Viitaten vastaukseesi T-po-jalle haluan mainita seuraavaa: En ole luopunut kysymyksestäni koskien ns. reikäistä piikkiä.
Kysymys lyhyesti: Oliko kansanvaltuuskunnan toimesta, väliaikaisen hallituksen v.-1917 leimasimilla, lyödyistä 25 pennin kolikoista osa reikäisiä.
cevylle piikistä
6
524
Vastaukset
kolikoita kuin ainoastaan 5 pennistä 34.800 kappaletta.
Ainoat reikärahat ovat edelleen nuo tuossa linkissä mainitsemani.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=98&conference=1500000000000071&posting=22000000005477591#22000000005477591
Mistä löysitkin noin vanhan jutun??- RPPY
Minulla on tässä käsillä museoviraston julkaisema Tuukka Talvion "Raha suomessa ennen euroa". Sivulla 51 mm. seuraavaa: "Rahapajan ollessa Kansanvaltuuskunnan hallinnassa. Vaihtorahan tarvetta tyydytettiin tuolloin aluksi 5- ja 25-pennisillä, joita lyötiin vuoden 1917 leimasimilla." Tämä Kansanvaltuuskunnan 5-penninen oli sitten osittain oman suunnittelutyön tulosta.
RPPY kirjoitti:
Minulla on tässä käsillä museoviraston julkaisema Tuukka Talvion "Raha suomessa ennen euroa". Sivulla 51 mm. seuraavaa: "Rahapajan ollessa Kansanvaltuuskunnan hallinnassa. Vaihtorahan tarvetta tyydytettiin tuolloin aluksi 5- ja 25-pennisillä, joita lyötiin vuoden 1917 leimasimilla." Tämä Kansanvaltuuskunnan 5-penninen oli sitten osittain oman suunnittelutyön tulosta.
Eli Kansanvaltuuskunta löi ainoastaan noita mainitsemiani 5 pennisiä.
Tuo viittaus 25 pennisiin mielestäni tarkoittaa väliaikaisen hallituksen (joka toimi 20.3-7.11 1917) lyöttämiä 5-10-25ja 50 pennin kolikoita jotka olivat muuten samanlaisia kuin Nikolai II:n lyöttämät rahat mutta ilman tuota kaksipäisen kotkan kruunua.
Ainakaan mitkään itselläni olevat kirjat eikä rahaluettelot tunne muuta kuin tuon vuoden 1917 (kruunuttoman kotkan). Seuraava painos onkin jo Tasavallan aikainen vuodelta 1921 oleva nikkeli 25 penninen.- RPPY
cevy kirjoitti:
Eli Kansanvaltuuskunta löi ainoastaan noita mainitsemiani 5 pennisiä.
Tuo viittaus 25 pennisiin mielestäni tarkoittaa väliaikaisen hallituksen (joka toimi 20.3-7.11 1917) lyöttämiä 5-10-25ja 50 pennin kolikoita jotka olivat muuten samanlaisia kuin Nikolai II:n lyöttämät rahat mutta ilman tuota kaksipäisen kotkan kruunua.
Ainakaan mitkään itselläni olevat kirjat eikä rahaluettelot tunne muuta kuin tuon vuoden 1917 (kruunuttoman kotkan). Seuraava painos onkin jo Tasavallan aikainen vuodelta 1921 oleva nikkeli 25 penninen.Kyseessä ei olisi painovirhe vaan selvä asiavirhe. Olen välttänyt spekulointia, mutta kun ajattelen -18 vallinneita oloja kyseinen menettely tuntuu jopa itsestäänselvyydeltä. Siis vanhojen leimasimien käyttö ensihätään, aikahan sitten loppui kesken ja omasta sarjasta valmistui ainoastaan tuo 5-penninen.
- RPPY
RPPY kirjoitti:
Kyseessä ei olisi painovirhe vaan selvä asiavirhe. Olen välttänyt spekulointia, mutta kun ajattelen -18 vallinneita oloja kyseinen menettely tuntuu jopa itsestäänselvyydeltä. Siis vanhojen leimasimien käyttö ensihätään, aikahan sitten loppui kesken ja omasta sarjasta valmistui ainoastaan tuo 5-penninen.
tappioiksi 5- ja 25-pennisten osalta kirjattiin n. 25 000 markkaa. Oletan menettelyn johtuneen siitä, että kyseistä "väärää" rahaa ei voitu erottaa oikeasta, toisin kuin setelien osalta jotka kerättiin kierrosta sarjanumeroiden perusteella?
RPPY kirjoitti:
tappioiksi 5- ja 25-pennisten osalta kirjattiin n. 25 000 markkaa. Oletan menettelyn johtuneen siitä, että kyseistä "väärää" rahaa ei voitu erottaa oikeasta, toisin kuin setelien osalta jotka kerättiin kierrosta sarjanumeroiden perusteella?
sen verran että kansanvaltuuskunta tosiaankin löi noilla vuoden 1917 leimasimilla 5-ja 25 pennisiä.
Kolikoita on tosin täysin mahdotonta erottaa väliaikaisen hallituksen lyömistä laillisista kolikoista, jonka johdosta ko. vuoden 25 pennisestä ei tarkkaa lyöntimäärää ole tiedossa vaan vaihtelee 2.200,000 ja 2.350,000 kappaleen välillä.
Sen verran aihe kiinnosti että oli pakko hommata tuo mainitsemasi Talvion kirja, tosin sama selvitys on Talvion kirjassa, Suomen rahat (enpä vaan ollut ymmärtänyt lukemaani).
Vaan eipä tämä kylläkään tuonut valaistusta tuohon piikkihommaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231205
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89884- 87767
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede19736- 93707
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282692- 109626
- 32583
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet115511