Pakonomainen ääntely

Pekkanen

Hei! En tiiä tuleeko tää oikeelle palstalle mutta toivon että joku osais jotain sanoo..Eli kumppanini hymähtelee, joskus aika kovaakin esim katsoessaan telkkarista jotain jännittävää tai jos hänelle puhun jotain! Se on välillä aika raivostuttavaa ja häiritsevää...itse hän ei voi sille mitään, se vaan kuulemma tulee suusta ulos. Kyseistä vaivaa ei ole ollut kuin jotain pari kolme vuotta, eikä olla keksitty mistä se johtuu. Onkohan joku hermostollinen juttu? Ja mistä voisi johtua?

Lääkäriin hän ei asian takia mene eikä juuri olla puhuttukaan siitä kun tuntuu että hänelle aika nolo ja arka asia 8(

17

4852

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikka

      asiaa tourette syndroomasta.

    • kapu

      Tää ei nyt ihan samaa ole, mutta hassua silti. Itse saatan inahdella/äänähdellä sellaisessa tilanteessa, kun mietin jotain asiaa, mitä en halua. Inahtamalla yritän saada ajatukseni pois. Voi tietysti olla että on ihan normaalia.

      Sit puhun/mutisen huomaamattani ääneen ja huomaan vasta jälkikäteen, että ohhoh, mitäköhän tuli sanottua.Yleensä liittyy hermostuneisuuteen.

      • Ikku

        Mulla on ihan samanlaista äännähtelyä ja mullakin se on tullut vasta "vanhemmalla iällä" (oon 23-vuotias). Nimenomaan stressi ja hermostunisuus aiheuttaa tota.


      • pekkanen
        Ikku kirjoitti:

        Mulla on ihan samanlaista äännähtelyä ja mullakin se on tullut vasta "vanhemmalla iällä" (oon 23-vuotias). Nimenomaan stressi ja hermostunisuus aiheuttaa tota.

        ...käynyt lääkärissä sen takia ja mitä ovat sanoneet?


    • "psykologi"
      • Pekkanen

        ....voiko kyseinen oireilu alkaa vasta aikuisiällä, koska kyseisellä henkilöllä ei ole ollut oirehdintaa kovin pitkään ja aina ollut kovin rauhallinen ihminen, lapsenakin?? Hän on tällä hetkellä 23 vuotias, puhuminen asiasta on minullekkin todella vaikeaa, kun en oikeen tiedä mistä aloittaa! Olen jo tottunut elämään äännähtelyjen kanssa, varsinkin kun sitä ei tapahdu koko aikaa, enemmän ottaa päähän kun muut ihmiset (esim perheeni) kyselevät että mitä tuo nyt tuollalailla hymisee, enkä osaa siihen oikeen mitään sanoo....


      • Sama rahikaisilla
        Pekkanen kirjoitti:

        ....voiko kyseinen oireilu alkaa vasta aikuisiällä, koska kyseisellä henkilöllä ei ole ollut oirehdintaa kovin pitkään ja aina ollut kovin rauhallinen ihminen, lapsenakin?? Hän on tällä hetkellä 23 vuotias, puhuminen asiasta on minullekkin todella vaikeaa, kun en oikeen tiedä mistä aloittaa! Olen jo tottunut elämään äännähtelyjen kanssa, varsinkin kun sitä ei tapahdu koko aikaa, enemmän ottaa päähän kun muut ihmiset (esim perheeni) kyselevät että mitä tuo nyt tuollalailla hymisee, enkä osaa siihen oikeen mitään sanoo....

        Siis nii luonnollinen asia kun asia voi vaan olla kato ihmisen eläytymiskyky
        on yksilöllinen.

        Minun hihna alkaa kohta puoliin nirhautumaan poikki, kun me muijan
        kaa katotaan sitä kiinnostavaa filmiä.

        Sehän eläytyy kybällä filmin juoneen...ja kommenttia sataa.
        Silloin on parempi hokata muuta viihdettä esim. urheilua, etenkin jääkiekkoo ja jalkapalloo muija
        rakas ei voi sietää. ONNEKSI.


      • pekkanen
        Sama rahikaisilla kirjoitti:

        Siis nii luonnollinen asia kun asia voi vaan olla kato ihmisen eläytymiskyky
        on yksilöllinen.

        Minun hihna alkaa kohta puoliin nirhautumaan poikki, kun me muijan
        kaa katotaan sitä kiinnostavaa filmiä.

        Sehän eläytyy kybällä filmin juoneen...ja kommenttia sataa.
        Silloin on parempi hokata muuta viihdettä esim. urheilua, etenkin jääkiekkoo ja jalkapalloo muija
        rakas ei voi sietää. ONNEKSI.

        kommenttisi ei ymmärtääkseni liittynyt asiaani mitenkään...mutta kiitos vaan avautumisestasi


    • mie

      Omasta kokemuksestani voisin väittää, että mistään touretesta tokkopa on kyse. Siihen neurologiseen vaivaan kun liittyy ah niin paljon muutakin. Itse kyllä tuollaista olematonta ähkinää telkkaria katsoessa pitäisin aika normaalina ilmiönä. Ihminen kun keskittyy, niin kaikkio n mahdollista......

      • keskittymistä

        Ex-avokkillani (älykäs ja akateemisesti koulutettu), "loksahti" aina esim. TV-ohjelmaan keskittyessään suu auki.
        Oli tosi hupaisan näköinen sivusta katsottuna. Varmasti hänellä tapahtui vastaavaa muissakin keskittymistilanteissa.
        Mitään sairautta hänellä ei oltu todettu.


    • jerri

      Minä taas puhisen huomaamattomasti. Autokoulussa opettaja hermostui kun maantieajossa puhisin kokoajan enkä itse huomannut. Sanoi, että kohta saan jatkaa matkaa kävellen. Lisäksi myös yo-kirjoituksissa puhisin koko ajan ja kaverit sano jälkikäteen että pikkasen häiritsi.

      Edelleenkin puhisen ja huokailen, päästän höyryjä pihalle, siihen ei vaan itse kiinnitä huomioita. Liittyy siis tuskaisuuteen ja ahdistuneisuuteen.

    • Anonyymi

      Puolisolla on vanhemmiten voimistunut äännellä syödessään, hän hymisee, maiskuttelee, ynisee jne. Nyt siihen n tullut keuhkoahtauman mukana tarve möristä.! En voi enää syödä hänen kanssaan, vaan vaihdan huonetta jollain tekosyyllä. Jotenkin surullista.

    • Anonyymi

      Pari kertaa olen nähnyt tv:ssä moisen tapauksen. On ollut esim. asiantuntija, jota on haastateltu jossain A-studiossa tms. Haastateltu on hymähdellyt aika kovallakin äänellä aivan koko ajan toimittajan puhuessa. Se on kuulostanut hermostuneelta ääntelyltä, jossa ihminen ikään kuin malttamattomana odottaa puheenvuoroa.

      Kyseessä ei kuitenkaan liene malttamattomuus, vaan veikatakseni joku tourette-tyyppinen ääntelypakko.

    • Anonyymi

      Huomasin serkullani tätä, eikä ole oiken tullut puhuttua siitä saattaa vain olla tottumus koska hän ei sitä itse huomaa

      • Anonyymi

        Kun katselee ympärilleen niin näkee paljon kaikenmaailman pieniä tapoja joka ihmisillä tätini sanoi koko ajan ni kun selitin jotain asiaa ihan kun kiiruhtaen asiaani jotenkin, joskus sanoin että olisi hiljaa niin kauan kun saan asiani kerrottua .


    • Anonyymi

      Voi hyvä Sylvi sentään, anna hänen hymähdellä , itsekin teen niin jos katselen jotain mielenkiintoista ohjelmaa , ja siinä tapahtuukin jotain kielteistä niin hymähtelen.
      Sama jos on jotain politiikkoja televisiossa haastateltavana niin sitten vasta hymähtelenkin.
      anoppi kun katseli jotain ohjelmaa ja kun se loppui ja telkussa sanottiin ”hei huomiseen ” niin anoppi sanoi heti perään että hei hei .
      Meillä ihmisillä on kaikilla jotain tapoja, minun kummisetänä kun soitti haitaria niin urisi siinä mukana kummallisella äänellä, siis ei laulanut , vaan urisi, ilmeisesti ei itse edes ollut siitä tietoinen.ei näiden asioiden kanssa mitään lääkäriä tarvita, eikä vaimosi mitenkään tarvitse lopettaa tapaansa.
      Ei kai se nyt voi haitata ketään jos vähän hymähtelee asioille .
      Seuraa itse ihmisiä ja heidän tapojaan niin tulet näkemään mitä kummallisimpia tapoja . Yksi työkaveri kun alkoi nauramaan niin aina potkaisi toisella jalalla kun hevonen , me muut naurettiin hänelle ja hän luuli että me nauretaan samalle asialle kun hänkin

    • Anonyymi

      Se on hänelle varmaan sellainen rauhoittava mantra, että älä jäkatä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2803
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      73
      2576
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2121
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1449
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1413
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe