Tähystyksestä jälleen..

alison

Haluaisin taas kysyä kokemuksia tuosta paksusuolen tähystyksestä. Olen menossa kyseiseen tutkimukseen ensi viikolla ja jännittää kyllä todella paljon. Minulle luvattiin rauhoittavaa ennen toimenpidettä, onko tästä kenties apua..? Olisi kiva kuulla kokemuksia ja kuinka kyseiseen toimenpiteeseen kenties kannattaa valmistautua muuta kuin juomalla Colonsteril-liuosta. Kuinka pahaa tuo kyseinen aine loppujen lopuksi on? Mihin kyseistä ainetta kannattaisi laimentaa..?
Tiedän että kyseisestä aiheesta on annettu jo paljon neuvoja, mutta toivoisin niitä vielä lisää..Olen vasta 20-vuotias ja minulla epäillään ärtynyttä paksusuolta, mutta tähystyksellä halutaan sulkea kaikki muut vaihtoehdot pois..Kaipaisin todella kipeästi neuvoja, tuntuu että en pysty menemään sinne kun pelottaa niin kauheasti! APUVA!

13

2499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei sitten kuuna päivänä

      Älä huoli toimenpiteestä.
      Se litku on kyllä hirveempää kun pystyt edes kuvittelemaan. (oksennusta laimennettuna veteen ja sitruuna-aromia lisättynä, vastaa kutakuinkin aineen makua)

    • Tähystelty nainen

      Kävin itte moisessa operaatiossa 17.2. ja en osaa sanoo, kumpi oli rankempaa, se hemmetin pahan litkun juominen vaiko se kivulias ronklaus.

      Vinkki sen litkun juomiseen: kylmänä se ei oo ihan niin pahanmakusta. Ite tein sitä litran kannun kerrallaan ja siitä sit lasiin kaatelin ja lorautin vähän sitruuna-,omena,- ja välillä appelsiinimehua sekaan.
      Itte en tiennyt varautua siihen julmettuun kylmyyteen, mikä siitä seuraa, joten laita ihmeessä lämpösesti päälle. Mie istua tärräsin koko illan villahanskatkin kädessä, kun tuli sellanen horkka. Join sitä 6 LITRAA!
      Mut kyl sit tyhjenikin perusteellisesti!

      Kolonoskopia sattui, mut syy selvis ja ite katoin sieltä näyttöruudulta missä kamera meni. En saanut mitään lääkitystä, se todellakin olis ollut tarpeen.

      Löytyi colitis ulcerosa eli haavainen ja tulehtunut paksusuolentulehdus. Nyt olen vetänyt lääkkeitä 3 vk ja alkaa jo helpottaa.

      Voimaa ja tsemppiä, ota se siltä kannalta, et ainakin epätietoisuus loppuu ja syy vaivoille löytyy.

      • .......

        Hähhää.. mäpä join sitä litkuu vaan 2 litraa. Enempää ei kerta kaikkiaan menny alas. Olin kyllä sitten kans paastonnu aikahyvin ennen sitä joten suoli tyhjeni perusteellisesti niinkin vähästä määrästä.


    • kokenut

      Minusta rankinta oli paastoaminen, ekalla kerralla jouduin siirtämään tähystystä kun sain migreenin. Tyhjennysjuomasta ainakin osa kannattaa sekoittaa sokeripitoiseen mehuun tai juoda muuten jotain sokeroitua, muuten voi alkaa heikottaa ja palella. Minä sekoitin osan juomasta tosi makeaan hedelmänektariin, se peitti makua hyvin ja auttoi pitämän verensokerin normaalina. Minusta juoma ei tosin ollut edes pahaa, maistui lähinnä laimealta sitruunamehulta ja kylmänä meni tosiaan hyvin alas.

      Itse toimenpide ei lopulta ollut niin paha kuin olin pelännyt, ainakaan g-skopiaan verrattuna. Kyllähän tuo hieman sattui, välillä enemmänkin kun letku kulki mutkaisemmasta paikasta ja sain kipulääkityksen. Olisin saanut tarvittaessa rauhoittavaakin mutta en tarvinnut sitä. Lääkärit eivät yleensä suoraan ehdota lääkitystä, sitä kuitenkin saa jos pyytää. Yritä rentoutua ja muista hengittää koko ajan rauhallisesti, se hieman lievittää kipua. Kannattaa sanoa suoraan että jännittää, niin lääkäri osaa edetä rauhallisesti. Minua helpotti kun katsoin koko ajan tähystyksen etenemistä kuvaruudulta ja kyselin koko ajan missä mennään ja näyttääkö tuo normaalilta, mutta ymmärrän että kaikki eivät halua nähdä omaa suolistoaan sisältäpäin... Kyllä sinä selviät, kun muistat pysyä rentona ja ajatella jotain mukavaa. Tämä on niitä tutkimuksia joista riittää kauhujuttuja joita ei kuitenkaan pidä liikaa kuunnella. Onnea matkaan!

      • kyllä sen kestää

        tähystys on hankalampi,koska siinä pitää osata hengittää ja vaikka se on kivuton,tulee herkästi primitiivireaktio kun luulee että ei henkeä saa.


    • kolonoskopiasta :)
    • Kalikali

      Litku pahaa, pyydä sitruuna-aromilla, mehuun sekoitin sekahedelmämehua, toimi ja helpotti juomista, yhdeltä hoitsulta sain vinkin että juodessa suuhun samanaikaisesti pastilli, parasta oli ihan sokerillinen sisu-pastilli. hehe en oo sen jälkeen tainu niitä syödä, mutta ne helpottaa!!
      Sain toimenpiteeseen rauhoittavan, kuuntele tarkkaan mitä ne siellä puhuu kun antavat sen, jos kuulet puhuttavan "keittiksestä", huomauta että oikeesti haluat rauhoittavan etkä keittoliuosta.
      Ei sattunut paljoa, mutta voi olla arka jos tulehtunut suoli. Mutkakohdissa tuntui painetta mutta ei paha.
      Jälkeen päin yritä päästellä ilmaa ulos, itsellä oli supervaikeaa, ja oli kotimatka tuskaa, kunnes pääsi makuuasentoon omalle sängylle.

    • olen käynyt

      kävin viime syksynä paksusuolen tähystyksessä. Olen kans 20 vee..oli se kyllä inhottavaa juoda sitä litkua.. Mutta kyllä siinä nauru pääsi kun menin vessaan ja pyllystä tuli pelkkää vettä..Jännitin tosi paljon sitä tähystystä lääkäris.Lääkkeitä sain mut ei ne auttanu yhtään kun ei menny kurkusta alas kunnolla. Muista juua vettä kunnolla et saat ne lääkkeet alas. Laimensin sen litkun mehuun..Nenästä piti pitää kiinni loppu vaiheessa ettei tullu ykä kurkkuun. sain juotua vaan 3 litraa sitä. Tähystys sattu aika paljon mut onnex lääkäri oli osaava ja osasi aina ilmottaa hyvissä ajoin kun tuli mutka suolessa ja silloin rupesi sattumaan.ihan jees meni koko operaatio ja kestikin vaan jonku 15-20min. Ajattelinkin kun lähdin lääkäristä et siinäköse nyt olikin.. ihan turhaan jännitin niin paljon.

      • emma

        Apteekista on saatavissa myös muita tuotteita tyhjennykseen, itse sain vastaavan tuloksen aikaan juotuani tätä nestettä (en muista nimeä, mutta apteekissa tietävät) ja sitä täytyi juoda ainoastaan kaksi lasillista!!! Pahaa sekin on kuin mikäkin, mutta ei tarvitse mitään litrakaupalla niellä. Lääkärikin totesi, että hyvin oli puhdistuneet paikat.. Turhaa kiusaamista sillä colonsteril-liuoksella.


    • vinkki

      Tässä lainaus toiselta keskustelupalstalta, jossa aiheena tyhjennys ennen kolonoskopiaa. Siellä puhutaa Phosphoral nimisestä lääkkeestä jota ei tarvitse juoda kuin vähän!

      " Phosphoral on tyhjennysaineena täyttä luksusta: Sitä tarttee juoda kaksi 45 ml pulloa edellisenä päivänä veteen sekoitettuna kaksi lasia vettä samalla kertaa. Muuten pitää juoda paljon kirkkaita nesteitä, mehua, teetä, limua tai kahvia ilman maitoa."

      Linkki palstalle: http://www.ccafin.org/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=suolistovaivat_area;action=display;num=1103543623;start=2#2

    • minä vaan

      minulle yritettiin myös tehdä paksunsuolen tähystys.. ei onnistunu sattui liikaa.. lopulta ne teki sen nukutuksessa.. rauhottavista ei mitään hyötyä kun kipu on kova.. colonsterilin juominen ei ole mikään ihan hirveä homma.. sen kyllä kestää..

    • Neiti29

      Colonsteril litkun juominen oli kamalaa. Join edellisenä iltana 2 litraa ja aamulla 2 litraa. Viimeiset 2 dl jäi kyllä juomatta, tuli stoppi. Illalla tärisin ihan tajuttomasti, enpä tajunnut että se johtui siitä kylmän nesteen juomisesta, ajattelin että johtuu ällötyksestä. Itse toimenpidettä en ehtinyt jännittää, minulle soittetiin edellisenä päivänä kun tuli peruutusaika. Olin syönyt pari päivää leipää missä oli jyviä, ne ei ollu kaikki ehtiny poistua tyhjennyksen aikana. Jyvät vähän hankaloittivat tutkimusta.
      Tutkimus sattui jonkin verran, mutta kyllä sen kesti kun oli pakko. Rauhoittavaa en saanut, en tajunnu edes pyytää. Ruutua en halunnut katsoa. Sekä lääkäri että hoitaja olivat todella mukavia, se helpotti koko touhua suunnattomasti.
      Hoitaja käski kävellä tutkimuksen jälkeen että ilma poistuisi, ja auttoihan se. Jonkin verran nipisteli mahassa illalla, mutta aamuun mennessä se meni ohi.
      Jouduin/pääsin tutkimukseen niin nopeasti etten ehtinyt sitä etukäteen pelätä, enkä edes perehtynyt toimenpiteeseen etukäteen koska en halunnut. Enemmän pelotti löydökset kuin itse tutkimus. Loppu hyvin, kaikki hyvin :)

    • Anonyymi

      Ei sattunut yhtään.. Helppo nakki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      88
      1991
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1709
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1681
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1646
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1636
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1437
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe