Vauvan koko

vk 35

Kohtuni prinsessan painoarvioksi saatiin tällä viikolla 3,3 kiloa ja viikkoja mulla on siis 35. Lääkäri sanoi, että isohko tyttö on viikkoihin nähden. Kuinka teillä muilla on ollut tässä vaiheessa ja onko painoa tullut lapselle vielä paljonkin?
Synnytystapa-arviossa kuitenkin todettiin että hyvin mahtuu tulemaan joten sinänsä ei mitään paniikkia

52

26560

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Soila

Täällä rv 36 4 painoa on myöskin tyttelillä arvion mukaan 3,1 kiloa.

• jessica

35 2 paino arvio 2,9 kg, syntyi laskettuna päivänä 3340kg ja 50cm.stressitöntä odotusta.

• äityliini

En enää muista raskausviikkoja ja kilo määriä mutta itselläni tyttö painoi syntyessään 5050kg ja hyvin mahtui syntymään.

• meillä kans iso vauva

iso eppari sulle leikattiin ja repesitkö muuten pahasti!

• Poika ja äippä 81

poika painoi rv 35 1 3,2kg ja syntyi normaalisti.

• Maxx

Kohdussasi on sikiö - ei siis vauva tai lapsi.

Kannattaisi tulevan äidin opiskella perusasioita.

Toivotan onnea raskausajallesi ja menestystä sinulle, perheellesi ja vauvallesi, sitten kun se syntyy.

• kokenut

Kyllä siellä kohdussa ihan vauva on ja elävä ihminen! Omani syntyi 35 3 ja voinut hyvin ja kasvanut erinomaisesti. Äidille siellä on aina vauva olkoonkin niin ett viikko 36 on virallinen raja ennenaikaisen ja normaaliaikaisen synnytksen välillä

• Maxx
        kokenut kirjoitti:

Kyllä siellä kohdussa ihan vauva on ja elävä ihminen! Omani syntyi 35 3 ja voinut hyvin ja kasvanut erinomaisesti. Äidille siellä on aina vauva olkoonkin niin ett viikko 36 on virallinen raja ennenaikaisen ja normaaliaikaisen synnytksen välillä

Jos se olisi elävä ihminen, se ei olisi enää kohdussa. Älkää nyt raskauden herkistäminä viitsikö puhua joutavia!

Jos kerran se 35-viikkoinen on elävä lapsi, niin ota se sieltä maailmaan! Miksi suotta pidät sitä sisälläsi?

Kannattaisi opiskella semantiikkaa. Miksi pitää sekoittaa käsitteet?

Niin kauan se on SIKIÖ, kunnes työnnät sen ulos.

Jos se olisi elävä ihminen, se ei olisi enää kohdussa. Älkää nyt raskauden herkistäminä viitsikö puhua joutavia!

Jos kerran se 35-viikkoinen on elävä lapsi, niin ota se sieltä maailmaan! Miksi suotta pidät sitä sisälläsi?

Älä nyt rupea viisastelemaan, taidat olla näitä maailmanparantajia. Vauva on nätimpi sana joten käytetään sitä.

• työtä.
        Maxx kirjoitti:

veikkaan naisena ettei mies siihen pystyisi.mies työntää vain sisään ja jää seuraamaan kehitystä;)

• ...

mene pois..hän joka mahassa asuu on vauva taikka lapsi..taidat olla vähän kade..

• haloo itelles
        ... kirjoitti:

mene pois..hän joka mahassa asuu on vauva taikka lapsi..taidat olla vähän kade..

Jos sulla on raskautes takia menny hormonit vähän sekasin nii ei sitä kannata kuitenkaan ihan lööperiä ruveta puhumaan. Ei se sikiö siitä vauvaksi muutu ennenkun sen ulos pusket.

• Ei ne lääkärit kaikkea tiedä mullakin piti olla yli 4kg mut eihän se ollukkaan ku 3.5kg.Ja tiedän muitakin kavereita joille on arvioitu väärä paino.

• rv 29

minun vaavini painaa nyt 1,358g ja olen raskausviikolla 29 2!!

• helinä

minun vauvan painoarvio viikolla 31 oli 1600 g...

• hehhe

1,358 g anna mun kaikki kestää. Vai painaa se vaavi vasta vähän yli gramman. Ohhoh. Ja toiseksi vaikka tuo olisikin tarkoitettu kiloina niin kun syntyneen lapsenkaan painoa ei ilmasta neljän numeron tarkkuudella niin miten ihmeessä sitten sikiön. Sikiön painoarviot annetaan 100g tarkkuudella.
        Vai gramman

• Liinu

Juu meillä oli arviointi 4300-4400..synty keisarinleikkauksella viikolla 39 ja painoi 4580kg.. onneksi osasivat arvioida suuremassa sairaalassa että ei mahdu kun taas omalla paikkakunnalla sanovat että "hyvin mahtuu" ei oo kovinkaan ammattitaitoista porukkaa! Onnea sinulle ja voimia:)

• näin vaikka

vähän aiemin sanottiin ultrassa et normaalikokoinen lapsi tulossa meni kaksi viikkoa yli ajan ja tehtiin tarkempi röntgen kuva/ultra jossa huomattiin että lapsi ei voi tulla normaalisti kun kooltaan jo 4,5 kg alkoi leikkaus ajan määritys joskin sitä jouduttiin aikaistamaan viel supistuksien takia...

• ponnistan-

minä pinnistän.huhkin ja puhkin.ponnistakaa vaan rouva sanoi kätilö.kyllä se sieltä mahtuu,painoa on arvioiden mukaa sopivasti.ja minä ponnistan,tuntuu että repeän.verisuonet päässäni pullistuvat.tulihan se sieltä lopulta.paljon arvioituna isompana.minulla pullistui sen seurauksena peräsuoli ulos emättimestä.nyt se on leikattu.nyt on systeemit kehittyneet.enää ei pääse tällaista tapahtumaan.

• tämmöinen tapaus mulla

Muistan sikiön painon olleen n. 1,3kg. Tieto painosta tuli kun jouduin sairaalaan pariksi tunniksi seurantaan kaaduttuani tammikuussa aika pahasti kävellessäni mäkeä alas korkokengät jalassa. Huom: normaalit korot n.5cm ei 10cm:n piikkikorot!
      Syntyi n. viikko yli lasketun ajan 3810g:n painoisena ja painaa nyt 10v synttärin kynnyksellä 29 kg. Että tämmöistä. :)

• tämmöinen tapaus mulla

Muistan sikiön painon olleen rv30 n. 1,3kg. Tieto painosta tuli kun jouduin sairaalaan pariksi tunniksi seurantaan kaaduttuani tammikuussa aika pahasti kävellessäni mäkeä alas korkokengät jalassa. Huom: normaalit korot n.5cm ei 10cm:n piikkikorot!
      Syntyi n. viikko yli lasketun ajan 3810g:n painoisena ja painaa nyt 10v synttärin kynnyksellä 29 kg. Että tämmöistä. :)

• Lendal

Hei
      Ylppö loi neuvolajärjestelmän suomeen, jotta ädin ja syntyvän lapsen hyvinvointi voitaisiin taata- ainutlaatuista maailmassa. Kehitettiin myös neuvolakortti jossa on mm. sd-käyrä. Sillä karkeasti selvitetään onko kehittyvän lapsen asiat kunnossa.

Selvät poikkeamat käyrällä raskausviikkoihin nähden on olennaista havaita ja tarvittaessa tutkia. Esim. jos käyrä on kovin yläkanttiin, niin olisiko äidillä esim. piilevä diabetes, jolloin lapsi kasvaa viikkoihin nähden liian isoksi mutta "käyttäytyy" syntyessään kuten keskonen. (kellastuu, syö huonosti jne.) voi se olla muutakin joten jos poikkeaa on hyvä tutkia.Jos käyrä on alakanttiin on syytä myös seurta tarkemmin vauvan kasvua ja kehitystä...tarvittaessa synnyttää häet "lihapatojen ääreen" Jos se on lineaarisesti yläkanttiin tai alakanttiin eli vauva kasvaa "omalla käyrällään" on tuskin syytä huoleen.

Seuranta voidaan tehdä nykyisin ultaräänellä ( se sii ei ole toimenpide kuvan saamiseksi vauvasta verovaroin, vaan tärkeä tutkimus). Nyt kun ultraääniä tehdään hyvin paljon, niiden virhemarginaali myös kasvaa. Alkuun niitä tekivät harvat erikoslääkärit valikoiduille potilaille.....

Vauvan asemaa kohdussa :selkä, varpaat, peppu, pään paikkaa jne, tarkkaillaan myös koko raskauden ja synnytyksen ajan, sillä tyyppi tekee aikamonta käännöstä ja väännöstä ennen maailmaan tuloaan.
      Arviolla pyritään selvittämään voiko vauva syntyä normaalisti vai ONKO SYYTÄ - perusteluta syytä ryhtyä suunnittelemaan jotakin muuta tapaa vauvan ja äidin turvaksi.

Vauvan päälaenluut joustavat ja tarvittaessa "luoja on luonut" solisluun napsatamaan, joustamaan jos tiukkaa tulee ja suurin osa vauvoista syntyykin nomaalisti.

Jos vauva on viikolla 36 noin 3000g eikä äiti syö kokoajan vain hiilihydraatteja vaan normaalia ruokaa ennuste on karkeasti vähän alle 4000 g jos synnytys on viikolla 40. Siis ihan ok.
      Kyllä seh siittä...

• Maxx

Lendal,
        kerron nyt sinullekin: se ihmisaihio, joka on kohdussa, ei ole vauva, vaan sikiö.

Onko naisten todella noin vaikea ymmärtää näin yksinkertaista asiaa?

• mami84
        Maxx kirjoitti:

Lendal,
        kerron nyt sinullekin: se ihmisaihio, joka on kohdussa, ei ole vauva, vaan sikiö.

juuri tuollaiset ihmiset kuin sinä on jotain niin ärsyttäviä luulet tietävän kaiken!!mulla ainakin mahassa on vauva:)onko sun niin vaikea käsittää meitä muita ketkä puhuvat vauvasta eikä sikiöstä???kanna sinä ihmisalkiota tai sikiötä aivan sama!!!!!että jätähän tämä asia jo sikseen!!!

• ärsyttää
        Maxx kirjoitti:

Lendal,

suunnattomasti kun useimmat miehet kutsuvat ruuvitalttaa ruuvimeisseliksi (ja siinä on oikeesti sekottamisvaara, kun multa pyydetään ruuvimeisseliä, annan sen, enkä -talttaa) ja sitten ne kutsuvat virranjaoitinta virranjakajaksi aivan kuin siellä konepellin alla olisi joku ihminen jakamassa virtaa... Onko miesten todella niin vaikea käsittää tuollaisia termejä?

• odottaja*
        Maxx kirjoitti:

Lendal,

Kieli elää ja sitä käytetään kielen käyttäjien eli puhujien mukaan. Voi olla että jossakin lääketieteen termistössä määritelmät on tarkkaan asetettu sille mikä on vauva ja mikä sikiö, mutta täällä keskustelupalstoilla puhuvat tavalliset ihmiset, odottavat äidit, ja kieli on siten hivenen puhekielimäisempää. Meidän odottavien äitien puheessa lapsi sisällämme on vauva tai lapsi.

Sikiöstä puhuminen olisi todella persoonatonta, ikään kuin haluaisi etäisyyttä syntyvään lapseensa, ja sitä tuskin kukaan ainakaan enimmäkseen haluaa. Lapseen luodaan suhde jo ennen synnytystä, lapseen vaikuttavat äidin ajatukset, ja kieli heijastaa näitä ajatuksia ja tunteita.

Kyse ei siis ole ymmärtämisestä, miksi kohdussa olevaa lasta ei kutsuta sikiöksi, vaan kielen käyttäjät luovat termit kuhunkin tilanteeseen sopiviksi.

Tuntuisipa muuten aika hassulta kysyä odottavalta äidiltä: potkiikos sikiösi jo? :D

• Lendal

• Mies
        Maxx kirjoitti:

Lendal,

olet ärsyttävä ääliö.

• sikiöeivauva
        ärsyttää kirjoitti:

suunnattomasti kun useimmat miehet kutsuvat ruuvitalttaa ruuvimeisseliksi (ja siinä on oikeesti sekottamisvaara, kun multa pyydetään ruuvimeisseliä, annan sen, enkä -talttaa) ja sitten ne kutsuvat virranjaoitinta virranjakajaksi aivan kuin siellä konepellin alla olisi joku ihminen jakamassa virtaa... Onko miesten todella niin vaikea käsittää tuollaisia termejä?

Se virranjakaja on kyllä ihan vakiintunut ilmaisu, eikä siinä kieliopillisestikaan ole mitään pahaa.

• Maxx
        Lendal kirjoitti:

Hei
        Kiitos viestistäsi. Vilakaiseppa osoitetta: http://www.vauva-lehti.fi/odotusjasynnytys/default_alasivu.asp?f=25

Lendal,
        Sinä sentään vastasit asiallisesti provokaatiooni. Kiitän ja yritän ottaa opikseni.

Olen nyt taipuvainen myöntämään, että sikiöstä voidaan käyttää nimitystä vauva siinä vaiheessa, kun sillä on jo edellytykset syntyä elävänä.

• viittaa
        sikiöeivauva kirjoitti:

Se virranjakaja on kyllä ihan vakiintunut ilmaisu, eikä siinä kieliopillisestikaan ole mitään pahaa.

ehdottomasti ihmiseen, ei laitteeseen. Vakiintunut ilmaus kyllä on, mutta väärä.

Kuten huomaa, vauva on myös vakiintunut ilmaus sikiöstä odottajien keskuudessa.

• ärsy
        Maxx kirjoitti:

Lendal,

Mene nyt helvettiin siitä vänkäämästä idiootti! ketä kiinnostaa tommoinen pilkunnussiminen! hanki elämä! vauva kun vauva...

• Aurora

Mulla neuvolalääkäri arvioi mahan päältä tunnustelun, vatsani koon sekä vanhempien koon perusteella vauvan olevan n. 3200 g rv 35, eli n. 4000g lasketun ajan kohdalla. Siis normaali, mutta isomman puoleinen. Vauvahan kasvaa keskimäärin 200 g/vko viimeisillä viikoilla. Synnytystapa-arviota ei tehty.

Nyt rv 39 4, joten parin viikon päästä voin kertoa miten hyvin tuo piti paikkansa! =) Isolta ja pontevalta vauvalta tuntuu...

Näidenkin palstojen kertomusten perusteella jopa ultralla tehtyyn kokoarvioon kannattaa suhtautua varauksella. Nekin ovat heittäneet 0,5-1,5 kg suuntaan tai toiseen.

• meillä

Tänään viikkoja 40 4 ja eilen painoa oli arvion mukaan 3588g. Kohta tulossa :-)

• pikkumyy

oli tyttö 35 viikolla arvio 3,7 kg ja syntyi sitten käynnistyksellä 38 5 just ison koon takia ja oli 4,5 kg ja 57 cm ;), eli suosittelen käynnistystä

• sama pikkumyy

ja eka oli 4800 ja 57 cm

• me, myself and I

minun sikiöni painaa minun kohdussani jo minun lääkärini mukaan 2.1 eikä minun laskettuun aikaan ole kuin 4 minun-täyteistä viikkoa. Mitä minulle sitten käy kun Mini-Me putkahtaa maailmaan?

• terveenä

ja oli 2950g sekä 46,5cm pitkä. Pohtivat sairaalassa, että oliko viikot laskettu väärin, mutta tulivat siihen tulokseen etteivät voineet olla, koska alkuraskaudessa ultrattiin ja viikot olivat oikein. Lievää raskausdiabetesta kyllä oli, mutta olin rasitustestin jälkeen hyvin tarkka syömisistäni ja sainkin pidettyä verensokerini kurissa, joten "sokeri-vauvakaan" lapseni ei ollut. Oli siis vain saanut hyvää ravintoa ja istukka toiminut mainiosti.

• 2 lasta synnyttänyt

Ekan kanssa gyne alko miettiin, että onpa pienen oloinen vatsa ja lapsi, ja eikun seurantaan sairaalaan.
      Minä itku silmässä soittelin terveydenhoitajalle, kun pääsin pois seurannasta, että eihän tässä enää mitään voi tehdä, niin kokenu terkkari sano, että älä ole huolissasi kaikki kunnossa.
      Luotin siihen ja lapsi 3kg risat viikkoa ennen laskettua aika ja kaikki hyvin.
      Toisen kanssa odotus ok, mutta synnytyksessä kätilö meinas, kun kesti niin kauan saada ponnistettua lapsi ulos, että taitaa tulla iso lapsi, no 3 ja puolikiloo ja taas kaikki ok.
      Tällä kokemuksella sanoisin kyllä, ettei tarvii olla huolissaan.
      Ainoo mitä tiedän, että diabetes tapauksissa on riski saada iso vauva, mutta seurantahan on hyvä ja siitäkin selvitään ihan varmasti.
      Iloista odotusta ja nauti kaikesta täysin sydämmin.

• huhtiäiti80

meidän VAUVA painoi tuossa viikko sitte (nyt 36 3) n. 2500 gr ja oli normaaleissa käyrissä. Kerkee painoa tulemaan ennen kun syntyy. Itse painoin sen 2500gr kun synnyin suunnilleen kuukauden etuajassa :) Nyt meijän pikkuinen on suurempi kuin äitinsä silloin :)

• Poju syntyi 38+2, 3125 g

Meillä painot meni näin 30 6 oli 1820 g, 36 6 oli 2640g ja syntyi viikoilla 38 2 3125 g ja täyttää jo vuoden eli täysin hyvin mennyt kaikki vaikka oli mielestäni pikkuinen.

• juuresh

Meillä paino arvio viikolla 35 oli 1,7 kg. Syntyi viikolla 36 6 ja painoa oli silloin 2,125 kg

• äitä83

Synnytystapaultrassa rv 36 lapseni painoarvio oli 3,3 kg. Lääkäri päätti, että käynnistetään 2 viikkoa ennen laskettua aikaa, koska lapsi oli "normaalia suurempi" ja minä olin ensisynnyttäjä. No lapseni synnyttyä 2 viikkoa ennen laskettua aikaa, hän painoi 3,5 kg, tuli ihan helposti alatietä ulos, eikä kyllä omasta mielestäni ollut mitenkään ylisuuri... Äitini kun on synnyttänyt melkein viisikiloisen... :)

• Näin minulla..

Hei..

Itselläni oli viikkoja 36 6 kun vauvan painoarvioksi saatiin 3.5-3.6 kg. No lääkäri ajatteli että isokokoinen vauva tulossa ja että jos ei ala syntymään ennen laskettua aikaa niin ruetaan käynnistelemään lasketun ajan lähistöllä. Noh sitten äippäpolilta soitettiinkin että pitää tulla aikaisemmin käymään arvioittamassa tilanne ja eikun viikolla 38 sinne ja vauvan kooksi saatiin jo 4 kg!! Huh huh.. Noh sitten lähdettiin osastolle geelikäynnistykseen, mutta tulosta ei tullut ja viikonlopuksi kotiin. Maanantaina uudestaan ja uusi yritys mutta paikat pysyivät kiinni. Jännä kyllä että tosi mukavalla kätilöllä oli aivan eri mielipide siitä miksi noin aikaisin ruettiin käynnistelemään. Oli sitä mieltä ettei olisi kannattanut rueta niin aikaisin hätiköimään ja että ei vauva kasvaisi enää kun pehmyttä kudosta joka syntyisi aivan hyvin.. Noh lapsi ei ollut valmis tulemaan ja taas lähdettiin kotia. Nyt menee viikot 39 4 ja vielä yhtenä kappaleena. Kyllä minä innolla odotan minkä kokoinen lapseni lopulta on.. Mieheni ja hänen sisaruksensa ovat kaikki olleet yli 4 kg ja minä ja sisarukseni siinä 4 kg paikkeilla... Että voisiko pientä lasta aivan odottaakaan?? Ja itse olen naiseksi kohtuullisen pitkä eli 172 cm.

• Aurora

Äitä83 ja Näin minulla:
        Minkäkokoisia olette, ja onko teillä todettu kapea lantio tai suvussa ongelmia synnytyksissä? Miksi lääkärit ovat päättäneet käynnistää synnytyksen hyvissä ajoin, pelkästään vauvan koon perusteella?

Kirjoitin aikaisemmin lääkärin arvioineen meidän vauvan rv 35 risat n. 3,2-kiloiseksi (vatsan päältä kokeiltuna). Mitään varsinaista synnytystapa-arviota ei tehty käsin eikä ultralla, eikä lääkäri ollut lainkaan huolissaan - normaalin kokoinen vauva kuulemma tulossa, 4-kiloinen lasketun ajan tienoilla. Olen itse 176 cm ja leveälanteinen, varmasti vaikutti lääkärin suhtautumiseen?

• santtu

Hei!!Meidän ensimmäisen pojan painoarvio viikolla 30 oli 3kg,sairaalassa syntymäpäivänä 4300g ja syntyessään painoi 3650g.Toisella pjalla painoarvio syntymäpäivänä n.3600g ja painoi syntyessään 4290g.Näinkin voi joskus käydä.

• plussia?

Miksi noi viikot ilmoitetaan tuolleen XX Y viikkoa? Miten se logiikka menee?

• iska
        plussia? kirjoitti:

Miksi noi viikot ilmoitetaan tuolleen XX Y viikkoa? Miten se logiikka menee?

No tietysti ne on VIIKOT PÄIVÄT

• arvio

oli meillä yli 4kg ja välillä enemmänkin lääkärit aina kauhisteli kuinka iso vauva on tulossa, ja stten vaavi olikin syntyessään 3,300g, ultraus voi heittää kilon puoleen tai toiseen näin olen kuulluut sanottavan!

• tietoa

Tänään syntyi poika 3440g, 49cm ihan ajallaan ja äkkiäkin (kotoa lähdöstä synnytysaikaan 5 tuntia). Päällepäin hän on yllä olevilla mitoilla aika sopusuhtainen pieni mies, vaikka olikin vanhan (31 v.) ensisynnyttäjän esikoinen.

Koolla siis ei ole väliä, vaan laadulla. ;)

• Katih

Meikäläisellä nuo arviot lapsien painosta heittivät häränpyllyä.
      Tyttö arvioitiin ultralla neljä päivää ennen syntymää painoltaan korkeintaan 3,4 kiloiseksi ja syntyessään painoi 4 kiloa. Poika arvioitiin synnytystä edeltävänä päivänä ultralla 3,6 kiloiseksi ja syntyessään tämä potra poika painoikin 4760 grammaa......
      Ettei ainakaan meikäläisen kohdalla noi arviot pitäneet lainkaan paikkaansa =)

• 4:n äiti

Mulla 4 synnytystä takana, eikä tuu enää =). Kaikissa sokeriarvot nousi heti alkuunsa, raskausajan diabetes. Kolmessa valkuainen ja verenpaine lähtivät nousuun viimeisellä kolmanneksella = raskausmyrkytys. Ekan aikana makoilin sairaalassa ja käynnistelivät, lapsen kooksi arvioitu 4 kg paikkeilla. Käynnistys ja kokoa 4350kg ja 52cm. Toinen olikin tyttö ja syntyi 2 viikkoa ajan yli vain 3450kg. Kolmas poika, käynnistys 2 viikoa etukäteen 4450/52 ja neljäs käynnistys ennemmin ja 4550/53. Ultrattiin moneen kertaan kokojen takia, ekan aikana synnytystapa arvio, mutta kun itsekkin iso 173, sekä lasten isä 180 niin eipä mapsistakaan niin pikkuisia tule. Esikoinen nyt 15 v ja pituutta 191 cm! ja muut samaa luokkaa perästä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2265
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1978
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1529
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1377
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1076
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      997
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      116
      759
    Aihe