Kristikunta

Kaikilla uskonnoilla on tavallaan oma pyhä kirjansa tai muu symboli, jonka ympärille koko oppirakennelma on rakentunut. Islamissa se on Koraani. Mormonismissa Mormonin kirja. Kristinuskolla on oma pyhä Raamattu.

Jos katsotaan miten laaja kristikunta on ja samaa Raamattua lukeva, niin voidaanko ajatella, että Raamatun sana saisi aikaan Jumalan mielen mukaista liikehdintää vain jossain kaupungissa, maassa tai maanosassa.

Me näemme Apostolien teoista, että sana vaikutti kaikkialla, missä sitä voitiin kuulla. Kuulla siksi, ettei kirjoitettua uuttatestamenttia vielä ollut. On totta, että herätykset lähtevät jostain paikasta ja joistakin ihmisistä liikkeelle, mutta Jumala ei koskaan tarkoita sitä pelastusta jollekkin yksityiseksi omaiosuudeksi. Herätys ilmestyy aina siksi, että se tulisi julki ja saavuttaisi autuutta kaipaavia sieluja. Kristikunnassa on siis monia osia ja monenlaisia jäseniä.

Mielenkiintoinen on käsitys siitä, että omasta porukasta loittoneminen on askel helvettiin, vaikka astuu saman kristikunnan toiseen osaan, jolla on yhtäläinen pelastus valmistettu.

13

174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aivan "vihne" kuten virressä N:ro 501;4
      sanotaan, Varjele ja siunaa Afriikkaa,
      Amerikan maita, Eurooppaa,
      Australia, suurta Aasiaa.
      Siunaa koko maailmaa.
      -

    • Jotkut "herätys"liikkeet ovat jämähtäneet ja luutuneet itsepalvontaan ja itseihailuun, tutummin omavanhurskauteen. Tähän syntiin kuuluu sellainen julistus, että "vain me pelastumme" ja muut menevät kadotukseen.

      Näin käy herätyksille aikojen ja sukupolvien saatossa kun evankeliumi Kristuksesta hukutetaan isiltä perittyjen tapojen, ihmisoppien ja ihmiskäskyjen tulvaan ja yhteisöstä tulee Jumalan korvike.

      • Anonyymi

        Esikoislestadiolaisuus on hyvä esimerkki . Pieniä ihmisiä on joidenkin niin houkuttelevaa, hauskaa tai mistä se sitten tuleekin sen innoitus, mutta kuitanki johtaa harhaan, uskomaan minun puheisiini. Niin se vaan taitaa olla, jokaisen esikoislestadiolaisen olisi hyvä ymmärtää se, mistä jokaisessa -laisuudessa, olipa vaikka helluntalaisuus tai mormonilaisuus tai rauhanyhdistysläisyys (vanhoolliset), on pohjimmiltaan kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esikoislestadiolaisuus on hyvä esimerkki . Pieniä ihmisiä on joidenkin niin houkuttelevaa, hauskaa tai mistä se sitten tuleekin sen innoitus, mutta kuitanki johtaa harhaan, uskomaan minun puheisiini. Niin se vaan taitaa olla, jokaisen esikoislestadiolaisen olisi hyvä ymmärtää se, mistä jokaisessa -laisuudessa, olipa vaikka helluntalaisuus tai mormonilaisuus tai rauhanyhdistysläisyys (vanhoolliset), on pohjimmiltaan kysymys.

        Kyllä se ymmärretään aika hyvin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se ymmärretään aika hyvin!

        No miten esimerkiksi sinä sen ymmärrät? Mistä näissä -laisuuksissa on kysymys? Voitko parilla sanalla valottaa asiaa, kun väität, että se aika hyvin ymmärretään, näiden laisuuksien oikeassaolemiset?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miten esimerkiksi sinä sen ymmärrät? Mistä näissä -laisuuksissa on kysymys? Voitko parilla sanalla valottaa asiaa, kun väität, että se aika hyvin ymmärretään, näiden laisuuksien oikeassaolemiset?

        Ei taida vastausta tulla, soitanko vaan kitaraa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esikoislestadiolaisuus on hyvä esimerkki . Pieniä ihmisiä on joidenkin niin houkuttelevaa, hauskaa tai mistä se sitten tuleekin sen innoitus, mutta kuitanki johtaa harhaan, uskomaan minun puheisiini. Niin se vaan taitaa olla, jokaisen esikoislestadiolaisen olisi hyvä ymmärtää se, mistä jokaisessa -laisuudessa, olipa vaikka helluntalaisuus tai mormonilaisuus tai rauhanyhdistysläisyys (vanhoolliset), on pohjimmiltaan kysymys.

        Sinun puheisiisi ei usko kukaan. 😂

        Kysymys on ihan ihmisen perustarpeesta kuulua johonkin. Yhteinen "ymmärrys" yhdistää, tämä on sosiaalinen yhteisö joka antaa jäsenistölleen tärkeän turvallisuuden tunteen.

        Tämä yhteenkuuluvaisuuden luoma turvallisuuden tunne on myös perimmäinen syy, miksi eri mieltä olevat henkilöt on tavalla taikka toisella julistettava vääriksi työmiehiksi, ja pyrittävä erilaisia metodeja käyttäen eristämään yhteisön ulkopuolelle. Yhteisöä johtavan pienryhmän mielipide muodostaa tämän "yhteisen" ymmärryksen. Tämän ryhmän kellokashenkilö on tuo Jumalasta seuraava jonka mielipiteitä ei kukaan johtoryhmässä eikä muussa ryhmässä saa arvostella.

        Näin esikoislestadiolaisuus toimii. Ne jotka ovat homman sisäistäneet ja ovat johtajan kanssa samaa mieltä, saavat ryhmästä vahvan ja turvallisen sosiaalisen tuen. Tätähän ihminen juuri tarvitsee, ryhmää johon hän kuuluu, ihmistä tai ihmisiä joille hän on tärkeä.

        Ongelma tulee, kun tutustuu Jeesukseen, joka ei olekkaan vain tämän minun ryhmäni vapahtaja, vaan KOKO MAAILMAN vapahtaja. Sitten kun ryhmässään kuulee puhuttavan halveksivasti ja ylimielisesti muista ihmisistä ja muista kristityistä, se alkaa todella tympiä!!


    • Tärkeä avaus. Jumala vaikuttaa kaikkialla, missä Jumalan sanaa kylvetään.

      Jeesus sanoo, jolle minä avaan, sitä ei yksikään sulje. Ja jolta minä suljen sitä ei yksikään avaa.

      Kristuksella on kaikki valta taivaassa ja maan päällä. HÄN avaa taikka sulkee. Tämä on suuri Jumalan salaisuus, miksi toinen otetaan ja toinen jätetään.

      Ihminen helposti omisi Jumalan valtaa ja on valmis kyttämään kuviittelemaansa valtaa. Kaikki valta on kuitenkin Kristuksella, ihmisillä sitä ei ole. Kristus on Jumalan Sana. Tuon Sanan niin moni hylkää.



      Itse asiassa me kaikki olemme hyljänneet hänet, olemme tappaneet hänet. Hän kantoi meidän syntimme, että me saisimme olla vapaat ansaitsemastamme kuolemantuomiosta. Hänen haavojensa hinnalla me olemme pelastetut.

      Hallelujaa kiitos Jeesus!

      • Valehtelet!

        Yhdenkään jumalan ei ole osoitettu pystyvän vaikuttamaan mihinkään ja jumalia on sentään ehdotettu tuhansittain.

        Sinunkin jumalasi on näillä perusteilla epäjumala ja sehän tekee sinusta vain takaperoisen taikauskoisen epäjumalanpalvojan.


      • Anonyymi
        he-ma kirjoitti:

        Valehtelet!

        Yhdenkään jumalan ei ole osoitettu pystyvän vaikuttamaan mihinkään ja jumalia on sentään ehdotettu tuhansittain.

        Sinunkin jumalasi on näillä perusteilla epäjumala ja sehän tekee sinusta vain takaperoisen taikauskoisen epäjumalanpalvojan.

        Mars Jane Fonda -videoiden ääreen. Minulla alkaa kärsivällisys pettää. Kohta lennät pihalle täältä minun täyshoitolasta. T. äiti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mars Jane Fonda -videoiden ääreen. Minulla alkaa kärsivällisys pettää. Kohta lennät pihalle täältä minun täyshoitolasta. T. äiti

        Huomaat, että olen raivoissani, kun tulee typo! t. äippä


      • Anonyymi
        he-ma kirjoitti:

        Valehtelet!

        Yhdenkään jumalan ei ole osoitettu pystyvän vaikuttamaan mihinkään ja jumalia on sentään ehdotettu tuhansittain.

        Sinunkin jumalasi on näillä perusteilla epäjumala ja sehän tekee sinusta vain takaperoisen taikauskoisen epäjumalanpalvojan.

        jumalat ovat ihmisten tekemiä kuvia. Kaikkivaltias Jumala Isä Poika ja Pyhä Henki on luonut maan ja taivaan, ja kaikki mitä niissä on. Myös he-ma nimimerkillä esiintyvän henkilön.

        Jos sinä et siis ole mitään omasta mielestäsi, tuon julki jumalattomuutesi lisäksi, niin johan olet aikamooinen pelle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        jumalat ovat ihmisten tekemiä kuvia. Kaikkivaltias Jumala Isä Poika ja Pyhä Henki on luonut maan ja taivaan, ja kaikki mitä niissä on. Myös he-ma nimimerkillä esiintyvän henkilön.

        Jos sinä et siis ole mitään omasta mielestäsi, tuon julki jumalattomuutesi lisäksi, niin johan olet aikamooinen pelle.

        Unohdit jumaläidin, panopuu marian tuosta satuhenkilöiden joukosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      69
      2050
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1396
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1373
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1092
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      942
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      354
      880
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe