Minulla nyt kolme vuotta täyttävä monirotuinen huskyn ja saksanpaimenkoiran sekoitus. Viimeisen vuoden aikana koiran käytös on muuttunut kuukausi kuukaudelta agressiivisemmaksi muita paitsi minua kohtaan. Ennen koira haukkui muille koirille aina silloin tällöin, ei ihmisille. Ajan myötä koira alkoi ärisemään entistä useammin koirille ja nyt ihmisille. Tänä päivänä tilanne on se, että koira repii, haukkuu, raivoaa ja rimpuilee päästäkseen irti koiran kuin koiran nähdessään. Olen varma, että jos hän olisi irti niin kävisti pahasti. Koira myös haukkuu satunnaisesti samalla tavalla joillekin ihmisille ja koirani rimpuilu on niin voimakasta, että kuonopantakin repesi. Naapureillekin tämä koira on alkanut tekemään tätä vaikka ennen oli niidenkin ystävä ja piti saamastaan huomiosta. En tiedä mikä minussa on vialla, että koirani on alkanut näin käyttäytymään. Ulkoilutan pitkille lenkeille koiraa tämän takia vain öisin ja menemme yleensä 8-10 kilometrin lenkkejä. Matkalla koira saa paljon erilaisia ympäristöjä tutkittavaksi. Leikin myös koiran kanssa päivittäin ja annan huomiota paljon eli siitä ei ole kysymys, että koira ei saisi tarpeeksi aktiviteetteja. Tuntuu todella pahalta ja ahdistaa nykyään päivisin edes mennä koiran kanssa ulos, koska pelkään, että varsinkin lajitovereita sattuu tulemaan vastaan. En tiedä enää mitä teen tämän kanssa ja pelkään syvästi, että joku päivä vielä sattuu jotain pahaa.
Koiran outo ja huono käytös
7
129
Vastaukset
- Anonyymi
Joko, koirasi on sairas tai luonnevikainen...tai sitten se on pomosi.Jos koirasi on johtaja,se tekee mitä lystää,onko asia niin?
Oletko antanut koiralle liikaa valtaa,ja se on ottanut johtajanpaikan?
Kun tulee vastaan vieraita koiria miten käyttöydyt?
Nyitkö hihnaa,ja pyydät niin huomaamattasi koiraa puolustautumaan?
Jännitätkö ja pelkäätkö koirasi käytöstä ohituksissa,jolloin koirasi vaistoaa sen ja puolustautuu vastaantulijoita kohtaan kuin hyökkääjiä?
Oot tainnu ottaa liian haastavan rodun.Pienemmän ja helpomman rodun kanssa ei ongelmia olis edes tullut.Saku,on palvelusrotu,ja puolustaa omiaan helposti liikaakin jos ei toihuja kielletä.Jotkut viellä ymmärtämättää pentua siihen kannustavat.Kun joku on tulossa,koira sen huomaa ja skarppaa.Sille hoetaan kuka kuka,mikä mikä...yms muuta älytöntä,jolloin koira luulee että on puolustauduttava.Murkkuiässä koira uhoilee,ja jos sitä ei saada lopettamaan tilanne vaan pahenee ja koiran valta perheessä kasvaa.Joskus koira alkaa vahtia tylsyyttään omistajaansa,kotia,sänkyä yms.niin paljon että se häiritsee normaali elämää.
Mieti mitä teet väärin sen kanssa.Jos pelkäät,et pysty korjaamaan tilannetta Mitä aijot tehdä,yrittää korjata vai luovut siitä?- Anonyymi
Kiitos vastauksesta. Tunnistin muutamastakin mainitsemastasi asiasta itseni. Olen sen suhteen jo luovuttanut rähinätilanteissa, että en yritä enää edes usein rauhoitella sitä menemällä viereen, koska se ei enää auta. Eli tosiaan olen tehnyt sitä, että nyin hihnan päästä juuri näissä tilanteissa yrittäen saada edes jonkinlaista kontrollia koiraan, tuloksetta. Sisällä koirani käyttäytyy mallikkaasti ja tottelee kaikissa asioissa minua, mutta muualla kylässä olessani hänen kanssaan tilanne muuttuu aivan päinvastaiseksi. Mainitsit myös tuon pelon ohitustilanteessa ja se pitää minun kohdallani paikkaansa. En jotenkin enää voi sille mitään, koska alkaa ahdistamaan ja pelottamaan todella paljon nämä tilanteet jo kauempaa, kun tiedät mikä on tuleman, eikä vaihtoehtoista reittiä ole tarjolla. Myönnän kyllä sen, että varsinkin lenkeillä koira on ottanut sen kaapin paikan vaikka kuinka olen kokeillut erilaisia menetelmiä ehkäistäkseni niitä. Kasvoin lapsuuden saksanpaimenkoirien kanssa ja he olivat aivan erilaisia ja huomattavasti tottelevaisempia kuin tämä huskysaksanpaimen. En tietenkään olettanut automaattisesti monirotuisen ja puhdasrotuisen olevan samankaltaisia 100%, mutta en kyllä tätäkään. Kotona koirani on myös erittäin huomionkipeä ja yrittää usein saada rapsutuksia ja änkeä kainaloon, tyhmänä olen siihen usein myös suostunut. Peruskomennot kotona luonnistuvat tosiaan hyvin ja avoimella ovella istuu juuri ennen lenkille lähtöä niin kauan kunnes annan luvan. Ruokakupin täytön jälkeen myös aloittaa syömisen vasta luvan saatuaan. Nämä tosin nyt ovat vain perusjuttuja, mutta halusin sen mainita, että kotona tilanne ei ole niin toivoton. Lenkillä kun olemme niin silloin kun muita ole näkyvissä tottelee hienosti, jos käskee pysähtymään tai istumaan paikalle. Olen miettinyt pääni puhki erilaisia syitä tähän käytökseen, mutta se on mennyt jo niin pahaksi etten tiedä tarkkaan mitä teen. Koirastani en haluaisi luopua, sillä hän on ainut ystäväni ja rakastan häntä kaikesta huolimatta todella paljon. Tiedän, että vian on oltava minussa, mutta jos saisin tietää mitä enää vain voisin tehdä niin tekisin välittömästi. Tämä asia on alkanut painamaan niin paljon minua etten saa sitä päiväksikään pois mielestäni. Alhaalla mainittiin koirankouluttajasta ja mahdollisesta sairaudesta/kivusta. Olen jo viikko sitten varannut lääkäriin ajan, mutta en usko silti, että se voisi johtua siitä tämän käytöksen pitkäaikaisuuden vuoksi. Ellei sitten satu löytymään jokin krooninen sairaus. Koirankouluttajaa en ole vielä tosissani ehtinyt miettimään, mutta lääkärikäynnin jälkeen se taitaa olla se viimeinen vaihtoehto, jos koira paljastuu terveeksi fyysiseltä kunnoltaan. Jos sekään ei tule onnistumaan niin sitten on aikalailla kaikki menetetty.
- Anonyymi
Onko tutkittu lääkärissä mahdolliset kivut ja neuroligiset oireet? Jos on niin voi olla että se johtuu siitä miksissä olevasta sakusta, se rotu on täysin pilattu luonteeltaan nykyisin ja suurin osa niistä on just tuollaisia kuin kuvailit omaa miksiäsi.
- Anonyymi
Kiitoksia vastauksesta! Mainitsin ylhäällä kaikkiin kommentteihin osittain. En tiennytkään, että tällä rodulla on myös taipumusta tämänkaltaiseen käytökseen. Sen tiedän kyllä, että saksanpaimenet ovat melko ylijalostettuja, eivätkä edes juurikaan niiltä näytä mitä ennen. Lonkkavioista olen myös kuullut useamman kerran. Koirani tosin ei muodoiltaan näytä lainkaan saksanpaimenelta, paitsi väritys pientä huskya lukuunottamatta. Onneksi lääkäriin on se aika niin saan tähän selvyyden.
- Anonyymi
Se on sekoitus,joten luulis luonteita tulleen molemmista roduista.Tuttujen sakuilla ongelma on ollut heikkohermoisuus,keskittymiskyvyttömyys ja vierast koirat.Iän ja koulutuksen myötä ovat helpottuneet,mutta tiedän perheitä joista on sekä puhtaita että sekotuksia nuorina lopetettu.Kun on koira ollut agressiivinen( purrut) jopa oman perheen jäsenille,eikä ole tullut mieleenkään arvaamatonta agressiivista koiraa laittaa eteenpäin.
Etsi hyvä kouluttaja, ja pyydä kotikäynnille.Kouluttajan on ymmärrettävä ongelmien vakavuus,pelkillä nameilla kouluttavat ei taida enää riittää.Ei varmaan halpaa,mutta kysy vaikka hinta etukäteen.
Olisi hyvä nähdä ajankanssa pentujen molemmat vanhemmat ennen pennun ostoa,silloin voisi nähdä edessään tulevat ongelmat ja välttyä niiltä jättämällä pentu ostamatta.Sekotuksia teetetään oman ja kaveripiirin koirien kesken,saku myy sekotuksenakin.Ja heikkoher oisia ja vihaisia käytetään sekoituksiin,kun puhdasrotuisiin ei kukaan niitä kelpuuta.Puhtailla arvostetaan näyttelykäyntejä,ne ei suju jos koira on kovin agressiivinen muille koirille.Siksi puhdasrotuisilla kannattaa katsoa että vanhemmilla olis useita hyviä tuloksia,niitä ei saa jos on agressiivinen muille kehässä.Näyttelyt kertovat myös koiran luonteesta.Kehän reunalla voi myös seurata koirien käytöstä.Itse olen seuraillut eri kasvattajien koirien touhuja näyttelyalueella jo pitkään ennenkun pennun valitsin.- Anonyymi
Vastasin vahingossa alas, enkä kommenttikenttään.
- Anonyymi
Kiitos paljon vaivannäöstä ja tiedoista sinulle. Aion turvautua kouluttajaan, jos lääkärikäynnin jälkeen ei ilmene mitään vikaa. Alkoi hieman huolestuttamaan, kun sanoit, että tämänkaltaisia on aiemminkin jouduttu lopettamaan nuorena, kun tilanne päässyt siihen pisteeseen, että purrut ihmistä. Ostin tämän koiran vajaa vuoden ikäisenä ja vanhemmista ei ollut kuin A4 tietoa, lähinnä syntymävuodet ja muut perusjutut. Tykästyin vain niin paljon tähän koiraan silloin ja halusin sen samalla ottaen tietyn riskin. Silloin kun sen sain ei ollut lainkaan sisäsiisti vaikka melkein vuoden jo oli vanha. Siitä eivät vain maininneet minulle. Siisäsiistiksi sen tosin itse sain viikossa. Käyttäytyi myös itsekkäästi ja teki mitä halusi. Sain kyllä silloin todella nopeasti otteen koirastani ja mainitsematta jättämäni melko raju näykkiminenkin lakkasi. Silloin ei riehunut kenellekään ja kävimme usein myös koirapuistoissa tervehtimässä muita lajitovereita, kaikki oli hyvin. Jotain sitten vain tapahtui kun 2 vuotta tuli mittariin. Tietty aikuistuikin samalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 30311669
- 1447146
- 1045962
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa425309- 534399
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304289On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323621- 623618
- 833238
Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223145