villakoira

sani

hei kaikki koirahassut! nyt täällä kyselee apua ummikko ja henkilö, jolla ikinä ei ole ollut omaa hauvaa. olen vakavasti harkinnut joko toy-tai kääpiövillakoiran hankkimista. en kuitenkaan tiedä kyseisestä rodusta paljonkaan enkä liioin villiksien luonteesta. voisiko joku kokeneempi kertoa. olen paljon vieraillut nettisivuilla ja ihaillut kyseistä rotua, mutta mietin onko yleistä että villakoiran turkki pidetään lyhyenä koko ajan, sillä itse en ole niin innostunut sellaisista pitkäkarvaisista trimmatuista palleroista vaan mielumminkin lyhyemmästä karvasta. onko makuasia??? missä mahtaisi muuten olla hyvä linkki kasvattajien sivuille ja miten etelä-suomesta voisi löytää kasvattajia????

kiitos paljon!!!!

15

1135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hauva2
      • naglo

kannattaa käydä koirat.com:ssa ja kennelliitto.fi:ssä. sieltä löytyy tietoa ja hyviä linkkejä.

• Villakoira

Mix ihmeessä haluat villakoiran jos et pidä villakoiran upeasta turkista ??
      Onhan niitä muitakin pieniäkoiria joita ei edes tarvi trimmata.
      Olen aika varma ettet suomesta edes saa toyvillakoiraa jos et pidä sitä turkissa ja käy näyttelyissä. Toyita syntyy niin vähän, et kasvattajat myyvät ne näyttelyistä kiinnostuneille ja pitävät itse. Tietysti voi tulla joskus "pikkuvikaisia" pentuja joita ei sitte näyttelyihin viedä ja niitä sitte myyvät kotikoiriksi.

• ajatellut

toyn tai kääpiövilliksen ostoa ja pitäisin sitä "terrierileikkauksessa". Olen sellaisen toyn nähnyt, jolla kyseinen trimmaus ja minuun silmiin nätti ja sopiva. Makuasia varmastikin kotikoirien suhteen.

Eikös villistä ole tarkoitettu ihan seurakoiraksi, eikä vain näyttelyihin ;=)

• näyttelykoiratkin

Kyllä näyttelykoiratkin ovat seurakoira ja
        rakkkaita kavereita siinä missä niinsanotut kotikoiratkin ??!!
        Usein nämä jo vanhat koirat leikataan terrieri tai muuhun lyhyeen leikkaukseen kun niiden näyttelyura on ohi.

• oikeassa
        näyttelykoiratkin kirjoitti:

Kyllä näyttelykoiratkin ovat seurakoira ja
        rakkkaita kavereita siinä missä niinsanotut kotikoiratkin ??!!
        Usein nämä jo vanhat koirat leikataan terrieri tai muuhun lyhyeen leikkaukseen kun niiden näyttelyura on ohi.

ovat ovat näyttelykoirat seurakoiria, anteeksi töppö ilmaisuni. Tarkoitin vain, että eikös villistä voi ottaa ilman ajatusta näyttelyistä ja pitää sen lyhyemmässä turkissa, ei näyttelykuosissa? Että ymmärrän, jos joku tykkäisi ottaa villakoiran ja pitää sen lyhyemmässä turkissa. Lieneekö tuo niin hirveetä?

• tuo niin...
        oikeassa kirjoitti:

ovat ovat näyttelykoirat seurakoiria, anteeksi töppö ilmaisuni. Tarkoitin vain, että eikös villistä voi ottaa ilman ajatusta näyttelyistä ja pitää sen lyhyemmässä turkissa, ei näyttelykuosissa? Että ymmärrän, jos joku tykkäisi ottaa villakoiran ja pitää sen lyhyemmässä turkissa. Lieneekö tuo niin hirveetä?

Eihän yuo nyt niin hirveetä ole näin ajatuksena. Mutta niinkuin jo aiemmin tuolla kerroin, on aika vaikea saada ainakaan briima toy-pentua kotikoiraksi suomessa, koska niitä syntyy niin vähän ja kasvattajat haluaa ne näyttelyihin ja jatkossa jalostukseen.
        Helpommin sitte saa kääpiön tai keskikokoisen
        villakoiran kotikoiraksi, niitä on paljon enemmän ja tekevät isompia pentueita.

• tiinuli
        tuo niin... kirjoitti:

Eihän yuo nyt niin hirveetä ole näin ajatuksena. Mutta niinkuin jo aiemmin tuolla kerroin, on aika vaikea saada ainakaan briima toy-pentua kotikoiraksi suomessa, koska niitä syntyy niin vähän ja kasvattajat haluaa ne näyttelyihin ja jatkossa jalostukseen.
        Helpommin sitte saa kääpiön tai keskikokoisen
        villakoiran kotikoiraksi, niitä on paljon enemmän ja tekevät isompia pentueita.

en todellakaan ymmärrä, ettei ihminen suomessa voi eikä pysty eikä kykene ostamaan koiraa vaikka ihan seurakoiraksi ja kotikoiraksi. välttämättä kaikki eivät ole kiinnostuneita näyttelyistä vaikka kuinka pitäisivätkin turkin hienona ja koiran koulutettuna. no..voihan sitä luvata kasvattajalle vaikka kuun taivaalta, tuskinpa sitä koiraa takaisin tullaan hakemaan jos näyttelyinto lopahtaakin ottamisen jälkeen.

• mene
        tiinuli kirjoitti:

en todellakaan ymmärrä, ettei ihminen suomessa voi eikä pysty eikä kykene ostamaan koiraa vaikka ihan seurakoiraksi ja kotikoiraksi. välttämättä kaikki eivät ole kiinnostuneita näyttelyistä vaikka kuinka pitäisivätkin turkin hienona ja koiran koulutettuna. no..voihan sitä luvata kasvattajalle vaikka kuun taivaalta, tuskinpa sitä koiraa takaisin tullaan hakemaan jos näyttelyinto lopahtaakin ottamisen jälkeen.

Ei se mene ihan noin... Kasvattaja joka myy koiran näyttelykoiraksi, kirjoittaa kauppakirjaan ehdon (esim.et koira on käytettävä valioksi)jonka ostajan allekirjoittaa. Jos ehtoa rikotaan kasvattaja todella voi lunastaa koiran takaisin itselleen.Tuo kauppakirja on Kennelliiton virallinen asiapaperi joka kirjoitetaan kahtena kappaleena, kasvattajalle jää kopio.
        Voihan sopia kasvattjan kanssa, jos ostaja pitää koiran turkin näyttelykunnossa, et kasvattaja vie koiraa näyttelyyn, jos ostajaa ei itseään näyttelyt kiinnosta.
        Tuolta vironpuolelta varmaankin saa ihan kotikoiraksikin toy-villiksiä (en kyllä suosittele)

• saa
        mene kirjoitti:

Ei se mene ihan noin... Kasvattaja joka myy koiran näyttelykoiraksi, kirjoittaa kauppakirjaan ehdon (esim.et koira on käytettävä valioksi)jonka ostajan allekirjoittaa. Jos ehtoa rikotaan kasvattaja todella voi lunastaa koiran takaisin itselleen.Tuo kauppakirja on Kennelliiton virallinen asiapaperi joka kirjoitetaan kahtena kappaleena, kasvattajalle jää kopio.
        Voihan sopia kasvattjan kanssa, jos ostaja pitää koiran turkin näyttelykunnossa, et kasvattaja vie koiraa näyttelyyn, jos ostajaa ei itseään näyttelyt kiinnosta.
        Tuolta vironpuolelta varmaankin saa ihan kotikoiraksikin toy-villiksiä (en kyllä suosittele)

ihan kunnollisilta kasvattajilta, rekisteröityneiltä kenneleiltä villakoiria. Esim. kääpiövillis, rek., rok, mikrosiru tai tat., europassi ja export pedigree 450-650e Suomeen tuotuna ( saa siis Suomessa reksiteröityä), siis laillisesti maahan tuotuna!
        Viron Kennelliiton ja villakoirakerhon sivuilta löytyy kasvattajien yhteystietoja tai pentuvälittäjän tiedot.

• edelliseen

ja pennun vanhemmat silmä- ja polvitarkastettuja sääntöjen mukaisesti. Olen todella kiinnostunut ottamaan pennun, kotikoiraksi, tällaiselta rek.kenneliltä, joilla esim. kotisivut netissä, pääset hieman kurkkaamaan kuvia koirista, sukutauluista jne.
      Varteenotettava vaihtoehto minulle. Kotikoira- tasoisesta pennusta, silmä- ja polvitutkituista vanhemmista, rek., maksan täällä Suomessa järestään sen 1200e. Tästäkin asiasta voi olla montaa mieltä. Minä olen tätä mieltä ;=)

• löytyy

Tuolta löytyy SVK:n pentuvälitys, sieltäkin näkee miten vähäistä toy-pentujen saatavuus on.

http://personal.inet.fi/kerho/svk/pentu/pentu.htm

• vähän

on tosiaankin Suomessa. Kannattaa kuitenkin kysellä em. linkistä saatavaa kasvattajalistaa apuna käyttäen kasvattajilta suoraan. Jollekkin oli odotettavissa kesän aikana toy-pentue....
        Jos jää odottamaan villakoirakerhon sivuille tulevia pentuilmoituksia, saa varmaan odottaa ja kauan, jos löytyy koskaan.
        Rohkeasti vain yhteyttä suoraan kasvattajiin!
        Vaikka Virosta itse katselenkin sitä pentua...käppistä meinaan.

• naana

Jos olet kiinnostunut villakoirasta, kannattaa ehdottomasti perehtyä turkinhoitoon, joka on työlästä mutta mukavaakin jos on siitä kiinnostunut. Käyppä näillä villakoirakerhon sivuilla, siellä on tietoa sekä rodusta että turkin hoidosta.
      http://personal.inet.fi/yhdistys/svk/

Itselläni on jo toinen villakoira menossa, tällähetkellä musta toy. Pidän sillä vaihtelevasti lyhyttäturkkia ja välillä trimmataan leijona malli. Emme käy näyttelyissä vaikka tämä kasvattajan mukaan pärjäisikin. Olen kiinnostunut ennemmin tarjoamaan luonnollisempaa koiran elämää ja koira on minulla seurana ja ystävänä ei esittely kappaleena.

• villismi

Hei!
        Itse joskus taannoin pelästyin muutamien villakoira-ihmisten sanailua turkista ja näyttelyistä.
        Itse en missään tapauksessa siedä katsoa niitä perinteisiä pallot takapuolessa ja muuten kalju pylly-koiria. Ne ovat liioiteltuja yök.

Oma koirani on siisti kotikoira niinkuin ystävillänikin on. Silti niistä näkee rodun selvästi. Omani on rekisteröity mutta ystäväni uusin hankinta on paperiton koira Suomesta.

Turkkia kyllä täytyy hoitaa. Muuten pääsee itku.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6494
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3883
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3280
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      378
      1783
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1033
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      986
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      910
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe