Nivomat?

GV2000

Grand Voyagerin takaiskunvaimennin näyttää vuotavan. Voyagerin kaasuiskunvaimentimet maksavat USA:n internetkaupoissa mallista riippuen noin 22 - 35 $ / kpl ( tulli toimituskulut ALV).

Alkuperäisen iskunvaimentimen tarrassa on Chryslerin logo ja tekstit: 04743415AC, 18477N, DB04014736, WARNING ! VEHICLE MUST HAVE A.B.S TO USE THIS SHOCK ABSORBER, DOT-E 11430. Merkkiliikkeestä selvisi 04743415AC koodilla iskunvaimentimen kappalehinnaksi 524 € ! Tarvikevaihtoehtoa ei ollut tarjolla ja totesivat, että jousitus ei toimi oikein jos tilalle vaihtaa tavallisen tarvikeiskarin. Eivät vastaneet mitään kun kysyin pariin kertaan, että onko kyseessä Nivomat iskari.

Iskunvaimentimen halkaisija on yläosassa 82 mm. ja alaosassa 72 mm. Iskarin päissä olevien kiinnityspuslien pituus 62 mm. Onko kyseessä Nivomat iskunvaimennin ja löytyykö uudet takaiskunvaimentimet jostain halvemmalla kuin 1048 €?

19

5407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GV2000
    • Pakkanen

      käy siihen voyageriin tavallisetkin iskarit, jos olet ajatellut ajaa autolla yksin, ilman kuormaa. Jos on kuormaa kyydissä, niin voyagerista tulee vaarallinen ajettava tavallisilla iskareilla.
      Joten, eikun alkuperäistä alle, autoilu on kallista, tila-autoilu vielä kalliimpaa...

      • GV2000

        Oikeassa olet, turvallisuutta ei kannata riskeerata.

        Ennen kuin Nivomat epäilys heräsi, yritin asentaa tavallista voyagerin kaasuiskaria - ja kas kummaa, se ei sopinut. Tavallisen iskarin kiinnityspuslat ovat noin 2 cm lyhyempiä kuin nivomatissa. Kun yläpään kiinnityspultin vääntää pohjaan, iskarin yläpäähän jää vajaat 2 cm pulttia näkyviin ja iskari pääsee heilumaan sivuittain. En nähnyt järkeväksi lyhentää pulttia. Alapään pultti ei tökkää mihinkään ja puslan saa tiukasti puristuksiin, mutta alaputken kylki koskettaa vieressä olevaa metallipintaa. Jos taka-akseli heilahtaa sivuittain niin se voi painaa iskarin kyljen lommolle.

        Ihan hyvä että tuollainen epäyhteensopivuus on tehty. Muuten asiaa tuntematon - kuten minä - voisi vahingossa vaihtaa nivomatin tilalle tavallisen iskunvaimentimen. Näyttää siltä, että nivomat iskunvaimentimet vaativat erilaiset taka-akselin ripustusosat ja mahdollisesti myös erilaiset jouset.

        Jatkossakin on tarkoitus hankkia osat mahdollisuuksien mukaan merkkiliikkettä vältellen. Ovat meinaan laillisesti ryöstäneet siellä Voyagerin huollossa yhden kerran liikaa :-) Jos kaikki alkavat boikotoimaan merkkihuoltoa, niin pakko niidenkin on kohtuullistaa hinnoittelua.

        Alkuperäisille Chrysler Nivomateillekin löytyi jo yksi vähän halvempi ostopaikka.


      • voijaggeri
        GV2000 kirjoitti:

        Oikeassa olet, turvallisuutta ei kannata riskeerata.

        Ennen kuin Nivomat epäilys heräsi, yritin asentaa tavallista voyagerin kaasuiskaria - ja kas kummaa, se ei sopinut. Tavallisen iskarin kiinnityspuslat ovat noin 2 cm lyhyempiä kuin nivomatissa. Kun yläpään kiinnityspultin vääntää pohjaan, iskarin yläpäähän jää vajaat 2 cm pulttia näkyviin ja iskari pääsee heilumaan sivuittain. En nähnyt järkeväksi lyhentää pulttia. Alapään pultti ei tökkää mihinkään ja puslan saa tiukasti puristuksiin, mutta alaputken kylki koskettaa vieressä olevaa metallipintaa. Jos taka-akseli heilahtaa sivuittain niin se voi painaa iskarin kyljen lommolle.

        Ihan hyvä että tuollainen epäyhteensopivuus on tehty. Muuten asiaa tuntematon - kuten minä - voisi vahingossa vaihtaa nivomatin tilalle tavallisen iskunvaimentimen. Näyttää siltä, että nivomat iskunvaimentimet vaativat erilaiset taka-akselin ripustusosat ja mahdollisesti myös erilaiset jouset.

        Jatkossakin on tarkoitus hankkia osat mahdollisuuksien mukaan merkkiliikkettä vältellen. Ovat meinaan laillisesti ryöstäneet siellä Voyagerin huollossa yhden kerran liikaa :-) Jos kaikki alkavat boikotoimaan merkkihuoltoa, niin pakko niidenkin on kohtuullistaa hinnoittelua.

        Alkuperäisille Chrysler Nivomateillekin löytyi jo yksi vähän halvempi ostopaikka.

        Tuoltakin voisi löytyä:
        http://www2.maximumautoparts.com/parts/parts1/maximumautoparts/quote.jsp?year=1997&product=L4000-29064&application=000512590&part=Shock Absorber&category=L


      • GV2000
        voijaggeri kirjoitti:

        Tuoltakin voisi löytyä:
        http://www2.maximumautoparts.com/parts/parts1/maximumautoparts/quote.jsp?year=1997&product=L4000-29064&application=000512590&part=Shock Absorber&category=L

        Kiitos vinkistä. Laitoin sähköpostilla kyselyn. Nettisivujen varaosahaulla näyttää löytyvän vain noita "except nivomat" (=paitsi nivomat) iskunvaimenninvaihtoehtoja.

        http://www.summitracing.com vastasi että heiltä ei löydy.
        http://www.onlinemoparparts.com ei vastannut mitään.

        Pitää käydä tukemassa lähikauppaa www.a1autovari.fi jos ei ala löytymään iskariparia merkittävästi alle 1000 € hintaan.


    • 2000000km CGV

      nivomatit vain maahantuojalta.. ja muita ei tilalle voi laittaa .. näin se vain menee

      • Silber auto

        Voihan niitä ostaa vaikka Virosta:

        http://www.silberauto.ee/

        Tuonne kun pistää sähköpostia suomenkielellä, niin Tauno Strus vastaa nopeasti Suomen kilellä. Osat voi maksaa suomesta omasta pankista.


        [email protected]


    • Esse

      Tuuma-Cid varaosaliike toimittaa myös Nivomat iskareita.Itse tilasin viime vuonna
      ko. likkeestä parin .Maksoivat noin 700€ pari.Liike on Riihimäellä.

    • Voikkee2005

      Missä hinnoissa nykyään??

      • DGC

        Rockautossa halvimmat KYB:in Nivomatit $185/kpl, rahteineen pääkaupunkiseudulle $420, päivän MasterCard-kurssilla tekisi about 380€. Siihen päälle tulli (luultavasti 2,5%) ja ALV 24%, pyöreästi 483€ toimitettuna.


      • DGC

        ... niin ja tuo $420 rahteineen oli siis 2kpl.


    • voikkee2005

      Oho täältähän tuli faktaa nopeasti. Kysyn vielä south west tradesta mitä niillä maksaa.
      Mikähän siinä on että joissain vojakereissa on nivomat ja toisissa ei.
      Siis saman vuosimallin grand voyagereissa.
      Onkohan "Normi"iskareilla oleva huonompi ajaa ? Kuormaa kestää ainakin huonommin...

      • DGC

        Nivomat oli lisävaruste, jonka uuden auton ostaja rastitti kiesiä tilatessaan, kun halusi luxusta ja kuormankatokykyä. Ei siihen sen kummempaa syytä ole, miksi joissakin on ja joissakin ei. En ole koskaan ajanut, joten enpä voi vertailla. Enkä ole ajanut neloskoppaista yleensäkään, mutta ainakin kolmoskoppainen oli oikein hyvä ajaa tavallisillakin iskareilla, eikä siitä kohutuullisella kuormalla tullut mitenkään kamala ajaa, Ylikuormalla siitä tuli vähän kivireki. Lehtijouset toimivat yleensä ihan hyvin kuormattunakin ja sen takia siinä sellaiset on.
        Nivomat-version jousetkin lienevät erilaiset, koska osa jousituksesta on iskareiden vastuulla ja siksi normi-iskarit eivät kanna siinä versiossa.

        Ja jos tuolta Rockautosta lähdet etsimään, niin autosi on sitten Chrysler Town & Country (vain pitkä malli) tai Dodge Caravan (lyhyt malli) tai Dodge Grand Caravan (pitkä malli).

        Rockauton luettelossa on Moparilta eri osat:
        Rear; Normal Duty Suspension; Seats-New System,Buckets,60/40 Bench; Load Leveling and Height Control; 119 WB
        Rear; Normal Duty Suspension; Load Leveling and Height Control; 119 WB

        Tuo ensimmäinen on varmaan Stow & Go ja jälkimmäinen on irroitettavilla penkeillä. Eri asia onko sillä sitten mitään väliä, Nivomatin alkuperäinen valmistaja Sachs löytyy samasta luettelosta ja ne sopivat sen mukaan sekä 113" ja 119" akseliväleille eikä penkkijärjestelystä mainita mitään:

        Fits Rear; w/ 113" Wheelbase (w/ Self Leveling Suspension); Nivomat
        Or Rear; 119.3" Wheelbase; w/ 119" Wheelbase (w/ Self Leveling Suspension); Nivomat


    • Anonyymi

      On nivomat iskarit

    • Anonyymi

      Jos Suomesta haluu niin onko muita paikkoja kun tuumacid?

    • Anonyymi

      Mistä nivomattia? Parin tonnin rysyyn ei oikein innosta laittaa liki 700 euroa iskareita.

    • Anonyymi

      Ei tomi takapää Vojakkerissa ilman Nivomat iskareita edes yksin , vaarantaa pomppuilulla mudenkin tienkäyttäjien terveyttä. HOMMAA ILMAISKARIT, Parisataa euroa pari. Nyt on kokemusta, toimii sika hyvin. 6 kg paineella 5 hlö päällä Ok , lisään myöhemmin painetta, jos on enempi kuormaa, Minulla on takapaxin alalistan listan alla venttiili, josta voi muuttaa painetta tarvittaessa,

      • Anonyymi

        Moi
        Mistä liikkeestä hommasit ilmaiskarit ja oliko autosi 4 koppanen


    • Anonyymi

      Täälläkin tarvetta 2009 chysleriin. Löytyykö Suomesta ja mitä kustantaa nykyisin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP jo 100 % suositumpi kuin persut

      Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst
      Maailman menoa
      249
      14351
    2. Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia

      tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,
      Maailman menoa
      148
      3817
    3. PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas

      https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija
      Maailman menoa
      128
      3722
    4. Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.

      Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      1504
    5. Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu

      Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun
      Maailman menoa
      369
      1464
    6. En minä kyllä enää odota sinua

      Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      14
      1416
    7. Jos joku luulee että kaikki käy

      Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      48
      1263
    8. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

      Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      8
      1041
    9. Sakin hivutus - ilmiö

      Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      45
      938
    10. En pystynyt vaan vastaamaan...

      Kaikki on ihan solmussa eikä ole voimia alkaa ratkaista naisena 😔
      Ikävä
      93
      783
    Aihe