Nivomat?

GV2000

Grand Voyagerin takaiskunvaimennin näyttää vuotavan. Voyagerin kaasuiskunvaimentimet maksavat USA:n internetkaupoissa mallista riippuen noin 22 - 35 $ / kpl ( tulli toimituskulut ALV).

Alkuperäisen iskunvaimentimen tarrassa on Chryslerin logo ja tekstit: 04743415AC, 18477N, DB04014736, WARNING ! VEHICLE MUST HAVE A.B.S TO USE THIS SHOCK ABSORBER, DOT-E 11430. Merkkiliikkeestä selvisi 04743415AC koodilla iskunvaimentimen kappalehinnaksi 524 € ! Tarvikevaihtoehtoa ei ollut tarjolla ja totesivat, että jousitus ei toimi oikein jos tilalle vaihtaa tavallisen tarvikeiskarin. Eivät vastaneet mitään kun kysyin pariin kertaan, että onko kyseessä Nivomat iskari.

Iskunvaimentimen halkaisija on yläosassa 82 mm. ja alaosassa 72 mm. Iskarin päissä olevien kiinnityspuslien pituus 62 mm. Onko kyseessä Nivomat iskunvaimennin ja löytyykö uudet takaiskunvaimentimet jostain halvemmalla kuin 1048 €?

18

5240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GV2000
    • Pakkanen

      käy siihen voyageriin tavallisetkin iskarit, jos olet ajatellut ajaa autolla yksin, ilman kuormaa. Jos on kuormaa kyydissä, niin voyagerista tulee vaarallinen ajettava tavallisilla iskareilla.
      Joten, eikun alkuperäistä alle, autoilu on kallista, tila-autoilu vielä kalliimpaa...

      • GV2000

        Oikeassa olet, turvallisuutta ei kannata riskeerata.

        Ennen kuin Nivomat epäilys heräsi, yritin asentaa tavallista voyagerin kaasuiskaria - ja kas kummaa, se ei sopinut. Tavallisen iskarin kiinnityspuslat ovat noin 2 cm lyhyempiä kuin nivomatissa. Kun yläpään kiinnityspultin vääntää pohjaan, iskarin yläpäähän jää vajaat 2 cm pulttia näkyviin ja iskari pääsee heilumaan sivuittain. En nähnyt järkeväksi lyhentää pulttia. Alapään pultti ei tökkää mihinkään ja puslan saa tiukasti puristuksiin, mutta alaputken kylki koskettaa vieressä olevaa metallipintaa. Jos taka-akseli heilahtaa sivuittain niin se voi painaa iskarin kyljen lommolle.

        Ihan hyvä että tuollainen epäyhteensopivuus on tehty. Muuten asiaa tuntematon - kuten minä - voisi vahingossa vaihtaa nivomatin tilalle tavallisen iskunvaimentimen. Näyttää siltä, että nivomat iskunvaimentimet vaativat erilaiset taka-akselin ripustusosat ja mahdollisesti myös erilaiset jouset.

        Jatkossakin on tarkoitus hankkia osat mahdollisuuksien mukaan merkkiliikkettä vältellen. Ovat meinaan laillisesti ryöstäneet siellä Voyagerin huollossa yhden kerran liikaa :-) Jos kaikki alkavat boikotoimaan merkkihuoltoa, niin pakko niidenkin on kohtuullistaa hinnoittelua.

        Alkuperäisille Chrysler Nivomateillekin löytyi jo yksi vähän halvempi ostopaikka.


      • voijaggeri
        GV2000 kirjoitti:

        Oikeassa olet, turvallisuutta ei kannata riskeerata.

        Ennen kuin Nivomat epäilys heräsi, yritin asentaa tavallista voyagerin kaasuiskaria - ja kas kummaa, se ei sopinut. Tavallisen iskarin kiinnityspuslat ovat noin 2 cm lyhyempiä kuin nivomatissa. Kun yläpään kiinnityspultin vääntää pohjaan, iskarin yläpäähän jää vajaat 2 cm pulttia näkyviin ja iskari pääsee heilumaan sivuittain. En nähnyt järkeväksi lyhentää pulttia. Alapään pultti ei tökkää mihinkään ja puslan saa tiukasti puristuksiin, mutta alaputken kylki koskettaa vieressä olevaa metallipintaa. Jos taka-akseli heilahtaa sivuittain niin se voi painaa iskarin kyljen lommolle.

        Ihan hyvä että tuollainen epäyhteensopivuus on tehty. Muuten asiaa tuntematon - kuten minä - voisi vahingossa vaihtaa nivomatin tilalle tavallisen iskunvaimentimen. Näyttää siltä, että nivomat iskunvaimentimet vaativat erilaiset taka-akselin ripustusosat ja mahdollisesti myös erilaiset jouset.

        Jatkossakin on tarkoitus hankkia osat mahdollisuuksien mukaan merkkiliikkettä vältellen. Ovat meinaan laillisesti ryöstäneet siellä Voyagerin huollossa yhden kerran liikaa :-) Jos kaikki alkavat boikotoimaan merkkihuoltoa, niin pakko niidenkin on kohtuullistaa hinnoittelua.

        Alkuperäisille Chrysler Nivomateillekin löytyi jo yksi vähän halvempi ostopaikka.

        Tuoltakin voisi löytyä:
        http://www2.maximumautoparts.com/parts/parts1/maximumautoparts/quote.jsp?year=1997&product=L4000-29064&application=000512590&part=Shock Absorber&category=L


      • GV2000
        voijaggeri kirjoitti:

        Tuoltakin voisi löytyä:
        http://www2.maximumautoparts.com/parts/parts1/maximumautoparts/quote.jsp?year=1997&product=L4000-29064&application=000512590&part=Shock Absorber&category=L

        Kiitos vinkistä. Laitoin sähköpostilla kyselyn. Nettisivujen varaosahaulla näyttää löytyvän vain noita "except nivomat" (=paitsi nivomat) iskunvaimenninvaihtoehtoja.

        http://www.summitracing.com vastasi että heiltä ei löydy.
        http://www.onlinemoparparts.com ei vastannut mitään.

        Pitää käydä tukemassa lähikauppaa www.a1autovari.fi jos ei ala löytymään iskariparia merkittävästi alle 1000 € hintaan.


    • 2000000km CGV

      nivomatit vain maahantuojalta.. ja muita ei tilalle voi laittaa .. näin se vain menee

      • Silber auto

        Voihan niitä ostaa vaikka Virosta:

        http://www.silberauto.ee/

        Tuonne kun pistää sähköpostia suomenkielellä, niin Tauno Strus vastaa nopeasti Suomen kilellä. Osat voi maksaa suomesta omasta pankista.


        [email protected]


    • Esse

      Tuuma-Cid varaosaliike toimittaa myös Nivomat iskareita.Itse tilasin viime vuonna
      ko. likkeestä parin .Maksoivat noin 700€ pari.Liike on Riihimäellä.

    • Voikkee2005

      Missä hinnoissa nykyään??

      • DGC

        Rockautossa halvimmat KYB:in Nivomatit $185/kpl, rahteineen pääkaupunkiseudulle $420, päivän MasterCard-kurssilla tekisi about 380€. Siihen päälle tulli (luultavasti 2,5%) ja ALV 24%, pyöreästi 483€ toimitettuna.


      • DGC

        ... niin ja tuo $420 rahteineen oli siis 2kpl.


    • voikkee2005

      Oho täältähän tuli faktaa nopeasti. Kysyn vielä south west tradesta mitä niillä maksaa.
      Mikähän siinä on että joissain vojakereissa on nivomat ja toisissa ei.
      Siis saman vuosimallin grand voyagereissa.
      Onkohan "Normi"iskareilla oleva huonompi ajaa ? Kuormaa kestää ainakin huonommin...

      • DGC

        Nivomat oli lisävaruste, jonka uuden auton ostaja rastitti kiesiä tilatessaan, kun halusi luxusta ja kuormankatokykyä. Ei siihen sen kummempaa syytä ole, miksi joissakin on ja joissakin ei. En ole koskaan ajanut, joten enpä voi vertailla. Enkä ole ajanut neloskoppaista yleensäkään, mutta ainakin kolmoskoppainen oli oikein hyvä ajaa tavallisillakin iskareilla, eikä siitä kohutuullisella kuormalla tullut mitenkään kamala ajaa, Ylikuormalla siitä tuli vähän kivireki. Lehtijouset toimivat yleensä ihan hyvin kuormattunakin ja sen takia siinä sellaiset on.
        Nivomat-version jousetkin lienevät erilaiset, koska osa jousituksesta on iskareiden vastuulla ja siksi normi-iskarit eivät kanna siinä versiossa.

        Ja jos tuolta Rockautosta lähdet etsimään, niin autosi on sitten Chrysler Town & Country (vain pitkä malli) tai Dodge Caravan (lyhyt malli) tai Dodge Grand Caravan (pitkä malli).

        Rockauton luettelossa on Moparilta eri osat:
        Rear; Normal Duty Suspension; Seats-New System,Buckets,60/40 Bench; Load Leveling and Height Control; 119 WB
        Rear; Normal Duty Suspension; Load Leveling and Height Control; 119 WB

        Tuo ensimmäinen on varmaan Stow & Go ja jälkimmäinen on irroitettavilla penkeillä. Eri asia onko sillä sitten mitään väliä, Nivomatin alkuperäinen valmistaja Sachs löytyy samasta luettelosta ja ne sopivat sen mukaan sekä 113" ja 119" akseliväleille eikä penkkijärjestelystä mainita mitään:

        Fits Rear; w/ 113" Wheelbase (w/ Self Leveling Suspension); Nivomat
        Or Rear; 119.3" Wheelbase; w/ 119" Wheelbase (w/ Self Leveling Suspension); Nivomat


    • Anonyymi

      On nivomat iskarit

    • Anonyymi

      Jos Suomesta haluu niin onko muita paikkoja kun tuumacid?

    • Anonyymi

      Mistä nivomattia? Parin tonnin rysyyn ei oikein innosta laittaa liki 700 euroa iskareita.

    • Anonyymi

      Ei tomi takapää Vojakkerissa ilman Nivomat iskareita edes yksin , vaarantaa pomppuilulla mudenkin tienkäyttäjien terveyttä. HOMMAA ILMAISKARIT, Parisataa euroa pari. Nyt on kokemusta, toimii sika hyvin. 6 kg paineella 5 hlö päällä Ok , lisään myöhemmin painetta, jos on enempi kuormaa, Minulla on takapaxin alalistan listan alla venttiili, josta voi muuttaa painetta tarvittaessa,

      • Anonyymi

        Moi
        Mistä liikkeestä hommasit ilmaiskarit ja oliko autosi 4 koppanen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      146
      2912
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      367
      2047
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1777
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1742
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1421
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      965
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      948
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe