Heips.
Olisi tarkoitus asentaa Aurinkopaneeli pienen purkkarin luukun katolle. Sähkön kulutus on tiedossa mutta miten paljon tuollainen 50W paneeli oikeasti tuottaa keskimäärin. Jossain näin tällaisen laskukaavan mitä palsta on mieltä?
Keskiarvo paneelin tuotto suomen kesässä on. 12h * W/2 => 12*50/2 = 300
Josta tuotto ampeereina: 300/12 = 25
Täsmääkö tämä kaava kenenkään veneen paneeleiden tuottoon?
15.8.2019 Aurinkopaneeli mitoitus.
22
195
Vastaukset
- Anonyymi
Optimaalisesti suunnattu kiinteästi asennettu paneeli tuottaa touko-heinäkuussa Suomessa 4-5 tunnin maksimituottoa vastaavan määrän vuorokaudessa keskimäärin.
Siis 50 W paneeli n. 15 Ah/vrk riippuen säätimen tyypistä ja jännitteestä.
Itsellä on 50 W paneeli luukkutallin päällä. Puomi, masto ja sprayhood sekä naapuriveneiden mastot varjostavat sitä. Keskituotto jää alle 10 Ah/vrk. Pilvettöminä päivinä on joskus tullut hiukan yli 10 Ah/vrk.
Elokuussa tuotto laskee kuin lehmän häntä ja syyskuussa ei tule enää paljon mitään.
Asensin paneelin 2013 kaudeksi. Kyllä se on vähentänyt merkittävästi lataustarvetta. Varsinkin kotisatamaan tullessa en enää laita maasähköä kiinni ellei jääkaappi jää päälle. Myöskään keväällä ei ole ollut tarvetta ladata akkuja talven jäljiltä. Monitorin mukaan hiukan tyhjenevät marras-tammikuussa, mutta viimeistään maaliskuussa ovat täynnä, vaikka päällä on pressu (läpikuultava).- Anonyymi
Kiitos tämä kuulostaa ihan mutuna lähempänä totuutta. 25Ah/vrk 50W paneelista kuulostikin vähän liian hyvältä. Taidan tehdä niin että pistän ylimitoitetun lataussäätimen ja vedän kaapelit myös siirrettävälle salkku malliselle aurinkopaneelille. esim: http://www.brightsolarpower.net/150W-Foldable-Solar-Panel.html
Tätä voi käyttää sitten kun purjehditaan luonnonsatamasta luonnonsatamaan. Ruffin katolla oleva sitten lataa akut täyteen työviikon aikana eikä tarvitse laittaa maasähköä enää kotisatamassa. Tarkoituksena että ei tarvisi konetta enää käyttää akkujen lataamiseen. 200W luulisi riittävän 30-40A päiväkulutuksen kattamiseen melko helposti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos tämä kuulostaa ihan mutuna lähempänä totuutta. 25Ah/vrk 50W paneelista kuulostikin vähän liian hyvältä. Taidan tehdä niin että pistän ylimitoitetun lataussäätimen ja vedän kaapelit myös siirrettävälle salkku malliselle aurinkopaneelille. esim: http://www.brightsolarpower.net/150W-Foldable-Solar-Panel.html
Tätä voi käyttää sitten kun purjehditaan luonnonsatamasta luonnonsatamaan. Ruffin katolla oleva sitten lataa akut täyteen työviikon aikana eikä tarvitse laittaa maasähköä enää kotisatamassa. Tarkoituksena että ei tarvisi konetta enää käyttää akkujen lataamiseen. 200W luulisi riittävän 30-40A päiväkulutuksen kattamiseen melko helposti.En ole ladannut koneella kertaakaan aurinkopaneelin hankinnan jälkeen, tietysti poislukien koneajo. Pieni kulutus on kuitenkin oleellisempaa kuin paneelin tuotto. Toinen oleellinen asia on moottorin latauksen tehokkuus. 10-20 min koneella lataa yhtä paljon kuin paneeli koko päivänä, jos laturin teho saadaan hyödynnettyä. Konetta yleensä kuitenkin käytetään vähintään satamamanöövereissä.
Mulla jääkaappi vie 24-36 Ah/vrk lämpötilasta riippuen. Päivän purjehdus kuluttaa lisäksi 8-20 Ah pituudesta ja autopilotin käytöstä riippuen. 180 Ah akulla voi olla päiväkausia luonnonsatamissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos tämä kuulostaa ihan mutuna lähempänä totuutta. 25Ah/vrk 50W paneelista kuulostikin vähän liian hyvältä. Taidan tehdä niin että pistän ylimitoitetun lataussäätimen ja vedän kaapelit myös siirrettävälle salkku malliselle aurinkopaneelille. esim: http://www.brightsolarpower.net/150W-Foldable-Solar-Panel.html
Tätä voi käyttää sitten kun purjehditaan luonnonsatamasta luonnonsatamaan. Ruffin katolla oleva sitten lataa akut täyteen työviikon aikana eikä tarvitse laittaa maasähköä enää kotisatamassa. Tarkoituksena että ei tarvisi konetta enää käyttää akkujen lataamiseen. 200W luulisi riittävän 30-40A päiväkulutuksen kattamiseen melko helposti."25Ah/vrk 50W paneelista kuulostikin vähän liian hyvältä."
Mulla on noin 150 W:n paneeli ja hyvä jos sillä tähän lukuun päästään keskiarvona kauden aikana. Kesä-heinäkuussa kyllä ylittyy, mutta elokuussa on jo reillusti alle ja syyskuussa ei tule juuri mitään. Toukokuukin on siinä ja siinä, riippuu paljonko onpilvisyyttä. Vähänkin kun pilveä niin ei kyllä kovin paljon lataa. - Anonyymi
Samoissa kulutusluokissa ollaan. Viikonlopun pärjää hyvin ilman mitään paneelia luonnonsatamassa. Ongelma tulee sitten kun jatkaa matkaa purjehtien seuraavaan luonnonsatamaan. Seuraavassa satamassa olo aikana akut on sitten tyhjät. Muutaman kerran olen joutunut ajamaan koneella täyttäen akkuja ja tästä haluan eroon. Akkua minulla on 170Ah eikä valitettavasti isompia mahdu. Moottorissa on 75A laturi eli työntää sen mitä akut ikinä ehtii ottamaan vastaan.
Tuo mainitsemani 50W kiineä 150W siirrettävä pitäisi ensimmäisen vastaajan tuottolukemien perusteella ladata helposti 40Ah/vrk (irtonaista paneelia pystyy suuntaamaan)
4.5h*150W/12V = 56Ah
suuntaamaton 50W = 10Ah
Huima 66Ah aurinkoisena kesäpäivänä.
Ehkä vähän ylimitoitettua mutta ensi kesänä en akkumonitorin edessä huokaile.
-Alkuperäinen kysyjä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samoissa kulutusluokissa ollaan. Viikonlopun pärjää hyvin ilman mitään paneelia luonnonsatamassa. Ongelma tulee sitten kun jatkaa matkaa purjehtien seuraavaan luonnonsatamaan. Seuraavassa satamassa olo aikana akut on sitten tyhjät. Muutaman kerran olen joutunut ajamaan koneella täyttäen akkuja ja tästä haluan eroon. Akkua minulla on 170Ah eikä valitettavasti isompia mahdu. Moottorissa on 75A laturi eli työntää sen mitä akut ikinä ehtii ottamaan vastaan.
Tuo mainitsemani 50W kiineä 150W siirrettävä pitäisi ensimmäisen vastaajan tuottolukemien perusteella ladata helposti 40Ah/vrk (irtonaista paneelia pystyy suuntaamaan)
4.5h*150W/12V = 56Ah
suuntaamaton 50W = 10Ah
Huima 66Ah aurinkoisena kesäpäivänä.
Ehkä vähän ylimitoitettua mutta ensi kesänä en akkumonitorin edessä huokaile.
-Alkuperäinen kysyjä.Hiukan epäilen tuota 75 A laturin täysillä työntämistä. Tyhjähköön akkuun kyllä, mutta noin pieneen akkuun tuskin enää pitkälle 50% varaustason jälkeen.
Kyllä meillä menee hyvin useampi yö luonnonsatamissa, mutta koneella me yleensä tullaan ja lähdetään. Ei ole tarvinut koneella ajaa kuin turvallisille purjehdusvesille akun takia. - Anonyymi
eli väität että 1/2h koneajolla lataat akkuja senverran mitä 2vuorokaudessa tarviit luonnonsatamassa. Höpö Höpö.
75A laturilla tarkoitin että laturi työntää senverran mitä akut ottavat vastaan. Laturin kokoa ei kannata kasvattaa.
--Alkuperäinen kysyjä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
eli väität että 1/2h koneajolla lataat akkuja senverran mitä 2vuorokaudessa tarviit luonnonsatamassa. Höpö Höpö.
75A laturilla tarkoitin että laturi työntää senverran mitä akut ottavat vastaan. Laturin kokoa ei kannata kasvattaa.
--Alkuperäinen kysyjäKulutus paikallaan luonnonsatamassa on ehkä 30 Ah/vrk. Paneeli tuottaa vaikkapa 8 Ah eli netto 22 Ah/vrk. Harvemmin tulee oltua 2 vrk samassa luonnonsatamassa, joskus kylläkin kaksi yötä. Jos nyt oltaisiin vaikkapa 1,5 vrk eli tultu illalla, oltu kaksi yötä ja lähdetään aamulla menisi satamassa 33 Ah. Sinne purjehtiessa mennyt ehkä 10 Ah ja saman verran sieltä jatkaessa eli 53 Ah. Puolen tunnin koneajolla saan 30 Ah ladattua. Jää siis vain 23 Ah alemmaksi. Nuo viimeiset 20-30 Ah latautuu hitaasti, mutta ei sitä akkua tarvitse täyteen kokoajan ladata.
180 Ah akkua en yleensä halua tyhjentää alle 50-60% SOCin. Siis käytän enintään 72-90 Ah. Tuossa on nyt jäljellä vielä 50-60 Ah eli voidaan olla vaikka toiset kaksi yötä seuraavassa satamassa. Jossain välissä sitten on se tuuleton pätkä tai vierrassatama, jossa akun saa taas aivan täyteen.
Viime kesänä tuli pisimmillään oltua 6 vrk ilman maasähköä tai pidempää koneajoa. Silloin taidettiin joka päivä siirtyä seuraavaan satamaan, jolloin tulee siis ehkä se puoli tuntia/vrk koneajoa. Se riittää kompensoimaan kulutuksen, kun akku ensin on purkautunut sen verran, että ottaa kunnolla virtaa vastaan. Tässä on oleellista latausjännite, jakodiodi tai -rele ja kaapelisto sekä tietysti itse akku.
Suurempi muutos ainakin minulla tuli latausjärjestelmän läpikäynnillä kuin 50 W paneelilla.
- Anonyymi
50 W paneeli tallinluukun päällä ja mppt säätimellä on itselläni riittänyt aivan mainiosti 33 ft veneessä (260 Ah AGM hupiakusto). Kulutuksena systeemipilotti, 8 tuuman plotteri, VHF, kaiku, loki, jääkaappi, lämmitin, bluetooth kaiutin, lasten padit ja älypuhelimet, valaistus. Jos nyt olisi tarvetta pidempään hengailuun luonnonsatamissa niin voihan tuohon ottaa rinnalle toisen paneelin satamakäyttöön ja suunnata sitä paremmin.
- Anonyymi
Kaikki mainoksissa mainitut tuottomäärät saa jakaa piillä.
- Anonyymi
Meillä suunnilleen tuon kokoinen paneeli luukun tallin päällä. Olen arvioinut, että se kattaa jääkaapin kulutuksen, kunhan kaappi on saatu kylmäksi. Koneajoa harrastamme aamuisin liikkeelle lähtiessä ja illalla ankkuriin tai laituriin ajaessa sen verran, että saamme lämmintä vettä. Samalla latautuvat akutkin lisää. Akkukapasiteettia on hupipuolelle yhteensä 350 A, joten sietää maata luonnonsatamassa pitempäänkin ja oluet pysyvät kylminä.
- Anonyymi
Mulla on 50W paneeli luukkutallin päällä ja toinen 50W kaiteessa takana roikkumassa. Se on plugilla ja vaihdan aina aurinkoiselle puolelle. Näitä testivoittajapaneeleita. Ei kiinnanpaskaa. Parhaimmillaan latausvirta on noin 4A ja ohuen pilviverhon läpi paistellessa puolisen ampeeria. Hyvin on riittänyt pikkupurkkarissa. Vertailun vuoksi kiinalainen 100W paneeli antoi suorassa keskikesän auringossa 2.2A
- Anonyymi
Polttokenno on erittän hyvä ja huoleton, mutta kallis ostaa ja käyttää. Ei tarvitse huudattaa generaattoria koskaan.
Muutamia omia havaintoja aurinkopaneeleista.
1) Kannattaa laittaa niin paljon paneeleita kuin mahtuu/on varaa.
2) Paneleita, jos niitä kääntää auringon mukaan, joutuu kääntämään monta kertaa päivässä koska ovat suunnanherkkiä. Jos ei käännä, makaamaan. Kääntäminen antaa lähes kaksinkertaisen energian verrattuna makaavaan.
3) Jääkaappi kannattaa ajaa kylmäksi verkkosähköllä jos on saatavilla.
4) Liittimet (C4) haurastuvat 5 vuodessa niin että nyt hajoavat käsiin.
5) Jääkaappi on virtasyöppö.Kohtaan 2) lisäys, koskee paaneelin suuntausta aurinkoa kohti.
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/135830/2014nro5.pdf?sequence=1lihamylly1 kirjoitti:
Kohtaan 2) lisäys, koskee paaneelin suuntausta aurinkoa kohti.
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/135830/2014nro5.pdf?sequence=1ja sivulla 19.
- Anonyymi
lihamylly1 kirjoitti:
ja sivulla 19.
Jos haluaa nysvätä niin Tubesta löytyy yksinkertaisen nerokas paneelin suuntaaja hakusanoilla "solar panel tracking system nighthawkinlight"
Anonyymi kirjoitti:
Jos haluaa nysvätä niin Tubesta löytyy yksinkertaisen nerokas paneelin suuntaaja hakusanoilla "solar panel tracking system nighthawkinlight"
Tämä on mielenkiintoinen juttu. Olen miettinyt tätä samaa asiaa mutta jäänyt toistaiseksi suunnitteluasteelle. Kiitos vinkistä.
- Anonyymi
lihamylly1 kirjoitti:
Tämä on mielenkiintoinen juttu. Olen miettinyt tätä samaa asiaa mutta jäänyt toistaiseksi suunnitteluasteelle. Kiitos vinkistä.
Samoin ja itse tarvitsisin vain vaakasuoran käännön. Yllättävän pienillä paneeleilla tuo pyörii. Sopivan moottorin löytämisessä voi mennä aikaa.
Anonyymi kirjoitti:
Samoin ja itse tarvitsisin vain vaakasuoran käännön. Yllättävän pienillä paneeleilla tuo pyörii. Sopivan moottorin löytämisessä voi mennä aikaa.
Moikka tässä vaihdemoottoreita https://www.banggood.com/DC-12V-2RPM10RPM15RPM20RPM30RPM-Speed-Gear-Reduction-High-Torque-Gear-Motor-p-1181714.html?rmmds=search&ID=41857&cur_warehouse=CN
- Anonyymi
Nerokas idea kirjoittaa otsikkoon viestin aloitus pvm. Näin saadaan tuo vanhoja nosteleva reppana kuriin ja palstasta taas toimiva.
- Anonyymi
Sivistys ei aina näy, mutta sivistymättömyys näkyy.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1649720Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde513159Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja432917- 612689
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012095- 1132023
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251923Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä571495Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121296- 281261