Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kristikunta

Kaikilla uskonnoilla on tavallaan oma pyhä kirjansa tai muu symboli, jonka ympärille koko oppirakennelma on rakentunut. Islamissa se on Koraani. Mormonismissa Mormonin kirja. Kristinuskolla on oma pyhä Raamattu.

Jos katsotaan miten laaja kristikunta on ja samaa Raamattua lukeva, niin voidaanko ajatella, että Raamatun sana saisi aikaan Jumalan mielen mukaista liikehdintää vain jossain kaupungissa, maassa tai maanosassa.

Me näemme Apostolien teoista, että sana vaikutti kaikkialla, missä sitä voitiin kuulla. Kuulla siksi, ettei kirjoitettua uuttatestamenttia vielä ollut. On totta, että herätykset lähtevät jostain paikasta ja joistakin ihmisistä liikkeelle, mutta Jumala ei koskaan tarkoita sitä pelastusta jollekkin yksityiseksi omaiosuudeksi. Herätys ilmestyy aina siksi, että se tulisi julki ja saavuttaisi autuutta kaipaavia sieluja. Kristikunnassa on siis monia osia ja monenlaisia jäseniä.

Mielenkiintoinen on käsitys siitä, että omasta porukasta loittoneminen on askel helvettiin, vaikka astuu saman kristikunnan toiseen osaan, jolla on yhtäläinen pelastus valmistettu.

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aivan "vihne" kuten virressä N:ro 501;4
      sanotaan, Varjele ja siunaa Afriikkaa,
      Amerikan maita, Eurooppaa,
      Australia, suurta Aasiaa.
      Siunaa koko maailmaa.
      -

    • Jotkut "herätys"liikkeet ovat jämähtäneet ja luutuneet itsepalvontaan ja itseihailuun, tutummin omavanhurskauteen. Tähän syntiin kuuluu sellainen julistus, että "vain me pelastumme" ja muut menevät kadotukseen.

      Näin käy herätyksille aikojen ja sukupolvien saatossa kun evankeliumi Kristuksesta hukutetaan isiltä perittyjen tapojen, ihmisoppien ja ihmiskäskyjen tulvaan ja yhteisöstä tulee Jumalan korvike.

      • Anonyymi

        Esikoislestadiolaisuus on hyvä esimerkki . Pieniä ihmisiä on joidenkin niin houkuttelevaa, hauskaa tai mistä se sitten tuleekin sen innoitus, mutta kuitanki johtaa harhaan, uskomaan minun puheisiini. Niin se vaan taitaa olla, jokaisen esikoislestadiolaisen olisi hyvä ymmärtää se, mistä jokaisessa -laisuudessa, olipa vaikka helluntalaisuus tai mormonilaisuus tai rauhanyhdistysläisyys (vanhoolliset), on pohjimmiltaan kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esikoislestadiolaisuus on hyvä esimerkki . Pieniä ihmisiä on joidenkin niin houkuttelevaa, hauskaa tai mistä se sitten tuleekin sen innoitus, mutta kuitanki johtaa harhaan, uskomaan minun puheisiini. Niin se vaan taitaa olla, jokaisen esikoislestadiolaisen olisi hyvä ymmärtää se, mistä jokaisessa -laisuudessa, olipa vaikka helluntalaisuus tai mormonilaisuus tai rauhanyhdistysläisyys (vanhoolliset), on pohjimmiltaan kysymys.

        Kyllä se ymmärretään aika hyvin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se ymmärretään aika hyvin!

        No miten esimerkiksi sinä sen ymmärrät? Mistä näissä -laisuuksissa on kysymys? Voitko parilla sanalla valottaa asiaa, kun väität, että se aika hyvin ymmärretään, näiden laisuuksien oikeassaolemiset?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miten esimerkiksi sinä sen ymmärrät? Mistä näissä -laisuuksissa on kysymys? Voitko parilla sanalla valottaa asiaa, kun väität, että se aika hyvin ymmärretään, näiden laisuuksien oikeassaolemiset?

        Ei taida vastausta tulla, soitanko vaan kitaraa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esikoislestadiolaisuus on hyvä esimerkki . Pieniä ihmisiä on joidenkin niin houkuttelevaa, hauskaa tai mistä se sitten tuleekin sen innoitus, mutta kuitanki johtaa harhaan, uskomaan minun puheisiini. Niin se vaan taitaa olla, jokaisen esikoislestadiolaisen olisi hyvä ymmärtää se, mistä jokaisessa -laisuudessa, olipa vaikka helluntalaisuus tai mormonilaisuus tai rauhanyhdistysläisyys (vanhoolliset), on pohjimmiltaan kysymys.

        Sinun puheisiisi ei usko kukaan. 😂

        Kysymys on ihan ihmisen perustarpeesta kuulua johonkin. Yhteinen "ymmärrys" yhdistää, tämä on sosiaalinen yhteisö joka antaa jäsenistölleen tärkeän turvallisuuden tunteen.

        Tämä yhteenkuuluvaisuuden luoma turvallisuuden tunne on myös perimmäinen syy, miksi eri mieltä olevat henkilöt on tavalla taikka toisella julistettava vääriksi työmiehiksi, ja pyrittävä erilaisia metodeja käyttäen eristämään yhteisön ulkopuolelle. Yhteisöä johtavan pienryhmän mielipide muodostaa tämän "yhteisen" ymmärryksen. Tämän ryhmän kellokashenkilö on tuo Jumalasta seuraava jonka mielipiteitä ei kukaan johtoryhmässä eikä muussa ryhmässä saa arvostella.

        Näin esikoislestadiolaisuus toimii. Ne jotka ovat homman sisäistäneet ja ovat johtajan kanssa samaa mieltä, saavat ryhmästä vahvan ja turvallisen sosiaalisen tuen. Tätähän ihminen juuri tarvitsee, ryhmää johon hän kuuluu, ihmistä tai ihmisiä joille hän on tärkeä.

        Ongelma tulee, kun tutustuu Jeesukseen, joka ei olekkaan vain tämän minun ryhmäni vapahtaja, vaan KOKO MAAILMAN vapahtaja. Sitten kun ryhmässään kuulee puhuttavan halveksivasti ja ylimielisesti muista ihmisistä ja muista kristityistä, se alkaa todella tympiä!!


    • Tärkeä avaus. Jumala vaikuttaa kaikkialla, missä Jumalan sanaa kylvetään.

      Jeesus sanoo, jolle minä avaan, sitä ei yksikään sulje. Ja jolta minä suljen sitä ei yksikään avaa.

      Kristuksella on kaikki valta taivaassa ja maan päällä. HÄN avaa taikka sulkee. Tämä on suuri Jumalan salaisuus, miksi toinen otetaan ja toinen jätetään.

      Ihminen helposti omisi Jumalan valtaa ja on valmis kyttämään kuviittelemaansa valtaa. Kaikki valta on kuitenkin Kristuksella, ihmisillä sitä ei ole. Kristus on Jumalan Sana. Tuon Sanan niin moni hylkää.



      Itse asiassa me kaikki olemme hyljänneet hänet, olemme tappaneet hänet. Hän kantoi meidän syntimme, että me saisimme olla vapaat ansaitsemastamme kuolemantuomiosta. Hänen haavojensa hinnalla me olemme pelastetut.

      Hallelujaa kiitos Jeesus!

      • Valehtelet!

        Yhdenkään jumalan ei ole osoitettu pystyvän vaikuttamaan mihinkään ja jumalia on sentään ehdotettu tuhansittain.

        Sinunkin jumalasi on näillä perusteilla epäjumala ja sehän tekee sinusta vain takaperoisen taikauskoisen epäjumalanpalvojan.


      • Anonyymi
        he-ma kirjoitti:

        Valehtelet!

        Yhdenkään jumalan ei ole osoitettu pystyvän vaikuttamaan mihinkään ja jumalia on sentään ehdotettu tuhansittain.

        Sinunkin jumalasi on näillä perusteilla epäjumala ja sehän tekee sinusta vain takaperoisen taikauskoisen epäjumalanpalvojan.

        Mars Jane Fonda -videoiden ääreen. Minulla alkaa kärsivällisys pettää. Kohta lennät pihalle täältä minun täyshoitolasta. T. äiti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mars Jane Fonda -videoiden ääreen. Minulla alkaa kärsivällisys pettää. Kohta lennät pihalle täältä minun täyshoitolasta. T. äiti

        Huomaat, että olen raivoissani, kun tulee typo! t. äippä


      • Anonyymi
        he-ma kirjoitti:

        Valehtelet!

        Yhdenkään jumalan ei ole osoitettu pystyvän vaikuttamaan mihinkään ja jumalia on sentään ehdotettu tuhansittain.

        Sinunkin jumalasi on näillä perusteilla epäjumala ja sehän tekee sinusta vain takaperoisen taikauskoisen epäjumalanpalvojan.

        jumalat ovat ihmisten tekemiä kuvia. Kaikkivaltias Jumala Isä Poika ja Pyhä Henki on luonut maan ja taivaan, ja kaikki mitä niissä on. Myös he-ma nimimerkillä esiintyvän henkilön.

        Jos sinä et siis ole mitään omasta mielestäsi, tuon julki jumalattomuutesi lisäksi, niin johan olet aikamooinen pelle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        jumalat ovat ihmisten tekemiä kuvia. Kaikkivaltias Jumala Isä Poika ja Pyhä Henki on luonut maan ja taivaan, ja kaikki mitä niissä on. Myös he-ma nimimerkillä esiintyvän henkilön.

        Jos sinä et siis ole mitään omasta mielestäsi, tuon julki jumalattomuutesi lisäksi, niin johan olet aikamooinen pelle.

        Unohdit jumaläidin, panopuu marian tuosta satuhenkilöiden joukosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      63
      1355
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      71
      1241
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe