Fissuura ja leikkaus

Anonyymi

Hei. Haluaisin kuulla kokemuksia joilta on katkaistu osittain sulkijalihas fissuuran (haavauma)takia. Leikkaus pelottaa koska siihen sisältyy riski että menettää pidätyskykyä. Mutta näitä kipujakaan ei jaksa... Rasvatkin on kaikki kokeiltu.

13

3446

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hei

      Varmaan on muitakin hoitokeinoja, kuten Laser tai muu vastaava voisit kokeilla sitä jos mahdollista saada. Ainakin yks.lääkärillä se voisi onnistua. Ota selvää.
      Tsemppiä.

      • Anonyymi

        Olen käynyt parilla yksityisellä lääkärillä ja kunnallisella puolella. Samat vastaukset olen saanut tämän fissuuran hoidosta. Ensin kokeillaan ns. Nitrovoiteet. Niistä on menossa jo kolmas versio. Apua ei näytä olevan. Botox pistokset ovat myös mahdollisia mutta niissä ilmeisesti sama teho kuin nitrovoiteissa. Ainakin viimeksi yksityisellä lääkäri näin sanoi. Sulkijalihaksen leikkaus olisi seuraava askel jos sen uskallan ottaa. Sitten on myös iholäpän siirto haavaan jos mikään muu ei auta...
        Mutta täytyy sanoa että on tuskainen vaiva. Monta kuukautta on mennyt sairaslomalla ja hermokipu- ja tulehduskipulääkkeitä menee. Ja myös hermot on menossa :(.
        Kiitos tsempistä ja vastauksesta :).


    • Anonyymi

      Moi Ap, samassa veneessä ollaan. Neljä vuotta verenvuotoa ja ajoittaista kipuilua. Kolonoskopia tehty ja fissuura useaan otteeseen todettu. Taas oli vajaan vuoden oireeton ja palasi verentulon saattelemana vaivaamaan. Gastrokirurgi laittoi lähetteen leikkaukseen, paikan päällä päätetään tehdäänkö dilataatio vai sfinkterotomia. Itteäkin kauhistuttaa toi mahd. pidätysvaiva, joskin kirurgi sanoi ettei nuorena miehenä mitään pysyvää vaivaa tulisi. Voiteet on kaikki kokeiltu ja välillä on haavauma parantunutkin, aina lopulta palatakseen. Olisi tosiaan kiva kuulla onko keltään pysyvästi vaiva lähtenyt leikkauksella? En haluaisi kieltäytyäkään, jos se nyt sillä lähtisi.

      • Anonyymi

        Minulla myös vuosia verenvuotoa. Viimeisen vuoden aikana lisääntynyt. Ikinä ei verentulon syytä ei ole saatu selville. Kipuja ei silloin ollut. Kolonoskopiakin tehty ja sen yhteydessä pukamahirtto koska arveltiin sen olevan verentulon syy. Siitä alkoi kivut ja todettu sitten fissuura.

        Olen niin kypsä tähän tilanteeseen että olen valmis sulkijalihaksen katkaisuun. Vaikka tottakai se hirvittää riskien takia. Ja myös se jos katkaisu ei auta. En vaan jaksaisi enää näitä kipuja. Minulle ei ole ehdotettukaan dilataatiota ja olen ollut siinä uskossa että sitä harvoin tehdään suuremman riskin takia.
        Minulle gastrokirurgi sanoi toimenpiteen jälkeen kun haava parantunut, ei haavaumia voi edes tulla. Mutta pidätyskyvyn heikentyminen on riski. Joskin harvinainen. Sanoi että ei ole kuullut hänen potilailtaan sellaista. Se loi minuun uskoa. Aion mennä operoitavaksi yksityiselle.


      • Anonyymi

        Ja AP kirjoitti tuon edellisen tekstin :D.
        Minä kirjoitan kokemukseni sitten kun on operoitu. Mutta mukava olisi kuulla muiltakin kokemuksia miten olette pärjänneet tämän vaivan kanssa yms.
        Tsemppiä kaikille vaivan kanssa kamppaileville!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja AP kirjoitti tuon edellisen tekstin :D.
        Minä kirjoitan kokemukseni sitten kun on operoitu. Mutta mukava olisi kuulla muiltakin kokemuksia miten olette pärjänneet tämän vaivan kanssa yms.
        Tsemppiä kaikille vaivan kanssa kamppaileville!

        Ja ens viikolla on leikkaus. -AP


    • Anonyymi

      Kiinnostaisi Ap kuulla mitä kuuluu leikkauksen jälkeen?

      • Anonyymi

        Tuli uusi käänne. Nyt todettiin fissuuran lisäksi fisteli. Eli alkuperäinen leikkaus ei toteutunut ja uusi operaatio reilun viikon päästä missä tehdään myös se osittainen sulkijalihaksen katkaisu. -AP


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuli uusi käänne. Nyt todettiin fissuuran lisäksi fisteli. Eli alkuperäinen leikkaus ei toteutunut ja uusi operaatio reilun viikon päästä missä tehdään myös se osittainen sulkijalihaksen katkaisu. -AP

        Lupasin tulla tänne kirjoittamaan kokemukseni operaatiosta. Eli fissuuraan sulkijalihaksen katkaisu on tehty ja fisteli hoidettu(oli onneksi helpointa laatua) yli 2 kk sitten. Valitettavasti haava ei ole mennyt vieläkään umpeen joten sulkijalihaksen katkaisusta minulle ei ollut hyötyä muuta kuin ne kauheimmat tajunnan räjäyttävät kivut ovat jääneet pois. Hyvä tietysti sekin. Pidätyskykyyn ei operaatiosta ollut haittaa.
        Nyt on vielä kokeiltu Botoxia mistä on reilu viikko. Vielä ei siitä ole ollut mitään hyötyä. Olen huomannut että ” ilman” pidättäminen on hankaloitunut. Että se haitta siitä on tullut mutta onneksi se on väliaikaista.
        Edessä on todennäköisesti kielekeleikkaus. En nimittäin usko että botox auttaa :(. Pelottaa leikkaus. Siinäkin riskinsä...
        Olisi kiva kuulla kokemuksia tämän vaivan kanssa kamppailevilta. Mukava myös olisi kuulla kuulumisiasi joka aikaisemmin kirjoitukseeni vastasi.
        Pelottaa onko tämä loppuelämän vaiva...
        -AP


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lupasin tulla tänne kirjoittamaan kokemukseni operaatiosta. Eli fissuuraan sulkijalihaksen katkaisu on tehty ja fisteli hoidettu(oli onneksi helpointa laatua) yli 2 kk sitten. Valitettavasti haava ei ole mennyt vieläkään umpeen joten sulkijalihaksen katkaisusta minulle ei ollut hyötyä muuta kuin ne kauheimmat tajunnan räjäyttävät kivut ovat jääneet pois. Hyvä tietysti sekin. Pidätyskykyyn ei operaatiosta ollut haittaa.
        Nyt on vielä kokeiltu Botoxia mistä on reilu viikko. Vielä ei siitä ole ollut mitään hyötyä. Olen huomannut että ” ilman” pidättäminen on hankaloitunut. Että se haitta siitä on tullut mutta onneksi se on väliaikaista.
        Edessä on todennäköisesti kielekeleikkaus. En nimittäin usko että botox auttaa :(. Pelottaa leikkaus. Siinäkin riskinsä...
        Olisi kiva kuulla kokemuksia tämän vaivan kanssa kamppailevilta. Mukava myös olisi kuulla kuulumisiasi joka aikaisemmin kirjoitukseeni vastasi.
        Pelottaa onko tämä loppuelämän vaiva...
        -AP

        Mikä tilanne nyt? Tehtiinkö kielekeleikkaus? Sitä lääkäri mulle jo ehdotteli ennen kuin alettiin edes voiteilla hoitaa haavaumaa. Siitä olis kiva kuulla kokemuksia, koska ei tunnu tämä helvetti vaan loppuvan voiteilla ja nyt on sitten tullut ilmeisesti allergisoitumista voiteelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tilanne nyt? Tehtiinkö kielekeleikkaus? Sitä lääkäri mulle jo ehdotteli ennen kuin alettiin edes voiteilla hoitaa haavaumaa. Siitä olis kiva kuulla kokemuksia, koska ei tunnu tämä helvetti vaan loppuvan voiteilla ja nyt on sitten tullut ilmeisesti allergisoitumista voiteelle.

        Tosiaan minulle tehtiin osittainen sulkijalihaksen leikkaus ja se vähän helpotti. Sitten kokeiltiin lisäksi Botoxia ja meni viikkoja ennen kuin huomasin kipujen hieman hellittävän. N. Puoli vuotta botoxista pystyin jättämään kipulääkkeet. Nyt vaiva ollut täysin poissa kohta 2 vuotta.
        Leikkauksesta minulle ei jäänyt ilman pidätysongelmaa. Botoxin jälkeen sitä oli mutta oli onneksi väliaikaista.
        Tsemppiä sinulle paljon kohtalotoveri! Näyttää tosiaan siltä että voiteet eivät sinullekaan auta. Suosittelen että etsit ammattitaitoinen gastrokirurgin joka on näihin perehtynyt. Niin minunkin täytyi lopulta tehdä ja näin sain apua vaivaan vaikka se maksoikin. Mutta terveys ja hyvinvointi ennen kaikkea.
        -AP


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaan minulle tehtiin osittainen sulkijalihaksen leikkaus ja se vähän helpotti. Sitten kokeiltiin lisäksi Botoxia ja meni viikkoja ennen kuin huomasin kipujen hieman hellittävän. N. Puoli vuotta botoxista pystyin jättämään kipulääkkeet. Nyt vaiva ollut täysin poissa kohta 2 vuotta.
        Leikkauksesta minulle ei jäänyt ilman pidätysongelmaa. Botoxin jälkeen sitä oli mutta oli onneksi väliaikaista.
        Tsemppiä sinulle paljon kohtalotoveri! Näyttää tosiaan siltä että voiteet eivät sinullekaan auta. Suosittelen että etsit ammattitaitoinen gastrokirurgin joka on näihin perehtynyt. Niin minunkin täytyi lopulta tehdä ja näin sain apua vaivaan vaikka se maksoikin. Mutta terveys ja hyvinvointi ennen kaikkea.
        -AP

        Olen käynyt vallan gastrokirurgilla haavaumani takia. Peräaukon tutkiminen on ihan täyttä tuskaa ja itkua haavauman, kramppien ja kivun takia. En millään haluaisi kuitenkaan sitä sulkijalihaksen katkaisuleikkausta, koska pelottaa mahdolliset pidätysongelmat. Ehdotan lääkärille ensin Botoxia. Miten se laitettiin? Sattuuko se? En jaksaisi tätä päivittäistä kipua enää hetkeäkään. Elämä on täysin tauolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen käynyt vallan gastrokirurgilla haavaumani takia. Peräaukon tutkiminen on ihan täyttä tuskaa ja itkua haavauman, kramppien ja kivun takia. En millään haluaisi kuitenkaan sitä sulkijalihaksen katkaisuleikkausta, koska pelottaa mahdolliset pidätysongelmat. Ehdotan lääkärille ensin Botoxia. Miten se laitettiin? Sattuuko se? En jaksaisi tätä päivittäistä kipua enää hetkeäkään. Elämä on täysin tauolla.

        Botox laitetaan pistoksena sulkijalihakseen. Minulle laitettiin kahteen kohtaan ja joo kyllä kävi kipeää mutta ei se kauan kestä.
        Ei sitä uskoisi miten haavauma voi olla kipeä ja vaikuttaa koko elämään. Minä myös olin vaivan kanssa ihan maissa ja pelotti onko loppu elämä yhtä kärsimystä. Itse kokeilin kipuun hermokipulääkkeet ym. kunnon tropit mutta niistä ei ollut apua. Ainut lääke mistä sain apua jonkin verran oli Voltaren retard depottabletti.
        Toivottavasti botox auttaisi etkä tarttisi sulkijalihaksen katkaisua. Minun gastrokirurgi kertoi että on tehnyt katkaisuja todella paljon eikä ole tullut ilmi pidätysongelmia kenellekään.
        Älä menetä toivoa, vaikka tiedän että se on koetuksella. Uskon vahvasti että sinäkin pääset vaivasta eroon!
        -AP


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe