Grand Voyagerin takaiskunvaimennin näyttää vuotavan. Voyagerin kaasuiskunvaimentimet maksavat USA:n internetkaupoissa mallista riippuen noin 22 - 35 $ / kpl ( tulli toimituskulut ALV).
Alkuperäisen iskunvaimentimen tarrassa on Chryslerin logo ja tekstit: 04743415AC, 18477N, DB04014736, WARNING ! VEHICLE MUST HAVE A.B.S TO USE THIS SHOCK ABSORBER, DOT-E 11430. Merkkiliikkeestä selvisi 04743415AC koodilla iskunvaimentimen kappalehinnaksi 524 € ! Tarvikevaihtoehtoa ei ollut tarjolla ja totesivat, että jousitus ei toimi oikein jos tilalle vaihtaa tavallisen tarvikeiskarin. Eivät vastaneet mitään kun kysyin pariin kertaan, että onko kyseessä Nivomat iskari.
Iskunvaimentimen halkaisija on yläosassa 82 mm. ja alaosassa 72 mm. Iskarin päissä olevien kiinnityspuslien pituus 62 mm. Onko kyseessä Nivomat iskunvaimennin ja löytyykö uudet takaiskunvaimentimet jostain halvemmalla kuin 1048 €?
Nivomat?
18
5015
Vastaukset
- GV2000
Tuolla on hauska keskustelu Nivomatiin liittyen:
http://www.autoforumz.com/Chrysler-rear-shocks-grand-voyager-ftopict104511.html - Pakkanen
käy siihen voyageriin tavallisetkin iskarit, jos olet ajatellut ajaa autolla yksin, ilman kuormaa. Jos on kuormaa kyydissä, niin voyagerista tulee vaarallinen ajettava tavallisilla iskareilla.
Joten, eikun alkuperäistä alle, autoilu on kallista, tila-autoilu vielä kalliimpaa...- GV2000
Oikeassa olet, turvallisuutta ei kannata riskeerata.
Ennen kuin Nivomat epäilys heräsi, yritin asentaa tavallista voyagerin kaasuiskaria - ja kas kummaa, se ei sopinut. Tavallisen iskarin kiinnityspuslat ovat noin 2 cm lyhyempiä kuin nivomatissa. Kun yläpään kiinnityspultin vääntää pohjaan, iskarin yläpäähän jää vajaat 2 cm pulttia näkyviin ja iskari pääsee heilumaan sivuittain. En nähnyt järkeväksi lyhentää pulttia. Alapään pultti ei tökkää mihinkään ja puslan saa tiukasti puristuksiin, mutta alaputken kylki koskettaa vieressä olevaa metallipintaa. Jos taka-akseli heilahtaa sivuittain niin se voi painaa iskarin kyljen lommolle.
Ihan hyvä että tuollainen epäyhteensopivuus on tehty. Muuten asiaa tuntematon - kuten minä - voisi vahingossa vaihtaa nivomatin tilalle tavallisen iskunvaimentimen. Näyttää siltä, että nivomat iskunvaimentimet vaativat erilaiset taka-akselin ripustusosat ja mahdollisesti myös erilaiset jouset.
Jatkossakin on tarkoitus hankkia osat mahdollisuuksien mukaan merkkiliikkettä vältellen. Ovat meinaan laillisesti ryöstäneet siellä Voyagerin huollossa yhden kerran liikaa :-) Jos kaikki alkavat boikotoimaan merkkihuoltoa, niin pakko niidenkin on kohtuullistaa hinnoittelua.
Alkuperäisille Chrysler Nivomateillekin löytyi jo yksi vähän halvempi ostopaikka. - voijaggeri
GV2000 kirjoitti:
Oikeassa olet, turvallisuutta ei kannata riskeerata.
Ennen kuin Nivomat epäilys heräsi, yritin asentaa tavallista voyagerin kaasuiskaria - ja kas kummaa, se ei sopinut. Tavallisen iskarin kiinnityspuslat ovat noin 2 cm lyhyempiä kuin nivomatissa. Kun yläpään kiinnityspultin vääntää pohjaan, iskarin yläpäähän jää vajaat 2 cm pulttia näkyviin ja iskari pääsee heilumaan sivuittain. En nähnyt järkeväksi lyhentää pulttia. Alapään pultti ei tökkää mihinkään ja puslan saa tiukasti puristuksiin, mutta alaputken kylki koskettaa vieressä olevaa metallipintaa. Jos taka-akseli heilahtaa sivuittain niin se voi painaa iskarin kyljen lommolle.
Ihan hyvä että tuollainen epäyhteensopivuus on tehty. Muuten asiaa tuntematon - kuten minä - voisi vahingossa vaihtaa nivomatin tilalle tavallisen iskunvaimentimen. Näyttää siltä, että nivomat iskunvaimentimet vaativat erilaiset taka-akselin ripustusosat ja mahdollisesti myös erilaiset jouset.
Jatkossakin on tarkoitus hankkia osat mahdollisuuksien mukaan merkkiliikkettä vältellen. Ovat meinaan laillisesti ryöstäneet siellä Voyagerin huollossa yhden kerran liikaa :-) Jos kaikki alkavat boikotoimaan merkkihuoltoa, niin pakko niidenkin on kohtuullistaa hinnoittelua.
Alkuperäisille Chrysler Nivomateillekin löytyi jo yksi vähän halvempi ostopaikka.Tuoltakin voisi löytyä:
http://www2.maximumautoparts.com/parts/parts1/maximumautoparts/quote.jsp?year=1997&product=L4000-29064&application=000512590&part=Shock Absorber&category=L - GV2000
voijaggeri kirjoitti:
Tuoltakin voisi löytyä:
http://www2.maximumautoparts.com/parts/parts1/maximumautoparts/quote.jsp?year=1997&product=L4000-29064&application=000512590&part=Shock Absorber&category=LKiitos vinkistä. Laitoin sähköpostilla kyselyn. Nettisivujen varaosahaulla näyttää löytyvän vain noita "except nivomat" (=paitsi nivomat) iskunvaimenninvaihtoehtoja.
http://www.summitracing.com vastasi että heiltä ei löydy.
http://www.onlinemoparparts.com ei vastannut mitään.
Pitää käydä tukemassa lähikauppaa www.a1autovari.fi jos ei ala löytymään iskariparia merkittävästi alle 1000 € hintaan.
- 2000000km CGV
nivomatit vain maahantuojalta.. ja muita ei tilalle voi laittaa .. näin se vain menee
- Silber auto
Voihan niitä ostaa vaikka Virosta:
http://www.silberauto.ee/
Tuonne kun pistää sähköpostia suomenkielellä, niin Tauno Strus vastaa nopeasti Suomen kilellä. Osat voi maksaa suomesta omasta pankista.
[email protected]
- Esse
Tuuma-Cid varaosaliike toimittaa myös Nivomat iskareita.Itse tilasin viime vuonna
ko. likkeestä parin .Maksoivat noin 700€ pari.Liike on Riihimäellä. - Voikkee2005
Missä hinnoissa nykyään??
- DGC
Rockautossa halvimmat KYB:in Nivomatit $185/kpl, rahteineen pääkaupunkiseudulle $420, päivän MasterCard-kurssilla tekisi about 380€. Siihen päälle tulli (luultavasti 2,5%) ja ALV 24%, pyöreästi 483€ toimitettuna.
- DGC
... niin ja tuo $420 rahteineen oli siis 2kpl.
- voikkee2005
Oho täältähän tuli faktaa nopeasti. Kysyn vielä south west tradesta mitä niillä maksaa.
Mikähän siinä on että joissain vojakereissa on nivomat ja toisissa ei.
Siis saman vuosimallin grand voyagereissa.
Onkohan "Normi"iskareilla oleva huonompi ajaa ? Kuormaa kestää ainakin huonommin...- DGC
Nivomat oli lisävaruste, jonka uuden auton ostaja rastitti kiesiä tilatessaan, kun halusi luxusta ja kuormankatokykyä. Ei siihen sen kummempaa syytä ole, miksi joissakin on ja joissakin ei. En ole koskaan ajanut, joten enpä voi vertailla. Enkä ole ajanut neloskoppaista yleensäkään, mutta ainakin kolmoskoppainen oli oikein hyvä ajaa tavallisillakin iskareilla, eikä siitä kohutuullisella kuormalla tullut mitenkään kamala ajaa, Ylikuormalla siitä tuli vähän kivireki. Lehtijouset toimivat yleensä ihan hyvin kuormattunakin ja sen takia siinä sellaiset on.
Nivomat-version jousetkin lienevät erilaiset, koska osa jousituksesta on iskareiden vastuulla ja siksi normi-iskarit eivät kanna siinä versiossa.
Ja jos tuolta Rockautosta lähdet etsimään, niin autosi on sitten Chrysler Town & Country (vain pitkä malli) tai Dodge Caravan (lyhyt malli) tai Dodge Grand Caravan (pitkä malli).
Rockauton luettelossa on Moparilta eri osat:
Rear; Normal Duty Suspension; Seats-New System,Buckets,60/40 Bench; Load Leveling and Height Control; 119 WB
Rear; Normal Duty Suspension; Load Leveling and Height Control; 119 WB
Tuo ensimmäinen on varmaan Stow & Go ja jälkimmäinen on irroitettavilla penkeillä. Eri asia onko sillä sitten mitään väliä, Nivomatin alkuperäinen valmistaja Sachs löytyy samasta luettelosta ja ne sopivat sen mukaan sekä 113" ja 119" akseliväleille eikä penkkijärjestelystä mainita mitään:
Fits Rear; w/ 113" Wheelbase (w/ Self Leveling Suspension); Nivomat
Or Rear; 119.3" Wheelbase; w/ 119" Wheelbase (w/ Self Leveling Suspension); Nivomat
- Anonyymi
On nivomat iskarit
- Anonyymi
Jos Suomesta haluu niin onko muita paikkoja kun tuumacid?
- Anonyymi
Mistä nivomattia? Parin tonnin rysyyn ei oikein innosta laittaa liki 700 euroa iskareita.
- Anonyymi
Ei tomi takapää Vojakkerissa ilman Nivomat iskareita edes yksin , vaarantaa pomppuilulla mudenkin tienkäyttäjien terveyttä. HOMMAA ILMAISKARIT, Parisataa euroa pari. Nyt on kokemusta, toimii sika hyvin. 6 kg paineella 5 hlö päällä Ok , lisään myöhemmin painetta, jos on enempi kuormaa, Minulla on takapaxin alalistan listan alla venttiili, josta voi muuttaa painetta tarvittaessa,
- Anonyymi
Moi
Mistä liikkeestä hommasit ilmaiskarit ja oliko autosi 4 koppanen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin578847Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh123479Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r262690Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht802070Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142040Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3571757Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2411442FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01221Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101095Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu681060