Ilmianna vene

Anonyymi

Pakolliset vaatimukset:
- syväys <1,5m. Mielellään nostoköli jolloin syväys saa olla enemmänkin
- paino <1500kg, jotta voin vedellä sitä trailerilla
- ei ole pakko olla nopea, kunhan on "hauska purjehtia"
- pitää olla helposti käsiteltävissä yksin
- makuupaikat väh. kahdelle, pönttö, keittomahdollisuus (ja jääkaappi/kylmäboksi)
- purjeita olisi kiva saada käytettynä, mutta jos eivät ole isoja, niin eivät varmaan paljoa maksa ja kerranhan se vaan kirpasee ;)
- mahdollisuus autopilottiin(tää on oikeesti tärkee, eikä onnistu kaikissa)
- ja tärkeimpänä hinta <10000e trailereineen

Vene tulisi vetreän keski-ikäisen ilta/viikonloppu-käyttöön ja satunnaiseen alle viikon reissuihin. H-vene kävi mielessä, mutta miten toi trailerilla veto onnistuu laskuineen ja nostoineen?

41

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      H- vene menisi muuten noihin, mutta trailerilla sitä ei taida saada veteen, vaikka sitä toki voi trailerilla vetää. (Geometria pelaa vastaan...)

      Jos traileroitavuus tuossa mielessä on välttämättömyys, niin sitten menee kääntököli- tai nostokölihommiksi.

      Toisaalta, kyllähän näitä nosturiautollisia karttusia löytyy paikkakunnilta, joilla purjeveneilyä ylipäätään harrastetaan, eli tuskin siitäkään ylitsepääsemättömiä ongelmia koituu, vaikka vedille laskuun nostoapua tarvitsisi.

      • Anonyymi

        Yön yli mietittyäni, voisin mahdollisesti luopua trailerilla nostosta ja laskusta. Taustalla oli ajatus siitä, että voisin suht helposti lähteä viikonlopuksi vesille esim. Saimaalle tai vaikkapa Ruotsiin


    • Anonyymi

      H-vene on ainoa, joka tulee mieleen. Se on myös painoltaan suurin, jonka yhdistelmää voi ajella omalla pikku e-kortilla kunhan löytää sopivan keveän vetoauton ja trailerin.

      Tuo ajatus, että veneen voisi ajaa trailerilla suoraan mereen on toki ristiriitainen kaikissa köliveneissä.

      H:n sukuisia nostoköliveneitä voisi olla vaikka Microtross tai Joe17, mutta en osaa sanoa ajetaanko niitäkään ihan noin vain luiskalta veteen. Isompia nostoköliveneitä vaikkapa Stardustit tai Jeanneu Sun 2000. Jotain puolalaisia uutuuksiakin löytyy noin 10 vuoden takaa.

      Kaikissa näissä tuo kylmäkaappi on irrallinen ja sen viilentely veneen omalla sähköllä (aurinkopaneeleilla tms.) vaatii tilaa ainakin 50w paneeleille varjottomassa paikassa. Esim. Stardusteissa on sisäkoneitakin latureineen, mutta muiden perämoottorit eivät tuossa auta.

      Trailerilla kuljetettavuus taitaa tilavammissa veneissä olla optio, jota harvemmin lunastetaan. Hauskaa voi toki olla, mutta ehkä muuten kun purjehtien.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Firts Class 8 köli taittuu rungon alle, ei sisään. Ei tuota saa trailerille slipiltä. Tai ehkä sille mukana tulevalle traktoritrailerille saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Firts Class 8 köli taittuu rungon alle, ei sisään. Ei tuota saa trailerille slipiltä. Tai ehkä sille mukana tulevalle traktoritrailerille saa.

        Miksei muka saisi autotraikulle kellutettua luiskalla 10 m pitkällä teleskooppisella jatkoaisalla?
        Varmasti onnistuisi paljon helpommin kuin linkin kuvan traktoritraikulla, jossa koko vene on aivan tarpeettoman korkealla, koska köli ei ole läheskään yläasennossaan. Veneen vesilinja voisi olla 90 cm korkeudella tien pinnasta veneen ollessa traikulla, kun veneen syväys on kölin kohdalla 69cm, jos peräsin ui enintään 60 syvällä. Pyörien navan korkeudella ei silloin saa olla yhtenäistä akselia, vaan pitää olla erillisjousitetut pyörät.


    • Anonyymi

      Fabola Campus veneet. Paneelin voi hankkia, mutta toisaalta perämoottori lataa akkua.
      Monissa on keittimet. Autopilotteja niissä ei ole, mutta ST1000 menisi. Trailerointi on helppoa. Kem WC tulisi sisälle. Itsellä oli aikanaan. Tosin ilman autopilottia ja kylmäboxia.

    • Anonyymi

      Jos slipiltä haluaa trailerille nostaa, pitää köli olla kokonaan veneen sisään menevä tai sitten vaaditaan erikoisempi traileri, jollaisia on ollut mm. Dehlia 22:lle. Tuossahan on nostoköli, mutta jäljellä jää kiintokölin tynkä. Se onkin varteenotettava vaihtoehto, mutta noita ei montaa Suomessa ole. Saksassa on.

      Monia muitakin 20-24 -jalkaisia nosto- ja taittoköliveneitä on.

      Miksi kaikkiin ei saisi autopilottia?

      • Anonyymi

        Kaikkiin painolastikölisiin purkkareihin kannattaa laittaa erikoisempi, eli ko veneelle mitoitettu traikku. Silloin ei ole väliä meneekö köli sisään, vai jääkö pohjan alle. Pyörien pitää joka tapauksessa mahtua riittävällä marginaalilla kokonaan vesilinjan alapuolelle, jotteivät osu veneen pohjaan, mikä on ratkeisevin tekijä määräten veneen vesilinjan pienimmän mahdollisen korkeuden tien pinnasta (> 90 cm) traikulla ollessaan. Silloin myös pohjan alapuolella olevalle taittokölille ja sen alapuolisille traikun rakenteille jää vielä aivan riittävä maavara, eli ~15 cm tai enemmän.
        Peräsimen vaatima maavara on tietysti suurempi, ellei se ole helposti irroitettavissa traikkukuljetusta varten, kuten yleensä on ainakin peräpeilin ulkopuolisten peräsimien osalta traikkuveneiden tapauksessa. Ja näinhän on myös first class 8 veneessä.


    • Anonyymi

      Avopursi kunnon teltta retkeilyvarusteet? Esim. Still 525, C-55 tms.

      Pienveneiden sisätilat on aika kökköjä!

    • Anonyymi

      H-vene ja siihen traileri jossa hydraulisesti säädettävät tukitassut ja noston ja laskun ajaksi jatkettava vetoaisa. Mutta jos trailerilasku ja -nosto ei ole välttämätön niin voi laittaa siitä budjetista huomattavan paljon enemmän itse veneeseen.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Eikös EU:ssa ole kohta tulossa joku pahuksen kuormaussääntö, joka hankaloittaa nimenomaan trailerilla kuljetettavien veneiden kultejuksen? Liittyy takaylitykseen.

      • Anonyymi

        Ei. Kaikki trailerikuljetuksissa ongelmia tuottava on ihan kotimaisin voimin saatu aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei. Kaikki trailerikuljetuksissa ongelmia tuottava on ihan kotimaisin voimin saatu aikaan.

        Kyllä sieltä EU:sta pukkaa koko ajan uutta sääntöä asioiden vaikeuttamiseksi. Nythän esim. jättimäiselläkään uudella nelivetotraktorilla ei saa vetää enää yli 3,5t painavaa jarrutonta traileria metriäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sieltä EU:sta pukkaa koko ajan uutta sääntöä asioiden vaikeuttamiseksi. Nythän esim. jättimäiselläkään uudella nelivetotraktorilla ei saa vetää enää yli 3,5t painavaa jarrutonta traileria metriäkään.

        Juuri näin. Kaikkia paha on EU:n syytä. Ilman sitä Suomi olisi paratiisi. Lainsäädäntö sallisi kaikenkokoisten veneiden hinaamisen vaikka mopolla. Ulos EU:sta äkkiä brittien esimerkin mukaisesti !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Kaikkia paha on EU:n syytä. Ilman sitä Suomi olisi paratiisi. Lainsäädäntö sallisi kaikenkokoisten veneiden hinaamisen vaikka mopolla. Ulos EU:sta äkkiä brittien esimerkin mukaisesti !

