on se raskasta

erkki

Jep, eli noin 60km takana luisteluhiihtoa ja 10km lenkkejä takana siis 6. Eli ei ole vielä kunto kohonnut, mutta hankala hiihtää jollain 70% sykkeellä, kun mittari hakkaa koko ajan 185-190 ja hiljempaa jos menee niin pysähtyy. Reitti on aika iisi, eli ei pahoja mäkiä. Pitääkö tässä vaihtaa perinteiseen ja joskus viiden vuoden kuluttua kokeilla josko sitä jo luistellen pääsisi eteenpäin. Eihän tässä ole mitään järkeä. Kilometrin välein pitää pysähtyä vetämään happea.
Onkohan mulla tyyli ihan peestä ja suksissa pitovoiteet vai mikä prkl...

12

2798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ekitalo

      Älä hyvä mies hermostu kunhan vain jatkat luistelua niin kyllä se siitä lähtee menemään.

      Mutta ei se ole niin helppoa kun joskus näyttää.

      Yksi minun tuttu sanoi,että hänkin ostaa luistelu sukset kun ne aivan pomppaa itestään eteen päin.

      Sanoin,että osta vain mutta täytyy siinä vähän auttaa pomppaamaan nyt soitteli ja sanoi ,että olin oikeassa.

      Meinaan huomenna osallistua Rajalla hiihtoon n.40 km pitkä retki. On muuten eka tapahtuma.

      Täällä on todella hienot hiihto kelit ollut jo kolmeviikkoa.

      On tietenkin mahdollista,että sinun sukset on liian löysät ja jos sulla on ollut niissä pitovoiteita niin on jäänyt vähän sinne pohjaan.

      Tarkista paperi palalla suksien jäykkyys ja samalla myös pohjat puhtaaksi ja voitele uudella luistovoiteella ja harjaa hyvin.

    • se on

      Itsekin viipottelin vielä vajaa kymmenen vuotta sitten luisteluhiihdolla 30 km lenkkejä ja lystiä oli. Sitten kun terveys meni ja kunto repasahti, on tyytyminen hitaaseen perinteisen tyylin kympin lenkkiin. Jos sinulla on terveys ok, saat ajan myötä homman helpommaksi. Kunnon kohottajana perinteinen hiihtotyyli on parempi. Luistelussahan pitää liuttaa suksea vastasessakin. Ei muuta kuin maltilla eteenpäin.

    • aktiivi

      Joo, rapakunnossa ollessa vajaa kympinkin lenkki oli kuin tappotuomio mulle. Nyt on kunto paljon parempi ja tekniikka entistä hioutuneempi - tuntuu, että on helpompi säädellä myös vauhtia nykyään. Tsemppiä, kyllä se siitä.

    • Tunne

      Et ole ainoa jolla ottaa koville. Meikäläinen aikoinaan (n.10v sitten) hiihteli tuhansia kilsoja mutta sen jälkeen en juuri ollenkaan. Nyt innostus on kova ja kunto ihan peestä. Ensimmäiset noin 3 kilsan lenkitkin otti koville. sen jälkeen pulssi on monesti huidellut yli 180. Periksi ei anneta kyllä se siitä, tänään hiihdin jo 16km. Keski syke 148 ja aikaa meni 1.38h kilsoja takana n150km vajaassa kuukaudessa, tsemppiä sinulle ja minulle.

      • Ongelmat kullakin

        Olen 49 vuotias mies ja hiihetelen 25-30km lenkkejä lähes päivittäin. Pulssi tahtoo olla koko ajan 180 yläpuolella.
        Tänään katsoin kellosta ajan 25km lenkille ja siihen meni 1h17min. Keli uudesta lumesta ja pakkasesta johtuen tosi nihkeä.
        Lenkin jälkeen olen kyllä aika poikki, ainakin jos taukoa on yksikin päivä välissä niin vaikeeta on.
        Jos vauhtia tiputtaa niin tekniikka aivan sekaisin ja tasapainokaan ei toimi niin kuin pitäisi.
        Mikähän se olis se syke jolla hiihto pitäis suorittaa meikäläisen iässä.
        Hullun maineen vauhdista olen saanut jo aika päiviä sitten, mutta muutakaan en osaa. Hiihdot olen siirtänyt keski talvella pimeään aikaan, että ladulla mahdollisimman vähän porukkaa ja ainakin tuttuja.
        Kaikki luulee, että harjoittlen kilpailuja varten, mutta en 38 vuoteen ole numerolappua rintaani laittanut enkä laita.


      • olen kuullut..
        Ongelmat kullakin kirjoitti:

        Olen 49 vuotias mies ja hiihetelen 25-30km lenkkejä lähes päivittäin. Pulssi tahtoo olla koko ajan 180 yläpuolella.
        Tänään katsoin kellosta ajan 25km lenkille ja siihen meni 1h17min. Keli uudesta lumesta ja pakkasesta johtuen tosi nihkeä.
        Lenkin jälkeen olen kyllä aika poikki, ainakin jos taukoa on yksikin päivä välissä niin vaikeeta on.
        Jos vauhtia tiputtaa niin tekniikka aivan sekaisin ja tasapainokaan ei toimi niin kuin pitäisi.
        Mikähän se olis se syke jolla hiihto pitäis suorittaa meikäläisen iässä.
        Hullun maineen vauhdista olen saanut jo aika päiviä sitten, mutta muutakaan en osaa. Hiihdot olen siirtänyt keski talvella pimeään aikaan, että ladulla mahdollisimman vähän porukkaa ja ainakin tuttuja.
        Kaikki luulee, että harjoittlen kilpailuja varten, mutta en 38 vuoteen ole numerolappua rintaani laittanut enkä laita.

        että se olisi 200-ikä-30 haarukka jossa sykkeiden tulisi liikua.Vapaassa hiihtotavassa sääntö n:o 1 älä pyri suksen päälle,vaan tuo suksi vartalon alle.2.Liukuvaiheessa paino koko jalkaterällä.Kyllä se siitä lähtee pelittään, jaksakaa jatkaa.


      • Hiihtelijä
        Ongelmat kullakin kirjoitti:

        Olen 49 vuotias mies ja hiihetelen 25-30km lenkkejä lähes päivittäin. Pulssi tahtoo olla koko ajan 180 yläpuolella.
        Tänään katsoin kellosta ajan 25km lenkille ja siihen meni 1h17min. Keli uudesta lumesta ja pakkasesta johtuen tosi nihkeä.
        Lenkin jälkeen olen kyllä aika poikki, ainakin jos taukoa on yksikin päivä välissä niin vaikeeta on.
        Jos vauhtia tiputtaa niin tekniikka aivan sekaisin ja tasapainokaan ei toimi niin kuin pitäisi.
        Mikähän se olis se syke jolla hiihto pitäis suorittaa meikäläisen iässä.
        Hullun maineen vauhdista olen saanut jo aika päiviä sitten, mutta muutakaan en osaa. Hiihdot olen siirtänyt keski talvella pimeään aikaan, että ladulla mahdollisimman vähän porukkaa ja ainakin tuttuja.
        Kaikki luulee, että harjoittlen kilpailuja varten, mutta en 38 vuoteen ole numerolappua rintaani laittanut enkä laita.

        Elixirissä mainittiin sykealueiden laskukkavaksi tämä:
        Maksimisyke 220-ikä
        Peruskestävyys (suurin osa lenkeistä pitäisi olla kai näitä)
        50-65% lasketusta maksimisykkeesstä
        Tehotreenit:
        65-75% mainitusta sykkeestä.
        Eli sinun tapauksessa maksimisykkeesi pitäisi olla n. 170! Tietysti yksilöllisiä eroja on ja parempikuntoisella tuo maksimisyke onkin yleensä korkeampi kuin tuo laskettu.


      • Keimo
        Ongelmat kullakin kirjoitti:

        Olen 49 vuotias mies ja hiihetelen 25-30km lenkkejä lähes päivittäin. Pulssi tahtoo olla koko ajan 180 yläpuolella.
        Tänään katsoin kellosta ajan 25km lenkille ja siihen meni 1h17min. Keli uudesta lumesta ja pakkasesta johtuen tosi nihkeä.
        Lenkin jälkeen olen kyllä aika poikki, ainakin jos taukoa on yksikin päivä välissä niin vaikeeta on.
        Jos vauhtia tiputtaa niin tekniikka aivan sekaisin ja tasapainokaan ei toimi niin kuin pitäisi.
        Mikähän se olis se syke jolla hiihto pitäis suorittaa meikäläisen iässä.
        Hullun maineen vauhdista olen saanut jo aika päiviä sitten, mutta muutakaan en osaa. Hiihdot olen siirtänyt keski talvella pimeään aikaan, että ladulla mahdollisimman vähän porukkaa ja ainakin tuttuja.
        Kaikki luulee, että harjoittlen kilpailuja varten, mutta en 38 vuoteen ole numerolappua rintaani laittanut enkä laita.

        Aika hurjilta nuo 180 lukemat joka treenissä tuon ikäiseltä kuullostavat mutta sykehän on kovin yksillölinen asia. Kovissa nousuissa itsellänikin syke nousee yli 180:nen (ikää 45, max syke hiihdossa 188) mutta pääsääntöisesti syke 20 km lenkillä vaihtelee 135- 160 välillä. Kannattaisi ehkä käydä testauttamassa tuo maksimisykkeesi ja mitoittaa harjoittelu sen mukaan vaikket mihinkään kilpailuun ole valmistautumassakaan.

        Jos peruskestävyys on vuosien kuluessa hankittu voi mennä välillä vähän kovempaakin, mutta liian yksipuolinen anaerobinen vauhtiharjoittelukaan ei kehitä muuta kuin vauhtikestävyyttä. Välillä pitempiä pk-lenkkejä hitaammalla vauhdilla ja välillä taas kovempaa ja riittävä määrä lepoa ja venyttelyä. Jatkuvalla kovalla "sohkaamisella" saa vaan lihaksiston jumiin ja elimistön lopulta pahaan rasitustilaan jota asiantuntijat taitavat myös ylikunnoksi kutsua.

        Paljon kyllä laduilla näkee noita luisteluhiihtäjiä jotka menevät kovaa nopeatahtisella työnnöllä ja lyhyellä liu'lla mutta eipä se kovin energiataloudellista ole joten ei ihme jos syke hipoo maksimirajoja.


      • polari
        Keimo kirjoitti:

        Aika hurjilta nuo 180 lukemat joka treenissä tuon ikäiseltä kuullostavat mutta sykehän on kovin yksillölinen asia. Kovissa nousuissa itsellänikin syke nousee yli 180:nen (ikää 45, max syke hiihdossa 188) mutta pääsääntöisesti syke 20 km lenkillä vaihtelee 135- 160 välillä. Kannattaisi ehkä käydä testauttamassa tuo maksimisykkeesi ja mitoittaa harjoittelu sen mukaan vaikket mihinkään kilpailuun ole valmistautumassakaan.

        Jos peruskestävyys on vuosien kuluessa hankittu voi mennä välillä vähän kovempaakin, mutta liian yksipuolinen anaerobinen vauhtiharjoittelukaan ei kehitä muuta kuin vauhtikestävyyttä. Välillä pitempiä pk-lenkkejä hitaammalla vauhdilla ja välillä taas kovempaa ja riittävä määrä lepoa ja venyttelyä. Jatkuvalla kovalla "sohkaamisella" saa vaan lihaksiston jumiin ja elimistön lopulta pahaan rasitustilaan jota asiantuntijat taitavat myös ylikunnoksi kutsua.

        Paljon kyllä laduilla näkee noita luisteluhiihtäjiä jotka menevät kovaa nopeatahtisella työnnöllä ja lyhyellä liu'lla mutta eipä se kovin energiataloudellista ole joten ei ihme jos syke hipoo maksimirajoja.

        Sykemittari helpottaa sykkeiden vahtimista, mutta mäkisessä maastossa ei tietysti voi mitään kovillekaan sykkeille. Olenkin koittanut löytää helppoja latuprofiileja - toisaalta alamäessä saavat lihakset väliin rentoutua.

        Viikonloppuna "eksyin" vähän liian rankalle ladulle ja kun matkaa oli niin oli pakko hissutella ja keksin/muistin (tauon jälkeen on tekniikka vähän hakusessa) että ylämäessä luistellessa voi rauhoittaa menoa lykkimällä sauvoilla vuorotahtia. En tiedä onko "oikeaoppista", mutta tuntui että jyrkemmässä mäessä vauhti oli hidas mutta pysyi jotenkin tasaisena. Ongelmana kun on ollut että pysyäkseen luisteluliikkeessä ylämäkeen on sitten joutunut käyttämään paljon voimaa.

        Hyviä kelejä


    • Freestyler

      Älä Erkki vielä huolestu tai luovuta. Unohda tuo sykemittari aluksi. Hiihtele omien tuntemustesi mukaan ja opettele samalla luisteluteknikkaa ja tasapainoa. Varmasti tuntemuksesi ovat erilaiset, kun sinulla on luistelukilometrejä takana vaikkapa tuollaiset 300.

      On tärkeää myös muistaa, että ns. hyviä (=liukkaita) luistelukelejä on kuitenkin aika vähän. Etelässä ehkä n. 20 prosenttia ja Lapissa alle 10 prosenttia keleistä. Lapista ei hyviä luisteluhiihtäjiä ole tullutkaan, johtuen varmasti paljolti nihkeistä keleistä.

    • Anonyymi

      Olin äsken hiihtämässä. Apua. Olen ihan poikki. Miksi hiihtäminen on niin kamalan raskasta? Niin kauan kun harrastaa sauvakävelyä ja pyöräilyä voi vielä kuvitella olevansa tarpeeksi hyvässä kunnossa. Tosin hiihtotekniikkanikin on olematonta.

    • Anonyymi

      Kuulemma moni raavas mies kuolee joka vuosi ladun varteen kun lähtee repimään.

      Kun jalat ei toimi, käytetään käsiä ja päinvastoin, sykkeet taivaissa jne.

      Pitäis oppia hiljaa askeltamaan ja rentoutumaan ja hakeen tasapainoo.

      Kilsa kerrallaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7658
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2842
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2155
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1819
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1424
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1349
    Aihe