VRO-poisto

Anonyymi

Onko täällä kokemusta? Johnsson 40hv - 91vm on poistettu VRO. Öljyautomaatin paikalle laitettu uusi bensapumppu, niinkuin kuuluukin. Hyvän kipinän antaa kummallakin pytylle, mutta tyhjäkäynnillä retkuttaa aikalailla,sammuilee, käsikaasua antamalla käy n.1000krpm, edelleen retkuttaa.
Retkutus tullut VRO poiston jälkeen, VROn kanssa toiminut hyvin.
Kumpikin kaasutin on putsattu perusteellisesti. Isommalla kaasulla vetää hyvin.
Sitten kysymys, Missä asennossa solenoidissa oleva punainen vipu pitäisi olla, nyt se on reippaassa etukenossa, ja onko sen vivun asennolla vaikutusta tyhjäkäyntiin, vai tietääkö joku kokenut jonkun muun syyn? -Kiitos asiallisista vastauksista.

15

<50

Vastaukset

  • Minkälaista bensa/öljyseosta olet käyttänyt?. Liika öljy voi vaikuttaa tyhjäkäyntiin. Sopiva suhde VRo koneissa lienee n. 1-1,5%.

    OMC koneiden tyhjäkäyntiä säädetään ruuvista, joka sijaitsee muistakseeni veneestä katsottu koneen vasemmalla puolella.

  • Öljyseos on kohdallaan, ongelma on koneen voimakas retkutus, joka ei poistu käsikaasullakaan. Kuulemma kaasu auki vetää hyvin, elikkä kumpikin pytty toimii tasaisesti, kun kaasuttimien kurkut avautuu. Cleaner liuotin virtasi hyvin tyhjäkäyntipiirin kaikista kanavista. Bensaletkut pumpulta kaasuttimille on kaikki uusia. Tulppien vaihtokaan ei auttanu.

    • Solenoidin vivun kuuluu osoittaa normaalisti solenoidin runkoa kohti, kuten alla olevan linkin takaa löytyvässä kuvassa.

      https://classicaquasport.com/smf/index.php?topic=12425.0

      Normaalisti solenoidin vipuun ei tarvitse koskea ikinä, mutta jos solenoidi ei toimi, vipua pitää kääntää päinvastaiseen asentoon jotta moottori käynnistyy. Tuo punainen vipu on siis vain solenoidin manuaaliseen käyttöön, "ohitukseen" vikatilanteissa.

      Jos edellinen kommentoija tarkoittaa tyhjäkäynnin säätöruuvilla sitä konekopan ulkopuolella olevaa ruuvia, niin sitä ei kaikista omc:n koneista löydy. Omassa 15hp evikassa toi ruuvi on, mutta kuuskymppisessä ei ole.

      Koneen "renkutus" vois viitata siihen että sytytyksen ajoitus ei ole ihan kohdallaan.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Solenoidin vivun kuuluu osoittaa normaalisti solenoidin runkoa kohti, kuten alla olevan linkin takaa löytyvässä kuvassa.

      https://classicaquasport.com/smf/index.php?topic=12425.0

      Normaalisti solenoidin vipuun ei tarvitse koskea ikinä, mutta jos solenoidi ei toimi, vipua pitää kääntää päinvastaiseen asentoon jotta moottori käynnistyy. Tuo punainen vipu on siis vain solenoidin manuaaliseen käyttöön, "ohitukseen" vikatilanteissa.

      Jos edellinen kommentoija tarkoittaa tyhjäkäynnin säätöruuvilla sitä konekopan ulkopuolella olevaa ruuvia, niin sitä ei kaikista omc:n koneista löydy. Omassa 15hp evikassa toi ruuvi on, mutta kuuskymppisessä ei ole.

      Koneen "renkutus" vois viitata siihen että sytytyksen ajoitus ei ole ihan kohdallaan.

      Tässä on ryyppysolenoidi vaakatasossa ja punainen vipu hieman yläviistossa eteenpäin. Akku alkoi tyhjentyä, en kerenny vipua liikutella, sepä selviää. Tässä on kaikki säädöt kopan sisällä.


  • Toisen kaasarin tyhjäkäyntipiiri vielä osin tukossa tai muuten kaasarit ei ole balanssissa. Tai jommankumman kaasarin bensapinta ei ole kohdallaan, eli koho vaakatasossa,(tai uponnut) tai neula vuotaa ym. Ei ole sytyn kanssa mitään tekemistä.
    Tyhjäkäyntipiirissä on kurkun puolella useita pieniä reikiä yleensä ja jos ei ihan kaikki ole auki, ei saa käymään kunnolla. Joskus pitää tulpattu kansi ottaa irti ja vasta sitten saa putsattua. Epoksiliimalla takaisin.

    • Kohokammiossa kaikki siistissä kunnossa,kohoja myöten, neulojen kärkikartiot kuin uusia. Ainoa puute, minkä huomasin, kummaltakin kaasuttimien neulalta puuttui se hento jousi, joka vetää neulat auki, kun koho laskeutuu, jolloin voisi periaatteessa neula jäädä tukkimaan, mutta uskoisin bensan paineen sen aukaisevan, kun herkästi laskeutui.
      Tyhjäkäynti reiät oli uskomattoman pienet, yksi reikä läpän takana kurkun yläosassa. Häiriön syy on varmasti pieni, mutta tupakkia menee.


  • Kuusakoski poistaa vanhat kakstahtimoottorit kun lasket ensin nesteet pois.

    • Kuusakoski poistaa myös vanhat 4-tahtiset, joissa on enemmän ympäristölle haitallisia nesteitä.


  • Kannattiko poistaa, jos kerran toimi hyvin 28 vuotta?

    • Hyvä, jollei paras kysymys se oli kyllä. -Kone on hyvin siistissä kunnossa, ja häiriön syy on varmaan hyvin pieni, bensapuolella se vaikuttaa olevan. Seuraavaksi täytyy selvittää, kummalla pytyllä se retkuttaa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Hyvä, jollei paras kysymys se oli kyllä. -Kone on hyvin siistissä kunnossa, ja häiriön syy on varmaan hyvin pieni, bensapuolella se vaikuttaa olevan. Seuraavaksi täytyy selvittää, kummalla pytyllä se retkuttaa.

      Eikö sen voi käynnistää yhdellä irrottamalla tulpan?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Eikö sen voi käynnistää yhdellä irrottamalla tulpan?

      Juu, koitetaan sitä seuraavaksi huomenissa, sillälailla poistuu puolet epäselvyydestä.


    • Älä vaan ota tulpanjohtoa irti! Muuten saat etsiä uuden syttyboksin.


  • Johnsson toimii taas aivan nätisti, eikä retkuta eikä sammu enää tyhjäkäynnillä. Tulipahan putsattua kaasuttimet ja sähköliittimet voideltua. Vikahäiriön syy oli lopulta niinkin karmea, että kaasuvivusta sytytysajoituksen yhdystanko,,n. 6sm pitkä ei ollut kunnolla paikoillaan, ja sytytys jäi reippaasti myöhäselle. Kun tanko lopulta saatiin kiinnikkeisiin oikein, häiriöt loppui, kuin seinään. VROn poiston yhteydessä se pikkutanko oli jotenkin irronnut.
    Kiitos kaikille asiaan paneutuneille vastaajille, ja hyvää loppukesää.

  • Tämäkin tarina oli osoitus siitä, että amerikkalaiseen kaksitahtiseen tulee toimintahäiriö vain, jos omistaja sen itse soppasormiensa kanssa aiheuttaa. Nelitahtisen omistaja puolestaan aiheuttaa moottorihäiriön pelkästään hankkimalla koko laitteen ja käyttämällä sitä normaalisti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.