Onko kokemusta linkin kaltaisista poijupainoista. Pääosin mutapohja kyseessä. Pitääkö tuo oikeasti veneen paikallaan vai onko parempi vaan laittaa perinteisiä betonipainoja?
https://m.motonet.fi/fi/tuote/5506733/Poijupaino-kuumasinkitty
Poijupainot
16
1012
Vastaukset
- Anonyymi
Sen jälkeen kun on kokonaan painunut mutaan pitää paremmin kuin 500 kg betonipaino.
Heti laskemisen jälkeen pito voi olla paljonkin pienempi.
Jos mutapohjassa on kivi juuri väärässä paikassa ei tietysti painu pohjaan ollenkaan, ellei nykästä ensin kiven sivuun.
Muta on parhaita pohjamateriaaleja tuollaisella painolle, koska niihin uppoaa nopeammin kuin saveen tai hiekkaan, moreenista nyt puhumattakaan.
Veneen nykiminen puuskissa ja aallokossa nopeuttaa painumista oleellisesti.
Mutta jos syvyyttä ei ole liikaa on toki mahdollista upottaa tuollainen sukeltamallakin, jopa ilman paineilmalaitteita pelkin käsityökaluin (esim lapiolla) yhden päivän aikana. Mutta silloin on sytä huolehtia turvallisuudestaan, ettei jää jumiin tuon alle ilman että kukaan on auttamassa, seurauksena hukkuminen. Eli kaveri ehdottomasti mukaan jos sellaista menettelyä aikoo toteuttaa. - Anonyymi
Kyllä mä ton vielä hitsaisin pulttien lisäksi.
Oikeastaan ostaisin valmiiksi hitsaamalla kasatun P-renkaan. Muutenhan tuo on hyvä. Itsellä ollut jo 15 vuotta. - Anonyymi
Tuosta mallista minulla ei ole kokemusta, mutta ostin heiltä joku vuosi sitten pyöreän kehämallin.
Minulla on pitkä (10 m) ketju sen ja poijun välissä.
Ainakin 3,2 t vene pysyi tuulellakin paikallaan (pyyhkäisy matka n. 2Km).
Kuten tuossa jo mainittiin, niin heti laskun jälkeen pito ei ole hyvä.
Pitkällä köydellä sain sen autolla hinaamalla mudan sisään.
Luulen että kovin kivisellä pohjalla nämä eivät pidä.
Mitään hitsausta ei pidä mennä tekemään, sillä sen jälkeen se ruostuu nopeasti - galvanointi menee puhki.
Masaesbosta- Anonyymi
Tietysti hitsaamisen jälkeen pinta käsitellään asianmukaisesti!
Siksipä yhtenäkappaleena ostettu on helpompi. Nuo pultit on aika ohkaset, varsinkin jos vielä autolla kiskoo väkisin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietysti hitsaamisen jälkeen pinta käsitellään asianmukaisesti!
Siksipä yhtenäkappaleena ostettu on helpompi. Nuo pultit on aika ohkaset, varsinkin jos vielä autolla kiskoo väkisin.Kyllä ne pultit kestävät kuvaamani kaltaiset leikkausvoimat ja vielä paljon suuremmatkin.
Kotikonsteilla ei voi saada riittävää korroosiosuojaa mitenkään.
Etenkin kun nuo ovat todennäköisesti jotain halvinta terässeosta.
Ainoa mikä niitä suojelee on tuo galvanointi, joka on myös usein melko heikkoa tasoa.
Se on totta että nuo pultit tulevat olemaan tuon mallin heikko lenkki.
Jos sen renkaan jättää sinne mutaan pysyvästi, niin ne ”sulavat” muutamassa vuodessa pois.
Itse nostan sen kehän talveksi pois, koska se ketju makaa siellä syövyttävässä mudassa - vielä jaksan, mutta vuodet vierivät D.
Masaesbosta - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ne pultit kestävät kuvaamani kaltaiset leikkausvoimat ja vielä paljon suuremmatkin.
Kotikonsteilla ei voi saada riittävää korroosiosuojaa mitenkään.
Etenkin kun nuo ovat todennäköisesti jotain halvinta terässeosta.
Ainoa mikä niitä suojelee on tuo galvanointi, joka on myös usein melko heikkoa tasoa.
Se on totta että nuo pultit tulevat olemaan tuon mallin heikko lenkki.
Jos sen renkaan jättää sinne mutaan pysyvästi, niin ne ”sulavat” muutamassa vuodessa pois.
Itse nostan sen kehän talveksi pois, koska se ketju makaa siellä syövyttävässä mudassa - vielä jaksan, mutta vuodet vierivät D.
MasaesbostaJos pultit on kunnolla kiristetty ja oikein mitoitetuissa rei'issä, ei niihin koskaan kohdistu mitään leikkauskuormaa käytössä, vaan ainoastaan niitä kiristettäessä.
Pultit kantavat ainoastaan vetokuormaa, ja kitka pultin kannassa ja mutterin sivussa kantaa ne poikittaiskuormat.
Jos rakenne ei tuotteessa täytä vaatimuksia, voi ne reiät porata suuremmiksikin galvanoinnin siitä liikaa kärsimättä. Parempi tosin voisi olla porata uudet reiät uusille pulteille niiden tuotteen mukana tulevien lisäksi. Siis niin että mahtuu suurempi kuumagalvanoitu pultti ja silti reikä on riittävän väljä estämään leikkauskuormat kokonaan.
Tuollaiset on tarkoituksenmukaisinta pitää pohjassa ympäri vuoden ja hoitaa mitoituksella sekä kulutus- että korroosiokestävyys vaatimustenmukaiselle tasolle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos pultit on kunnolla kiristetty ja oikein mitoitetuissa rei'issä, ei niihin koskaan kohdistu mitään leikkauskuormaa käytössä, vaan ainoastaan niitä kiristettäessä.
Pultit kantavat ainoastaan vetokuormaa, ja kitka pultin kannassa ja mutterin sivussa kantaa ne poikittaiskuormat.
Jos rakenne ei tuotteessa täytä vaatimuksia, voi ne reiät porata suuremmiksikin galvanoinnin siitä liikaa kärsimättä. Parempi tosin voisi olla porata uudet reiät uusille pulteille niiden tuotteen mukana tulevien lisäksi. Siis niin että mahtuu suurempi kuumagalvanoitu pultti ja silti reikä on riittävän väljä estämään leikkauskuormat kokonaan.
Tuollaiset on tarkoituksenmukaisinta pitää pohjassa ympäri vuoden ja hoitaa mitoituksella sekä kulutus- että korroosiokestävyys vaatimustenmukaiselle tasolle.No joo, en ole näihin lujuusopin asioihin perehtynyt, joten ei olisi pitänyt käyttää tuota ”leikkausvoima” sanaa.
Se on jäänyt minulle ikäänkuin korvamadoksi kun luin viisaampien kirjoituksia.
Yhä kuitenkin olen sitä mieltä, ettei sen kehän alkuperäistä galvanointia pidä mennä rikkomaan.
Kyllä se kestää sille tarkoitettujen veneiden kuormituksen kunhan pohja on sille sopiva ja käyttää kunnon ketjua.
Masaesbosta
- Anonyymi
Näyttää vähän "hepposelta" tuo Motonetin poijupaino. Mutta jos ei ole, niin ehkä toimii.
Omat kokemukset tälläisestä:
https://www.seastore.fi/1919-large_default/poijupaino-70kg.jpg
10 tonnin vene on pysynyt kun tuo on uponneena mutaan - Anonyymi
Parasta on etsiä yhdestä palasta tehty renkula ilman pulttiliitoksia. Niitä on tullut ostettua Maritimiltä ja Motonetistä, 40 ja 70 kilon painoisina. Mutaan ja saveen kun uppoavat niin pitävät kuin tauti.
Suuren veden takana ovat alkaneet käyttää pari metriä pitkiä halkaisijaltaan noin 25 cm mutaruuveja. Pitävät yhtä hyvin kuin pari tonnia betonia tai 500 kg rautaa. Kriittisissä kohdissa kolme yhteen kytkettynä kolmion muotoon tuhdilla kettingillä - Anonyymi
Mullakin on tuollainen vastaava poijupaino mutapohjassa Saaristomerellä (tosin 70kg versio). Siinä on perässä 15 metriä 16mm kettinkiä n. 5 metrin syvyisessä kohdassa. Hyvin on pitänyt 4 vuotta purjeveneen paikoillaan.
Juhannuksena 2018 poiju sai kunnon tosipaikan testin kun 24 m/s tuuli riepotti venettä aika tavalla. Mutta pysyi se silti tukevasti paikallaan vaikka poijukettinkikin oli jo varmasti suorassa vedossa.- Anonyymi
Jos haluaa hifistellä kannattaa kettinkiin panna välipaino, joku 100-150 kg riittää hienosti. Pysyy poijukin nätimmin samassa kohdassa. Aika saatanallisesti pitää tulla vetoa jos välipaino nousee pohjasta irti, pitää poijunkin mennä uppeluksiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos haluaa hifistellä kannattaa kettinkiin panna välipaino, joku 100-150 kg riittää hienosti. Pysyy poijukin nätimmin samassa kohdassa. Aika saatanallisesti pitää tulla vetoa jos välipaino nousee pohjasta irti, pitää poijunkin mennä uppeluksiin.
Melkoinen on ehdottomasi välipaino. Jos poijupaino on 70 kg ja välipaino siitä tuplat (150 kg).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melkoinen on ehdottomasi välipaino. Jos poijupaino on 70 kg ja välipaino siitä tuplat (150 kg).
No joo, vähempikin riittäisi ainakin jonkin matkaa. Tosin tuommoinen reilun sadan kilon betonipaino vaikkapa ei ole enää upotettuna kuin 50 kg eikä pidä läheskään yhtä hyvin kuin 70 kilon teräsrengas pohjaan uponneena . Itsellä välipainona on tyttären kolhima iso rosterinen postilaatikko betonilla täytettynä ja paksu kettinki läpitte, painaa noin 120 kg.
- Anonyymi
Vedätin traktorilla talvella jäälle kiven, joka oli n. 80 cm kanttiinsa, kairasin kiveen 25 mm reiän, jonne laitoin 25 mm rosteriakselin, johon oli väännetty silmukka yläpäähän, alapää oli halkaistu n. 5 cm matkalla ja halkeimeen tein kiilan, joka meni reiän pohjaan. Laitoin silmukan reikään umpijöötin siksi aikaa, kun huitelin lekalla systeemin kiveen. Tein haponk. sakkelin ja 30 millisen köyden päähän pleissatun silmukan ja siihen happosen koussan. Kokosin koko paletin talvella (tietenkin) jäänpäälle ja laitoin ohutta10m köyttä ja kanisterin 30 mm köyden päähän, joka löytyi kesällä,. Poiju on ollut 18 v. käytössä
- Anonyymi
Paha mennä tähän aikaan vuodesta traktorilla jäälle ajelemaan.
- Anonyymi
Lisäpitoa saa niin että laittaa noita kaksi kappaletta peräkanaan ja väliin 5m kettinkiä. Tai sen verran kettinkiä kuin on syvyyttä. Sitten saa koko hoidon yksinään soutuveneestä nostettua kun nostaa painot yksi kerrallaan perään roikkumaan ja soutaa rantaan. Näin ollen on helppo vaihtaa paikkaa tai tarkastaa/vaihtaa kertingit ilman sukeltajaa tai kaivinkoneella varustettua proomua. Toimii tietysti vain jos veto tulee suunnilleen samaan suuntaan aina.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397840Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412019Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251960- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822