Ei tuuletusikkunaa

Anonyymi

Viime vuosien aikana rakennetuissa kerrostaloissa ei ole yksiöissä ollenkaan avattavaa pientä tuuletusikkunaa. Ei kylppärissä, ei mahdollisessa keittiössä eikä itse huoneessa. Mistä moinen johtuu? Olen nähnyt ilmoituksia asunnoista, jotka ovat ensimmäisessä kerroksessa maan tasalla, isot ranskalaisen parvekkeen tuplaovet. Ei mitään muita ikkunoita, ei tuuletusikkunaa.

Miten tällaisessa asunnossa tuuletetaan? En jaksa uskoa koneellisen ilmanvaihdon tehoon ja kyllä kai joskus on kiva saada raitista ulkoilmaa sisään. Ranskalaisen parvekkeen ovestahan sataa vesi ja lumi sisään. Ja entä kesällä? Kuka uskaltaa nukkua ovi auki yöllä? Nyt kun kesät ovat kuumia, mihin ihmeeseen laitetaan siirrettävän ilmastointilaitteen poistoputki tuollaisessa asunnossa? Uusissa yksiöissä ainoat ikkunat ovat usein länteen. Älytöntä rakentamista tämäkin.

4

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kone vaihtaa ilman, jos olisi tuuletusikkunoita niin moni pitäisi niitä tarvella raollaan kun on päivät töissä.

    • Anonyymi

      On kyllä perinnetieto vahva vuokraloisella.

      Ilmanvaihtoon ei luoteta. No ei tietenkään, kun essonbaarin perinnetieto kertoo, että se aiheuttaa vetoa ja ratkaisu on teipata korvausilmaventtiilit umpeen. No, eihän konellisella tulo&poistolla varustessa ole korvausilmaventtiileitä (jotka sitä vetohaittaa aiheuttavat), joten paremman puutteessa vuokraloiset teippaavat umpeen kylppärin poistoilmaventtiilin! Näin vm 2012 rakennetussa talossa...

      Sitten kun poistoilmanvaihto on deletoitu, onkin hyvä syy pitää ikkunoita raollaan 24/7. Tosin jossain vaiheessa tulee vilu -> pitää ruveta postittamaan suoli 24 palstalle lämpötilamittauksia "mun vuokraluukussa on vain 17 °C, eikä presidentti tule apuun" Mittari luonnollisesti ikkunalaudalla tai avomen parvekkeen oven edessä, että tulee näyttävät lukemat

    • Anonyymi

      Olisiko syytä vaan palata takaisin asumaan sinne maakorsuun?

    • Anonyymi

      > Ranskalaisen parvekkeen ovestahan sataa vesi ja lumi sisään

      Mutta raollaan olevasti (unohtuneesta) tuuletusikkunasta ei?

      Vai onko kyseessä perinteinen "hissi ei tällä kertaa mennyt ihan ylös asti".

      Kerrostalossa uskaltaa sateen uhatessa jättää auki vain parvekkeen taustaseinällä olevia ikkunoita tai parvekkeen oven.

      Sitä paitsi koko tuuletusikkunan käsite kuuluu menneisyyteen! Kas kun joku valopää on keksinyt, että tuuletusikkunasta voi joku mukula tai lemmikki tippua pihalle. Riski on eliminoitu varustamalla uusien talojen ikkunat rajoittimella, joka estää tuuletusikkunaa avautumasta paria senttiä enempää. Turvallista, kyllä, toimivaa ei. Vain sormenleveyden aukeavalla ikkunalla ei enää tuuletus (siis silleen, että kämpän ilmaa vaihdetaan nopeasti ja tehokkaasti ja sen jälkeen luukut kiinni) ei enää onnistu.

      Ikkunan saa kyllä avattua kokonaan, pesua varten, kun purkaa ulko- ja sisäpuitteet yhdistävän mekanismin. Sen jälkeen ikkunaa ei saa kiinni ennen kuin palikat on asennettu takaisin. Ei tähän operaatioon viitsi ryhtyä tuuletuksen vuoksi. Joten jäljelle jää vain ja ainoastaan parvekkeen ovi / ranskalainen parveke.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2230
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1741
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      157
      1596
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1378
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1372
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      292
      1233
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1099
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1053
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1052
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      928
    Aihe