Käytetyt naurettavan kalliita

Jake

Myydäänkö noita 15 vuotta vanhoja purkkareita ihan oikeesti? Maksaako joku tosiaan niin vanhasta 30 jalkaisesta 50 000 euroa??? Semmosesta veneestä, jossa ollaan 15 vuotta tuhnutettu krapula-aamuina, purjeet ovat kaikki venyneet ja tilaratkaisut ovat vanhanaikaisia.

Käsittämättömiä hintoja, tosin vain hintaPYYNTÖJÄ.

Vaan niin se on muissakin tuotteissa Suomessa. Paras tapa ostaa auto/mp onkin ostaa uusi, tingata hyvin hinnasta pois ja ajella sillä 3-4 vuotta huolettomasti ja myydä pois. Ja niin se taitaa olla purkkareissakin, niissä tosin kannattava aika pitää saattaa olla lähempänä 10 vuotta.

Tätä taktiikkaa olen pitänyt autoissa ja prätkissä:

Ostan esim. 20 000 pyörän suoralla kaupalla 18 000 eurolla ja myyn sen pois neljän vuoden päästä 13 000 eurolla. Arvonalennus 1333 eur/vuosi. Tosin tämä minulta ostava laskee näin: 20 000 - 13 000 = 7000 eur = melkein kaks tonnia vuosi. Ja menee niin halpaan!! Vaan tyhmyydestäpä sakotetaan!

On kahdenlaisia ihmisiä: niitä jotka ostavat uutta ja niitä jotka ostavat vanhaa. Kumpaan sinä kuulut?

20

5298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • köyhälle kallis..

      ...

    • Kuumakalle

      Kaikkialla toitotetaan venekaupan käyvän kuumana. Uudet meneekin kaupaksi, vanhat makaavat ilmoituksissa vuosia. Parhaat nytkin pörsissä ja venevälittäjien myynnissä olevat veneet ovat olleet kaupan jo viimeiset 2 vuotta.
      Erikoisemmat yksilöt ovat tietysti aivan toinen juttu ja ne veneet joiden hinta on ollut käyvällä tasolla.

    • Joakim

      Ihan 50 t€ 30-jalkaisesta 80/90-luvun taitteen veneestä tuskin kukaan maksaa, mutta tuon ikäisistä "oikean merkkisistä" 31-33 jalkaisista helposti. Vaikkapa Inferno 31, Comfortina 32, Inferno 33, Albin Nova ja Maxi 999 ovat erittäin helppoja myytäviä 50 t€ hinnalla ja enemmälläkin (ei Inferno 31).

      Ihmeelliseltä tuntuu se, että -85 on aivan eri kuin -90, vaikka 15 tai 20 v on jo jokatapauksessa varsin iäkäs eli purjeet on (toivottavasti) kaikki vaihdettu ja konekin saattaa remonttia/vaihtoa kaivata. Tuolla ikäerolla ei pitäisi mielestäni olla merkitystä hintaa ellei kuntoeroa ole. Kuitenkin esim. Inferno 31:n kohdalla eroa on jopa yli 10 t€.

      Jos jostain löytyy ~1995 vuosimallin 30-jalkainen, on sekin varsin helppo myydä 50 t€:lla, vaikka ikää onkin jo 10 vuotta. Tuntuu kuitenkin ostajista uudelta, koska 90-luvulla ei Suomessa montaa uutta venettä myyty.

      Itsekin olen kyllä ajatellut, ettei käytetyn ostaminen oikein tunnu fiksulta. Uuden saa kohtuullisella hintaerolla ja kaikki on sitten uutta ja vene purjehtiikin paremmin. 15-vuotiaiseen kun pistää uudet mittarit, purjeet, koneen/remontin, pohjaepoksit, verhoilut, köysistöt, osan heloista jne. huomaa veneeseen menneen yli 10 k€ lisää. Uuden vastaavan saa kuitenkin helposti alle 100 k€ kaikkineen (Elan 31, First 31.7, FG28, Dehler 29, Bavaria 30/32, Hanse 312 jne.).

      10 vuoden päästä molemmista ehkä saa saman euromäärän takaisin. Uudessa toki pääomakulut ja vakuutuskulut merkittävästi suuremmat, mutta toisaalta ylläpitoon mennyt paljon vähemmän (jos vanhaa haluaa pitää kunnossa).

      • Jonfan

        Nytkään pörssissä ei ollut yhtään JON 33:sta. Yksi on myynnissä Australiassa, mutta hakumatka on pitkä. Kyllä 70-80 lukujen taitteessa tehtiin hyviäkin, ellensanoisi ajattomia venemalleja, jotka edelleen on helppo myydä hyvinhoidettuina hyvään hintaan.
        Varmasti auttaa, jos veneen historia on tiedossa.

        Kukaan ei varmasti ole erimieltä siitä, etteikö nykyisissä satamaveneissä ole hulppeat sisätilat, mutta jos arvostaa tunnelmaa, eikä muovin kiillottamista kajuutoissa, niin kyllä silloin valinta kohdistuu vanhempiin puusisusteisiin venemalleihin. Lisäksi niissä riittää ominaisuuksia ja runkomuotoja vielä silloin, kun keveillä nykyveneillä etsitään jo suojasatamaa.

        Siitähän venekaupassa maksetaan mitä halutaan, ja jos halutaan, niin maksetaan, eikö...


      • Jake

        Tuossa lehdessä testissä reilu 30-jalkaiset purret, mm. Inferno 33. Kyllä on synkän näköisiä! Ei tietoakaan valoisuudesta tai avaruudesta! Kuka sellaista enää haluaa, nyt kun on Bavaria 30 tullut markkinoille samalla hinnalla!

        No joku kuka luulee 15 vuotta vanhaa infernoa laatuveneeksi, heh heh!!!


      • hinnoista

        Olen tehnyt ihan samanlaisia havaintoja. Inferno 31:n hintojen suurta hajontaa selittänee kaksi erilaista mallia, joista vanhemmassa on muutamia hankalia piirteitä. Mm. bridge-täkki poistettiin uudemmasta mallista. Samoin sisustukseen, rikaukseen ja moottorointiin tehtiin muutoksia. Tosin barduunoilla varustettua (yleensä vanhempaa) mallia näkyy kilpailuissa aika usein. Huonosti ylläpidetystä ja pienellä koneella varustetusta vm. -84 veneestä on maksettu 37000 viime syksynä, kun muutamaa vuotta uudemmasta veneestä sai 52000. Comfortin ja Comfortinan hinnat ovat yllättävän korkealla. Niistä päätellen voisi ajatella, että kyseiset veneet menevät vakaata menoa hakeville perhepurjehtijoille.
        Yhteistä mainitsemillesi veneille on tosiaan se, että hyväkuntoisina niitä ei montaa kertaa tarvitse ilmoitella - monet myydään jo ennen ensimmäistäkään myynti-ilmoitusta...


    • S&S

      Purjeveneissähän monesti pätee seuraava: Pidä hyvää huolta veneestäsi ja varustele maltilla, niin saat melko varmasti omasi pois myydessäsi sen. Moottoriveneissä em. ei tapahdu kovinkaan usein. Mutta sehän minua ei harmita, koska olen purjehtija;) Tosin nykyään myydään uusia purjeveneitä jo melko edullisesti, joka tulee vaikuttamaan ennemmin tai myöhemmin vanhempien yksilöiden hintoihin.
      Mitä "taktiikkaasi" tulee, niin sehän nyt on ihan fakta, että moottoripyörää tai autoa ei voi pitää samanlaisena investointina kuin venettä. Ajaessasi uuden ulos liikkeestä, on se jo auttamattomasti vanha. Ja sehän näkyy myös hinnassa. Purjeveneiden hintakehitys taas on maltillisempaa, kuten asunnoissakin.

    • Veneen ostanut

      Tosi hyvä aihe. Hommasin uuden Buster botskin 40 jammulla. Yritin etsiä vähän käytettyä, mutta kun hintaero oli uuteen ihan minimaalinen jo ei tinkimättömillä hinnoilla. Lopputulos kaupassa on se, että ostin uuden -05 mallisen paketin lievästi lisävarusteltuna HALVEMMALLA kuin mm. mitä tällä hetkellä pörssissä (keltainen) pyydetään pari vuotta käytetyistä paketeista. Siihen en ota kantaa menevätkö ne käytetyt kaupaksi :). Arvatkaas vaan olisinko itse ostanut missään tilanteessa.

      Sitäpaitsi, 90 luvun vastaavat Buster paketit (aika ruhjuisia muuten) olivat reippaasti yli 50% arvoisia tähän uuteen verrattuna. Siitä kun laskee rahan arvon vähenemisen, niin voi todeta, että pudottaa uudeen hintaa tonnin/pari ja sen jälkeen lähes aina saa omansa pois.

      Sitäpaitsi: Uusi on aina uusi.

      Kevättä odotellessa...

      • kimpulainen

        sillä uudella busterilla?


    • ljkfgsd.

      Vene-lehden pörssissä oli mielestäni ainoastaan yksi pursi jonka hinta/laatu-suhde kohtasivat 30 jalkaisissa....se murena. Siinä on iso vene järki hintaan. Seisomakorkeutta riittää moneen uuteenkin verrattuna. Koneessa vaan vähän toivomisen varaa...

      • Viki

        Pari muuta jotka on laitettu myyntiin tositarkoituksella:
        - Jeanneau Fantasia 27 16,3 t (norm. 20-25 t)
        - Targa96, 25 t (norm. 30-40 t)

        Varustus ja etenkin kunto vaikuttavat kyllä paljon, joten näkemättä ei tiedä ottaisiko noita mistään hinnasta.

        Yli 25 tonnia 25-35 vuotiaasta 30 ft (puolitonnari) veneestä on sellainen hinta, että en maksaisi. Etenkin nyt kun on selviä merkkejä siitä että pari-kolme vuotta jatkunut hintojen nousu kääntyy laskuun (hyvä taloustilanne/matalat korot, Bavarian ym kohtuuhintaiset sarjatuotantoveneet => uusien kauppa virkistynyt => käytettyjä 80-luvun lopun 30-34 ft veneitä markkinoille => tarjontaa yli kysynnän) Sinänsä yksistään jo tuo 60 tonnin hintaan purjehdusvalmis Bavaria30, joka vastaa tiloiltaan ja nopeudeltaan jotain 32ft 80-luvun pattia, tulee laskemaan noiden nyt n. 50-60 keuro käytettyjen hintoja, tästä seuraa ehkä ns. lumipalloefekti. Tai sitten ei, mutta itse en "sijoittaisi" nyt parikytävuotiaaseen yli 35 keuro veneeseen, ellei se jostain syystä ole erikoistarjouksessa (tarkoittaa esim. sitä, että omistajan on se myytävä, esim ostettuaan jo uuden)

        Yhtenä osoituksena tästä ilmiöstä voi katsella sitä miten ammattilaiset hinnoittelevat verrattuna väärän hintamielikuvan antavaan ilmaiseen "myyn jos joku haksahtuu ostamaan" nettikauppaan tai ilmaiseen vene-lehden pörssiin. Syyspörssistä (viime syksy) olleista veneistä muutama on päätynyt välittäjille, myyntihinta on sitten vielä kolmas juttu, ei se pyyntiä korkempi voi olla, matalampi kuitenkin:
        (omistajan pörssipyynti -> välittäjän pyynti)
        Inferno 29, 28800 -> 23800
        Bianca31, 28000 -> 24800
        H-star, 25900 -> 23000


      • Tosikko
        Viki kirjoitti:

        Pari muuta jotka on laitettu myyntiin tositarkoituksella:
        - Jeanneau Fantasia 27 16,3 t (norm. 20-25 t)
        - Targa96, 25 t (norm. 30-40 t)

        Varustus ja etenkin kunto vaikuttavat kyllä paljon, joten näkemättä ei tiedä ottaisiko noita mistään hinnasta.

        Yli 25 tonnia 25-35 vuotiaasta 30 ft (puolitonnari) veneestä on sellainen hinta, että en maksaisi. Etenkin nyt kun on selviä merkkejä siitä että pari-kolme vuotta jatkunut hintojen nousu kääntyy laskuun (hyvä taloustilanne/matalat korot, Bavarian ym kohtuuhintaiset sarjatuotantoveneet => uusien kauppa virkistynyt => käytettyjä 80-luvun lopun 30-34 ft veneitä markkinoille => tarjontaa yli kysynnän) Sinänsä yksistään jo tuo 60 tonnin hintaan purjehdusvalmis Bavaria30, joka vastaa tiloiltaan ja nopeudeltaan jotain 32ft 80-luvun pattia, tulee laskemaan noiden nyt n. 50-60 keuro käytettyjen hintoja, tästä seuraa ehkä ns. lumipalloefekti. Tai sitten ei, mutta itse en "sijoittaisi" nyt parikytävuotiaaseen yli 35 keuro veneeseen, ellei se jostain syystä ole erikoistarjouksessa (tarkoittaa esim. sitä, että omistajan on se myytävä, esim ostettuaan jo uuden)

        Yhtenä osoituksena tästä ilmiöstä voi katsella sitä miten ammattilaiset hinnoittelevat verrattuna väärän hintamielikuvan antavaan ilmaiseen "myyn jos joku haksahtuu ostamaan" nettikauppaan tai ilmaiseen vene-lehden pörssiin. Syyspörssistä (viime syksy) olleista veneistä muutama on päätynyt välittäjille, myyntihinta on sitten vielä kolmas juttu, ei se pyyntiä korkempi voi olla, matalampi kuitenkin:
        (omistajan pörssipyynti -> välittäjän pyynti)
        Inferno 29, 28800 -> 23800
        Bianca31, 28000 -> 24800
        H-star, 25900 -> 23000

        käytettyä osta muut kuin ne joilla ei ole varaa tai halua sijoittaa harrastukseen huomattavasti enemmän. 35t€ vs 60t€ ? Siinä on tavalliselle tallaajalle riittävästi eroa valita edullisempi, etenkin jos pitää purjehduksesta eikä odota seuraavaa vuosikymmentä. 50t€ vs 60t€, siinäkin ero on huomattava, jos on asettanut budjetiksi 50t€...

        Mikä vene sulla Viki oikein on ? Uus vai käytetty ? Vai oletkos vain renkaiden potkija...


      • Viki
        Tosikko kirjoitti:

        käytettyä osta muut kuin ne joilla ei ole varaa tai halua sijoittaa harrastukseen huomattavasti enemmän. 35t€ vs 60t€ ? Siinä on tavalliselle tallaajalle riittävästi eroa valita edullisempi, etenkin jos pitää purjehduksesta eikä odota seuraavaa vuosikymmentä. 50t€ vs 60t€, siinäkin ero on huomattava, jos on asettanut budjetiksi 50t€...

        Mikä vene sulla Viki oikein on ? Uus vai käytetty ? Vai oletkos vain renkaiden potkija...

        Tuppaavat olemaan käytettyjä siinä vaiheessa kun on kaupasta ulos uitettu.


      • ilu
        Viki kirjoitti:

        Pari muuta jotka on laitettu myyntiin tositarkoituksella:
        - Jeanneau Fantasia 27 16,3 t (norm. 20-25 t)
        - Targa96, 25 t (norm. 30-40 t)

        Varustus ja etenkin kunto vaikuttavat kyllä paljon, joten näkemättä ei tiedä ottaisiko noita mistään hinnasta.

        Yli 25 tonnia 25-35 vuotiaasta 30 ft (puolitonnari) veneestä on sellainen hinta, että en maksaisi. Etenkin nyt kun on selviä merkkejä siitä että pari-kolme vuotta jatkunut hintojen nousu kääntyy laskuun (hyvä taloustilanne/matalat korot, Bavarian ym kohtuuhintaiset sarjatuotantoveneet => uusien kauppa virkistynyt => käytettyjä 80-luvun lopun 30-34 ft veneitä markkinoille => tarjontaa yli kysynnän) Sinänsä yksistään jo tuo 60 tonnin hintaan purjehdusvalmis Bavaria30, joka vastaa tiloiltaan ja nopeudeltaan jotain 32ft 80-luvun pattia, tulee laskemaan noiden nyt n. 50-60 keuro käytettyjen hintoja, tästä seuraa ehkä ns. lumipalloefekti. Tai sitten ei, mutta itse en "sijoittaisi" nyt parikytävuotiaaseen yli 35 keuro veneeseen, ellei se jostain syystä ole erikoistarjouksessa (tarkoittaa esim. sitä, että omistajan on se myytävä, esim ostettuaan jo uuden)

        Yhtenä osoituksena tästä ilmiöstä voi katsella sitä miten ammattilaiset hinnoittelevat verrattuna väärän hintamielikuvan antavaan ilmaiseen "myyn jos joku haksahtuu ostamaan" nettikauppaan tai ilmaiseen vene-lehden pörssiin. Syyspörssistä (viime syksy) olleista veneistä muutama on päätynyt välittäjille, myyntihinta on sitten vielä kolmas juttu, ei se pyyntiä korkempi voi olla, matalampi kuitenkin:
        (omistajan pörssipyynti -> välittäjän pyynti)
        Inferno 29, 28800 -> 23800
        Bianca31, 28000 -> 24800
        H-star, 25900 -> 23000

        Varsin kateellisen sävyisiä ovat kommenttisi käytetyn pyynneistä ja veneistäkin.

        Bavarin oot tainnu ostaa ja nyt harmittaaa niin pirusti kun nämä panettelemasi 30' painelee ohi kryssillä jonka ne tekee, B -painaa liikaa ja on ihan liian leveä muodoltaan kryssiäkseen mitenkään tyydyttävästi.
        Allekirjoittanut on ainakin testannut 30' veneensä kyvyt verrattuna 36' Bavariaan ja taakse jäi kevyesti vaikka lys. piti olla parempi kuin omani - ilman spinnua 1.15 ja omani 1.10.

        Pikaisesti haettuna H-vene (lys 1.04 utan spinnaker) ja näemmä voittanut kisassa Bavaria 36:n..

        Välittäjän intressit on vain myydä - palkkio per myyty kappale aina likimain sama. Olkoon kyse asunnosta, veneestä tai autosta - ja siksi veneitä vähän, etenkään hyviä, välitykseen meneekään - ne löytävät uuden kodin vapailta markkinoilta erittäin sujuvasti - 2v myyntiaika on realismia ei toivottomuutta kun huippu-myyntisesonki on vain kerran vuodessa, syksyllä toinen mutta hiljaisempi.

        Kärsivällinen myyjä saa veneensä myytyä, Viki ei selvästikään kuulu heihin - älä edes yritä, sinulta puuttuu maltti ja pitkäjänteisyys (on varmaan muutkin huomattaneet asiasta??) kuten monelta muultakin ja ..nuo veneet päätyvät välittäjille alihintaan eroon päästäviksi - useimmissa lienee selvät havaittavat syynsäkin huonoon menekkiin.

        Mutta vaikka meidän venemarkkinat ovat rajoitetut, apunsa tuovat Svessonit - siellä on kova kysyntä 30-33 -jalkaisista etenkin ruotsalaistekoisista ja kauppoja syntyy - käytettyjä veneitä kuskataan ruotsiin kohtalaisia määriä.

        Pitäkää varanne, käytettyjä tsiigailevat, hinnat eivät tule putoamaan parhaat menevät lahden taakse ja vain "Murena":t jäävät jäljelle.........
        heheeeeeeeee-eehe
        :)


      • Viki
        ilu kirjoitti:

        Varsin kateellisen sävyisiä ovat kommenttisi käytetyn pyynneistä ja veneistäkin.

        Bavarin oot tainnu ostaa ja nyt harmittaaa niin pirusti kun nämä panettelemasi 30' painelee ohi kryssillä jonka ne tekee, B -painaa liikaa ja on ihan liian leveä muodoltaan kryssiäkseen mitenkään tyydyttävästi.
        Allekirjoittanut on ainakin testannut 30' veneensä kyvyt verrattuna 36' Bavariaan ja taakse jäi kevyesti vaikka lys. piti olla parempi kuin omani - ilman spinnua 1.15 ja omani 1.10.

        Pikaisesti haettuna H-vene (lys 1.04 utan spinnaker) ja näemmä voittanut kisassa Bavaria 36:n..

        Välittäjän intressit on vain myydä - palkkio per myyty kappale aina likimain sama. Olkoon kyse asunnosta, veneestä tai autosta - ja siksi veneitä vähän, etenkään hyviä, välitykseen meneekään - ne löytävät uuden kodin vapailta markkinoilta erittäin sujuvasti - 2v myyntiaika on realismia ei toivottomuutta kun huippu-myyntisesonki on vain kerran vuodessa, syksyllä toinen mutta hiljaisempi.

        Kärsivällinen myyjä saa veneensä myytyä, Viki ei selvästikään kuulu heihin - älä edes yritä, sinulta puuttuu maltti ja pitkäjänteisyys (on varmaan muutkin huomattaneet asiasta??) kuten monelta muultakin ja ..nuo veneet päätyvät välittäjille alihintaan eroon päästäviksi - useimmissa lienee selvät havaittavat syynsäkin huonoon menekkiin.

        Mutta vaikka meidän venemarkkinat ovat rajoitetut, apunsa tuovat Svessonit - siellä on kova kysyntä 30-33 -jalkaisista etenkin ruotsalaistekoisista ja kauppoja syntyy - käytettyjä veneitä kuskataan ruotsiin kohtalaisia määriä.

        Pitäkää varanne, käytettyjä tsiigailevat, hinnat eivät tule putoamaan parhaat menevät lahden taakse ja vain "Murena":t jäävät jäljelle.........
        heheeeeeeeee-eehe
        :)

        Vai muka svenssonit hakisivat veneitä Suomen surkean pieniltä venemarkkinoilta??? Kyllä todellisuudessa liikenne on ihan eri suuntaan, sorry vaan. Ruotsin hintataso on vakaampi, yhtenä osviittana tuo sailguiden båtfakta, katselkaa sieltä. Toinen hyvä osviitta ovat Seglingin sekä Båtnytin käytettyjen testit, niissä on arvioita myös käyvästä hintatasosta.

        Ei minulla ole ollut vaikeuksia veneideni myynnissä, kun pitää ja varustaa hyvin sekä pyytää kohtuullisesti, niin ei tarvitse vuosikausia kaupitella. Ovat menneet samana "sesonkina". Veneen myynti ei nimittäin ole mitään hauskaa hommaa, pikemminkin vastenmielistä, avioeroprosessiin verrattavaa.

        Ennätys tässä "parin vuoden pitkäjänteisessä myyntityössä" lie se Lancing/Targa 42 Savonlinnasta. En ole katsonut onko myyjä vuosien kuluessa vaihtunut, mutta eikös se ole ollut joka kevätpörssissä lähes kymmenen vuotta?

        Jep, hyvä verrokkipari tuo H-vene ja Bavaria36 :-)

        Molemmat ovat nimittäin hyviä veneitä, vähän eri tyyppisiä tosin.


      • Skaba
        ilu kirjoitti:

        Varsin kateellisen sävyisiä ovat kommenttisi käytetyn pyynneistä ja veneistäkin.

        Bavarin oot tainnu ostaa ja nyt harmittaaa niin pirusti kun nämä panettelemasi 30' painelee ohi kryssillä jonka ne tekee, B -painaa liikaa ja on ihan liian leveä muodoltaan kryssiäkseen mitenkään tyydyttävästi.
        Allekirjoittanut on ainakin testannut 30' veneensä kyvyt verrattuna 36' Bavariaan ja taakse jäi kevyesti vaikka lys. piti olla parempi kuin omani - ilman spinnua 1.15 ja omani 1.10.

        Pikaisesti haettuna H-vene (lys 1.04 utan spinnaker) ja näemmä voittanut kisassa Bavaria 36:n..

        Välittäjän intressit on vain myydä - palkkio per myyty kappale aina likimain sama. Olkoon kyse asunnosta, veneestä tai autosta - ja siksi veneitä vähän, etenkään hyviä, välitykseen meneekään - ne löytävät uuden kodin vapailta markkinoilta erittäin sujuvasti - 2v myyntiaika on realismia ei toivottomuutta kun huippu-myyntisesonki on vain kerran vuodessa, syksyllä toinen mutta hiljaisempi.

        Kärsivällinen myyjä saa veneensä myytyä, Viki ei selvästikään kuulu heihin - älä edes yritä, sinulta puuttuu maltti ja pitkäjänteisyys (on varmaan muutkin huomattaneet asiasta??) kuten monelta muultakin ja ..nuo veneet päätyvät välittäjille alihintaan eroon päästäviksi - useimmissa lienee selvät havaittavat syynsäkin huonoon menekkiin.

        Mutta vaikka meidän venemarkkinat ovat rajoitetut, apunsa tuovat Svessonit - siellä on kova kysyntä 30-33 -jalkaisista etenkin ruotsalaistekoisista ja kauppoja syntyy - käytettyjä veneitä kuskataan ruotsiin kohtalaisia määriä.

        Pitäkää varanne, käytettyjä tsiigailevat, hinnat eivät tule putoamaan parhaat menevät lahden taakse ja vain "Murena":t jäävät jäljelle.........
        heheeeeeeeee-eehe
        :)

        Voisitko vielä kertoa mistä kisasta oli kyse, kun Bavaria 36 jäi taakse. Oliko kyseessä Espoo-Suursaari-Race, HTR tai Gotland Runt, sillä veneitä ei oikein voi verrata pursiseuran sisäisissä kisoissa puhumattakaan matkapurjehduksista. Jos väittää veneensä olevan nopeampi kuin toinen, niin se pitää voittaa jossain suuressa kisassa, jossa on oikeasti hyviä purjehtijoita, jotta miehistöt ovat vertailukelpoisia. Niissäkin pitää molempien veneiden sijoittua n. 10 parhaan joukkoon, jotta tuloksia voi verrata. Lisäksi kisan pitää olla riittävän monipuolinen. Esimerkiksi viime kesän HTR suosi kryssiveneitä, kun tuuli oli suoraan vastaan ja vielä kova. Esimerkiksi LYS 4 luokan voittajaksi tuli FE83, joka ei varmasti olisi myötätuulikisassa pärjännyt. Harald Hanneliuksen vene tosin on kisannut paljon ja siinä on erittäin hyvä kisamiehistö.

        Jos on sijoittunut oman pursiseuran kisassa sijalle 18 ja Bavaria 36 on jäänyt sijalle 20, niin on aika turha paukutella henkseleitä ja kertoa, että oma alus on aina ja kaikissa tilanteissa nopeampi kuin toinen. Miehistöllä voidaan vaikuttaa LYS-lukuun niin paljon, että oikeastaan ainoastaan uusien veneiden IMS-kisat kertovat veneiden todellisesta kilpailukyvystä. Esimerkiksi Suomen menestynein avomerikilpailuvene Tarantella II saa melkoiset ikähyvitykset, mutta tässäkin tapauksessa on hyvä muistaa, että veneen paras kilpailuvaltti on kyllä erittäin taitava ja hyvin harjoitellut miehistö.

        Ei Bavaria 36 varmasti mikään kisavene ole, mutta jos LYS 1.1 voittaa 1.15 veneen todellisessa kisassa jatkuvasti, niin jomman kumman veneen LYS on väärin laskettu ja sitä pitäisi korjata.


      • ilu
        Skaba kirjoitti:

        Voisitko vielä kertoa mistä kisasta oli kyse, kun Bavaria 36 jäi taakse. Oliko kyseessä Espoo-Suursaari-Race, HTR tai Gotland Runt, sillä veneitä ei oikein voi verrata pursiseuran sisäisissä kisoissa puhumattakaan matkapurjehduksista. Jos väittää veneensä olevan nopeampi kuin toinen, niin se pitää voittaa jossain suuressa kisassa, jossa on oikeasti hyviä purjehtijoita, jotta miehistöt ovat vertailukelpoisia. Niissäkin pitää molempien veneiden sijoittua n. 10 parhaan joukkoon, jotta tuloksia voi verrata. Lisäksi kisan pitää olla riittävän monipuolinen. Esimerkiksi viime kesän HTR suosi kryssiveneitä, kun tuuli oli suoraan vastaan ja vielä kova. Esimerkiksi LYS 4 luokan voittajaksi tuli FE83, joka ei varmasti olisi myötätuulikisassa pärjännyt. Harald Hanneliuksen vene tosin on kisannut paljon ja siinä on erittäin hyvä kisamiehistö.

        Jos on sijoittunut oman pursiseuran kisassa sijalle 18 ja Bavaria 36 on jäänyt sijalle 20, niin on aika turha paukutella henkseleitä ja kertoa, että oma alus on aina ja kaikissa tilanteissa nopeampi kuin toinen. Miehistöllä voidaan vaikuttaa LYS-lukuun niin paljon, että oikeastaan ainoastaan uusien veneiden IMS-kisat kertovat veneiden todellisesta kilpailukyvystä. Esimerkiksi Suomen menestynein avomerikilpailuvene Tarantella II saa melkoiset ikähyvitykset, mutta tässäkin tapauksessa on hyvä muistaa, että veneen paras kilpailuvaltti on kyllä erittäin taitava ja hyvin harjoitellut miehistö.

        Ei Bavaria 36 varmasti mikään kisavene ole, mutta jos LYS 1.1 voittaa 1.15 veneen todellisessa kisassa jatkuvasti, niin jomman kumman veneen LYS on väärin laskettu ja sitä pitäisi korjata.

        ..väärä mies vetää herneitä nenään..
        Viki:n kaikkivoipaa bavaria-höösötystä vaan kutitan ja aina onnistuneesti, jälleen.. ;)

        Toi skaba oli häthätää norjan tai ruotsin joku tiedä mikä - löytyy googlella.

        Tiedän kyllä purjehduskisat ja "mistä lys on peräisin".

        Yleisestiottaen - vaikka Bavariat, Benetaut on kohtuullisin lys -luvuin "varustettu" melkeinpä järjestään ne löytyy kisan kuin kisan häntäpäästä.

        En usko että kaikilla on niiin huonot purjeetkaan jos kerran kilpaviivalle on yleensä vaivauduttu, uudethan (joka ei taas todista purjeen hyvyyttä, oikein!) ne useinmiten ovat ainakin kuten veneetkin - veneet vaan on niin hitaita ja lys:t jostain mistä lie - ehkä niissä onkin harhaa josta asia johtuu, periaatteessahan lys -luvun pitäisi tasapäistää joukko mutta niin ei vain käy - käytännössä, näiden mainitsemanieni osalta.

        Vikille - tiedän useita tuttuja jotka ovat mainitun kokoisen veneensä myyneet ruotsiin ja imua on sinne tänäkin keväänä - tottakai toisinkin päin asia toimii mutta myös näin.
        Mutta sinä olet jankkaaja ei kanssasi saa kunnollista asiallista keskustelua - se pon nähty näillä palstoilla, sääli kanssaeläjiäsi.


    • Anonyymi

      on se älytöntä että 50 vuotta vanhasta veneestäkin maksetaan satatonnia

      • Anonyymi

        Älytöntä tai tai ei, niin täysin vapaaehtoista touhua.


      • Anonyymi

        Paljon älyttömämpiä ovat uusien hinnat. Messuilla First 27SE messutarjouksena 150k€. Siis ahdas pieni vene perämoottorilla ja ilman kummoisia mukavuuksia. Dehler 38 SQ 360 k€ ja Oceanis 30.1 130 k€.

        Ei ihme, ettei kauppa käy, kun melko vastaavia 2000-luvun veneitä saa 1/6-1/3 hintaan käytettynä. 2022 on ilmeisesti oikeasti myyty 12 uutta purjevenettä Suomeen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      95
      6876
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2696
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2283
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1960
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1487
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1257
    Aihe