Onko nuo päältäajettavien koneet kuristettuja joidenkin maiden säännösten vaatimuksesta? Itselläni uusi 16 hp traktori B&S :n koneella ja huomasin että sen kaasuvivun liikettä on rajoitettu ruuvilla, kaasukahvan liike pysähtyy ruuviin jo puolessa välissä. Jos sen ruuvin poistaa niin kierrokset kasvavat ja tehoa tulee enemmän, vai kuinka? Onko kellään kokemusta asiasta?
Briggs&Strattorin kuristukset
34
21328
Vastaukset
- Bertsi
Kun kiertokangen pää tulee morjestamään sinua uudesta lohkon tuuletusaukosta.
- pienkoneasentaja
Nää briksut on viritysasteeltaan semmoisia, ettei konetta kertakaikkiaan saa kiertämään ylikierroksilla ilman varsinaista moottorin virittämistä.
- Ihmettelijä
pienkoneasentaja kirjoitti:
Nää briksut on viritysasteeltaan semmoisia, ettei konetta kertakaikkiaan saa kiertämään ylikierroksilla ilman varsinaista moottorin virittämistä.
Tiedätkö paljonko tuossa 16hp koneessa on kuutiotilavuutta? En tuosta ohjekirjasta sellaista löydä, moottorin mallinumero on 283ho7. Olis mukava tietää paljonko tuossa on kuristamattomana tehoa.Ohjekirja mainitsee vain että tehoarvoja on saatettu joutua sopeuttamaan muiden vastaavien samanlaisissa laitteissa käytettävien moottoreiden mukaisiksi.
- lepistö
Ihmettelijä kirjoitti:
Tiedätkö paljonko tuossa 16hp koneessa on kuutiotilavuutta? En tuosta ohjekirjasta sellaista löydä, moottorin mallinumero on 283ho7. Olis mukava tietää paljonko tuossa on kuristamattomana tehoa.Ohjekirja mainitsee vain että tehoarvoja on saatettu joutua sopeuttamaan muiden vastaavien samanlaisissa laitteissa käytettävien moottoreiden mukaisiksi.
Mutta mun Brikks&strattoni on 17,5hv ja 435cc.Samalla lailla kaasuvipu on rajoitettu.Mutta pääsee sitä näinkin..."joutokäynnillä".
- Ihmettelijä
lepistö kirjoitti:
Mutta mun Brikks&strattoni on 17,5hv ja 435cc.Samalla lailla kaasuvipu on rajoitettu.Mutta pääsee sitä näinkin..."joutokäynnillä".
Näkyy olevan kuutioita 465 ja hepoja tuo 16.
- Päältä ajettavalla
Eihän sitä kuristusruuvia tarvitse poistaa kokonaan. Joissakin malleissa sitä voi siirtää vähän suuremmalla. Tämä kuristussääntö on joidenkin tietojen mukaan amerikkalainen määräys.
Yllättävää kyllä, niin siellä pienkoneet ja niiden päästöt ovat meitä tiukempia. Ruuvista ja
sen rajoittamisesta huolimatta koneessa on kierrosluvun säätäjä eli konetta kuormitettaessa säätäjä lisää kierroksia ja tehoa. Katso rauhassa
koneesi säätöjä. Itse olen ajanut tehtaan säädöillä pari kesää. Teho kasvaa myös koneen lämmetessä. Rajoittavan ruuvin poisto ja kaasun holtiton polkeminen särkee koneen kuin koneen. Järkeä tässäkin.- Ihmettelijä
Kyllä siinä tosiaan on muitakin reikiä ylempänä, ei sitä ruuvia tarvitsekaan kokonaan poistaa, siirtää vaan ylempään reikään niin kaasu avautuu enemmän. Täytyy ajella ensin hissukseen sisään konetta ennekuin tekee mitään. Näkyy ruuvi lakatun jollain maalilla, onkohan sillä takuun kanssa jotain tekemistä?
- jph
Siinä kierrosluvunsäätimessä on jousi, jonka kiinnitys reikiä vaihtanalla saa koneeseen kierroksia.
- Murray-mies
jph kirjoitti:
Siinä kierrosluvunsäätimessä on jousi, jonka kiinnitys reikiä vaihtanalla saa koneeseen kierroksia.
Noihin ruohiksien koneisiin tosiaan tulee huomattavasti lisätehoa kierroksia nostamalla, mutta samalla kannattaa muistaa jäähdytys, se ei nimittäin pitkälle riitä. Kuutioita noissa on kiitettävästi. Omassa 12.5 hv:n brigs&stratonissa on 465cc. eli tehoa pitäisi löytyä. Vakionahan nuo kiertävät alle 4000 rpm, mutta vääntöä on silloinkin riittävästi.
Itse rakentelin tommosesta ruohiksesta aikoinaan kivan lelun, kulkikin noin 60-70 kilsaa. Vaihteellisen ruohonleikkurin viritys ei tarvitse muuta kun vähän hoksottimia ja vaivan näköä. Itse kävin hakemassa paikalliselta pienkone korjaajalta sopivat hihnapyörät vakiotten tilalle, joilla välitykset sai huomattavasti pidemmiksi, myös hihna pyörien päittäin vaihtaminen toimii jos taka hihnapyörä vaan mahtuu eteen, sitten vaan sopiva hihna ja johan löytyy vauhtia.
Sen käsikaasu systeemin ohitin itse kokonaan, poljin vaan oikealle jalalle ja vaijeri suoraan kaasariin. Jarrut siirsin terien korkeussäätö vipuun jotta sain jarru/kytkin polkimen pelkästään kytkimelle.
Tuo patenntti toimi ihan hyvin ja kesti ajaakin monta vuotta, oli se silloin nuoruusvuosina kiva lelu.
Vastaavaa viritystä suunnittelevien kannattaa muistaa turvallisuus, lapsille tuollaista viritystä ei kannattaisi oikeastaan edes rakentaa, sillä ajettavuus on karmea, suuntavakaudesta ei voi edes puhua ja jarrujakaan ei oikeastaan ole, takajarrutkun aiheuttavat lähinnä pahoja luistoja. Lisäksi kone kaatuu todella helposti noissa nopeuksissa. Itseltäni sain jalan muutaman kerran poikki ym. pientä. - Toinen päältäajettava
Murray-mies kirjoitti:
Noihin ruohiksien koneisiin tosiaan tulee huomattavasti lisätehoa kierroksia nostamalla, mutta samalla kannattaa muistaa jäähdytys, se ei nimittäin pitkälle riitä. Kuutioita noissa on kiitettävästi. Omassa 12.5 hv:n brigs&stratonissa on 465cc. eli tehoa pitäisi löytyä. Vakionahan nuo kiertävät alle 4000 rpm, mutta vääntöä on silloinkin riittävästi.
Itse rakentelin tommosesta ruohiksesta aikoinaan kivan lelun, kulkikin noin 60-70 kilsaa. Vaihteellisen ruohonleikkurin viritys ei tarvitse muuta kun vähän hoksottimia ja vaivan näköä. Itse kävin hakemassa paikalliselta pienkone korjaajalta sopivat hihnapyörät vakiotten tilalle, joilla välitykset sai huomattavasti pidemmiksi, myös hihna pyörien päittäin vaihtaminen toimii jos taka hihnapyörä vaan mahtuu eteen, sitten vaan sopiva hihna ja johan löytyy vauhtia.
Sen käsikaasu systeemin ohitin itse kokonaan, poljin vaan oikealle jalalle ja vaijeri suoraan kaasariin. Jarrut siirsin terien korkeussäätö vipuun jotta sain jarru/kytkin polkimen pelkästään kytkimelle.
Tuo patenntti toimi ihan hyvin ja kesti ajaakin monta vuotta, oli se silloin nuoruusvuosina kiva lelu.
Vastaavaa viritystä suunnittelevien kannattaa muistaa turvallisuus, lapsille tuollaista viritystä ei kannattaisi oikeastaan edes rakentaa, sillä ajettavuus on karmea, suuntavakaudesta ei voi edes puhua ja jarrujakaan ei oikeastaan ole, takajarrutkun aiheuttavat lähinnä pahoja luistoja. Lisäksi kone kaatuu todella helposti noissa nopeuksissa. Itseltäni sain jalan muutaman kerran poikki ym. pientä.Olisiko tuon Murrayn virittämisen voinut jättää
julkaisematta. Aivan turhaa hommaa virittää ja särkeä kalliita matalaviritteisiä koneita teillä ajettaviksi. - Murray-mies
Toinen päältäajettava kirjoitti:
Olisiko tuon Murrayn virittämisen voinut jättää
julkaisematta. Aivan turhaa hommaa virittää ja särkeä kalliita matalaviritteisiä koneita teillä ajettaviksi.Turhaa ja turhaa... Niinpä niin. Mikä nyt sitten kenenkin mielestä on turhaa. Olihan tuo silloin ennen hyvinä aikoina mukava lelu. Ja onko tuo kone nyt niin kallis niin siitä voidaan olla montaa mieltä. Kyseessä oli silloin jo 5-vuotta vanha machine ja eipä nuo nyt niin hirveissä hinnoissa silloinkaan enää ollu. Varsinkin kun kyseinen laite oli saanut jo meillä seuraajaan ja siinä oli muutenkin kaikkea pientä häikkää...
- Murray-mies II
Murray-mies kirjoitti:
Noihin ruohiksien koneisiin tosiaan tulee huomattavasti lisätehoa kierroksia nostamalla, mutta samalla kannattaa muistaa jäähdytys, se ei nimittäin pitkälle riitä. Kuutioita noissa on kiitettävästi. Omassa 12.5 hv:n brigs&stratonissa on 465cc. eli tehoa pitäisi löytyä. Vakionahan nuo kiertävät alle 4000 rpm, mutta vääntöä on silloinkin riittävästi.
Itse rakentelin tommosesta ruohiksesta aikoinaan kivan lelun, kulkikin noin 60-70 kilsaa. Vaihteellisen ruohonleikkurin viritys ei tarvitse muuta kun vähän hoksottimia ja vaivan näköä. Itse kävin hakemassa paikalliselta pienkone korjaajalta sopivat hihnapyörät vakiotten tilalle, joilla välitykset sai huomattavasti pidemmiksi, myös hihna pyörien päittäin vaihtaminen toimii jos taka hihnapyörä vaan mahtuu eteen, sitten vaan sopiva hihna ja johan löytyy vauhtia.
Sen käsikaasu systeemin ohitin itse kokonaan, poljin vaan oikealle jalalle ja vaijeri suoraan kaasariin. Jarrut siirsin terien korkeussäätö vipuun jotta sain jarru/kytkin polkimen pelkästään kytkimelle.
Tuo patenntti toimi ihan hyvin ja kesti ajaakin monta vuotta, oli se silloin nuoruusvuosina kiva lelu.
Vastaavaa viritystä suunnittelevien kannattaa muistaa turvallisuus, lapsille tuollaista viritystä ei kannattaisi oikeastaan edes rakentaa, sillä ajettavuus on karmea, suuntavakaudesta ei voi edes puhua ja jarrujakaan ei oikeastaan ole, takajarrutkun aiheuttavat lähinnä pahoja luistoja. Lisäksi kone kaatuu todella helposti noissa nopeuksissa. Itseltäni sain jalan muutaman kerran poikki ym. pientä.Toisenkinlainen viritys on tehty Murrayhyn - nopeudeksi tämän ajopelin moottori-voimansiirtopaketille on MITATTU yli 145 km/h...
http://www.raportti24.com/murray.html
--
- joutava ruuvi
Kyseinen ruuvi on laitettu kaasua raijoittamaan koska Kaliforniassa on niin tiukat päästömääräykset. Tämä on ollut valmistajalle helpoin/halvin tapa vastata päästömääräykseen. Tämä pätee ainakin Electroluxin vehkeille kuten Jonsered ja Husqvarna joissa käytetään B&S moottoria. Jos ruuvin poistaa niin kone toimii niinkuin se on alunperin rakennettu toimimaan.
- Ihmettelijä
Tuo kaasuvipu ei tee kuin kolmanneksen tuosta alkuperäisestä liikkeestä, niin rajusti on liikettä rajattu. Meneekö tuo kone ylikierroksille, vai onko siinä jotain kierrosrajoitinta? Saatana kun se ruuvi on maalilla sinetöity, jos laukee kone niin taitaa myös takuu mennä sen siliän tien. Mistähän tuota juttua voisi kysyä?
- oli
Ihmettelijä kirjoitti:
Tuo kaasuvipu ei tee kuin kolmanneksen tuosta alkuperäisestä liikkeestä, niin rajusti on liikettä rajattu. Meneekö tuo kone ylikierroksille, vai onko siinä jotain kierrosrajoitinta? Saatana kun se ruuvi on maalilla sinetöity, jos laukee kone niin taitaa myös takuu mennä sen siliän tien. Mistähän tuota juttua voisi kysyä?
se on kylläkin turha ruuvi mäkeen vain. brigseissä kierrosluku säädetään varsin usein regulaattorilla sillä tavoin ettei se edes ota kovin paljoa kierroksia. Ruuvi on ainoastaan melu/päästörajojen vuoksi ja nämä rajat tulee vastaan kyllä euroopassakin :D
- tumppi
B&S konetta ei voi viritellä sillä ruuvilla!!
Se on rajotettu huipputehoonsa! kiertäis kyllä enemmän ku helikopteri mutta se ei ruohonleikkurissa kannata koska kone ei kestä!- Ihmettelijä
Katsoin sitä kirottua ruuvia tänäänkin ja mietin poistoa, kyllä se vaan tuntuu järjettömältä että kaasu ei tosiaan aukea kuin 1/3 verran! Olisko tuo niin että koneeen teho/kierrokset on rajoitettu tuolla ruuvilla ettei anna ulos 16hp enempää sillä tuossa itse leikkuulaitteessa voi tulla kestävyysrajat vastaan? Jospa sieltä lentää terät tai remmit pihalle kun kierroksia pistetään lisää...Ohjekirjan kaasuttimen säätökuvassa tuota ruuvia ei ole vaan siinä kaasu avautuu kuvan mukaan täysin. En muuten ajatellut "virittää" konetta vaan ottaa sen tehon sieltä ulos mille tehdas moottorin on suunnitellut, noita kuutiotuumia kun näyttää olevan suurenpaankin teholukemaan.
- Tekemässä
Ihmettelijä kirjoitti:
Katsoin sitä kirottua ruuvia tänäänkin ja mietin poistoa, kyllä se vaan tuntuu järjettömältä että kaasu ei tosiaan aukea kuin 1/3 verran! Olisko tuo niin että koneeen teho/kierrokset on rajoitettu tuolla ruuvilla ettei anna ulos 16hp enempää sillä tuossa itse leikkuulaitteessa voi tulla kestävyysrajat vastaan? Jospa sieltä lentää terät tai remmit pihalle kun kierroksia pistetään lisää...Ohjekirjan kaasuttimen säätökuvassa tuota ruuvia ei ole vaan siinä kaasu avautuu kuvan mukaan täysin. En muuten ajatellut "virittää" konetta vaan ottaa sen tehon sieltä ulos mille tehdas moottorin on suunnitellut, noita kuutiotuumia kun näyttää olevan suurenpaankin teholukemaan.
Liiat kierrokset on ruohonleikkuussa pahasta. Tulee silpun sijasta lehmänsontaa muistuttavaa sosetta, joka ei juokse putkessa vaan tarttuu joka paikkaan.
- Tekemässä?
Ihmettelijä kirjoitti:
Katsoin sitä kirottua ruuvia tänäänkin ja mietin poistoa, kyllä se vaan tuntuu järjettömältä että kaasu ei tosiaan aukea kuin 1/3 verran! Olisko tuo niin että koneeen teho/kierrokset on rajoitettu tuolla ruuvilla ettei anna ulos 16hp enempää sillä tuossa itse leikkuulaitteessa voi tulla kestävyysrajat vastaan? Jospa sieltä lentää terät tai remmit pihalle kun kierroksia pistetään lisää...Ohjekirjan kaasuttimen säätökuvassa tuota ruuvia ei ole vaan siinä kaasu avautuu kuvan mukaan täysin. En muuten ajatellut "virittää" konetta vaan ottaa sen tehon sieltä ulos mille tehdas moottorin on suunnitellut, noita kuutiotuumia kun näyttää olevan suurenpaankin teholukemaan.
Liiat kierrokset on ruohonleikkuussa pahasta. Tulee silpun sijasta lehmänsontaa muistuttavaa sosetta, joka ei juokse putkessa vaan tarttuu joka paikkaan.
- Työtoveri:-)
Ihmettelijä kirjoitti:
Katsoin sitä kirottua ruuvia tänäänkin ja mietin poistoa, kyllä se vaan tuntuu järjettömältä että kaasu ei tosiaan aukea kuin 1/3 verran! Olisko tuo niin että koneeen teho/kierrokset on rajoitettu tuolla ruuvilla ettei anna ulos 16hp enempää sillä tuossa itse leikkuulaitteessa voi tulla kestävyysrajat vastaan? Jospa sieltä lentää terät tai remmit pihalle kun kierroksia pistetään lisää...Ohjekirjan kaasuttimen säätökuvassa tuota ruuvia ei ole vaan siinä kaasu avautuu kuvan mukaan täysin. En muuten ajatellut "virittää" konetta vaan ottaa sen tehon sieltä ulos mille tehdas moottorin on suunnitellut, noita kuutiotuumia kun näyttää olevan suurenpaankin teholukemaan.
Ajelin eilen polttopuita täältä Porvoon takametsistä, ja kyllä se oli varsinaista vauhdin hurmaa kun kärry tyhjänä sai päästellä täydellä kaasulla.
Se Kone-Glansin myyjä sanoi että se rajoitin(-pelti 21hp:ssa) on asetettu melumääräysten takia(korkeammat kierrokset->kovempi ääni).
Kyllä kaasuttimen säätövara on alunperin tarkoitettu toimivaksi koko säätöalueellaan. - tehottomuuteen kyllästynyt
Ihmettelijä kirjoitti:
Katsoin sitä kirottua ruuvia tänäänkin ja mietin poistoa, kyllä se vaan tuntuu järjettömältä että kaasu ei tosiaan aukea kuin 1/3 verran! Olisko tuo niin että koneeen teho/kierrokset on rajoitettu tuolla ruuvilla ettei anna ulos 16hp enempää sillä tuossa itse leikkuulaitteessa voi tulla kestävyysrajat vastaan? Jospa sieltä lentää terät tai remmit pihalle kun kierroksia pistetään lisää...Ohjekirjan kaasuttimen säätökuvassa tuota ruuvia ei ole vaan siinä kaasu avautuu kuvan mukaan täysin. En muuten ajatellut "virittää" konetta vaan ottaa sen tehon sieltä ulos mille tehdas moottorin on suunnitellut, noita kuutiotuumia kun näyttää olevan suurenpaankin teholukemaan.
jos sitä virittää niin en usko että se kestää jos ajaa koko ajan täysillä tehoilla, mutta jos esim ylämäkeen tms hankalaan paikkaan antaa vähän enemmän kaasua niin tuskin haittaa. eihän viri mopokaan tykkää hyvää jos koko ajan rääkkää täysillä mutta jotta selviäis mäestä niin voi vähän revittää
- pari korjannut
nyt on syytä huomata että briksin koneissa on kierrosluvun säätömekanismi ja jos tarkkojaollaan niin kaikissa briksin koneissa kaasukahva on itseasiassa kierrosluvun säätöön! (kaasukahva ei vaikuta suoraan millääntavalla kaasuttimeen!) kun moottoria rasitetaan ja kierrokset tippuu, tämä säätömekanismi "lisää" automaattisesti kaasua. tällä kirrosluvun nostolla siis ei saavuta mainittavasti muuta kuin lisää melua ja polttoaineen kulutusta sekä ahneuden kasvaessa kierokangen katkeamisen
päältäajettavien "kiertokankien vaihtoviikot" alkaa siinä heinäkuun puolenvälinpaikkeilla....- mo
saa tehoo murray 11hp koneeseen on leikkuulauta pois ilman putsari putsattu miten tehdä välitykset ja saada tehoo ilman rahaa tai isompia jutskia
- ii/net
On aivan totta että uusia ajo-ja muita ruohonleikkureita koskee uudet melusäädökset ja sen takia niiden kierroksia on rajoitettu sillä toppariruuvilla , kierroksia voi tietysti nostaa poistamalla ruuvi mutta täytyy ottaa huomionn että terien pyörimisnopeutta on myöskin muutettu samasta syystä ja niissä on erikokoiset hihnapyörät kuin ennen , jos moottorin kierrokset nousevat kohtuuttomasti niin terät pyörivät tosi vinhaa vauhtia jo siellä on pieniä tasapaino eroja on tärinä melkoinen, kyllä kierroksia voi nostaa jonkunverran , järki käteen .
- Kiivaat kiertokanget
Sääli on silkkaa sairautta sanon minä. Rajoitinruuvit pois ja täysi rähinä päälle!
- retu_2012
tiedättekö miksi kävi näin, laitoin jalkakaasun ja siitä vaijjerin suoraan kaasariin kulkee/kiertää enemmän mutta kun kasu pohjassa ajaa nii laskee kierrokset ja vauhti hidastuu huomattavasti epäilisin jotain kierros rajoitinta mutta missä se on???
- murray1
miten saisin murrayn kulkemaan kovempaa ilman mitään varsinaista moottorin viritystä? en oikein keksi mitään koska se on hydrauli vetoinen ja kuinka saisin jumitettua siitä sen tasauspyöräston että kummatkin renkaat vetäisivät yhtä aikaa?
- jupammllköljbj
Ootko varma että haluat sen kulkevan kovempaa? Mulla leikkurin ajo-ominaisuudet on sitä luokkaa että ei tarvi kulkea yhtään kovempaa..
- murray1
en meinannut kyllä enää sillä ruohoa ajaa vaan ihan meinasin semmoseks jäärata/muuhun rälläykseen. että oon varma että haluan sen kulkevan kovempaa ja miten sen tasauspyörästön saa jumitettua silleen että vetää yhtä aikaa ne renkaat? ja se on automaatti hydraulivetoinen.
- Virittänyt
Ite siirsin kaasu vaijerin suoraan kaasarin päälle ja kyllä alko kiertää. Jotain kaasutin ongelmia siihen tuli, koska laski bensat läpi, jos ei laskenut niitä ajamisen jälkeen ulos. Kaasutin ongelmiin kyllästyneenä huudatin sitä kunnes leikkas kiinni. Sen siitä vielä sain liikkeelle, mutta piti ihan kamalaa ääntä, eikä tahtonut enään nostaa kierroksia. Noin 50 ajoin kunnes kampiakseli meni ja rikko ittensä 11 palaseen.
- Virittänyt
Ite siirsin kaasu vaijerin suoraan kaasarin päälle ja kyllä alko kiertää. Jotain kaasutin ongelmia siihen tuli, koska laski bensat läpi, jos ei laskenut niitä ajamisen jälkeen ulos. Kaasutin ongelmiin kyllästyneenä huudatin sitä kunnes leikkas kiinni. Sen siitä vielä sain liikkeelle, mutta piti ihan kamalaa ääntä, eikä tahtonut enään nostaa kierroksia. Ajoin noin 50m kunnes kampiakseli meni ja rikko ittensä 11 palaseen.
- Anonyymi
Miten saakulkeen 50kmh Murray 2000
- Anonyymi
Laita köysi auton vetokoukkuun. Voit päästä vielä lujempaakin.
- Anonyymi
Oli jo aikakin tuota kysyä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1343879- 851905
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151771Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541412Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi461337Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1301323VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu991280- 701166
- 691033
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1131022