VRO-poisto

Anonyymi

Onko täällä kokemusta? Johnsson 40hv - 91vm on poistettu VRO. Öljyautomaatin paikalle laitettu uusi bensapumppu, niinkuin kuuluukin. Hyvän kipinän antaa kummallakin pytylle, mutta tyhjäkäynnillä retkuttaa aikalailla,sammuilee, käsikaasua antamalla käy n.1000krpm, edelleen retkuttaa.
Retkutus tullut VRO poiston jälkeen, VROn kanssa toiminut hyvin.
Kumpikin kaasutin on putsattu perusteellisesti. Isommalla kaasulla vetää hyvin.
Sitten kysymys, Missä asennossa solenoidissa oleva punainen vipu pitäisi olla, nyt se on reippaassa etukenossa, ja onko sen vivun asennolla vaikutusta tyhjäkäyntiin, vai tietääkö joku kokenut jonkun muun syyn? -Kiitos asiallisista vastauksista.

15

297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minkälaista bensa/öljyseosta olet käyttänyt?. Liika öljy voi vaikuttaa tyhjäkäyntiin. Sopiva suhde VRo koneissa lienee n. 1-1,5%.

      OMC koneiden tyhjäkäyntiä säädetään ruuvista, joka sijaitsee muistakseeni veneestä katsottu koneen vasemmalla puolella.

    • Anonyymi

      Öljyseos on kohdallaan, ongelma on koneen voimakas retkutus, joka ei poistu käsikaasullakaan. Kuulemma kaasu auki vetää hyvin, elikkä kumpikin pytty toimii tasaisesti, kun kaasuttimien kurkut avautuu. Cleaner liuotin virtasi hyvin tyhjäkäyntipiirin kaikista kanavista. Bensaletkut pumpulta kaasuttimille on kaikki uusia. Tulppien vaihtokaan ei auttanu.

      • Anonyymi

        Solenoidin vivun kuuluu osoittaa normaalisti solenoidin runkoa kohti, kuten alla olevan linkin takaa löytyvässä kuvassa.

        https://classicaquasport.com/smf/index.php?topic=12425.0

        Normaalisti solenoidin vipuun ei tarvitse koskea ikinä, mutta jos solenoidi ei toimi, vipua pitää kääntää päinvastaiseen asentoon jotta moottori käynnistyy. Tuo punainen vipu on siis vain solenoidin manuaaliseen käyttöön, "ohitukseen" vikatilanteissa.

        Jos edellinen kommentoija tarkoittaa tyhjäkäynnin säätöruuvilla sitä konekopan ulkopuolella olevaa ruuvia, niin sitä ei kaikista omc:n koneista löydy. Omassa 15hp evikassa toi ruuvi on, mutta kuuskymppisessä ei ole.

        Koneen "renkutus" vois viitata siihen että sytytyksen ajoitus ei ole ihan kohdallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Solenoidin vivun kuuluu osoittaa normaalisti solenoidin runkoa kohti, kuten alla olevan linkin takaa löytyvässä kuvassa.

        https://classicaquasport.com/smf/index.php?topic=12425.0

        Normaalisti solenoidin vipuun ei tarvitse koskea ikinä, mutta jos solenoidi ei toimi, vipua pitää kääntää päinvastaiseen asentoon jotta moottori käynnistyy. Tuo punainen vipu on siis vain solenoidin manuaaliseen käyttöön, "ohitukseen" vikatilanteissa.

        Jos edellinen kommentoija tarkoittaa tyhjäkäynnin säätöruuvilla sitä konekopan ulkopuolella olevaa ruuvia, niin sitä ei kaikista omc:n koneista löydy. Omassa 15hp evikassa toi ruuvi on, mutta kuuskymppisessä ei ole.

        Koneen "renkutus" vois viitata siihen että sytytyksen ajoitus ei ole ihan kohdallaan.

        Tässä on ryyppysolenoidi vaakatasossa ja punainen vipu hieman yläviistossa eteenpäin. Akku alkoi tyhjentyä, en kerenny vipua liikutella, sepä selviää. Tässä on kaikki säädöt kopan sisällä.


    • Anonyymi

      Toisen kaasarin tyhjäkäyntipiiri vielä osin tukossa tai muuten kaasarit ei ole balanssissa. Tai jommankumman kaasarin bensapinta ei ole kohdallaan, eli koho vaakatasossa,(tai uponnut) tai neula vuotaa ym. Ei ole sytyn kanssa mitään tekemistä.
      Tyhjäkäyntipiirissä on kurkun puolella useita pieniä reikiä yleensä ja jos ei ihan kaikki ole auki, ei saa käymään kunnolla. Joskus pitää tulpattu kansi ottaa irti ja vasta sitten saa putsattua. Epoksiliimalla takaisin.

      • Anonyymi

        Kohokammiossa kaikki siistissä kunnossa,kohoja myöten, neulojen kärkikartiot kuin uusia. Ainoa puute, minkä huomasin, kummaltakin kaasuttimien neulalta puuttui se hento jousi, joka vetää neulat auki, kun koho laskeutuu, jolloin voisi periaatteessa neula jäädä tukkimaan, mutta uskoisin bensan paineen sen aukaisevan, kun herkästi laskeutui.
        Tyhjäkäynti reiät oli uskomattoman pienet, yksi reikä läpän takana kurkun yläosassa. Häiriön syy on varmasti pieni, mutta tupakkia menee.


    • Anonyymi

      Kuusakoski poistaa vanhat kakstahtimoottorit kun lasket ensin nesteet pois.

      • Anonyymi

        Kuusakoski poistaa myös vanhat 4-tahtiset, joissa on enemmän ympäristölle haitallisia nesteitä.


    • Anonyymi

      Kannattiko poistaa, jos kerran toimi hyvin 28 vuotta?

      • Anonyymi

        Hyvä, jollei paras kysymys se oli kyllä. -Kone on hyvin siistissä kunnossa, ja häiriön syy on varmaan hyvin pieni, bensapuolella se vaikuttaa olevan. Seuraavaksi täytyy selvittää, kummalla pytyllä se retkuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä, jollei paras kysymys se oli kyllä. -Kone on hyvin siistissä kunnossa, ja häiriön syy on varmaan hyvin pieni, bensapuolella se vaikuttaa olevan. Seuraavaksi täytyy selvittää, kummalla pytyllä se retkuttaa.

        Eikö sen voi käynnistää yhdellä irrottamalla tulpan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sen voi käynnistää yhdellä irrottamalla tulpan?

        Juu, koitetaan sitä seuraavaksi huomenissa, sillälailla poistuu puolet epäselvyydestä.


      • Anonyymi

        Älä vaan ota tulpanjohtoa irti! Muuten saat etsiä uuden syttyboksin.


    • Anonyymi

      Johnsson toimii taas aivan nätisti, eikä retkuta eikä sammu enää tyhjäkäynnillä. Tulipahan putsattua kaasuttimet ja sähköliittimet voideltua. Vikahäiriön syy oli lopulta niinkin karmea, että kaasuvivusta sytytysajoituksen yhdystanko,,n. 6sm pitkä ei ollut kunnolla paikoillaan, ja sytytys jäi reippaasti myöhäselle. Kun tanko lopulta saatiin kiinnikkeisiin oikein, häiriöt loppui, kuin seinään. VROn poiston yhteydessä se pikkutanko oli jotenkin irronnut.
      Kiitos kaikille asiaan paneutuneille vastaajille, ja hyvää loppukesää.

    • Anonyymi

      Tämäkin tarina oli osoitus siitä, että amerikkalaiseen kaksitahtiseen tulee toimintahäiriö vain, jos omistaja sen itse soppasormiensa kanssa aiheuttaa. Nelitahtisen omistaja puolestaan aiheuttaa moottorihäiriön pelkästään hankkimalla koko laitteen ja käyttämällä sitä normaalisti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks

      Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann
      Maailman menoa
      448
      3079
    2. Teidän persujen pitäisi välillä miettiä kuinka Suomen talous saataisiin kuntoon

      Ja lopettaa tuo tyhjänpäiväinen maahanmuuttajista höpöttäminen. Teillä on sentään rahaministerin salkku tällä kierroksel
      Maailman menoa
      137
      2265
    3. Minkä ikäinen

      Minkä ikäinen on kaipauksesi kohde?
      Ikävä
      133
      2106
    4. Persut ei kestä heidän johtajistaan tehtyä huumoria

      Laajalti tiedostettu tosiasia on, että autoritaariset johtajat ja erinäiset diktaattorit eivät kestä heidän kustannuksel
      Maailman menoa
      29
      1504
    5. Kuka omistaa entisen Veljeskodin?

      Kenellä on varaa pitää hiljattain remontoitua rakennusta tyhjillään? Tehdäänkö siitä Suomen kallein kirpputori vai mikä
      Ähtäri
      7
      1425
    6. Kaninkolojen vaikutus?

      Vinkki sinkkumiehille: jos haluatte kunnollisen täysijärkisen naisen, niin kaivautukaa ulos kaninkoloistanne ja parantak
      Sinkut
      208
      1344
    7. Martina ei mennyt naimisiin

      IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva
      Kotimaiset julkkisjuorut
      152
      1280
    8. Kuka opettaja, mikä koulu

      Minkä koulun opettaja saanut potkut
      Nivala
      8
      1096
    9. Millaiset hiukset kaivatullasi on?

      Hiusten pituus, väri, suorat vai kiharat?
      Ikävä
      57
      1066
    10. Ootko miettiny koskaan

      Et oot jonkun mielestä ihanista ihanin ❤️
      Ikävä
      37
      805
    Aihe