Suuren akvaarion kalat

puutikki

Kokoa akvaariolla on 900 litraa... Tarkoitus olisi löytää sinne toimiva kalakokonaisuus. Otan kiitollisena vastaan ehdotuksia, alkaa olla jo pää sekaisin eri kalojen vaatimusten kanssa. Eli ehdotuksia kehiin, nyt ei ole ihan heti jäämässä tankki pieneksi ;)

11

1162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehdotus

      Ota kultakaloja parvi. Pelasta pienistä akvaarioista.

      • puutikki

        Eh, taidan jättää kuitenkin väliin, en ole oikein koskaan pitänyt kultakaloista. Ajattelin yhdeksi lajiksi lehtikaloja, osaisiko joku ehdottaa jotain niiden kanssa samoissa oloissa toimeentulevia lajeja?


      • Kirjoplaty
        puutikki kirjoitti:

        Eh, taidan jättää kuitenkin väliin, en ole oikein koskaan pitänyt kultakaloista. Ajattelin yhdeksi lajiksi lehtikaloja, osaisiko joku ehdottaa jotain niiden kanssa samoissa oloissa toimeentulevia lajeja?

        Pohjalle mukava piikkisilmäpopulaatio, jos suunnitteilla on pohjahiekka. Ovat tosi ihania pohjan myllertäjiä ja päinvastoin mitä väitetään, että piileskelevät ja ovat yöaktiivisia, niin ainakin minulla ne ovat esillä kokoajan vaikka voisivat ihan hyvin kaikki kaivautua ääriään myöte hiekkaan. Tätä oikeastaan toivoin kun hankin piikkisilmiä ja minulla niille allas on pyhitetty lajiakvaariossa eikä altaassa ole siis muita kaloja.


      • markop
        Kirjoplaty kirjoitti:

        Pohjalle mukava piikkisilmäpopulaatio, jos suunnitteilla on pohjahiekka. Ovat tosi ihania pohjan myllertäjiä ja päinvastoin mitä väitetään, että piileskelevät ja ovat yöaktiivisia, niin ainakin minulla ne ovat esillä kokoajan vaikka voisivat ihan hyvin kaikki kaivautua ääriään myöte hiekkaan. Tätä oikeastaan toivoin kun hankin piikkisilmiä ja minulla niille allas on pyhitetty lajiakvaariossa eikä altaassa ole siis muita kaloja.

        Lehtikalojen kanssa sopii usein joku muukin kirjoahvenlaji vaikka seeprakirjo, joka elelee vähän enemmän pohjalla kun taas lehtikset pinnan tuntumassa. Piikkisilmiä en kyllä itse noin suureen laittaisi pohjakalaksi vaan ennemminkin miettisin jotain plekoja. Tietysti kannattaisin lehtisten kanssa tai ilman lehtiksiä omia suosikkejani josta haaveilen kunhan sais vaan tarppeksi ison pytyn elikkä kiekkokaloja... ovat aika hintavia mutta hintansa väärtejä. Jos päätät niitä hankkia niin veden lämpötila täytyy olla väh. 26


      • Kirjoplaty
        markop kirjoitti:

        Lehtikalojen kanssa sopii usein joku muukin kirjoahvenlaji vaikka seeprakirjo, joka elelee vähän enemmän pohjalla kun taas lehtikset pinnan tuntumassa. Piikkisilmiä en kyllä itse noin suureen laittaisi pohjakalaksi vaan ennemminkin miettisin jotain plekoja. Tietysti kannattaisin lehtisten kanssa tai ilman lehtiksiä omia suosikkejani josta haaveilen kunhan sais vaan tarppeksi ison pytyn elikkä kiekkokaloja... ovat aika hintavia mutta hintansa väärtejä. Jos päätät niitä hankkia niin veden lämpötila täytyy olla väh. 26

        Mikä estää piikkisilmiä hankkimasta noin suureen altaaseen? Kyllähän ne isossakin altaassa menevät? Vai ovatko sitten säikkyjä kun tilaa on enemmän?

        Minulla on 180-litr. lajiakvaario piikkisilmille, mutta onhan tuo 900 litraa todellakin eri juttu kuin 180..


      • MarkoP
        Kirjoplaty kirjoitti:

        Mikä estää piikkisilmiä hankkimasta noin suureen altaaseen? Kyllähän ne isossakin altaassa menevät? Vai ovatko sitten säikkyjä kun tilaa on enemmän?

        Minulla on 180-litr. lajiakvaario piikkisilmille, mutta onhan tuo 900 litraa todellakin eri juttu kuin 180..

        Eihän tietenkään mikään estä piikkisilmien laittamista tuohon akvaarioon... ajattelin vain että kokonsa puolesta saattavat jäädä melko näkymättömiin, muuten kyllä


      • Kirjoplaty
        MarkoP kirjoitti:

        Eihän tietenkään mikään estä piikkisilmien laittamista tuohon akvaarioon... ajattelin vain että kokonsa puolesta saattavat jäädä melko näkymättömiin, muuten kyllä

        Eivät ne jää piiloon jos niitä ottaa tarpeeksi ison lauman möngertämään. Tietty tuon kokoiseen saisikin ottaa jo aika paljon noita.


    • kala

      Miten olisi pohjalle vaikka 3-4 haarniskamonnia,
      Todella sympaattisia,kesyyntyvätkin,sopivat hyvin muiden kalojen kanssa.

      tulisuu pariskunta,tai jokin tonkija.
      Pusukala pariskunta pinnalle.

      2vaihtoehto:

      Lehtikaloja

      pohjalle synodontis lajisia monneja,tai mitä ripsimonneja haluat.Esim. Aaltoripsimonni

      jokin pieni pleko.

      jos lehtikaloja vain muutama,niin jokin barbilauma kävisi sinne.

      3vaihtoehto (kylmän veden allas)

      parvi loistobarbeja
      pohjalle 4-5 mutakalaa
      partamonneja

      pinnalle paratiisikaloja 1,2 koiras 3 naarasta.

      4vaihtoehto (suuria kaloja)

      Dempsey pariskunta (helmikirjoahven)
      jokin toinen ahvenpari (pienempi)

      pohjalle 1 mustaveitsikala
      1 käärmekala
      2 ripsimonnia

    • Ainomieli1981

      Voi kun saisikin noin ison altaan... tuohon saa jo vaikka mitä ihanuuksia :)

      Lehtikaloja tai muita ahvenia, ja niiden lisäksi vaikka pari suurta parvea jotain vähän isompia tetroja ja joitakin monneja. Tuon kokoiseen mahtuu jo todella upeita plekoja joista moni pienen altaan omistaja voi vain haaveilla.

      Tässä joitakin tetraehdotuksia:

      Kongontetra
      http://www.scalare-fulda.de/f_28.jpg (voin vain kuvitella miten upean näköinen olisi suuri parvi näitä isossa altaassa...)

      Timanttitetra
      http://www.sarinakvaario.net/timanttitetra.html


      Tai jos aasialainen kalasto kiinnostaa, niin esim. joitakin isompia rihmakaloja (varmaan menisi kahtakin eri lajia haaremit), aasialaisia tetroja tai barbeja, leväbarbeja sekä tiikerinuoliaisia (kerrankin on niin iso allas mihin näitä voi suositella).

      Itse varmaan kallistuisin Aasia-altaan suunnalle, mutta se on ihan makuasia. Tai sitten hankkisin vain joitakin isoja plekoja. Tai sitten jotain muuta, onneksi mulla ei ole noin isoa allasta tai tulisin hulluksi kun pitäisi päättää mitä sinne laittaa :)

    • Kisse

      noiden lehtikalojen kanssa menisi myös sateenkaarikalat. itse tykkään purppuroista ja järvisateekaarikaloista. niilinhauki ja käärmekala käyvät kanssa ihan hyvin tai norsukaloja parvi. rauhallisempaa porukkaa olisi sitten rihmakalat ja jotain tetroja tai barbeja. lasimonnitkin olis aika hauskoja. kiekkoista en itse niin välitä. vaikka ne hienoja onkin ja maksaa paljon, ni hoito vaatimukset ovat aika tarkat, mutta ei niistä niin seuraa ole.

      voit käydä katsomassa omaa kalastoani sivuilla:
      http://personal.inet.fi/koti/kisse

    • Anonyymi

      900 litran akvaario tarjoaa paljon tilaa erilaisten kalojen pitämiseen ja voit luoda monipuolisen ja mielenkiintoisen kalayhteisön. Tässä on joitain ehdotuksia kalalajeista, jotka voisivat toimia hyvin yhdessä suuressa akvaariossasi:

      Cichlidit: Malawi-, Tanganjika- tai Etelä-Amerikan cichlidit ovat värikkäitä ja kiinnostavia kaloja. Ne ovat kuitenkin usein territoriaalisia, joten tarvitset riittävästi piilopaikkoja ja tilaa.

      Diskuskalat: Diskuskalat ovat upeita ja rauhallisia kaloja. Voit valita eri värejä ja lisätä pari pienempää lajikumppania.

      Monniyhteisö: Useat monnilajit, kuten kirjomonni, koristemonni ja aarniomonni, ovat suuria ja kiehtovia lisäyksiä akvaarioon.

      Särkikalat: Esimerkiksi tinfoil barb, bala shark ja silver dollar ovat suuria kaloja, jotka voivat antaa akvaariollesi liikettä.

      Raput ja katkaravut: Jos haluat vaihtelua, voit harkita rapujen tai makeanveden katkarapujen lisäämistä. Ne ovat mielenkiintoisia katsella ja lisäävät erilaisia ​​ulottuvuuksia akvaarioosi.

      Suuret tetrat: Kokeile lisätä suuria tetralajeja, kuten kultatetra, kongotetra tai tiikeripuntius, luomaan liikettä ja väriä.

      Koralli- ja kasviaquascaping: Voit myös harkita koralli- ja kasviaquascapingia, jossa kalat ovat vain osa suurempaa ekosysteemiä. Tämä voi olla haastavaa, mutta erittäin palkitsevaa.

      Muista aina varmistaa, että kaikki kalat ovat yhteensopivia sekä koon että käyttäytymisen suhteen. Lisäksi tarjoa riittävästi piilopaikkoja ja luontaisia elinympäristöjä kaloille. Veden laatu ja lämpötila tulee myös pitää optimaalisina kullekin lajille. Suuri akvaario tarjoaa paljon mahdollisuuksia, mutta se vaatii myös huolellista suunnittelua ja ylläpitoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4552
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe