Unelmoin merikapteeniksi kouluttautumisesta. Unelma työpaikkani olisi matkustaja/risteily aluksella. Haluaisin kuulla kokemuksia merikapteeneilta siitä minkälaista päällikön työ on (hyvät ja huonot puolet), minkälainen palkka on ja onko se hyvä, sekä mitkä ovat työllisyysnäkymät.
Haaveena merikapteenin ammatti
45
31890
Vastaukset
- irvi
katseleppa viestejä tuossa alempana,ehkä viimeisten kolmen viikon ajalta,jos sitten ajattelet perämiehen,konemestarin tai polkupyärälähetin hommia,tais muuten olla makeistehtailijalla huipussa palkka.katseleppa työkkärin tai koulupuolen sivuja,löytyy ehkä asiapuolia.tällä palstalla ei töitä jaeta,merille ei kannata lähteä,huonoin jobi maailmassa,et elätä edes kapteenina itseäsi,koulut on tyhmiä,opettajat p....seestä ja opiskelijat tietävät enemmän.koulussa kertoilevat merimiesjuttuja ja perämieheksi pääset kolmen viikon kirjekurssilla.lueppa itse.
oikeet merimiehet kertovat täällä miten homma hoidetaan.jos innostusta riittää ja oikeesti haluat hommiin,saatat aikanaan päästä,joutua kippariksi.:):)- Merimies
...ja taas puhuu vahva kokemus! *virne* Oletkohan koskaan edes ollut minkään veden päällä liikkuvan keksinnön kyydissä?
- irvi
Merimies kirjoitti:
...ja taas puhuu vahva kokemus! *virne* Oletkohan koskaan edes ollut minkään veden päällä liikkuvan keksinnön kyydissä?
mutku kattelet näitä kirjoituksia,täällähän on lähes amiraalista lähtien,viimeiset 70 vuotta päällystönä seilanneet vakuuttavasti kertoilleet miten huono homma merillä olo on.kukaan ei maksa mitään ja töitä tehdään vuorokaudet ympäriinsä.perämies ei tienaa edes jätskikauppiaan verran,konemestarista puhumattakaan.tiedän homman,ja hyvinkin mutta lueppa aiemmin kirjoitettuja ja arvaa miks kirjoitin.elän,ja perhekkin edelleen näillä merihommilla,enkä ole taxfree kaupan myyjä(joka kuulemma tienaa laivalla eniten).eihän porukat täällä edes nimityksia henkilöstölle tiedä,jotkut ovat lehdistä lueskelleet.että tältä pohjalta.
- Tyytyväinen Merimes
Luin läpi muutaman keskustelun samasta aiheesta alempana. Monilla näkyy olevan hyvin synkät näkemykset alan tulevaisuudesta, ehkä aiheestakin. Haluaisin kertoa oman tarinani antaakseni yhden konkreettisen esimerkin siitä, mitä se voisi olla. Tosin oma kertomukseni on siinä suhteessa suppea, että olen lähes koko urani ollut joko ulosliputetuissa, tai sitten ulkomaisten varustamojen omistusessa olleissa laivoissa. Täten en ehkä voi puhua niinkään Suomealaisessa kauppamerenkulussa kouliintuneella äänellä..
Aloitin merikapteeniksi opiskelut vuonna 95, ylioppilaaksi tultuani. Ekat puoli vuotta opiskeltiin perusasioita, jonka jälkeen otin 6:n kuukauden pestin tankkerille puolimatruusina. Työ ei ollut herkkua, vaan kovaa puurtamista kannella ruostevasara tai pensseli kädessä aamu kahdeksasta ilta kuuteen, seitsämän päivää viikossa. Tosin satamissa pääsi yleensä aina maissa käymään. Illuusiot komentosillalla uniformu päällä patsastelusta katosivat hyvin äkkiä ja kova todellisuus tuli jyrkästi vastaan.
Otin sen kuitenkin haasteena ja päätin jatkaa eteenpäin perämies luokalle, jonka suoritin vaadittavine harjoitteluineen kahdessa lukuvuodessa. Sitten eka pesti perämiehenä ulkomaisessa varustamossa, jonka jälkeen vuodeksi kippariluokalle. Koulu oli mielstäni helppo ja opetus aika käytännönläheistä
Kippariluokalta päästyäni palasin takaisin perämiehen mukavaan penkkiin saman varustamon leiviin. Kolmannelle perämiehelle palkkaa maksetaan ko firmassa noin 36 000 e vuodessa. Työtä tehdään 3kk ja sitten vuorostaan 3kk vapaalla. Eli ns 1/1 vuorottelu systeemi. Ensimmäisen puoli vuotta koulujen jälkeen seilasin kolmosena, jonka jälkeen sain toisen perämiehen pestin. Samalla palkka nousi vähän reiluun 40 000 euroon vuodessa. Vuorottelu jatkui edelleen samassa suhteessa. Pari vuotta olin kakkosena. Nyt olen ollut yliperämiehenä viimeiset kaksi ja puoli vuotta. Palkkaa siitä maksetaan noin 70 000 euroa vuodessa, edelleen 3kk töitä ja kolme vapaata. Meidän firmassa laivan päälliköt tekee samalla vuorottelu rytmillä töitä ja nostaa siitä noin 80 000 euron palkan joka vuosi. Palkka tietysti vaihtelee valuutta kurssien mukaan. Joskus on tienattu paremminkin, mutta tällä hetkellä vahvan euron takia vähän heikommin.
Nuorimmat kipparit ovat olleet noin 30 vuotiata, mutta keksimäärin kipparin ylennyksen saaneet ovat olleet yli 40.n vuoden. Mikäli mielii nopeasti laivan päälliköksi, kannattaa mielummin suuntautua rahtilaivoille kuin matkustaja laivoille. Matkustajalaivoilla kilpailu päällikön paikasta on kovempi. Kuten aiemmin mainittu, päällikkys pienessä laivassa ei välttämättä pärjää palkkavertailussa edes toiselle perämiehelle isommassa laivassa ja hyvin maksavassa varustamossa. Ulkomaisien varustamojen välillä on suuria eroja palkoissa.
Mutta eihän se raha ole kaikki kaikessa.
Elämä merellä on hyvin erillaista erilaisilla laivoilla. Kannatta kokeilla useita laiva- ja reittityyppejä jo uran alussa. Olen itse kokeillut sekä lähiliikenettä, että kaukoliikenettä, ja löytänyt molemmista omat hyvät puolensa. Omasta mielestä tässä duunissa paras puoli on se, etta lomat on pitkät ja niiden aikana ei tarvitse työasioita murehtia. Palkka on kohtuullinen ja samalla pääsee kiertämään maailmaa. Tuskinpa olisi ikinä päässyt näkemään yhtä paljon paikkoja, ja ennen kaikkea ei aina niin turistimaisesta näkökulmasta.
Vaikkei tulevaisuus ehkä työllisyystilanteen kannalta enää yhtä hyvältä näyttäisikään, en silti kadu omaa uravalintaani. Hyville ja ahkerille työntekijöille löytyy aina jostain jotain töitä. Kysymys on lähinnä siinä mitä on valmis/halukas itse antamaan sen eteen. Tiiviissä työyhteisössä oleminen laivalla opettaa paljon myös muita tärkeitä asioita elämässä. Välillä meinaa kuitenkin itseltäkin usko uravalintaan kadota, kun ulkona pukkaa kymmenmetrisiä aaltoja ja määränpää ei ota lähestyäkseen. Haluaisin kuitenkin vilpittömästi suositella merikapteenin koulutusta, vaikken itse ihan kapteeniksi asti vielä ole yltänyt. Tähän asti kuitenkin on näyttänyt hyvältä.- löysit
Vuoden kippariluokan? Eiköhän se koulutus ole ollut, ja on edelleenkin minimissään 4,5v koulun penkillä. Siis merikapteenin tutkintoon, joka taas on pakko olla jotta sulla voi olla voimassa förstin kirjat.
- edelliseen
löysit kirjoitti:
Vuoden kippariluokan? Eiköhän se koulutus ole ollut, ja on edelleenkin minimissään 4,5v koulun penkillä. Siis merikapteenin tutkintoon, joka taas on pakko olla jotta sulla voi olla voimassa förstin kirjat.
Ei kestä kippariluokka sitä 4,5 vuotta, jos aikaisemmin oot suorittanut perämiehen tutkinnon. Kyllä noita "huru-ukkoja" meidänkin koulussa oli. Tais kestää keskimäärin n.1-1,5 vuotta niiden kippariluokka.
- Yahoo
Ulkona niin rahtilaivoilla kuin risteilijöillä seilaavana ja useita vuosia jo seilanneena en oikein jaksa uskoa edellisessä mainittuihin palkkoihin. Rahtilaivoissa on ollut pääsääntöisesti huonommat palkat kuin risteilijöissä tai jahdeissa, enkä missään tapauksessa ole edes kuullut noin kovista palkoista tuolla 1:1 systeemilla. Jos euroista puhutaan niin eiköhän liipaista sellaiset vähintään 40 % pois niin sitten ollaan lähempänä totuutta.
Muutenkin tuo tyyliin: "vuodessa kapteeninpaperit" on täyttä puppua. Vaikka olisi se perämieskoulukin takana. - Tyytyväinen Merimies
Yahoo kirjoitti:
Ulkona niin rahtilaivoilla kuin risteilijöillä seilaavana ja useita vuosia jo seilanneena en oikein jaksa uskoa edellisessä mainittuihin palkkoihin. Rahtilaivoissa on ollut pääsääntöisesti huonommat palkat kuin risteilijöissä tai jahdeissa, enkä missään tapauksessa ole edes kuullut noin kovista palkoista tuolla 1:1 systeemilla. Jos euroista puhutaan niin eiköhän liipaista sellaiset vähintään 40 % pois niin sitten ollaan lähempänä totuutta.
Muutenkin tuo tyyliin: "vuodessa kapteeninpaperit" on täyttä puppua. Vaikka olisi se perämieskoulukin takana.En tiedä mitkä ovat palkat ulkomaisilla matkustajalavoilla, toivottavasti vielä paremmat. Rahtilaivoilla palkat vaihetelvat suuresti. En tiedä kuinka laaja on kokemuksei ulkomaisista varustamoista, mutta tiedän monen saavan parempaakin palkkaa. Monessa kanadalais, britti ja norjalais varustamoissa on suurinpiirtein sama palkkaluokka. Siinä olet oikeassa, että 1/1 vuorottelu on aika epätavallista herkkua. Et kai vain nyt sekoittanut suomalaisiin ulosliputettuihin laivoihin, jossa maksetaa samaa palkaa kuin keksiverto filpparille ulkomailla?
En väittänyt saaneeni kipparin pahveja vuodessa, vaan että kävin kippari luokan vuodessa. Aika iso ero. Lueppa tekti uudestaan. Koko AMK pohjaisen koulutuksen pystyy, tai pystyi ainakin muutama vuosi sitten, helposti suorittamaan neljässä lukuvuodessa. Tiedän monta muuta tapausta. Koulutuksen siirryttäessä opistoasteelta ammattikorkeakoulu pohjaiseksi kurssisuunnitelmat oli hyvin väljiä ja vaatimustaso hyvinkin helppo. - Just just
Aika uraputki kamulla, -95 aloittanut koulun ja nyt -2005 förstinä. Sain tarinastasi sellaisen kuvan että olisit cruisereilla förstinä, siis ollut jo 2,5 vuotta. Ihan vaan ihmettelen että missä välissä ne kipparin kirjan praktiikat hankit? Ne kun vaativat kipparin kirjan förstin jobiin(myös pöntöissä). Muuten ihan hauska tarina....
- Tyytyväinen merimies
Just just kirjoitti:
Aika uraputki kamulla, -95 aloittanut koulun ja nyt -2005 förstinä. Sain tarinastasi sellaisen kuvan että olisit cruisereilla förstinä, siis ollut jo 2,5 vuotta. Ihan vaan ihmettelen että missä välissä ne kipparin kirjan praktiikat hankit? Ne kun vaativat kipparin kirjan förstin jobiin(myös pöntöissä). Muuten ihan hauska tarina....
Säit väärän kuvan, sillä en ole matkustaja laivoilla. Pahoittelen epäselvää kiroitustani. Kaikilla pönteillä ei muuten vaadita kipparin pahveja förstin hommiin. Vai oletko selvittänyt asian noin perinpohjaisesti? Yleisesti kyllä ainakin suositeltavaa, muttei kyllä aina vaadittu!
- eki
Tyytyväinen merimies kirjoitti:
Säit väärän kuvan, sillä en ole matkustaja laivoilla. Pahoittelen epäselvää kiroitustani. Kaikilla pönteillä ei muuten vaadita kipparin pahveja förstin hommiin. Vai oletko selvittänyt asian noin perinpohjaisesti? Yleisesti kyllä ainakin suositeltavaa, muttei kyllä aina vaadittu!
kahta alusta ajelee yksi kippari,yks kerrallaan satamaan,sukulaisvarustamojen rahtareita,ja miettikää moneltako alukselta kysytään kipparin papereita satamaan tullessa:):)
vahtiperämieskaveri on jo kolme vuotta tuonnu isoa alusta suomeen kipparina,ilmoittaa vaan olevansa aluksen päällikkö ja esittää tarvittaessa varustamon paperit ja tummansininen villapaita jossa kultanauhat, riittää pitkälle. - Don Capo
eki kirjoitti:
kahta alusta ajelee yksi kippari,yks kerrallaan satamaan,sukulaisvarustamojen rahtareita,ja miettikää moneltako alukselta kysytään kipparin papereita satamaan tullessa:):)
vahtiperämieskaveri on jo kolme vuotta tuonnu isoa alusta suomeen kipparina,ilmoittaa vaan olevansa aluksen päällikkö ja esittää tarvittaessa varustamon paperit ja tummansininen villapaita jossa kultanauhat, riittää pitkälle.Eki jumankauta!! nyt ois korkee aika siirtyä kevyempiin kamoihin!!!! Tummansinninen villapaita jossa kultanauhat riittää kyllä pitkälle( lähinnä naisten suhteen) mutta ei sillä ISOA alusta Suomeen tuoda. Äläkä viitsi mainita mistään vahtiperämies kavereista, niitä raukkoja on kohta riesaks kuin rotista, ei ole kuin tiellä ja mitään ne ei osaa(no joo loistavat täällä keskustelupalstoilla försteinä ym. 70 000 eskon vuosipalkoilla, no ehkä sitten joskus kun pääsevät koulusta ensimmäiseen harjoitteluun niin loppuvat nämä kuvitelmat).
- oletko
Don Capo kirjoitti:
Eki jumankauta!! nyt ois korkee aika siirtyä kevyempiin kamoihin!!!! Tummansinninen villapaita jossa kultanauhat riittää kyllä pitkälle( lähinnä naisten suhteen) mutta ei sillä ISOA alusta Suomeen tuoda. Äläkä viitsi mainita mistään vahtiperämies kavereista, niitä raukkoja on kohta riesaks kuin rotista, ei ole kuin tiellä ja mitään ne ei osaa(no joo loistavat täällä keskustelupalstoilla försteinä ym. 70 000 eskon vuosipalkoilla, no ehkä sitten joskus kun pääsevät koulusta ensimmäiseen harjoitteluun niin loppuvat nämä kuvitelmat).
ihan oikeesti kuullut että laivan kapteenin paperit tarkastetaan mikäli mitään vahinkoa ei tapahdu,tai edes sen onnettoman vahtiperämiehen joka ei mitään osaa.
- Merimies
oletko kirjoitti:
ihan oikeesti kuullut että laivan kapteenin paperit tarkastetaan mikäli mitään vahinkoa ei tapahdu,tai edes sen onnettoman vahtiperämiehen joka ei mitään osaa.
...sinä koskaan kuullut sanoja mönsträys ja port state control? Ihan vain näin vastakysymyksenä... *virne*
- Jurputtaja
oletko kirjoitti:
ihan oikeesti kuullut että laivan kapteenin paperit tarkastetaan mikäli mitään vahinkoa ei tapahdu,tai edes sen onnettoman vahtiperämiehen joka ei mitään osaa.
jossa se tehdään on nimeltään "Port state control"
Aivan turha selittää jotain juttua jostain kaverista joka tuuraa kipparia koska tämä joutuu olemaan yhtä-aikaa kahdessa laivassa....mitenkäs se kaveri homman hoitaa?
Lentää kopterilla aina laivoja vastaan vaiko luotsin kanssa samaan aikaan laivaan?
Ja sitten rientää lentokentälle taas ehtiäkseen hoitamaan seuraavan laivan satamaan?
Tämmöinenhän menee yli jo kaikkien merimiesjuttujenkin.... - kipparinkirja vuodesta -85
Don Capo kirjoitti:
Eki jumankauta!! nyt ois korkee aika siirtyä kevyempiin kamoihin!!!! Tummansinninen villapaita jossa kultanauhat riittää kyllä pitkälle( lähinnä naisten suhteen) mutta ei sillä ISOA alusta Suomeen tuoda. Äläkä viitsi mainita mistään vahtiperämies kavereista, niitä raukkoja on kohta riesaks kuin rotista, ei ole kuin tiellä ja mitään ne ei osaa(no joo loistavat täällä keskustelupalstoilla försteinä ym. 70 000 eskon vuosipalkoilla, no ehkä sitten joskus kun pääsevät koulusta ensimmäiseen harjoitteluun niin loppuvat nämä kuvitelmat).
Kaikenlaista sekopäätä täällä tuntuu olevan. Ei minkäänlaista käsitystä alasta tai palkoista ym.
Aamupillereitten otto olisi monelle tärkeää. - olen
Merimies kirjoitti:
...sinä koskaan kuullut sanoja mönsträys ja port state control? Ihan vain näin vastakysymyksenä... *virne*
ihan oikeesti ilman virnettä näin tehnyt.elätän itseni,myös perheeni tällä huonopalkkaisella merimiestyöllä.
olen mönstrannut eli tehnnyt työsopimuksen varustamon kans tiedän myös että minulle maksetaan tehdyn työn mukaan.en häviä nakkikauppiaalle en myöskään taxfree myyjälle palkassa en myöskään virnistelevälle pilkkityöntekijälle.hymyilen itsekseni,kuuluu tapoihin,mutta jos et itse ole ollut merillä et voi tietää tästä systeemistä.eli tätä hommaa voi tehdä ja jopa saada enemmän rahaa kun virvelöimällä ja itteään kehumalla.jos vielä joku miettii miten tuo kahden laivan systeemi toimii voi kysellä miten tuo kaverini ajeli kolme vuotta kipparina ilman papereita,jäi kii rotterdamissa,ja ajelee nyt sen jälkeen kaks vuotta ja huomenna kolme kuukautta lisäks edelleen ilman niitä papereita,että control vaan sano,voitte vetää uistinta tuossa kruunuvuoren selällä ja Salvessa kertoa merimiesjuttuja mutta oikeesti näin käy.itselläni on vielä nuo paperit kunnossa.mönstraukseen kuulu varustamon hyväksyntä,eli jos varustamo hyväksyy jonkun joka omistaa aluksen tai osakkeen arvatkaapa hylätäänkö hakemus kippariks.voitte kysellä lisää ja vastaan,en nimillä enkä aluksilla mutta amiraaleille tiedoks. - istua
Jurputtaja kirjoitti:
jossa se tehdään on nimeltään "Port state control"
Aivan turha selittää jotain juttua jostain kaverista joka tuuraa kipparia koska tämä joutuu olemaan yhtä-aikaa kahdessa laivassa....mitenkäs se kaveri homman hoitaa?
Lentää kopterilla aina laivoja vastaan vaiko luotsin kanssa samaan aikaan laivaan?
Ja sitten rientää lentokentälle taas ehtiäkseen hoitamaan seuraavan laivan satamaan?
Tämmöinenhän menee yli jo kaikkien merimiesjuttujenkin....salvessa tai missä kupilassa tahansa,ideahan on että kaksi saman systeemin laivaa ajelee,toisessa hyväksytty kippari toisessa ohjaustaitoinen,ilman tutkintoa,ajelevat vaikka Valettasta Pietariin,toinen lossaa ja tapaavat vaikka tuossa puolessavälissä suomenlahtea,vaihtavat päällikköä,toinen jatkaa maltalle ja toinen kohta taas peräs,ei tämä niin vaikeeta ole ja tapahtuu viikottain,ei sitä vaan kaunissaaressa huomaa.saattaa tuo aallokko vaan siellä perämootoria keinuttaa sanon hymyillen.maailmassa monta on ihmeellistä asiaa jne..ajelee takseja ilman lupaa sekä helsingissä että turuuss:):)
- uskottavaa
istua kirjoitti:
salvessa tai missä kupilassa tahansa,ideahan on että kaksi saman systeemin laivaa ajelee,toisessa hyväksytty kippari toisessa ohjaustaitoinen,ilman tutkintoa,ajelevat vaikka Valettasta Pietariin,toinen lossaa ja tapaavat vaikka tuossa puolessavälissä suomenlahtea,vaihtavat päällikköä,toinen jatkaa maltalle ja toinen kohta taas peräs,ei tämä niin vaikeeta ole ja tapahtuu viikottain,ei sitä vaan kaunissaaressa huomaa.saattaa tuo aallokko vaan siellä perämootoria keinuttaa sanon hymyillen.maailmassa monta on ihmeellistä asiaa jne..ajelee takseja ilman lupaa sekä helsingissä että turuuss:):)
Jos kerran noin onnistuu, niin miks ei saman tien osta kipparin kirjoja, panamastahan noita saa, koska suomalaisella laiva ei ainakaan oo kyseessä. Tai luulis praktiikat olevan täynnä jo muutenkin...
- oikeesti
uskottavaa kirjoitti:
Jos kerran noin onnistuu, niin miks ei saman tien osta kipparin kirjoja, panamastahan noita saa, koska suomalaisella laiva ei ainakaan oo kyseessä. Tai luulis praktiikat olevan täynnä jo muutenkin...
tiedä että näin tapahtuu,päivän tosi ja tietämäni tapaukset ei varmaan ole ainoita,sanoi vaikka capo di tutti capo mitä tahansa,ties vaikka olis korkeasaaressa käynny.
- Merimies
olen kirjoitti:
ihan oikeesti ilman virnettä näin tehnyt.elätän itseni,myös perheeni tällä huonopalkkaisella merimiestyöllä.
olen mönstrannut eli tehnnyt työsopimuksen varustamon kans tiedän myös että minulle maksetaan tehdyn työn mukaan.en häviä nakkikauppiaalle en myöskään taxfree myyjälle palkassa en myöskään virnistelevälle pilkkityöntekijälle.hymyilen itsekseni,kuuluu tapoihin,mutta jos et itse ole ollut merillä et voi tietää tästä systeemistä.eli tätä hommaa voi tehdä ja jopa saada enemmän rahaa kun virvelöimällä ja itteään kehumalla.jos vielä joku miettii miten tuo kahden laivan systeemi toimii voi kysellä miten tuo kaverini ajeli kolme vuotta kipparina ilman papereita,jäi kii rotterdamissa,ja ajelee nyt sen jälkeen kaks vuotta ja huomenna kolme kuukautta lisäks edelleen ilman niitä papereita,että control vaan sano,voitte vetää uistinta tuossa kruunuvuoren selällä ja Salvessa kertoa merimiesjuttuja mutta oikeesti näin käy.itselläni on vielä nuo paperit kunnossa.mönstraukseen kuulu varustamon hyväksyntä,eli jos varustamo hyväksyy jonkun joka omistaa aluksen tai osakkeen arvatkaapa hylätäänkö hakemus kippariks.voitte kysellä lisää ja vastaan,en nimillä enkä aluksilla mutta amiraaleille tiedoks...nyt kaveri ihan rauhallisesti! ...hengitä syvään ja anna sen kaiken pahan olon tulla pois! *naurua* Sitten kun olet tämän tehnyt niin voit taas kertoa lisää noita "kavereista" jotka tekevät mitä haluavat.
Tottahan se on että kuka tahansa voi leikkiä päällikköä, mutta kyllä tätäkin asiaa merenkulussa valvotaan juuri mainitsemieni Port State Controlin ja mönsträyksen avulla. Seula ei tosin ole aukoton, mutta mikäpä asia olisi... *virne* - Merimies
istua kirjoitti:
salvessa tai missä kupilassa tahansa,ideahan on että kaksi saman systeemin laivaa ajelee,toisessa hyväksytty kippari toisessa ohjaustaitoinen,ilman tutkintoa,ajelevat vaikka Valettasta Pietariin,toinen lossaa ja tapaavat vaikka tuossa puolessavälissä suomenlahtea,vaihtavat päällikköä,toinen jatkaa maltalle ja toinen kohta taas peräs,ei tämä niin vaikeeta ole ja tapahtuu viikottain,ei sitä vaan kaunissaaressa huomaa.saattaa tuo aallokko vaan siellä perämootoria keinuttaa sanon hymyillen.maailmassa monta on ihmeellistä asiaa jne..ajelee takseja ilman lupaa sekä helsingissä että turuuss:):)
..nuo sinun juttusi mennä jo ylitse tavanomaisista merimiesjutuista! *naurua* Mahdatkohan itsekään uskoa noihin tarinoihisi vai ainoastaan sieltä Salvestako noita muilta kuultuja isojen poikien juttuja kertoilet? *virne*
- Skönö
Itse jo liki kaksikymmentä vuotta kipparina seilannuna luin tuon ja hurraata huusin, kerrankin mies joka ei ruikuta :)
- skönö
oletko kirjoitti:
ihan oikeesti kuullut että laivan kapteenin paperit tarkastetaan mikäli mitään vahinkoa ei tapahdu,tai edes sen onnettoman vahtiperämiehen joka ei mitään osaa.
aatteele, kaikkien paperit tarkastetaan jokaaa jumalan vetting tarkastuksessa tankkilaivassa
- Mie
Jos olette opiskelleet merenkulkualaa(merikapteeniksi) niin missä olette suorittaneet työharjoittelunne? Voiko sen suorittaa itämeren matkustaja-autolautoilla, entä voiko lähteä karibialle tai välimerelle?
- sinä voit
suorittaa työharjoittelun ihan millä laivalla tahansa,sun pitää vaan saada sieltä rahattomalta kipparilta tai varustamolta todistus hommista,vakuuttavat vielä että palkkaa ei saa ja töihin ei kannata tulla,olethan huomannu että täällä ammattimiehet keskustelevat,pizzakuski tienaa enemmän ja silleen.eli heittäydy täysillä hommiin ja saat palkan jolla elät,et heti eka vuonna saa jaguaaria etkä ehkä ehdi kuppilaan kehumaan merimiestyöllä niitä suomenlinnan lautan kyydissä olleita riittää siihen,lueppa niitä puolella olevia kirjoituksia,tee töitä ja pärjäät.
- Turhautunut
sinä voit kirjoitti:
suorittaa työharjoittelun ihan millä laivalla tahansa,sun pitää vaan saada sieltä rahattomalta kipparilta tai varustamolta todistus hommista,vakuuttavat vielä että palkkaa ei saa ja töihin ei kannata tulla,olethan huomannu että täällä ammattimiehet keskustelevat,pizzakuski tienaa enemmän ja silleen.eli heittäydy täysillä hommiin ja saat palkan jolla elät,et heti eka vuonna saa jaguaaria etkä ehkä ehdi kuppilaan kehumaan merimiestyöllä niitä suomenlinnan lautan kyydissä olleita riittää siihen,lueppa niitä puolella olevia kirjoituksia,tee töitä ja pärjäät.
Mitä te hyvät merimiehet väittelette täällä? Ei tässä oikeen tiedä kuka puhuu totta ja kuka ei!
- tunut
sinä voit kirjoitti:
suorittaa työharjoittelun ihan millä laivalla tahansa,sun pitää vaan saada sieltä rahattomalta kipparilta tai varustamolta todistus hommista,vakuuttavat vielä että palkkaa ei saa ja töihin ei kannata tulla,olethan huomannu että täällä ammattimiehet keskustelevat,pizzakuski tienaa enemmän ja silleen.eli heittäydy täysillä hommiin ja saat palkan jolla elät,et heti eka vuonna saa jaguaaria etkä ehkä ehdi kuppilaan kehumaan merimiestyöllä niitä suomenlinnan lautan kyydissä olleita riittää siihen,lueppa niitä puolella olevia kirjoituksia,tee töitä ja pärjäät.
siis sinähän olet kohtuutun tuossa suunsoitossasi! laitahhan suuta vähän pienemmälle.
- infoa
Merikapteenin tutkinnon opiskelu kestää n.4-5 vuotta. Kipparin paperit saat kun olet suorittanut tuon koulun ja vahtiperämiehen pätevyyden (12kk merikokemusta) joka tarkoittaa 12kk merellä. Käytännössä pari vuotta, koska harjoitteluun ei lasketa vapaa-aikoja mukaan.
Tämä jälkeen voit hakea yliperämiehen paikkoja
Palkat eivät ole aluksi häävejä, muuta työiän mukaan nousevat niinkuin kaikilla muillakin aloilla. Varsinaiseen kapteenin pätevyyteen vaaditaan papereiden lisäksi 36kk palvelua vahtiperämiehenä. Taaskin palveluaika lasketaan todellisena työaikana eli lomia ei lasketa mukaan tuohon aikaan. Tämän jälkeen voit hakea kapteenin paikkaa laivoilta.
Merikapteeni tienaa ( karkeasti ) työiästä ja työpaikasta riippuen n. 40 000 - 140 000 euroa vuodessa, mutta tuo haarukan yläpää on tosin jo useamman kymmenen vuoden työiässä ja harvoissa ja valituissa paikoissa. Semmosta 40 000 - 65 000 kannattaa odottaa. Työnkuva riippuu ihan siitä mille uralle suuntaudut. Satamaviranomaisella ja laivassa toimivalla kapteenilla on luonnollisesti iso ero työnkuvassa. Laivan reitillä myös on iso vaikutus työn sisältöön. Esim Turku-Tukholma tai atlantin yli suuntautuvilla reiteillä on iso ero.
Työ on rankkaa mutta em. 1/1 järjestelmällä myös vapaa-aikaa on paljon. 1/1 voi toimia myös vaikkapa 1kk/1kk tai 3kk/3kk usein myös 2 viikon hukeissa.- alasta kiinnostunut
tämä oli hyvä! kiitos!
- tämmöstä myös
alasta kiinnostunut kirjoitti:
tämä oli hyvä! kiitos!
Okei sehän on vielä kaukana kaukana tulevaisuudessa se sun mahdollinen päälliköksi pääseminen(siis laivassa voi olla montakin merikapteenia mutta vain yksi päällikkö).Mutta jo etukäteen voi leikkiä ajatuksella että onko sinusta siihen?Varsinkin matkustaja/risteilyaluksilla.Vastuu on suunnaton kun kyydissä on 2-4000 ihmistä (sekä satojen miljoonien arvoinen laiva).Yksi ainoa SINUN tekemä hätäinen/väärä tai ammattitaidottomuudesta(lue kokemuksen puutteesta) tehty päätös voi tappaa 4000 ihmistä.Tai lievemmässä tapauksessa tuhota 300 miljoonan arvoisen aluksen.Siinähän sitten selität oikeudessa miten näin pääsikin sattumaan ja ura loppui siihen selität mitävaan.Ajatteles esim jos se Estonian kippari olis selvinnyt siittä uppoamisesta,loppuikänsä hän selittelisi ja selittelisi (linnasta päästyään).Veikkaisin että se loppuikä olisi tullut aikas lyhyeksi,eiköhän mies olisi löydetty kaulakiikusta aikapian..Ja sitten rahtilaivoissa olet myös viimekädessä yksin vastuussa esim siittä onko laiva meriturvallinen kun lähdette satamasta,vaikka yliperämies hoitaakin lastauksen ym ja sanoo sulle että kaikki ok,lasti on hyvin päällä ja kiinnitetty asiallisesti niin lopussa vastuu on sinun vaikka et koko lastauksen aikana olisi nokkaasi täkille pistänyt.
- kiikkiii
tämmöstä myös kirjoitti:
Okei sehän on vielä kaukana kaukana tulevaisuudessa se sun mahdollinen päälliköksi pääseminen(siis laivassa voi olla montakin merikapteenia mutta vain yksi päällikkö).Mutta jo etukäteen voi leikkiä ajatuksella että onko sinusta siihen?Varsinkin matkustaja/risteilyaluksilla.Vastuu on suunnaton kun kyydissä on 2-4000 ihmistä (sekä satojen miljoonien arvoinen laiva).Yksi ainoa SINUN tekemä hätäinen/väärä tai ammattitaidottomuudesta(lue kokemuksen puutteesta) tehty päätös voi tappaa 4000 ihmistä.Tai lievemmässä tapauksessa tuhota 300 miljoonan arvoisen aluksen.Siinähän sitten selität oikeudessa miten näin pääsikin sattumaan ja ura loppui siihen selität mitävaan.Ajatteles esim jos se Estonian kippari olis selvinnyt siittä uppoamisesta,loppuikänsä hän selittelisi ja selittelisi (linnasta päästyään).Veikkaisin että se loppuikä olisi tullut aikas lyhyeksi,eiköhän mies olisi löydetty kaulakiikusta aikapian..Ja sitten rahtilaivoissa olet myös viimekädessä yksin vastuussa esim siittä onko laiva meriturvallinen kun lähdette satamasta,vaikka yliperämies hoitaakin lastauksen ym ja sanoo sulle että kaikki ok,lasti on hyvin päällä ja kiinnitetty asiallisesti niin lopussa vastuu on sinun vaikka et koko lastauksen aikana olisi nokkaasi täkille pistänyt.
jjjjjj
- Huru-Ukko
tämmöstä myös kirjoitti:
Okei sehän on vielä kaukana kaukana tulevaisuudessa se sun mahdollinen päälliköksi pääseminen(siis laivassa voi olla montakin merikapteenia mutta vain yksi päällikkö).Mutta jo etukäteen voi leikkiä ajatuksella että onko sinusta siihen?Varsinkin matkustaja/risteilyaluksilla.Vastuu on suunnaton kun kyydissä on 2-4000 ihmistä (sekä satojen miljoonien arvoinen laiva).Yksi ainoa SINUN tekemä hätäinen/väärä tai ammattitaidottomuudesta(lue kokemuksen puutteesta) tehty päätös voi tappaa 4000 ihmistä.Tai lievemmässä tapauksessa tuhota 300 miljoonan arvoisen aluksen.Siinähän sitten selität oikeudessa miten näin pääsikin sattumaan ja ura loppui siihen selität mitävaan.Ajatteles esim jos se Estonian kippari olis selvinnyt siittä uppoamisesta,loppuikänsä hän selittelisi ja selittelisi (linnasta päästyään).Veikkaisin että se loppuikä olisi tullut aikas lyhyeksi,eiköhän mies olisi löydetty kaulakiikusta aikapian..Ja sitten rahtilaivoissa olet myös viimekädessä yksin vastuussa esim siittä onko laiva meriturvallinen kun lähdette satamasta,vaikka yliperämies hoitaakin lastauksen ym ja sanoo sulle että kaikki ok,lasti on hyvin päällä ja kiinnitetty asiallisesti niin lopussa vastuu on sinun vaikka et koko lastauksen aikana olisi nokkaasi täkille pistänyt.
Tämän päivän kauppalaivassa Päällikkö/perämiehet/kansimiehet ovat pelkkää painolastia,joita on
olosuhteiden pakosta kestettävä.Siiffi ja muut metallialan proletariaattiin kuuluvat hoitelevat nä-
mä hommat omien velvollisuuksiensa(tetris,solitaire etc.)ohella.Itse olen ollut jo kauan pois peli-
paikoilta,mutta Suomi24-foorumia lukiessa pysyy hyvin tämän päivän käytännöstä up-to-date.Tai
sitten ei! - no poika
Huru-Ukko kirjoitti:
Tämän päivän kauppalaivassa Päällikkö/perämiehet/kansimiehet ovat pelkkää painolastia,joita on
olosuhteiden pakosta kestettävä.Siiffi ja muut metallialan proletariaattiin kuuluvat hoitelevat nä-
mä hommat omien velvollisuuksiensa(tetris,solitaire etc.)ohella.Itse olen ollut jo kauan pois peli-
paikoilta,mutta Suomi24-foorumia lukiessa pysyy hyvin tämän päivän käytännöstä up-to-date.Tai
sitten ei!Kun sinä pelle et koskaan ole merillä edes ollut, niin pitääkö yrittää tämmöstä provoavaa sontaa.
- Merille!
no poika kirjoitti:
Kun sinä pelle et koskaan ole merillä edes ollut, niin pitääkö yrittää tämmöstä provoavaa sontaa.
Itse aloitin opiskelun 99 ja nyt suomalaisessa varustamossa yliperämiehenä. Palkka 60000 euroa vuodessa. Koulusta paperit ulos 2005. Opiskelu koulussa kestää siis 4,5 vuotta, mutta välivuodet eri luokkien välillä ovat yleisiä ja mielestäni suositeltavia. On paljon antoisampaa opiskella asioita, kun on jotain näkemystä käytännöstä. Nyt siis förstinä ja olen ollut jo 1,5 vuotta. Alkuun ei ollut merikapteenin kirjaa, mutta varustamo hommasi dispanssin merenkulkulaitokselta ja sillä mentiin. Työ on ollut mielenkiintoista ja haastavaa, mutta kannattaa muistaa ettei koulusta valmistu suoraan päälliköksi vaan ura alkaa sieltä aivan pohjalta. Hyvät tyypit huomataan nopeasti ja pikku tuurilla urakehitys voi olla nopeaa. Ei kannata myöskään ajatella ryhtyvänsä matkastajalaivan päälliköksi vaan kannattaa kokeilla kaikenlaisia laivoja ja varustamoja, jotta saa käsityksen eri tyyppisistä laivoista ja sitten hakeutuu niistä itselle sopivimmalle. Itse olen ollut rahti- ja matkustajalaivoissa töissä, mutta lopulta tankkerit olivat se minun juttu. Kuten sanoin muodosta oma mielipide, älä kuvittele mitään. Jos ura laivalla alkaa sitten jossain vaiheessa tökkimään ja merikapteenin kirjat on taskussa on maissa monia vaihtoehtoja, esim. Merenkulkulaitoksessa. Luotsin työ on myös yksi vaihtoehto. Romantiikka tästä työstä on kuollut jo kauan sitten, mutta voin suositella omien kokemusteni perusteella.
- silanga
Merille! kirjoitti:
Itse aloitin opiskelun 99 ja nyt suomalaisessa varustamossa yliperämiehenä. Palkka 60000 euroa vuodessa. Koulusta paperit ulos 2005. Opiskelu koulussa kestää siis 4,5 vuotta, mutta välivuodet eri luokkien välillä ovat yleisiä ja mielestäni suositeltavia. On paljon antoisampaa opiskella asioita, kun on jotain näkemystä käytännöstä. Nyt siis förstinä ja olen ollut jo 1,5 vuotta. Alkuun ei ollut merikapteenin kirjaa, mutta varustamo hommasi dispanssin merenkulkulaitokselta ja sillä mentiin. Työ on ollut mielenkiintoista ja haastavaa, mutta kannattaa muistaa ettei koulusta valmistu suoraan päälliköksi vaan ura alkaa sieltä aivan pohjalta. Hyvät tyypit huomataan nopeasti ja pikku tuurilla urakehitys voi olla nopeaa. Ei kannata myöskään ajatella ryhtyvänsä matkastajalaivan päälliköksi vaan kannattaa kokeilla kaikenlaisia laivoja ja varustamoja, jotta saa käsityksen eri tyyppisistä laivoista ja sitten hakeutuu niistä itselle sopivimmalle. Itse olen ollut rahti- ja matkustajalaivoissa töissä, mutta lopulta tankkerit olivat se minun juttu. Kuten sanoin muodosta oma mielipide, älä kuvittele mitään. Jos ura laivalla alkaa sitten jossain vaiheessa tökkimään ja merikapteenin kirjat on taskussa on maissa monia vaihtoehtoja, esim. Merenkulkulaitoksessa. Luotsin työ on myös yksi vaihtoehto. Romantiikka tästä työstä on kuollut jo kauan sitten, mutta voin suositella omien kokemusteni perusteella.
Aika kuumat on ideat, kun Finnpilot vähentää 40, ja Merenkulkulaitosta ei olleee 1.1.2010. Nyt kun tää sun nesteesi leikkaa kustannuksia, katsotaan mihin sä sitten meet?Bore, Langh tai joku muu suuri suomalainen varustamo, jossa totisesti kannattaa olla seuraavat 40 vuotta. Pysyisivät nyt nekin edes pystyssä ensi vuoteen.
- superted
silanga kirjoitti:
Aika kuumat on ideat, kun Finnpilot vähentää 40, ja Merenkulkulaitosta ei olleee 1.1.2010. Nyt kun tää sun nesteesi leikkaa kustannuksia, katsotaan mihin sä sitten meet?Bore, Langh tai joku muu suuri suomalainen varustamo, jossa totisesti kannattaa olla seuraavat 40 vuotta. Pysyisivät nyt nekin edes pystyssä ensi vuoteen.
Voipa toki olla, että vallitsevassa tilanteessa luotseja vähennetään ja merenkulkulaitoksestakin tuli tavalla taikka toisella osa Liikennevirastoa. Kauan eläköön hallinnolliset uudistukset: samalla kun vähennetään niitä jotka tekevät jotakin konkreettista ja tuottavaa, palkataan kaiken maailman kehityspäälliköitä sotkemaan asioita. Tyhmiä ovat byrokraatit, ja hienoin sanakääntein kusetettavia.
Luotseja tarvitaan niin kauan kuin maahamme seilaa sen kokoisia paatteja, että on turvallisempi ja edullisempi lähettää niitä vastaan joku, joka tuntee sisääntuloväylät ja satamat. Tokihan luotseiksikin voitaisiin kouluttaa ja palkata halpatuontityövoimaa, mutta toistaiseksi taitavat sentään suomalaiset tuntea parhaiten Suomen väylät ja satamat.
Väyliä taas tarvitaan niin kauan kuin joku ylipäätään vesillä liikkuu. Ja jonkun siis pitää väylistä huolehtia.
Merenkulkulaitoksen hommat tehdään siis yhä. Tavallisen merimiehen tai vaikka huviveneilijän kannalta keskeistä lienee se, että organisaation nimi muuttui. Älkää surko, kohta se muuttuu taas.
En tunne luotsien vähentämisen yksityiskohtia, mutta luotsin työ ei pitkän koulutuksen takia liene ihan nuorten miesten hommaa. Toivon ainakin, että osa vähennystarpeesta toteutuu sillä, että varttuneimmat jäävät eläkkeelle. (Heijaa! Suomella ei mene ihan huonosti. Ikäihmiset sentään voivat jäädä eläkkeelle.) Eivätkä nämä julkishalllinnolliset puljut ole ainoita, joissa merikapteeneille on käyttöä. Missä merta kuljetaan, siellä tarvitaan syvällisesti asiaan perehtynyttä väkeä. Eri asia on, jos (kauppa)merenkulku maastamme tosiaan lakkautetaan.
Ja silanga, jos haluat päteä ajan tasalla olevalla tiedollasi, perehdypä Bore-varustamoon...
Ajattelin pyrkiä merikouluun siinä hurskaassa uskossa, että Suomessa vastakin tarvitaan merimiehiä. En kuvittele meriduunin olevan helppoa tai palkan huimaavan päätä. Tuolla byrokratian rattaissa on tullut tehtyä kovaa koulutusta vaativaa työtä ihan ilmaiseksikin - tai sitten niin, että työpaikan saa pitää sillä ehdolla, että itse hankkii työnantajalle palkkarahat. Ja sen lisäksi siis tekee työnsä. Vaan tuollaiset (eli tällaiset) projektipellethän keksivät muutoksia esim. merenkulkuun liittyvään julkishallintoon.
Noin vuoden päästä tavataan täkillä, toivottavasti. Aion iloita siitä, että palkka sitten myöhemmin tulee työstä eikä siitä että touhutaan olemattomia ja sitten keksitään hienoja lauseita rahan kerjäämiseksi. - Trooli jætkæ jææmere
superted kirjoitti:
Voipa toki olla, että vallitsevassa tilanteessa luotseja vähennetään ja merenkulkulaitoksestakin tuli tavalla taikka toisella osa Liikennevirastoa. Kauan eläköön hallinnolliset uudistukset: samalla kun vähennetään niitä jotka tekevät jotakin konkreettista ja tuottavaa, palkataan kaiken maailman kehityspäälliköitä sotkemaan asioita. Tyhmiä ovat byrokraatit, ja hienoin sanakääntein kusetettavia.
Luotseja tarvitaan niin kauan kuin maahamme seilaa sen kokoisia paatteja, että on turvallisempi ja edullisempi lähettää niitä vastaan joku, joka tuntee sisääntuloväylät ja satamat. Tokihan luotseiksikin voitaisiin kouluttaa ja palkata halpatuontityövoimaa, mutta toistaiseksi taitavat sentään suomalaiset tuntea parhaiten Suomen väylät ja satamat.
Väyliä taas tarvitaan niin kauan kuin joku ylipäätään vesillä liikkuu. Ja jonkun siis pitää väylistä huolehtia.
Merenkulkulaitoksen hommat tehdään siis yhä. Tavallisen merimiehen tai vaikka huviveneilijän kannalta keskeistä lienee se, että organisaation nimi muuttui. Älkää surko, kohta se muuttuu taas.
En tunne luotsien vähentämisen yksityiskohtia, mutta luotsin työ ei pitkän koulutuksen takia liene ihan nuorten miesten hommaa. Toivon ainakin, että osa vähennystarpeesta toteutuu sillä, että varttuneimmat jäävät eläkkeelle. (Heijaa! Suomella ei mene ihan huonosti. Ikäihmiset sentään voivat jäädä eläkkeelle.) Eivätkä nämä julkishalllinnolliset puljut ole ainoita, joissa merikapteeneille on käyttöä. Missä merta kuljetaan, siellä tarvitaan syvällisesti asiaan perehtynyttä väkeä. Eri asia on, jos (kauppa)merenkulku maastamme tosiaan lakkautetaan.
Ja silanga, jos haluat päteä ajan tasalla olevalla tiedollasi, perehdypä Bore-varustamoon...
Ajattelin pyrkiä merikouluun siinä hurskaassa uskossa, että Suomessa vastakin tarvitaan merimiehiä. En kuvittele meriduunin olevan helppoa tai palkan huimaavan päätä. Tuolla byrokratian rattaissa on tullut tehtyä kovaa koulutusta vaativaa työtä ihan ilmaiseksikin - tai sitten niin, että työpaikan saa pitää sillä ehdolla, että itse hankkii työnantajalle palkkarahat. Ja sen lisäksi siis tekee työnsä. Vaan tuollaiset (eli tällaiset) projektipellethän keksivät muutoksia esim. merenkulkuun liittyvään julkishallintoon.
Noin vuoden päästä tavataan täkillä, toivottavasti. Aion iloita siitä, että palkka sitten myöhemmin tulee työstä eikä siitä että touhutaan olemattomia ja sitten keksitään hienoja lauseita rahan kerjäämiseksi.kuulostaa aika kynyseltæ nuo teidæn surkeat "merimies" meiningit...seilaatte jossain saatana. kuppasessa vuonossa.hah koko menolle!!!ette ole merta næhnykkææn ettekæ tosimiehen hommia tehny!lopettakaa paskan jauhanta ja tehkææ jotain oikeasti!!!
- Merikapteeniksi ???
Eli tuota käytännössä... Olisin nyt itse siinä iässä että pitäisi päättää, lähteekö suoraan esim. Kotkaan vai lukioon opiskelemaan... Haluaisin tietää kokemuksia ihmisiltä, joilla tämä kysymys on ollut myös edessä ? Tarvittavat arvosanat itselläni on hyvät, eli "vapaa pääsy" molempiin... Mitä teen / tekisitte ?
- El Capitan'
Olen tällä hetkellä merikapteenina paatilla. Palkka ei päätä huimaa 38 000€/a, mutta toimeen sillä tulee erinomaisesti.
- jungmannisuhonen
Moi.Minkä firman palveluksessa työskentelet,kun noi skeida liksa.
- KapteeniMeri
Istuin eilen ehtoolla Merikapteenin papereilla kuppilassa, jonka nimi on "El Capitan"
Caleta de Fuste'ssa. Palkkaa ei maksettu, mutta rahaa meni kohtalaisesti. Palvelu oli erinomaista.
- se nyt vaan
Katsokaas nuoret kipparit Mollin sivulla on nyt hyvä alotuspaikka merikapteenille.Siintä se ura urkenee.
- :-)
http://youtu.be/rKmcEg9hqCk........jatka vain unelmia :D
- Ennen oli toisin
Merikapteeni aluksella= maailman ainoaksi jäänyt puhelinvastaaja ! Vastaa lähettityttöjen puheluihin varustamosta.
Merikapteenin ammattiarvostus on tullut alas kuin lehmän häntä !
Merikapteenista on tullut ikäänkuin laivan lähettityttö!!! ;)))))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802