Citroenin jarrut

ihmettelijä

Olen viime aikoina vertaillut useimpien
rautajousisten (hyi, mikä kirosana :) ) autojen
jarruja oman BX:n jarruihin. Jarrupalat ja levyt
ovat olleet joka autossa suunnilleen yhtä
tuoreita.

Lopputuloksena totesin, että BX:ssä on parhaimmat
jarrut - poljinta ei tarvitse tintata pohjaan,
vaan auto pysähtyy vähemmälläkin.
www.kolumbus.fi/anttijp/activa.htm osoitteessa on
testi, jonka perusteella voidaan sanoa, että myös
Xantiassa on jarrut kohdillaan.

Mistä moinen siis johtuu? Vaikuttaako
hydrauliikka asiaan jollain tavalla? Lyhenikö yo.
linkissä olevassa testissä Xantian jarrutusmatka
juuri hydrauliikan ansiosta?

18

1979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paulivil

      Xantia ymmärtääkseni vetää takapäätä maata kohti
      kovassa jarrutuksessa, jolloin takapyörien pito
      paranee. Pätee varmaankin myös muihin malleihin,
      joissa jarrut ovat tekemisissä jousituksen kanssa
      nesteen välityksellä. Erityisesti hydractive 2 -
      järjestelmällä varustetut reagoivat
      erityistilanteisiin jäykistämällä jousitusta. Ko.
      testin Activa-versiossa on lisäksi
      kiihtyvyysantureita, joilla voi olla oma
      lusikkansa sopassa.

    • Brunkeberg

      Selvähän se on, tavallisessa autossa kuski joutuu
      itse tuottamaan jarrupaineen, sitikassa se on
      valmiina olemassa (ja pirun iso paine onkin), kuski
      vain annostelee valmista painetta jarruventtiiliä
      avaamalla. Tämän ansiosta sitikan jarrut iskevät
      heti kiinni ilman viivettä, siksi jarrutusmatka on
      lyhyempi kuin muilla. Myös jarrupaineen jako etu-
      ja takapyörien välillä on aina oikea, sillä
      takajarrut saavat paineen suoraan takajousista.
      Täysjarrutus on tehokasta tarvittavan poljinvoiman
      ollessa melko pieni. Jarrut eivät myöskään häviä
      missään olosuhteissa. Tähän kun lisätään suuntansa
      kaikissa oloissa säilyttävä ohjaus, on kasassa
      maailman paras jarrujärjestelmä. Eikä tarvita
      mitään "assistentteja" eikä muita älyttömyyksiä!

      PS. Mikään auto ei tähän päivään mennessä ole
      saavuttanut lyhyempää jarrutusmatkaa kuin Citroën
      DS vuonna 1955!

      • PK

        > Jarrut eivät myöskään häviä missään
        > olosuhteissa.

        Tähän joudun heittämään samankaltaisen kommentin
        kuin Independence Day -leffassa oli... "Tuo ei
        nyt ihan kokonaan pidä paikkaansa..." ;) ...Itse
        sain BX:stä jarrut häviämään Ahvenistolla kun
        ajoin peräkkäin muutaman nopean
        kierroksen...hydraulinesteet alko kiehumaan...Oli
        aika ilkee tunne pääsuoran päässä kun ei ollut
        jarruja... onnex ei osunut mihinkään, varikolla
        nous kätevä savu kun pysähdyin. Tuo tapahtui
        vanhalla BX 16 RS:lläni. Sen jälkeen en ole
        radalla ajanut kuin yhden nopean kierroksen
        peräkkäin ja ongelmia ei oo ollu.


      • Brunkeberg
        PK kirjoitti:

        > Jarrut eivät myöskään häviä missään
        > olosuhteissa.

        Tähän joudun heittämään samankaltaisen kommentin
        kuin Independence Day -leffassa oli... "Tuo ei
        nyt ihan kokonaan pidä paikkaansa..." ;) ...Itse
        sain BX:stä jarrut häviämään Ahvenistolla kun
        ajoin peräkkäin muutaman nopean
        kierroksen...hydraulinesteet alko kiehumaan...Oli
        aika ilkee tunne pääsuoran päässä kun ei ollut
        jarruja... onnex ei osunut mihinkään, varikolla
        nous kätevä savu kun pysähdyin. Tuo tapahtui
        vanhalla BX 16 RS:lläni. Sen jälkeen en ole
        radalla ajanut kuin yhden nopean kierroksen
        peräkkäin ja ongelmia ei oo ollu.

        …lienee jäänyt tekemättä. LHM-neste ei ime vettä
        kuten tavallinen jarruneste, mutta säiliöön kertyy
        ajan kanssa kondenssivettä joka lähtee LHM:n kanssa
        kiertämään järjestelmässä. Vesi siellä jarruissa
        varmaan on kiehunut.


      • PK
        Brunkeberg kirjoitti:

        …lienee jäänyt tekemättä. LHM-neste ei ime vettä
        kuten tavallinen jarruneste, mutta säiliöön kertyy
        ajan kanssa kondenssivettä joka lähtee LHM:n kanssa
        kiertämään järjestelmässä. Vesi siellä jarruissa
        varmaan on kiehunut.

        > Nesteen vaihto lienee jäänyt tekemättä.

        No ei kyllä ollut. Uudet nesteet sisässä.
        En jätä koskaan huoltoja tekemättä, koska haluan
        että auto on siinä kunnossa et jos tarttee lähtee
        käymään "Inarissa" niin sit mennään.

        > LHM-neste ei ime vettä kuten tavallinen
        > jarruneste, mutta säiliöön kertyy
        > ajan kanssa kondenssivettä joka lähtee LHM:n
        > kanssa kiertämään järjestelmässä. Vesi siellä
        > jarruissa varmaan on kiehunut.

        Juu ei olluna vettä. Rata-ajo Ahveniston
        kaltaisella radalla nyt vaan on aika pahasti
        auton jarruja rasittavaa touhua. Yks nopee
        kierros menee ongelmitta, mut jos meinaa kymmenen
        kertaa kiertää putkeen niin ongelmia tulee
        varmaan jokaisella "normaali" autolla. Tämä siis
        silloin kun ajetaan niin lujaa kuin radalla
        pysytään ja jarrutukset jätetään viime tinkaan.
        Jarrut eivät kerkiä jäähtyä vaan kuumenevat
        kuumenemistaan.

        Mut tällaisia ongelmia nyt ei normaalissa ajossa
        tule. Rata-ajo on aika kovaa rääkkiä kärrylle
        muutenkin kaikin puolin, renkaat, alusta, jne...


      • jarmo
        PK kirjoitti:

        > Nesteen vaihto lienee jäänyt tekemättä.

        No ei kyllä ollut. Uudet nesteet sisässä.
        En jätä koskaan huoltoja tekemättä, koska haluan
        että auto on siinä kunnossa et jos tarttee lähtee
        käymään "Inarissa" niin sit mennään.

        > LHM-neste ei ime vettä kuten tavallinen
        > jarruneste, mutta säiliöön kertyy
        > ajan kanssa kondenssivettä joka lähtee LHM:n
        > kanssa kiertämään järjestelmässä. Vesi siellä
        > jarruissa varmaan on kiehunut.

        Juu ei olluna vettä. Rata-ajo Ahveniston
        kaltaisella radalla nyt vaan on aika pahasti
        auton jarruja rasittavaa touhua. Yks nopee
        kierros menee ongelmitta, mut jos meinaa kymmenen
        kertaa kiertää putkeen niin ongelmia tulee
        varmaan jokaisella "normaali" autolla. Tämä siis
        silloin kun ajetaan niin lujaa kuin radalla
        pysytään ja jarrutukset jätetään viime tinkaan.
        Jarrut eivät kerkiä jäähtyä vaan kuumenevat
        kuumenemistaan.

        Mut tällaisia ongelmia nyt ei normaalissa ajossa
        tule. Rata-ajo on aika kovaa rääkkiä kärrylle
        muutenkin kaikin puolin, renkaat, alusta, jne...

        Rata-ajo on rata-ajoa. Kyllä normaaliajossa
        Sitikan jarrut toimii, ei kiehu. Ja vaikka ajaisi
        vähän nopeampaa, ei kiehu.

        Rata-ajossa on huomattavasti erilaisemman
        olosuhteet. Ei kukaan normaali liikenteessä aja
        mutkaan kaasupohjassa ja viimetipassa vedä liinat
        kiinni ja paljon muitakaan temppuja tee.


      • Brunkeberg
        PK kirjoitti:

        > Nesteen vaihto lienee jäänyt tekemättä.

        No ei kyllä ollut. Uudet nesteet sisässä.
        En jätä koskaan huoltoja tekemättä, koska haluan
        että auto on siinä kunnossa et jos tarttee lähtee
        käymään "Inarissa" niin sit mennään.

        > LHM-neste ei ime vettä kuten tavallinen
        > jarruneste, mutta säiliöön kertyy
        > ajan kanssa kondenssivettä joka lähtee LHM:n
        > kanssa kiertämään järjestelmässä. Vesi siellä
        > jarruissa varmaan on kiehunut.

        Juu ei olluna vettä. Rata-ajo Ahveniston
        kaltaisella radalla nyt vaan on aika pahasti
        auton jarruja rasittavaa touhua. Yks nopee
        kierros menee ongelmitta, mut jos meinaa kymmenen
        kertaa kiertää putkeen niin ongelmia tulee
        varmaan jokaisella "normaali" autolla. Tämä siis
        silloin kun ajetaan niin lujaa kuin radalla
        pysytään ja jarrutukset jätetään viime tinkaan.
        Jarrut eivät kerkiä jäähtyä vaan kuumenevat
        kuumenemistaan.

        Mut tällaisia ongelmia nyt ei normaalissa ajossa
        tule. Rata-ajo on aika kovaa rääkkiä kärrylle
        muutenkin kaikin puolin, renkaat, alusta, jne...

        Lukekaas TM:stä vuodelta 1970 (numeroa en
        valitettavasti muista) vertailutesti nimeltä "Ison
        rahan rattaat". Siinä on mukana Citroën DS 21 IE.
        Radalla tehtyjen toistuvien täysjarrutusten jälkeen
        sitikka oli ainoa testissä mukanaolleista autoista,
        jonka jarrut eivät hävinneet useiden
        jarrutuskertojen jälkeen. Kyllähän D-mallissa on
        huomattavasti suuremmat levytkin kuin bexissä,
        sekin vaikuttaa asiaan.

        Muuten DS:stä todettiin mm. seuraavaa: "Ihana auto
        ajaa. Pystyy soralla uskomattomiin suorituksiin".


      • PK
        jarmo kirjoitti:

        Rata-ajo on rata-ajoa. Kyllä normaaliajossa
        Sitikan jarrut toimii, ei kiehu. Ja vaikka ajaisi
        vähän nopeampaa, ei kiehu.

        Rata-ajossa on huomattavasti erilaisemman
        olosuhteet. Ei kukaan normaali liikenteessä aja
        mutkaan kaasupohjassa ja viimetipassa vedä liinat
        kiinni ja paljon muitakaan temppuja tee.

        > Rata-ajo on rata-ajoa.

        Näin juuri. Sitähän korostinkin. Mut on se raja
        vastaan tullut... ;) ...se oli se pointti.

        > Kyllä normaaliajossa Sitikan jarrut toimii, ei
        > kiehu. Ja vaikka ajaisi vähän nopeampaa, ei
        > kiehu.

        Eipä oo ollu ongelmia vaikka oon ajellu maaseutu
        mutkilla "täysiä"... :)

        > Rata-ajossa on huomattavasti erilaisemman
        > olosuhteet. Ei kukaan normaali liikenteessä aja
        > mutkaan kaasupohjassa ja viimetipassa vedä
        > liinat kiinni ja paljon muitakaan temppuja tee.

        Nii-i... mut on ne saatu loppumaan... ;) ...never
        say never...


      • PK
        Brunkeberg kirjoitti:

        Lukekaas TM:stä vuodelta 1970 (numeroa en
        valitettavasti muista) vertailutesti nimeltä "Ison
        rahan rattaat". Siinä on mukana Citroën DS 21 IE.
        Radalla tehtyjen toistuvien täysjarrutusten jälkeen
        sitikka oli ainoa testissä mukanaolleista autoista,
        jonka jarrut eivät hävinneet useiden
        jarrutuskertojen jälkeen. Kyllähän D-mallissa on
        huomattavasti suuremmat levytkin kuin bexissä,
        sekin vaikuttaa asiaan.

        Muuten DS:stä todettiin mm. seuraavaa: "Ihana auto
        ajaa. Pystyy soralla uskomattomiin suorituksiin".

        > Lukekaas TM:stä vuodelta 1970 (numeroa en
        > valitettavasti muista) vertailutesti nimeltä
        > "Ison rahan rattaat". Siinä on mukana Citroën
        > DS 21 IE. Radalla tehtyjen toistuvien
        > täysjarrutusten jälkeen sitikka oli ainoa
        > testissä mukanaolleista autoista, jonka jarrut
        > eivät hävinneet useiden jarrutuskertojen
        > jälkeen. Kyllähän D-mallissa on huomattavasti
        > suuremmat levytkin kuin bexissä, sekin
        > vaikuttaa asiaan.

        Ja pitää myös muistaa et BX 16 Valvella radalla
        mutkaan tullessa "saattaa" olla "hiukan" enemmän
        vauhtia kuin DS 21 E:llä... ;) ...kaikki
        kunnioitus vanhukselle, mutta tilannenopeudet on
        hiukan toisenlaiset...

        > Muuten DS:stä todettiin mm. seuraavaa: "Ihana
        > auto ajaa. Pystyy soralla uskomattomiin
        > suorituksiin".

        Kyllä BX:lläkin oikeissa käsissä pystyy
        "Uskomattomiin suorituksiin"... :) ...edes
        poliisit ei halua uskoa niitä... ;)


      • Brunkeberg
        PK kirjoitti:

        > Lukekaas TM:stä vuodelta 1970 (numeroa en
        > valitettavasti muista) vertailutesti nimeltä
        > "Ison rahan rattaat". Siinä on mukana Citroën
        > DS 21 IE. Radalla tehtyjen toistuvien
        > täysjarrutusten jälkeen sitikka oli ainoa
        > testissä mukanaolleista autoista, jonka jarrut
        > eivät hävinneet useiden jarrutuskertojen
        > jälkeen. Kyllähän D-mallissa on huomattavasti
        > suuremmat levytkin kuin bexissä, sekin
        > vaikuttaa asiaan.

        Ja pitää myös muistaa et BX 16 Valvella radalla
        mutkaan tullessa "saattaa" olla "hiukan" enemmän
        vauhtia kuin DS 21 E:llä... ;) ...kaikki
        kunnioitus vanhukselle, mutta tilannenopeudet on
        hiukan toisenlaiset...

        > Muuten DS:stä todettiin mm. seuraavaa: "Ihana
        > auto ajaa. Pystyy soralla uskomattomiin
        > suorituksiin".

        Kyllä BX:lläkin oikeissa käsissä pystyy
        "Uskomattomiin suorituksiin"... :) ...edes
        poliisit ei halua uskoa niitä... ;)

        "Ja pitää myös muistaa et BX 16 Valvella radalla
        mutkaan tullessa "saattaa" olla "hiukan" enemmän
        vauhtia kuin DS 21 E:llä... ;) ...kaikki kunnioitus
        vanhukselle, mutta tilannenopeudet on hiukan
        toisenlaiset..."

        Mikä on 16-venasen bexin huippunopeus? DS 21 IE:n
        huippunopeus on 190 km/h. Itse en ole ajanut kuin
        n. 170 km/h motarilla…


      • 16Valve
        Brunkeberg kirjoitti:

        "Ja pitää myös muistaa et BX 16 Valvella radalla
        mutkaan tullessa "saattaa" olla "hiukan" enemmän
        vauhtia kuin DS 21 E:llä... ;) ...kaikki kunnioitus
        vanhukselle, mutta tilannenopeudet on hiukan
        toisenlaiset..."

        Mikä on 16-venasen bexin huippunopeus? DS 21 IE:n
        huippunopeus on 190 km/h. Itse en ole ajanut kuin
        n. 170 km/h motarilla…

        lukee, mutta 215 sille on mitattu jossain
        testissä. Tehdas vissiin ilmoittaa 218 km/h.
        Ja 180 todellista olen itte kokeillut....


      • PK
        Brunkeberg kirjoitti:

        "Ja pitää myös muistaa et BX 16 Valvella radalla
        mutkaan tullessa "saattaa" olla "hiukan" enemmän
        vauhtia kuin DS 21 E:llä... ;) ...kaikki kunnioitus
        vanhukselle, mutta tilannenopeudet on hiukan
        toisenlaiset..."

        Mikä on 16-venasen bexin huippunopeus? DS 21 IE:n
        huippunopeus on 190 km/h. Itse en ole ajanut kuin
        n. 170 km/h motarilla…

        > Mikä on 16-venasen bexin huippunopeus?

        Mitattu kaiketi noin 215km/h, luvattu 218km/h
        Noin 210km/h se ottaa kohtuu nopeasti, sen
        jälkeen on odottelua. Kuulemma siis. En nyt itse
        menis moista suomen teillä kokeileen... ;)

        > DS 21 IE:n huippunopeus on 190 km/h.

        En tiennytkään et se kulkee noinkin lujaa.
        Kunnioitettava lukema noinkin vanhalle mallille.
        Ja haluan vielä täsmentää etten kirjoittanut
        loukkaus mielessä edellistäkään viestiä vaan sitä
        käytännön tosiasiaa vain ajoin takaa noiden
        kahden auton erosta eli et BX 16 Valve
        tehokkaalla kierroskoneellaan kelaa esim.
        Ahvenistolla pääsuoralla ja muilla lyhyemmillä
        suorilla jarrutuksiin vauhtia jonkin verran DS
        enemmän. Ja mitä suurempi nopeus jarrutukseen
        tultaessa, sen kovempaa rääkkiä jarruille. En sen
        kummempaa tarkoittanut.

        > Itse en ole ajanut kuin n. 170 km/h motarilla…

        Nelonen loppuu noin 180km/h ja maaseutu mutkilla
        joutuu välillä peltoaukeilla käyttämään
        vitostakin... ;)


      • Casso
        PK kirjoitti:

        > Mikä on 16-venasen bexin huippunopeus?

        Mitattu kaiketi noin 215km/h, luvattu 218km/h
        Noin 210km/h se ottaa kohtuu nopeasti, sen
        jälkeen on odottelua. Kuulemma siis. En nyt itse
        menis moista suomen teillä kokeileen... ;)

        > DS 21 IE:n huippunopeus on 190 km/h.

        En tiennytkään et se kulkee noinkin lujaa.
        Kunnioitettava lukema noinkin vanhalle mallille.
        Ja haluan vielä täsmentää etten kirjoittanut
        loukkaus mielessä edellistäkään viestiä vaan sitä
        käytännön tosiasiaa vain ajoin takaa noiden
        kahden auton erosta eli et BX 16 Valve
        tehokkaalla kierroskoneellaan kelaa esim.
        Ahvenistolla pääsuoralla ja muilla lyhyemmillä
        suorilla jarrutuksiin vauhtia jonkin verran DS
        enemmän. Ja mitä suurempi nopeus jarrutukseen
        tultaessa, sen kovempaa rääkkiä jarruille. En sen
        kummempaa tarkoittanut.

        > Itse en ole ajanut kuin n. 170 km/h motarilla…

        Nelonen loppuu noin 180km/h ja maaseutu mutkilla
        joutuu välillä peltoaukeilla käyttämään
        vitostakin... ;)

        19GT:llä 180km/h tuli testattua pari vuotta sitten
        Saksassa, ja oli ihan kokeilemisen arvoista!
        150km/h oli ihan kelpo matkavauhti silloin kun ei
        stau vaaraa ollut ja täytyy sanoa että kyyti oli
        "leppoisaa kelluntaa" :)


    • Jaana

      Ostin meganen -96. Mulla oli BX jonka jarrut myös
      hyvät mutta herkän alku töksäyksen jälkeen ikään
      kuin pito puuttuisi? Jarrupalat kovaa
      materiaalia? Aika harvoin joutui palat
      vaihdattamaan. Jarrut oli silti ihan OK. Megane
      on niin iiihana tahmatassu.Jarruissa on tuntoa ja
      pitoa. Tosin jotain on pielessä jos ei 8 vuodessa
      auton jarrut kehity.. Tahtoisi BX GTi:n mutta
      onko se muitten GTi autojen tapaan kallis korjata
      jos moottori menee rikki? Siis noin yleisellä
      tasolla, paljonko on hinnoissa GTi kerrointa
      verrattuna esim. 1.9 BX:ään

      • Brunkeberg

        "Tosin jotain on pielessä jos ei 8 vuodessa auton
        jarrut kehity."

        8 vuodessa? Eiväthän ne ole merkittävästi
        kehittyneet 46 vuodessa!


      • Ballo

        On tainnut olla BX:äsi jarrut vähän persiillään
        juttusi perusteella.

        Kaikenlaisia autoja olen ajanut kuuden vuoden
        aikana. BX on toiseksi vanhin niistä. Luulisi,
        että uusissa autoissa olisi huomattavasti
        paremmat jarrut kuin esim. BX:ssä, muttei se niin
        ollut. BX:än jarrupoljinta ei ole koskaan
        tarvinnut polkemalla polkea, toisin kuin
        esimerkiksi Opelia.

        Katselepa vaikka Sitrosen varaosahinnastoja, saat
        aika hyvän kuvan varaosien GTi-lisistä. (siis
        www.sitronen.fi)


      • Jaana
        Brunkeberg kirjoitti:

        "Tosin jotain on pielessä jos ei 8 vuodessa auton
        jarrut kehity."

        8 vuodessa? Eiväthän ne ole merkittävästi
        kehittyneet 46 vuodessa!

        On ABS:ä, jarruassistenttia, elektroniikkaa sekä
        lukuisia pikku parannuksia ja materiaalien
        kehittymistä.No mekaniset perusratkaisut säilyvät
        pitkään, kuten nelitahtimoottorin runko ja
        päärakenne.


      • Jaana
        Ballo kirjoitti:

        On tainnut olla BX:äsi jarrut vähän persiillään
        juttusi perusteella.

        Kaikenlaisia autoja olen ajanut kuuden vuoden
        aikana. BX on toiseksi vanhin niistä. Luulisi,
        että uusissa autoissa olisi huomattavasti
        paremmat jarrut kuin esim. BX:ssä, muttei se niin
        ollut. BX:än jarrupoljinta ei ole koskaan
        tarvinnut polkemalla polkea, toisin kuin
        esimerkiksi Opelia.

        Katselepa vaikka Sitrosen varaosahinnastoja, saat
        aika hyvän kuvan varaosien GTi-lisistä. (siis
        www.sitronen.fi)

        BX.n jarrut katsastuksessa jarrudynamolla
        mitattuna toimivat täsmällisesti ja tasaisesti.
        BX:n piirteenä keulan jämäkkyys jarrutettaessa,
        ei painu alas, ilmeisesti siksi jarrutusvoima
        tuntuu "töksähtävänä" liike energian
        summavektorin kohdistuessa kuljettajan vartaloa
        vasten :) BX:n jarrut ovat yliherkät minun
        mielestä ja varmaan siihen totuinkin, mutta kyllä
        jarruttaminen nykyisellä ABSättömällä Meganella
        on tunnokkaampaa ja jopa "nautittavampaa". BX
        töksäyttää ja ei tunnokkasti pysähtynyt. Tuntuu
        kuin megane hidastuisikin tehokkaammin, pyöriä
        lukitsematta. Jarruvoimaa BX:ssä hankala
        annostella. Liukkaalla Meganea jarruttaa
        helpommin. Mutta ei ne todellakaan huonot ne BX:n
        jarrut ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3382
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3192
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2718
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2548
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1495
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1330
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1199
    Aihe