Laitoksessa asuminen

Anonyymi

Hei, oon tosiaan 14v tyttö ja no, halusin purkaa vähän tunteita ja kokemuksia. Paljon kun olen ikään nähden kokenut.
Asun tosiaan laitoksessa, enkä kaunistele asiaa. Täällä ei vaan pärjää. Jouduin laitokseen koska äitini väitti että olisin väkivaltainen, vaikka se ei pidä paikkaansa. Todellisuudessa äiti lukitsi mut usein moneksi päiväksi huoneeseen, oli viikkoja poissa kotoa ja ingnoorasi mut. Väitin sossuille että äiti puhui totta koska ei ne mua olisi kuitenkaan uskonut. Ei ole ennenkään uskonut.
Jouduin sitten vastaanottokeskukseen, paikan tarkkaa nimeä en sano mutta Järvenpäässä sijaitsi. Ensin olin siellä tosi hiljainen, eristäytynyt ja ujo, mutta pikku hiljaa musta alkoi kasvaa uusi ihminen joka ei ollut saanut olla moneen vuoteen esillä. Vastaanotossa olin 5kk ja sinä aikana musta tuli tosi iloinen. Olin myös kiintynyt yhteen siellä olevista ohjaajista, joka lupasi pitää muhun yhteyttä vielä sijoituksen jälkeen. Niin ei kuitenkaan käynyt ja se sattuu tosi paljon. Sitten mut sijoitettiin Tampereelle. Vieras kaupunki, eikä yhtäkään ystävää. Oon mun osaston ainut tyttö ja mua alettiin kiusaamaan. Oon täysin ulkopuolinen. Tän kahden kuukauden aikana oon taas alkanut viiltelemään, ottanut hatkoja, itkenyt itteni uneen ja ollut syömättä niin kauan että jouduin letkuihin. En kestä täällä, musta on taas tullut sulkeutunut. Näillä ohjaajilla ei oo yhtään aikaa muhun ja mun lempiohjaaja otti loparit. Kuolen tänne. Eikä sossut usko että mun pitää päästä takaisin Järvenpäähän.
Oon niin yksin.
Ajatuksia? Kokemuksia? Ehdotuksia?
Kommentoikaa ihmeessä.

5

278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tulee niin ikävä fiilis kun lukee nuoresta ihmisestä jolla ei oo helppoo. Liian paljon liian nuorena. Ittellänikään ei oo helppoo ollut, mutta oon jo sua vanhempi reilusti. Mullekkin sattunut ja tapahtunut nuoresta asti, ainoa että mua ei otettu koskaan huostaan. Ajat oli -80 luvulla aikalailla erilaiset. Silloin ei ihan kaikkeen puututtu niin herkästi ku nykyään. Mulla oli päihdeongelmia jo sun ikäsenä ja kaikki vaan paheni kun tuli ikää lisää. Ja tuo tekee pahaa että ihmistä ei uskota. Mulla on ollut aikuisena samanlaisia fiiliksiä eri tilanteissa. Mutta sanon suoraan että toisen ihmisen takia ei kannata valehdella niinkuin tuossa tekstissä kerroit että olit myöntänyt äitisi puhuneen totta vaikkei niin ollut. Aina jossain vaiheessa tulee kuitenkin ihminen kohdalle joka uskoo. Mulla on ollut tilanteita että oon joutunut puhumaan tilanteissa joissa on valehdeltu mun sanomisia tai tekemisiä. Sitten kun huomaa että tilanteesta selviää puhumalla ja kun uskotaan niin tulee todella helpottava tunne. Mullakin tuli kyllä alkuun tunne että ei kukaan kuitenkaan usko. Aikuisiin menee luottamus juuri esim. tuollaisen takia että luvataan pitää yhteyttä ja sitten ei pidetäkään. Ei ole hyvä eikä kiva kun jo nuorena ei pysty luottamaan ihmisiin joihin pitäisi pystyä. Sen verran neuvoisin sua ( vaikka helppohan se on sanoa... ) että karkaileminen ei ainakaan paranna mitään tilanteita, päinvastoin, silloin ku käyttäytyy ikävästi ni siitä ei yleensä seuraa mitään hyvää. Yleensä siinä vaan pahentaa omaa tilannetta. Onko sulla siellä missä nyt oot ni ketään sellaista aikuista ihmistä jolle pystyt puhumaan asioistasi? Mikä tuntuu ja miksi tuntuu pahalta. Minkälaisia fiiliksiä sulle tulee silloin kun aiot ottaa hatkat. Olisi hyvä jos jonkun kanssa saisi puhua kaikesta, ainakin se helpottaisi vähän olotilaa. Ja kannattaa ajatella että se ei ole sun syy miksi äitisi on käyttäytynyt niin kuin on käyttäytynyt. Voi olla että hänellä on itsellään ollut vaikeaa eikä hänkään ole löytänyt keinoja tilanteen helpottamiseksi, ja sitten on ottanut sinut niinsanotusti " tulilinjalle ". Monilla helpottaa hetkeksi omaa olotilaa kun saa purkaa sen toisiin ihmisiin. Mikä on niin väärin. Syödä kannattaa että pysyy kunnossa. Ja kunnossa kannattaa pysyä että jaksaa taistella pärjäämisensä kanssa. Loppujen lopuksi kaikki lähtee omasta itsestä miten elämään suhtautuu ja mitä haluaa. Ei kannata kenenkään muun antaa lannistaa. Mulla oli kans nuorempana viiltelyä eikä se silloin auttanut mihinkään mitään ku ehkä kymmeneks sekunniks. Vaan nyt siitä on vain jäljellä rumat arvet. Muistona menneistä. Toivottavasti tää ei ollut liian suoraa tai jollain lailla loukkaavaa tekstiä. Mä toivon sulle tosi paljon voimia ja että pärjäät elämässäsi. Elämä ei ole kenelläkään helppoa, se joka niin väittää niin kusettaa tosissaan. Kaikilla on vaan ne omat solmunsa ja vaikeutensa. Mutta kaikesta voi selvitä kun uskoo siihen ja itseensä. Terkkuja ja tsemppiä yhdeltä jo melkein mummolta joka on päässyt vaikeuksien kautta voittoon.

    • Anonyymi

      Lapsilla on taipumus puolustaa vanhempiaan, olivatpa ne mitä pissipäitä tahansa, joten jos olet myötäillyt äitiäsi, se ei merkitse mitään. Äidiksi tai isäksi tuleminen ei tee naisesta tai miehestä järkevää ja kypsää huoltajaa, joka ajattelisi lapsen parasta. Olen itsekin sekavista taustoista, ja ne jättävät aina arpensa. Toivottavasti sinulla on mahdollisuus terapeuttiseen tukeen? Jos et saa terapiaa tai asiallista tukea, niin pyydä jutella papin kanssa. Heillä on vaitiolovelvollisuus. Sillä ei ole niin merkitystä, vaikka ajattelisit ateistisesti. Oleellisinta on, että löydät jonkun kypsän aikuisen, joka sinua kuuntelee ja näkee asioita ulkopuolisen silmin.

      Neljän vuoden päästä olet täysi-ikäinen, ja käsittääkseni melko oikeutettu päättämään asioistasi. Tosin kai sijoitusnuorille jokin jälkihuolto järjestetään? Pidä sitä tähtäimessä. Tietyllä tasolla asiat muuttuvat, kun vartut. Voit enemmän valita seuraasi, ja toivottavasti keräät silloin ympärillesi järkeviä ihmisiä. Toisaalta taas omat ratkaisut, työ- ja opiskeluasiat ja seurusteluun liittyvät asiat voivat ahdistaa. Melkoista tasapainoilua siis nuoruus, etenkin jos ei ole saanut hyvää perhetaustaa.

      Vaikka kuinka hajottaa, kannattaa panostaa kouluun. Ilman koulutusta on vaikeaa päästä elämässä eteen päin. Loppujen lopuksi ei ole niin suurta väliä, mitä opiskelet, kunhan suoritat jonkin tutkinnon. Tutkinto itsessään osoittaa, että sinulla on motivaatiota ja halua suuntautua eteenpäin. Se parantaa mahdollisuuksia työllistyä vaikka ihan muullekin alalle. Huonoin vaihtoehto on alkaa tekemään lapsia. On suuri riski, ettei pysty olemaan yhtään parempi vanhempi, kuin mitä on saanut omilta vanhemmiltaan mallia, ja opiskelu lasten kanssa on rankkaa muutenkin heikoilla olevalle ja hauraalle ihmiselle.

    • Tsemppiä❤
      Kyllä sä selviit!

    • Cord

      Haluisin tietää että miten sulla menee nykyään.
      :( / :)
      Jos näät/luet tän viestin niin laita mielummin viestiä Instagramissa: @Cordestt käyttäjälle
      Itse asun laitokses tällä hetkellä... Mut jotai 4kk+ niin pääsen muuttamaan pois, susta en oo varma ootkohan jo täysikänen? 17-18v kai?
      Tai sit lisää snäpissä: miksu.u

    • Anonyymi

      Anna elämäsi Jeesukselle Kristukselle, niin Hän alkaa auttaa sinua. Minulla on ollut tosi vaikea lapsuus, halusin kuolla. Aikuisena oli tuo opittu ratkaisumalli: ongelmien ratkaisun: haluan kuolla. Tulin uskoon 24-vuotiaana. Elämäni muuttui. Nyt olen jo 71-vuotias ja elän elämäni onnellisinta aikaa. Toivotan sinulle Jumalan siunausta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5369
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3457
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1582
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      195
      1503
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1013
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe