Siivousaineet

Hajuherkkä

Tietääkö kukaan hajustettomia siivousaineita? Tiskiainetta ja pyykinpesuaineita onneksi löytyy aika helpostikin, mutta muuta aineet ovat ongelma. Vessanpesuaine ja pesuaine lattioille olisivat tärkeimmät, ne kun haisevat asunnossa pitkään. Eikä kaupan pesuainehyllyn eteen voi oikein mennä lukemaankaan tekstejä, kun niin ottaa hengenpäälle pakkausten läpi uhkuvat aromit...

12

3657

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fgfhtjgj

Hei!

Itse käytän hajusteetonta tiskiainetta kaikkeen pesemiseen. Kyllä se käy kotona vessan pesuun ja lattioihinkin.

• Hajusteintolerantti

Vanhanajan kidesooda, mikä liuotetaan veteen, on paras kylpyhuoneen kaakeleiden ja WC-pöntön puhdistukseen - käytän vessanpesuun myös hajusteetonta astianpesuainetta, mikä onkin nykyään 'yleispesuaineeni' kidesoodan lisäksi.
        Kidesoodaa ei saa käyttää maalatuille tai lakatuille pinnoille ja kaakelipesun jälkeen pinnat on huuhdeltava. Sitä saa hyvinvarustetuista kaupoista ja rautakaupoista.
        Ikkunoiden pesussa mikrokuitupesin on ehdoton! Pahimmat liat (esim. ulkopuolelta) voi ensin pestä vaikka astianpesuaineella, mutta pelkällä mikrokuitupesimelläkin ikkunat saa puhtaiksi.
        Lastalla vaan kuivataan.
        Muuhunkin pesuun mikrokuituliina on hyvä, kannattaa käyttää käsineitä, voi kuivattaa käsiä.
        [Rajamäen]väkiviinaetikkaa pesuveteen, sillä voi pyyhkiä lattioita.
        Luin, että ruokasooda-vesi-seos (puuromainen t. vellimäinen) on myös hyvää puhdistukseen. Kuiva ruokasooda vie hajut, jos jotain (vaikka koira ripuloi, yms.) menee matolle.
        Joskus käytän viinietikkaa huuhteluaineena.
        Kulhossa viinietikka 'neutraloi' hajut. Kaikki eivät sitä kestä.

• tiskiaineella

Eikä ihan joka paikkaa tarvitse pesuaineilla kuuratakaan - pelkkä vesikin riittää.

• muutama

Hei,
      itse ostan pirkka-sarjan yleispesuainetta, joka on hajustamaton. Toinen hyvä aine, jolla voi pyyhkiä pölyjä pois on sinin suihkutettava aine. Eli kyllä niitä löytyy ainakin isommista kaupoista.

• Luutanen

Bioteekin Elokuu-sarjan pesuaineissa löytyy hyviä tuotteita joissa on korkeintaan lievä tuoksu joka sekin on aidoilla luonnonöljyillä tehty. Elokuutuotteet ovat allergiatestattuja. Minä olen tilannut Saksasta myös Awalan-luonnonpesuaineita. Ne ovat 100% luonnon aineita. Awalanin valmistus on myös avointa. Kuka hyvänsä voi mennä tehtaalle ja katsoa omin silmin koko tuotanto ja siihen käytetyt raaka-aineet.

• piisku(n)

Itsekin käytän Elokuuta, ja joskus kun haluan hemmotella itseäni niin käytän heidän shampoita, mieto tuoksu ei ole koskaan ärsyttänyt minua. Hiukseni ovat pitkät ja värjätyt ja shampoot eivät kuivata, vaan hiukset ovat pehmeät ja kiiltävät.

Etikka on hyvä pesuaine kylppärissä ja ikkunoille, mäntysuopa liuos lattioille (luin jostain olikohan se Marttojen testi, että mäntysuovalla tuli puhtain lattiapinta. Monet sisältävät aineita jotka tekevät kiiltävän kalvon, mutta eivät oikeasti puhdista, ja kalvo voi toimia mikrobien elätysastiana). Sooda on vanha konsti, voi ripotella esim sohvalle ja imuroida sitten pois, näin tekstiilit raikastuu. Mutta lähinnä kai riippuu siitä mille on allerginen, ystäväni on astmaatikko ja allerginen melkein kaikelle muulle muttei sitruksille ja sitrustuoksuille jostain käsittämättömästä syystä... Itse tungen pakastinarkkuun vuodevaatteita kesällä kun tilaa eikä pakkasia ulkona. Tappaa pölypunkit=) No joo, konstit on monet...

• allergikon vaimo

Käy siivousliikkeessä, ammattilaisaineet ovat yleensä hajusteettomia. Meillä käytetään niitä, sieltä löytyy kaikkea mitä kuvitella saattaa siivousalalta. Se on allergikon paratiisi, ja tuotteet ovat vielä halvempia kuin kuluttajatuotteissa.

• taru

Olen työskennellyt aikaisemmin Sol:lilla mm. ravintolasiivoojana; en tiedä mistä heidän pesuaineensa tulevat (omat sol-etiketit), mutta oma hajusteallergiani alkoi noista hommista. Varsinkin wc-pesuaine sai aikaan hengenahdistusta. (Nyt olen aivan muun alan töissä.)

• allergikko
        taru kirjoitti:

Olen työskennellyt aikaisemmin Sol:lilla mm. ravintolasiivoojana; en tiedä mistä heidän pesuaineensa tulevat (omat sol-etiketit), mutta oma hajusteallergiani alkoi noista hommista. Varsinkin wc-pesuaine sai aikaan hengenahdistusta. (Nyt olen aivan muun alan töissä.)

no pitäähän siellä siivousaineliikkeessäkin katsoa mitä ostaa, onhan siellä valikoimaa sekä hajulla että ilman

• Sa1nt
        taru kirjoitti:

SOL:in aineet tekee Kiilto OY.

• hajustamaton

Itse olen käyttänyt aiemmin niin lattioiden kuin wc:nkin pesuun tuota jo mainittua pirkka hajustamatonta yleispuhdistusainetta, jota saa kaikista k-ryhmän kaupoista, kunnes vähän aikaa sitten huomasin, että Kiilto Airi hajustamattomaan pesuaineperheeseen on tullut myös hajustamaton Kiilto Airi WC-geeli, joka on muuten markkinoiden ensimmäinen hajustamaton ja väriaineeton WC-puhdistusaine. Tosin tuota wc-geeliä en löytänyt kuin isosta marketista. Pienemmissä kaupoissa se ei vielä kuulunut valikoimiin. Liekö johtunut siitä, että niin uusi tuote, vai eikö pienemmät kaupat saa pienempien valikoimiensa takia sitä koskaan myyntiin.

• hajusteallergikko

Käytän siivouksessa hajusteetonta tiskiainetta, etikkaa, sinolia, hajusteetonta kloriittia ja hajusteetonta käsisaippuaa. Mäntysuovasta saan pahan päänsäryn, ja monista muista hajusteettomista pesuaineista tulee ongelmia. Kannattaa kokeilla aineita yksi kerrallaan kunnes löytää sopivat. Tiskiaine ja etikka ovat hyviä yleispesuaineita, lattiat pesen vuorotellen niillä kun tehoavat eri likoihin eri tavalla. Kylpyhuoneen ja vessan pesen yleensä etikalla. Lasipinnat ja metallipinnat pesen sinolilla silloin kun haluan tehokkaampaa pesua kuin etikalla. Kloriittia käytän vain vessanpönttöön ja viemäreihin. Pyykinpesuun sopii meille Pirkka sensitive, muita ei uskalleta kokeilla kun tuolla pärjää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      117
      6096
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4217
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2120
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1892
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      144
      1819
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe