Ihon valovanheneminen - paranemista?

Anonyymi

Hei! Tilanteeni on varmaan sama kuin monella muulla ikäiselläni tai vähän vanhemmallakin. Korkean suojakertoimen aurinkovoiteita ei lapsuudessani ollut, ja isovahemmat uskoivat, että "vesi vanhin voitehista aurinko parantajista". Iho poltettiin lähes tarkoituksella joka kesä, jotta se ruskettuisi sen jälkeen. Nuorena otin vielä aurinkoa, sen jälkeen auringolle alttiit osat ovat palaneet joka kesä. Siis noin 40 vuoden ajan. Olen atoopikko, ja atopiakin vanhentaa ihoa. Eli ihoni on huonompi kuin terveesti eläneillä 70-vuotiailla ja olen 45.

Ehkä alle 40-vuotiaana huomasin, että käsivarsien ja säärien iho oli karhea, ja mikään rasvaus ei niitä pehmentänyt. Tein säärille ja käsivarsille muutamat sarjat mikroneulausta. Viimeiset vuodet olen ollut aina kesällä ulkona pitkähihaisissa ja -lahkeisissa vaatteissa. Hatussa lieri tai lippa ja naamalla aurinkovoidetta. Äsken huomasin, että käsivarsien ja säärten iho tuntui pehmeältä. Pientä ryppyä koko ihoni on täynnä, mutta iho oli pehmeää, ei enää kovaa.

Kysymys kuuluukin, että palautuuko iho kuitenkin jossain määrin valorasituksestaan, jos sitä saadaan hyvin suojattua? Toinen kysymys kuuluu, että väheneekö ihosyöpäriski, vai pysyykö se korkeana loppuelämän, koska olen saanut aurinkoa monin verroin enemmän kuin elämän ikänä terveellistä olisi?

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Iho kyllä parantuu juurikin mikroneulauksen ja kuorinnan ansiosta, jolloin kuollut, kuiva solukko poistuu ja voiteet imeytyvät . Syöpäriskistä en osaa sanoa. Tiedän vain sen siitä, mitä olen lukenut terveydenhoidon aviiseista.

      • Anonyymi

        Varsinkin mikroneulausta olen monen kuullut kehuvan. Jotkut ovat kertoneet, etteivät olisi ottaneet juonteisiinsa täyttöneulauksia, jos olisivat tienneet mikroneulauksen tuovasta hyödystä.


      • Anonyymi

        Itse olen siis taas tuo aloittaja. Mikroneulannut olen itse, sekä kasvoja että käsivarsia ja sääriä. Tilanne siis vain oli, että alkuun mikään ei auttanut sääriin ja käsivarsiin, mutta iho on pehmennyt muutaman vuoden aikana, ja ajattelin syynä olevan auringon välttäminen.

        Kasvoissa iho on terveempi mikroneulausten ja retinolin (siis netistä tilantun, ei lääkevalmisteen) jäljiltä. Tosin auringon vaikutus näkyy. Ryppyjä on eniten kasvojen alaosassa, ja alkujaan pahin silmänväliryppyjen alue ei nykyään herätä enää mitenkään huomiota.

        Joka tapauksessa aion jatkaa auringon välttämistä, olen kokenut sen hyödylliseksi. Täytyy hankkia ensi kesäksi vielä paremmin kasvoja ja niskaa suojaava hattu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe