisi saada vastauksia pidempään paikkakunnalla asuneilta.

21

2844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihan oikeesti! Et halua tietää, älä tule tänne senkin pakana!

      • Anonyymi

        Kukaan yhtään fiksu ei muuta Hankasalmelle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan yhtään fiksu ei muuta Hankasalmelle

        Todellakin, pahasti sisäänlämpiävä paikkakunta.
        Uusia asukkaita katsotaan kieroon ja varsinkin heitä joilla ei ole mitään sukua paikkakunnalla. Lähden heti muualle kun löydän jostain työpaikan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellakin, pahasti sisäänlämpiävä paikkakunta.
        Uusia asukkaita katsotaan kieroon ja varsinkin heitä joilla ei ole mitään sukua paikkakunnalla. Lähden heti muualle kun löydän jostain työpaikan.

        Missä sisäänlämpevenässä sinä asut siis paikkunta missä asut?


    • Anonyymi

      Olen viettänyt paljon aikaa siellä, en voisi ikinä muuttaa. Luonto, järvi ja maisemat ovat huikeat. Ihmiset ovat kyllä kieroja, riitaisia, alkoholisoituneita, paljon hoitamattomia mielenterveysongelmia, stressaantuneita, kireitä, arvostelevia, pomottavia.... Joskus oli toisenlaista, torit vilisivät hymyileviä mummoja, iltaisin aikuiset istuivat iltaa ja tapasivat ystäviään, lapset leikkivät ja kasvoivat luonnonlähellä. Kaikki muuttuu. Niin myös ihmiset. Mutta joo, en voisi kuvitella että muuttaisin, paikkana hieno mutta ihmiset ovat mitä on.

    • Anonyymi

      Hyvää seutua, luontoa ja viihtyisää ilmapiiriä. Jokapuolella Suomea on osa porukasta edellisten viestien kaltaisia - kaikki riippuu omasta peilikuvasta ja piireistä joissa pyörii.

      • Anonyymi

        Maisemat jees muuten sisäänpäin lämpiäviä perähikiä en suosittele


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maisemat jees muuten sisäänpäin lämpiäviä perähikiä en suosittele

        Kateellisia, katsovat pahasti kieroon muualta muuttaneita, omia pieniä kuppikuntiaan nämä paikalliset asukkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maisemat jees muuten sisäänpäin lämpiäviä perähikiä en suosittele

        Itse olen katsellut maisemia Google Mapsin avulla (koska asun sen verran kaukana enkä pääse siksi käymään paikan päällä). Hienoa paikkaa on sekä hyvien kulkuyhteyksien päässä, Jyväskylästä Kuopioon päin jonkin verran matkattaessa päästään sinne. Mutta ikävää, jos paikkakunnalla esiintyy luonteeltaan niin runsaasti ikävänluonteista porukkaa, sillä ratkaisevaa paikkaan suhtautumiseen on myös se, että miten porukat saavat innostumaan. Yhtään harjoittamatta halveksintaa mitään tai minkäänlaista ihmisryhmää kohtaan, ikävät porukat vievät houkutuksen ja positiiviset porukat saavat innostumaan. Olen itsekin havainnut tämän asian. Mutta eiköhän asia loppujen lopuksi kuitenkin ole niin, että joka paikkakunnalla on sekä hyviä että huonoja tyyppejä, ollaan sitten ihan missä tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen katsellut maisemia Google Mapsin avulla (koska asun sen verran kaukana enkä pääse siksi käymään paikan päällä). Hienoa paikkaa on sekä hyvien kulkuyhteyksien päässä, Jyväskylästä Kuopioon päin jonkin verran matkattaessa päästään sinne. Mutta ikävää, jos paikkakunnalla esiintyy luonteeltaan niin runsaasti ikävänluonteista porukkaa, sillä ratkaisevaa paikkaan suhtautumiseen on myös se, että miten porukat saavat innostumaan. Yhtään harjoittamatta halveksintaa mitään tai minkäänlaista ihmisryhmää kohtaan, ikävät porukat vievät houkutuksen ja positiiviset porukat saavat innostumaan. Olen itsekin havainnut tämän asian. Mutta eiköhän asia loppujen lopuksi kuitenkin ole niin, että joka paikkakunnalla on sekä hyviä että huonoja tyyppejä, ollaan sitten ihan missä tahansa.

        Kaikissa pienissä kylissä, varsinkin taajamien ulkopuolisissa kylissä asuu alkuperäisiä sukuja, lähes kaikki on keskenään sukulaisia ja siellä ei ulkopuolisia suvaita ja varsinkin jos ulkopuolisella menee elämässä hyvin niin kateus alkaa jäytämään. Tontiltasi et voi liikkua koska jos astut tonttisi ulkopuolelle niin kieroon katsotaan. Pahimmassa tapauksessa alkaa "ulos savustus". Sinulle tehdään selväksi joka käänteessä että olet täälä vieras. Älkää missään nimessä muuttako ainakaan Hankasalmelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikissa pienissä kylissä, varsinkin taajamien ulkopuolisissa kylissä asuu alkuperäisiä sukuja, lähes kaikki on keskenään sukulaisia ja siellä ei ulkopuolisia suvaita ja varsinkin jos ulkopuolisella menee elämässä hyvin niin kateus alkaa jäytämään. Tontiltasi et voi liikkua koska jos astut tonttisi ulkopuolelle niin kieroon katsotaan. Pahimmassa tapauksessa alkaa "ulos savustus". Sinulle tehdään selväksi joka käänteessä että olet täälä vieras. Älkää missään nimessä muuttako ainakaan Hankasalmelle.

        Eihän täällä viihdy edes kunnanjohtajakaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän täällä viihdy edes kunnanjohtajakaan!

        tämä on joka kunnan noloin juttu, jos paikallispomo asuu rajan toisella puolella. Miten valtuustojen päätöskuorot eivät osaa etsiä omasta kylästä osaajaa, vaan tarvitaan paikalle itämaan tietäjä, joka on lukenut ja kokenut kylän hyväksi palkanmaksajaksi.

        Kuntiin tarvitaan paikallista osaamista ja omien vahvuuksien esiinnostamista johtajista alkaen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikissa pienissä kylissä, varsinkin taajamien ulkopuolisissa kylissä asuu alkuperäisiä sukuja, lähes kaikki on keskenään sukulaisia ja siellä ei ulkopuolisia suvaita ja varsinkin jos ulkopuolisella menee elämässä hyvin niin kateus alkaa jäytämään. Tontiltasi et voi liikkua koska jos astut tonttisi ulkopuolelle niin kieroon katsotaan. Pahimmassa tapauksessa alkaa "ulos savustus". Sinulle tehdään selväksi joka käänteessä että olet täälä vieras. Älkää missään nimessä muuttako ainakaan Hankasalmelle.

        Pitää paikkansa varsin monessa pikkupaikassa. Joissakin paikoissa on todella runsaasti näitä alkuperäisiä sukuja olevia henkilöitä, jotka määräävät siitä, mitä ja miten kuuluu tehdä. Jos ei toimi heidän tahtonsa mukaan, siitä joutuu kärsimään ja pahimmassa tapauksessa siitä seuraa juuri mainitsemasi "ulos savustus". Näinhän asia ei saisi olla, mutta valitettavan totta monissa kooltaan pienemmissä paikoissa, missä kaikki tuntevat toisensa. Nurkkakuntaisuus sekä erilaisten halveksiminen ovat aivan yleisiä ilmiöitä, eikä kukaan halua tai usein edes yritä tehdä mitään asian eteen. (En osoittele tässä mitään tiettyä paikkaa, ihmisryhmää tai henkilöä, vaan mainitsen asian aivan yleistä tilannetta kuvailevan tasoisesti).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tämä on joka kunnan noloin juttu, jos paikallispomo asuu rajan toisella puolella. Miten valtuustojen päätöskuorot eivät osaa etsiä omasta kylästä osaajaa, vaan tarvitaan paikalle itämaan tietäjä, joka on lukenut ja kokenut kylän hyväksi palkanmaksajaksi.

        Kuntiin tarvitaan paikallista osaamista ja omien vahvuuksien esiinnostamista johtajista alkaen.

        Juurikin näin. Suuri ongelma tässä. Paikallisten voimavarojen tarve on nimenomaan suuri ja siihen pitää panostaa, ollaan sitten ihan missä tahansa. Muualta töissä käyvät henkilöt ovat totta kai oikeutettuja myös toimimaan tehtävissä, mutta paikallisosaaminen on kuitenkin tärkeä asia. Voitaisiin tiedottaa tehokkaammin, että mitä vahvuuksia paikkakunnalla on, yhtään paikkakuntaan katsomatta, jotta voitaisiin panostaa oikeisiin asioihin paremmin. Mutta eipä tämä valitettavasti ole kovinkaan monessa paikassa toteutunut, ei kunnissa eikä monissa muissakaan yhteisöissä. Itsellänikin on kokemusta tällaisesta monin paikoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikissa pienissä kylissä, varsinkin taajamien ulkopuolisissa kylissä asuu alkuperäisiä sukuja, lähes kaikki on keskenään sukulaisia ja siellä ei ulkopuolisia suvaita ja varsinkin jos ulkopuolisella menee elämässä hyvin niin kateus alkaa jäytämään. Tontiltasi et voi liikkua koska jos astut tonttisi ulkopuolelle niin kieroon katsotaan. Pahimmassa tapauksessa alkaa "ulos savustus". Sinulle tehdään selväksi joka käänteessä että olet täälä vieras. Älkää missään nimessä muuttako ainakaan Hankasalmelle.

        Tuollaista "ulos savustamista" ei todellakaan oikeasti Hankasalmella tapahdu. Hankasalmi on pinta-alaltaan suuri, mutta asukasluvultaan pieni, kunta. Pienestä ihmismäärästä on sekä hyötyä että haittaa. Hyötynä se, että saa olla aikalailla rauhassa. Kävelyillä ei esimerkiksi tule koko aikaa joku vastaan niin kuin isommissa paikoissa. Haittana taas se, että pienen väkiluvun (joka on vieläpä hajaantunut eri puolille Hankasalmea) takia kaikki vähän niin kuin tuntevat toisensa (en kuitenkaan tarkoita kirjaimellisesti).

        Jos Hankasalmelle aikoo muuttaa niin ehdottomasti Kirkonkylälle koska siellä on periaatteessa kaikki palvelut. Venekoskikin voisi olla hyvä vaihtoehto, siellä ainakin saa olla rauhassa mutta juurikaan mitään palveluita siellä ei ole. Kirkonkylä on kuitenkin aika lähellä.

        Asemalla asuu nykyään niin epämääräistä sakkia, että sinne en itse muuttaisi enää vaikka siellä olenkin 25-30 vuotta joskus asunut ja ala-asteen käynyt. Niemisjärvi kuuluu samaan kastiin. Noita kahta paikkaa kun välttää niin hyvin pärjää vaikka eiväthän nekään sentään vedä vertoja esimerkiksi Jyväskylän Pupuhuhdalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaista "ulos savustamista" ei todellakaan oikeasti Hankasalmella tapahdu. Hankasalmi on pinta-alaltaan suuri, mutta asukasluvultaan pieni, kunta. Pienestä ihmismäärästä on sekä hyötyä että haittaa. Hyötynä se, että saa olla aikalailla rauhassa. Kävelyillä ei esimerkiksi tule koko aikaa joku vastaan niin kuin isommissa paikoissa. Haittana taas se, että pienen väkiluvun (joka on vieläpä hajaantunut eri puolille Hankasalmea) takia kaikki vähän niin kuin tuntevat toisensa (en kuitenkaan tarkoita kirjaimellisesti).

        Jos Hankasalmelle aikoo muuttaa niin ehdottomasti Kirkonkylälle koska siellä on periaatteessa kaikki palvelut. Venekoskikin voisi olla hyvä vaihtoehto, siellä ainakin saa olla rauhassa mutta juurikaan mitään palveluita siellä ei ole. Kirkonkylä on kuitenkin aika lähellä.

        Asemalla asuu nykyään niin epämääräistä sakkia, että sinne en itse muuttaisi enää vaikka siellä olenkin 25-30 vuotta joskus asunut ja ala-asteen käynyt. Niemisjärvi kuuluu samaan kastiin. Noita kahta paikkaa kun välttää niin hyvin pärjää vaikka eiväthän nekään sentään vedä vertoja esimerkiksi Jyväskylän Pupuhuhdalle.

        Kiitos, hyvä kuulla tällaista palautetta paikkakunnasta. Itse pidän aseman ympäristöä kirkonkylää kauniimpana alueena, mutta kirkonkylä vaikuttaa olevan kyllä palveluita ajatellen parempi alue, siinä asiassa olet täysin oikeassa. Itse en ole käynyt paikan päällä pitkien kulkuyhteyksien vuoksi. Päätieltä kääntyminen ei kuitenkaan ole minulle mikään este poiketa kirkonkylän alueella joskus katsomassa. En ole muuttamassa paikkakunnalle, mutta voin kyllä joskus poiketa paikan päälle aluetta katsomaan, tähän saakka olen toteuttanut sen Google Mapsin avulla. Olen tullut sen avulla siihen tulokseen, että suurempi osa tarvittavista palveluista on keskittynyt sille alueelle. Mutta hyvä kuulla, että "ulos savustamista" ei oikeasti alueella esiinny. Loppujen lopuksi kaikissa maakunnissa ja kaikilla alueilla on sekä hyväluonteisia että ei-niin-hyväluonteisia ihmisiä. Hyvä, että tarkastelet paikkakuntaa laajassa mittakaavassa monitahoisesti ja samalla myös varsin avarakatseisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaista "ulos savustamista" ei todellakaan oikeasti Hankasalmella tapahdu. Hankasalmi on pinta-alaltaan suuri, mutta asukasluvultaan pieni, kunta. Pienestä ihmismäärästä on sekä hyötyä että haittaa. Hyötynä se, että saa olla aikalailla rauhassa. Kävelyillä ei esimerkiksi tule koko aikaa joku vastaan niin kuin isommissa paikoissa. Haittana taas se, että pienen väkiluvun (joka on vieläpä hajaantunut eri puolille Hankasalmea) takia kaikki vähän niin kuin tuntevat toisensa (en kuitenkaan tarkoita kirjaimellisesti).

        Jos Hankasalmelle aikoo muuttaa niin ehdottomasti Kirkonkylälle koska siellä on periaatteessa kaikki palvelut. Venekoskikin voisi olla hyvä vaihtoehto, siellä ainakin saa olla rauhassa mutta juurikaan mitään palveluita siellä ei ole. Kirkonkylä on kuitenkin aika lähellä.

        Asemalla asuu nykyään niin epämääräistä sakkia, että sinne en itse muuttaisi enää vaikka siellä olenkin 25-30 vuotta joskus asunut ja ala-asteen käynyt. Niemisjärvi kuuluu samaan kastiin. Noita kahta paikkaa kun välttää niin hyvin pärjää vaikka eiväthän nekään sentään vedä vertoja esimerkiksi Jyväskylän Pupuhuhdalle.

        No ei kai sun mielestä ulos savustamista tapahdu kun itse olet noita samoja Hankasalmen juntteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaista "ulos savustamista" ei todellakaan oikeasti Hankasalmella tapahdu. Hankasalmi on pinta-alaltaan suuri, mutta asukasluvultaan pieni, kunta. Pienestä ihmismäärästä on sekä hyötyä että haittaa. Hyötynä se, että saa olla aikalailla rauhassa. Kävelyillä ei esimerkiksi tule koko aikaa joku vastaan niin kuin isommissa paikoissa. Haittana taas se, että pienen väkiluvun (joka on vieläpä hajaantunut eri puolille Hankasalmea) takia kaikki vähän niin kuin tuntevat toisensa (en kuitenkaan tarkoita kirjaimellisesti).

        Jos Hankasalmelle aikoo muuttaa niin ehdottomasti Kirkonkylälle koska siellä on periaatteessa kaikki palvelut. Venekoskikin voisi olla hyvä vaihtoehto, siellä ainakin saa olla rauhassa mutta juurikaan mitään palveluita siellä ei ole. Kirkonkylä on kuitenkin aika lähellä.

        Asemalla asuu nykyään niin epämääräistä sakkia, että sinne en itse muuttaisi enää vaikka siellä olenkin 25-30 vuotta joskus asunut ja ala-asteen käynyt. Niemisjärvi kuuluu samaan kastiin. Noita kahta paikkaa kun välttää niin hyvin pärjää vaikka eiväthän nekään sentään vedä vertoja esimerkiksi Jyväskylän Pupuhuhdalle.

        Totta aseman lähelle on muuttanut varsin epämääräistä porukkaa. Vankila kundeja jotka ovat istuneet varsin alhaisista teoista. Täysin epämääräistä sakkia ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maisemat jees muuten sisäänpäin lämpiäviä perähikiä en suosittele

        Se paikka, missä Hankamäen alueelta mennään kirkonkylän suuntaan on todella komea, sillä maaston korkeuserot ovat niin suuret, että sellaista ei läheskään joka paikassa tule vastaan. Upea näkymä kerta kaikkiaan ja mäestä on melkoinen pudotus alaspäin. Mutta surullista, jos kyseessä niin sisäänpäin lämpiävä paikka. Ei maisemista todellakaan voi pystyä olettamaan, millainen paikka muuten sattuu olemaan, yllätyksiä voi tulla vastaan.


    • Anonyymi

      Ankaslmen kannattaisi kehittää/rakentaa muutama kunnollinen ulkoilureitti esim. Revontuli-Kirkonkylä välille myös kesäkäyttöön. Mallia voi käydä katsomassa Laukaasta.

    • Anonyymi

      voinko kysyä miten te käytte töissä hankasalmelaiset täällä jyvsäkylässä? busseja ja junia menee muttei ne tue millään tavalla työssä käyntiä tai opintoa? haistakaa kasa haisevaa paskaa .3

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2663
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1432
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1431
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1189
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1070
    Aihe