Grand Voyagerin takaiskunvaimennin näyttää vuotavan. Voyagerin kaasuiskunvaimentimet maksavat USA:n internetkaupoissa mallista riippuen noin 22 - 35 $ / kpl ( tulli toimituskulut ALV).
Alkuperäisen iskunvaimentimen tarrassa on Chryslerin logo ja tekstit: 04743415AC, 18477N, DB04014736, WARNING ! VEHICLE MUST HAVE A.B.S TO USE THIS SHOCK ABSORBER, DOT-E 11430. Merkkiliikkeestä selvisi 04743415AC koodilla iskunvaimentimen kappalehinnaksi 524 € ! Tarvikevaihtoehtoa ei ollut tarjolla ja totesivat, että jousitus ei toimi oikein jos tilalle vaihtaa tavallisen tarvikeiskarin. Eivät vastaneet mitään kun kysyin pariin kertaan, että onko kyseessä Nivomat iskari.
Iskunvaimentimen halkaisija on yläosassa 82 mm. ja alaosassa 72 mm. Iskarin päissä olevien kiinnityspuslien pituus 62 mm. Onko kyseessä Nivomat iskunvaimennin ja löytyykö uudet takaiskunvaimentimet jostain halvemmalla kuin 1048 €?
Nivomat?
18
4958
Vastaukset
- GV2000
Tuolla on hauska keskustelu Nivomatiin liittyen:
http://www.autoforumz.com/Chrysler-rear-shocks-grand-voyager-ftopict104511.html - Pakkanen
käy siihen voyageriin tavallisetkin iskarit, jos olet ajatellut ajaa autolla yksin, ilman kuormaa. Jos on kuormaa kyydissä, niin voyagerista tulee vaarallinen ajettava tavallisilla iskareilla.
Joten, eikun alkuperäistä alle, autoilu on kallista, tila-autoilu vielä kalliimpaa...- GV2000
Oikeassa olet, turvallisuutta ei kannata riskeerata.
Ennen kuin Nivomat epäilys heräsi, yritin asentaa tavallista voyagerin kaasuiskaria - ja kas kummaa, se ei sopinut. Tavallisen iskarin kiinnityspuslat ovat noin 2 cm lyhyempiä kuin nivomatissa. Kun yläpään kiinnityspultin vääntää pohjaan, iskarin yläpäähän jää vajaat 2 cm pulttia näkyviin ja iskari pääsee heilumaan sivuittain. En nähnyt järkeväksi lyhentää pulttia. Alapään pultti ei tökkää mihinkään ja puslan saa tiukasti puristuksiin, mutta alaputken kylki koskettaa vieressä olevaa metallipintaa. Jos taka-akseli heilahtaa sivuittain niin se voi painaa iskarin kyljen lommolle.
Ihan hyvä että tuollainen epäyhteensopivuus on tehty. Muuten asiaa tuntematon - kuten minä - voisi vahingossa vaihtaa nivomatin tilalle tavallisen iskunvaimentimen. Näyttää siltä, että nivomat iskunvaimentimet vaativat erilaiset taka-akselin ripustusosat ja mahdollisesti myös erilaiset jouset.
Jatkossakin on tarkoitus hankkia osat mahdollisuuksien mukaan merkkiliikkettä vältellen. Ovat meinaan laillisesti ryöstäneet siellä Voyagerin huollossa yhden kerran liikaa :-) Jos kaikki alkavat boikotoimaan merkkihuoltoa, niin pakko niidenkin on kohtuullistaa hinnoittelua.
Alkuperäisille Chrysler Nivomateillekin löytyi jo yksi vähän halvempi ostopaikka. - voijaggeri
GV2000 kirjoitti:
Oikeassa olet, turvallisuutta ei kannata riskeerata.
Ennen kuin Nivomat epäilys heräsi, yritin asentaa tavallista voyagerin kaasuiskaria - ja kas kummaa, se ei sopinut. Tavallisen iskarin kiinnityspuslat ovat noin 2 cm lyhyempiä kuin nivomatissa. Kun yläpään kiinnityspultin vääntää pohjaan, iskarin yläpäähän jää vajaat 2 cm pulttia näkyviin ja iskari pääsee heilumaan sivuittain. En nähnyt järkeväksi lyhentää pulttia. Alapään pultti ei tökkää mihinkään ja puslan saa tiukasti puristuksiin, mutta alaputken kylki koskettaa vieressä olevaa metallipintaa. Jos taka-akseli heilahtaa sivuittain niin se voi painaa iskarin kyljen lommolle.
Ihan hyvä että tuollainen epäyhteensopivuus on tehty. Muuten asiaa tuntematon - kuten minä - voisi vahingossa vaihtaa nivomatin tilalle tavallisen iskunvaimentimen. Näyttää siltä, että nivomat iskunvaimentimet vaativat erilaiset taka-akselin ripustusosat ja mahdollisesti myös erilaiset jouset.
Jatkossakin on tarkoitus hankkia osat mahdollisuuksien mukaan merkkiliikkettä vältellen. Ovat meinaan laillisesti ryöstäneet siellä Voyagerin huollossa yhden kerran liikaa :-) Jos kaikki alkavat boikotoimaan merkkihuoltoa, niin pakko niidenkin on kohtuullistaa hinnoittelua.
Alkuperäisille Chrysler Nivomateillekin löytyi jo yksi vähän halvempi ostopaikka.Tuoltakin voisi löytyä:
http://www2.maximumautoparts.com/parts/parts1/maximumautoparts/quote.jsp?year=1997&product=L4000-29064&application=000512590&part=Shock Absorber&category=L - GV2000
voijaggeri kirjoitti:
Tuoltakin voisi löytyä:
http://www2.maximumautoparts.com/parts/parts1/maximumautoparts/quote.jsp?year=1997&product=L4000-29064&application=000512590&part=Shock Absorber&category=LKiitos vinkistä. Laitoin sähköpostilla kyselyn. Nettisivujen varaosahaulla näyttää löytyvän vain noita "except nivomat" (=paitsi nivomat) iskunvaimenninvaihtoehtoja.
http://www.summitracing.com vastasi että heiltä ei löydy.
http://www.onlinemoparparts.com ei vastannut mitään.
Pitää käydä tukemassa lähikauppaa www.a1autovari.fi jos ei ala löytymään iskariparia merkittävästi alle 1000 € hintaan.
- 2000000km CGV
nivomatit vain maahantuojalta.. ja muita ei tilalle voi laittaa .. näin se vain menee
- Silber auto
Voihan niitä ostaa vaikka Virosta:
http://www.silberauto.ee/
Tuonne kun pistää sähköpostia suomenkielellä, niin Tauno Strus vastaa nopeasti Suomen kilellä. Osat voi maksaa suomesta omasta pankista.
[email protected]
- Esse
Tuuma-Cid varaosaliike toimittaa myös Nivomat iskareita.Itse tilasin viime vuonna
ko. likkeestä parin .Maksoivat noin 700€ pari.Liike on Riihimäellä. - Voikkee2005
Missä hinnoissa nykyään??
- DGC
Rockautossa halvimmat KYB:in Nivomatit $185/kpl, rahteineen pääkaupunkiseudulle $420, päivän MasterCard-kurssilla tekisi about 380€. Siihen päälle tulli (luultavasti 2,5%) ja ALV 24%, pyöreästi 483€ toimitettuna.
- DGC
... niin ja tuo $420 rahteineen oli siis 2kpl.
- voikkee2005
Oho täältähän tuli faktaa nopeasti. Kysyn vielä south west tradesta mitä niillä maksaa.
Mikähän siinä on että joissain vojakereissa on nivomat ja toisissa ei.
Siis saman vuosimallin grand voyagereissa.
Onkohan "Normi"iskareilla oleva huonompi ajaa ? Kuormaa kestää ainakin huonommin...- DGC
Nivomat oli lisävaruste, jonka uuden auton ostaja rastitti kiesiä tilatessaan, kun halusi luxusta ja kuormankatokykyä. Ei siihen sen kummempaa syytä ole, miksi joissakin on ja joissakin ei. En ole koskaan ajanut, joten enpä voi vertailla. Enkä ole ajanut neloskoppaista yleensäkään, mutta ainakin kolmoskoppainen oli oikein hyvä ajaa tavallisillakin iskareilla, eikä siitä kohutuullisella kuormalla tullut mitenkään kamala ajaa, Ylikuormalla siitä tuli vähän kivireki. Lehtijouset toimivat yleensä ihan hyvin kuormattunakin ja sen takia siinä sellaiset on.
Nivomat-version jousetkin lienevät erilaiset, koska osa jousituksesta on iskareiden vastuulla ja siksi normi-iskarit eivät kanna siinä versiossa.
Ja jos tuolta Rockautosta lähdet etsimään, niin autosi on sitten Chrysler Town & Country (vain pitkä malli) tai Dodge Caravan (lyhyt malli) tai Dodge Grand Caravan (pitkä malli).
Rockauton luettelossa on Moparilta eri osat:
Rear; Normal Duty Suspension; Seats-New System,Buckets,60/40 Bench; Load Leveling and Height Control; 119 WB
Rear; Normal Duty Suspension; Load Leveling and Height Control; 119 WB
Tuo ensimmäinen on varmaan Stow & Go ja jälkimmäinen on irroitettavilla penkeillä. Eri asia onko sillä sitten mitään väliä, Nivomatin alkuperäinen valmistaja Sachs löytyy samasta luettelosta ja ne sopivat sen mukaan sekä 113" ja 119" akseliväleille eikä penkkijärjestelystä mainita mitään:
Fits Rear; w/ 113" Wheelbase (w/ Self Leveling Suspension); Nivomat
Or Rear; 119.3" Wheelbase; w/ 119" Wheelbase (w/ Self Leveling Suspension); Nivomat
- Anonyymi
On nivomat iskarit
- Anonyymi
Jos Suomesta haluu niin onko muita paikkoja kun tuumacid?
- Anonyymi
Mistä nivomattia? Parin tonnin rysyyn ei oikein innosta laittaa liki 700 euroa iskareita.
- Anonyymi
Ei tomi takapää Vojakkerissa ilman Nivomat iskareita edes yksin , vaarantaa pomppuilulla mudenkin tienkäyttäjien terveyttä. HOMMAA ILMAISKARIT, Parisataa euroa pari. Nyt on kokemusta, toimii sika hyvin. 6 kg paineella 5 hlö päällä Ok , lisään myöhemmin painetta, jos on enempi kuormaa, Minulla on takapaxin alalistan listan alla venttiili, josta voi muuttaa painetta tarvittaessa,
- Anonyymi
Moi
Mistä liikkeestä hommasit ilmaiskarit ja oliko autosi 4 koppanen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124280MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822161Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5551701Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991425Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671147Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331078Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216957Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60903- 171874
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3868