KAHVIPIRTTI 161 /2019

Anonyymi

Uuden pirtin aika, tulikin aika nopsaan tuo 200 täyteen ja totutusti uusi luku on aloittaa.
Muistoja tulee mieleen alkuajoilta, kun leikkimielisesti keskustelimme ja hauskaa oli.
Mielikuvitus kirjoitteluun tuli mukaan palstalta monta nyt jo rajan tuolle puolen siirtyneitä, ei ollut mitään vaikeutta palstan miehilläkään mukaan tulla, muistuu mieleen Maalaismies, herrasmies kiireestä kantapäihin, aina oli leikissä mukana, rakenteli kirjahyllynkin pirttiin.
Paljon oli toisiakin, Lokari meren takaa, veeti severi, Laten Vaan, ylikypsä ja monta, monta muuta, oli naisia niin, että saisin ketjun täyttymään nikeistä, kaikkea en tietenkään muista, mutta muistot lämmittää;)

Ajat ovat muuttuneet, silti pirtiin kurraavien määrä on ollut kiitettävä ja näitä vakinaisesti kirjoittavia kiitän jaksamisista ja jatkamista toivon kaikilta, myös uusien mukaan tulosta ihastun.
Vastaan jankkaamista pirtin osalle on myös kertynyt, mutta enpä niitä halua muistella.

Nyt sitten uuden ilmeen toivoisin saavani pirttiin, ostin peikonlehden muistellen Laten aikoinaan tuomaa ja aina muutossa huolehti sen mukaan ottamisessa, asetan sen tuonne ikkunan viereen ja kasvamista toivon, muistutus mukavasta kirjoittajasta, joka vaimonsa Venlastiinan kanssa toivot iloa Kyöpelin lennollekin.
Verhoja en vaihda, vielä ruskaa odotamme, pihlajanmarjat jo punoittaa, siitä se syksy värinsä kohta esiin tuo.
Taitankin pihlajanoksia oven pieleen ja lattia maljakoihin sain vielä auringon kukkia, niiden väri hohtaa syksyn kelta sävyisinä.

Kauniita syklaami ruukkuja pöytiin asettelen ja paksut tumman lilan väriset kynttilätkin jo saavat pöydissä paikkansa, on illat jo hämärtyneet.
Päiväkirjan asetan tuonne sivupöydälle, valmiiksi avattuna tyhjiltä sivuilta, niihin toivon paljon sopuisia, leppoisia viestejä, milloin mitäkin ja jokainen omalla tavallaan voi pirtin kirjoittelua rikastuttaa.

Kissat tyytyväisinä taas kerma annokseensa, muikkujakin toin, on tarjouksessa täällä meillä päin.
Kaulin jämäkkänä oven pielessä, hyvä uskollinen palvelija, en muista koskaan ketään kalauttaneen, niin on väki hyvä tapaista ollut.
Takkaan muistojen kera laitan ylikypsän tuomat räiskähtelevät puut, niiden tuijotteluun voi käyttää aikaa ja muistoissa mennä vuosien taa.
Laitan soimaan Syystunnelman, Keltaisten lehtien tulvaa, maisema tulvillaan, hiljainen ikävyys kiertyy, ylitse ihmisen, maan,,,,,
Sopiva kappale muistojen muisteloon.

Olkaa ystävällisesti tervetulleita kaikki pirtin lämpöön ja kahvikupin nauttimiseen, kyytipojaksi laitoin karjalan piirakoita, munavoin kera, olkaa hyvät.

204

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Huomenta uuteen pirttiin!
      Onpas taas pirtti hienoksi ja viihtyisäksi sisustettu, että!
      Tuntuu tuo syksyn tulo jo täällä maaseudulla, kosteutta ja viileyttä tuntee varmaan nuo minun kissaystävänikin, kun niin mieluusti sisälle tulevat ja ruokakupille heti ryntäävät ja sitten sisätiloihin haluavat makoilemaan.
      Minä olen täällä noita marjapuskia riipinyt, hyvin on kuitenkin edelliset marjannoukkijat ämpärinsä täyttäneet ja linnutkin osansa kait saaneet. Enpä itse paljoa tarvi, mutta aikani kuluksi puskia puhdistan.
      Taidan tänään pistäytyä kaupungissa , ystävät huokuttelevat osallistumaan eläkeläistapaamisiin, syksyä selvästi enteilee, kun kerhotoiminta alkaa.
      Vielä kuitenkin mielelläni maalla viihdyn, aina joku naapurikin pistäytyy kyselemässä kuulumisia, mukavaa seuraa kissojen lisäksi!

      Kohta ne kisutkin joutuvat sisäkissoiksi, kun omistajat ne koteihinsa hakevat, siinä onkin taas opettelemista puolin ja toisin, kissat ja omistajat, hyvin on ennenkin onnistunut siirto, kun maatalo on kylmilleen jätetty. Aika sopeutuvia otuksia nämä kisulit ovat onneksi.
      Seuraava kesä vielä kaukana, mitä tuokin tullessaan meille muuttajille, mutta vielä on kesää jäljellä niin tällä mummulla ja kissoillakin. Muuttamisen ajatuksissa, km.

      • Anonyymi

        Nyt luulin käsittävänsä. Luen usein näitä palstan kirjoituksia, mutta en juurikaan kirjoita. Km on kissamummo. Kivat kissoille ja hoitajalleen.
        ^~and.luu


    • Päätin minäkin ylittää kahvipirtin kynnyksen, joka tuntuu aika korkealta. Tulee harvemmin ajatelleeksi, että palsta on virtuaalinen kahvila. Mutta nyt siis ovenripaan!
      Minulla lienee ongelmana se, että käydessäni kahvilassa se on aina tyhjä asiakkaista. Kahvikin on itsepalvelupannussa. Onhan pirtti aina valoisa ja kauniisti sisustettu ruudullisin pöytäliinoin peitetyillä pöydillä, mutta en koskaan ole siellä tavannut ketään. Olenkohan ymmärtänyt aukioloajat väärin!
      Nättiä on nytkin. Karjalanpiirakka maistui.
      Hyvää päivänjatkoa.

      • Tervetuloa minunkin puolesta, koska Skillan toivottaa sinut oitis, het aamulla, kun huomaa, että kävit Pirtissä.

        Olen usein kertonut, että minäkin ihmettelin tätä (joskus 2004-v) Pirttiä, koska Porintien varressa on todellakin Kahvipirtti, sellainen iso punainen hirsinen kahvila, joksi minä nyt tämänkin kuvittelen.

        Silloin mietin itsekseni, että onko he kaikki tuolla, mutta koskaan en poikennut sinne, koska se oli liian alkumatkasta minulle poiketa kahville.

        Eihän minulla ole nytkään mitään asiaa, senkun vain poikesin, koska ainahan minulle on kohokohta, jos mihinkään liikun kodistani ja tänään se tapahtui.

        Oli jo viim.perjantaina lainannut autoni tyttärelleni ja tänään hän palautti sen niin, että minun täytyi ensin heittää hänet sinne korjaamolle, missä hänen autonsa oli, joten "liikettä niveliin" siitä tuli.

        Tietenkin oli sitten kertynyt noita kauppa ostoksiakin riittämiin, joten kaupan kautta kotiin ja kyllä ne painoivatkin paljon, koska en viitsinyt autoa taas naapurin ärsykkeeksi ajaa oveni eteen, koska en olisi sitten jaksanut noita roskia lastata samantien ja viedä ne taas tuonne "huisnevadaan", koska siinä on yksi metallinen pyykinkuivausteline ja tässä lähellä ei ole metallikeräystä.

        Harmi, että en huomannut mainita siitä tyttärelleni, joka ajaa melko läheltä sieltä suurta metallikeräyspistettä, joten tekemättömiä possakoita näköjään kertyy aina van lisää.

        Mitäpä väliä sillä, koska aina on hyvä kirja, jonka äärelle voi vaikka torkahtaa, koska ei minua kiinnosta tippaakaan, missä kukin marssii ja kenenkä puolesta, saatikka missä on taas tapettu, tai raiskattu joku .

        Toki itse luen otsikot kaikista lehdistä netissä (kotiin itulee vain paikallinen lehti) ja jotkut uutiset tarkemmikin, mutta en ala niillä hekumoimaan ja maailmaa parantamaan omilla mielipiteilläni, että noin olisi parempi!

        Menisi pian, kuin se Palokuntalaisten vitsi, että "väärin sammutettu" tyyliin.


    • Anonyymi

      Hyvää iltaa!
      Nopeasti nappaan lämpimän kaakaon ja piirakan. Ihastelen uutta pirttiä ja kuinka kauniisti emäntä muistelee pirtin taipaletta. Outoja nimiä. Harmi etten ehtinyt lukea tekstejään.

      Mutta, hyviä ja ajatuksia antavia olivat vanhan pirtin viimeisimmätkin tekstinne, jotka lukaisin. Ihailen sujuvaa ja pohdiskelevaa kommentointia. (Itsellä ei ole rahkeita sellaiseen. Olen kepeästi kirjoitteleva.)

      Päätä särkee, joten kiitän vaan ja toivotan kauniita ja seesteistä päiviä kaikille!

      raakile.vielä

    • Monet tunsin SkillaniN luettelemista kirjoittajina Kahvipirttiin.
      En kaikkia. Minähän olen "myöhäsyntyinen" netin käyttäjä.
      Harjoituskenttänä käytin 70 palstaa. Jonkin ajan kuluttua
      huomasin Pirtin ja siitä pikkuhiljaa useammin viestejä lähettelin.
      En kuitenkaan vertynyt mukaan Kyöpelinvuoren lennoille.
      Huterilta ne kyhätyt moninaiset lentovälineet vaikuttivat:))

      Aamulla luin lehdestä artikkelin, jossa kerrottiin vegaaniruokien
      hinnoista. Pavuista, kauraryyneistä yms. kootut lihaa matkivat
      pihvit ja muut ruoat olivat hinnaltaan arvokkaita. Jopa yli
      30 € /kg. Niin arvioitiin, että näiden tuotteiden lisääntyessä
      hinnat laskevat. Marketissa käydessäni katselin hintoja, kyllä
      se lehtijuttu paikkansa piti. Markkinoilla otetaan se raha pois,
      mikä on mahdollista. Potkua on antanut yleiset suositukset,
      että lihan syöntiä tulisi vähentää, ellei lopeta.
      En tarkkaillut hintoja ostoksiani varten. Toistaiseksi pysyn
      "vanhoissa eväissäni." Silti vaikka se ei maailmaa parannakaan:)

      Tänäänkin katseli säätutkan markettiin lähtöä ajatellen. Kyllä se
      näytti todennäköistä poutaa. Kyllä mennen tullen pilvien muhkuilu
      näytti uhkaavalta, mutta niin vain sateelta vältyin.

    • Anonyymi

      Aivan erikoiset sattumukset jatkuvat. Katsoin eilen maata laittaessani että mikähän oksantynkä hurskaisen alavatsaan on mennyt. Otin kynsillä napakasti kiinni. Oksa lähtikin kävelemään, eli punkki kyseessä.
      Laitoin sen likoamaan korkilliseen sorsaani.
      Eikä vähän kun yöllä selkää haroessani selästä sain kiinni jo pullean punkin. Tulleet omista marjapensaista.
      Ei aikaisemmin moista. Harvat kai niistä borrealoosia levittävät?

      Tulihan sentään kantapään kautta opittua, ettei kaikkia oman tilinkään tietoja saa ajokorttia näyttämällä. Niin siinä meni hyvää aikaa tehdä jotain tarpeellisempaa - kuitenkin tutun marketin henkilökunta oli hienon sään vallitessa aurinkoisella naamalla. Ostin Knorrin juustokeittoakin. Jostain erityisestä syystä herkkusienikeitto niissä pusseissa on kokonaan pois kaupan tuotelistalta.

      Niinkö se meneekin että kun lihan syönnin jättää, niin maailma pelastuu? Edes siipikarjatuotteet saavat synninpäästön. Porsaan suolalapa edes joskus tulee otettua ostoskärryyn.

    • Anonyymi

      Huomenta harmaaseen keskiviikko aamuun, saapa nähdä kurkkiiko aurinko tänään, lämmintä 15 astetta.
      Eilen kävin tilaamassa kirpputori pöydän, yritän jonkun euron noista käyttämättömistä ja hätäisesti ostetuista vaatteista saada.
      Komeroihin jäi kivasti väljyyttä, kun varastoa karsin, kenkiäkin aika määrä lähtee tarjolle.
      Saa nähdä saanko edes pöydän vuokran, 20 euroa viikko.
      Aikamoisesti voimia kuluu, mutta tytär uhraa loma päivänsä.

      Hui, jopa oli inhottava löytö hurskaisella, minä en edes muistanut pelätä, kun marjoja pensaasta poimin, onneksi ei mitään ole löytynyt.
      Kamala havainto oli myös kälylläni, kun päiväuniltaan heräsi, katsoi mustan narun olevan matolla ja ihmetteli miten se siihen on eksynyt, Naru liikkui ja silloin pääsi huuto, täällä on käärme, mies olohuoneen puolelta riensi apuun ja kantoi "narun" ulos, kai sen elämä loppui.
      Toden näköisesti hiiren perästä sisään tuli, koska vatsa oli pullea, kyllä minä kyläillessä lattiaa silmäilin;)
      En muista joko kerroin aiemmin?

      Minusta tuo ruualla ainainen leikittely pitäisi saada kuriin, totta kai erikoistuotteita tarvitseville on tarjontaa oltava ja aika hyviin kai onkin, mutta tuo jatkuva syömisen karsinointi meinaa ärsyttää.
      Tänään terveellistä on tämä, huomenna se onkin pannaan julistettu.
      Toivottavasti ei tulevaisuus tuo tullessaan vielä ruuan loppumista ja silloin tahti muuttuu, kaikki kelpaa.
      Ennustaja eukko en ole, mutta näinhän ennustetaan käyvän.
      Ynnämuu, et anna periksi lapselliselle mielelle, kyllä se sinullakin jossain piileskelee, mutta en nyt kiusaa, kaikilla ei tuota hupsuttelun halua ole, hyvä niin että järki asioista puhutaan ja sitä sinä osaat.

      Menneet on menneitä raakile.vielä ja nyt uudet luudat lakaisevat, ei laatu ole huonontunut yhtään, kivoja viestejä sinulta kuin toisiltakin, eikun jatketaan.
      Oliko migreeni, vai koskeeko päähäsi useinkin, minä muistan jonakin ikä ajalla, että päätäni särki usein, nyt ei juuri koskaan, mutta niska aiheuttaa harmia, polvien lisäksi.

      Toivotan tervetulleeksi sinutkin Kristiina23, aika harvakseltaan pirttiin kurkkaat, miksi?
      Autolla saakin tuotu kerralla enemmän varaston täydennystä, kerran viikkoon periaatteessa minäkin isommat ostot tuon, kärryä perässä vetäen.
      Hyvin vähän lehtiä ja edes uutisia katson, maailma aina täynnä noita ikäviä asioita.
      Ei tietenkään pitäisi säkki päässä kulkea, mutta ei kuitenkaan mitään mahda, pahan mielen saamista yrittää näin estää, no voihan se olla joidenkin mielestä tyhmääkin.
      En tunne en tiedä kaikkia julkkiksiakaan, en heistäkään lue, joskus eteen sattuu juttu, mutta yleensä en heitä seuraa, kai tämä jotenkin sivistymättömyyttä on.
      En jaksa kiinnostua, en naapureista en julkkiksista, päivän politiikka vailinaisesti seuraan.

      Makriina2 nyt kyllä olen eri mieltä korkeasta kynnyksestä, jos minä sen ylitän helposti, onnistuu kaikilta toisiltakin.
      Hassultahan se ehkä tuntuu, leikitellä mielikuvitus maailmassa, mutta onhan asiaakin paljon pirtissä puhuttu.
      Tämä pirtti syntyi kauan kauan sitten, juurikin leikkimielisen suunsoiton mukaisesti, palstalla paljon sellaisia kirjoittajia, joilla samaa huumorin taju ja leikkimieli, näin on jatkunut, tosin aika vähäksi jää muu hassuttelu mitä silloin oli, mutta kuitenkin pirtti on pitänyt paikkansa.
      Jos ei sytytä mielikuvat, niin päivän tapahtumat monellekin tärkeitä useammalta kantilta katsottuna, nosta vaan jalkaa kynnyksen yli ja osallistu pirtin elämään .

      Kissamummon on km, näin helppoa on tunnistaa, vaikka miten pienen puumerkin viestin perään laittaa ja sitä käyttää.
      Minulle eilen tytär tarjosi ystävänsä kissaa ottamaan, sanoin jyrkästi ei, vanhan kissan totuttelu ei aina onnistu, kummankaan osapuolen osalta ja jos kissan ottoon päädyn, pennun otan, silloin se suhde onnistuu.
      Ihania on kissat on niitä ollut minulla myös ja mieli tekisi ottaa, mutta kun tuo järjen ääni on aika ponteva, kieltää sortumasta.
      Toki kesää on vielä hyvinkin kauan, joskus syyskuukin lämmin ja aurinkoinen, tosin yöt alkaa olla pimeitä ja kolakoita, mutta oma viehätys silläkin.

      Nyt hinnoittelemaan tarjolle vietäviä tavaroita, joitakin on koneeseenkin laitettava, sillä puhdasta pitää tarjottava olla.
      Hyvää päivän jatkoa itse kullekin.
      Liian kauan kaiketi taas meni, ihmettelen suuresti tätäkin ongelmaa, skillan!

    • Anonyymi

      Välillä käyn lukemassa 70 palstaa. Nyt ihmettelin kun Kahvipirtin nimimerkkinä on Anonyymi ja pelästyin ihan, että Skillanko emännyyden on lopettanut.
      Kynän jälki oli kylläkin skillanmainen muistaessaan jokaista palstalaista erikseen. Minustakin oli aina mukavaa kun Skillan viestini aina noteerasi.
      Elävien kirjoissahan tässä vielä ollaan, mutta uskokaa tai älkää ihan tahdonvoimalla itseni täältä irroitin -melkein.
      Periaatteeni on se ettei minulle kehittyisia minkäänlaista riippuvuuksia. Aika hullu ajatus vai mitä. Tuntui ettei itellä ollut enää mitään annettavaa.
      Hei!
      Asia 2. makriinalle.
      - Kuule mulla oli tietsikkani korjattavana, vaikka se on vain 2v. vanha. Olin jonkin aikaa sitä ilman ja niin sitten kävi että kaikki sähköpostiosoitteenikin häipyivät kuin tuhka tuuleen. En tiedä olinko sinulta viestiä saanut, enkä ole voinut vastata, kun tuo muistiparka on noin huono, etten muistanut osoitteetasi. Nyt jään odottamaan viestiäsi. Osoitteeni on entinen.

      • Anonyymi

        Edellinen katleijalta


      • Ajattelin tänään sivistää itseäni ja seurata Putinin Suomeen tuloa, mutta sehän kestää, kuten eilinen tyttäreni tulo auton vaihtoon.

        Ensin hän ilmoitti tulevansa noin klo 12, mutta tulikin klo 14, jolloin totesin, että hyvin olet sisäistänyt/oppinut hämäläiset tulot ajoista ja tietenkin sitäennen minulla oli jatkuvasti pissa/kakka hätä pelkästä odottamisen jännityksestä, koska itse olen aina ajoissa, ja joskus jopa terkkariin olen mennyt päivää aikaisemmin pelkästä odotuksen jännityksestä, siis sekoittanut päivätkin.

        Tyttärelläni oli kyllä hyvä syykin, että hän voi mennä sieltä suoraan töihin, siis ei tule turhia bensakuluja joutavasta ajosta, joten pinnat hänelle siitä, koska itsekkin minimoin ajoni juuri bensojen vuoksi.

        No, Putinin tulon myöhästymisessä ei liene raha kysymys, vaan hänen ylivertaisuutensa korostaminen, että hyvää kannattaa odottaakkin!D

        Päivä on pian pulkassa, kuten sanotaan, sillä en paljon aikaan saanut tehtyä mitään, paitsi ne ostamani kanankoivet tuli paistettua ja niistä pitäisi osa raapia pakastinlokeroon, mutta ehkä aamulla, kunhan tarkastelen, mitä niistä tulee syötyä.

        Minulla täytyisi olla joku työnjohtaja ja määrätä tehtävät työt, mutta maksaa niistä se palkkakin, sillä ilmeisesti olen ollut liian kauan tällaisella johdetulla työllä ja itse en haluakaan tehdä mitään, mikä ei ole sitten aivan pakko ja pakon edessä minäkin sitten teen sen välttämättömimmän..
        Nyt taidan kuitenkin paneutua tuonne kirjani pariin, joten tulkoon Putin koska hyvänsä ja millä plumeruuli menoilla, niin kai ne on huomennakin nähtävissä.


    • Anonyymi

      Seurasin tv:stä Putinin vierailua. Tavallinen tapaaminen tuttujen,
      kesken. Onhan pesidentit monta kertaa tavanneet. En tässä
      enempää selostele, kyllä asianuntijat tietotusvälineissä kertovat.

      En tunnistanut Katleijaa tekstistä. Näin se on muistini mennyt.
      Hyvä periaatehan sekin, että yrittää välttää rippuvuuksia, kuten
      Katleija kertoi. Tuskinpa kirjoitustaitosi on kadonnut. No...kyllä
      minullakin on käynyt mielessä, että kauankohan tässä yrittää
      mukana nuhjata. Toistaiseksi kuitenkin vähenevillä "eväilläni."

      Hyvin on SkillaN tormistautunut, kun on myyntipöydän
      kirppikselle tilannut. Minä en ole ehtinyt myymään,
      joskus olen sukumanille antanut tavaroita. He ovat ahkerasti
      yrittäneet myydä. En ole tentannut kuinka kauppa on käynyt.

      Tänään oli hyvä ilma käydä kävelyn vuoksi marketissa. Ostin
      pienestä vinkistä pakastettuja kalapuikkoja. En ole koskaan
      ostanut. Nyt ne on koemaisteltukin. Ei mitenkään hassumpaa,
      tuleepahan niilläkin kevyttä vaihtelua:) Hyvää jatkoa teille!
      Täksi tämä meni: ynnämuu

      • Anonyymi

        Kyllä punkkilöydöt omasta kehostaan ovat riskirajoilla, hurskainen tilittää. Se alavatsan laiha punkki jätti pienen punaisen täplän, mutta aamulla sekin oli jo poissa. SkillaN tätä kommentoi.
        Selkäpuolelta poistetun punkin jälkeä en jälkeä tietenkään nähnyt. En ole kenenkään toisen tyypin saaneen punkkeja kehoonsa omalta pihaltaan.Keltakuume ja heinäsirkkalaumat tästä enää puuttuvatkaan!

        Olen usein ostanut paneroituja kalapuikkoja. Vaikka ne lienevät turskaa, voissa rapeaksi pannulla paistettuna maistuvat hyviltä perunan tai riisin kanssa. Ihme, ettet Ynnämuu ole vielä aikaisemmin maistanut. Kuitenkin tuoreesta kassilohesta saa monipuolista särvintä.
        Päistä ja ruodoista hyvän kalakeiton. Lohta voi paistaa pannulla, grillata tai graavata tai tehdä jopa valkosipuli-perunalaatikon. Hyvvee on!

        Viimeisiä niittejä tässä koetaan. Vasemman olkapään kiertäjänkalvonmurtuma jäi korkean iän takia kuntavastuun butjettivajen takia pois, mutta että nyt toinenkin. Yritin laittaa sillä kädellä pyykkipoikaa ulkonarulle, mut kipu ei anna sitäkään tehdä.
        Eli ruikutuslinjalla jälleen. Yle-radion Puhekanavakin aihevalintojensa väliin sanoo; puhumalla maailma paranee. Voi olla...moni tuliaseenkäyttö olisi säästänyt ihmishenkiäkin, jos olisi ensin puhuttu pitkään ja hartaasti.


    • Huomenet, jälleen aurinkoa lupailevaan torstai aamuun.
      Vettä on tullut nyt aika tavalla, kyllä puolukat kokoaan kasvattaa ja juurekset myös vielä kasvamista jatkaa, vähän on kuulemma perunassakin mukuloita.
      Eilen tein melkoisen urakan, kun keräsin tavaraa komeroista ja kyllä sitä onkin, hintoja laitoin, varmaan liian kalliiksi arvioin, mutta tuntuu kamalalta ajatella sitä maksua minkä itse on maksanut.
      Jospa edes pöydän vuokran saisi ja sitten mitä pöydälle jää, menee hyvätekeväisyyteen, olisi tietysti suoraan voinut näin tehdä, mutta rahan himo esti;)
      Voi käydä köpelösti, mutta ainakin komerot tyhjentyivät, tämä tuskan pito helpotti.

      Olen joskus vuosia sitten kalapuikkoja ostanut ja kyllä tykkäsin, nykyään aina tulee kalan tarpeeni tuoreesta tyydytettyä.
      Tänä päivänä lohi hintaa, 6,99, ei paha ollenkaan.
      Todella on vaikea juttu tuo olkapää sinulla hurskainen, ehkä puukolla olisi asiaa, koeta nyt saada tohtorin luokse aika.

      Mitäs me tällä ajalla tekisimmekään ynnämuu, jos ei kulutettaisi sitä lukien ja kirjoittaen palstalla, no voihan se pakostakin loppua, mutta ikävä sinunkin viestejä tulisi, että pysy vaan sitkeästi pirtin vahvuuksissa;)

      Järkevästi on tyttäresi Kristiina23 tuon asian tulostaan tehnyt, mutta pirautus odottajalle olisi ollut paikallaan, no kerrankos sitä oivallukset unohtuu.
      Ei kai mitään häviötä tullut vaikka jäit Putinin tulo näkemättä , minä olen jo unohtanut koko asian, en edes tiedotus välineitä ole kuullut, en katsonut.
      Kiinnostuksen puute vähäistä,, tässä yksi esimerkki.

      Katleija, olipa mukava kuulla sinun hyvissä voimissa olevan, sen minkä nyt ikämme sallii.
      Riippuvaisuutta kirjoittamiseen pelkäät, miksi?
      Minä olen ajatellut, että aivoja tämäkin rassaa, kun yrittää jotain saada kirjoituksilla irti .
      Tuntuu kuin elämisen virta vielä jotenkin sykkii, kehumaan en silti jaksamistani rupea, yksi päivä ja kaikki loppuu.
      Piipahtele nyt toistekin, vastaan varmasti sinunkin viestiin, olenhan tämän kirjeen vaihdon melkoisen hyvin koko ajan suorittanut, vuoro vaikutus
      sitä intoa kylvää.

      Nyt pitää ruveta vielä verhojen mitat laittamaan myytäviin, kohta tytär tulee, varmaan jää tähän kertaan kirpputori yritykseni, en milloinkaan itse kirpputoreja kierrä, toisille sekin on tarttunut melko sitkeäksi.
      Tavat ja tottumukset kaikilla erilaiset, mikä osaltaan elämän rikkautta lisää.
      Oikein onnistunutta ja mukavaa päivää kaikille;)

    • Aurinkoinen kesäpäivä on alkamassa etelärannikollakin. Puutarhassa kypsyvät nyt pensasmustikat, ovat vaan siinä mielessä työläitä, että kypsyminen tapahtuu vähitellen, samassa tertussa on ihan kypsiä ja ihan raakoja. Satokausi kestää pitkään ja saahan seisaaltaan isoista melkein itseni korkuisista pensaista poimia, ei rasitu selkä eikä hirvikärpäset häiritse. Tummia karhunvatukoita saa poimia myös, varret ovat vaan niin julmetun piikkisiä ja rönsyileviä, pitää olla kunnon hanskat , hihat ja lahkeet. Onneksi tajuttiin istuttaa tontin sellaiseen kulmaan, josta saavat levitä kunnan puolelle. Ihmeen paljon on perhosia liikkeellä, ja jos on värikästä vaatetta, tulevat lähikontaktiin.

      Kalapuikkoja on joskus itsekin kiva tehdä vaikka tarjouslohesta, varsinkin lapset saa syömään kalaa siinä muodossa. Hurskaiselle terveiset, että turska on arvokala, ja jos tuoretta turskaa on myynnissä fileinä, kannattaa ostaa. Sen liha on valkoista ja mietoa, valtameren kalana huipputerveellistä. Tuoksu on kyllä tuoreenakin hyvin merellinen, ja paistan sen, kuten muutkin kalat, melkein aina talvellakin kesäkeittiössä. Vielä 80-luvulla sai Espoonlahden syvänteistä turskaa pohjapilkillä, sittemmin sen esiinty,isen mahdollistavat suolapulssit ovat antaneet odotuttaa. Pitää vaan heti laskea turskista veri pois. Joihinkin kalapuikkoihin käytetään turskan roippeita, mutta kyllä filepuikkojakin löytyy, ainakin siitä L:llä alkavan kaupaa altaasta. Siellä on myös melkein aina kahden palan pakkauksia tuoreturskaa kala-altaassa.

      Meidänkin tytär käy kirppareilla, useimmiten etsii itselleen hyvin tehtyjä tyylikkäitä ja naisellisia Vintage-vaatteita, mutta myy myös lastensa ja omia käytettyjä vaatteita . Joskus mekin annamme omia tarpeettomia tavaroitamme samaan pöytään, viimeksi vanhentuneet merikortit menivät kuin kuumille kiville 5 euron kappalehintaan, ja siinä kansiossa oli yli 20 karttaa. Ihmiset kehystävät niitä seinälleen.

      Katleijalle terveisiä, kivaa kesäpäivää kaikille !

    • Samoin koen SkillaN'in ajatuksen, kirjoittelun osaltaan ylläpitävän suositeltavaa sosiaalista kanssakäymistä. Tuttujen kanssa on kuin vaihtaisi pari sanaa täältä kotoa käsin, josta se puhekumppani puuttuu.

      Varmaan on omasta osuudestakin kiinni miten viihtyy, ei tuo anonyymius ole oikein minun heiniäni.
      Päivä on valjennut täällä kirkkaana, mieli askartelee minne lähtisi nauttimaan kesästä, niin kauan kuin sitä jatkuu! Nuo pienet pyrähdykset lähikohteisiin, on olleet virkistäviä, milloin Vitträskissä tai Nuuksiossa käynnit.

      Kohteena tänään olis kiva tuo Haltialan kotieläintila, jossa voi silitellä nautakarjaa ja lampaita ja possuja. Helsingin poliisien hevoset laiduntavat myös siellä, kanojen tepastellessä myös vapaina.
      Vanha Pehtoori kahvila siellä, tarjoaa maukasta kahvileipää kotileivottuja leipiä, ja ostaa saa myös luomujauhoja. Tilahan on 220 ha:n suuruinen,...eipä uskoisi sen olevan Helsingissä !

      Ruuanlaittohuolia ei ole, kun pakasteesta on paras syödä pois annoksia, joita tulee laitettua. Kaupasta vain vihanneksia ja hedelmiä maidon lisäksi.

      Iloista päivää toivottelen Pirtin väelle!

    • Anonyymi

      "Ihmisten samanlaisuudesta puhuminen on täyttä valhetta. Uskonnot, kielet, tavat, jo ihmisten ulkoinen olemus eriyttää ryhmiin, omiksi kansoiksi. "

      Omaan kansaamme, kotiimme, haluamme aina palata, omaan sänkyymme illalla nukkumaan, tunnemme mielihyvää vierailtuamme toisen kansan luona.
      Isänmaa kaiken kaikkiaan
      ja suomen kieli on koti, metsä ja puutarha.

      Siellä voimme ja viihdymme parhaiten tämän pienen, kauniin, lyhyen elämämme.
      Tältä tuntuu minusta tänään, terveisin Miaelina..
      .

      • Anonyymi

        Olin kirjoittanut tuon toisaalle, ja sitten siirsin sen itse tännekin'
        koska huomasin kirjoittaneeni juuri niin kuin tunsin sisäisesti.
        Johtuu ehkä iästä? Vain tunnetteko kukaan samoin?
        M-e.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin kirjoittanut tuon toisaalle, ja sitten siirsin sen itse tännekin'
        koska huomasin kirjoittaneeni juuri niin kuin tunsin sisäisesti.
        Johtuu ehkä iästä? Vain tunnetteko kukaan samoin?
        M-e.

        Viisaasti olit kirjoittanut nuo lauseesi. Kun niitä lauseita ajattelee ihan omakohtaisena kokemuksena, niin aina matkoilta muualle maailmaan tutustumaan muiden elämään ja uskontoon, tuntui kotimaahan palatessa ihanalta olla kansalaisena tässä omassa turvalliseksi tuntemassani maassa. Onhan se mielekästä saada tutustua vieraaseen kulttuuriin, mutta en koskaan ole halunnut enkä haikaillut muusta kuin omasta kotimaasta. Borta bra, men hemma bäst. Näillä sanoilla kiteytän sanomani ruotsinkielellä, mutta ihan aidolla suomenkielisellä lauseella tuntuu parhaalta sanoa: Oma maa mansikka, muu maa mustikka. Näin on. km.


      • Oliko Sinun teksti, Miaelina ? Heti skarppasin sen tuolta "yleiseltä puolelta" ja ajattelin, että onpa kaunis ja syvällinen teksti. Omalta tuntuvat minullekin nuo tunnot, mitä vanhemmaksi tulen sitä tutummiksi käyvät..))

        Tulin tänään tänne Pirkanmaalle, synnyinkotiini ja saan sukuani tänne lähipäivinä.
        Matonpesua, marjastusta ja metsässä liikkumista ennen sitä...

        Kauniita syyspäiviä itse kullekin !


    • Anonyymi

      Hurskainen ihmetteli, etten ole kalapuikkoja ennen maistellut.
      No ihmettelen minäkin, johan tässä olisi aikaakin ollut:) Kalapuikot
      eivät ole kovin tyrkyllä, pakasteet ovat kylmäkaapissa. Ja en
      muutoinkaan ole ollut niitä kaipaamassa. Kyllä se "kassilohikin"
      on hyvin kelvannut, ehkä vie voiton puikoista. Nyt kokeiltuani,
      totesin että "eivät ne hassumpia ole." Tuskin muutan suuremmin
      kalavalikoimaani. Joskus saatan kalapuikkojakin ottaa.

      Minulla on riesana sitkeästi tyrkyttävä "tietokoneen huoltaja
      tietoturvan myyjä." Joku Win zip se on. Joka kerran, kun koneen
      avaan se läjäyttää tarjouspaketin ruutuun. Väliin se tulee
      päälle kun olen kirjoittamassa. Minulla on tunnetussa firmassa
      maksullinen tietosuoja. Se ei mukamas riitä tämän tyrkyttäjän
      mielestä. Ilmeisesti odottaa, että teen näppäilyvirheen. Silloin
      tulisi 50€/kk maksuun. Haitta se"myynti" on, mutta eiköhän
      tuon kanssa selvinne, puolen kymmentä näppäystä se vaatii,
      että sillä käyntikerralla pääsee eroon.
      SkillaNin kirjoitukseen täällä palstalla, Pirtissä käynnistä ja
      kirjoittelusta. Tottahan se on, että mitäpä siitä säästyneellä
      ajalla tekisi. Onhan tämä kuitenkin vaihtelua muiden puuhien
      ja ettoneiden välissä:) Katsellaan nyt.
      Tämä poutapäivä meni nopsaan. Marketissa tuli käytyä,
      pitäähän olla kävelyllä päämäärä. Kalassa kävin 0,5 kg
      muikkuja lähti mukaan:)
      Terv. ynnämuu

    • Anonyymi

      On kaunis ja lämmin ilta, puutarhalenkiltä palasin ja tuttuun Pirttiin mieli vielä teki.
      Hienot, hehkuvat syksyn värit tervehtii tulijaa, kiitos SkillaN olet taas uuden Pirtin avannut, kelpaa tänne nyt tulla!

      Makriina sanoi, ett Pirtti on aina tyhjä, nyt ainakin ynnämuu juuri lähti, sininen paita
      oli hänellä päällään, luulen!

      Samoin ajattelen kuin sinäkin, Miaelina, koti se on paras paikka! Suomi paras matkailumaa ainakin näin vanhempana, ei jaksa enää pitkiä matkoja käveläkään.
      Jos on vielä joitain mukulakivikatuja, joita usein vanhoissa kaupungeissa on!

      Minulla olisi myös kirpparitavaraa, vaatteita ja kenkiä, jotkut aivan uuden veroiset, Olisi niistä hyvä päästä eroon.

      Perkasin pensaitten juuria, nokkonen yrittää sinne tehdä pesää, aika hyvin sain niitä pois, oli hyvät käsineet!

      Luin lasten suusta juttuja ja muistui mieleen eräs vanhempien sisarusten välinen juttelu, olivat 5 ja 7 vuotiaita, kun veli tahtoi lyödä vetoa, mutta sisko ei halunnut,
      veli kovasti sitä tahtoi, viimein sisko meni sanomaan äidille, että " Veli haluaa lyödä väkinäästä vetoa"!


      Hyvää vointia kaikille!
      Neeasa

    • Anonyymi

      Hei jälleen Pirttiin. Oli se muutamanlainen päivä tämäkin. Illansuussa aurinko alkoi keittiön ikkunaan valoa tuomaan. Näytti ne hämpsyn kutomat verkot. Niissähän oli entisten saaliiden mukana myös tuulen heittämää roskaa. Hämpsy oli hylännyt pyydyksensä.

      Poistuin pohjoisnurkan kautta sisään kun ensin olin putsannut ikkunaa. Siinä seinustalla, hakkupölkyn päällä oli tutunoloinen hattu. Läheltä katsottuna hatussa luki Hacman.
      Siinä se hurskaisen paljon etsitty mehukeittimen vesikattila oli suojannut syksy sateet ja tuulet, kuten talvenkin hakkupölkkyä kuivana,

      Minä vaan sitä, että tuossa on täytynyt olla useampikin kurkkaus omaan nurkkakaappiin silloin vuosi sitten. Erikoista etten ollut tunnistanut pölkyn "hattua" aikaisemmin. Ollut ehkä metsäpeitossa. Arvelinkin että se aikanaan löytyy. Nyt mehumaijoja on sitten kaksi.

      Paita nurin, onni oikein sano.

    • Anonyymi

      Ihmeelisten " otusten " kerho, tämä sivusto on , ollut aina . seurannut riittävästi. Akat aina kylvää eripuraa. josta en pidä . Hävetkää itseänne.

    • Anonyymi

      Huomenta, taas sitten viikonloppuun valmistaudutaan, miten liekin, vaikka kuinka vapaata elämä koko viikon on, se sunnuntai kumminkin mieleen tulee erikoisempana;)
      Kirpputori pöytä saatiin kuntoon, oli aika urakka, en toiste rupea tekemään ja nyt sitten on käytävä katsomassa, että järjestys säilyy, onneksi on aivan vieressä tuo paikka.

      Häpeän aivan kovasti, yksi "otus" minäkin, mutta minkäs meille mahtaa;)

      Talteenhan vanha laittaa, näin se sitten onnistui hurskaisen mehumaijan löytyminen, nyt sitten varmuus kappale olemassa;)
      Löytyikö muut osat myös?
      On se mukava, että vaikka kaikkea harmia väliin tuleekin, asiat hoituu.

      Minun pöytääni uusiin tavaroihin laitettiin hälyttimiä, paikan pitäjä sanoi, että joskus meinaa lähteä ilman maksamistakin, varsinkin uudet jutut.
      Harmittaa Makriinan vuoksi, jos aina tyhjään pirttiin sattuu, noin se vielä käy, että ainakin vilauksen tulet näkemään, kuten Neeassakin ja aina voit viestin jättää ja toivoa tapaamisia;)

      Noita tarjoojia löytyy, vaikka minkä laiselle suojalle, minullakin on varmaan tuplasti suojattu, Avast on minulla osin ilmaisena ja kerran maksoinkin jotakin ja kohta uutta tarjottiin.
      En jaksa paneutua tämän kaltaisiin ja sitten väliin töpeksin ja sorrun jotain maksamaan.
      Niin ynnämuu, kyllä on kiva huomata, että voi kirjeenvaihtoa suorittaa muutamin sanoin, tuntemattomallekin, vaikka niin tutulta tunnutkin;)

      Demeter saa talkoo apua ja mukavaa yhdessä oloa se myös tietää.
      Minulla välähti myös omasta mielestäni oiva ajatus, jospa laittaisin talkoo kutsun vähän syssymällä jälkeläisille ( naispuolisille) tulkaa ikkunan ja verhojen vaihto talkoisiin, siinä samalla tulisi pakko yhdessä olon hetki.
      Voisin ruokapöydän kattaa palkaksi, muulloin harvoin sitäkään enää teen, olisiko hyvä idea?

      Helppo on olla samaa mieltä kanssasi Miaelina ja kissamummon , kuin demeterin sanoihin yhdyn.
      Olen varmaan ylistänyt ennenkin tätä kotimaan ihanuutta ja sitä että en vaihtaisi mihinkään.

      En tykkää minäkään tuosta anonyymi uudistuksesta, kyllä pirtissä toivoisi tutuksi tulemisen vuoksi, joku puustain viestin perään, mikä sitten aina toistuisi.
      Tuo väärin ymmärryksiä tuottava viestin oikealle menevyys saisi myös korjaantua.
      Paljon jaksat kiertää kohteissa sini-sirkku, no jos kyytiä löytyy, onhan kiva kiertääkin.

      Voi miten kuulostaa mukavalta tuo Ramoonan marjassa käynti, omasta takaa vaikka mitä löytyy.
      Kalaa varmaan myös omilla veneillä ja pyydyksillä hankitte, monitaituri olet sitten niiden valmistuksessakin, varmaan pöytään istujat saavat maku elämyksiä menen, tullen.
      Turskan hajun ehkä muistan vieläkin, kun monta kymmentä vuotta sitten Norjassa kävimme ja siellä kuivumassa kalat nähtiin.
      Ei ollut mitenkään miellyttävä, nyt voisi olla helppoa, kun hajuaistini on tyystin kadonnut, toisaalta harmi sekin, ei niitä hyviä tuoksujakaan tunnista.

      Nyt aamu on paketissa ja päivän puuhat odottaa, kauppaan ja vilkaisu kirpparille, siinä tärkeimmät, voikaa hyvin ystävät.
      Näin kävi taas, toteaa skillan

    • Anonyymi

      Hyvää huomenta!
      AamuYöllä heräsin kamalaan paukahdukseen. Olin ihan varma, että lentokoneen osia pian tulee seinistä ja katosta. Ei tullut, onneksi, uskaltauduin ylös ja samantein rumahti taivaan täydeltä vettä . Keittiön ikkuna oli jäänyt auki, siksi se ukkosen jyrähdys kuului niin voimakkaalta.

      Muikkuja minäkin ostin ja niitä söin paistettuna pari päivää. Eivät kammenneet vastaan vaan sain siististi perattua ne :)
      Kuten Ramona mainitsi, niin L-kaupasta saa turskafileitä. Aina joskus kyllästyy tuohon kassiloheen ja niitäkin haen
      Nyt porisee liedellä pastakastike. Ujutin siihen juureksia, paprikaa ym. saan vähän ruokasamman.

      Tuo päänsärkyni, SkillaN, luulen johtui aloittamastani neulomisesta. Nyt on luudanvarsi tuossa vierellä ja yritän muistaa keppijumppaa aina välillä.

      Kyllä voin yhtyä ettei vertaistaan löydy kotomaalle ja omalle sängylle. Sohvan yrittää kyllä lyödä sängyn sillä olen viime aikoina nukahdellut usein sohvalle.

      Vettä tulee siihen malliin, että tästä päivästä tuleekin siivouspäivä.

      Voikaa hyvin, ihan kaikki!

      raakile.vielä

    • Anonyymi

      Tuota talkooideaa olemme käyttäneet jo monia vuosia, siitä asti kun maatalomme jäi kesäpaikaksi. Aina keväänkorvalla pidämme suvun kanssa ne talkoot, naiset siivoavat ja miehet kunnostavat paikkoja. Sama toistuu taas syksyllä, syystalkoisiin osallistuu usein myös jokunen kyläläinen. Minun onnekseni suvun naiset ovat kaikki oma-alotteisia, ruuanlaittotaitoisia, joten minulle jää vain päällekatsominen, että hommat tulee ajallaan tehdyiksi. Miehetkin ovat näppäriä rakennusmiehiä tarpeen tullen,joten hyvää jälkeä tulee.
      Nyt kun venetsialaisten aika on tulevana viikonoppuna, pidämme joukolla rapukestit, on ihanaa kun saa ympärilleen kaikki omansa!

      Viime yönä heräsin noin kahden aikaan, vettä tuli kuin turkin hihasta, mutta nyt jo päivä paistaa ja lämpöään antaa. Ensi viikoksi lupaavat jopa hellelukemia, kelpaa silloin venetsialaisia viettää. km.

    • Heräsin yölläkin monta kertaa kaatosateen ääneen. Kyllä nyt vettä piisaa. Hyvää tekee luonnolle. ans kattoo ny, tuleeko sieniä kuitenkin tänäkin vuonna. Huonolta on näyttänyt.
      Tämä älypuhelin on siitä kelju, että se vaihtaa paikkaa ihan eri tavalla kuin se vanha lankapuhelin, joka oli lie´assa töpselissä. Aina osasi suunnistaa oikeaan suuntaan, kun se soi. Nämä älyköt ovat milloin missäkin, ja moni soittaja ei malta odottaa vastausta. Mm- tänään eräs ihminen soitti puolen tunnin välein ja paiskasi luurin korvaan, kun ehdin paikalle.
      Emmekö ole oppineet, että jos ei ikä muuta opeta, niin hitaasti kiiruhtamaan. Minulla on kaulassa roikotettava pussukka, jossa puhelin kulkee mukana, mutta en juuri koskaan onnistu saamaan sitä sieltä käteeni ilman, että yhteys katkeaa. Vaikka pidän aparaatista pelkillä kynsillä kiinni, niin epäonnistun lähes aina.
      Onko meillä niin kiire, että emme anna puhelimen rauhassa piristä, niin että vastaajan ei ole pakko rynniä huoneitten poikki vastaamaan?
      Tänään Makriina on huonolla tuulella.

      • Anonyymi

        Hyvää huomenta Kahvipirttiin, ja kiitokset Skillanille, Demeterille, Neeassalle, kissamummille ja muille viestiini vastaamisesta! Monet meistä siis sisimmässään tuntevat tuon kotimaahan kohdistuvan lämmön!
        Se tuntuu minusta todella hyvältä ja lämmittävältä. :)

        Hei Makriina, tuttu onelma, ja minulle käy vielä usenkin niin, että tutun tai ystävän nimi saa innostumaan liiaksi, niin että söhräsen puhelimen jotenkin pois päältä.
        Se on masentavaa, mutta lohduttaudun soittamalla takaisin ja kertomalla asian oikean laidan rehellisesti, vaikka se hiukan nolottaakin.

        Tänään on paljon ostoksia tehtävä, jotta jääkaapin tyhjät aukot täyttyisivät. Pakastimesta marjapaketit kaadettava jääkaappiastioihin ja sinne sitten.
        Kaipa ostan taas lohensiivunkin, vaikka hiukan liian usein sitä laitankin ihan vain uunivuokaan maustettuna.

        Hyvää ja iloista päivää kahvipirtin mukavalle ja kannustavalle väelle!
        Hei taas! Miaelina.
        .


      • Anonyymi

        "Onko meillä niin kiire, että emme anna puhelimen rauhassa piristä, niin että vastaajan ei ole pakko rynniä huoneitten poikki vastaamaan?
        Tänään Makriina on huonolla tuulella".

        Saman ongelman olen kokenut. Tuppaan myöhästymään
        puhelimeen vastaamisesta. Joko olen todella hidas tai
        kuulen huonosti. No eihän puheluitakaan yhtenään tule, joten
        ei suurta harmiakaan. Seviäähän homma mutkankin kautta:)

        Hyvin on hurskainen hakkupöllin pään suojannut:) En nyt
        pahasti vahingoniloinen ole, huumorin puolelle se kääntyy.
        Näinköhän huonot kelit ylsivät SkillaNin kirpputorille. Täällä
        kyllä rumuutti kunnolla vettä aamulla ja toinen ryöppy tuli
        illasta. Sain kuitenkin käytyä "kalassa" ja melkein kuivin
        nahkoin. Hyvä tarjous houkutti lähtemään, sentin alle 6 /kg.
        Eipä muuuta kuin hyvää jatkoa teille! T.ynnämuu


      • Anonyymi

        Minullakin on puhelin kaulassa pienessä pusukassa ja siinä lukee Marlboro. on kai tehty tupakka-askia varten. Lääkäri näki sen ja kysyi poltatko. En polta.
        Rahapussikin kulkee paidan kanssa eri narussa. Silleen ne pysyvät mukana. Usein S-kortti jää kauppaan. He soittavat että korttisi on meillä tallessa.

        Tuotakin meille iäkkäille sattuu. Söhrään puhelun vahingossa poikki. Tutut soittavat uudestaan. Sanon heille että antavat hälyttää pitkään että ehtii vastata.
        Kyllä ei lankapuhelimissa ollut näitä ongelmia. Silloin ei voinut toisalta katsoa, kukahan soitti josei puhelimeen ehtinyt. Nyt tulee soittoja, tuntematon soittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullakin on puhelin kaulassa pienessä pusukassa ja siinä lukee Marlboro. on kai tehty tupakka-askia varten. Lääkäri näki sen ja kysyi poltatko. En polta.
        Rahapussikin kulkee paidan kanssa eri narussa. Silleen ne pysyvät mukana. Usein S-kortti jää kauppaan. He soittavat että korttisi on meillä tallessa.

        Tuotakin meille iäkkäille sattuu. Söhrään puhelun vahingossa poikki. Tutut soittavat uudestaan. Sanon heille että antavat hälyttää pitkään että ehtii vastata.
        Kyllä ei lankapuhelimissa ollut näitä ongelmia. Silloin ei voinut toisalta katsoa, kukahan soitti josei puhelimeen ehtinyt. Nyt tulee soittoja, tuntematon soittaa.

        Miksi poistat näitä viestejä ? Tuntuko se sinusta että olisi valtaa edes jossain ?

        https://youtu.be/YQYfMNl0NcM


    • Anonyymi

      Hallitus tuntuu osaavan asiat oikein, nostaa pieniä eläkkeitä ja laskee noita suuria.
      Olen sitä ihmetellytkin, etteivät jo aikaisemmin noihin ylisuuriin eläkkeisiin ole puuttunut!
      Kenellä on hyvä palkka ollut, niin eiköhän siitä ole jo jäänytkin, pankkiin ja osakkeissin sijoittavat!

      • Anonyymi

        Ja maksanut valtavasti veroja, jotta saadaan työttömät ja vapaamatkustajat elätetyksi. Ja maksanut suuret eläkemaksut joka palkasta. Eikä ole saanut koskaan yhteiskunnan tukia. Maksaa nytkin korkea veroprosentin eläkkeestään. Ja kouluttautunut aikanaan hyvään ammattiin, ottanut opintolainaa. Siis ne, keillä on iso palkka ollut.


    • Anonyymi

      Sukulaisia tapaamaan viikonvaihteessa haluaa vaimoni
      niinpä sitten huomenna aamusta liikenteeseen.
      Pakkaamiset ei ole isot lyhyen ajan matkalle.

      • Anonyymi

        Hyvä kun lähdet vaimosi toiveesta matkaan. Kyllä vaimo palkitsee tuon huomaavaisuuden. Nauttikaa reissusta ja siitä palkinnosta ! 😚


    • Anonyymi

      Sitä hurskainen tilittämään kun jouduin kokonaan uuden mehumaijan ostamaan. Aikaisemman laitteen muut osat olivat sisällä, mutta ilman vesikattilaa sillä ei olisi tehnyt mitään kun uusi keittopeli oli pienempää kokoa.

      Hakuupölkyn päähän olisi ollut alumaijan kattila. Niin että selvää käytötarkoituksen hämärtymistä tuossa tapahtui.
      Tuttu rojektikaveri sanoi kaupalla, että nyt hänellä niitä luumuja olisi kun et viimesyksynä halunnut. Menin ja keräsin maasta kauppakassillisen. Makeita keltaisia luumuja.
      Söin niitä maarun täyteen, eikä yhtään pötsiä purista.
      Ne pilaantuut äkkiä. Niinpä keitän niistä mahtikiisselin ja keitän osan teräskattilassa hilloksi. Paljon parempia kuin kaupan ulkolaiset isommat luumut.

      Vettä satoi 7 jälkeen rankasti, mutta vain hetken. Nyt saisi pitää vaikka viikkojen poutajakson... tai pohjavedethän ovat melko matalalla. Luulen että kuivaan luontoon ei tule kunnon syksyä ja myöhemmin wanhanajan hyvää talvea.

    • Huomenet hieman sateisen näköisestä Savosta, vettä on tullut reilunlaisesti, mutta nyt näyttäsi hieman paremman näköiseltä tuo säätila.
      Matot jo parvekkeella ja pitää kohta antaa imurin laulaa, kunhan alkaa liikettä talosta kuulua.

      Hurskaisella kivoja kavereita, kun tuommoisia tarjouksia tekevät, ei minulle vaan kukaan mitään ilmaiseksi tarjoa, no totta kun puhun, olen omenoita saanut, miten käynee tänä syksynä?
      Luumuhan on hyvä vatsalle, näin olen jostakin tietoa saanut;)

      Kyllähän veroja saa maksaa kaikki, minulla myös iso veroprosentti mielestäni ajatellen eläkkeeni suuruutta, mutta yritän ajatella, että eihän muuten maailma pelaa, jos ei jostakin otettavaakin olisi.
      Kyllähän se kakun jakaminen on vaikea homma, kukaan ei omasta osastaan antaisi, vaikka liian kanssa sitä mammonaa kertyisikin, onnellinen pitäisi olla, että on jaksanut olla ahkera ja nyt siitä hyötyy, kaikilla kun ei eväät riitä siihen kouluttaa itseään tai olosuhteet johtavat vaikeuksiin.
      Oppimista olisi tässäkin asiassa ja kohtuus kaikkeen, myös palkkojen suuruuteen, ehkä näin jakamista riittäisi paremmin.

      Olen samaa mieltä, kyllä vaimo palkitsee, noin kiltin miehen, hyvää yhdessä oloa vaan;)

      Taskuja kopeloin minäkin useamman kerran, kun ulos olen lähdössä, juoksenpa vielä keittiöönkin ja katson hellan suuntaan, kai varmasti levyjä ei jää päälle, tähän on tultu.

      Paremmaksi taas laitoit tuon kalan oston suhteen ynnämuu, mutta kai ne on etelän etuja, tarjoojia enemmän.
      Kirpputori pöytäni on sisä tiloissa, ei siis vesi sade vaikuttanut, aika vähän meillä torilla onkaan kirpputorin pitäjiä.

      Miaelinan tapaan minäkin ostokseni eilen tein, tykkään että kaapissa on aina kaikkea varastossa, siksi joskus parikin kassillista einestä hankin.
      Tuo puhelimen nopeasti kilahtelut minua myös häiritsee, pari kertaa soittaa ja kun pääsen puhelimen luo huutamaan haloota, ei enää kukaan vastaa.

      Makriinan pahantuulisuuden ymmärrän, mutta onkohan liian iso asunto, pitäisikö yksiöön muuttaa;)
      Olen nyt yrittänyt muistaa laittaa puhelimen keskelle kaikkea, siltikin ehtii soittaja lopettaa.
      Jos jää merkki puhelimeen, että tuttu on soittaja, soitan itse, mutta tuntemattomat jätän huomiotta.

      Talkoita pidettiin mökillä mekin, tosin taisin ehtiä ennen muita usein, mutta yhteinen hetki kuitenkin.
      Nyt kerrostalo asunnossa olisi eka kerta talkoiden kanssa, tosin on tytär muutaman kerran yksin talkoo kaverina ollut, mutta en raaskisi häntäkään aina rasittaa.
      Mahdollisuus olisi tietenkin apua pyytää niitä tarjoavilta, mutta itsepäinen kun olen, en vierasta haluaisi siivous hommiini.
      Tuota venetsialaisen viettoa en ole huomannut täällä päin, tänään kuitenkin lehdessä näin sellaisenkin ihmeen lähiseudulla tapahtuvan.

      Minulle ei päänsärkyä varsinaisesti tule tässä vaivassa, minkä neuloen olen itselleni hankkinut, mutta inhottava huimauksen tunne pakottaa hillitsemään neulomishaluja.
      Voimistelua ja virutuksia niitä minäkin harrastan, kuten sinäkin raakile vielä.

      Nyt sitten taas yritystä saada viesti lähtemään, tuntuu turhalta kirjautua, kun aina se pois on kuitenkin, ilosta päivää toivotan kaikille, jos sataa satakoon;)

    • Anonyymi

      Voiko joku palstan dementikoista laittaa kyseisestä kuppilasta tarkemman osoitteen sen sijainnista?

    • Dementikko en täysin ole jo siitäkin syystä, että osaan sinut anonyymi neuvoa oikeaan pirttiin.
      Osoite on Suomi24, 70 ja vähän huumorimieltä ja mielikuvitusta tässä olet;)

    • Iltapäivää!
      Lauantai on luultavasti monelle ikäryhmän eläjälle "varsinainen
      työpäivä." Ainakin minulle ne tälle päivälle kasaantuu.
      Nyt siivoushommat, pölyimurin talutukset ja muut järjestelyt
      on taloudessamme hoidettu. Itsensä ruhtinaallinen palkitseminen
      odottaa vielä aikaa. Se saunominen tietysti :)
      Anonyymin (16.41) kyselyyn SkillaN jo selkeästi vastasi. Eipäilen,
      että kysyjä kuitenkin kuvittelee olevansa "varsinainen neropatti"
      kysymystä laatiessaan:)
      Jätänkin viestini lyhyeksi, lähinnä ilmoittautumiseeni. Toiseen
      kertaan...

    • Anonyymi

      Kampean pirttiin maitokaakaon imussa. No hei haloo, huutelee hurskainen. Kukan ei ole maininnut Pohjois-Savoon osunutta 90 miljoonan Eurojackpot voittoa.
      Olen kuullut muka että voittajien listassa olisi ollut 50 nimeä. Kerrankin potin jakosuhde oikeansuuntainen, jos kerran noin oli.

      SkillaN kommentoi tämänkertaista terveysongelmaani. Kiitos siitä. Olen tilannut ajan terveyskeskukseen. Yksityissektorilla olkapäävammani olisi jo kuvattu. Se on olkapään kiertäjänkalvon repeämä. https://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk01041

      Kaikki tuntemani tai tietämäni kohtalotoverit ovat miespuolisia. Hämmästysin kun nuosin näistä miehistä on 54 vuotias. Hän varasi ajan keskussairaalan kirurgille.
      Niin kun hänellekin sanottiin ettei kuntavastuun puolella näitä leikkauksia ei tehdä enää työeläkeläisille tai työttömille, ikäihmisistä puhumattakaan. Arvelen että näitä hoitamattomia on maassamme tuhansittain.

      Lehtimedia ja ehkä kuva-uutisetkin kertoivat kesällä että tuhansia kiertäjänkalvoleikkauksia on tehty turhaan. En tunne asian taustoja, mutta luulen että useita viikkoja leikattua vammaa tulisi pitää kantositeessä.
      Urheilulääkärit tekevät näitä leikkauksia urheijoille tai maksukykyisille muillekin kansalaisille.
      Päivähän oli komea. Tuulen takia pidin ulkona ollessa napakkakankaista hupparia. Eräät miehet näkyivät pärjäävän paitasillaan. Vanhat vilukollit tässäkin erikseen. Mutta kaakao oli hyvää. Kiitoksia!

    • Anonyymi

      Onko täällä niitä "pirttihirmuja"?

      • On täällä ainakin yksi jo hereillä, mutta ei ole toisia, joille voisi "hirmuilla" ja naapureita en viitsi herätellä.

        Mitäpä itsellesi kuuluu näin aamulla, en sanoisi varhain, koska itse herään aina 4-5 välillä, koska menen myös aikaisin nukkumaan.

        Onneksi on muistaakseni sunnuntai, siis lepopäivä, kuten kotona opetettiin ja silloin ei tarvitse siivota, eikä muitakaan puuhia itselleen kehitellä, korkeintain sitten illalla miettiä, että mitähän huommenna teksi, vai tekisikö mitään?

        Tuosta ounastelustani sunnuntaista, niin kerrompa sinulle mojovan jutun, kuinka mokasin perjantaina saunavuoroni, siis ne klo-ajat. Oletin, että minulla on tunti aikaa, mutta eikö mitä! Naapurin mieshän siellä kömpi kanssani samoille lauteille, koska se oli hänen saunavuoro.

        Mitäpä tuosta, tunsinhan minä hänet ja monet riidatkin on koettu, ainakin hänen vihansa, kun tuon autoni oveni eteen ja se on vastapäätä hänen oveaan ja sehän on kamaalaa!!!

        Hienosti meni, emme käyneet käsirysyä tappelemaan, koska useinhan me olemme kuitenkin ne naapurit, joiden kanssa ei toiset halua olla missään tekemisissä, mutta se olisikin sitten jo pidempi tarina, joten hyvää päivää vaan kaikille.


      • Kristiina23 kirjoitti:

        On täällä ainakin yksi jo hereillä, mutta ei ole toisia, joille voisi "hirmuilla" ja naapureita en viitsi herätellä.

        Mitäpä itsellesi kuuluu näin aamulla, en sanoisi varhain, koska itse herään aina 4-5 välillä, koska menen myös aikaisin nukkumaan.

        Onneksi on muistaakseni sunnuntai, siis lepopäivä, kuten kotona opetettiin ja silloin ei tarvitse siivota, eikä muitakaan puuhia itselleen kehitellä, korkeintain sitten illalla miettiä, että mitähän huommenna teksi, vai tekisikö mitään?

        Tuosta ounastelustani sunnuntaista, niin kerrompa sinulle mojovan jutun, kuinka mokasin perjantaina saunavuoroni, siis ne klo-ajat. Oletin, että minulla on tunti aikaa, mutta eikö mitä! Naapurin mieshän siellä kömpi kanssani samoille lauteille, koska se oli hänen saunavuoro.

        Mitäpä tuosta, tunsinhan minä hänet ja monet riidatkin on koettu, ainakin hänen vihansa, kun tuon autoni oveni eteen ja se on vastapäätä hänen oveaan ja sehän on kamaalaa!!!

        Hienosti meni, emme käyneet käsirysyä tappelemaan, koska useinhan me olemme kuitenkin ne naapurit, joiden kanssa ei toiset halua olla missään tekemisissä, mutta se olisikin sitten jo pidempi tarina, joten hyvää päivää vaan kaikille.

        Näin paljastui alaston totuus teidänkin suhteestanne. Vastaisuudessa teidän on helpompi asioida ilman turhaa verhoilua.


      • Makriina2 kirjoitti:

        Näin paljastui alaston totuus teidänkin suhteestanne. Vastaisuudessa teidän on helpompi asioida ilman turhaa verhoilua.

        Älä nyt Makriina toivo turhia, koska meidän naapuruus-suhde on aina ja tulee aina olemaan viha ja sovinnon suhde, riippuen aina tuon naapurin alkoholin käyöstä.

        Arvaa, kuinka usein hän on soittanut poliisitkin viereisen naapurin takia, koska siellä muka ryypätään ja itse on holtittomassa humalassa itse!

        No, onneksi ei ollut siloin humalassa, kun tuli kanssani saunaan, tai toisinsanoen, minähän olin siellä hänen saunavuoronsa aikaan, koska sekoilin tuosta kellonajasta.

        Nyt tekisi mieli mennä kysymään, että koska taas mennään yhdessä saunomaan?DD Ehkä hän leppyisi siitäkin, että tuon autoni oman oveni eteen ja meidän välillähän on katu, joka on vapaasti hänen käytettävissän.

        No, on näitä sattumuksia meille mummeille, muta siitähän se elämänsuola tuleekin, vai mitä?


      • Kristiina23 kirjoitti:

        Älä nyt Makriina toivo turhia, koska meidän naapuruus-suhde on aina ja tulee aina olemaan viha ja sovinnon suhde, riippuen aina tuon naapurin alkoholin käyöstä.

        Arvaa, kuinka usein hän on soittanut poliisitkin viereisen naapurin takia, koska siellä muka ryypätään ja itse on holtittomassa humalassa itse!

        No, onneksi ei ollut siloin humalassa, kun tuli kanssani saunaan, tai toisinsanoen, minähän olin siellä hänen saunavuoronsa aikaan, koska sekoilin tuosta kellonajasta.

        Nyt tekisi mieli mennä kysymään, että koska taas mennään yhdessä saunomaan?DD Ehkä hän leppyisi siitäkin, että tuon autoni oman oveni eteen ja meidän välillähän on katu, joka on vapaasti hänen käytettävissän.

        No, on näitä sattumuksia meille mummeille, muta siitähän se elämänsuola tuleekin, vai mitä?

        Juu, enpä tarkoittanut muuta kuin että nyt on alaston totuus, jota hänkään ei voi kieltää ja niinpä olet niskan päällä, kun soittelet virkavallalle.
        Yhteiset salaisuudet, kuten saunominen ja auton väärin pysäköinti luo läheisen suhteen välillenne. Lukkarinrakkautta, sanoisin!


      • Makriina2 kirjoitti:

        Juu, enpä tarkoittanut muuta kuin että nyt on alaston totuus, jota hänkään ei voi kieltää ja niinpä olet niskan päällä, kun soittelet virkavallalle.
        Yhteiset salaisuudet, kuten saunominen ja auton väärin pysäköinti luo läheisen suhteen välillenne. Lukkarinrakkautta, sanoisin!

        " ja niinpä olet niskan päällä, kun soittelet virkavallalle".??

        Hetkinen! Minä en soittele virkavallalle, vaan tämä ko. naapurini kännipäissään viereisen asunnon häiriköinistä ja meidän talkkarille minu autoni pysäköinnistä, josta ei kyllä tule mitään "rikosta",


      • Kristiina23 kirjoitti:

        " ja niinpä olet niskan päällä, kun soittelet virkavallalle".??

        Hetkinen! Minä en soittele virkavallalle, vaan tämä ko. naapurini kännipäissään viereisen asunnon häiriköinistä ja meidän talkkarille minu autoni pysäköinnistä, josta ei kyllä tule mitään "rikosta",

        Sori. En näköjään lukenut kunnolla tätä virkavaltajuttua. :) Enkä minä rikollisuutta nyt tässä nuuskikaan, vaan vähän vain jatkan hauskan tapahtumasarjan käsittelyä.
        Hyvää päivänjatkoa!


    • Sunnuntai aamua ja kaunista sellaista, niin on taivas sininen ja tuuli on vielä unten mailla, harvinaista sekin, kun tuntuu kuin aina vaan jaksaisi heilua;)

      Kristiina23 arveli, että ja ehdotonta olikin, että sunnuntaina ei siivota, nykyisin tuotakin sääntöä rikotaan, jopa mattoja paukutellaan.
      Minäkin aika usein tuon sunnuntai kiellon unohdan, pesen saunan jäljiltä pyykkini, puolustelen konehan ne pesee, ainut harmi sen hyrinä.
      Olipa Kristiinalla tuuria, kun selän pesijä löytyi;);)D

      Pitäähän sitä noita viestien (nuorien) tai vanhempienkin kohdalla olla kohtelias, tavat tarttuu ja nuorien kohdalle varoituksen sormi pystyssä, se dementia ikä on tulossa, ehkä viiveellä, mutta jonkunlaisena se kuitenkin tulee, että voimia jaksamiseen ja kivoihin vastauksiin;)

      Niin kuulin minä myös, että voitto oli porukalla tehty ja Siilinjärvi olisi paikka missä 50 onnellista vähäksi aikaa raha huolistaan pääsi, onnittelut.
      Sain minä myös voiton, 5 euroa.
      Rahalla on ihmeellinen voima sillä löytyy apua vaivoihin, mitä ei terveyskeskukset tarjoa, periaatteesta ja itsepäisenä en apua hae muualta kuin terveyskeskuksista ja polvileikkausta ei yksikään lääkäri ole maininnut ja kai sitä ei enää ole mahdollisuuksia tehdäkään, joten näillä omilla mennään loppuun asti..
      Kai se onnistuu kun ei noita meno halujakaan enää ole, tyytyväinen mummeli olen.
      Ystävättäreltäni leikattiin olkapää, ei oikein onnistunut, on se aika vaikea paikka korjatakin.

      Noita" neropatteja" löytyy, mistä ynnämuukin huomioit, annetaan heidän tuntea pätemistä, kyllä se elämä opettaa, se vanhuus tulee kyllä heillekin eteen ja jos näinkin hyvin selviävät mitä me olemme jo tavoittaneet, kiitollisia saavat olla.
      Maailma muuttuu ja voi niitä harmia vielä edestä löytyä, jospa voivat tätä aikaa hyvillä mielin muistella;)
      Minäkin palkitsin eilisen siivoukseni kukalla, kun torilta edullisesti sain, kahdella eurolla möivät, joten raaskin itseäni ilahduttaa.
      Euron tarjouksista ostin porkkanoita , ovat makeampia kuin kaupan porkkanat.
      Joka kerta jotain euron tarjouksia ostan, ovat edellisen päivän myymättä jääneitä, aivan käyttökelpoisia, mutta nykyään ei saa myydä täydellä hinnalla.
      Kurpitsoja priima kuntoisia möivät myös euron kilo, kysyin miksi näin, satoa tulee niin runsaasti, että näin halvalla ne nyt saa.

      Nyt tätä lepopäivää viettämään, miten se sujuukaan, illalla selviää.
      Olisi hyvä päivä vaikka marjaan mennä, mutta unohdan moiset ilot ja puolukatkin ostan.
      Kertovat niitä tulevan mukavasti, ei kai se hintakaan nyt aivan pilviin nouse.
      Nautiskelkaa nyt tämän elokuun viimeisistä päivistä, lämmintä ainakin luvassa ja aurinkoakin.

      • Anonyymi

        Riippuu varmaan kunnasta missä saa tekoniveliä julkisella puolella ja millä ehdoilla. Itsesltäni leikattiin polvet vuoden välein , ensin piti kokeilla 20 kilon laihdutusta. Se tepsi myös diabetekseen ja kun liikuntakykykin parani, sain jättää lääkkeet pois. Oli kannattava sijoitus kunnallekkin.


    • Tänään vähän ristiriitainen päivä, kun olen lähdössä sukujuhliin tapaamaan vuosikymmenten takaisia omaisia ja ystäviä, ja toisaalla toinen sukulaiseni joutuu murehtimaan puolisonsa äkillistä sairastumista ja huolestuneena istuu sairaalan odotustiloissa. En voi mennä sinne hänen tuekseen.
      Toivottavasti päivä menee hyvin ja illalla on hyvillä mielin taas kotosalla.

    • Anonyymi

      ynnämuu kirjoitti.

      Hyvä keli olisi ollut painua metsään marjastamaan, kuten SkillaN
      haikaili ja ilmoitti sitten luopuansa. Kyllä se marjastus kävi minunkin
      mielessäni, mutta en pitemmälle pohtinut. Olen jo kerran päättänyt.
      Ostan mistä saan, torilta tai marketista.
      Hyvinpä päiväni hupeni näinkin. Kun oli hyvä ilma, tuli kävelyn
      vuoksi marketissa lampsittua. Pienet oli ostokseni. Kassa toivotti
      hyvää päivän jatkoa, minä hyvää työniloa!
      Meillä on vältetty urakoimasta mitään pyhinä. Vain aivan
      välttämätön tehdään. Ei siihen liity mitään "pyhittämisen"tarkoitusta.

      Olen seuraillut tiedotusvälineistä Porvoossa tapahtuneesta, jossa kahta poliisia ammuttiin. Poliisit olivat paikalla hätäpuhelun takia,
      saivat heiti vastaansa aseistut roistot. Saa nähdä, löytyykö ampujat.
      Ei mitään konkreetista tiedotustilaisuudesta - paitsi tutkinnalliset
      syyt estävät puhumisen. No aika näyttää, turha arvailla. Kaikkea
      sitä sattuu ja tuntuu, että huonot uutiset lisääntyvät.
      Näistä huolimatta, hyvää jatkoa!

      • Anonyymi

        Kun epäiltyä tekijää ei ilmoiteta, niin onko silloin aina kysym


      • Anonyymi

        Hyvää iltaa!
        Olin pari yön seutua koiran hoitajana. Tuli ulkoiltua kolmesti päivässä tunnin kerrallaan. Ei sentään tarvinnut kävellä tai juosta tuota aikaa, vaan kaksi hyvää aitausta suht'lähellä.

        Pääsin nauttimaan myös elokuvista. Heillä videotykki, jolla heijastetaan seinälle isosti. Netflixistä katsoin monta elokuvaa. Oli sellaista luksusta. Näin kehuskelen, koska olivat toisten omaisuutta.
        Jäinkin miettimään, että joskus ehkä voisin Netflixin hommata, jos tulee tilanne, että kotona pitäisi olla pitempiä aikoja.

        Tuota Porvoon tapausta minäkin seurannut. Tiedotustilaisuudessa sanoivat, että epäillyt olivat pyytäneet poliiseja luovuttamaan aseensa. Minulle jäi epäselväksi, että ottivatko epäillyt ne poliisien aseet mukaansa.
        Puistattaa tuo raaistunut rikollisuus, joka on nähtävästi lisääntynyt myös poliiseja kohtaan.

        Herneet laitoin likoamaan huomista keittoa varten. Ehkä turhan tuhtia ruokaa, jos se helle puskee päälle.

        Voikaa hyvin!

        raakile.vielä


    • Anonyymi

      Tulee mieleen se taannoinen tanskalainen poliisientappajatapaus. Se roikale riisti poliisilta aseen ja teloitti poliisit siihen paikkaan, muistelee hurskainen.
      Yritti livistää maasta, mutta hänet tunnistettiin ja vangittiin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Steen_Christensen

      Suomalaiset naiset lähettivät danskille paljon ihailijapostia. Mieshän oli komea.

      Ne keräämäni luumut oli pakko keittää, etteivät pilaantuisi. Niitä oli 10 litran teräskattilallinen. Homma onnistu hyväst. kun löytys sellanen sik-sak tilsimärauta. Hillosokerilla keitos jämähtää hilloksi. Ratevata hommaa. Siinä kuuntelin Finnkampenia radiosta, ei ment aika siinäkää hukkaan.

      Apteekin uusi Burana kipugeeli antaa pätkittäin nukkua. Sitten taas uusi "lavan" voitelu. Oikea, vasta hiljan vahingoittunu olkapää kesti nyt hitaasti punnertamalla nostaa pyykkipoika, narulla vaatetta pitelemään...niin sökö se on. Tilulii, hurskainen

      • Anonyymi

        Onko olkapäissäsi kalkkeutumia? Jos on vaivasta pääsee kun maksaa pätikkää erikoislääkärille olkapään kalkin punktionnista. Vaivani loppu punktioon, lentopalloakin voisin taas yrittää pelata.


    • Huomenta pilviseen aamuun ja tuuli taas reippaana touhuaa, ei mitään muuta erikoisempaa sään suhteen, aurinkoa odottelen, sitäkin on luvattu ja lämmintä.
      Niin se meni pyhäpäivä, en mitään erikoista tehnyt, no kai se erikoisen oloista oli, kun poltin kurpitsat, täytetyt sellaiset uuniin karstalle.
      Parvekkeen auki ollut ovi kaiketi palamisen hajutkin veti, että ei huomio herännyt, ei pitäisi uppoutua ohjelmiin niin, että kaikki unohtuu;(
      Niin herkullista piti olla, no tehdäänpäs joskus uusiks !

      On mukava kun noita kokemuksia tulee, nyt hurskainen saanut hyvän ohjeen, olisi mukava jos tämän lainen punktio olisi mahdollista ja apua saisit.
      Varmaan hyvää hilloa saitkin luumuista, nyt on sitten mitä vaikkapa paahtoleivän päälle levittää.
      Eipä nuo vaivasi liioin "tiluliita! laulata, mutta toisaalta hyvä juttu jos jaksat huumorilla elämää helpottaa.

      Raakile vielä. suosittelen lämpimästi tuota mahdollisuutta hankkimaan, mistä voi Netflixsiä katsella, olen täysin niihin aasilaisiin elokuviin ihastunut tai sarjojahan suurin osa on, enemmän nuorisolle tehtyjä, mutta jotenkin minua koukuttavia.
      On niin erilaista kulttuuria.
      Poikani hommasi minulle joululahjaksi ja olen tykännyt ei seinälle heijasta, mutta iso on katselu pinta.
      Muistinkin että hernekeittoa minulla pakkasessa, sitäpä voisin palaneiden kurpitsojen asemasta nauttia;)

      Kamala tuo Porvoon tilanne, no nyt on saatu teon aiheuttaneet kiinni, vai oliko vain yksi tekijä, jäi vähän hataraksi tieto.
      Elettään kohta kuin villissä lännessä ennen vanhaan ja ei tuota kovin kauaksi tarvitse mennä kun ruotsiin, siellä jo aika moinen elämä.
      Tuo hyvää päivän jatkoa kuulostaa kivalta ja jos vielä hymy seuraa, hyvän mielen siitä saa.
      Ystävätär soitti ja kyseli mustikka tilannettani, kerroin vielä olevan paljon pakkasessa, huokasi helpotuksesta, kertoi työn takana keräämisen olevan.
      Saisi puolukkaa, niin hyvä olisi talvelle lähteä ja saahan sitä torilta ainakin.

      Olipa ikävä juttu tuo Makriinan tilanne, kyllä iloinen sukujuhla latistui, kun tuon viestin kuulit.
      Lohtu olisi paikallaan ollut, mutta hoidossa tämä puoliso kuitenkin oli ja on, muutahan siinä ei ole tehtävissä, kuin tukena olla.
      Ehkä kaikki hyväksi muuttuu ja voitte yhdessä vielä monia asioita kokea, ystävät näissä tapauksissa, ovat kullan arvoisia rinnalla kulkien ja tukea antaen.

      Tänään menen katsastamaan kirpputori pöydän, olisiko mitään kaupaksi mennyt, huonoa tuntuu olevan, noita kirpputorejakin niin paljon näinkin pienessä paikassa, ei ostajia riitä.
      Saisi vuokra rahan ja hieman määrää vähennettyä, loput sitten jonnekin, kotiin en tuo mitään.
      Ei näytä aurinko ainakaan vielä pilkistellä, mutta toivotaan näin kuitenkin tapahtuvan, sitä odottamaan;)

      • Anonyymi

        Kaikessa kiireessä Kaamasen tiellä, lauloi Junnukin aikanaan. Ei meinaa nykyään tunnit vuorokaudessa riittää kun monessa paikassa pitäisi ehtiä olemaan.
        Niin tuo eilinen olkapään kalkkeutumisesta kirjoittanut miehen ongelma ihan eri juttu. Kiertäjän kalvon repeäminen rampauttaa kättä kyllä hoitamattomana viikoiksi. Ne pitäisi leikata heti tuoreeltaan. Hän hoiti homman yksityisellä puolella. Tuskimpa edes kalliiksi tuli.
        Itsellä, eikä monella ihmisellä muullakaan ei saldo, eikä pieni velanottokaan riittäsi tuossa kiertäjänkalvosin leikkauksessa.

        Kummasti ne luumut kattilassa hupeni soseutuessaan. Melkein puoleen kattilalliseen. Herkullista tosiaan hillosokerilla maustettuna.
        Joku häiriö verkkopankkipuolellakin. Mielestäni ulkoa ohjailtua kun kone kirjoittaa punaisella ettet ulkomaista laskua noin voi maksaa.
        Kun suljin koneen, niin sitten laskunmaksut onnistuivat. Olin jo kuumana kuin hellankoukku, niin että hyvään aikaan häiriö poistui.
        Niin ja elokuun lämpimistä ei puhuta kuulemma intiaanikesänä vaikka kesäinen sää tänään vallitsikin. Yöt kuitenkin viileydellään palkitsevat; kämpät eivät ylikuumene.
        Hyvät illanjatkot hurskaiselasta kaikille ihmisille!


    • Etelässä on saatu nauttia kesäisestä viikonlopusta ja mukavia näkymiä sääkartalla on vielä tällekin viikolle. Oli oikein veneilijän unelmasää, sen verran tuultakin, että purjeet vetivät, eikä vesillä ole koskaan kiire. Olimme vieraina ystävien saaristomökillä, suojaisan laiturin kupeessa on mukava veneessä nukkua. Muinaistulien yö on vasta ensi viikonloppuna, mutta heti elokuun iltojen pimetessä näkee nuotioita, valoketjuja, lyhtyjä ja kynttilöitä veden ääressä asuvilla ja veneilijöilläkin, kauniisti vedestä heijastuvat. Meillä on monta vanhanjan myrsylyhtyä tunnelmavaloina . Ystävät tarjosivat rapuja, onhan se aina hauska ohjelmanumero rapuveitsellä kaivella syötävää saksiniekoista. Pakasterapuja kuulemma olivat, ei kestä heidänkään luontonsa eläviä rapuja itse kattilaan heittää. Ravunlihasta rakenneltiin alkupalat paahtoleivälle, ruokaisa juusto-vihannespiirakka sadonkorjuun henkeen oli varsinainen pääruoka. Vein oman bravuurini, runsailla marjoilla ja rahkakermavaahdolla täytetyn Brita-kakun jälkkäriksi. Isolle vadille kakun ympärille ja kulhoon vielä puutarhani parhaita marjoja väri-iloksi. Kakun kumpikin murotaikinalevy on marengilla ja mantelilastuilla päällystetty, tulee kivan rapeaa suuntuntumaa ja uunissa kauniiksi paistunut marenkipinta ei päälle enää koristeita kaipaa, muutaman krassin ja orvokin kukan lisäsin.

      Omenia ja luumuja tulee tänä vuonna maltillisesti, viime syksynähän niiden kanssa oli helisemässä, piti kompostoidakin, kun kaikilla oli liikaa. Olen lähdössä pyöräillen hakemaan auringonkukkia , kuntalaiset saavat vapaasti poimia pellolta.

      Kaunista alkanutta viikkoa !

    • Kauniin ja lämpimän päivän iltaa! Niin se taas viikko alussa, päivä on sujunut ulkoilun merkeissä. Aamupäivällä tosin pesin pari koneellista pyykkiä 59 min. ohjelmalla, joten ehdin ennen ulkoilua valmistaa vanhanajan herkullisen silakkalaatikon.
      Jäin huvimajaan pihalla istumaan juttelutuokioksi, oli muutamia naapuri rouvia siellä kahvittelemassa. No, saivat houkuteltua mukaan, ja siinähän tuo iltapäivä kului mukavasti, vaikka olin vain ihailemassa loistavanpunaisia pelargonioita mutterimajassa.

      Emmerdalia katsellessa hiipi kauhu mieleeni,..tuo Lacklan on Bellallekin nyt vaarallinen. En ala mitään, jos hyväsydäminen Sam parkakin on nyt murhattu, toivon ettei olisi onnistunut. Karmea psykopaati sarjamurhaaja tuo Lavköan, huh !

      Taidan lohduttautua kaakaolla näin illalla, ettei vielä yöunet mene pilalle.

      Illanrauhaa pirttiin sentään!

      • Anonyymi

        Ota ihan rauhallisesti sirkkuliini. Ei se Emmentaali ole tosi-TV:tä. ;DD


    • Anonyymi

      Kirj.ynnämuu Hyvä ilma oli täällä tänään. Kun ruokavarastomme olivat täysiä,
      saatoin keskittyä kesäpäivän viettoon. Menin joenrantaan ja
      istukselin siellä pitkän hetkosen. Tuli sinne puolituttujakin kanssani
      jutustelemaan. Sellaista normaalia, jokapäiväistä juttelua. Kyllä
      se aurinkokin jaksoi vielä paahtaa, kovin naamani punotti kun
      kotipeilistä "tuttua" katselin. Ei siellä itseämme väkevämpää
      maisteltu, mutta palatessamme poikkesimme baarin terassille
      kahvit hörppäämään.
      Porvoon ampumistapauksessa poliisit ovat ripeästi toimineet.
      Ampujat on kiinni ja tutkimukset jatkuvat. Yllätys oli se, että
      Ruotsin kansalaisuuden lisäksi toinen ampuja on kaksoiskansalainen,
      myös Suomen kansalaisuus. Molemmat myös suomenkielisiä. Eipä
      näitä kannata pitemmälle arvailla. Ehtiihän ne kuunella tai lukea
      sitten, kun tutkimukset ovat pitemmällä. Aika paljon on joillakin
      keskustelupalstoilla ollut turhia arvailuja ja tarpeetonta poliisien
      arvostelua. "Anonyymi" antaa rohkeutta." Sen olen selaillessani huomannut.
      Eipä tässä nyt syty jutun aihetta. Hyvää jatkoa kesäkeleihin!

    • Anonyymi

      Hyvää iltaa!
      Erilainen viikonloppuni pitkine ulkoiluineen ja pitkine leffasessioineen antoi virtaa. Tänään oikein luuttusin lattiat ja siivosin muutenkin perusteellisemmin.

      Minusta poliisit toimivat ällistyttävän kiitettävästi, koska pidätykset tapahtuivat niin nopeasti. Lehdistö ruinasi heti alkuunsa kovasti tietoja, mutta taisi olla viisasta taktikointia ettei kaikkia kerrottu. Pysyivät epäillytkin pimennossa poliisien tiedoista.
      Kyllä ne tosiaankin aikanaan saadaan.

      Sini-Sirkku puhui Emmerdalesta. Raaka rooli sillä Laclanin näyttelijällä. En taida kaikkia surmattuna muistaakaan. Toivottavasti Samia ei pois päiviltä saanut.

      Hyvää viikkoa kaikille!

      raakile.vielä

      • Anonyymi

        Minä en Emmerdalea vitsi katsoa, rikosohjelma sekin. Kauan sitten katsoin hiukan aikaa, kun täällä siittä puhuttiin.


    • Aamupäivää, kaunis ilma tänään, näin voi päivän alkaa hyvillä mielin sään suhteen ja mikäpä muutenkaan pahemmin rassaa;)

      Ainahan se erilainen tapahtuma saa jotain vipinää tuolla pääkopassa, jopa siivous innon nostaa, kuten raakile vielä. kerroit.
      Minulta on jäänyt Emmerdale katsomatta jo useita kertoja ja taitaa jäädäkin, kun tuollaiseksi kauheuksia täynnä olevaksi muuttuu.
      Salatut elämät jätin jo aikoja sitten, sekin kaikkea huumeita ja arvoituksia täyteen tuli.
      Tänä päivänä mieltäni kaikki erilaisuus kiehtoo.

      Ihmettelyä aiheuttaa tuo Porvoon tapahtuma, miksi Ruotsista piti tuollainen raakuus tulla tekemään?
      Onneksi kiinni saivat tekijät ja joutuvat tekojansa miettimään lukkojen taa, herää kysymys mikä oli tarkoitus?
      Kauheaksi maailma muuttuu.
      Tuo anonyymi uudistus ei mielestäni ole ollenkaan hyvä, samoin ajatuksin kanssasi ynnämuu.

      Meilläkin on takapihalla keinu, mutta enpä ole nähnyt koskaan ketään siellä istuvan, saatikka jutustelevan.
      En ole kyllä itsekään siellä istunut, ehkä sama haluttomuus toisillakin, voisi olla, että jos siellä jonkun aikaa istuisi, juttu kavereitakin saisi.

      Tuo veneily on varmasti Ramoonalle jo kovinkin rakkaaksi tullut, vaikka sisäsuomesta olet kotoisin, niin se on, että koti ja perhe muuttaa ja opettaa tottumaan uusiinkin ympyröihin.
      Varmaan oudolta tuntuisi asettua vakituisesti tänne lapsuuskotisi maisemiin, olet jo meren vanki;)

      Mistähän hurskaiselle apua löytyisi, on se aivan kamalaa, kun joka paikassa törmää kipuihin, kyllä siinä varmaan joskus halut tekemiseen heikkenee.
      Silti vaan joka päivä jotakin melkoisen vaativaakin teet, miten olisi jos yrittäisit saada apua ja lepoa itsellesi.
      Väittävät, että lepokin on lääkettä, ymmärrän miten vaikeaa se on yksin eläen, olen joltain osin sen minä myös kokenut.
      Vanha sanonta, ken vaivojansa valittaa, on vaivojensa vanki, mutta mihinkäs tästä pääsee, kun vaivoja enenemissä määrin lisää vaan tulee.
      Minun suuri huoleni nyt tuo niska alue, tuleeko koskaan kuntoon?
      Huimausta se aiheuttaa, mutta kovin vähäinen vaiva, verratessa todellisiin sairauksiin.

      Nyt sitten on taas kerran sellainen päivä, että ei suunnitelmia, mutta aina sen illan kuitenkin tavoittaa, joskus jopa tyytyväisin mielin, jotain tuli tehtyä;)
      Elokuun viimeistä viikkoa mennään ja kaunista on luvassa, se ainakin ilon aihe, joten hymyä huuleen;)

    • Anonyymi

      Turiseepi: ynnämuu

      Ihan se kesäkeliltä tänään vaikutti. Sortseissa ja kevyessä paidassa
      hyvin tarkenin. Miksikäs ei, lähes 25 mittarissa ja auringon ulottuvilla
      enemmän. Mukavalta se kesä tuntuu:)
      Minä kun vedän päivänokoset joka päivä, jos ei jotain erikoista estettä
      olen, niin tänään toksahti silmiini iltapäivälehden etusivun otsikko:
      tutkimukset osoittavat, että päiväunet johtavat muistin huonomiseen
      ja vielä pahempaankin muistisairauteen. Hyvin kyllä silti ettoneeni
      sujui:) Enkä edes ostanut lehteäkään. Paha pysyy paremmin poissa, kun
      ei tiedä siitä mitään. Eihän se tietysti kaikessa näin päde.
      Yllättävät ovat käänteet Porvoon ampumistapauksessa. Veljekset
      ovat sen ampumisen tehneet. Noin 15 vuotta sitten pehe muuttanut
      Ruotsiin. Suomessa kuitenkin syntyneet pojat. Joku syy, motiivi siihenkin löytynee, kunhan tutkinta etenee.

      Näistä mieleeni tuli vanha tappo, jossa syyllinen oli nuoruusaikainen
      kaverini. Kyllä ne pahanmerkit tulivat ajoittain näkyville. Liukenin
      siitä jengistä pois. Tuttavuus kuitenkin auttoi, pääsin eroon pelkurina.
      Eihän minusta ollut" kovaksi jätkäksi" antamaan näyttöjä.

      Ennusteet lupaavat hyviä jatkoja ilmojen puoleen. Hyvä niin!

      • Anonyymi

        Hörähtelin nauraa röhöttää kun Iltalehden lööpissä luki että päiväunet ovat muistisairauden alkunuotteja...sen takii kun olen yli kakskytävuotta ettosii vedelly.
        Ilimankos sitäkun tänäänkin hain avaimia ja kännykkää usiaan otteeseen.
        Isäni, suonraivaaja otti aina päiväunet.

        Joskus hän sanoi pikkuveljelle kun makasi mahallaan tuvan lattialla, että konttaa poika hartioitteni päällä kun niin kolottaa. Ihan hirmukova löylymies hän oli, hakkasi saunavastalla itseään vimmatusti ähkien. Sotaveteraani, hiljainen mies saavutuksiaan vähätellen. Kunniaa sotaveterani Hurskainen sr muistolle!

        Tämän päivän kuljailin.Sain lähetteen rtg-kuvaukseen lääkäriltä. Semmonen käynti vetää jotenkin kukertavan kirjavan viirun päivän tatsiin. Kesä näytti hulluuttavan ihmisiä.
        Halpahallin entisellä sakemannin vihreällä villapaidalla hyväst pärjäsin ulkoliikenteessä. Jos olisin ollut vieraan palveluksessa, kymppi olis riittäny palkaksi, niin meni taas päivä hurskaisella kamoja etsiessä. rilirimpsis,sano.


    • Oikein kaunista aamua saamme, katsella Savon puolella, kai sitä riittää muuallekin, näin muistelin säätiedotuksen kertoneen.
      Hiljainen on pirtin oven käynti ollut, kai se kaunis sää vaikka mitä puuhaa tuo mukanaan ja yksin ulkona olo on nautittavaa.
      Minä seisoin auringon paisteessa, kun piti ministeri vierailun vuoksi kokoontumiseen mennä ja hyvin olikin mukava tapaaminen, etusivulle pääsin paikalliseen lehteenkin ja sehän on jo jotakin, eikö vaan;)

      Noista ohjeistuksista mistä ynnämuu ja hurskainen puhutte, aina niitä riittää milloin mikäkin on harmia tuottavaa, jos kaikkeen uskoisi, olisi kuin oravan pyörässä, tänään tätä huomenna sitä.

      Paras on itse tunnistaa omat tarpeensa, nukkua jos nukuttaa ja muutenkin tehdä juuri sitä mitä haluaa.
      Olen noita terveys ohjeita yrittänyt joskus seurata, tulin siihen tulokseen, että kaikki on vaarallista leivän syönnistä perunan syömiseen.
      Kuitenkin kumpikin tuote on tiellä pitänyt ihmiset vuosi kymmeniä, satojakin, mitä myrkkyä niihin onkaan nyt pistetty?

      Kuulin eilen soijan viljelyn kiellosta, ei olekaan hyvä asia, meidän korkeuksilla, miten onnistuu heinäsirkkojen ja muiden mönkiäisten syöminen?
      Voi näitä sääntöjä ja ohjeita mitä milloinkin meille tuputetaan, minun lääkäri sanoi , kun puhuin liika kiloista, ei ikäisesi tarvitse laihduttaa, voi syödä oman mielen mukaan, tietenkin kohtuudella.
      Painon pitäminen sillä tasolla missä on hyvä olla, kun ei sairauksiakaan ole, se tietenkin muuttaisi käytäntöä.

      Pieniä nämä ilot näin lopun lähestyessä on, paras kun vaan saisi terveenä pois nukkua, mieluummin vielä yö vuoteeseen.
      Jopa nyt surkeita aloin loruamaan, kauniilla ilmalla vielä, nyt surut matkoihinsa ja ennusteet samaan rysyyn;)

      Tänään en haluaisi kuulla yhtään ikävää viestiä "Raatikaisen tuutista", kuten Junnu Vainio mainiossa sanoituksessaan esiin toi.
      Hänellä oli kynän jälki oivaa ja totuutta moninaisena muotona.

      Jospa virittäydyn hyvään fiilinkiin ja rupean katsomaan onnistuuko iltaan asti, samoja tuntemuksia teille kaikille, jättäkää puumerkkinne pirtin kirjaan, heippa!

      • Anonyymi

        Äitini oli aina vähän pullukkatyyppiä. Liekö siitä jäänyt aivokoppaan ajatus että pulskat naiset koen turvallisempina kuin langanlaihat. Heidän kanssaan tulee vaan juttuun paremmin.

        Yritin tänään ok-talo töiden tekoa, mutta toistaiseksi niistä puuhista on luovuttava kun kipeä olkapää repesi uudelleen. Ikävä näistä kirjoittaa, mutta asia on hurskaisella nyt niin mielen päällä kun käsi on kantosidekunnossa.

        Lehti-ilmoituksella saa halukkaita työntekijöitä. Nyt kuitenkin ilmoitus olisi pitänyt paikalliseen lehteen tehdä eilen puoleenpäivään mennessä. Vien olkapään huomenna kuvattavaksi vaikka se ei mihinkään johdakaan. Tietääpä järjestellä asioita paremmin eteenpäin.
        Kunnon pitkä loma olisi nyt paikallaan. Pitääkin laittaa lottosysteemi vetämään. Veikkaus Oy tarvitsee rahaa. Uudelleenjärjestelyjä sielläkin on jo tehty.


    • Hyvä fiilinki on ollut täälläkin auringon suodessa lämpöään ja loistettaan. Maailma on vielä niin vihreä ja täyteläinen, on ihanaa kokea kesän vielä jatkuvan.
      Huomenna saatan lähteä Helsinki merellä kiertueelle, poikani ja miniän kanssa. Tarjoan heille merilounaan kun poikani syntymäpäivä on huomenna. Hieman oli poika vilustunut kuulemma, sitten siirretään eteenpäin.
      On vaan niin kauniita päiviä, ettei haluaisi haaskata niitä sisällä oleiluun. Skillan noteerasi minun olevan paljon liikkeellä,...tottahan se on kun talvipakkasella en pysty samalla tavalla nauttimaan ulkoilusta.

      Tilasin juuri kauppaostokset kotiin, yleensä tilaan kaikki juomat ja perunat, juurekset pakasteet ym painavat kotiinkuljetuksella, pikkupurtavat voin valita käydessäni oman mieltymyksen mukaan.

      Aurinkoa olen saanut kun kasvoni kuumottavat, ihanan lämmin onkin koko päivä ollut. Rannallakin oli väkeä lähes vieriviereen auringossa, itse en juuri makoile hiekalla, kyllä penkillä on mukavampi.

      Leppoisan nautinollista kesäiltaa vielä!

      • Anonyymi

        Mistä kaupasta sinä sinisirkku ne ruuat tilaat?

        Asun näet ihan lähellä sinua ja siksi utelias kysymys?

        M


    • Anonyymi

      Alkaa yksitoikkoiselta tuntua ja kehua hyviä ilmoja:) On se kuitenkin
      hyvä kuten tänäänkin.
      Täytyi käydä labrassa, se on niitä seurantakontolleja. Tulihan siinä
      parin kilsan kävely ikäänkuin ylimääräisenä. Poikkesin matkalla
      torilla ja yllätys, puolukkaa oli tarjolla. Ei ne nyt aivan hyvin kypsiä
      olleet, mutta otin kuitenkin litran. Entiset kun alkaa olla loppu.

      Juu, kyllä ettone maittaa, vaikka sitä vihjaillaan. Meillä on aika
      selkeä, jo vanha ruokalista. Kaksi kertaa jotain lihaa viikossa, kaksi
      kertaa kalaa ja samoin kanaa. Yksi päivä viikossa tähteillä. " Rehuja"
      kurkkua, tomaattia, parsaa ja kaalia menee mukana. Siinäpä
      se pääasia. No aamulla tietysti kaurapuuro mustikkakeiton kanssa.
      Ilalla sämpylää makkaran tai juuston kanssa. En usko kovin paljon
      ilmaston lämpenevän syömisteni takia;)
      Turhaanhan kirjoitin viitteet ruokalistastani. Sanotaan nyt, että
      ovatpahan täytteenä viestissäni:)
      Hyvää jatkoa, ilmat eivät ole esteenä! Terv. ynnämuu

      • Anonyymi

        Kukahan on nimimerkki M?
        tuolla 16:25 kirjoittanut

        Ei varmaan ainakaan tuttu M-e, sillä hänhän asuu Tapiolassa
        ja sieltä on pitkä matka Espoonlahteen jonne Sinisirkku on muuttanut.

        No eipä tärkeätä
        mutta Espoossa myös asuvana vain kiinnosti.
        Tässä ennen kauppaan lähtöäni : hyvää jatkoa Kahvipirttiin, moi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukahan on nimimerkki M?
        tuolla 16:25 kirjoittanut

        Ei varmaan ainakaan tuttu M-e, sillä hänhän asuu Tapiolassa
        ja sieltä on pitkä matka Espoonlahteen jonne Sinisirkku on muuttanut.

        No eipä tärkeätä
        mutta Espoossa myös asuvana vain kiinnosti.
        Tässä ennen kauppaan lähtöäni : hyvää jatkoa Kahvipirttiin, moi!

        Voihan se olla Matti tai Michael tai Maurizio tai Mohamed. Siellä asuu varmaan kansainvälistä porukkaa. Joku voi hakea näin kontaktia mukavaan ja nättiin leskirouvaan.


    • Alepa johon liittyy myös Prisma.
      Puh.nr mistä tilaan on 09/42450450. Tilausaika alkaa klo 13.00 jolloin on ruuhkaa, ja jatkuu klo 16.00 saakka. Torstaina jos tilaa, saa vasta seuraavana tiistaina, mutta muuten viikolla saa joko samana, tai seuraavana päivänä.

      Kyllä noiden painavien tavaroiden kotiinkuljetus helpottaa, olen ollut tyytyväinen laatuun. heippa!

    • Anonyymi

      Prismallahan on huippuselkeät sivut foodie.fi ,itse olen tilannut sieltä kerralla suht paljon .Netin kautta on helppo vertailla hintoja. Aina on tullut tuoretta tavaraa.
      Pitää olla vaan tilavat jääkaapit ja pakkanen.

    • Huomenta, kaunis sää jatkuu, viimeisiä päiviä kesäkuukausista elämme, voisiko puhua kohta takakesästä;)
      Hienoa olisi, kun kaunis sää jatkuisi, syystyöt varmasti päässeet vauhtiin, puimiset ja sen muut, mitä nyt maanviljelykseen kuuluu.
      Näin kaupunkilaisella on omat haasteensa, marja ja sieni metsät, ken siihen kykenee.
      Minä olen aikomuksessa mennä myös maalle, katsastamaan löytyisikö mitään pakkaseen laitettavaa, ainakin ulkoilua luvassa;)

      Nykyään taitaa olla kauppiaan etu pitää ruuat tuoreina ja hyvänlaatuisina, kaikissa kaupoissa, minulla ainakin hyviä kokemuksia tästä asiasta, uskon että huono tarjottava ei asiakkaita nykyisin enää vedä.

      Kehutaan vaan säätä ynnämuu, kyllä se vielä tahti muuttuukin ja kertaus on opintojen äiti, eikö vaan;)
      Samaa jutustelua sitä pakostakin joutuu tekemään, jos ei elämässä mitään monimutkaista enää ole, mutta silti luulen, että viestejä pirtissä kaivataan ja joskus ihan keskustelua aikaan saadaan.
      Eri puolilla suomea on niin monenlaisia tapahtumia ja elämän malleja, että toivoisi niistä viestejä tulevan
      Aika saman tapaista on minunkin ruoka rupeamat, mistä ynnämuu kerroit, parsa ei kuulu mukaan, ei kuulemma sovi minun terveyden tilaan, no eihän pakko ole syödä, onhan vaihtoehtoja.
      Juureksia syön paljon, kaali vakio ruokaa, porkkanoita niin paljon, että varmasti karotiiniä tulee, saatan vaikka oranssin värin naamaan saada;)

      Kyllä täällä saa myös kotiin kuljetettuna ruokaa, mutta kaupat on niin lähellä, että sen pienen matkan jo liikkumiseni vuoksi vielä teen.
      Ainahan voi katsella tarjontaakin paremmin, kun näkee esille laitetut, mutta hyvä että on myös mahdollista saada tuotteet kotiin, jos ja kun loppuu mahdollisuudet itse toimia, jatkaahan sekin kotona olon mahdollisuuksia mahdollisimman pitkään.
      Oikein hyvä onkin, että ulkoilet ja kyläilet paljon sini-sirkku, omaan liikkumiseeni vain vertailen, kun se on melko mitään sanomatonta.

      Niinhän laulussakin sanotaan, oliko jotenkin näin, "lihavat on lepposii" no voin omalta kohdaltani reilusti sanoa, ei pidä paikkaansa, kyllä pippuria löytyy tarpeen tulen;)
      Poikani kirjoitti joskus alaluokilla aineeseen, että äitini on pyöreähkö, minusta se oli niin kauniisti sanottu, ei lainkaan loukannut, totta oli, kauan oli siitä jo mennyt, kun olin sopusuhtainen;)
      On niin ikävää kuulla tuo sinun vaikeuksien jatkuminen hurskainen, nyt ehkä olisi oltava tiukkana siellä lääkärin luona käydessä, jotakin olisi ruvettava tekemään.
      Olemme jo sen ikäisiä, että apua voisit kysellä paikkakuntasi sosiaali puolelta, pitäisi löytyä jotakin apua töittesi tekoon, siksi niitä veroja on ikämme maksettu, jotain hyötyäkin olisi tultava.
      Kotitalous vähennyksiin liittyen, ainakin sen saisit.
      Jospa nyt voisit laistaa niitä töiden tekemisiä ja pakkokin kai on, jos käsi kantositeessä roikkuu, voimia jaksamiseen.

      Kyselin ministerien vierailun aikaan, että olisiko mitään mahdollisuuksia keventää yksin eläjien elämää, vaikka verotuksen kautta, vähäisiltä kuulostivat keinot ja ymmärrän jotenkin, että meitä on tarvitsevia joka lähtöön, eihän kaikkeen veroeurot riitä.
      Totuttu tähän on, joten eipä murinoita;)

      Nyt häviän muutamaksi päiväksi, syyskuulla siten tavataan, jos niin on määrätty, ottakaa kaikki vastaan mitä aurinko meille antaa, ennustan, että sateitakin edessä on ja loskaakin;)

    • Ei tule aina ajatelleeksi, miten paljon kalliimmaksi yksin eläminen tulee, kuin että kuluja on jakamassa kaksi. Hyvällä poliittisella tahdolla siihenkin saataisiin tasoitusta. Aina kannattaa kuitenkin antaa suoraa palautetta, poliitikothan ovat meidän kaikkien etuja valvomaan valittu.

      Antoisaa matkaa Skillanille, nauti vaihtelusta ja ulkoilusta, ja ainahan reissun kruunaa, jos saa luonnon tai puutarhan antimia kotiin tuomisiksi. Ostan usein reissuilla paikallista leipää tai erkoisherkkua mukaan. Keräilyvietti on minussakin hyvin syvällä, jos en muuta, niin kauniin oksan tai kävyn tuon metsäretkeltä, aina kulkee pieni muovipussi taskussa, jos vaikka hyviä sieniä yhyttäisin tai muutaman kourallisen marjoja. Kamerakin on melkein aina mukana, saa muistoksi luonnon ihmeitä ja yllätyksiä. Näin syyskesästä aamuvalo on alhaalla, sen osuessa kasteisiin ruohoihin , taustalla puut salaperäisessä aamu-usvaverhossa, etualan hämähäkin seitit kimmeltäen , tunnelmallista !

      Huomenna täältäkin lähdetään reissuun, matkailuauton nokka kohti pohjoista. Lapista on tullut mieluisa matkakohde ruskan aikaan, myös Norjan vuonot jotain huikean satumaisen kaunista minun silmissäni. Ainakin suoruska ja tiettävästi maaruskakin pohjoisimmassa on jo alkanut, liekö lämpimien säiden takia muu ruska vasta tulossa. Syyskuun alkupuoli on yleensä ollut jo hyvin loisteliasta. Lempeät järvimaisemat ovat tietysti lapsuudessa syvälle mieleen juurtuneita ja rakkaita , onhan synnyinpitäjäni vesistöjen saartamana kuvankaunis maiselmiltaan. Mutta tätä Suomenlahden saaristoa veneillen rakastan kuitenkin eniten, näin elämä on kuljettanut.

      Hyvää pian alkavaa syyskuuta ja ihania näitä vielä kesäisiä päiviä !

    • Anonyymi

      Tervehdys tänne Kahvipirttiin! Olen jo jonkin aikaa etsiskellyt, minne voisi kirjoitella tavallisista jokapäiväisistä asioista ja tämä ketju osui haaviini tänään. Paljon ja kauan olettekin jo kirjoitelleet. Tämäkin ketju jo melko pitkä.

      Itse olen aamuisin teenjuoja, muutama vuosi sitten lopetin kahvinjuonnin kun tuli verenpainetauti viitisen vuotta sitten, niin totesin, että kahvinjuontikin nosti sitä. Tiedä sitten, johtuuko siitä vai ei.

      Lueskelin tätä ketjua ja mukavan oloisia juttuja olette kirjoitelleet.

      Mira

    • Anonyymi

      Hienosti se kuvantamistapahtuma meni. Jonoa ei ollut. Pääsin pörhältämään nopeasti kotiin...mutta mutta; jo menomatkan ensimmäisellä kolmanneksella peltipoliisi iski valoisasti silmää. Toivon että polliisi-Karhunen vaan varoittaa liian raskaasta kaasujalasta.

      Valtionkassaan mahtuu useammankin muka kiireisen 70 €uron avustusmaksu. Luin aviisista, että 4600 ylinopeussakon tai huomautuksen saanutta oli viime viikoilta kirjattu Suomenmaassa.

      Ulkonta ei meinannut malttanut irrota kun sopivaa kupsehtimista pihalla löytyi. Viikon vaan viheltävät ohitte kuin idän pikajuna muinoin, jälkeen kivikauden. Huomenna jo perjantai. Taputan ilmojen viilenemiselle. hurskainen. vastarannan kiiski.

    • Myöhäisiltaa!
      Harvinainen päiväni. Touhottamista on riittänänyt. Tulin juuri
      kyläilemästä. Sitä kun ei tahdo aikanaan irota:)
      Nyt pitää vähän mättää rinnan alle murua ja unille. Hyvää yötä!

    • Anonyymi

      Päivää!
      Olipihan eilen illalla uni herkkua. Vasta klo 9. jälkeen raottelin
      silmiäni. No olihan siinä pari" yöjuoksua " pakollisena."
      Tämä päiväni on mennyt yhtä tyhjän kanssa. Eipä ole paljon
      kerrottavaa.Pieni lenkki sentään, eikä sadekaan häirinnyt.
      Pirtissä ei ole kuhina käynyt tänään. Ilmoittaudun, ettei aivan
      hylätyltä näytä:)
      ynnämuu

      • Pistämpä minäkin puumerkkini, että elossa olen ja oikealla saunavuorolla kävin myös tänään saunassa, joten oli aikaa lotrailla ainakin rauhassa, koska se edellinen meni sellaiseksi pikapesuksi!

        Nyt tuli sitten oikea jalkakylpykin, joten nuo varpaankynnet oli helppo leikata, joita en musta aina siistiä saunanjälkeen ja nythän niillä olisi jo kiivennyt vaikka puuhun.

        Samoin sormienkynnet kasvaa aivan vauhdilla, kun ennen kärsin aina liuskottuvista kynsistä, kun taas siskollani oli aina oikein kotkankynnet, joilla hän nipisteli minua.

        Hukka reissu oli taas poiketa meidän kuntosalin (siinä saunan takana seuraava talo) pihassa, jossa on iso luumupuu, niin kaikki oli viellä raakileita. Nyt onkin mietintämyssy päällä, että ostanko sinne kortin talveksi. Onhan se tosi lähellä, siis meidän (taloyhtiön) saunasta, siinä takapihalla, mutta kun kauppa on taas parin talon päässä ja sinnekkään en viitsi mennä, kuin viimeisessä pakossa, niin tuleeko mentyä nytkään.

        Edellinen vuosihan meni "harakoille", koska en kertaakaan käynyt siellä.


    • Anonyymi

      Iltapäivää!
      Pitkästä aikaa kävin lukasemassa pirtin kuulumiset, SkillaNkin on maalle livahtanut nauttimaan maaseudun rauhasta.

      Samoin olen minä täällä maalla järjestellyt niitä elojuhlia pidettäväksi tuonne aittaan, kattaukset sun muut viritykset on nyt valmiina. Siispä päätin tänne kahvikupilliselle pirttiin poiketa. Taitaa se kiirus muillakin olla ollut, hiljaista on ovenkäynti näillä näkymillä täälläkin.

      Huomenissa meillä maalla onkin sitten porukkaa venetsialaisten vietossa, meren rannalla täytyy käydä myös katsomassa onko tulia rannoilla näkyvissä. Meillä vain lyhdyt ja kynttilät illansuussa valoaan antaa, turvallista touhuilua ylipäänsä tulien kanssa. Ruokapuoli on se tärkein ja yhdessäolo, näin meillä on aina ollut.

      Hyvää viikonloppua kaikille pirttiläisille tasapuolisesti! Toivottelee km.

      • Anonyymi

        Vuodelta 2012 on jonkun nostama ketju täällä, ja sieltä löysin oman
        kirjoitukseni, jonka luettuani koin helpotusta siitä, ettei syksy ja talvi pitkään kestä, vaan uutta kevättä voimme rauhassa odottaa. Mozartin n sävel jäi soimaan mielessäni. - Kahvipirttiin rauhaisaa viikonloppua t. Miaelina.

        Kun hanki kyynelehtii,
        Maa valkovaipan luo,
        Taas kevät armas ehtii,
        Mi uudet leikit tuo.
        Siis kiittäkäämme Luojaa:
        Kaikk’ ajat hauskat on;
        Hän eloamme suojaa
        Sen saattaa valohon.

        °°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

        Tekijät siis: Mozartin jo säveltäjänä mainitsinkin, suom. sanat P.J. Hannikainen.


    • Anonyymi

      Hyvää iltaa!
      Tytär Turusta saapui lastillinen luumuja muassaan. Huomenna vietämme esikoisen puutarhassa syyskauden avajaisia. Minä saan leipoa luumupiiraita. Tytär meni jo tänään valmistelemaan suolaisia tarjottavia.

      Lämmin päivä vaikkakin iltapäivään saakka pilvinen. Lämpimät ovat yötkin ikävä kyllä. Minä niin tykkäisin, että parvekkeen ovesta kylmä viima kävisi ja saisi kunnolla käpertyä peiton alle nukkumaan. No, kyllähän sekin lie vielä edessä, toivon.

      Hurskaisella vasiten paranemista!

      Eipä tässä muuta kuin oikein hyvää ja kaunista elokuun loppua kaikille!

      raakile.vielä

      • Eikö sinulle raakile.vielä tule noita kärpäsiä sisälle?.

        Minä olen taas aivan "hepulina", koska niitä on tullut sisälle, koska tyhmyyttäni pidin hyvänä vinkkinä pitää postiluukkua auki (asun siis rivitalossa) ilmanvaihdon vuoks noilla helteillä, koska tuuletin oli aina päällä.

        Nyt niitä kärpäsiä kuhisee jokapaikassa ja pahimmat ovat ne, jotka minun kirjaa lukiessa tulevat, joko silmälaseille tai hyppäävät nenän päälle, siis noin kuvannoillisesti , ei kun aivan tosi.

        Tosin ne pökertyy heti, jos pienikin läpäsäys osuisi niiden takapuolleen, mutta kun minun läpsäys menee aina ohi. No, ei ihan aina. Olen kerännyt tuon saaliin viereiselle ikkunalaudalle, josta kipaan sen tuonne nurmikolle hieman myöhemmin.

        Noista luumuista, niin olisi minullakin siellä Espoosa monta luumupuuta, vai lieneekö riikunoita, mutta joskus niitä oli aivan mahdottomasti, kuten on mukamas nytki tyttäreni kertoman mukaan.

        No, nyt käydään levojje ja jatketaan huomenna, että Pirtti pysyy elossa.


      • Anonyymi
        Kristiina23 kirjoitti:

        Eikö sinulle raakile.vielä tule noita kärpäsiä sisälle?.

        Minä olen taas aivan "hepulina", koska niitä on tullut sisälle, koska tyhmyyttäni pidin hyvänä vinkkinä pitää postiluukkua auki (asun siis rivitalossa) ilmanvaihdon vuoks noilla helteillä, koska tuuletin oli aina päällä.

        Nyt niitä kärpäsiä kuhisee jokapaikassa ja pahimmat ovat ne, jotka minun kirjaa lukiessa tulevat, joko silmälaseille tai hyppäävät nenän päälle, siis noin kuvannoillisesti , ei kun aivan tosi.

        Tosin ne pökertyy heti, jos pienikin läpäsäys osuisi niiden takapuolleen, mutta kun minun läpsäys menee aina ohi. No, ei ihan aina. Olen kerännyt tuon saaliin viereiselle ikkunalaudalle, josta kipaan sen tuonne nurmikolle hieman myöhemmin.

        Noista luumuista, niin olisi minullakin siellä Espoosa monta luumupuuta, vai lieneekö riikunoita, mutta joskus niitä oli aivan mahdottomasti, kuten on mukamas nytki tyttäreni kertoman mukaan.

        No, nyt käydään levojje ja jatketaan huomenna, että Pirtti pysyy elossa.

        Hei Kristiina!
        Oikeita kärpäsiä on sisälle tullut vain pari koko kesän aikana. Mulla on pingotettu verho parvekkeen oven edessä. Päästää ilmaa, mutta pitää ötökät pois. Katsottiin kyllä parvekkeella tyttären kanssa juuri ja juuri silmän havaittavia pieniä möttösiä kipittävän. Olisiko tyhjä pesemätön kukkaruukku houkutellut.
        Mutta, myöhäisheränneitä kukka/banaanikärpäsiä on nyt viime päivinä ilmaantunut. Ne kyllä tuppaa iholle, lähentelevät häikäilemättömästi.
        En ole vielä ansoja niille viritellyt.

        Muuten, luin tuolta tekstiäsi kuntosalikortista. Eikö lähellä olisi Palveletaloa? Siellä on vapaavuoroja eläkeläisille, ilmaisia.

        raakile.vielä


      • Anonyymi

        Kiitän nimimerkkiä Raakile vielä terveystilani huomioinnista. En ole kuullut tapauksia, että molemmmat olkapäät napsahtavat rikki. Vasen kolme vuotta sitten nyt elokuussa toinenkin.
        Toisekseen; olethan sinä ainakin puolikypsä kun olet isoäitikin! Itse olen lapseton. Kaukasialaisten kansojen mielestä sellainen elämä on turhaan eletty. Tiukasti sanottu, mutta näin usein tunnen nyt vanhana.
        Meillä on SkillaNin kanssa kolmisen viikkoa ikäeroa. Mie olen kauris, SkillaN ehkä jousimies.

        Näin tuumi hurskainen viime viikolla. Kristiinan 23 ja Ynnämuun rinnalla olen pilipalipoika kun koulumatkanikin oli vain 3½ kilometriä. Sellanen veltostuttaa... lisäksi koulun puutöissä olin hiippakunnan surkein.

        Kiittelen Klothoa niveltulehduksen tärvelemiä sormiani kyynärpäitä myöten ristissä, josko vielä saisin uuden auringon tuottaman valojuhlan tuta. sano.
        Viikonloppuhan on huima; hyvästelemmä elokuun ja korkkaamma syyskuun. Jotenka onnea, suitsukkeita ja mirhamia kaikille ihmisille!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hei Kristiina!
        Oikeita kärpäsiä on sisälle tullut vain pari koko kesän aikana. Mulla on pingotettu verho parvekkeen oven edessä. Päästää ilmaa, mutta pitää ötökät pois. Katsottiin kyllä parvekkeella tyttären kanssa juuri ja juuri silmän havaittavia pieniä möttösiä kipittävän. Olisiko tyhjä pesemätön kukkaruukku houkutellut.
        Mutta, myöhäisheränneitä kukka/banaanikärpäsiä on nyt viime päivinä ilmaantunut. Ne kyllä tuppaa iholle, lähentelevät häikäilemättömästi.
        En ole vielä ansoja niille viritellyt.

        Muuten, luin tuolta tekstiäsi kuntosalikortista. Eikö lähellä olisi Palveletaloa? Siellä on vapaavuoroja eläkeläisille, ilmaisia.

        raakile.vielä

        "Muuten, luin tuolta tekstiäsi kuntosalikortista. Eikö lähellä olisi Palveletaloa? Siellä on vapaavuoroja eläkeläisille, ilmaisia"

        Onhan tässä palvelutalo vieressä ja jotenkin kuuluu minunkin asuntoni tähän kunnan palvelutaloon, koska täältä saa kaikkea palvelua, tietenkin maksusta.

        Ei tuo kuntosalikortti minun talouttani vie viellä konkurssiin, koska se on 100,-€ vuosi.

        Jotenkin on aika huvittavia nuo tuolta toiselta palstalta luetut, kun jonkun elämän on Lipponen sekoittanut kuten myös hänen akkansa, kuten hän kirjoitelee! Aivan uskomatonta, ainakin minun mielestäni.

        Oma eläkeeni on aina hieman noussut ja nyt sain viellä mieheni kuoltua sen lesken eläkkeen lisäksi.


      • Anonyymi

        Hyvää huomenta!
        Ei tuo vuosimaksu kauhean paha ole. Itseäni aina harmittaa, jos olen huolimaton. Vieläkin muistan, kun pullonpalautusautomaatit oli tulleet. Vein kymmenkunta pantillista ja unohdin kuitin taskuun. Löysin sen sitten myttynä riekaleina pyykkipäivän jälkeen. Summa ei ollut suuri.

        Itselläni on ollut "jäätynyt olkapää" n. 15 v. sitten. Kortisonipiikkiä, OMT-terapiaa, tulehduskipu- ja muuta kipulääkettä. En ollut aiemmin tiennyt edes tuollaisesta taudista. Sittemmin huomasin sen olevan varsin yleinen vaiva.

        Tomusokeria tupsuttelemaan luumupiiraiden päälle, siitä se lähtee.

        Leutoa lauantaita!

        raakile.vielä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvää huomenta!
        Ei tuo vuosimaksu kauhean paha ole. Itseäni aina harmittaa, jos olen huolimaton. Vieläkin muistan, kun pullonpalautusautomaatit oli tulleet. Vein kymmenkunta pantillista ja unohdin kuitin taskuun. Löysin sen sitten myttynä riekaleina pyykkipäivän jälkeen. Summa ei ollut suuri.

        Itselläni on ollut "jäätynyt olkapää" n. 15 v. sitten. Kortisonipiikkiä, OMT-terapiaa, tulehduskipu- ja muuta kipulääkettä. En ollut aiemmin tiennyt edes tuollaisesta taudista. Sittemmin huomasin sen olevan varsin yleinen vaiva.

        Tomusokeria tupsuttelemaan luumupiiraiden päälle, siitä se lähtee.

        Leutoa lauantaita!

        raakile.vielä

        KErtoisitko luumupiirakan ohjeen, sitten kun ehdit ? Ihania puutarhahuhlia sinne teille , onnellista kun on lähisuku noin lähellä ja läheistä. Sään haltija suosii nyt ulkona juhlijoita. Me ollaan lähdössä Savonlinnasta höyrypaattiristeilylle kesän jäähyväisiksi, sisko miehineen tulee mukaan.
        Alina


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KErtoisitko luumupiirakan ohjeen, sitten kun ehdit ? Ihania puutarhahuhlia sinne teille , onnellista kun on lähisuku noin lähellä ja läheistä. Sään haltija suosii nyt ulkona juhlijoita. Me ollaan lähdössä Savonlinnasta höyrypaattiristeilylle kesän jäähyväisiksi, sisko miehineen tulee mukaan.
        Alina

        Huomenta Alina!
        Tässä vielä viipyminen uutisia lueskelen, kun en osaa tarttua mihinkään tekemiseen nyt.
        Olen käyttänyt tätä reseptiä, joka on minulle tarpeeksi helppo.

        https://yhteishyva.fi/reseptit/luumupiirakka/recipe-2387

        Savonlinnan seutu vesistöineen on niin kaunis. Sukua oli sielläpäin, vaan ei enää.

        Oikein nautinnollista risteilyä Alinalle :)

        raakile.vielä


      • Anonyymi
        Kristiina23 kirjoitti:

        "Muuten, luin tuolta tekstiäsi kuntosalikortista. Eikö lähellä olisi Palveletaloa? Siellä on vapaavuoroja eläkeläisille, ilmaisia"

        Onhan tässä palvelutalo vieressä ja jotenkin kuuluu minunkin asuntoni tähän kunnan palvelutaloon, koska täältä saa kaikkea palvelua, tietenkin maksusta.

        Ei tuo kuntosalikortti minun talouttani vie viellä konkurssiin, koska se on 100,-€ vuosi.

        Jotenkin on aika huvittavia nuo tuolta toiselta palstalta luetut, kun jonkun elämän on Lipponen sekoittanut kuten myös hänen akkansa, kuten hän kirjoitelee! Aivan uskomatonta, ainakin minun mielestäni.

        Oma eläkeeni on aina hieman noussut ja nyt sain viellä mieheni kuoltua sen lesken eläkkeen lisäksi.

        Oliko sinulla Kristiina oma työeläke myös?
        Ellei ollut,, niin silloin miehen työeläke onkin iso, mutta jos oma työeläke on melkein samansuuruinen kuin aviopuolison työeläke, niin silloin leskeneläke on aivan pieni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomenta Alina!
        Tässä vielä viipyminen uutisia lueskelen, kun en osaa tarttua mihinkään tekemiseen nyt.
        Olen käyttänyt tätä reseptiä, joka on minulle tarpeeksi helppo.

        https://yhteishyva.fi/reseptit/luumupiirakka/recipe-2387

        Savonlinnan seutu vesistöineen on niin kaunis. Sukua oli sielläpäin, vaan ei enää.

        Oikein nautinnollista risteilyä Alinalle :)

        raakile.vielä

        Kiitos 😊
        A


    • Pikainen tervehdys pirttiin. Eikö Kristiina nykyisessä kotikunnassasi yli 70-vuotiaat saa ilmaista kuntosalikorttia ? Meillä saa ja sillä voi käydä salilla ja uimassa arkisin päiväsaikaan. Minä hain sporttikorttini heti kun täytin 70 vuotta, mutta aika vähälle käytölle se on silti jäänyt, kai "pitkän" matkan vuoksi. Jos sali olisi lähellä ja kävellen voisi mennä, saattaisi olla toisin.
      Kun minulle kertyy hyötyliikuntaa aika paljon ja liikun mieluummin luonnossa, sali on aina olevinaan jonkinlainen korvike. Ja kotona on kuntolaitteita joka lähtöön, harmittaa kyllä niiden vähäinen käyttö, tilaa vain vievät.
      Olen vielä maalla "palvelutehtävissä" ja veljeni kertoi, että perheenäidille kertyy askelia 8000 päivässä kun suositeltu määrä on 12000. Perheenäidin tehtäviähän tässä nyt on toimiteltu toista viikkoa ja työ kutsuu nytkin.

      Mukavaa päivänjatkoa kaikille,

    • Anonyymi

      Näin hurskainen lasettelit:" Kristiinan 23 ja Ynnämuun rinnalla olen pilipalipoika kun koulumatkanikin oli vain 3½ kilometriä. Sellanen veltostuttaa... lisäksi koulun puutöissä olin hiippakunnan surkein."
      Se kyllä on tosi, että kouluni oli 7km päässä, eikä kuljetusapuja
      ollut. Ei edes polkupuörää, sitä olisi voinut parin km. matkalla
      käyttää.
      Tuskinpa sillä on ollut suurta merkitystä, minkä matkan on kouluun
      taapertanut. Niin, koulun puutöissä kyllä olin parhaasta päästä.

      Olen saanut sellaisen käsityksen, hurskainen, että olet pannut koko
      ikäsi roppasi likoon kovaan työhön. Se kyllä ennen pitkää kuluttaa ja
      seuraukset kuuluu ja näkyy. Vai mitä arvelet?
      Jos nyt en minäkään leikin leipää ole syönyt, mutta ehkä vähän
      helpommalla olen päässyt. Kestäähän se kun nuorena aikuisena
      ammattia opettelee, niinkuin tein. Lyhyehkön ammattikoulun
      jälkeen ei vielä "mestaria"tule. Työ on se, joka opettaa. Ehkä viiden
      vuoden jälkeen alkaa homma sujua, että voi rohkeasti alkaa
      hinnoitella itseään. Sen jälkeen alkoi helpottaa ja saa vähemmillä
      hikipisaroilla asian mukaisen korvauksen työstään. Näin se meni,
      lapiomies juotui enemmän pistämään roppaansa peliin pienemmällä
      palkalla. Että siinä mielessä olen voinut päästä helpomalla.
      Aivan riittävästi on kyllä minullakin remppaa. Hyvä kun olen
      näinkin pitkälle pötkinyt. Paljon on tuttuja, jotka ovat lopullisesti
      uuvahtaneet minuakin nuorempina.
      Hyviä ilmoja vain pitelee edelleenkin. Hyvä näin!
      Kirjoitteli ynnämuu.

      • Anonyymi

        Näin oli Ynnämuu, että ylitin kohtuudenrajat -70 luvulla lähellä täystyöllisyyden aikaa. Asuin työmaalla. Sellainen kuluttaa. Vanhaht jätkät varoittelivat työllä itsensä kuluttamisesta; siitä ettei siitä helposti kukaan toivu. Nyt hurskainenkin sen tietää.
        Tapaturmia alkoi tulemaan, Kuitenkaan viimeinen niitti tuli toisen työkaverin kokemattomuuden seurauksena. Jouduin tapaturmaeläkkeelle.

        Nyt olen käsistäni melko rampa. Pelottaa suorastaan joutua muuttamaan kerrostaloon. Ok-talossa on jotenkin ilmavampi hengittää. Nousviikolla saan tietää rtg-kuvauksen tuloksista. Ei ne mitään muuta kun kuntavastuun puolella ei leikata paljon nuorempiakaan. Yksityispuolenkirurgiaan ei rahat riitä. Niistäkin leikkauksista yli puolet on mennyt hukkaan kun ei ole maltettu varoaikaa olla puuhaamatta.

        Tietenkin katson uteliaana, mitä viimeiset tosi kesäpäivät voisivat tuoda tullessaan. ...Toivossa elämme ja aikatamm viätämme sanoi entinen vanhapoikakin kissalleen.


    • Huomenta!
      Niin on syyskuun aamu valjennut kirkkaana, ei tietoakaan syksystä vielä. Katselin aamiaista syödessäni Alaskan viimeisten asukkaiden elämää. Tammikuu ja pakkasen kourissa elävät turkismetsästäjät tekivät lähtöä, katsastaen ansat vielä mennessään.
      Pieni hirsimökki kaminoineen on ollut monella asuinpaikkana, 4 lastakin on siinä kasvatettu.! Lumista metsää katsellessa tuntui onnelliselta olla järjestäytyneessä yhteiskunnassa, muuhun ei minusta enää olisikaan.

      Toki Sipoon talvetoli kylmiä myös,..oli oma työ Helsingissä, 5 henkinen perhe ruokittavana, sekä lauma 200 yksilön lauma eläimiä, joista 150 oli kanoja.

      Kyllä siinä 9 aikaan illalla oli valmis sänkyyn, että taas jaksoi seuraavana aamuna liittyä junamatkustajiin työpaikalleen. Tehokas piti olla, että kaikki hoitui, vaikka ihanana koen muistoissani tuonkin ajan. Lapset oppi maaseudulla käteviksi monessa suhteessa, hyvin ovat pärjänneet omassa elämässään.

      Mikäpä meidän eläkeläisten onkaan, saamme rauhassa juoda aamukahvimme, tehdä sen minkä koemme välttämättömäksi, ja hymyillen muistella menneitä!
      Hyvää sunnuntaiaamua!

    • Anonyymi

      Päivää!
      Tein vähän ulkoilua ja kävin samalla kirpparilla. Pari tuttuakin
      oli tuonut tavaraa näytteille myytäväksi. Huonosti kuulemma
      kauppa kävi. Jotain olivat ilmaiseksikin tarjonneet, mutta ei
      ollut kelvannut. Eivät he silti pahoilla mielin olleet. Ilmoja
      kehuivat ja asiasta. Juttu seuraakin oli päivän mittaan ollut.

      Toivotaan, että hurskainen saa valotusta, apua ongelmiinsa.
      Eiköhän sentään jotain tulle. Sitä en ymmärrä, hurskainen, miksi
      olet niin täysin epäluuloinen kerrostaloasumiseen. Vähentää
      se rehkimistä ja pääsee kerrostalostakin ulos, jos kunto sen sallii.
      Minäkin olen korpimökistä lähtöisin ja metsäläisenä liikkunut, enkä
      ole kokenut sopeutumisongelmia:) Yli 50 v on kerrostaloasumista.

      Jokohan huomiseksi Skillan ehtii Pirttiin, siihen tapaanhan ne
      viitteet olivat.
      Kirj. ynnämuu

    • Anonyymi

      Tervehdys Kahvipirttiin!
      Tultuani kotiin metsäluontoa kokemasta olen vieläkin ollut ihmeissäni tämän syyskuun ekan päivän kauneudesta ja lämpimyydestä, kaunista on ollut todellakin!
      Tällä retkellä tapaamallani tutulla olivat samat ihmetykset kuin minullakin.
      Kuljimme yhdessä luontopolulla.
      Kaupunkimetsäähän tämä Espoon Keskuspuisto on, oikein ikimetsää komeimmillaan ja suuria, sileitä kallioita.
      Laitoin paljaat käteni kalliota vasten maadoittaakseni itseni maapallon rytmiin.
      Tästä luin FB:sta joskus ajat sitten.
      Metsässä ei juuri marjoja näy, jokunen puolukka oli, laitoin suuhuni ja koin kirpeän maun.
      Marjareissuja tehtiin paljon lapsuuden vuosina siskoni kanssa.

      Toivottavasti SkillaN palaa pirttiin pian. Terveisiä hänelle ja teille kaikille!
      Hyvää jatkoa! Miaelina.

    • Anonyymi

      Iltaa Pirttiin toivottaa hurskainen. Radiota kuuntelevana kuulin Jukka Virtasen poistuneen yläleverille tänä aamuna 86 vuotiaana. Hänen muistokseen tuli ohjelmia päivän aikana.
      Mielestäni J.V oli hyväntahtoinen viihteentekijä ulospäin, mutta ei aina omalle perheellekään helppo. Pitkän elämän hän sai elää ja vaikuttaa.

      Niin se kerrostalossa asuminen on suorastan fobia-asteella. Metsäläissielu tuntee elävänsä kennossa. Sain keväisin yksiöasumisessa sydämen rytmihäiriöitä. Minulla oli se vaatimaton mummonmökki. Muutin sinne jo lumien aikaan. Kyllä se tuntui hyvältä.

      Päivän ankeus oheni tunti tunnilta kun keräsin mätiä ja huonoja omenia jätekeskukseen vietäväksi. Niin käy aina. Saman tekisi kyllä maastossa kävelykin lähi puistometsässä.
      Olet Ynnämuu jo näemmä sopeutunut, pesiytynyt kerrostaloviihtyjäksi.
      Katsellaan!

    • Huomenet, pirtin vahvuuksissa taas minäkin, syyskuulle on vaihdettu ja sää mukavan oloinen.
      Luvassa muutama kaunis päivä ja sitten viilenee, ei varmaan aurinko pois karkaa, syyskuukausi voi yllättää.
      Reissu maalla heitetty ja olikin sitä mallia viimeinen, mitään ihmeitä ei aikaan tullut, vähän omena hilloa, olivat mokomat vielä raakoja, ei houkuttanut suurten määrien tekoon.
      Metsäänkin yritin kepin kanssa, mutta kurkistus riitti, niin harvakseltaan marjoja, enkä uskaltanut louhikkoon mennä, joten puolukat jää ostettavaksi, punikkitatteja oli muutamia, mutta muiden sienten puutteessa oli matoset evääkseen syöneet.

      Kivasti on pirtin ovi käynyt, tervetuloa Mira ja Alina , mukava jos vaikka innostuisitte useammin viestiä laittamaan.

      Ynnämuu kirppiksiä kiertänyt ja lenkkejään tehnyt, saman voin minäkin kirpputorista sanoa, huonosti kauppa käy.
      Hurskaisella jännät paikat, josko vaikka leikkaukseen pääsisit, muuten kauris olen minäkin, ihan siihen siirtymäkohdan kauriin puolelle käännyn, ehkä jousimiehen horoskooppi myös pätee;)
      Toivottavasti ei sakkoja tule sinun peltipoliisi tuttavuudesta.

      Kärpäset Kristiina23 kiusana, onkin ne kyllä melkein itikan veroisia, kun sille päälle sattuvat, unestakin herättävät.
      Luumuja en ole tänä syksynä vielä edes maistanut, puhumattakaan piirakasta, jota raakile vielä paistelee, olisi ihana kun omasta takaa luumujakin saisi.

      Kissamummo kesäkauden lopettajaisia viettänyt venetsialaisen mukaisesti, mukava yhdessä olo varmaan olikin.

      Demeter taloustöitä paiskii ja kyllä siinä niitä askelia kertyy päivän mittaan, sen minäkin taas kerran koin, kun isoja tiskejä selvittelin omena savotan jälkeen, ei konetta löydy sieltä maalta ja monta muuta juoksua niistä hommista kertyi.
      Ei täälläkään ole kuntokortti ilmainen, en tiedä mitä maksaa, ei ehkä noin paljon, mitä Kristiina kertoi.

      Luontopäiväkin oli ja Miaelina siitä nautti ja ihasteli metsän kauneutta ja kallion sileyttä.
      Minäkin isoja kantoja ihastelin metsäreissullani, ne houkuttivat istuskelemaan, mutta kiire pilasi senkin homman.

      Jokohan Ramoona on Lapin reissunsa heittänyt, siellä sitä silmän iloa varmaan myös löytyy ja voin kuvitella miten Ramoona sieltä sielunsa sopukoihin niitä kerää.

      Sini-sirkku kertoi miten maalla lapset työtekoon oppi, totta näin on, jopa joskus tämän ajan mittapuun mukaan, lapsi työvoimaa hyödynnettiin.
      On tuota työtä saanut tai tullut tehtyä vaikka ei maalla oppia saanutkaan, se eläminen vaatii uurastamista joka paikassa.

      Perhe eläkkeen saan mieheni jälkeen minäkin ja onkin suuri apu, kun oma eläkkeeni aivan mitätön.
      Tuota yksin eläjän kulujen peittämisiä kovasti toivoisin huomioitavan, vaikka muutaman prosentin vero helpotuksella, en kateellinen ole kuitenkaan kaksin elävien eläke ihmisten puolesta,, mutta soisi päättäjien ymmärtävän tämän pienen kohtuuttomuuden yksin eläjien kohdalla.
      Olisi kumppani saanut olla kanssani loppuun asti, kaikin puolin elämä olisi ollut helpompaa, mutta tähän on tyydyttävä, ei niitä prinssejä ole vaan eteen tullut ratsullaan;)D
      Tuo menneiden muistelu usein mielen haikeaksi saa.

      Tänään on kauppareissu edessä ja kampaajakin on tilattava, siinähän sitä jo yhdelle päivälle onkin rientämistä;)
      Oikein ihanaa maanantai päivää, vielä on kesää jäljellä,,,,,,vielä tulee kauniita päiviä, sitä toivon ja toivotan toisillekin.

    • Anonyymi

      Noh niin, eipä täällä tarvii lukea kuin Skillanin yhteenveto niin tietää mitä muut ovat puuhailleet.

      • Anonyymi

        Skillan on niin ihana, kun pitää kaikkien touhuja ja toilailuja tärkeinä, kantsii vielä kerrata.Muuthan vasn tärkeinä omista tuherruksistaan selostaa.


      • Anonyymi

        Hyvää päivää kaikille Kahvipirtissä pistäytyville!
        Minustakin on niin mieluista lukea tuo Skillanin yhteenveto käyneistä kirjoituksista, se kuuluu hyvän päivän alkuun.
        Nyt noutaja saapuikin! Hei taas! Miaelina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skillan on niin ihana, kun pitää kaikkien touhuja ja toilailuja tärkeinä, kantsii vielä kerrata.Muuthan vasn tärkeinä omista tuherruksistaan selostaa.

        Erikoisesti oman päiväni tapahtumista vain kirjoitan. Tiedän että ns. omaan napaan ihastuneet niin tekevät. Itseruoskinta on kuitenkin vaativa oma lajinsa.

        Päivässäni ei ole mitään erikoista kerrottavaa. On kai lämpimän kesän viimeisiä päiviä. Luin päivän lehdestä että isot muuttolinnut ovat jo aloittaneet etelänmatkansa. Kurkia ja joitakin hanhilajejakin on nähty matkalla talvehtimispaikoilleen.
        Hiukan haikeelta se tuntuu, mutta haikeuskin kuuluu elämään, kuten mäki-Matti Nykänenkin totesi. Tuttua hurskaisellekin. Yöt pitenööt,sano.


      • Anonyymi

        Negatiivisen kirjoituksen vois jättää postaamattakin, mut ai niin eihän se käy kun se paha mieli palstan olemassaolosta on jonnekin sälytettävä.


    • Anonyymi

      Iltapäivää tänne kahvipirttiin! Minäkin yhdyn Skillanin kehujiin, hän on oikein eläväinen ja kaikki huomioon ottava ihminen. Sen olen nyt huomannut jo vaikka vasta tämän ketjun löysin.

      Kukin täällä kertoo omasta päivästään kuulumisia, käyden kahvipirtillä ne kertomassa, se on mukava tapa. Itse join aamuteen vasta kymmeneltä, olen illanvirkku, aamuntorkku, mutta ei se tapa enää taloa hävitä, olen eläkkeellä. Asun kerrostalossa, ei ole pihatöitä, olen tottunut kerrostaloasuja.

      Hyvää päivän jatkoa kaikille!

      Mira

    • Anonyymi

      Hyvää iltapäivää!
      Mukavaa, että SkillaN on taas tasapainottamassa pirtin henkeä.

      Minä se tuhersin sangollisen luumuja hilloiksi. Vaan ei niistä kaikista hilloa tullut. Ensimmäinen satsi jäi hyvin notkeaksi, hapahkoksikin. Vaan ei se mitään, aamupuuroon sekoitan ja mikä ettei johonkin kasvissosekeittoon varovasti kokeillen.

      Kostea on ilma, pilvimatto peitti auringon. Saisihan tuo öisin vaikka sataa. Josko elpyisi sienisato.

      Viihtyisää viikkoa!

    • Minäpä kaivelin lehtikompostorista multaa! Ihan hienoa kukkamultaa, ja sitä on aika paljon. Päälimmäiset heinät ovat kuivat ja kevyt. Nostelen ne sivuun kompostorista ja saan tosi hienoa multaa penkkeihin. Nyt täytyy oikein miettiä, miten on paras menetellä. Kaadanko perennojen varret ensi pois ja lisään multaa penkkeihin? Minulla on useita pioneja ja monenlaista muuta perennaa.
      On kämmenet mullassa. Nyt on käytettävä kynsiharjaa!

      • Anonyymi

        Makriina, pioneilla ja monilla sipulikasveilla muistelen olevan tärkeän sen istutussyvyyden, eli mullan lisääminen on siinä mielessä tarkkaan mietittävä,
        vaikka tottakai lisävoima kasveille on aina tarpeen. Monet sisäkasvini ainakin nauttivat mullan lisäämisestä .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Makriina, pioneilla ja monilla sipulikasveilla muistelen olevan tärkeän sen istutussyvyyden, eli mullan lisääminen on siinä mielessä tarkkaan mietittävä,
        vaikka tottakai lisävoima kasveille on aina tarpeen. Monet sisäkasvini ainakin nauttivat mullan lisäämisestä .

        Sitähän tässä mietin, että uusi multa on sekoitettava siihen vanhaan. Taidan kaapia vanhaa pois alta. Pioni tosiaan on siitä ihana kasvi, että sille ei tarvitse ikinä tehdä mitään, kun sen on saanut istutetuksi.
        Viime keväänä kimpaannuin sisäkasveihini perusteellisesti ja hävitin melkein kaikki. Minulla on 3 jäljellä, ja yksi on tuliaisena saatu tulilatva!


    • Anonyymi

      Iltaa!
      Nythän jo tuntuu normaalimmalta, kun SkillaN on palannut
      Pirttiin:) Hyvä kuitenkin, että olet saanut väliin "hengähtääkin"
      maisemien mutoksessa.
      Niin se on, hurskainen, kuten olet päätynyt uskomaan, että
      olen hyvin sopeutunut " kenno eli lokero" eläjäksi. Onhan
      tässä mukavuuksiakin, taloyhtiön kuntokämppä vapaasti
      käytettävissä. Nuorempana käytin kämppää ahkerasti, nyt
      tavoitteeni on kolmasti viikossa. Sekin "reutoutumiseni" on
      vähentynyt, n. 20-30 min/kerrallaan. Saa siinäkin ajassa
      notkiskella harteita ja jalkojaan. Ja harjoitella soutua.

      Muutoin tämä päiväni asettui käytettyjen jonoon tavalliseen
      tapaan. Kauppa- ja muut asiat tuli hoidettua ja hyvät ilmat
      suosi. Nyt sataa rojottaa vettä reippaasti sienestäjien iloksi.
      Hyvää jatkoa itsekullekin parhain päin!
      Terv.ynnämuu.

    • Huomenet vesisateen uhkan päällä olevaan syyskuun kolmannen päivän aamuun. taitaa tulla pilvinen päivä.
      Johan tuota kauniista saatiinkin nauttia, liian hyväksi elämä menisikin;)
      Ennen koulukkaat aloittivat lukuvuotensa näin syyskuun alussa ja parin viikon päästä oli perunankaivu loma, nyt ei sellaista taida ainakaan sillä nimellä olla, ajat muuttuu tämänkin asian suhteen.

      Oikeassa olet anonyymi siinä, että katsauksen saa viesteihin minun vastauksista, mutta luettavaa jää vielä paljon ja rivien välit saattaa osaavalle lukemista lisää antaa, joten tarkasti on luettava joka viesti;)

      Joskus oli kovasti harmittelua, kun ei vastattu viesteihin, minä tämän puutteen yritän poistaa;)

      Hyvä huomio tuokin, että johonkin on paha mieli saatava purettua ja siihen pirttikin kelpaa.

      Miaelina on meno päällä, virkeänä pysyt, kun aina jonnekin olet menossa, milloin pyöräillen tai muilla keinoin, kiinnostusta sinulla riittää moneen suuntaan;)

      Haikealla mielellä hurskainen toteaa omaan napaansa tuijottavansa, no mutta sehän on ihan oikein, kellekäpä yksinäinen napaansa näyttelisi;)
      Yhden auran olen minäkin nähnyt taivaalla, taisivat olla hanhia, ei kurjet vielä lähtöä tehne, ei joutsenetkaan?

      Mira kertoo olevansa illan virkku, minä taas aamuisin pirteimpänä olen, iltapäivä on jo melkoisen tyhjä käyntiä.
      Luen tarkkaan viestejä mitä pirttiin tulee, kaikki kirjoittajat niin tutuilta tuntuu, vaikka ketään tämän päivän kirjoittajaa en ole tavannutkaan.

      Ei se aina onnistu säilöminenkään, vaikka olisi sitä vuosia onnistuneesti tehnyt, joskus vika voi olla tuotteissakin.
      Luumuja en muista ehkä koskaan laittaneeni, mutta omenia sen enemmän, nyt en itse tarvitse, on pakkasessa entisiä, mutta tytär kaipaili, mehua tekisi.
      Aina niitä syksyn mittaan tarjolle tulee, luulen että niin tänäkin syksynä onnistuu.

      Makriina olen samaa mieltä tuosta komposti mullan hyvyydestä, sen kokemuksen olen minkin tehnyt ja mikä säästö kuljetus kustannuksissa, kun ei kaikkea tarvitse sekajätteeseen laittaa.
      Minulla on myös sisäkukat aivan surkeat, ei kyllä tänä kesänä kukat ei tomaatit menestyneet parvekkeellaan, missä vika, hoitajassa kai.

      Voipa olla, että hoidan kukkiani liikaa, keväällä aina uudet mullat vaihdan, voisi riittää vai pintamullan vaihtaminen.

      Kerrostaloissa on minunkin elämäni suurilta osin kulunut, joskus lapsena oli muunlaistakin asumista.
      Hyvin olen viihtynyt ja viihdyn, kunnes asuminen loppuu kokonaan.
      Kiva tuollainen kuntosali omassa talossa, meillä ei mitään tämmöistä, tulisiko minun käytettyäkään, en kuntoani hoida muutenkaan.

      Nyt sitten sade päivän suunnitelmien tekoon, meinasin torille köpöttää, mutta onhan päivä vielä huomennakin, joten muuta on keksittävä.
      Voikaa hyvin ja keksikää kivaa tekemistä mistä mieli ja sielu osansa saa;)

    • Hyväntuulisena heräsin minäkin, ja ihmettelin miten voikaan juustosämpylä maistua kahvin kanssa niin hyvälle 😊 !
      Kivaa tekemistä kehoittaa SkillaN harrastamaan, minä jo eilen aloitin kivat ompelutyöt, ja valmiiksi sain. Pari uutta vaatetta oli pientä muutosta vailla ja on nyt käyttökunnossa. Pidänkin koneen esillä, jos vaikka ilmaantuu jotakin korjattavaa,

      Tänään onkin lähdettävä kaupungille asioimaan, hauskalta sekin tuntuu, kun astmapiippuni on jo punaisella, ja jääkaappikin vaatii täydennystä. Ensin pitänee siivota sekin, tarpeellista joskin vähemmän hauskaa!
      Hauskaa on pukeutuminenkin syysasuun, ei ihan kesähepenissä nyt tarkene ja viihdy.
      Huomenna ajattelin tehdä kurttukaalista muffinssivuokiin kääryleitä, pohjalle iso kaalinlehti, täyte sisään ja taitettu lehti peitoksi. Luin tuon reseptin jostakin ja se tuntuu nopeammalta kuin paketoiminen.

      Hauskaa kun SkillaN on jälleen kanssamme, aina on kiva kirjoittaa vapaasti ajatuksiaan kahvipirttiin, tietäen paikan hyväntahtoisuuden!

      Hyvää ja iloista syyskauden alkua kaikille!

    • Anonyymi

      Hyvää aamupäivää pirttiin!
      Ihan kotoisalta tuntuu, kun pirttiin pääsee pistäytymään, leppoisa ja mukava tunnelma niin kuin aina, kun taas emäntä suorittaa aamun avauksen.
      Mukava oli viime viikonloppu meilläkin, väkeä piisasi porstuankin täydeltä, nuorisoa suurin osa, mutta hyvästi mahduin minäkin joukkoon, eikä kukaan minua karsastanut! Naapurin isäntä oli käynyt kalassa ja saanut ison saaliin ahvenia, joita sitten savustettuina nautitskeltiin rapujen ja muiden herkkujen kera. Iltayöstä kuului ja näkyi ilotulitus, joku mökkiläinen oli pistänyt komean näytöksen ilmoille meille kesäkauden päättäville kyläläisille.
      Nyt on jo muisto vain, mutta hyvin kaikki meni, kissat ja koiratkin kestivät paukkeen, kun ne sisälle vietiin suurempia paukahduksia pakoon, ennen ei ilotulituksia näissä elojuhlissa ole näkynyt. Jollain on kait ylimääräistä rahaa maailman tuuliin tuhlata.😄

      No, nyt kaupunkielämää yritän aloittaa, vanhusten kerhossa on tänään runonlausuntaa, taitavia lausujia on joukossamme, yksi mieskin kuuluu runonlausuntakerhoon, harvinaista herkkua, sillä ylivertainen hän on juokossamme, joten ilolla esitystänsä me mummot kuuntelemme. Tällaista nautintoa tänään.

      Hyvää päivän jatkoa kaikille! km.

      • Anonyymi

        Olisipa meilläkin!


      • Anonyymi

        Kissanummolla tuntuu olevan läheinen ihana iso perhepiiri, on kuvioissa lapsia ja nuoriakin , taitaa olla hieno paikka merenrannalla ja kaupunkikoti. Kiva lukea positiivisia viestejäsi ! Osaatte todella pitää hauskaa. Kyllä mekin, vaikka pienemmällä porukalla. On vasta yksi pieni lapsenlapsi.Ollaan suvussa jotenkin myöhäisheränneitä lasten teon suhteen. Aika paljon harrastetaan miehen kanssa liikuntaa, esim golfia ja senioritanssia. Terveisin Alina


    • Anonyymi

      Iltapäivää!
      Omia juttujahan sitä minäkin enimmäkseen kirjoittaa törötän.
      Se tuntuu luontevimmalta. Eipä se paljoa poikkea puheessakaan.
      Kun tutun tai puolitutun tapaan, tietysti kysäisen, että mitäpä
      kuuluu? Vastaus on tapaan : mitäs tässä, entiseen malliin! Näin
      menee puolin ja toisin. Sitten jutellaan vuoron perään pätkät,
      eikä niihin monestikaan vastausta tarvitse, eikä odoteta. Jotain
      tiedoksi tulee.
      No, puustain` km`on viettänyt hyvinkin seurallista elämää ja
      onkin aihetta tytyväisyyteensä. Tietysti lukaisin huolella
      kirjoituksen, kuten muutkin tekstit.
      Nyt pian omiin juttuihin. Ostin torilta 5kg laatikon puolukoita.
      Ei se maksu vielä rasittanut(30€), mutta kun laatikko on
      epämukava kantaa, siihen sain parastani pistää. Kyllä kuntoni
      on romahtanut, käsivarsiani särki. Matkaa tuli n. 1 km. Selvisin,
      enkä edes kaatunutkaan:)
      Tänäänkin oli täällä ihan kelpo keli. Huomenna voi sienimaita
      kastella. Mulle se on sama, koska metsään en lähde.
      ynnämuu.

    • Anonyymi

      Näkikö kekään kun äsken ilta-aurinkon edessä pyöri sellanen oranssi-vihree pilviharsomuodostelma? Olin rillit päästäni,mut sama juttu. Puol pikku putelia saunaolutta otin janoon. Sitten luulin ett joku värikalvo akkunalasista heijastaa sellasen spektri-ilmiön.
      Roslakalle kerroin naama valkosena. Sinä et aamuu nähe. se arveli

    • Anonyymi

      Kahvipirtissä piipahtaminen tuli mieleeni kun kevyttä pihahommaa suoritin. Ruoho oli hurskaisen jakotilan nurmikolla käynyt vähän ylipitkäksi.
      Vähän käytetty Riksratton vähän yski mutta kone korkeimmalla tasolla hän moisesta selvisi. En nyt muista mikä se japaninkielinen kehumalause on mutta siinä se alumiiniputkessa, mutta käytän sitä tarvittaessa. S-R taitaa olla jenkkilähtöinen.

      Kaupassa käydessä unohin sen makeimman tarvittavan eli hunajapurkin. Korvaan sen illalla uuden sadon luumuhillolla, mutta hunajata sen pitäis olla - yöksi asettumisen. Maitokaakao taas erityisen hyvää; kiitosta Pirtille!

    • Anonyymi

      Aina sattuu ja tapahtuu, kuin entisessä elokuvassa! En ole nähnyt silmissäni mitään pilvimuodostelmaa, nauratti vain tuo roslakan lohdutus!

      Keitin omenahilloa pudonneista omenoista, hillosokerin kanssa siitä tulee hyvää.
      Osassa omenoista on pihlajanmarjakoi käynyt, mietin, että pitäisikö ne jo näin syksyllä saada pois, luin jostain, että on olemassa myrkyttömiä torjunta-aineita,
      jossa käytetään rypsiöljyä. Se estää niiden hengittämisen, ettei ne kotiloituisi talveksi maahan, josta ne taas keväällä syöksyy pahojaan tekemään.

      • Anonyymi

        Hei vaan Pirttiin. Luin alhaalta päin kaikki viestit kuten aina. Mukavia viestejä. Odotin sitä lääkärin tulkintaa röngtenkuvista. Nivelrikko kuulemma. Vahvaa Panadolia määräsi. Niin aina, sillähän se liike- ja lepokipu aisoissa pysyy?

        Pientä hommaa pystyy kuitenkin tekemään. Demeter kertoi pesettäneensä isot ja paksut maton alanliikeessä. Tuolla ovat omat pestyinä rullalla jo monta vuotta. Eteisessä ja keittiössä vain helposti pestäviä muovimattoja. Niistä selvisin vielä tänä kesänä matonpesuasemalla.

        Katsotaan millaisia säitä pitelee jatkossa. Netistäkin näkisi, mutta pian ovat tv-uutiset. Ei kun katselemisiin, toivottaa hurskainen.


    • Anonyymi

      Huomenta ihanan kauniiseen aamuun, ihan tässä hymy jo tästäkin suupieliin tarttuu;)
      Hyvin nukuttu yö, silmäys taivaalle, ei pilven hattaraa, kyllä suunnitelmia päivän varalle alkoi jo sängyssä muodostumaan.
      Eilen tallustin torille ja tein hyviä ostoksia, puolukat euron litra (edellisen päiväisiä) ja euron pöydältä lähti porkkanoita ja kurpitsoja, kukkakaaleja, aivan hyviä nekin.
      Näin tarkka ihminen löytää joskus jotakin pienellä rahalla;)
      Nyt kukkakaalit pakkasessa, viisi rasia tarjolla talvipimeään.
      Minusta on niin mukavaa varustautua talven varalle, vaikka yksin elänkin.

      On se tuo tuholaisten pois pitäminen aika työlästä, mutta jos jotakin myrkytöntä keinoa löytyy, kannattaa se tehdä.
      Omena ja muidenkin säilömisten teko aikaa sitä eletään ja jos kotipiha tarjoaa tuotteet, onhan ne talteen otettava.
      Hurskainen hunaja nalle taitaa olla, onhan se makea herkku ja kaiketi jopa terveellistä, jos näihin kaikkiin jaksaa uskoa.

      Tuo roslakki laittoi aivot jauhamaan, mikä se oikein on, sitten päädyin elo kumppaniin, toivottavasti tuo ennuste ei kuitenkaan paikkaansa pitänyt.
      Taivaalle tulee joskus ihmeellisyyksiä, niin värien kuin kuvioidenkin muodossa, ehkä tämä syysalku onkin sitä aikaa, milloin voi kaikenlaista näkyä nähdä.

      Tuotahan minäkin aina tolkutan, kun keskustelua pirttiin kaivataan, aivan samoin livessäkin kysellään kuulumiset ja sitten se poikii muuta, "oletkos kuullut ja niin edelleen".
      Meillä on viisi kiloa puolukkaa tarjottu 25 eurolla, torilla kylläkin oli litroittain aika kallista 4 euroa pyysivät, siksi tuo löytöni euron pöydästä oli melkein lotto voitto;)
      Puolukka on niin kova marja, ettei se yön yli ehdi pilalle mennä.
      Sienet taitaa olla hakusissa tänä syksynä, ellei nyt pitkäksi syksy muodostu.

      Hyvät on harrastukset Alinalla miehensä kanssa, minulta kumpikin laji jäänyt, tanssista tykkäsin ja tykkäisin, mutta muistoja siitäkin ajasta ja olikin mukavia, kun sattui hyvä tanssin viejä.
      Mieheni sen taidon osasi, no eiköhän se onnistu aika monelta muultakin, kun "rytmi boleron kun kaikuu taas, saavuthan tanssimaan, käsivarsilleni armahin, taipuen rytmihin", minun lempikappaleeni, tuli muotiin, kun seurustelin mieheni kanssa.

      Kissamummolla elämä on vauhdikasta ja nuortumista tapahtuu, kun nuorien seurassa liikkuu;)
      Vesi kielelle tuli kun ajattelin niitä ahvenia, joita savustitte, nam,nam, ravut ei niin houkuta;)
      Ihmettelen minä myös aina vuosien vaihtuessa noita rakettien ampumisia taivaalle, kyllä sille rahalle löytyisi muutakin tarvetta, mutta liian vanhana pitävät, kun mietteitäni esille tuon, totta se on tuokin, nyt elämä on toisenlaista, voi tuhlatakin, näin ajatellaan, hohhoijaa huokaa tämä mummo;)

      Ompelukoneen esiin ottaminen olisi minullakin edessä, pitäisi ommella verhoihin rypytysnauha, olisi nopsempi laittaa roikkumaan, kauhulla jo sitäkin toimenpidettä ajattelen.
      Harrastukset alkavat ensi viikolla kerhojen muodossa, mukana vielä aion olla laulamisessa ainakin, no se sitten vie joka toinen viikko kerhoon laulelemaan ja suostuin vielä sitä Skippo peliä vetämään joka toinen viikko, katsotaan onnistuuko miten hyvin.
      Aika siinä ainakin hyvin kuluu, niin kuin kaikissa kortti peleissä muutenkin, tämä vaan harmiton ajan kulu.

      Aika on ruveta tosi touhuihin ja katselemaan josko porkkanat mitä eilen ostin, pakkaseen myös kiehautan.
      Loppuviikolla lisää haen, olen kova porkkanan kuluttaja ja nämä kotimaassa viljelijältä suoraan saadut porkkanat houkuttaa, ovat makeampia, kuin tehotuotetut.
      Oikein tehokasta ja nautittavaa keskiviikko päivää toivotan kaikille, hymyillään vaikka yksin ollen, minulla radion toimittajat seurana monesti ja hauskaa sekin aika usein, siinä sivusta voi kuulla ajankohtaisia asioitakin.

      • Anonyymi

        Siis pakastat porkkanoita ja kukkakaalia ? Niitähän saa tosi halvalla pakastealtaasta , kotimaisia jalaadukkaita.


      • Anonyymi

        Ei aina laadukkaita, ostin Finduksen, joka tietääkseni on suomalainen, Intialaiset paistinkasvikset - - ja ei hyviä, kaikkea tökätty sekaan, jopa rypälesokeria, ja minä hassu kun ostin 2 ja vasta kotona luin tuoteselosteen mitä ne sisältävät.


    • Karmee sentään, kuinka tarmokkaita ihmisia täällä' pirtissä pyörähtää!
      Minä olen niin itsekseni viihtyvä, että minulle riittää taivaanrannan maalaus ja revontulien metsästys.
      Pitääkö olla aina liikkeessä?
      Sen verran itsekin eilen liikehdin, että menin osallistumaan uuteen eläkeläisten kerhoon, joka kokoontui ensi kertaa eräässä mukavassa kahvilassa. Hyvää kahvia olikin. Osallistujia oli toistakymmentä. Hyvä alku. Vetäjän innostuksestahan jatko riippuu. Voimia hänelle.
      Ja kutsu oli kuulunut isolle joukolle ikäisiäni, vaikka huvittuneena kuuntelin, kuinka eräs kertoi kuuluvansa myös erääseen toiseen eläkeläisryhmään, 1950-luvulla syntyneisiin. Hehe, minä vietin jo häitäni v. 1956. Tuttua mainosta mukaillen:
      Eläkeläisissäkin on eroja!

      • Anonyymi

        Miaelina:
        Todellakin, tarmokkuutta olen minäkin Kahvipirtissä huomannut enemmän kuin täällä omissa oloissani puuhaillessani, toki aina päivän kaikki askaret suoritan ja valmistan keittiössä kaikki valmiiksi uutta aamua varten, keittiö puts-plankkiin, silloin on niin kiva aamulla tulla sinne.

        Niinpä, eläkeläisissäkin on eroja, kuten sanoit, ja parasta seuraa ovat samanikäiset ja samaa sukupuolta olevat ihmiset, koska yhteisiä puheenaiheita ja kiinnostuksen kohteita on loppumattoman paljon.

        Minä nautin isossa ihmisjoukossa olemisesta, koska olen siihen koko elämäni ajan tottunut, olen silloin kuin kala parvessaan ja nautin elämästäni samalla
        tavalla kuin olisin kotonani, jossa saan olla oma itseni.
        Saan pukeutua nuorekkaasti, kun niin haluan, saan kuunnella toisten juttelua ja vastata kysymyksiin, saan kuunnella hyviä esitelmiä.
        Meillä on noin kolmesataa jäsentä kerhossamme. Esitelmistä parhaita ovat olleet Eero Huovinen ja kaikkein paras oli pietarsaarelainen historian elävöittäjä ja purjeveneilyn tuntija, jolla oli mukanaan akvarelleja, - kuin taidenäyttelyn tunsin kokeneeni.
        https://www.youtube.com/watch?v=ZRkIY0LCyEY


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miaelina:
        Todellakin, tarmokkuutta olen minäkin Kahvipirtissä huomannut enemmän kuin täällä omissa oloissani puuhaillessani, toki aina päivän kaikki askaret suoritan ja valmistan keittiössä kaikki valmiiksi uutta aamua varten, keittiö puts-plankkiin, silloin on niin kiva aamulla tulla sinne.

        Niinpä, eläkeläisissäkin on eroja, kuten sanoit, ja parasta seuraa ovat samanikäiset ja samaa sukupuolta olevat ihmiset, koska yhteisiä puheenaiheita ja kiinnostuksen kohteita on loppumattoman paljon.

        Minä nautin isossa ihmisjoukossa olemisesta, koska olen siihen koko elämäni ajan tottunut, olen silloin kuin kala parvessaan ja nautin elämästäni samalla
        tavalla kuin olisin kotonani, jossa saan olla oma itseni.
        Saan pukeutua nuorekkaasti, kun niin haluan, saan kuunnella toisten juttelua ja vastata kysymyksiin, saan kuunnella hyviä esitelmiä.
        Meillä on noin kolmesataa jäsentä kerhossamme. Esitelmistä parhaita ovat olleet Eero Huovinen ja kaikkein paras oli pietarsaarelainen historian elävöittäjä ja purjeveneilyn tuntija, jolla oli mukanaan akvarelleja, - kuin taidenäyttelyn tunsin kokeneeni.
        https://www.youtube.com/watch?v=ZRkIY0LCyEY

        Kuulun kyllä moniin yhdistyksiin, joissa käyminen on jäänyt vähemmälle,
        mm. Hgin työelämän ja siellä asumisemme aikainen yhdistys on edelleen minun jäsenmaksulistallani, samoin Alumnit ja pitäisikin joko alkaa taas käydä tai karsia näitä. Täytyy suorittaa tuo karsinta tänä vuonna, ennen uutta vuotta.
        Luja päätös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulun kyllä moniin yhdistyksiin, joissa käyminen on jäänyt vähemmälle,
        mm. Hgin työelämän ja siellä asumisemme aikainen yhdistys on edelleen minun jäsenmaksulistallani, samoin Alumnit ja pitäisikin joko alkaa taas käydä tai karsia näitä. Täytyy suorittaa tuo karsinta tänä vuonna, ennen uutta vuotta.
        Luja päätös.

        Häitäni tanssittiin -60-luvulla, joten kaukana ovat ne ihanat ajat, vaikkeivat ihan niin kaukana kuin kerroit sinulla olevan. - Mutta mikäs tässä iässä ollessa!


      • Anonyymi

        Nuoria oltiin silloin, parikymppisiä.


    • Anonyymi

      Hyvää keskipäivää tänne Kahvipirttiin! Kovasti olette taas kirjoitelleet, mukavaa lukea, kun kukin kertoo päivästään, mitä on tehnyt. On käyty turuilla ja toreilla, keitetty porkkanoita ja kukkakaalia, käyty eläkeläiskerhoissa ja yksi pelästyi näkökenttänsä kuvioita. Ja hauskinta se hirtehishuumori, ettet taida aamua nähdä!

      Minullakin on näkökentässä ollut jo vuosia sellainen kuin havunneulakuvio, joka on milloin missäkin asennossa vääntyneenä. Se näkyy lähinnä silloin kun katson tietokoneen isoa vaaleata kuvaruutua. Esim paperista hesaria lukiessa se ei näy. Minulla on jo vuosia sitten todettu laskimotukos vasemman silmän pohjassa, mutta ei se kovin paljoa haittaa. Kun peitän oikean silmäni, huomaan, että vasen silmä näkee huonommin, tekstit ovat epäselvemmät.

      Mira

    • Vilkasta tuntuu tosissaan pirtissä olevan, uusia kirjoittajiakin on tullut, mutta sopuhan tunnetusti antaa tilaa..)) Tervetuloa minunkin puolestani.

      Minun tämänvuotinen pestini on sitten ohi, siellä maalla. Kun olen lapsuuden perheeni kuopus, minulle lankeaa yhteisissä tapaamisissa sellaisia tehtäviä, jotka tuntuvat luontuvan parhaiten minulle, ainakin muiden mielestä..))
      Vuosi vuodelta ne ovat käyneet raskaammiksi, mutta ovathan ne vieläkin kaiken vaivan väärti.
      Neljä meidän perusjoukosta on jo jäänyt jalkamiehiksi, luopunut ajokortista, ja julkinen liikenne ei näköjään palvele enää kuin koululaisia, ellei nyt sitten asu ihan pääteiden varsilla.
      Olin haaveillut pääseväni mustikkaan ja mattopyykille. Kumpikaan ei onnistunut, marjareissu jäi ajan puutteen-, mattopyykki voimien puutteen takia..))
      Mitenkähän oli kuvitellut pystyväni kantamaan isoja, raskaita mattoja märkinä, kun tuskin jaksoin niitä liikuttaa kuivinakaan? No. pesula pesi ja entinen marjamiehemme toi mustikat, 4 euroa litra. Ei paha.

      Tänne etelään tullessa oli tapahtunut: piha oli taas täynnä punikkitatteja, mutta pienetkin olivat niin matoisia, etten niistä paljon satoa saanut.

      SkillaN kertoi noista syksyn menoista. Niitähän minäkin jo ynnäilin, täälläkin.
      Niihin taitaa tulla yksi surullinen lisä: osallistuminen lähiystäväni saattohoitoon, missä muodossa se sitten tapahtuukin. Juuri saatiin yllättäin lähtenyt tuttu, 66-vuotias, hautaan. Ystäväni on 71-vuotias...Iso suku, iso ystävä-/tuttavapiiri, aina riittää lähtijöitä jos sitten tulijoitakin. Puolisoni täti toisti aina sananpartta: kun joku suvusta kuolee, syntyy uusi vauva tilalle. Liekö ollut yleinen uskomus Muolaassa , josta hänen sukunsa joutui lähtemään ?

      Vapaaehtoistyöporukkamme vanhin, 92-vuotias, kutsui taas syömään ja niinpä me tapasimme ja vaihdoimme kuulumiset syyskauden alkajaisiksi, me vanhat naiset..)) Meistä löytyy uskomatonta voimaa, kun yhteen hiileen puhallamme, tuemme toinen toistamme...

      Kauniita syyspäiviä kaikille !

      • Anonyymi

        Kaipasit mielikkiä, paljasi ilmeisesti vahingissa itsensä. Lieko-nimimerkki on hänen toinen rekattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaipasit mielikkiä, paljasi ilmeisesti vahingissa itsensä. Lieko-nimimerkki on hänen toinen rekattu.

        Liekko siis kaksi k:ta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaipasit mielikkiä, paljasi ilmeisesti vahingissa itsensä. Lieko-nimimerkki on hänen toinen rekattu.

        Minulleko ? Kaipasin mielikki.mummoa kuten moni muukin. Tuolla 60 hän näkyy käyneen. Kertoi voivansa hyvin, niin että odotellaan syksyn tuloa. Silloin moni meistä asettuu "talviteloille" ja malttaa istua enemmän koneen äärellä...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Liekko siis kaksi k:ta.

        Kiitos, näin siinä kävi. Liekko on mielikki.mummo. Sattuuhan sitä. No, eipä voi kehenkään luottaa.


    • Pienillä sateilla täällä selvisi, kunhan nyt vähän väistelin.
      Monella tuntuu olevan kerho- jä järjestötoimintaa. Hyvähän
      sekin jos kiinnostaa.
      Onhan niitä ollut minullakin, mutta olen tarkoituksellisesti
      irrottautunut pois. Tässä taloyhtiössäkin eläkeläisillä on
      kerhonsa ja toimitilat. Vuosia sitten pari kertaa kävin istumassa.
      En nyt pahoittanut kenenkään mieltä, mutta en innostunutkaan.
      Kuuntelin kun mummot äityi inttämään, mikä oli ennen sen
      paikan nimi. Ei parissa tunnissa yhteistuumaa löytynyt.
      Sanaakaan en sanonut, kunhan kuuntelin tai olin kuuntelevani.
      Samaa rataa meni toinenkin kertani. Sain kokemusta tarpeeksi:)
      Satunnaisesti tapaamani tutut, puolitutut ja tuntemattomatkin
      täyttää juttutarvettani ilman kangistavia kaavoja.

      Jotenkin en kaipaa näitä juttukerhoja ja en muutakaan saman
      tapaista. Velvollisuuden tunnekaan ei riitä pontimeksi. Siinä
      mielessä olen erakoitumaan päin. Riittää kunhan riittävän
      pitkälle yritän hoitaa omat asiani tässä kahden taloudessa.
      Tietysti jelppaan vaikka naapureitani tarvittaessa kykyjeni
      puiteissa, mutta en pikälle sitoudu. Jossain vaiheessa se
      eläköityminen on otettava täydestä:) No, tällainen Pirttiin
      kirjoittamiseni menettelee vaihteluna.
      Hyvää jatkoa kohti syksyä! Kirjoitti: ynnämuu

    • Anonyymi

      Meinasin myöhästyä seniorien uima-ja saunariennosta, mutta ei hätää, hyvin tuli saunottua ja uitua, on se sauna ihana!

      Postia hakiessani katsahdin nurmikolle ja ihmeekseni huomasin, että ai, ai, onpa pitkää!
      Tuumasta toimeen, leikkasin noi tunnin ja nyt katson ikkunasta, että kenen nurmikko onkaan noin kaunis!
      Iltatee on valmis, kuuluu mieheni kutsu! Piiraatkin jo kuumia!

      Hyvää iltaa SkillaNille ja koko Pirtin väelle!

    • Anonyymi

      Hyvää iltaa!
      On ollut positiivinen päivä. Valmistin viimeisen palan nirhitystä lohesta. Huomasin ettei ollut ruotoja :) Jälkkäriksi valmistin smoothien, johon lisäsin notkeaksi jäänyttä "luumuhilloa". Eksoottista :)
      Roskia viedessä huomasin, että "roskat" ovat vähentyneet niin, että tyhjentynyt leipäpussi on sopiva :)
      Kävin virutteluryhmässä ensimmäistä kertaa tänä syksynä :)
      Ilmojen viileneminen palautti ruokahalua :)
      Kyllä kait sitä negatiivistakin olisi jos vähän syvällisemmin pohtisin. Enkä kerro, että ompelukone pimahti.

      Hyvää yötä!

      raakile.vielä (eilen unohtu, vaan tänään muistin pukstaavin)

    • Huomenta harmaaseen aamuun, mutta vieläpä päivään voi mahtua aurinkoakin, joten iloisena päivä kannattaa aloittaa.
      Nukuin hyvin ja aamukahvi lisää piristi, mikäs on eläessä;)

      Makriina, yksin viihdyn minä myös ja monia asioita olen päätökseen vienyt, nyt vaan heräilen uuteen aamuun ja odotan mitä päivä tuokaan tullessaan.
      Kai sitä vieläkin vaan jotain ihmeellistä odottaa, vaikka ei itse mihinkään intoa suuremmin tunnekaan.
      Minä vietin häitäni myös marraskuussa 1956 ja olin 19 vuotta täyttänyt, siis nuori ja melko lapsellinenkin, kuopuksena kasvanut ja aina hellitty.
      Nuoria oltiin, kuten joku anonyymi totesi, nyt ikää ja viisautta pitäisi olla, ikää kylläkin, viisaus on kyseenalainen juttu.

      Miaelina, kiva kun jaksat paljon rientää, kun halusi siihen on ja ainahan silloin seuraa saa ja viihtyy samankaltaisten kanssa, nuoremmaksikin itsensä saattaa tuntea.
      Tuo pukeutuminen on sitten kyllä jokaiselle oma halu, väliin tunnen minäkin, ehkä hieman liian nuorekas taidan olla, kun jotakin päälleni laitan, mikä ei ikäni perusteella enää minulle kuuluisi, mutta enpä enää moisesta välitä.

    • Taas hipaisin jotakin ja menoksi, no ei mitään jatkoa seuraa;)

      Aivan totta tuo ihmettely pakastus innostani, mutta taisin mainita, että tykkään touhuta ja "minä itse" asuu tiukassa, haluan tietää mitä pakkanen sisältää;)
      Olen edelleen sitä mieltä, että suoraan viljelijältä ostettu on maukkaampi ja tieto on varmempi lähtökohdastakin.
      Onneksi on tarjolla kaikkea ja ei tarvitse pakolla itse tehdä, minulla vaan nämä omat tapani, ehkä siltä osin höperö mummo;)
      Eihän tässäkään iässä mitään vika ole, jos terveenä saadaan olla ja nuorena olleita aikojamuistella;)

    • Nyt sitten laittavat minut täyttämään ketjun pika vauhtiin, tai koneeni sen tekee, hyppii luvatta, sitkeä kuitenkin olen;)

      Mira kerrot noista silmissä olevista vaivoista, minulla lasiaisen päällä leijuu jatkuvasti verkko, ei näköön vaikuta, mutta ärsyttää, joskus myös päätäni äkkiä heilauttaissa alkaa näkeminen toviksi sekaiseksi, mutta pitkälleen menne se vaiva on tähän asti ohi mennyt.
      Silmä kulta viimeksi, on sanonta ja näin se on.

      Demeter, tuon sanonnan olen minäkin jostakin kuullut ja ajattelin jo, että kai vuorossa olen lähtemään, kun uusi vauva sukuun syntyi, eipä kättä voi eteenkään laittaa, tapahtuu mikä on tapahduttava.
      Kovasti harvenee tämä ikäluokka täällä minunkin tuttujen kohdalla.

      Kiva kuulla että mielikki mummo voi hyvin, kyllä häntä kaipailtiin.

      Ihme kyllä osasin arvata sinun viestiksi raakile viel. eka viestisikin, mutta mukava on puustain perässä olla, väärin käsitysten välttämiseksi;)
      Aika paljon sitä voi tuota jätekuormaakin säädellä, kun siihen asiaan oikein paneutuu. kiireinen tunnut olevan, mutta sehän se virkeänä pitää, siksi minäkin mukana jossain määrin pyrin olemaan noissa riennoissa, ainahan porukalla tekeminen innostaa jopa matkoille lähtemään.
      Ynnämuu, tuo "juttuseura" ei aina ole mitenkään innostava ja sen voi sallia jo unohtuvankin, jos viihtyvyyttä on omasta takaa.

    • Nyt alkaa jo olla vitsin puutosta tämä minun kirjoittaminen, mitä minä teen, kun aina lähtemään viestini saan ennen aikojaan, mielestäni vaan näppäimiä nykäisen, ihmeellinen on tämä kone.

      En uskalla enää jatkaa, toivotelen vaan mukavaa päivää kaikille, älkää ottako minun tavoistani mallia, tai pirtti täyttää koko palstan;)
      Hohoijaa mitä tämäkin homma tarkoittanee, olisiko jo laitettava piste tällekin touhulle?

      • Minultakin on tekstit alkaneet karata palstalle. Kun sitä valittelin eräässä ketjussa, sain tietää, että se on mahdotonta: ei teksti minnekään itsestään hyppele.
        Niin että uskokaamme tietoviisaita: Tämä ei oikeasti tapahdu.


    • Anonyymi

      Skillanilta 4 viestiä peräkkäin tänä aamuna eihän se paljoa ole.

      • Anonyymi

        Mitä väliä sillä on. Näytti tuo sinunkin viestisi vielä mahtuvan.


    • korppis

      Plus 60-palstalla kaivataan kadonneita. Otin osaa keskusteluun. Mielikki.mummo vastasi, joten kysyin häneltä hänen veljestään, joka liukastui alkuvuodesta ja loukkaantui, viedessään mielikki.mummoa sairaalaan.
      Samaan aikaan mielikki.mummo lopetti kirjoittelunsa palstoille.

      Kysymykseeni mielikki.mummo vastasi Liekko nimimerkillä kertoen veljensä voivan hyvin. Olin yllättynyt koska olin ollut huolissani hänestä. Hän oli aktiivinen kirjoittaja, uskoin jopa hänen kuolleen.

      Nyt plus 60-palstalla hyökättiin taas kerran kommentteihini ja väitettiin, että kirjoitan tänne Kahvipirttiin loukkauksia puskista.

      En ole kirjoittanut tänne enkä jatkossakaan kirjoita jos ei aihetta synny. Nyt syntyi. Tämä tänne väliin kirjoittelija tietää, että en kirjoita puskasta ja yrittää mustamaalata minut omista kirjoituksistaan..

      • Anonyymi

        Pitääkö sinun tulla selvittämään tänne mitä 60 palstalla tapahtuu.
        Tässä ketjussa mainittiin jo, että 60 palstalla on mielikki-mummo vieraillut. Jokainen kiinnostunut on varmasti löytänyt sille palstalle lukemaan.


      • Anonyymi

        Eihän täällä pirtissä mitään loukkauksia näy ! Ei ole Skillakaan valittanut, kaikille ystävällisesti vastaa, anonyymeilekkin. Kai tänne väliin saa kirjoitella muutkin kuin sinä.


      • Anonyymi

        "Kiitos, näin siinä kävi. Liekko on mielikki.mummo. Sattuuhan sitä. No,
        eipä voi kehenkään luottaa."

        "En ole kirjoittanut tänne enkä jatkossakaan kirjoita"

        Kukas se tämän rykäisi tuonne, kuin inhoten, että onkin kaksi rekisteröityä nimmaria ja itselläsi on ainakin kolme.

        Onhan täällä lukemattomia, joilla on useita rek.nikkejä, joten älä tule tänne kommentoimaan niistä, ainakaan tuohon sävyyn.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kiitos, näin siinä kävi. Liekko on mielikki.mummo. Sattuuhan sitä. No,
        eipä voi kehenkään luottaa."

        "En ole kirjoittanut tänne enkä jatkossakaan kirjoita"

        Kukas se tämän rykäisi tuonne, kuin inhoten, että onkin kaksi rekisteröityä nimmaria ja itselläsi on ainakin kolme.

        Onhan täällä lukemattomia, joilla on useita rek.nikkejä, joten älä tule tänne kommentoimaan niistä, ainakaan tuohon sävyyn.

        Kirjoutin..."En ole kirjoittanut tänne enkä jatkossakaan kirjoita jos ei aihetta synny. Nyt syntyi.


    • Iltapäivää Kahvipirttiin! Hymyilyttihän nuo SkillaN'in railakkaat jatkokirjeet, mitä lie koneesi temppuilee 😁 Olen niin tyytyväinen kun saan aikaisemman saunavuoron lenkkisaunana klo 17-17.55
      Olikin turhan myöhäinen ed. vuoro ja maksullinen, nyt se on vielä ilmainen! Sen kunniaksi kuppi kahvia kiitos!

      Älkää nyt viitsikö likat kinata , kertoo mitä kertoo kukin, antaa mennä ohi korvien pikkujutut!

      Kiva syys-sääkin hemmottelee meitä, lupasivat pitkälle lokakuuhun lämmintä kautta.

      Olkaahan kunnolla Hanna ja lapset, ja varsinkin ne pahantapaiset kakarat! 😊)) moikka

    • Anonyymi

      Hyvää illansuuta!
      Ihanaa, nyt tulee vettä. Jouduin kahteen otteeseen pyöräilemään kaupoissa ja asioilla ja oli todella nihkeän kosteaa ennen sadetta.

      Kävin katsastamassa toimitalon tiloissa olevan ompeluhuoneen. Siellä on ompelukoneita ja pari saumuria. Ei tarvitse tuota vanhaa rakkinettani enää korjauttaa eikä ostaa uutta. Käyn verhot päärmäämässä tuolla toimitalolla ja ompelen parit sohvatyynyjen päälliset. Hienoa, että on noita yhteistiloja ja siellä on suurennuslasikin, että saa langan neulansilmään.

      Minä pakastan porkkanaa, lanttua ja punajuurta raasteena tai soseena. On tullut jonkinlainen pakkomielle syksyisin täyttää varmuusvarastoa. Talvisin käyn vain kerran viikossa kaupassa ja silloin ei ole pyörää juhtana.

      Mukavaa, että Mielikki-mummosta on kuulumisia.

      Johan tässä tulikin höpötettyä taas omia tekemisiään ihan yllinkyllin.

      Mukavaa loppuviikkoa!

      raakile.vielä

    • Anonyymi

      Iltaa!
      Aamupäivän malttoi täällä olla satamatta. Oli hyvä keli käydä
      kalassa. Entistäkin on pakasteessa, mutta ahne kun olen
      kalan syöjänä, pitää myös ahneesti täyttää varastoa. Oli
      kuitekin ihan kunnon tarjouskin. Lohta 4.99/kg, itse
      fileroin.
      Hyvin harvoin teksti karkaa käsistäni, mutta useammin tulee
      varoitus: haluaako poistua vai pysyä sivulla. Siitä saa valita.
      Kyllä se jostain hipaisusta näppäimistön alareunassa johtuu.
      Huolimattomasti käsi levähtää näppäimistöllä. Tarkemmin
      en tiedä, niin taitava en ole:)
      Taitaa ilmat muuttua viileämmäksi. Minulle se tekee pientä
      "muuttoa." Kesän olen puuhastellut parvekkeella. Se on ollut
      "työpajani." Huomaanpahan vuoden ajan vaihtuvan:) Hyvää
      jatkoa teille! Terv. ynnämuu

    • Anonyymi

      Kyllä hurskainen taas aliarvioi pihan miöjoonaa pikkupaskiaista eli hedelmäkärpäsiä. Peittelin viimeisen luumusatsin muka huolellisesti. Nyt illansuussa lähdin pientä luumukattilaa hakemaan kaluvaraston betonilaattalattialta.
      Ihan täynnä se oli banaanikärpäsiä. Huuhteluveden pinnalle niitä nousi vielä kymmenittäin. Keitin silti ne tietysti. Mieluisia viemisiä ne ovat vaikka veljen perheelle lapsenlapsineen talvella. Nivelrikkoinen olkapääkin oli tänään päivällä parempi, vaikkei se aamupuuroa sietänyt lusikoimaan.

      - Hullu mies kun rimpuilet ok-talopuuhissasi, hyvin pärjäisit lomaeläkeläisenä, pauhasi vanhin veljeni. Ka niin tietysti... Isoveikka on ollut atomipilvessä jo yli 10v, mut silti se unissani vierailee.
      Viimeinen muistamani uni tänä aamuna oli kun kolme mustaa metallista karhua pönki maan alta muina otsoina tallustamaan. Rauhallisia olivat.
      Niinpä päiväni oli edellisiä paljon hyvempi. Sitä tänne SkillanNin Pirttiin kertomaan. Olkoon teidänkin iltanne ja yöleponne ahomansikan makuinen!

    • Huomenta, sitkeästi vaan uutta yrittämään.
      Sää mitä kaunein, vaikka aamulla kun silmäni aukaisin aivan tumman harmaata väriä taivas näytti, niin se syksyinen sää vaihtelee.
      Neuloin eilen pienen nutun uusimmalle lapsenlapsen lapselle, joka jo kohta kuukauden on maailmaan tutustunut, lanka loppui kesken, joten uutta ostamaan, tuleepa sitten myssykin nutun kaveriksi.
      Hukkuu tämä vauva vaatteisiin, mutta kierrätykseen niitä sitten laitetaan, aina tarvitsevia löytyy.

      Monessa asiassa olisi niitä "viisaampia" todella uskottava, kuten Makriina kehotit, mutta kun tuo oma tahtokin päätään nostelee;)

      Onneksi paperi ei lopu, joten sopii uusiakin viestejä.
      Itseäni kyllä harmittaa moinen tohelointi ja olen nyt ehkä keksinyt mistä moinen johtuu.
      Koneessa oleva hiiri levy herkistynyt ja pienestä hipaisusta viestit lähettää, en ole opetellut sitä käyttämään, irto hiirellä toimin.

      Saa kai niitä nikkejä vaihdella, minä vaan en koskaan ole ajatellut vaihtaa, tai useampia ottaa, paljastun varmasti vaikka yrittäisin salailla jotakin.
      Tulihan silloin alussa Pionista, SkillaN, kun kaksi melkein samaa nikkiä oli.
      Itse asiassa, ei mitään salailtavaa olekaan ja niin arkipäiväinen olen siinäkin asiassa, viestini minunlaisina lähtee, kaikille ei taida sekään ilo olla;)
      Kiva kuulla, että mielikki mummo hyvin voi ja viestejä oman tahtonsa mukaisesti laittaa.

      Lenkkisauna on meilläkin ilmainen, ei kallis kyllä ole oma vuorokaan, 8,00 euroa kk.

      Samoin laitan minäkin lanttu survoksen ja kuutioita pakkaseen, kuten raakile vielä. kerroit tekeväsi, on se niin mukava pakkasesta ottaa joulun seutuun, kun tulee niiden herkkujen vuoro.
      Punajuuret etikan kanssa säilön, kuten avomaan kurkutkin.
      Onko tuo ilmaista koneiden käyttö siellä toimitalossa, täällä en tiedä olevan sellaista.

      Onpa ollut lohi edullista, tyhjentävätkö altaita ja ylitarjontaa näin tulee, en ole tuolla hinnalla muistini mukaan koskaan lohta ostanut.
      Parveketyöt sinulla tehty ynnämuu, tuliko paljon tuotettua?

      Hyvä oli kuulla, että hurskaisella väliin vähän helpompi päivä on tullut, vaikka onhan noita harmejakin ja tosi kipeä on olkapääsi, kun puuron lusikoiminen koskee.
      Inhottavia on nuo pikku otukset, usein hedelmien kanssa tulevat ja kukkamultakin niitä saa lisääntymään, mutta ei niin inhottavia kuitenkaan, kuin itikat ja hirvikärpäset, huh, niitä inhoan käärmeiden kera eniten maailmassa., eipä muita inhon aiheita taida ollakaan;)

      Nyt jos vielä kirjautuminen pysyy ja saan tämän oikealla tavalla lähtemään, olen tyytyväinen.
      Pienestä se ilo syntyy;)
      Kauppaan ja torille, halpoja tuotteita kalastamaan ja ehkä joku tuttukin vastaan sattuu.
      Onnekasta päivää, voikaa hyvin!

    • Minulla on ollut lapsuudenperintönä velvollisuus mehustaa, hillota ja suolata. Sekäöiti ja anoppi pitivät kunnia-asianaan, että kellarissa oli kaikenlaista säiltöttyä. Vuosia sitten uurastin minäkin hilloja ja mehuja. Sitten olin pulassa niitten kanssa, kun en muistanut ja ehtinyt tarjota niitä perheelle ennen kuin ne homehtuivat. Esimerkkinä sienet. En ole koskaan oppinut suolaamaan niitä oikein. Ja niin ne olivat miltei aina poisheitettävässä tilassa muutamassa viikossa. Tosin kaupunkiasunnossamme ei ollut kunnollista kellaria, eikä jääkaappi ole niille oikea paikka, kuten ei mehuillekaan. Piti hankkia isompi jääkaappikin.
      Sitten laskin yhteen yksi ja kolme ja sain kaksi.: Muistin piirileikkilaulun "Puodistahan niitä saa, niitä saa.... kymmenellä markalla, markallaaa".

      Mikä helpotus.

    • ynnämuu

      Aamupäivä oli sateita, väliin ramakkaakin. Mulle yllätyksenä tuli
      asiaa apteekkiin. Pidän muutaman päivän tarpeen käsikassana
      ja varsinaisesti rohtoni on kaapissa. Olin sitä mieltä, että varastossa
      on vielä ko. lääkettäni. Eipä ollut. Ja sateeseen en halunnut lähteä.
      Löytyihän se pilvenrako ennen puoltapäivää:)
      Parveketöistäni SkillaN kysyi, että "tuliko tuotettua?" Noo...miten tuon ottaa. Eläkeläisellä ei ole tuotantotavottetta harrastusluontoisissa
      puuhissa. Kyllähän sitä askaretta, pähkäilyä, kokeilua, paljon
      aikaa ja vähän tulosta. Kuitenkin ajoittain mielenkiintoistakin. Sekin
      "saavutus;))" Oma viihtyminenkin on tulosta.
      Minäkin käytän aina samaa nimmaria täällä ikäryhmissä. Jos
      en kirjaudu, tai se tökkii, pukstaavini ilmoitan. Joskus kirjoitan
      muuallakin, vain silloin on erikseen "tekaistu" nimmarini.

      Viikko on melkein mennä hurahtanut. Huomenna on töitä ja
      sauna, siinä se menee. Hyvää jatkoa teille!

    • Anonyymi

      Onko vielä kaakaota? Onpa hyvinkin! Nyt nautitaan ja otetaan tuota ihanaa luumupiirakkaakin vielä!

      Päivän työt alkaa olla tehty, vielä menen puutarhan kautta poimimaan pudonneita omenia, ettei niitä jänikset jyrsi.

      Mietin, että voisi olla joku muukin tapa säilöä omenia, kuin hillota.
      Voisi siivuttaa ja kuivata uunissa haalealla, en tosin ole sitä koskaan koettanut,
      onnistuisiko enpä tiedä!

      Kyllä jo huomaa, että syksy on tullut, alkaa olla hämärän tuntua maieman yllä ja
      yö tosi pimeitä!

      Neeasalta hyvää yötä!

      • Anonyymi

        Hei, minä pesen ja poistan siemenkodat omenoista, lohkon sitten ne ja keitän isossa kattilassa pehmeiksi. Sitten kun ovat vähän jäähtyneet, surautan ne soseeksi sauvasekoittimella ja pakastan. Mukaan voi laittaa kanelitangon kiehumaan, jos tykkää, se kannattaa ottaa pois ennen soseuttamista.

        terveisin marjatta


    • Anonyymi

      Ajan nopeaa rientoa tässä vanhemmiten ihmetellä. Luin lehdestä tai jostain että vanhemmiten ajankulun voi huomata nopeutuvan, jos edes jonkunlaista terveyttä riittää.
      Hyvä vuodenaika meillä on nyt meneillään. Alkusyksystä ilma on meillä hapekasta ja puhdasta.

      Mielellään sitä lähtisi kalaan tai puolukkaa keräämään. Puolukkamaat ovat nyt jo vähän kauempana. Olen tilannut ainakin ämpärillisen tutulta mieheltä. Vaimonsa putsaa marjat myyntikuntoon. Ei ole hurskaisesta enää oikein maastossa kulkijaksi.
      Vahvan Panadol lääkkeen aikana edes pitemmät ajomatkat saa siirtää "tuonnemmaksi" ei kiitos vielä pilvienpääli-Bugatilla pariin vuoteen.

      Surffataan nyt aluksi kohta unten maille ja lauantaiaamuun virkeinä kuin eloisat peikot!

    • Huomenta, vaihteeksi oikein kauniiseen lauantaiaamuun olen saanut herätä.
      Matot jo parvekkeella ja muukin irtain, oli melkoisen syksyisen tuntuista, kun parvekkeen oven avasin, alle kymmenen asteen yöllä oli lämmintä, syksy se on, vaikka kuinka kauniita päivä tulisi.
      Ei mitään harmia kumminkaan, syksy on useinkin niin kaunista aikaa, että ei oikein voi kaikkea sitä väri rikkautta edes aistia, niin paljon sitä värileikkiä tulee.
      Pihlajissa paljon marjoja ja niin herkullisen punaisia, saapa nähdä tuleeko lunta miten paljon, nämä kaksi on ennen yhdistetty toisiinsa;)

      Paras on pysyä pois metsästä hurskainen, on se vaan uskottava, että ne ajat on ohi meiltä.
      Tuo unen ja ruuan maistuminen olisi kyllä saatava suurena tarpeena elämään, näin ne viisaat sanovat.

      Neeasalle kaakao maistuu, siinä hurskaisen kanssa sama makuisia olette;)
      Omenia voi todella kuivatakin ja sitten niistä saa, mukava soppaa talvella, vaikka lisänä ulkomaan kuiville hedelmille, kiva on siltäänkin natustella;)
      Pakkaseen olen siivuttanut, kuinkas muuten, piirakka nopsaan niistä syntyy ja mehukin maistuu omenista.

      Ynnämuun kokeilun ymmärrän ja korjailuakin se maalaminen monesti vaatii, öljyväreillä päälle voi kivasti jälkikäteenkin maalia lisätä.
      Opettajani kertoi pitävänsä taulua seinällä ja sitä katselee ja huomaa korjattavaa, eikun taulu alas ja maalia lisää;)
      Tuo kokeilu joskus tulee mieleen, mutta on se niin suuren jutun homma, että en jaksa ja aikakin menee muutenkin niin nopsaan, että ei mukana pysy.
      Syy ajan kulumiseen on varmaan oma hitauden eteen tuleminen, ei ehdi sitä samaa, mitä ennen.

      Helpotus se todella on Makeiina, että kaupasta saa kaikkea, jos niin haluaa.
      Mielestäni onkin aivan ihana asia, että voi aivan itse päättää, mitä tekee, pakko ei ole säilöä jos ei halua riitä.
      Yhden ihmisen huusholli ei kovin paljon säilömistä tarvitse, mutta tauti kai se on sekin, että pitää vaan laittaa.
      No onhan lapset joille kelpaa aina mukaan laittaa. tosin tyttäreen tarttunut osin sama tauti tuon säilömisen suhteen, mikä minullakin on.
      Sieniä olen pakastanut, kiehautan ja puristan veden pois ja pakkaseen, en suolasieniä laita milloinkaan, se suolan liottaminen monessa vedessä vie jo sienen makuakin.

      Eilen toin vetokärrillisen torilta ja uurastin kaikki pakkaseen, mutta omenat unohdin ostaa, jos jaksan siivoamisen jälkeen, käyn vielä torilla, illalla sitten saunassa uupumista pois löylyttelen;)

    • Anonyymi

      Missä pirttiläiset oikein lymyilevät. Mut tämä päivähän oli kesäinen vielä. Tietysti he liikkuvat ulkona ja harrastavat, tulevat käymään pirtissä illemmalla.
      Odotin enemmän tältä päivältä. Kun pokasahalla puun katkaisu ei onnistunut sillä tyylissä että saha on tuettuna ja haluan puun menevän poikki. liian kipeää teki, selittää tässä hurskainen.

      Kokeilen vielä kompostin tekoa jos se ei onnistu, niin sitten on otettava pihatalkkari ostopalveluna. Yritin muuten rekisteriröidä nikkini. Nettikiusaaja oli rekisteröinyt sen itselleen kostotoimenpiteenä, eli hurskainen on varattu.

      Monia hyviä ilmoja on vielä tulossa, vaikka huomenna ehkä sateleekin osassa maatamme. Koetetaan elää toivossa kin mopsi koira postikortissa!

    • Anonyymi

      ynnämuu

      Tulin juuri löylyistä. Ihanhan se "puhdas olo" tuntuu:) Katselin
      Keskustan puoluekokousta. Mikäs, hyviä puheitahan ehdokkaat
      puheenjohtajiksi pitivät. Jouduin keskeyttämään kisan katsomisen,
      täytyi lähteä saunaan. Kerkesipä tuon tuloksen nähdä saunasta
      tultuani. Nainen tuli johtoon. Eihän se harvinaista ole.

      Näinhän se harrastelu hommani meni, kuten SkillaN tekijänä
      tiesi. Tein korjauksia 20 vuotta vanhoihinkin töihinikin. Niitä
      kun aikansa sihtailee, tulee mukamas parempi ratkaisu mieleen.
      Täysin valmista tuskin tuleekaan:))

      Nyt tuntuu ramasevan löylyjen jälkeen. Täytyy puraista vähän
      iltapalaa ja vääntäytyä sitten pötkälleen. Hyvää viikonlopun
      jatkoa teille!

    • Lauantaipäivän puuhia on riittänyt, pyykinpesusta kauppa-asioihin ja ruuanlaittoon. Hieman tavallista parempaahan sitä viikonlopuksi siistii ja kokkaa 😂 Naurattaa tuo hurskaisen värikäs kieli, milloin toivoo unia kuin ahomansikoilla, ja nyt vointia kuin mopsikoirilla ha haa!
      Aurinkohan paistoi täälläkin aamupäivällä, iltapäivällä tuli vettä kuin seinää! Onneksi viemärit vet, niin rankkaa en olekaan kokenut aikoihin, Pilvikin oli musta kuin yö, että pelkäsin sen salamoivan samalla.

      Nyt illanrauhaan ja Hair filmin pariin. Hellät hyvänyöt 😊

    • Sunnuntaiaamua ystävät, kauniina kohtasin aamun, kun silmäni aukaisin ja tapani mukaan alkoi ajatukset ja suunnitelmat päässä pyörimään.
      Olen joskus yrittää sellaista ajatuksetonta hetkeä, mutta en onnistu, aina joku mielessä pyörii ja hyppii laidasta laitaan;)
      Hiljainen on ollut pirtin oven käynti, sää houkutteli ihmisiä ulko toimiin, nyt sitä on nautittava lämmöstä, ei aikaakaan, kun vaatetta saa päälle lisätä ulos mennessään.
      Lehdestä luin juuri herättyäni, että tähän aivan lähelleni on avattu liikunta puisto, sitä kehuskelivat kävijät, tuli vaan mieleen, pitääkö kaikki tehdä valmiiksi ja maksaakin siitä kova hinta, eikö ihmiset keksi itse liikkumismahdollisuuksiaan?
      Kai se on nykyään niin, että mielikuvitus on kuollut ja kaikki mahdollisuudet on eurojen takana.

      Minulle jäi ruuan valmistaminen taas sunnuntaiksi, kai ihan tahallista se on, arkipäiväisiksi on sunnuntaini muodostunut, ei ehkä kaikkein paras tapa liene, mutta tämänkin suhteen voi tehdä oman tahtonsa mukaisesti, vielä sitä jää iltaa istuskeluunkin.

      En ole oikein seurannut tuota keskustan kokousta, mutta kyllä sitä joka uutislähetyksissä on sivuttu ja tulos on tietoon tullut, sen verran olen sukulaisten kuullut puhuneen, että toivoivat Alkion hengen palaamista.
      Kova urakka on suosiota nostaa, sekin uuden puheenjohtajan urakkana.
      Minulla noita korjattavia seinältä pois otettavia olisi, vieläkö iskisi inspis siihen puuhaan?

      Hurskainen, älä nyt masennu, onhan näitä nimimerkkejä joita ei muut ole varanneet, ota kokonaan uusi.
      Onko ihan pakko aina vaan jotain yrittää, kun kuntosi on tuossakin kunnossa, luulen että ei maailma kaadu vaikka jäisi jotain myöhemmäksikin, vaikka eipä minun kannattaisi torua, samanlainen taidan olla itsekin.
      Ne tekemättömät työt aina silmien edessä;)

      Nyt siirryn keittiöön ja seuraan mitä polkuja aivoni käskyjään kuljettaa, voi vaikka alkuunsa into loppua.
      Oikein mielekästä sunnuntai päivää jokaiselle ja ihan oma ehtoista myös;)

    • Terveiset yhdeksän päivän Lapin seikkailulta asuntoautolla. Ajoimme Ruotsin Kiirunan kautta Norjan Narvikiin ja sieltä Lofooteille. Sää suosi lähes koko matkan, aurinkoa oli riittämiin ja lämpimämpää kuin oletimme. Kiirunan laaja, karun kaunis Torniojärvi teki suuren vaikutuksen, jylhät paljaat, korkeat kallioseinämät laskeutuivat paikoin kohtisuoraan veteen, kallioisia saaria ja sokkeloita, järvi syvä ja kirkasvetinen , aivan tummansininen. Tie Narvikiin kulkee tunturien kupeessa, väliin laskee syvän laaksoon , väliin nousee, upeita näkymiä koko matkan. Tämä tie on aika kapea, mutta Norja on paljon satsannut kunnon teihin, tunneleihin ja valtaviin siltoihin, jollaista pitkin pääsee ajamaan Lofoottien saarille. Saariryhmää on vaikea kuvailla, ne ovat ainutlaatuisen omaleimaiset , jylhät tummat tunturit, lumihuippuiset vuoret, joita siintää silmänkantamattomiin eri saarilla. Merivesi on kirkasta ja puhdasta, siihen vuoret heijastuvat, välissä matalia luotoja, rannoilla on idyllisia asutuksia, näyttävät pikkuruisilta mahtavassa ympäristössään, satamia kalastajaveneineen. Pohjois-Norjassa on paljon valjastamattomia jokia, koskia ja mahtavia vesiputouksia, näimme esimerkiksi huiman benji-hyppypaikan, sillan rotkojen välissä vesiputous taustallaan.

      Suomen puolella viivyimme Kilpisjärven Saanatunturin juurella olevassa leiripaikassa ja ihailimme ruskaa, joka ei vielä eteläisemmissä kohteissa ollut täysin kehittynyt. Vaivaiskoivut kuin kultaa auringossa, varpujen oranssit ja tumman purppurat, soiden pehmeämmät sävyt ...yhtä värinäytelmää silmänkantamattomiin. Hohtavina läikkinä kirkkaita tunturipuroja , -lampia ja -järviä, jokia suikertamassa läpi maiseman, taustalla tummia tuntureita. Porojakin tuli vastaan, mutta enimmäkseen ne kävelivät hyvässä järjestyksessä tien laitaa pitkin. Tulomatkalla kävimme vielä Yllästunturilla ja Aavasaksalla, sitten Tornion kautta länsirannikkoa alaspäin, Pohjanmaan lakeuksia ja vielä idyllisessä Kristiinankaupungissa piipahtaen.

      Maisemiin tutustuttiin myös kävellen, melkein kaikista käyntikohteista löytyi myös helppoja sopivanpituisia vaellusreittejä, eikä minkään tunturin lakea yritettykään jalkaisin valloittaa. Aurausmerkit olivat jo paikoillaan pohjoisimmilla teillä, sää voi muuttua nopeastikin. Tietenkin etukäteen oli tutkittu pitkän ajan säätiedot. Nautimme tällaisesta omatoimimatkailusta, emmekä ole suinkaan vanhimpia , selvästi 80-kymppisiä , varsinkin saksalaisia ja hollantilaisia oli paljon liikkeellä, nyt kun pahin turistiruuhka on ohi. Useat tapaamamme aikovat tulla vielä uudelleen, monastikin jos kunto sallii.

      Kotisaunassa on matkapölyt kylvetty ja pyykkikone laulaa. Kamerassa valtavasti ihania kuvia, mielessä vielä enemmän. Pitää mennä puutarhaan karhunvattujen ja pensasmustikoiden kimppuun, tytär oli niitä kerran kerännytkin. Kanttarelleja on kuulemma tännekin putkahdellut, joten metsään kunhan ehtii, toivottavasti ei ole hirvikärpäsiä, kun on näin lämmintä Tiistaiksi onkin luvassa kesäistä purjehduskeliä.

      • Anonyymi

        Mieleeni muistui meidän Norjan matkamme 75-80-luvuilta, jolloin autolla siellä ajelimme ja teltassa yövyimme, juuri noilla paikoilla. Ajelimme Norjaan Kilpisjärveltä ja sieltä alas Peikonpoluille asti. Lapin kautta menimme sinne ja palasimme esim Vaasaan laivalla. Sen muistan, että Norjan leirintäalueilla oli hyvin kallista verrattuna Ruotsiin.

        Mira


      • Anonyymi

        Olen kuullut että Lofooteilla tietyistä ravitsemusliikkeistä voi tilata valaspihvin tai vastaavaa valaasta tehtyä ruokaa. Miten on norjassa käyneet, onko teillä tästä tietoa?
        . särkikalojen purkittaja.


      • Anonyymi

        Hieno matkakuvaus, joka sai eläytymään jokaiseen vaiheeseen kuin olisi silmissään ne nähnyt, kiitos Ramoona!

        Siskontyttäreni miehineen on näitä tämän suunnan kesämatkoja tehnyt paljon ja kertonut niistä sekä lähettänyt kuvia. Jonkinlainen käsitys noista seuduista on minulle niistä tullut.
        Nyt isoäidiksi päästyään voivat matkat vähentyä, niin luulen.
        Lapsenlapsihan merkitsee niin valtavsti isovanhemmille.

        Miaelina toivottaa hyvää vointia ystäville Kahvipirttiin! :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kuullut että Lofooteilla tietyistä ravitsemusliikkeistä voi tilata valaspihvin tai vastaavaa valaasta tehtyä ruokaa. Miten on norjassa käyneet, onko teillä tästä tietoa?
        . särkikalojen purkittaja.

        Mieheni on Norjassa syönyt pari kertaa valaspihvin ja sanoi, että hyvää oli, tästä on tosin vuosia aikaa. Eikös nykyään ole ollut valaanpyyntikieltokin voimassa?

        Tonnikalapihvejä olemme syöneet monta kertaa Madeiralla. Oli todella hyvää, sekin oli kuin suuri murea lihapihvi, vaikka kalaa on. Maistuikin paremminkin lihalle kuin kalalle. Täällä kotimaassa olen syönyt tonnikalaa vain purkista.

        Mira


    • Anonyymi

      ynnämuu

      "Olen joskus yrittää sellaista ajatuksetonta hetkeä, mutta en onnistu, aina joku mielessä pyörii ja hyppii laidasta laitaan;)", kirjoitti SkillaN.
      Tuttu tilanne minullekin. Joskus vuosia sitten pohdittavaa putkahti
      päähäni yhtenään. Tietysti tilanne oli toinen, suurin osa pääni vaivasta
      johtui työstäni, ongelmia riitti. Eihän ne kaikki johtuneet minusta, vaan
      työyhteisöstä niitä nousi.
      Käyhän se ennenpitkää terveydenkin päälle. Kun kerran tajuaa, että
      joidenkin asioiden vatvominen on turhaa, ainakaan yöuniaan ei
      pitäisi tuhlata. Pääsin kyllä merkittävästi pohdinnoistani eroon, kun
      kunnolla kävin keskustelun "itseni kanssa" tavoistani. Niinpä pistin
      aikarajan, jos päähäni pätkähtänyt ajatusrykelmä ei parissa minuutissa
      ratkea, parasta on pistää silmät kiinni ja nukkua. Eihän se täydellisesti
      onnistunut, mutta kyllä tahdonvoimalla muutostakin tuli. Ja toimii
      rajoitetusti vieläkin. Se itsensä kouliminen muuttaa kyllä jonkin verran
      persoonallista käyttäytymistäkin. Sitä pyrkii esille nousseita asioita
      ratkomaan lyhemmillä jahkailuilla ja puheilla. Tai sitten jättää asian
      "lepäämään." Se sopi hyvin työelämäni aikoihin ja miks ei nytkin.

      Hurskainen on sitkeää sorttia, töihin vaan, vaikka ei pystyisi. Ehkä
      tosiaan olisi parasta "ottaa vapaatakin."

      Luin Ramoonan seikkaperäisen kertomuksen pohjoisen retkestä.
      Hyvä esitys matkasta. Sen verran tunnen seutuja, että kävimme mm.
      autolla Hammerfestissä. Teltta oli varusteena. Teltta pistetiin pystyyn
      kun väsy tuli, usein myös muualle kuin leirintäpaikalle. Aamulla
      saattoi paikalla olla pieni" telttakylä".Toisetkin matkaajat ottivat
      esimerkkiä. Näistä on aikaa lähes 50 vuotta. Hatariahan ne jo ovat
      muistikuvanikin. Eipä muuta kuin jatkoja vaan!

      • Anonyymi

        Voihan Hurtigruten! Mukavaa rannikkopurjehdusta mainostetaan joka kevätpuolella. Olen laittanut roponi pelikuponkiin, että voisi tuon matkan kustantaa joskus.
        Eikä edes kovin kallis matka. Naispuolisen murmelin ottaisin sitten matkaseuraksi, aikoo hurskainen...

        Mut päivän harmitukseen. Niin nuo pienet hedelmäkärpäset, ne riivatun pikkupaskiaiset tunkevat joka oven avauksessa sisälle. Miten se ansa niille oikein tehdään?
        Astiaan laitetaan jotain makeaa juomaa. Sitten fairiakin joukkoon. Kun ne menevät hörppäämään sitä juomaa sankoin joukoin - imaisevat boolia liikaa ja hukkuvat.

        Nyt kun hedelmäkärpäsille on suotuisa, ihan trooppinen sää, pihalla niitä höntyää miljoonia sekä ilmassa että ruokaa kaluamassa hedelmistä.
        Syksykylmät ne joka vuosi tuhoaa, mutta tänä syksynä niistä on riesaa erityisesti. tänään olen lätkinyt kuoliaaksi niitä kymmenittäin sisätiloista. Pintoihin jää ikäviä läiskiä.

        Huomenna käyn soittelemaan terveyskeskukseen tuon olkapään nivelrikon takii. Totta jumankauta - ilta-aurinko on jo alhaalla hurskaiselan taivaalla. Kuntamme sotehuolto on ohkaisessa kriisissä, mutta kyllä me kaikki miten kuten aina selvitään kunhan jokainen kivi käännetään ongelmien ratkaisemiseksi.


      • Anonyymi

        Voi Hurskainen, sinusta olisi paljoon enempäänkin!


    • Anonyymi

      Kameliat voivat hyvin niitä on nyt kaksi. Ensi vuonna kukkia satoja. On uusi kukka liljat--- toivon saan uutta aikaan syksyllä, on tietenkin vanhoja liljoja jotka kukkivat sitten 1995. Hyvää jatkoa.

    • Huomenta sateiseen viikon alkuun, harmaa on taivas, tuskin kirkastuukaan.
      Niin se pyhäkin vilahti ohi, ihan tavallisen arkipäivän tapaan, mutta paljon jaksoin hellan edessä touhuta ja nyt sitten pidänkin monta päivää vapaata ruuan laitosta, no lämmittelen niitä tietenkin.
      Huomenna jo lauluharjoitukset ja siitä se aikataulutetumpi elämä alkaa.

      Olipa ihana kuvaus Ramoonalla tuosta Norjan matkasta, elävästi tuli oma matkani sinne mieleen, vaikka jo kymmeniä vuosia siitä on, kun siellä käytiin.
      Minua pelotti ne kapeat tiet mitä silloin oli, silmät melkein aina kiinni, kun jyrkänteen reunoilla ajettiin.
      Kiitos matkakuvauksesta, sinä saat kertomallasi elävästi kaikkea, myös omia muistoja mieleen, olipa asiat mitä tahansa.

      Telttamajoitus oli meilläkin, kuten Mira kerroit ja muistini mukaan ei paljon muita vaihtoehtoja ollut, tai ainakaan ne ei rahapussille sopineet.
      Kyllä on jäänyt tonnikala purkkien varaan minun ulkomaisten kalojen syönti, en edes turskaa ole tykännyt maistaa, vaikka jouluna sitä suurena herkkuna toiset söi, niin ennakkoluuloinen minä olen.
      Toivoisi tuon Lapin vetävän turisteja omasta maastammekin, miksi aina sinne etelään useammat kaipaa,

      • Huomenta pirttiin. Olen kyllä ollut tänne matkalla pariinkin kertaan, mutta jäänyt taas suustani kiinni tuonne yleiselle puolelle.
        Ihastuttava matkakuvaus Ramoonalta, että joku osaakin kertoa kokemastaan noin elävästi. Lapinikävä tietysti iski taas, mutta taitaa jäädä ruskaretki väliin tänäkin vuonna. Monet asiat pidättelevät nyt täällä. Vai pitääkö sitä itseään vain liian tärkeänä omissa kuvioissa, ettei muka voisi ottaa parin viikon "lomaa".

        Vai onko taas niin, ettei lomaa ei anneta, se otetaan ?..))

        Jos jonnekin, Lappiin minunkin vereni vetää, tai Ahvenanmaalle. Molemmista löytyy se ajattomuuden tunne, missä mieli voi levätä.

        Mielestä ja mielen levottomuudesta SkillaN ja ynnämuukin kirjoittivat. Kyllä minunkin päässäni kuhina käy, jos tapahtumista on "liikaa". Entisenä joogan harrastajana/ohjaajana minun luulisi osaavan hallita ja hiljentää tuota kuhinaa, mutta en kai sitten tahdo. Otan sen nykyisin elämään kuuluvana selvitystyönä
        eikä siitä juuri haittaa ole. päinvastoin. Voi sen rauhan setvimälläkin saada..)) Joskus se tietysti voi haitata yöunta, mutta kukapa tässä iässä nyt ihan mallikkaasti nukkuu ?

        Minua kyllä auttaa fyysinen aktiivisuus. Perjantaina sen taas opin, kun jumpparyhmät alkoivat. Olin ajatellut ottaa iisisti, valita senioriryhmän ja "Keho ja mieli"- ohjelman. En vain osannut paikalle puuttuvien opasteiden vuoksi ja säntäilin kadulla edestakaisin puolen tunnin verran. Kun pääsin paikalle, ilmeni, että olin tullut liian aikaisin, väärään ryhmään. Tuli sitten ensin hikijumppaa ja sitten sellainen ohjelma, minkä olisin yhtä hyvin voinut tehdä kotona, etupäässä sitä tavallista "viruttelua"..)) Kun sitten vielä tuohon lisää kävelyn paikasta toiseen liikkumista tuii vähintäinkin riittävästi yhdelle päivälle.
        Palkkioksi tuosta rehkimisestä tuli sitten hyvät, syvät yöunet ja lihaskivut, venyttelystä huolimatta.

        Kyllä minulla tuntuu olevan sellainen rytmi, että yhden päivän jaksan touhuta, tehdä pitkääkin päivää, mutta seuraava päivä meneekin jo "ketuille", palautumiseen.

        Hurskaista me kaikki taidamme opastaa hellittämiseen, ynnämuu kehotti jo harkitsemaan asumismuodon muutosta. Sopisi myös minulle ja moni täältä kerrostaloon muuttanut kehuu valintaansa. Silti olen Hurskaisen linjalla. Vaikka vanha talo tuntuu välillä liian kovalta haasteelta tässä iässä, en osaisi ajatella itseäni kerrostaloeläjäksi. Mitä minä siellä tekisin ? Ilman näitä pieniä askareitani, omaa ulos saakka suuntautuvaa reviiriä ja sen (huonoa) hoitoa ?
        Minulla on myös varoittava esimerkki liian varhaisesta muutosta kerrostaloon. Siskolla vei viisi vuotta ennen kuin hän edes vähän sopeutui, eikä hän ehtinyt pitkään asuakaan uudessa, hyvin varustetussa kerrostaloasunnossa. Hän kuoli hyväkuntoisena ja "terveenä", massiiviseen aivoverenvuotoon.

        Toivon mukaan nämä ovat huomisen murheita, mutta pakkohan sitä hiljaista luopumista on ruveta ajattelemaan... Toivottavasti hurskainen saa helpotusta vaivoihinsa.

        Kylläpä tätä juttua taas tuli, sorry vain. Hyvää päivän- ja syksyn
        jatkoa vain kaikille ja kiitos tutusta seurasta..))


    • Eipä olekaan tuon levyn syy tämä karkaileminen, nyt sormi suussa ihmettelen!

      Kyllä ne matkat vähenevät, kun ikää tulee monellakin ja perillisten apuna monetkin tahtovat aikaansa viettää, kuten Miaelina totesit siskon tyttäresi tekevän.

      Valaasta en ole mitään maistiaisia kokenut, ei kyllä suuremmin himoitakaan;)
      Varmaan pitäisi tutustua muiden maiden erikoisuuksiin, mutta juuri se erikoisuus pelottaa.

      Ynnämuu kerroit noista ongelmien pohtimisista, ne on ikävämpiä asioita mietiskellä, minulla useinkin näitä omia puuhia joko suunnittelen tai haaveilen joutavia, mutta aina ajatukset valveilla ollen rassaa ja unissa sitten sekavat unet häiritsee joskus.
      Silmät tiukasti kiinni yritän minäkin laittaa ja mietteeni karkoittaa ja aika hyvin uneen sitten kuitenkin vaivun, yön jälkeen nämä pääni sisällä olevat ajatukset enemmän lentoon lähtee;)

      Mukavat on hurskaisen aikeet, toivotaan, että onnistaa ja vielä murmeli mummokin löytyy;)
      Kaksin aina kaunihimpi sanotaan, kyllä minullekin kelpaisi joku miehen puoli, jos jostain kiltin ja avuliaan löytäisin.
      Pieniä korjauksia tekisi, kanssani juttelisi ja kaikin puolin turvallisuutta antaisi, yhdessä ruokaa laittaisimme, ehkä pieniä matkojakin tehtäisiin, mutta taitaa olla paras vaan haaveilla ja pärjätä omin avuin.
      On tämä oma vapauskin iso asia ja kynnyskin aika korkealla, vaikka ei edellytyksiä olekaan;)
      Taitaa olla joka puolella noita raha huolia isommissakin piireissä, ei meidänkään kaupunki euroissa kylve, uimahallin tekokin piti perua myöhempiin ajan kohtiin.

      Hyvin olet kukkasi siellä naapurimaassa saanut kasvamaan, hyvää jatkoa sinnekin.

      Nyt ei taida löytyä muuta tekemistä kuin roskapussien vienti, (ei sitä miestä siihenkään hommaan) päivä aivan suunnitelmaton, siis minulla en tee mitään päivä tänään.
      Miten teillä toisilla, viettäkää kuitenkin onnellinen päivä, jos siihen on mahdollisuudet.

    • Anonyymi

      Hyvää huomenta!
      Teen ihan oman yhteenvedon, vaikka se hiertäisi jotakuta.
      16.8.1977 olin automatkalla Haaparannan kautta Norjassa. Tuo päivämäärä oli haalistuneessa valokuvassa josta vuosilukua tarkistin. Voi, että tulikin kaiho sinne ja ehkä siihen aikaankin.

      Noita öttiäisiä, lie kirvoja ne, pilvinä tunkevat suuhun, nenään ja silmiin, kun mukavassa vauhdissa viilettää alamäkeen orapihlaja -aidan vierustaa.

      Pään "kuhina" laimenee minulla parhaiten metsässä. Eilen onni potki, 3 kantarellejä, 5 tattia ja jokunen karva- ja haaparousku.
      Hirvikärpäsiä ei ollut, mutta pari kertaa suhahti maastopyöräilijä ohi, kun polulle eksyin.

      Kysyit SkillaN ovatko ompelukoneet maksuttomia. On ne ja tuo toimitalo on kuin entisaikojen seurantalo. Monenmoista toimintaa näyttää olevan, nappasin esitteen mukaan.

      Minä niin nautin näistä vähän viileämmistä keleistä. Olen energisempi ja nukun paremmin. Vaan huomiselle hellettä :)

      Värikästä viikkoa kaikille!
      raakile.vielä

      • Muistanpa minäkin 70-luvun telttamatkan Norjaan. Yövyimme telttailualueilla, ja vaikka mustat pilvet kiertelivät, emme joutuneet sateeseen. Hellesäässä reisattiin.
        Mutta kun lähestyimme kotia, alkoi ympärillämme näkyä kamalia tuhon jälkiä. Heinäseipäät kumossa ja heinät puhelinlangoilla, puut nurin, bensa-aseman kauppiaat silmät pyöreinä: "Ei ikinä ole tällaista koettu!"
        Isäntä ajaa nasta laudassa, lapset takapenkillä MITÄHÄN KOTONA! "Hiljaa", parkaisee isäntä.
        No, kotona oli pihan mäntymetsä nurin. Osa puista oli noussut pystyyn. mutta puolet kellahtaneet pitkin pituuttaan. Rakennukset olivat ehjät. Koko maan läpi oli Imatralta Utsjoelle kulkenut ukkosrintama, joka oli tuhonnut ympäristöä koko matkalta. Me telttailijat olimme onnistuneet olemaan juuri sen verran sivussa, että ei edes teltta kastunut sateessa, muusta puhumattakaan.
        Oli se kotiintulo!


    • Oi tätä auringon paistetta! Viivyin parvekkeella saatuani pari mattoa telineelle ja lämmin oli paisteessa. Täällä sisällä oli vedettävä rullaverho eteen, ettei häikäisty. Jouduin pitämään mattoja kylppärin telineellä, etteivät valu naapurin parvekkelle alapuolella.

      Huomennahan luvattiin hellettä vielä, hieno syyskuu meillä! Nuorimmainen viettää isosiskon kanssa syyslomaa sienestäen saarella, viimeksi tatti vadillinen sai Face:ssa katsellessa mielen hartaaksi.
      Muistuu mieleeni iltapäivä Mäntyharjulla, jolloin mieheni kanssa löysimme myös niin virheettömiä herkkutatteja, ja se kermamuhennos kasattuna paahtoleivälle - oli poikaa!
      Kahvikupposen tässä vielä hörppäsen, kauniin illanjatkoa teille vaan!

    • Anonyymi

      Elämä on taa kohdillaan kun SillaNin päivänavaukset voi lukea aamuaskareittensa lomassa.
      Muidenkin kirjoitukset ovat täällä mukavia ja rauhallisia, ilmeisesti SkillaNin vaikutuksesta.
      Minuun hän on myös vaikuttanut, nykyisin heitän suuhun pakkasesta kaataessani jonkin kylmän puolukan,
      joskus herneen ja nautin siitä suutuntumasta.

      Miaelina

      • Anonyymi

        Tulipa edellisen viestin kirjoittamisen lopussa puhelimen soidessa äkkilähtö, hyvä että ehdin lähiperheestä oli soitto, juttelu on niin mieluisaa minulle. :)


    • Anonyymi

      ynnämuu Kyllä viileämmät ilmat helpottavat ja tekee väliin hyvää, kuten
      ten mm. "raakile. vielä" viestissään kertoi. Tänään oli taas
      puolipakollinen asiareissu. Useampaan kertaan katsoin netistä
      ajankohtaisia säätutkia, koska on paras hyökätä raitille.

      Hyvä sopiva kelihän oli kävellä, sade vain oli oli uhkana, tuleeko
      vai ei. Rimaa hipoen kuivin nahoin selvisin. Jos olisin tullut pari
      minuuttia myöhemmin, kasteen olisin saanut. Oli kerrankin tuuria:)

      Telkkaria töllötellessä, väliin lueskellessa ja ettonoiden olen
      onnistunut päiväni tuhlaamaan. On se vaan työnteko sen verran
      veriin mennyt minullakin, että harmittaa hiukan kun ei ole päivässä
      riittävästi aikaan saanut:) Luulisin ymmärtäväni, että olen
      eläkkeellä. Riittää kunhan välttämättömästä ylläpidosta selviää.
      Voihan sitä tulla ankeampiakin aikoja. No, niitäkin on turha ennakkoon märehtiä. Eikun ryhti pystyyn ja matka jatkuu!

    • Kappas kun sotkeentui alku, kylllä "ynnämuun" kirjoitin ylimmälle
      riville. Jotain kummalista häikkää, kun aluksi katosi ketjun
      loppupäätä. No, haitanneeko tuo mitään:))

    • Anonyymi

      E lokuun puolella tekemäni emämöhläys tuli mieleen kun olin hyvän siivun yöunta vetänyt. Uneen pääsy sii viipyi ja viipyi. Tulehduskipulääke oli unohtunut alakertaan. Yritin siirtää sitä olkapääkipua itsestä ulos fakiirien tapaan.
      Aurinko olikin jo ainakin kolme korentoa korkealla kun heräsin. Pesun jälkeen lehtiä hakiessani näin äskeisen sateen jäljet kunnan pikitien lonttopaikoissa.

      Hyvä päivä pitää lomaa, meinasin; hurskainen tässä tilittää. Niin mie teinkin. Eilisiltana myöhään tein mieluisan löydön kun pienestä apteekin muovipussista löysin vaimolta perityn kolikkokukkaron. Joku olisi kukkarosta löytyneillä kolikoilla mennyt baariin ottamaan ansaitun oluen. Mut pois meistä se; säästäen savea pitkä ehkä on elon tie, kerrotaan sammakon opastaneen poikaansa Sakua.

      Sisäimuroinnin sijaan keräsin syömäkelvottomia omenia koriin kaatsille vietäväksi. Olkoon päivän puuhat siinä, ampiaiselle ilmoitin. Mitäs se, jatkoi nurmella omenan kaluamistaan.
      Harakka kuittasi naapuritalon antennin päältä - zsah zsah, kuivakkaan tyyliinsä. Hei vaan!

    • Anonyymi

      Neasalta hyvää iltaa Pirttiin! Kaunis ja lämmin päivä on illassa, tulisipa tällaisia vain edelleen!
      Olin kummallisessa sateessa iltapäivällä, nimittäin meillä on koivurivi tuossa tien vieressä, istuin tuossa ulkona ja rupesin ihmettelemään, kun ilma oli ihan sakeana tuulen mukana lentäviä siemeniä!
      Ikkunalaudatkin täynnä! Ryhdyin sitten ikkunain pesuun, ajattelin, että eiköhän jo kaikki tulleet, että saa siistit ikkunapuitteet.

      Kiitos Marjatalle omenasosereseptistä! Ei tarvi sokeria niin paljon, kun survoo ja pakastaa ja varmaan vitamiinitkin säilyy paremmin, kun ei niitä ylettömästi keitä!

    • Aamu, harmaana tämä päivä alkaa, tuleeko vielä selkeämpää, se illalla tiedetään;)

    • Ylen hankalasti alkaa päiväni, kone temppuilee ja hyppii, jätän hyvällä tähän ja katsotaan huomenissa, josko antaisi kunnolla kirjoittaa.
      Väliin pelaa kuin enkeli, ja sitten taas häijyksi äityy, taitaa kirjoittajasta olla kiinni;)

    • Anonyymi

      Lämmintä syyskuun päivää. Piti avata parvekkeen lasit kun siellä oli 35, lähes kuin norjalaisessa saunassa, missä kerran yritimme hikoilla 42 asteessa. Se oli Pohjois-Norjassa olevan leirintäalueen sauna, kiuas oli pikkuruinen ja siinä oli päällä muutamia kiviä kuin tarjottimella. Samalla reissulla kävimme myös yhden tutun norjalaisperheen kotisaunassa, jonka isäntä lämmitti 90 asteeseen tietäen suomalaisten saunomistavat. Mutta ne lauteet, ne oli maalattu vaaleanvihreällä maalilla! Nykyään oman kotisaunamme lämmitämme vain noin 65-asteiseksi. Nivelreumani ei pidä kuumasta, jos ei järin kylmästäkään.

      Mira

    • Anonyymi

      Kotiuduin juuri Helsingistä, tapasin työaikaisia ystäviä. Lämmin tunne vieläkin läikehtii mielessäni.
      Päivä on ollut ihmeen kaunis, lämmin ja kesäinen.
      Hyvää oloa kaikille teille! t. Miaelina.

    • Täällä oli melko poutainen päivä. Lämmintäkin reilusti yli 20.
      Ei ollut kauppaan asiaa, aamulla kuntokämpässä ja roskien
      viennin yhteydessä pieni lenkki. Siinäpä se päiväni käyttö.

      Huomiseksi mulle onkin kasaantunut menoja. Tekevät
      terveystarkastuksen, sellainen seuranta, josta tuli
      ilmoitus vuosi sitten. Ja sitten muutakin juoksua. Eipä
      pääse pitkästymään.
      Tässäpä nämä "vähemmän tärkeät." Ilmoittautuminen kuitenkin.
      Katsellaan... heippa vaan!

    • Anonyymi

      Arvelen muina hurskaisina ettei toista näinlämmintä syyskuun päivää tulla aikoihin näkemään. Olihan hieno päivä askarrella niitä näitä pihapiirissä.
      Ohutta sosialista kanssakäymistä tämän lisäksi -SkillaNin Pirtissä vierailun kanssa oli elintarvikekaupassa käyminen. Pieniähän ne yhden miehen talouden ostokset.

      Nyt mikään elintarvike ei kauan säily käyttökelpoisena jääkaapissakaan. Silti joutuu ruoka-aineita heittämään poiskin. Vihannekset kompostiin, liha- ja kalatuotteet vien Waltterin perheelle. Ne ärhentelevät harakoille ja naakoille, meidän perheen reviiri eikä teidän.

      Loppukesän lämpimien päivien etu on siinä että yöt ovat viileitä, hyvin saa nukutuksi. Aamun sankat sumut näyttävät oikean laidan; ollaan jo alkusyksyn kynnyksellä. Kanalintujen metsästyskin jo alkoi.

    • Huomenta päivää, pilvipoutainen aamu, luvattu on auringon pilkahduksiakin.
      Ensimmäinen kerho tänään, sinne yritän jaksaa kulkea.

      Hurskainen, on se mukava, että pirtin ilmapiiri sinua vetää, nyt vaan perin hiljaiseloa pirtissä on ollut, onko syys masennuksen aika, vai talveen varustautuminen syynä, kiva on kuitenkin huomata, että sinun elämä sujuu entiseen tapaan.
      Valtterin perhe saa olla kiitollinen sinun huolen pidosta ja varmaan muistavat sen osoittaakin omalla tavallaan;)
      Kyllä sen puhekaverin aina löytää, kun vaan rohkeasti suunsa avaa, vaikka kaupan kassalla.

      Toivottavasti ynnämuun kiireinen päivä sujuu, ilman suurempia yllätyksiä, ehkä kiireiltäsi pirttiin ehdit kumminkin viestin laittamaan.

      Mukava tapaaminen Miaelinalla, kyllä se aina piristää ystävien tapaaminen ja monesti työkavereiden parita niitä ystäviä on löytynyt, hyviäkin.
      Tapaaminen tuo tuoreesti muistot esiin ja niiden kanssa elämälle täyttöä kummasti.

      Minä tykkään kovista löylyistä, mutta vähentää on pitänyt minun löylyttelyjen ottoa myös, en oikein jaksa, olisiko jotain hämminkiä tuolla sydämen puolella, mutta kyllä sitä vielä yhden kerran joka saunareissu löylyt otan.
      Nivelreuman oireita kaiketi minullakin, ei ole tutkittu, mutta ainakin sormien nivelet joskus kolottaa ja kai siihen samaan nuo polvetkin kuulunee
      Valittelin ystäville, että minulle ei koskaan ole polvien leikkausta lääkärit esitelleet, on kuulemma syynä se, kun ei pakotusta ole, ei leikkausta suositella, tiedä häntä, voihan syynä olla ikäkin.
      Näillä nyt mennään.
      Vielä tuosta saunan lämmityksestä, liian mieto saunan lämmitys vaati sen, että hyvä hiillos ainakin kylpijän jälkeen jää, että sauna kuivuu, jatkaa saunankunnossa pitoa kauemmin..

      Nyt on syytä alkaa lähtöä tekemään, pitää varata aikaa kulkemiseen, että voi henkeä väliin vetää;)
      Voikaa hyvin ja pistäytykää pirtissä, jos aikanne sallii.

    • Löylystä puheenollen saunoin kotisaunassa eilen pitkästä aikaa. En minäkään ens'alkuun kovia löylyjä heittänyt. mutta totuttuani oli saatava tuntea se kirpaiseva kuumuuskin kerran. Huh ihanaa!
      Mukava aika tuo myöhäinen iltapäivä minulle, jää vielä iltaa istuakin ennen maatemenoa.

      Kylläpä nukuinkin komeasti, taitaa se saunominen raukaista olemusta hyväätekevästi. Tässä nyt odottelen siivoajatyttöjä, ja ruokalähettikin tulee laatikkoineen.

      No niin, tarvikkeet on ladottu jääkaappiin, kaalisopan keitto jää iltapäivään tänään.
      Hyvää jatkoa päiväänne! 😊

    • Anonyymi

      Minäkin poikkean tänne kahvipirttiin juomaan kupillisen teetä ja syömään karjalanpiirakan munavoilla. Nam.

      Minulla nivelreuma on aiheuttanut jo monta leikkausta, mutta ne ovat ns puhdistusleikkauksia, eli nivelen tulehtunut nivelkalvo poistetaan. Sitä ennen sain niihin jatkuvasti kortisonipiikkejä, jotka auttoivat aina jonkin aikaa. Kaikki oikean käden sorminivelet, ns Pip, eli se keskinivel että -rystynivelet on puhdistettu, samoin oikea ranne. Myös vasemman jalan kaikki varpaat on jäykistetty. Yhtään tekoniveltä minulla ei ole. Nyt vihoittelee oikea olkapää, välillä myös vasen polvi. Hyvin olen kuitenkin säästynyt sikäli, että kävelen itse ilman mitään apuvälineitä. Nivelreuma on siis kyllä runnellut minua alkaen tuolta 31-vuotiaasta, kaikenmaailman myrkyt olen siihen syönyt ja nyt on tullut uusia vaivoja, joten on lääkearsenaalissa mm verenpainelääkkeet, verenohennus- , reumaan kortisonia ja salatsopyriiniä, primaspania 100 mg pv estämään hyytymiä ja vielä pieni annos kolesterolilääkettä. Kipuihin pelkkää paratabsia, koska tulehduskipulääkkeet eli ibubrofeeni ja verenpainelääkkeet eivät kuulemma sovi yhteen.

      Mira

      • Anonyymi

        Oletko Mira labrakokeilla taristattanut onko kyseessä reuma vai niveltulehdus. Meidän suvun pahastikin reumaa sairastaneet ovatkin niveltulehduspotilaita.
        Itsellä sormet aika nivelkapselitulehduksen koukistamia. Ne pitäisi teipata kun erillään harottava pikkurilli katkoo sanoja omiin nimiin.

        Haljuiluksi tämä päivä meni. Kun satelikin niin sai kuitenkin toimitettua rojujen viennin lajittelukeskukseen. Työnteon halua vähentää vahva Panadol-kuuri.
        Illanjatkoja hurskaiselta !


    • Anonyymi

      Ihan vaan nätisti kysyn sinulta SkillaN, kun aina silloin tällöin kerrot ,että koneesi temppuilee. Miksi et hanki Ipad Air tapettia . Sen kanssa kun ei ole mitään ongelmia. Olen käyttänyt vuosia applen ipadia , eikä yhtään kertaa ole ollut mitään ongelmaa.Käytä paljon nettiä kaiken maailman asioihin.
      Ps. Jos ostat ,hanki parhaimmat tukevat kannet, niin pysyy pystyssä itsestään.

    • Kerho on pidetty väkeä oli kivasti ja laulutkin meni kohtalaisesti.
      Pankkiasioita tulin koneelle hoitamaan ja kurkkasin pirttiin.

      Kiitos neuvosta, nätisti esitit ehdotuksesi tuosta Ipad Air'in ostosta, olen sitä miettinytkin, mutta ystäviä seuratessani, ovat tuskailleet, kun ei oikein aina löydy mitä haluaa.
      Kai se taitoa vaatii sekin, kuten kaikki nämä nykyajan vempaimet.
      Seuraavan koneen hankinnan yhteydessä kyselen ja katselen, kiitos vielä;)

      Voi noita vaivojen lukumäärää mitä olet joutunut kokemaan ja hoitamaan Mira, pieniä on minun murheeni.
      Yksi joka päivä otettava lääke vain minulla ja sitten noita Para tapletteja otan suurimpaan tarpeeseen.

      Sitä saunan antamaa nautittavaa oloa en turhaan minäkään ylistä, taas olisi lenkkisauna tänäänkin, jaksanko mennä, kun tuli tuota kävelyä reilun laisesti, vaikka saunassahan ne rasitukset unohtuu;)

      Illan jatkoja ja huomisiin!

    • Anonyymi

      ynnämuu
      Hyvää iltaa! Hyvää siksi, että sain asiani hoidettua ja pahoja
      yllätyksiä ei ilmennyt. Monta tuntia sairaalakeikkaan meni.
      Aivan "puhtain paperein" en selvinnyt. Seuranta jatkuu. Se
      oli sellainen ollako vai ei tilanne tutkimusten mukaan. Hyvä
      näinkin.
      Toinen "ravikeikka" meni suunnitelman mukaan. Sade kyllä
      hätyytteli, mutta oli myös tuuriakin pilvenrakojen muodossa.

      SkillaN jaksaa käydä laulelemassa. Sehän voi ihan piristääkin
      paremmin kuin huono lääkitys:)
      Hurskainenhan on hyvin kierrätyksen järjestellyt. Waltterin
      peheelle menevä on hyötykäyttöä mitä suurimmassa määrin.
      Tuntuu minua nyt ramasevan, joten en tekstiä väkisin väännä.
      Jatkoja teille tuleville sateisille päiville - näin ennustetaan.

    • Uusi pirtti käytössä, 162/2019, sinne toivon viestejä tulevaksi.

      Ynnämuulle harmittelut ei ihan puhtaista papereista, mutta ehkä seuraava kerta jo näyttää täysin hyvät tulokset.

      Aina se vaan tuloksia tuottaa tuo hurskaisenkin yrittäminen, sanonpa, että hiljaa hyvä tulee, pätee näissäkin puuhissasi;)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      29
      2874
    2. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      104
      1530
    3. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      85
      1391
    4. HS haukkuu Pate Mustajärven uuden levyn

      Täytyypä käydä ostamassa se. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010618367.html
      Maailman menoa
      87
      1153
    5. Todellinen brahmani ei koskaan menisi lastentarhaan

      Joku, joka tekee kaikkensa käännyttääkseen vääräuskoiset maailman ”ainoaan oikeaan” uskontoon, kristinuskoon, on kertonu
      Hindulaisuus
      376
      1128
    6. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      103
      1011
    7. Mietin minä sitä vieläkin

      että rakastuitkohan sinäkin minuun silloin. Olin niin sekaisin ja onnellinen pelkästä näkemisestäsi aina....
      Ikävä
      49
      1010
    8. En oikeasti välitä sinusta nainen

      Naureskellaan sinulle ja palstajutuillesi kavereitten kesken. Ollaan lyöty vetoakin oletko se sinä oikeasti. Kirjoitat t
      Ikävä
      79
      962
    9. Kohta tulee iso uutinen

      muutama päivä niin kuullaan tästä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      956
    10. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      178
      950
    Aihe