SFP:s Henriksson nöjd med budgetförslaget.

Anonyymi

Tre saker i Finansministeriets förslag gynnar speciellt svenskans ställning.
Det finns pengar reserverade för nationalspråksstrategin,också pengar för att uppliva det finlandssvenska teckenspråket och Folktingets resurser ökar märkbart.

67

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sipiläs regering gjorde tvärtom, minskade på allt.

      • Anonyymi

        Det är fint att den här regeringen inte är svenskfientlig.


      • Anonyymi

        Bra så länge persuna sitter i oppositionen.


      • Trots det levde regeringen Sipilä på lånade pengar. Rinnes regering ser ut att som första sak börja bada i lånade pengar och i första hand låta dem regna sig över sig själva.
        Problemet är att Sipilä gjorde rätt medan han prioriterade fel. Rinne gör fel medan några enstaka prioriteringar går rätt. De första förverkligande är rena smutshögen. Får se hur och hur länge det fortsätter.


    • Anonyymi

      Kuinka monta miljoonaa menee pakkoruotsituksen ylläpitoon?

      • Anonyymi

        Vähemmän kuin muihin oppiaineisiin. Älä sure enää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vähemmän kuin muihin oppiaineisiin. Älä sure enää.

        Veikkaan että menee huomattavia summia.
        Kaikki ministeriöt, kunnat ja muut julkisen sektorin toimijat kun joutuvat ylläpitämään päälekkäisiä toimintoja.
        Paljonko tämä maksaa, sitä ei kukaan tietenkään edes halua alkaa arvioimaan.

        Mutta tuskin se ilmaistakaan on.


      • räkäpää kirjoitti:

        Veikkaan että menee huomattavia summia.
        Kaikki ministeriöt, kunnat ja muut julkisen sektorin toimijat kun joutuvat ylläpitämään päälekkäisiä toimintoja.
        Paljonko tämä maksaa, sitä ei kukaan tietenkään edes halua alkaa arvioimaan.

        Mutta tuskin se ilmaistakaan on.

        SOTE-tumpulointi maksoi satoja miljoonia.
        https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/366312a7-d6ea-41be-b542-f168ea621878

        Tätä sekoilua kesti vain muutama vuosi.

        Kaksikielinen virastorakennus on ollut olemassa jo vuosikymmeniä.

        Lasku on miljardiluokkaa.


      • Anonyymi
        räkäpää kirjoitti:

        Veikkaan että menee huomattavia summia.
        Kaikki ministeriöt, kunnat ja muut julkisen sektorin toimijat kun joutuvat ylläpitämään päälekkäisiä toimintoja.
        Paljonko tämä maksaa, sitä ei kukaan tietenkään edes halua alkaa arvioimaan.

        Mutta tuskin se ilmaistakaan on.

        Ja kaikki rääkki kourallisen 4% ruotsia puhuvan takia ! Ei mitään järkee ja valtaväestön vähättelyä, minkä suorittaa pakkoveroin ylläpidetty valtio.

        Aika tehdä suomenkielisten vallankaappaus ja pistää vähemmistöt ulos hillopurkilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kaikki rääkki kourallisen 4% ruotsia puhuvan takia ! Ei mitään järkee ja valtaväestön vähättelyä, minkä suorittaa pakkoveroin ylläpidetty valtio.

        Aika tehdä suomenkielisten vallankaappaus ja pistää vähemmistöt ulos hillopurkilta.

        Onneksi suomenkieliset pitää kaikenkarvaiset fanaatikot kyllä kurissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi suomenkieliset pitää kaikenkarvaiset fanaatikot kyllä kurissa.

        Det vore nog katastrof om fanatiker hade bestämmanderätt.



      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kaikki rääkki kourallisen 4% ruotsia puhuvan takia ! Ei mitään järkee ja valtaväestön vähättelyä, minkä suorittaa pakkoveroin ylläpidetty valtio.

        Aika tehdä suomenkielisten vallankaappaus ja pistää vähemmistöt ulos hillopurkilta.

        Oikeasti, ruotsia puhuvia on noin prosentti ja loput pärjäävät hyvin suomeksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi suomenkieliset pitää kaikenkarvaiset fanaatikot kyllä kurissa.

        Eikös tämä nykyinen tilanne ole juurikin todiste, että ei pidä.
        Ruotsinkielisyyttä ihannoivat kielifanaatikot evät selvästikään ole ns. ruodussa.


      • Anonyymi
        räkäpää kirjoitti:

        Eikös tämä nykyinen tilanne ole juurikin todiste, että ei pidä.
        Ruotsinkielisyyttä ihannoivat kielifanaatikot evät selvästikään ole ns. ruodussa.

        Kukaan ihannoi muuta kuin sitä, että tasapuolisuus toteutuu molemmille kieliryhmille. Suomalaisuuden liitto palstamyyrineen yrittää syrjiä ruotsinkieltä ja -kielisiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ihannoi muuta kuin sitä, että tasapuolisuus toteutuu molemmille kieliryhmille. Suomalaisuuden liitto palstamyyrineen yrittää syrjiä ruotsinkieltä ja -kielisiä.

        " Suomalaisuuden liitto palstamyyrineen yrittää syrjiä ruotsinkieltä ja -kielisiä. "

        vitsikäs suru :-)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ihannoi muuta kuin sitä, että tasapuolisuus toteutuu molemmille kieliryhmille. Suomalaisuuden liitto palstamyyrineen yrittää syrjiä ruotsinkieltä ja -kielisiä.

        Se on tasapuolista kun kummankaan kieliryhmän ei tarvitse väkisin opiskella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi suomenkieliset pitää kaikenkarvaiset fanaatikot kyllä kurissa.

        Det är allt tur det,katastrof vore det om några aktivister fick bestämma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ihannoi muuta kuin sitä, että tasapuolisuus toteutuu molemmille kieliryhmille. Suomalaisuuden liitto palstamyyrineen yrittää syrjiä ruotsinkieltä ja -kielisiä.

        Alldeles tydlig diskriminering.


      • Anonyymi
        räkäpää kirjoitti:

        Veikkaan että menee huomattavia summia.
        Kaikki ministeriöt, kunnat ja muut julkisen sektorin toimijat kun joutuvat ylläpitämään päälekkäisiä toimintoja.
        Paljonko tämä maksaa, sitä ei kukaan tietenkään edes halua alkaa arvioimaan.

        Mutta tuskin se ilmaistakaan on.

        Veikkailemalla ei maan asioita hoideta,räkäpää, tiedoksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Veikkailemalla ei maan asioita hoideta,räkäpää, tiedoksi.

        Tiedoksi sitten, kerrot?

        Minä veikkaan erttä miljardeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi suomenkieliset pitää kaikenkarvaiset fanaatikot kyllä kurissa.

        Tack för att Finland är ett demokratiskt västerländskt land där varken finsk - eller svenskspråkiga fanatiker bestämmer.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veikkailemalla ei maan asioita hoideta,räkäpää, tiedoksi.

        Ei onneksi...


    • "Det finns pengar reserverade för nationalspråksstrategin,också pengar för att uppliva det finlandssvenska teckenspråket och Folktingets resurser ökar märkbart."

      Tekohengitystä aatteelle, joka ei ole ominensa elinkelpoinen.

      • Anonyymi

        Ei tyhmä ruotsi ole minkään suojelun tarpeessa kun sitä tuottaa koko ajan noin 10 miljoonaa "pitkäkalloista rotuarjalaista" 😅


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei tyhmä ruotsi ole minkään suojelun tarpeessa kun sitä tuottaa koko ajan noin 10 miljoonaa "pitkäkalloista rotuarjalaista" 😅

        Eipä taida pahemmin ruotsia näissä "roturealistisissa" lähiöissä kuulla.
        Sen siitä saa kun roudaa 2 miljoonaa ihanaa nappisilmää Afrikan sarvesta tänne pohjoisille lakeuksille.


      • Anonyymi
        räkäpää kirjoitti:

        Eipä taida pahemmin ruotsia näissä "roturealistisissa" lähiöissä kuulla.
        Sen siitä saa kun roudaa 2 miljoonaa ihanaa nappisilmää Afrikan sarvesta tänne pohjoisille lakeuksille.

        Sen siitä saa, kun on pää täynnä räkää, järki ei toimi. Hae apua.


      • Anonyymi

        Älä levitä räkääsi, hyi.


    • Anonyymi

      Ruotsinkieli tulee Suomelle todella kalliiksi, miljardeja pitää syytää ruotsinkielen saattohoitoon.

      • Budjetti on alle 60 miljardia.
        Suru-huollon osuus tästä on aika suuri.


      • räkäpää kirjoitti:

        Budjetti on alle 60 miljardia.
        Suru-huollon osuus tästä on aika suuri.

        Budjetti taitaa jäädä alijäämäiseksi.
        Mahtaakohan alijäämän osuus olla juurikin tämän ns. suru-huollon kokoinen?

        Johtaako "kielitasa-arvo" maan talouden kurjistumiseen?


      • kusettava_kirkko kirjoitti:

        Budjetti taitaa jäädä alijäämäiseksi.
        Mahtaakohan alijäämän osuus olla juurikin tämän ns. suru-huollon kokoinen?

        Johtaako "kielitasa-arvo" maan talouden kurjistumiseen?

        "Johtaako "kielitasa-arvo" maan talouden kurjistumiseen?"

        Ei se ainakaan paranna.


      • Anonyymi
        räkäpää kirjoitti:

        "Johtaako "kielitasa-arvo" maan talouden kurjistumiseen?"

        Ei se ainakaan paranna.

        Tasa-arvo on joillekin halveksittava asia näköjään. Hieno asenne.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tasa-arvo on joillekin halveksittava asia näköjään. Hieno asenne.

        Tasa-arvo?

        Joka _pakottaa_ 90% väestöstä.
        Ja joka maksaa kansantaloudellisesti merkittävän paljon.


      • Anonyymi
        räkäpää kirjoitti:

        Tasa-arvo?

        Joka _pakottaa_ 90% väestöstä.
        Ja joka maksaa kansantaloudellisesti merkittävän paljon.

        Enemmistö päättää, itkeä saa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Enemmistö päättää, itkeä saa.

        Tasa-arvo :-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enemmistö päättää, itkeä saa.

        Enemmistö päätti juuri ruotsinkielen vapaaehtoiseksi ylioppilaskirjoituksissa.
        Miksi AM itkee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enemmistö päättää, itkeä saa.

        Fennorna blir jättedyra.


    • Anonyymi

      Det finlandssvenska teckenspråkets upplivande är viktigt.Det finns väldigt få tolkar tex.

      • Anonyymi

        Se on järkisyy ja inhimillistä, mutta pakkoruotsitus on hanurista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on järkisyy ja inhimillistä, mutta pakkoruotsitus on hanurista.

        Hyvä alku tässä kielipolitiikan järkeistämisessä on se, että virallisesti lopultakin myönnetään, että kieliryhmien tarpeet eivät ole toistensa peilikuvia, kun tähän asti on vängätty päinvastaista. Tasa-arvoa ei ole se, että muutaman prosentin vähemmistö opiskelee itselleen välttämätöntä maan pääkieltä ja 95%: n enemmistö siitä hyvästä olemattoman pientä ja suurimmalle osalle täysin turhaa vähemmistökieltä.
        Homma menee oikeaan suuntaan kun ruotsinkieliset oppivat maan pääkielen - lopultakin, eikä kaikkea tarvitse ylläpitää tuplana.


    • Anonyymi

      Ei saa provoo, mää rakastan tota nöjd ((((:

    • Anonyymi

      Trump haluaa ostaa Ahvenanmaan, neuvottelut käynnissä.

      • Pitäisi ehdottaa :-)

        Jos gröönlandia ei ole kaupan, niin ehkä Ahvenanmaa on.


      • Anonyymi

        Trump on nuija, mut palstapersut on vielä nuijempia....:.)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Trump on nuija, mut palstapersut on vielä nuijempia....:.)

        Trump valittaneen toiselle kaudelle.


    • Anonyymi

      Annetaan Ahvenanmaa Trumpille, niin saadaan seuraavat hävittäjät puoleen hintaan.

      • Kyllä asiasta tulee järjestää tarjouskilpailu.
        Venäjä korottaa varmasti hintaa.
        Ja Kiina vie potin.


    • Anonyymi

      Ävan utbildning får mera resurser, det är viktig.

      • Anonyymi

        Jaga äre nöjd.


    • Anonyymi

      Hän on taas nöjd. ((:

      • Hän lienee Pietarsaaren ainoa iloinen ihminen.

        Pietarsaari on muuten aika apea paikka, kun katsoo kuntien onnellisuustutkimuksia.


        "75 kunnan vertailu: Pietarsaarelaiset ovat kaikkein pettyneimpiä "
        IL


        Onneksi A-M on osannut tehdä oikean valinnan:
        "HBL: Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson luopuu Pietarsaaren valtuuston puheenjohtajuudesta"
        YLE/HBL


      • Anonyymi

        Saakohan nyt pietarsaaren sairaala suomenkielisen lääkärin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Saakohan nyt pietarsaaren sairaala suomenkielisen lääkärin?

        Tuskin.
        Jos muistan oikein, oli kunnanjohtajan mielipide sitä suuntaa, että kunnan huono tulos johtuu suomenkielisistä :-)


      • Anonyymi
        kusettava_kirkko kirjoitti:

        Tuskin.
        Jos muistan oikein, oli kunnanjohtajan mielipide sitä suuntaa, että kunnan huono tulos johtuu suomenkielisistä :-)

        Osaatko yhtään tarkentaa mitä siltä lipsahti?
        Nämä on niitä jotka kertovat niistä oikeista ajatuksista taustalla ja siksi herkullisia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Osaatko yhtään tarkentaa mitä siltä lipsahti?
        Nämä on niitä jotka kertovat niistä oikeista ajatuksista taustalla ja siksi herkullisia.

        Joskus niitä linkkejä tänne laitoin.
        Ovat varmaan sensuroitu.

        Googleta iltiksen sivuja, joissa puhutaan pietarsaaresta ja EPSI Ratingia.


      • kusettava_kirkko kirjoitti:

        Joskus niitä linkkejä tänne laitoin.
        Ovat varmaan sensuroitu.

        Googleta iltiksen sivuja, joissa puhutaan pietarsaaresta ja EPSI Ratingia.

        No oli pakkoitse googlettaa
        Kun ei antanut rauhaa :-)

        Näin Stenman iloitse toteahama toimittajalle iloisesti, kuten roturealistisen sivistyskielen ja kulttuurin edushenkilön kuuluukin:

        "Pietarsaaren asukkaista 56 prosenttia puhuu äidinkielenään ruotsia. Stenman pohtii, voisiko huonon menestyksen syy piillä siinä, että haastattelijat ovat puhuneet vain suomea."
        https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201703262200091883


        Itse Stenman on näin iloinen ihminen:

        https://www.jakobstad.fi/hallinto-ja-paatoksenteko/hallinto/kaupunginjohtaja


      • Anonyymi
        kusettava_kirkko kirjoitti:

        No oli pakkoitse googlettaa
        Kun ei antanut rauhaa :-)

        Näin Stenman iloitse toteahama toimittajalle iloisesti, kuten roturealistisen sivistyskielen ja kulttuurin edushenkilön kuuluukin:

        "Pietarsaaren asukkaista 56 prosenttia puhuu äidinkielenään ruotsia. Stenman pohtii, voisiko huonon menestyksen syy piillä siinä, että haastattelijat ovat puhuneet vain suomea."
        https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201703262200091883


        Itse Stenman on näin iloinen ihminen:

        https://www.jakobstad.fi/hallinto-ja-paatoksenteko/hallinto/kaupunginjohtaja

        Nikkisi kertoo juttujesi tasosta.


    • Anonyymi

      Vasa centralsjukhus får sin efterlängtade miljon till heljouren,positivt.

      • Anonyymi

        Folktinget får också höjt stöd,det som sänktes under Sipiläs regering på grund av Sannfinländarnas påtryckning.


      • Anonyymi

        Vasaborna är nöjda över parti - och språkgränserna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vasaborna är nöjda över parti - och språkgränserna.

        Också de invånare som bor i angränsande kommuner är nöjda.


    • Anonyymi

      Sipilän hallituksen kaikki säästöt on hetkessä syöty, valtion velkaantuminen saatiin lähes pysäytettyä ja sitten tuli puna-vihreät, sekä wanna be svennet, ja tulos on hirveää luettavaa

      • Anonyymi

        Mistä keksit tuollaisia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä keksit tuollaisia?

        Suomenkieliset vaasalaiset ovat erittäin tyytyväisiä myös, nyt kun asiat saatiin tolalle. Kukaan ei halunnut Seinäjokea vaasalaisten päivystyspaikaksi.


    • Anonyymi

      Hon jobbar fint där ministeriet.

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2392
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1538
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1033
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      386
      965
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe