Iv koneen mitoitus

Anonyymi

Hieman kaipais apuja. Eli omakotitalo on 2-kerroksinen, neliöitä 168. Tuntuu että onkohan iv-kone alimitoitettu. Tosin iv-suunnittelija on tarvittavat ilmamäärät (l/s) laskenut, ja ne on yläkerrassa tulo 30 ja poisto -33, ja alakerrassa tulo 43 ja poisto -49. Yhteensä siis tulotarve 73 ja poistotarve -82. Iv-suunnitelmassa ehdotettiin iv-koneeksi Enervent Pingvin eco ece, ja sellainen myös asennettiin.

Teoriassa sen pitäisi riittää, mitoitusarvot tuolla Pingviinillä on tulo 70 ja poisto -80. Huipputeho on manuaalin mukaan 76/-102.

Käytännössä olen huomannut, että iv-kone pitää olla 3/4 asennossa, että ilma edes jollain tapaa vaihtuu. Asennossa 2/4 huomaa että asunto on pian tunkkainen.

Kuuluuko olla näin. Vai pitääkö hankkia tehokkaampi iv-kone? Tosin, taitaa olla eri merkeissä eri kohdilla putketkin.

Yläkerran makuuhuoneissa on tunkkainen ilma myös, vaikka olisi kolmos asennolla. Eli onko tuo Pingviini jo lähtökohtaisesti liian pieni, näillä spekseillä siis?

6

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuntuu että aavistuksen alimitoitettu kone ilmamääriin nähden

    • Anonyymi

      Usein nuo "IV-säätäjät" tarkoilla suunnittelijan speksaamilla ilmavirroilla kuristavat venttiileillä tehokkaankin IV-koneen alisuoriutujaksi (ja sähkösyöpöksi).

      Jos rohkenet niin voit ihan itse kokeilla uutta järkevämpää säätöä: kaikki venttiilit ensin reilusti auki ja sitten tsekkaat kuinka paljon pitää IV-konetta lähinnä olevia venttiileitä kuristaa, että imua/puhallusta riittää myös kauimmaisiin.

      Ja sitten vain jonkin aikaa seurailet miten toimii ja ruuvailet venttiileitä vielä vähän, jos jotain ongelmia ilmenee jossakin tilassa.

    • Anonyymi

      IV:n mittauspöytäkirjasta näet millä asennolla kone on säädetty. Jahka kone on nippa nappa sopiva, kuten yllä jo aikaisemmin kirjoitellaan, niin voisin veikata, että säätö on tehty asennolla 3. Eli siis se on se asento millä konetta on tarkoitus käyttää.

      Asennolla 2 ilma ei vaihdu silloin riittävästi, kuten olet itse huomannutkin.

      Huomioitavaa, että säätöhän tulee tehdä samoilla suodattimilla mitä tullaan käyttämäänkin. Eli jos säätö on tehty M5 suodattimilla ja nyt käytät F7 tasoa, niin ilmaa ei tule tarpeeksi.

      Suodattimiahan tulee vaihdella riittävän usein. Ja se pakollinen kommentti, että hyttysverkkoa ei tuloilmaritilässä saa olla.

      OnnellinenSipokki

    • Anonyymi

      Enerventissä on ollut jo pidemmän aikaa mahdollisuus muuttaa eri nopeuksien tehoja. Esimerkiksi jos kolmonen tuntuu liian vaisulta niin voit lisätä sen tehoja koneen sisältä. Teille olisi sopinut paremminkin Pingviinin XL -malli.

      • Anonyymi

        Tehoja voidaan vain pienentää oletuksesta, ei kasvattaa. On tosin voinut uudempiin koneisiin muuttua, mutta noin oli vielä muutaman vuoden vanhoissa koneissa ja sitä vanhemmissa eco- malleissa.

        OnnellinenSipokki


    • Anonyymi

      On mahdollista myös vaihtaa tehokkaammat puhaltimet koneeseen. Tämä paljon havelmpaa kuin uuden koneen hankinta.

      Enerventilläkin on samasta koneesta eri puhallintehoilla olevia malleja.
      Jos kone on uusi niin sinä varmasti on DC-ohjatut puhaltimet. vaihto on tällöin sikäli helppoa ettei tarvitse välittää siitä onko jännitteen alennusmuuuntaja (tehoportaille) riittävän iso isommille puhaltimille.

      Puhaltimia löytyy hyvin eri tehoisia ja erilaisille vastapaineille ja tilavuusvirroille samalla kotelotyypillä. yhteyttä vaan johonkin asiansa osaavaan firmaan niin hoitavat homman tunnissa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1900
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1509
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1288
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1275
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1200
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      1009
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      962
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      109
      881
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      733
    Aihe