        No älä nyt liioittele. Ei kaikki paha ole EU:n syytä, aika suuri osa on.


    • Anonyymi

      Jeanneau Sun 2000 tulee nyt ensimmäisenä mieleen

    • Anonyymi

      Onhan näitä nyt ihan kiitettävästi näköjään. Telttailemaan en mielelläni ala, vaan mielummin jonkunlainen sisätila veneeseen. Mietin vielä tuota trailerihommaa... onko noi mastot kuinka helppoja pystyttää itse? Toisaalta kyllähän aina jostain mastonosturi löytyy. Ei ole kokemusta noista pienistä purkeista yhtään :)

      • Anonyymi

        Kannella seisova masto on helppo pystyttää yksin, jos maston jalassa on tarkoitukseen suunniteltu nivel, ja kaatoa varten tarkoitettu vipuvarsi, esim spinnu- tai isonpuomi köysillä sivusuunnassa tuettuna. Lisäksi masto on tuettava sivusuunnassa noston ja kaadon ajan, eli sitä varten tarvitaan veneeseen tukipisteet kaatamisliikkeen akselin kohdalle ja ylimääräiset lisävantit niihin alapäästään kiinni, yläpäät heti saalinkien alapuolelle mastoon. Ko lisävantit voi sitten ottaa purjehduksen ajaksi pois ja jättää vaikka maihin, elleivät ne kuulu maston normaaliin tuentaan, esim jos veneen normivantit tulevat takaviistoon kuten yleensä. Voi ne veneessäkin pitää jos haluaa päästä matalien siltojen ja johtojen alta kulkemaan.
        Toisin sanoen nosto ja lasku on helppoja jos vene ja masto on sitä varten suunniteltu ja toteutettu. Veneen omat vinssit riittävät helposti tuottamaan nostossa tarvittavan voiman. Ellei nostosysteemeitä ole on homma tietysti lähes tulkoon mahdotonta ilman mastonosturia.


    • Anonyymi

      Ihan nostelijan kiusaksi voisi muutaman järjellisen keskustelun nostaa takaisin etusivulle.

    • Anonyymi

      Onko painoraja 1500 kg traikun kanssa (eli auton rekisteröintitodistuksen määrittämä jarrullisen kärryn yläraja) vai ilman sitä?
      Edellisessä tapauksessa H-vene nyt on aivan selvästi ylipainoinen.

      • Anonyymi

        1500kg tulee siitä, että edellisessä autossani oli 1500kg raja. Nykyisessä 2000kg, mutta seuraava on hyvin todennäköisesti hybridi enkä tiedä mikä sillä tulee olemaan vetokyky.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1500kg tulee siitä, että edellisessä autossani oli 1500kg raja. Nykyisessä 2000kg, mutta seuraava on hyvin todennäköisesti hybridi enkä tiedä mikä sillä tulee olemaan vetokyky.

        Monilla sähköautoilla ja hybrideillä vetokyky on tasan nolla kg.
        Mutta oleellistahan on että auton rajasta tulee vähentää ensin traikun paino, eli veneen pitää olla selvästi rajaa kevyempi.
        Tavoittelemisiasi sisätiloja ei vaan löydy tonnin painoisista köliveneistä. Joten jos budjetti ei riitä myöskään monirunkoihin, on ainoa vaihtoehto joko luopua trailerointivaatimuksesta tai hommata paremman vetokyvyn auto, eli ihan minimissään 2000 kg.


    • Anonyymi

      Lanaverre oli jo 80-luvulla kova sana. Iso avotila, pieni kajuutta ja nostoköli. Purjehdittiin Helsingistä Hankoon, loppumatkasta Itätuuli koveni myrskyksi, välillä seistiin polvia myöten vedessä. Yöksi päästiin Hankoon yhden navetan yläkertaan. Vene hyppi kapungin laiturin päässä, satoi kaatamalla koko yö
      -Nissine

    • Anonyymi

      Jeanneau Tonic 23.

    • Anonyymi

      Skippi 650, mutta toi pönttöasia ei oikein toteude helpolla, on hauska purjehtia ja nopea varsinkin R versio.

      • Anonyymi

        Täähän vaikuttaa mielenkiintoiselta. Missä hinnoissa pyörii? Nettiveneessä oli 750 myytävänä, mutta hinta on kaukana budjetista. Muuten se olis mun tuleva vene :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täähän vaikuttaa mielenkiintoiselta. Missä hinnoissa pyörii? Nettiveneessä oli 750 myytävänä, mutta hinta on kaukana budjetista. Muuten se olis mun tuleva vene :)

        Vuonna 2006 maksoi uutena 20 tuhatta. Tuo 750 maksoi vuonna 2010 uutena 35 tuhatta. Ehkä siitä voi jotain suuruusluokkaa miettiä käytetylle 650:lle, jos 750:sta pyydetään nyt käytettynä 29 tuhatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuonna 2006 maksoi uutena 20 tuhatta. Tuo 750 maksoi vuonna 2010 uutena 35 tuhatta. Ehkä siitä voi jotain suuruusluokkaa miettiä käytetylle 650:lle, jos 750:sta pyydetään nyt käytettynä 29 tuhatta.

        Onpa realistinen hintapyyntö taas. Hinnanpudotus 9 vuodessa vajaa 20%. Tuon käypä hinta on parikymppiä.


      • Anonyymi

        Jos nyt Skippi 750:n omistajana kommetoisin jotain. Veneen ostohinta meni aika tarkalleen kohdalleen noin 34 000.

        Toki elämää olisi voinut jatkaa ostetulla Honda 5 hv moottorilla mutta kuitenkin valihdon Torqeedoon . Se maksoi 2700 euroa. Siihen päälle Torqeedon akku ja laturit 2700 euroa. Toinen akku 1 700 euroa.

        Lämmityslaite oli halpa noin 1000 euroa tarvikkeineen.

        Elektoniikalle ei tietenkään mitään kannata laskea. Ainakaan tämän palstan mukaan. Veneessä on kuitenkin TakTikin langaaton aurinkopaneli mittarijärjestelmä wifi yhteydellä. Maasähkö. Akkumonitori shunteilla molemmiille akkujärjestelmille 12 ja 24 v.

        Joten pikaisesti sanoisin että hankinta-arvo on päälle 42 000 jonka ikä on pitkälle tulevaisuuteen. Joten arvon alenema 42000-29 000=13 000 euroa on minusta aika kohtuullinen tarjous. Tarkalleen ottaen 2011 käytöönotetussa veneestä.

        Tervetuloa testipurjehdukselle. Yhteystiedoto ilmoituksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täähän vaikuttaa mielenkiintoiselta. Missä hinnoissa pyörii? Nettiveneessä oli 750 myytävänä, mutta hinta on kaukana budjetista. Muuten se olis mun tuleva vene :)

        Itselläni on tuo 650R, hintaa oli trailereineen pari kesää sitten noin kymppi, ilman konetta tosin. Uudehkot purjeet, paitsi genaakkeri, mutta sekin uudenveroinen. Helppo ja hauska purjehtia, kaikki köydet sitloodassa, pinnaan kun laittaa kumiköyden molempiin laitoihin niin onnistuu yksinpurjehdus helposti. Nopeus myötäsillä jo pikkutuulillakin 6knots, ja kasin ylitykset on lähes arkipäivää.
        Telakointi helppoa, ja pari henkeä retkeilee ihan kivasti. Kovemmassa kelissä saa isossa olla pari reiviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos nyt Skippi 750:n omistajana kommetoisin jotain. Veneen ostohinta meni aika tarkalleen kohdalleen noin 34 000.

        Toki elämää olisi voinut jatkaa ostetulla Honda 5 hv moottorilla mutta kuitenkin valihdon Torqeedoon . Se maksoi 2700 euroa. Siihen päälle Torqeedon akku ja laturit 2700 euroa. Toinen akku 1 700 euroa.

        Lämmityslaite oli halpa noin 1000 euroa tarvikkeineen.

        Elektoniikalle ei tietenkään mitään kannata laskea. Ainakaan tämän palstan mukaan. Veneessä on kuitenkin TakTikin langaaton aurinkopaneli mittarijärjestelmä wifi yhteydellä. Maasähkö. Akkumonitori shunteilla molemmiille akkujärjestelmille 12 ja 24 v.

        Joten pikaisesti sanoisin että hankinta-arvo on päälle 42 000 jonka ikä on pitkälle tulevaisuuteen. Joten arvon alenema 42000-29 000=13 000 euroa on minusta aika kohtuullinen tarjous. Tarkalleen ottaen 2011 käytöönotetussa veneestä.

        Tervetuloa testipurjehdukselle. Yhteystiedoto ilmoituksesta.

        Ketjun aloittaja morjens. Mä tuun ostaa pois ton pyyntihinnalla jos voitan 90 miljoonaa eurojaskassa yksin huomenna ;)

        Ei vaan. Nyt kun skippien omistajat on heränny, niin mikä on laatu noissa veneissä? Onko hyvin ja tukevasti tehty? Tiedän joo että ei ole mitään Najadeja tai Swaneja, mutta varmaan tiedätte mitä tarkoitan. Helat taitaa olla Ronstanin, eli ainakin ne pitäisi olla toimivia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketjun aloittaja morjens. Mä tuun ostaa pois ton pyyntihinnalla jos voitan 90 miljoonaa eurojaskassa yksin huomenna ;)

        Ei vaan. Nyt kun skippien omistajat on heränny, niin mikä on laatu noissa veneissä? Onko hyvin ja tukevasti tehty? Tiedän joo että ei ole mitään Najadeja tai Swaneja, mutta varmaan tiedätte mitä tarkoitan. Helat taitaa olla Ronstanin, eli ainakin ne pitäisi olla toimivia?

        Yleinen laatu on ihan hyvää, toki laminaattipaksuudet on leija-luokkaa, mutta riittäviä, veneen painohan on R :ässä noin 650kg. Heloitus on Ronstanin ja enemmän kuin toimiva.


    • Anonyymi

      Ketjun aloittajan pakollisen vaatimuksen listan veneen etsimiseen toivotan onnea. Hankkiessani omaa venettäni 20 vuotta sitten toivelistani tulevasta veneestäni näytti lähes samalta, paitsi euroina rahaa oli käytettävissä vähän vähemmän. Nostoköli veneessä oli pakollinen, kun tulevan veneen kotikaupungissa satamapalvelut ovat vaatimattomat ja Längelmäveden lisäksi halusin muuallakin purjehtia. Edullisin trailerivene, joka minusta vaikutti kiinnostavalta purjehtia, oli Microtross. Isommalla summalla olisin saanut silloinkin enemmän venettä ja tilaa, mutta Microtrossi tuli hankittua ja sillä olen purjehtinut. Parempia veneitä löytyy satamista, mutta Microtross täyttää viestiketjun pakolliset vaatimukset lähes sellaisenaan. Telttapuomilla, kemiallisella vessalla, autopilotilla, ja ilman mitään mastonkaatojärjestelmiä purjehdin sanan perimmäisessä tarkoituksella kotivesillä ja toisinaan muualla, kun siirtelen sitä tavallisella jarrullisella trailerilla ja etuvetoisella keskiluokkaisella autolla. Olisiko valinta nyt sama vuonna 2019? Todennäköisesti kyllä. Nykyään saa paremmin varustettuja, suunniteltuja ja helpommin vesille laitettavia veneitä, mutta hinnat ovat huomattavasti korkeammat kuin minulla on halua laittaa harrastukseen. Nettiin olen kirjoittanut vuosien varrella Aninalla purjehtimisesta https://aninaisabella.wordpress.com/

      • Anonyymi

        Oi kiitos. Tässähän riittää luettavaa.


      • Anonyymi

        "Nettiin olen kirjoittanut vuosien varrella Aninalla purjehtimisesta https://aninaisabella.wordpress.com/ "

        Olisko mahdollista laittaa yksi kuva sivultapäin, kun vene on mastoineen traikulla.
        Kiinnostaisi tietää miten saat noilla mitoilla 9,2 m pitkän maston ja 5,5 m pitkän veneen sekä käytännölliseen että lailliseen ja liikenneturvalliseen paikkaan pituussuunnassa. Etuviistosta otetuista kuvita näyttäisi ettei masto tule yhtään vetokuulan eteen, jolloin jos kuorman takaylitys on lain sallima maksimi 2m, tulisi masto ja vetokuula 1,7 m veneen keulan eteen. Ei se siltä kuvissa näytä.
        Eikä maston takapäässä edes näy laillisen kokoista punaista lippua.
        Samaten kiinostaa miten takana traikun akseli oikein on suhteessa veneeseen ja traikkuun, jos voit vetää veneen vinssillä kärrylle sen ollessa irti autosta pelkän vaijerin varassa ilman aisan nousemista kohti taivasta vinssauksen alussa, kun veneen painopiste lienee vielä silloin paljon akselia taaempana kun veneen perä nousee melkein jo vedestä. Sivukuvasta näkyisi, ainakin lyhyen selvityksen kera. Tuon alan (purkkareiden noston traikulla) käytännön tietämys kun on suomessa aika harvinaista ...

        "ja ilman mitään mastonkaatojärjestelmiä ..."
        Linkkisi mukaan sulla on veneessäsi kaikki mastonkaatojärjestelmät, kutsutpa niitä millä nimellä tahansa. Sekä vahvistettu sarana mastonjalassa, että vahvistettu mastoputken alaosa, ja spinnupuomi taljoinennen nostamiseen, ja vieläpä peräpeiliin kiinnitettävä rullallinen vaunu, jotta voi liikuttaa mastoa yksin keulakannelta. Vaikkei sitä linkissäsi mainita, veikkaan spinnupuomissa olevan myös mastoa nostettaessa ja laskettaessa sivutuet, muuten riskejä olisi maston nostossa ja laskussa aivan liikaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nettiin olen kirjoittanut vuosien varrella Aninalla purjehtimisesta https://aninaisabella.wordpress.com/ "

        Olisko mahdollista laittaa yksi kuva sivultapäin, kun vene on mastoineen traikulla.
        Kiinnostaisi tietää miten saat noilla mitoilla 9,2 m pitkän maston ja 5,5 m pitkän veneen sekä käytännölliseen että lailliseen ja liikenneturvalliseen paikkaan pituussuunnassa. Etuviistosta otetuista kuvita näyttäisi ettei masto tule yhtään vetokuulan eteen, jolloin jos kuorman takaylitys on lain sallima maksimi 2m, tulisi masto ja vetokuula 1,7 m veneen keulan eteen. Ei se siltä kuvissa näytä.
        Eikä maston takapäässä edes näy laillisen kokoista punaista lippua.
        Samaten kiinostaa miten takana traikun akseli oikein on suhteessa veneeseen ja traikkuun, jos voit vetää veneen vinssillä kärrylle sen ollessa irti autosta pelkän vaijerin varassa ilman aisan nousemista kohti taivasta vinssauksen alussa, kun veneen painopiste lienee vielä silloin paljon akselia taaempana kun veneen perä nousee melkein jo vedestä. Sivukuvasta näkyisi, ainakin lyhyen selvityksen kera. Tuon alan (purkkareiden noston traikulla) käytännön tietämys kun on suomessa aika harvinaista ...

        "ja ilman mitään mastonkaatojärjestelmiä ..."
        Linkkisi mukaan sulla on veneessäsi kaikki mastonkaatojärjestelmät, kutsutpa niitä millä nimellä tahansa. Sekä vahvistettu sarana mastonjalassa, että vahvistettu mastoputken alaosa, ja spinnupuomi taljoinennen nostamiseen, ja vieläpä peräpeiliin kiinnitettävä rullallinen vaunu, jotta voi liikuttaa mastoa yksin keulakannelta. Vaikkei sitä linkissäsi mainita, veikkaan spinnupuomissa olevan myös mastoa nostettaessa ja laskettaessa sivutuet, muuten riskejä olisi maston nostossa ja laskussa aivan liikaa!

        Maston korkeus ilmoitetaan vedestä. Kannella seisova masto on n. metrin tuota lyhyempi tuollaisessa.

        Tuollaisen maston saa pystyyn ilman nostojärjestelmääkin helposti, varsinkin nivelletyllä mastonjalalla. Yksin on haastavaa tai vaatii toimivat naruviritykset, mutta kahdestaan menee helposti. Dehlya 22:ssa oli nivel, mutta ei muuta nostojärjestelmää, joka oli lisävaruste. Nostettiin aina masto kahdestaan ilman mastonosturia, vaikka sellainen oli vieressä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maston korkeus ilmoitetaan vedestä. Kannella seisova masto on n. metrin tuota lyhyempi tuollaisessa.

        Tuollaisen maston saa pystyyn ilman nostojärjestelmääkin helposti, varsinkin nivelletyllä mastonjalalla. Yksin on haastavaa tai vaatii toimivat naruviritykset, mutta kahdestaan menee helposti. Dehlya 22:ssa oli nivel, mutta ei muuta nostojärjestelmää, joka oli lisävaruste. Nostettiin aina masto kahdestaan ilman mastonosturia, vaikka sellainen oli vieressä.

        Niin ja sekä maston korkeus että pituus ilmoitetaan pituusyksiköissä (metreinä tai jalkoina), eikä todellakaan neliömetreinä kuten linkissä.
        8 metrin mastollakin kannattaa laittaa nostoa ja laskua varten sivutuenta vaijerilla tai köydellä, 8 metrin vipuvarrella saa kyllä hetkelliselläkin sivusuuntaisella voimalla (tuulenpuuskan ja inertian yhteisvaikutus) aika helposti mastonjalan akselin tai sen tuennan hajalle.

        Ilman merkintöjä sallittu kuorman takaylitys on metrin (kärryn valoista mitattuna) takana ja nolla edessä, eli vetokuulaan asti eikä yhtään edemmäksi.
        Molempiin ylityksiin saa metrin lisää vaatimusten mukaisilla merkinnöillä helposti. Kuvista näyttäisi siltä että jo vene on takana lähellä maksimiylitystä, ja masto tulee siitä vielä lisää. Merkintöjen lisääminen on helppoa, ja kärryn valolaudasta saa helposti teleskooppisesti ulosvedettävän, mutta jälkimmäinen pitää muutoskatsastaa. Kärryn akselin paikka vedettäessä venettä kärrylle siten ettei kärryn vetopää ole auton vetokuulassa kiinni onkin se kriittisempi seikka, josta ei tietoa ole yleisesti saatavilla kuinka se onnistuu siten että veneen painopiste on myös ajettaessa oikeassa paikassa. Linkin materiaalin yhteyteen sen voisi laittaa, ja siitä olisi varmasti muille purkkarilla trailerointia harkitsevalle hyötyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja sekä maston korkeus että pituus ilmoitetaan pituusyksiköissä (metreinä tai jalkoina), eikä todellakaan neliömetreinä kuten linkissä.
        8 metrin mastollakin kannattaa laittaa nostoa ja laskua varten sivutuenta vaijerilla tai köydellä, 8 metrin vipuvarrella saa kyllä hetkelliselläkin sivusuuntaisella voimalla (tuulenpuuskan ja inertian yhteisvaikutus) aika helposti mastonjalan akselin tai sen tuennan hajalle.

        Ilman merkintöjä sallittu kuorman takaylitys on metrin (kärryn valoista mitattuna) takana ja nolla edessä, eli vetokuulaan asti eikä yhtään edemmäksi.
        Molempiin ylityksiin saa metrin lisää vaatimusten mukaisilla merkinnöillä helposti. Kuvista näyttäisi siltä että jo vene on takana lähellä maksimiylitystä, ja masto tulee siitä vielä lisää. Merkintöjen lisääminen on helppoa, ja kärryn valolaudasta saa helposti teleskooppisesti ulosvedettävän, mutta jälkimmäinen pitää muutoskatsastaa. Kärryn akselin paikka vedettäessä venettä kärrylle siten ettei kärryn vetopää ole auton vetokuulassa kiinni onkin se kriittisempi seikka, josta ei tietoa ole yleisesti saatavilla kuinka se onnistuu siten että veneen painopiste on myös ajettaessa oikeassa paikassa. Linkin materiaalin yhteyteen sen voisi laittaa, ja siitä olisi varmasti muille purkkarilla trailerointia harkitsevalle hyötyä.

        Maston sivutuentahan tulee vanteista ihan normaalisti. Noston puolivälissä on vaikea vaihe, jolloin joutuu nostamaan mastoa aika tyvestä ja vantit ovat vielä löysällä. Se vaihe ei montaa sekuntia kestä.

        Mastonkaatojärjestelmässä on yleensä ylimääräiset vantit, joiden kireys ei muutu mastoa nostettaessa. Ei niitä tarvita noin pienessä veneessä.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1555
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1265
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe