Rajoja ja rajamuodollisuuksia ihmisten välillä

Anonyymi

Minulle tällä palstalla joku heitti että "ymmärränkö edes rajaa kahden ihmisen välillä".
Koin tuon jotenkin loukkaavana ja tarkoituksella laitetuksi ilkeilyksi enkä oikein ymmärrä mitä hän tuolla tarkoitti.
Tuollaisen lauseen nyt voi ymmärtää moninkin eri tavoin. Onko kyse avioerosta tai jostain muusta erosta? Vai henkisistä ominaisuuksista vai mistä? Olemmehan useimmiten monin eri tavoin erilaisia. Ihan rajaa ikäänkuin viivan muodossa ei taida sellaisenaan olla olemassakaan kuitenkaan. Rajaa jossa rajamuodollisuudet vallitsevat? Tuollaisia ihmisten välillä tosiaan voi olla varsinkin kun narsistien kanssa ollaan tekemisissä. Silloin rajamuodollisuudet ikäänkuin puuttuvat suureksi osaksi.

Yllättävä kysymys ihmiseltä joka itse usein puhunut muodossa me, me ihmiset, me naiset yms. En koe niin suurta yhteisyyttä esim. sukupuolen tuomien ominaisuuksien kautta että voisin samalla tavoin puhua me.

Googletin kuitenkin mitä netistä löytyy yhteisyydestä ja eroavaisuuksista. Jännittävää onkin että enemmän löytyy asiaa yhteisyydestä kuin että suoraan käytäisiin keskustelemaan eroavuuksista.
https://hidastaelamaa.fi/2013/08/keskiviikkokolumni-ihmisena-ihmiselle/#5a10d174
Tarkotuksella laitoin linkin hidastaelamaa jota olen huomannut erään toisenkin lukevan mielellään.

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Taas unohtui nikki:

      🔵Minulle_tällä_

    • Anonyymi

      🔵Mielestäni_

      Mielestäni ihmisten rajoja rikotaan jatkuvasti, joko tarkoituksella tai ilman tarkoitusta, vahingossa, tahattomasti ja tahallaan. Mainoksissa rikotaan monien ihmisten rajoja. Tahallaan. Että voitaisiin tehdä vaikutus.

      Miten suhtaudun rajojeni rikkomiseen? Enemmällä iällä vähemmän tärkeästi. Niitä rikotaan ja tullaan rikkomaan. MInulla rajoja sellaisissakin paikoissa kun useimmilla muilla luultavasti edes ei ole.

      Kuitenkin. Jossain on todellinen minä joka on ehjä. Ehjä minä perustuu siihen yleiseen ymmärrykseen joka minulle on elmästä syntynyt. Aina ei voi mennä rikki kun putoaa. Elämässä pudotuksia aivan liikaa että niistä kaikista voisi mennä rikki. Pudotuksethan ovat osa elmää ja jokainen pudostus on kokemus.

      Se että pysyn ehjänä on minun päätettävissäni oleva tahdonalainen asiani.

      Tämä nyt tosiaan vain tällainen palsta, jossa aina joitakin itseään vähätteleviä ihmisiä/ihminen vähättelemässä muita siinä samalla ajattelematta että olemme rajojemme sisällä myös erilaisia ihmisiä. Riittävän erilaisia. -Tämä kappale nyt me-muodossa ja me sisältää ainoastaan ne ihmiset jotka ehkä kokevat samoin. Vai kokeeko kukaan muu samoin edes? Ainoastaan se toinen joka joko kokee tai ei koe voi sen sanoa. Minä en sitä tiedä.

      Vai pitäisikö tietää että ei tule vähätellyksi?

      Oikeasti toivoisin, että kaikilla olisi sen verran hyvä mieli aina, että kenenkään ei tarvitsisi vähätellä itseään.

    • Anonyymi

      Ovatko_

      Ovatko rajat ihmisten välillä rajoja samanlaisten ihmisten välillä vai ovatko ne rajoja erilaisten ihmisten välillä? Minusta rajoja erilaisten ihmisten välillä.
      Mitä tapahtuu puolisoiden välillä, kun sanotaan että kahdesta tulee yksi? Mitä tuolla tahdotaan sanoa ja liittyykö tuo jotenkin rajoihin. Miten kahdesta voi tulla yksi jos molemmilla edelleen omat rajat?

      Saas nähdä käynkö tätä keskustelua yksin...

    • Anonyymi

      Minun_ja

      <<<Minun ja narsisti-psykopaattini välillä ei ole rajoja, me olemme vain suunnaattoman kaukana toisistamme.>>>

      Meidän välillämmehän oli jonkinlainen telepaattinen yhteyskin aikoinaan...ihan selvästi.
      https://www.parapsykologia.fi/luku-15-ihmisten-valinen-telepat/
      "Mikäli kaiken kokeminen olisi konkreettisempaa ja pystyisimme aistimaan olemassaoloamme herkemmin, ilmentyisi kehomme henkisyyden aurassa. Kaikki tiedostaminen olisi yhtä suurta loputonta tapahtumien moninaisuuden kokonaisuutta, jossa toisensa ohittavat aallot olisivat kuin yhtä yhteistä sydämen lyöntiä."

      No voi kuinka paljon on mielenkiintoista lukemista vielä jäljellä, kun vain ehtisi. Otan tuonkin linkin tähän talteen niin sen joskus lukaisen. Vaikka ei olekaan ihan lyhyt linkkinen.

      Mutta olin tosiaan aivan avoin hänelle, koin rakastavani häntä. Vaikka tosiasiassa annoin rakkauteni tyhjille ihmisen kuorille. Heitähän pidetään maagisina ja mystisinä olentoina. Rajattomina...
      En usko että koskaan enää tulen avautumaan kenellekään tuolla tavoin, jäi viimeiseksi kerraksi luultavasti. En koe enää tarvitsevan mitään sellaista. Miksi haluaisin keneenkään sellaista yhteyttä.
      Tulen rakastamaan enemmän järkevästi ja uskon että sellainen elämä onkin minua varten. Uskon että se on parempaa elämää minulle.

    • Anonyymi

      🔴Pettämätön_vaisto

      Pettämätön vaisto tuo viehätys- ja viettelyvoimaa.

      Narsistiko rynnisti rajojeni lävitse noin vain rikkoen kaiken sen mitä minä olin pettämättömällä vaistolla elämässäni saanut aikaan?
      Tuohonko perustuu niin monien uhrien kertomusten kokemus siitä että narsisti on romuttanut uhrinsa itsetunnon, uhri häpeää sinisilmäisyyttään koska ei nähnyt minne meni...ennenkuin oli liian myöhäistä.

      Tai jos uhri tarvitsi kokemuksensa niin uhri on sitten terapian tarpeessa että ei enää koskaan tarvitsisi mitään tuollaista.
      Mutta mitä jos narsisti oli juuri se terapia? MItä jos uhrin vaisto ei pettänytkään?

      Minun kohdallanihan tuo tarkoittaisi että en ole erehtynyt ja vaistoni on toiminut tuollakin hetkellä täydellisesti. Löysin mitä etsin, sain mitä halusin.

      Saan siis pitää sen viehätys- ja viettelyvoiman mikä minulla on aina ollut eikä mikään ole mennyt vikaan. Kaikki meni ihan putkeen niinkuin sanotaan.

      Mielessäni liikkuu asioita joita en voi täällä palstalla kertoa. Tavallaan narsisti oli jatkumoa sarjalle tapahtumia joille elämässäni on tietynlainen tarve.

      Asioiden näkeminen omalta kannaltaan on hyvin vaativa prosessi ja kysyy ilmeisesti aikaakin paljon. Kuka minä olen ja mitä minun elämäni on? Mitä elämässäni tapahtuu ja miksi?

      Saanko olla tyytyväinen tapahtumiin jotka koen tyydyttäviksi ja tarpeitani täyttäviksi? Siitäkin huolimatta että joku "kukkahattu" ei kykene asioita näkemään siten kuin ne itse näen ja vaikka kukkahattu hyökkäisikin minun kirjoituksiani vastaan kun ei voi hyväksyä ja vetäisi niistä omia kummallistakin kummallisempia johtopäätöksiään niin onko minun pakko olla vaistoni toimintaan tyytymätön...? Että kukkahattu voi olla tyytyväinen omien näkemystensä paikkansapitävyyteen myös toisten kuin itsensä tapauksessa?

      En ole tyytyväinen narsistin toimintaan kenenkään ihmisen kanssa. Itsekin tarvitsin vain pienen sirpaleen siitä mitä hänen kanssaan tapahtui.
      Vaistoni ei kuitenkaan minua ole pettänyt. Se on tärkeää.

      Tarvitsen edelleen koko viehätysvoimani...😉

    • Anonyymi

      Eiköhän läheisyys-etäisyys -jojoilu kuulu melkein kaikkiin lähisuhteisiin. Vauvalla vain on oikeus ehdottomaan symbioosiin. Joissain suhteissa tarpeet ovat suht samanlaiset ja joissain pitää neuvotella enemmän. Hyväntahtoinen ymmärrys ja joustavuus varmaan auttaa asiassa.

    • Anonyymi

      🔵Siis_eihän

      Siis eihän se niin ole että jos ihmisellä on jokin ongelma, puute psyykeessä, niin tultuaan tietoiseksi tästä siten että osaa sen sanoin kuvata ja osaa muutaman psykologian tieteenalaan kuuluvan terminkin asian tiimoilta niin hän ikäänkuin asian hallitsee ja ongelma kaikkoaa.

      Vastaavasti jos asiasta tietämättömällä ei ole ongelmaa, asiaan ei myöskään mitenkään vaikuta se osaako hän ongelmaa kuvata tai ei.

      Että jään todella mielenkiinnolla odottamaan tätä rajavyöhykkeen kuvaajaa.
      Onkohan se työssä?

      • "Onkohan se työssä?"

        Mulla ollu täs pari vapaa päivää ja ny illasta kävin pubivisas ja aamulla taas "sorvin" ääreen ja ns. uuteen työ "viikkoon"

        Mutta joo, eiköhän ny eileen tullu tarpeeksi "riehuttua" tällä palstalla, et hyvä välillä pitää taukoakin, ei sitä aina jaksa, mut vastaan ny kohteliaisuudesta jotain, kun niin huhuillaan.

        Tosiaan luin kommenttis ja huvittuneena pani merkille, et siellä niin peilaillaan itseä, mut välillä sit kukkahattutäti tunkee ajatuksiin ja katkaisee telepattisen yhteyden kauniisiin ajatuksiin.

        No tää ny tähän, meen pois häiriköimästä
        Hyvää yötä


      • Anonyymi
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Onkohan se työssä?"

        Mulla ollu täs pari vapaa päivää ja ny illasta kävin pubivisas ja aamulla taas "sorvin" ääreen ja ns. uuteen työ "viikkoon"

        Mutta joo, eiköhän ny eileen tullu tarpeeksi "riehuttua" tällä palstalla, et hyvä välillä pitää taukoakin, ei sitä aina jaksa, mut vastaan ny kohteliaisuudesta jotain, kun niin huhuillaan.

        Tosiaan luin kommenttis ja huvittuneena pani merkille, et siellä niin peilaillaan itseä, mut välillä sit kukkahattutäti tunkee ajatuksiin ja katkaisee telepattisen yhteyden kauniisiin ajatuksiin.

        No tää ny tähän, meen pois häiriköimästä
        Hyvää yötä

        🌼Voit_karistaa

        "et siellä niin peilaillaan itseä, "

        Voit karistaa huolen harteiltasi, en ole sokeana itseihailuista...

        Mutta muistan vain tällä palstallakin että tuo olen minä tuo, joka vaistoaan käyttää myös ja siihen on tosiaan voinut luottaakin. On hintansa kaikella, väliin kovasti kallistakin. Tiedän että olen nuo kokemukset tarvinnut. Siis tiedän että tarvitsin niistä osan jota en voinut saada ilman että otin sen kaiken muunkin.

        Käytän myös tulevaisuudessa enemmän kohtalo sanaa, jonka tapaus narsisti on saanut minut hylkäämään, koska sitä pidetään ikäänkuin narsismiin liittyvänä, sitä kohtalonuskoisuutta. Narsistithan puhuvat sielunkumppaneista.

        En kuitenkaan suomenkielen sanastoa aio narsismin alttarille uhrata sitäkään. Ei ole mahdotonta että joskus vielä puhuisin jopa sielunkumppanuudesta jonkun kanssa, vaikka näyttääkin siltä että karttuva ikä kasvattaa ihmisten välisiä eroavaisuuksia ennestäänkin.

        Et myöskään ole elämäni ainoa kukkahattu...vaikka narsistin myötä olet tullut yhdeksi heistä...ja sinua todellakin tarkoitin kuten arvioitkin ihan oikein...

        Sitäpaitsi, jokaisessa meissä asuu pieni kukkahattu.

        Minusta on hyvin tärkeää että mieliteet mitä kannamme (huom! me!) ovat ikäänkuin omiamme eivätkä jonkun toisen.
        Olemme myös vastuussa itsestämme ja teoistamme ja ajatuksistammekin, mutta vain siinä tapauksessa että meitä ei ole pakotettu johonkin muuhun kuin mihin itse olemme valmiit. Jotenkin ainakin suurin piirtein noin.

        Ja totta. Olen tässä palstavirallisesti lunastamassa ajatuspakettini itselleni.
        Jostain tosin olin kuulevinani jotain rahinaa... Ai että oikein "niiiiiin peilaillaan"... Vai että oikein niiiiiiin...

        --------------------------------r a j a---------------------------------------

        Mutta tulehan sitten kertomaan niistä rajaseremonioista vai mitä ne nyt oli heti kun saat kasaan jotain kerrottavaa niistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        🌼Voit_karistaa

        "et siellä niin peilaillaan itseä, "

        Voit karistaa huolen harteiltasi, en ole sokeana itseihailuista...

        Mutta muistan vain tällä palstallakin että tuo olen minä tuo, joka vaistoaan käyttää myös ja siihen on tosiaan voinut luottaakin. On hintansa kaikella, väliin kovasti kallistakin. Tiedän että olen nuo kokemukset tarvinnut. Siis tiedän että tarvitsin niistä osan jota en voinut saada ilman että otin sen kaiken muunkin.

        Käytän myös tulevaisuudessa enemmän kohtalo sanaa, jonka tapaus narsisti on saanut minut hylkäämään, koska sitä pidetään ikäänkuin narsismiin liittyvänä, sitä kohtalonuskoisuutta. Narsistithan puhuvat sielunkumppaneista.

        En kuitenkaan suomenkielen sanastoa aio narsismin alttarille uhrata sitäkään. Ei ole mahdotonta että joskus vielä puhuisin jopa sielunkumppanuudesta jonkun kanssa, vaikka näyttääkin siltä että karttuva ikä kasvattaa ihmisten välisiä eroavaisuuksia ennestäänkin.

        Et myöskään ole elämäni ainoa kukkahattu...vaikka narsistin myötä olet tullut yhdeksi heistä...ja sinua todellakin tarkoitin kuten arvioitkin ihan oikein...

        Sitäpaitsi, jokaisessa meissä asuu pieni kukkahattu.

        Minusta on hyvin tärkeää että mieliteet mitä kannamme (huom! me!) ovat ikäänkuin omiamme eivätkä jonkun toisen.
        Olemme myös vastuussa itsestämme ja teoistamme ja ajatuksistammekin, mutta vain siinä tapauksessa että meitä ei ole pakotettu johonkin muuhun kuin mihin itse olemme valmiit. Jotenkin ainakin suurin piirtein noin.

        Ja totta. Olen tässä palstavirallisesti lunastamassa ajatuspakettini itselleni.
        Jostain tosin olin kuulevinani jotain rahinaa... Ai että oikein "niiiiiin peilaillaan"... Vai että oikein niiiiiiin...

        --------------------------------r a j a---------------------------------------

        Mutta tulehan sitten kertomaan niistä rajaseremonioista vai mitä ne nyt oli heti kun saat kasaan jotain kerrottavaa niistä.

        Kiinnostavaa sisältöä kirjoituksissasi, joka saa pohtimaan asioita syvemmin ja niitä rajoja, erityisesti omia. Mihin antaa toiselle mahdollisuuden?

        Ajattelen aivan samoin kuin tuolla ylenpänä kirjoitit, etten enää koskaan päästä ketään toista niin lähelle sisintäni. Olen tämän jopa sille pettävälle puolisolle kertonut silmästä silmään, että hän oli viimeinen joka minun sisintäni voi satuttaa, hänen jälkeensä en kenenkään anna edes koskea tai koskettaa itseäni. Että siten on pilannut täysin oman sukupuolensa mahdollisuudet jatkossa omilla teoillaan. Olen siis löytänyt oman rajani ja se näyttää selkeästi toimivan.

        Keskustelin aiheesta myös vanhempieni kanssa ja hyvä, että keskustelin, koska ilmeisesti jotkut sitten saman kokemuksen jälkeen ajattelevat toisin eli itse rikottuina lähtevät rikkomaan muiden suhteita ja sitä paremman tyydytyksen saavat, mitä mukavamman perheen elämän saavat palasiksi. Nämä samaiset katkeruudessaan voivat alkaa myös ns. hakkailemaan nuorta jälkikasvua, jos eivät muutoin pääse härvelöimään suhteeseen. Tämäkin siis koettu ja tosiaankin tämä täytyi kokea, jotta minusta tuli minä ja opin asettamaan rajani. Opetus rajojen asettamisen tärkeydestä tuli kyllä koko perheelle.

        Kiinnostava sana tuo sielunkumppani, olen kuullut sitä käytettävän, kun sekaisin oleva puoliso toisteli sitä minulle. Pohdin, mistä hän nyt tuon keksi, samoin kun joukon muita sanoja. Hän joutui sellaisen perheen ulkopuolisen narsistin koukuttamaksi, että sanavarastokin muuttui siinä samalla ja lopun kuohunnassa, ei enää tajunnut edes mitä puhui ja kenelle. Joskus omien rajojen löytäminen käy aallonpohjan kautta ja voi olla, että joutuu pohjapyörteisiin pyörimään pitkäksikin aikaa.

        Että hyvin sanoit tuon, että olemme vastuussa vastuussa itsestämme ja teoistamme ja ajatuksistammekin, mutta vain siinä tapauksessa että meitä ei ole pakotettu johonkin muuhun kuin mihin itse olemme valmiit. Eli jos jo siinä parisuhteessa lähtökohta on se, että toinen muokkaa toisen haluamakseen on sitten kyse ulkonäöstä, tavoista tai mistä tilpehööristä hyvänsä, niin sellainen ei vaan onnistu, koska rajat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe