Akut ja lataus uusiksi

Anonyymi

Meillä on nyt yksi 95Ah AGM akku, Yanmar 2GM20D vm-98, jonka laturin kokoa en tiedä ja maasähkö 12A laturilla. Haluan päivittää kohtuullisella investoinnilla järjestelmään, jossa olisi lisäksi pari akkua ja aurinkosähkö. Millaista akkua, latureita ja säätöjärjestelmää ehdottaisitte? T. PetriA

12

726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos on tilaa, niin tavallinen lyijyakku on aina paras vaihtoehto.
      Ei ole mieltä ostaa akkua, jostaa saa vain 30% enemmän virtaa kolminkertaisella hinnalla.

      • Anonyymi

        Nämä triplahintaiset ihmeakut kestävät useampia syväpurkamisia, ja kapasiteetista voi ottaa enemmän. Muuten olen samaa mieltä: Lyijyä peliin, mutta nuita hyytelöakkuja yms., ettei tartte lotrata nesteillä. Merellä on muutenkin tatrpeeksi tekemisissä nesteiden kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä triplahintaiset ihmeakut kestävät useampia syväpurkamisia, ja kapasiteetista voi ottaa enemmän. Muuten olen samaa mieltä: Lyijyä peliin, mutta nuita hyytelöakkuja yms., ettei tartte lotrata nesteillä. Merellä on muutenkin tatrpeeksi tekemisissä nesteiden kanssa.

        Totta, mutta onko se sen arvoista?
        Jos akkuja on samalla rahalla enemmän, niitä ei tarvitse syväpurkaa vaan ne luovuttavat saman ilman sitä.


    • Tässä vielä kolmas kommentti.
      Joo, lyijyä mutta korkillisia akkuja niin voi lisätä vettä. Meillä on käytössä ihan tavalliset autonakut 60 Ah ja 75 Ah. Jääkaappiakkuna on uusi 115 Ah.

      • Anonyymi

        Tavalliset vesiakut on minullakin. Ei ole kova homma lorauttaa niihin vettä kerran vuodessa, kun kannukin on olemassa.


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tuo aurinkokenno on todella fiksu ja vaivaa säästävä värkki. Usein on väärä luulo siitä, että se tuottaa tarpeeksi virtaa sinne sun tänne mutta oikeasti se on vain pidemmän ajan laturi akkuja varten. Jos veneilysi ja sähkön kulutuksesi on sellainen, että viikonlopun jälkeen akut ovat 50% latauksessa, niin kun jätät sunnuntaina veneen laituriin kenno lataa akut täyteen seuraavaa perjantaita varten ilman, että etsiskelet töpselin reikää laiturilta.
      Tietysti isolla kennolla saadaan isompi virta. Kenno ei yksin riitä van sen kanssa täytyy olla oma säädin. Älä osta ebayn halvinta säädintä kennoosi.
      Nuo edellä esitetyt latausreleet ovat myös iso apu virran jakamisessa veneen sähköverkossa.
      Suosittelen, että lopullisessa järjestelmässä on starttiakku tyyppiä X ja hupiakkuja tyyppiä Y. Tilanne hankaloituu jos hupiakut ovat tyypppiä Y ja Z. Eli pidä tuo nykyinen starttiakkuna ja hommaa pari paremmin syväpurkausta kestävää huoltovapaata happoakkua hupiakuiksi. Saat ne kaikki ladattua releen kanssa koneesi laturilla aurinkokenno hoitaa loput. Luulen, että töpsölin käyttö on tuon jälkeen harvinaista herkkua. Itse on jättänyt veneeseen jopa jääkaapin päälle poistuessäni veneeltä muutamaksi päiväksi kun tuo aurinko hoitaa latausta.

    • Akkujen koon ja kapasiteetin määrittelee käytettävissä oleva tila. Laita siihen tilaan niin paljon akkua, kun vaan saat mahtumaan. Suosittelen yhtä pientä stattiakkua ja kahta tai yhtä isompaa hupiakkua.

      Kuvitellaan, että saat starttiakuksi 60Ah akun ja hupiakuiksi 2x100Ah akut, joka voisi olla ihan kiva juttu. Akkujen tulisi olla aina samaa akkukemiaa, tai akkupiirien lataus tulee huolehtia erillisesti. Eli jos sinulla on vaikka starttiakku normaali SMF akku ja hupiakut AGM:ää, ja niitä ladataan samalla moottorilaturilla on tilanne se, että SMF akku jo keittää, kun AGM ei ole vielä täynnä.

      Akkuina esimerkiksi CT-Leader on ihan hyvä perus AGM akku, joka on tarkoitettu sykliseen käyttöön. Huomatkaa, että kaikki AGM akut ei ole sykliseen käyttöön tarkoitettuja vaan osa on ihan starttikakkuja.

      https://www.heater.fi/fi/powerxon-agm-akku-185ah-4799.html


      Toinen asia, on, että tuollaiset yksinkertaiset akkupiirit yhdistävät releet ei sovi oikein hyvin erilaisia ja erikokoisia akkupankkeja yhdistämään. Ne sopi hyvin, esimerkksi pieniin perämoottoriveneisiin, joissa on vaikka kaksi saman kokoista akkua, toinen on hupiakku ja toinen starttiakku tai vaikka sinulle, jos käytät saman kokoisia akkuja. Tässä tullana taas samaan asiaan, kuin noissa erikokoisissa akkupankeissa. Jos sinulla on pieni liki täynnä oleva starttiakku ja se yhdistetään releellä liki tyhjänä olevaan isoon akkupiiriin, ollaan tilanteessa, jota liki täynnä olevaa hupiakkua ladataan yli. Tässä tapaksessa tulisi käyttää ns. latausjakajaa, joka jakaa latauksen kahteen akkupiiriin järkevästi.

      Latausjakaja voi olla esim mosfet pohjainen

      https://www.heater.fi/fi/philippi-latausjakaja-mbi-150-2-150a-1-sisaan-2-ulos-12-24v.html

      tai mikroprosessori ohjattu relepohjainen.
      https://www.heater.fi/fi/latausjakaja-pro-split-0-0v-120a-1in-3out.html

      VEneen laturin teholla ei ole yleensä näissä tapauksisa kovin suurta merkitystä. Sieltä tulee se 45A - 60A tjsp sieltä moottorilta. Lataustehon ei tarvitse olla suurempi, kun 0,2x kapasiteetti kulutus. Jos sinulla on vaikka se 260Ah akustoa, riittää 55A laturi hyvin kaikissa olosuhteissa. Lyijyakku ei pyst ottaamaan enempää sähköä vastaan kuin tuon 0,2x kapasiteetin ja sekin tippuu nopeasti. Tuollainen lataussäädin kyllä autaa lataaaan ne nopeammin, mutta esimerkiksi vaihtamalla sadan ampeerin laturia, ei saada mitään hyötyä.

      Tämä koskee myös maasähkölaturia. Kapasiteetti olisi hyvä olla tuo 0,2x kapasiteetti, ei mielellään alle eikä tarvitse hirveästi yli, ellei kulutus ole kovin suurta muuten.

      Philippin ACE sarjan latureissa on kolme erillistä lähtöä, joista yksi on varattu starttiakulle, jossa on hieman matalampi lataus. Näinollen se ei keitä sitä akkua.

      https://www.heater.fi/fi/philippi-maasahkolaturi-ace-12-25-12v-25a-8190.html

      tai TBS omnicharge, jossa on erikseen ohjelmoitavat lähdöt kaikille akuille.

      https://www.heater.fi/fi/tbs-omnicharge2-12-40-maasahkolaturi-90-265vac-in-12v-40a-3-ulostuloa.html


      Aurinkopaneelin tehon määrittelee fyysinen koko, mikä sinulle sopii sinne parhaiten.

      Paneli voi olla joku tämän tyyppinen taipuisa paneeli
      https://www.heater.fi/fi/aurinkopaneeli-taipuisa-nordmax-55w.html

      Säätimeksi ehdottomasti MPPT säädin. Tuo on yksi suosituimmista.

      https://www.heater.fi/fi/victron-bluesolar-smart-mppt-75v-10a-12-24-v-lataussaadin.html

    • Sitten on vielä tämä "ikivanha" systeemi jolla pelkällä kytkimellä tehdään kaksiakkujärjestelmä. Tässä Motonetin versio mutta on niitä muillakin. Homma toimii niin että kytkimeen liitetään akku 1 ja akku 2 .Sitten kytkimestä voidaan valita akku 1 tai akku 2 tai 1 2 ja off. Meillä on ollut tämä systeemi 30 vuotta ja on toiminut hyvin.
      https://m.motonet.fi/fi/tuote/386518/Paavirtakytkin-300A-24V

      • Toimii kyllä periaatteessa hyvin. Ongelmia on ainoastaan kaksi.

        1. Sen käyttö pitää muistaa. Et voi unohtaa both asentoon ja vetää akkuja tyhjäksi. Joka käynnistyksen yhteydessä pitää hinkata kytkintä.
        2. Eri kokoisten akkupankkien kytkeminen yhteen ei ole akkujen latautumisen ja purkautumisen kannalta hyväksi. Akkujen pitäisi olla saman kokoisia ja niitä pitäisi käyttää vuoron perään tasaisesti.


      • Yep, olet oikeassa. Mitä enempää on tullut ikää ( 70 vuotta viime perjantaina) sen paremmin muistaa kytkeä akut erilleen rantautumisen jälkeen. En ole pariinkymmeneen vuoteen unohtanut sen mutta joo, voi olla paha paikka jos molemmat akut menee tyhjäksi. Meillä on kolmas akku jääkaappia varten.Muuten vain kerran teki tiukka saada kone käyntiin mutta lähti sittenkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      78
      3248
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1972
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1851
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1538
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1395
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1375
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1099
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1038
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      844
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      830
    Aihe