Kattoporaus ja katkaistut sähköt

Anonyymi

Osaisiko joku sanoa, että onko kattoon (ja sähköjohtoon) poratessa mahdollista saada sähköiskua, jos sen huoneen sähköt (kattolamppu ja pistorasiat) on sulaketaulusta katkaistu? Mistä asti sähkö silloin katkeaa, sulaketaulultako? Yläpuolella on asunto, luultavasti myös olohuone, ei lattialämmitystä. Koko oman asunnon sähköjä en voi katkaista, koska poravasara ei ole akkukäyttöinen enkä saa virtaa rapusta (ostamatta pitkää roikkaa).

Jos poraan johtoon, niin vastuuvakuutus korvannee, mutta haluaisin olla varma ettei sähköiskua tule. Pitäisi porata 45 mm, joten ainakaan halvoista rakenneilmaisimista ei taida olla hyötyä?

11

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Katso sähkösuunnitelmasta mitä ryhmiä huoneessa kulkee. On mahdoton sanoa, mitä missäkin voi olla tai olla olematta.

      • Entä jos kävisit ostamassa yleismittarin, sen jälkeen katkaiset kyseisen huoneen sähköt pääkeskuksesta ja mittaat sen, että onko kattovalaimessa sen jälkeen jännitettä, sitten vielä sama muille huoneen pistokkeille.

        Ei ole vaikeaa!


      • Anonyymi
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Entä jos kävisit ostamassa yleismittarin, sen jälkeen katkaiset kyseisen huoneen sähköt pääkeskuksesta ja mittaat sen, että onko kattovalaimessa sen jälkeen jännitettä, sitten vielä sama muille huoneen pistokkeille.

        Ei ole vaikeaa!

        Eikä edes varmaa, että siellä katossa ei silti menisi jotain kaapeleita. Ei kovin välkky keuliminen. 3/10


    • Anonyymi

      Voihan siellä kulkea mitä vain, mutta sähköiskua tuskin saat kun porakoneet ovat muovirunkoisia.

      • Anonyymi

        Jos poraan metallirunkoisella koneella kumihanskat kädessä, vältynkö mahdolliselta sähköiskulta?


    • Anonyymi

      jos ostat tunnistimen, joka tunnistaa esim juurikin ne johtimet rakenteissa, on ne helppo väistää..

    • Anonyymi

      Osaako joku sähköstä tietävä vastata aloittajan kysymykseen. Minua se kiinnostaa myös.

      • Anonyymi

        Kerrostalojen sähköjä tehneenä vaara porata katossa kaapeliin on pieni. 45mm on suht syvälle ja se on sitä luokkaa missä uudempien asuntojen sähköt kulkee. Tarkkaa millimäärää en muista. Katosta alle 10% on putkia ja joukossa on myös atk-kaapelit ja antenni. Myös talon omia sähköjä voi mennä esim ulkoseinän tai käytävien. Valaistuspisteiden ja jakorasioiden vieressä on aina putkia ja samaten seinien vieressä jos kohdalla on kytkin, pistorasia tai muu.

        Tarkkaile poran kärkeä jääkö siihen muovia tai muuta outoa tai humpsahtaako terä yhtäkkiä pari senttiä. Se voi olla merkkin että terä osui putkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrostalojen sähköjä tehneenä vaara porata katossa kaapeliin on pieni. 45mm on suht syvälle ja se on sitä luokkaa missä uudempien asuntojen sähköt kulkee. Tarkkaa millimäärää en muista. Katosta alle 10% on putkia ja joukossa on myös atk-kaapelit ja antenni. Myös talon omia sähköjä voi mennä esim ulkoseinän tai käytävien. Valaistuspisteiden ja jakorasioiden vieressä on aina putkia ja samaten seinien vieressä jos kohdalla on kytkin, pistorasia tai muu.

        Tarkkaile poran kärkeä jääkö siihen muovia tai muuta outoa tai humpsahtaako terä yhtäkkiä pari senttiä. Se voi olla merkkin että terä osui putkeen.

        Sen lisäisin että vaara saada itse sähköisku on tosi pieni.


    • Anonyymi

      Jos on käytössä verkkoon kytketty viallinen porakone niin kyllä siitä voi saada sähköiskun.

      • Anonyymi

        Moni asia täytyy kyllä mennä pieleen, jos iskun saa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      122
      1320
    2. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      51
      1259
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1183
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      100
      879
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      325
      814
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe